Elbilforum.no

Bilmerker => Skoda => Skoda Citigo iV => Emne startet av: alfbingo på lørdag 02. november 2019, klokken 15:36

Tittel: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: alfbingolørdag 02. november 2019, klokken 15:36
På hjemmesiden til Skoda står det "CITIGOe iV er fulspekket med Online tjenester" og så videre at det er enkelt å sjekke ladestatus/batteri og aktivere klima uansett hvor man er. Det tolker jeg som at den vil komme til å ha en app for styring av dette over Internet.

Er det noen som har hørt noe om dette? Selgeren jeg prata med virka som at han var usikker, og sa at han mente det ikke skulle være noe slikt.
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: Amatørenlørdag 02. november 2019, klokken 21:33
Blir vel noe som We Connect (tidligere Car-Net).

De har allerede Šcoda Connect med bilstatus o.l. og det skulle ikke forundre med om de implementerer CITIGOe iV i den.

Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: ChristRsøndag 21. juni 2020, klokken 20:46
Jeg har fått bilen og benyttet Skoda Connect appen.
Så langt er jeg imponert. Den er mye raskere enn hva jeg er vant med på min forrige 2018 Golf.

Det gjenstår derimot å få erfaringer rundt stabiliteten.
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: espenritorsdag 17. september 2020, klokken 15:00
Jeg har fått vite at Skoda Enyaq vil benytte samme applikasjon og tjenesteplattform som Citigo. Etter noen måneders bruk, forhåpentligvis uten for mye forvarming i løpet av sommeren, men hvordan opplever dere stabiliteten på tjenesten? Er det noe som _ikke_ fungerer?
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: Birgertorsdag 29. oktober 2020, klokken 15:23
Tja, har bare hatt Citigo i et par uker, men tjenesten er grei. Ikke på nivå med Tesla når det gjelder respons og stabilitet.

Har måttet logge inn igjen mange ganger, må ofte logge på to ganger("Gjenta"), men kommer inn rimelig greit. Starting/stopping av AC har fungert fint, men vi har ikke satt på timer/schedule enda.

Når jeg kommer inn i app'en så virker det ikke som om data alltid er oppdatert på de forskjellige fanene. Gikk inn nå og sjekket og da står det på første siden i app'en at den er oppdatert for noen sekunder siden. Så inn på "Bilens tilstand" og der står det oppdatert for 7 timer siden...

Men må si at i det store og hele er det bra.
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: ChristRtorsdag 29. oktober 2020, klokken 16:39
Jeg har hatt bilen i fire måneder nå. Jeg er, som jeg skriver over, fortsatt fornøyd med responsen fra den, når den fungerer.

Men stabiliteten er dårlig. Det er som Birger nevner, mye dobbel innlogging. Jeg opplever også ofte at appen sier at bilen ikke er låst når den er det.
Har også hatt utfordringer med å skru på forvarming.
Planlagt forvarming med avreisetider fungerer upåklagelig. Men dette skjer ikke gjennom Connect-appen.
Så er jo kanskje spørsmålet hva en kan forvente i en bil til 210 000, men det er nå en annen sak.
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: Comoonsdag 25. november 2020, klokken 10:28
Min mor (voksen dame) skal hente sin nye Citigo i dag. En oppgradering fra hennes forrige Mitsubishi I-MiEV. Hun var veldig glad i forvarmingen hun hadde i Miev'n som alltid virket, og jeg har solgt inn at hun får dette via App i Skoda'n. Håper derfor appen er litt mer stabil enn dere beskriver ovenfor, for hun er ikke en som liker å knote for mye på mobilen :)
At man ikke skal forvente så mye i en bil til 210 000 kommer vel an på om begrensingen/svakheten ligger i bilen eller appen. Samme appen er vel planlagt at skal brukes i Enyaq og da er vi i en annen prisklasse.
Min mor er kun ute etter forvarming av bilen og kanskje batteristatus. Tror dere jeg kan forvente mange "support telefoner" fra henne fremover?
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: Elmoonsdag 25. november 2020, klokken 17:43
Vi har hatt en Mii i ca 9 måneder nå.  APPen til Seat fungerer veldig bra. Aldri hatt problemer med den.
Hadde eUp fra 2014. APPen til den var så dårlig at jeg valgte å ikke batale da den begynte å koste penger. Dog mulig den er blitt bedre nå.

Rart at VAG konsernet skal ha så forskjelling kvalitet på APPene til de uliek bilene sine.
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: ChristRtorsdag 26. november 2020, klokken 07:57
Sitat fra: Como på onsdag 25. november 2020, klokken 10:28
Tror dere jeg kan forvente mange "support telefoner" fra henne fremover?

Jeg tror mye kan være gjort hvis hun har aksepterer at "sånn er det".
Har hun en iPhone er det også bare å forberede henne på at hun ofte må logge inn i appen på nytt, og at den krasjer. Det skjer så og si daglig.

Hvis hun har kjører hjemmefra til samme tid og tilgang på strøm ville jeg også ha satt opp avreiseplanleggeren. Den fungerer veldig bra!
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: Amatørentorsdag 26. november 2020, klokken 08:56
Sitat fra: ChristR på torsdag 26. november 2020, klokken 07:57
... bare å forberede henne på at hun ofte må logge inn i appen på nytt,...

Er det spesielt problem med iPhone?

Mange som ikke er klar over at det bare kan være en mobil (og en WEB side) innlogget på samme konto samtidig. Logges en ny mobil inn så kastes den som er innlogget ut.

Det fikk jeg vite av Møller når jeg slet med Car-Net (nå We Connect) og e-up! og en annen i familien brukte appen for varming. Da var jeg utlogget.

