Elbilforum.no
Tekniske spørsmål => Kjøretips => Emne startet av: Jay3s på søndag 03. november 2019, klokken 19:37
Har ikke elbil, får straks, men har jo begynt å glede meg/tenke på utfordringer...
Er det "innafor" å legge seg i dragsuget på f.eks. trailere på motorveien for å spare energi? Evt., må man ligge så nærme at det er trafikkfarlig, for å få særlig effekt?
Sitat fra: Jay3s på søndag 03. november 2019, klokken 19:37
Har ikke elbil, får straks, men har jo begynt å glede meg/tenke på utfordringer...
Er det "innafor" å legge seg i dragsuget på f.eks. trailere på motorveien for å spare energi? Evt., må man ligge så nærme at det er trafikkfarlig, for å få særlig effekt?
Det er bare slitsomt. Kaster stein og spruter masse drit på bilen din, så det tror jeg ikke mange gidder.
Bruker det trikset kun når jeg får rekkeviddeangst, hvilket skjer av og til i en Leaf 24kWh...
Mytbusters har testet :)
https://www.quora.com/Does-tailgating-drafting-while-driving-save-gas
Ved å ligge 1,24s fra lastebilen kan du spare 11% drivstoff, men risikerer 6.800,- i bot.
Og kjører du nærmere mister du lappen hvis du blir tatt...
Hehe... høres ikke ut som en veldig god ide, skjønner jeg...
Og ikke minst setter du deg selv og muligens andre i livsfare. Ved å ligge så tett opptil en lastebil har du overhodet null oversikt over trafikkbildet fremover, og øker dermed risikoen for en alvorlig ulykke som også kan involvere andre bilister. Jeg håper virkelig at denne forespørselen ikke var seriøst ment..!
Jo, det var absolutt seriøst ment. Jeg aner ikke (dvs., nå vet jeg at 1.24 s gir 11% besparelse, ref. Thomas Parsli over, takk for den!) hvor nærme man må ligge for å få effekt av dette, og hvis det holder med f.eks. 3 sek. bak, så bør det jo slett ikke være farlig. Må man ligge helt opp i rumpa, er jo situasjonen en annen.
Det enkleste er å se på gress eller annen vegetasjon langs kanten og om det blåses i riktig retning når du har en trygg avstand til bilen foran. Jeg mener å huske at der er enkelte avstander (varierer med hastighet) som gir negativ effekt også.
Sitat fra: cra på onsdag 06. november 2019, klokken 11:07
Det enkleste er å se på gress eller annen vegetasjon langs kanten og om det blåses i riktig retning når du har en trygg avstand til bilen foran. Jeg mener å huske at der er enkelte avstander (varierer med hastighet) som gir negativ effekt også.
Enklest, men tryggest?? :D D:
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 06. november 2019, klokken 11:16
Sitat fra: cra på onsdag 06. november 2019, klokken 11:07
Det enkleste er å se på gress eller annen vegetasjon langs kanten og om det blåses i riktig retning når du har en trygg avstand til bilen foran. Jeg mener å huske at der er enkelte avstander (varierer med hastighet) som gir negativ effekt også.
Enklest, men tryggest?? :D D:
He he heh. :) Nå mente jeg ikke at man skal sitte og nistirre på floraen langs veien, men finne en avstand som er trygg/komfortabel og så kaste et blikk på vegetasjonen og se om det virker som om man har medvind. Tar ikke lenger tid enn å sjekke sidespeilet for bakenforliggende trafikk.
Sitat fra: tromsø på søndag 03. november 2019, klokken 19:46
Bruker det trikset kun når jeg får rekkeviddeangst, hvilket skjer av og til i en Leaf 24kWh...
Bruker det trikset kun når jeg får rekkeviddeangst, hvilket skjer av og til i en Leaf 40kWh...