Dette ble løst ved at jeg opprettet 'medbrukere' på bilen (senere bilene 😉 ). Dermed var jeg hovedbruker med administrator rettigheter og de andre kunne da bare styre bilens funksjoner ikke legge til eller slette bil og ikke administrere andre brukere.

VAG sitt system er visst slik designet.

Dere som stadig kastes ut og er flere brukere av appen, sjekk det med medbrukere.
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: Comotorsdag 26. november 2020, klokken 11:48
Da er hun, så langt, en fornøyd eier av Škoda Citigo iV. Var med henne for å hente bilen i går.
Hun har iPhone, vi lastet ned ŠKODA Connect og hun fikk se ladestatus og hvor hun kan forvarme. Ikke testet annet ennå da bilen var fulladet. Det skal ikke være andre brukere av app til bilen hennes, så vi får se om hun blir kastet ut eller ikke.
Er det mulig å sette en øvre lade-grense, f.eks. stoppe lading på 90%? Fant ikke dette i appen.
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: ChristRtorsdag 26. november 2020, klokken 12:11
Sitat fra: Como på torsdag 26. november 2020, klokken 11:48
Da er hun, så langt, en fornøyd eier av Škoda Citigo iV. Var med henne for å hente bilen i går.
Hun har iPhone, vi lastet ned ŠKODA Connect og hun fikk se ladestatus og hvor hun kan forvarme. Ikke testet annet ennå da bilen var fulladet. Det skal ikke være andre brukere av app til bilen hennes, så vi får se om hun blir kastet ut eller ikke.
Er det mulig å sette en øvre lade-grense, f.eks. stoppe lading på 90%? Fant ikke dette i appen.

Mulig jeg overforklarer, men her er greia.

Bilen har to "lademoduser". "Lade nå" og "Planlagt lading".
På "Lade nå" er det ikke mulighet for å sette øvre ladegrense
På "Planlagt lading" er det mulig å sette øvre ladegrense. Dette definerer du ved "Ladested" i Move & Fun-appen.

Du bytter mellom "Lade nå" og "Planlagt lading" ved å bruke knappen i midtkonsollen (Orange lys = Planlagt lading, ikke lys = Lade nå).
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: Comotorsdag 26. november 2020, klokken 12:59
Takk for god og tydelig forklaring.
Skal se om dette er noe min mor (70+) klarer eller gidder å styre med. Hvis ikke blir denne bilen alltid ladet til 100%  :)
Kanskje på tide at VW kommer med en app som dekker alle funksjonene slik at man ikke trenger flere apper for å bruke alle bilens funksjoner, og som har 4G-støtte. Selger sa til meg i går at ŠKODA Connect opprinnelig støttet 3G men etter at 3G ble nedlagt så går datatrafikken over Edge. Nesten så jeg ikke helt tror han vet hva han snakker om :o
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: eisa01lørdag 28. november 2020, klokken 15:27
Merkelig, EDGE og 2G skal fases ut innen 2025 - kommer de til å tilby oppgradering av kommunikasjonsmodulen som Tesla?

Ellers vil vel folk som får levert bilen fra neste år kunne reklamere?

https://www.telenor.no/bedrift/iot/m2m/3g/
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: kjølholdtonsdag 08. desember 2021, klokken 10:55
hav heter skoda appen i app store som brukes . Skoda connect?
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: Bzzlinklørdag 09. desember 2023, klokken 08:40
Landet her når jeg forsøkte å finne ut om Skoda Citigo 2020 modell har 4g modem.

Jeg kontaktet forhandler og forhørte meg om abonnementet på online tjenester. 3 år var inkludert. De hadde ikke noe svar om når jeg måtte begynne å betale.

Nå er bilen snart 4år og de har fortsatt ikke noe svar...

Det betyr vel at de håper garantien skal gå ut før 2g nettet legges ned...
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: Elmomandag 11. desember 2023, klokken 00:03
Sitat fra: eisa01 på lørdag 28. november 2020, klokken 15:27Merkelig, EDGE og 2G skal fases ut innen 2025 - kommer de til å tilby oppgradering av kommunikasjonsmodulen som Tesla?

Det er vel påbudt med eCall (https://www.dsb.no/lover/brannvern-brannvesen-nodnett/artikler/forvaltningsforum-110/oversikt-over-systemer/ecall/) på så nye biler, så enten er de på 4G allerede, eller så må de bytte.
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: sjokomelkmandag 11. desember 2023, klokken 09:22
Det er påbudt med eCall som fungerer på tidspunktet den ble typegodkjent/solgt. Det er ikke påbudt at denne fungerer hvis mobilnettverket den benytter seg av stenges ned.

Lignende sak var OnStar i USA som benyttet seg av AMPS fra 1996 (Amerikansk versjon av det analoge mobilnettet tilsvarende NMT), og gikk ikke over til CDMA (digitalt mobilnett tilsvarende GSM) før midten av 2000-tallet. Da AMPS ble stengt ned i 2007 sluttet OnStar å fungere for alle med biler eldre enn 2005. Og nå skal CDMA også stenges ned, så da vil alle biler eldre enn 2015 miste OnStar siden de ikke benytter seg av LTE.
Tittel: Sv: CITIGO e iV Online tjenester
Skrevet av: Elmomandag 11. desember 2023, klokken 11:11
Sitat fra: sjokomelk på mandag 11. desember 2023, klokken 09:22Det er påbudt med eCall som fungerer på tidspunktet den ble typegodkjent/solgt. Det er ikke påbudt at denne fungerer hvis mobilnettverket den benytter seg av stenges ned.

Det har du jammen rett i.
Jeg googlet litt og fant dette notatet som bla. nevner at EU "tenker" på det problemet