Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: elektrolux på lørdag 02. november 2019, klokken 06:57

Tittel: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: elektroluxlørdag 02. november 2019, klokken 06:57
Regjeringen sin politikk virker, og etter at det viktigste insentivet, nemlig bomfrihet står for fall innser folket at det ikke er hensiktsmessig å bruke store summer på elbil.

Vi har også selv mistet enhver lyst på ny elbil, men ser selvfølgelig på de få bomfrie løsningene som finnes.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kollaps-i-elbilsalget---dette-er-urovekkende/3423872165.html

Andre årsaker kan være som Christine Bru nevner at de som lettest kunne kjøpe elbil allerede har gjort det, og at det nå er ekstra viktig å stimulere til videre salg av elbil framfor eksosbiler.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: elektroluxlørdag 02. november 2019, klokken 07:14
Jentungen kjører nå eksosbil i forbindelse med levering av mat, og jeg tenkte det måtte jo være mye bedre å gjøre med en elbil.

Men igjen, regjeringen sin politikk virker.

Eksosbilen kjører bomfritt 3 uker i måneden grunnet passeringstaket. Hvorfor skal firmaet hun jobber for kjøpe elbil til minst 170 000 kr (nyë Euro trillingene) når en gammel bensin Citroën C1 koster 1/10 av prisen og kun 3000 kr mer i bom i måneden?

Imens spyr den ut rimelig innkjøpt bensin i nærområdene i Stavanger og nesten helt uten bompenger.

Hvorfor skal elbiler betale bom, mens eksosbiler som denne slipper
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Burgerlørdag 02. november 2019, klokken 09:03
Tror det er todelt forklaring :

Mange produsenter holder igjen elbiler for å unngå/få mindre bøter neste år i EU.
Mange lanseringer framover fra merker som ikke har hatt elbil før.

Det er naturlig å vente på det man har lyst på, det så vi veldig ekstremt med Tesla Model 3.

Uansett politikk så tar elbiler over pga prisen går ned og TCO (total cost of ownership/totalkostnader ved eierskap) er mye billigere. Det ble hylt om katastrofe ved fjerning av parkeringsfordeler, det blir hylt om katastrofe ved innfasing av halv bom. Ganske overbevist om at salget kommer til å stige igjen rett og slett pga økonomi.

Du sammenligner også prisen på ny elbil (170k) mot noe veldig brukt til 17k. Man får en en brukt tilling til 40k og kan forvente seg store besparelser i forhold til bare bom. Drivstoff, verkstedutgifter etc.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Maximuslørdag 02. november 2019, klokken 09:35
Det er sjeldent at en utviklingskurve er jevn og fin. Som regel er den full av støy og uregelmessigheter på veien fram mot at en endring er gjennomført.

Variasjoner og kortvarige tilbakeslag er derfor å forvente. Har null bekymring når det gjelder den langsiktige utviklingen. Til det raser dette toget avgårde med alt for stor kraft både sosialt, økonomisk og teknologisk.
   
Så journalistene får bare kose seg mens de kan. Om noen få år tilhører temaet fortiden likevel.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 02. november 2019, klokken 09:47
Denne saken kommer som regel første måned i kvartalet, når Tesla ikke leverer særlig med biler. Ser man på september 2019, så var salget opp 8,8% fra september 2018 og opp 23,5% fra august 2019.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: gigafactorylørdag 02. november 2019, klokken 11:01
Og november vil være enda verre enn oktober. De som blir overrasket over det har ca. null innsikt i elbilmarkedet. Det har forsvinnende lite med bompenger å gjøre.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Kroklørdag 02. november 2019, klokken 13:29
Ser elbilforeningen klager på at regjeringen gjør for lite i forhold til å fremme biler på bygda, men hva gjør de egentlig selv med unntak av å jobbe for bedre vilkår for hurtigladeoperatørene? Da vi var medlem gikk det i gratis parkering, tilgang til kollektivfelt og lading i Oslo.... og selvfølgelig ladeutfordringer når byfolkene skal på hytta... (spissformulert, men dog...) Det overdrevne fokuset på rekkevidde når bilene skal testes istedenfor praktiskbruk i hverdagen hjelper nok heller ikke. Det var lite av det de skrev om (og jobbet for) som anngikk oss på bygda. Sa opp medlemskapet av den grunn. Hva med å jobbe for gode ladepunkt der folk på bygda bruker mye tid som grendahus og idrettsanlegg. Mye billigere enn hurtigladere som krever forsterking av kraftlinjer og trafoer. Hva med artikler som viser at elbil på bygda også er bra for lommeboka og at elbil ofte kan være mer praktisk enn fossilbil. Hadde feks en lang periode med 45-60km til nærmeste bensinstasjon litt etter hva vær og føre tillot... det er selvsagt veldig praktisk å være en av få elbileiere i distriktet. De få gangene jeg trenger hurtiglading er stasjonene alltid ledige 😉 med unntak av fredagskveld når hyttefolket gjør sitt inntog 🙂
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 02. november 2019, klokken 14:34
Må si meg enig her,  elbilforeningen gjør absolutt ingenting, (eller forsvinnende lite) for å promotere elbil på bygda.

Som du sier...haugevis med ladepunkter  på steder hvor folk oppholder seg en tid er det som trengs. Hurtiglader er for oss "her ute" ikke det vi trenger mest av. Det bør bli like vanlig med slike ladepunkter som det dengang var kontakter til motorvarmere på parkeringsplassene.

Forøvrig er dette med ladepunkter også ett tema i by og bynære om områder. (Les kjøpesentre, sportsanlegg osv)
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Rolleplørdag 02. november 2019, klokken 15:19
Det hjelper heller ikke at lading utenfor hjemmet blir stadig dyrere og er nå oppe på et nivå som gjør at det er billigere å kjøre dieselbil.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 02. november 2019, klokken 19:09
Er kanskje toget gått for elbilen som hovedbil? Prisnivå på hurtiglader er snart ikke spiselig.

Elbil blir da kun nummer to bil som brukes rundt hjemmet og folket kjører bensin eller diesel på langtur?

Kjører man i hovedsak lokalt og lader hjemme/på jobb så er elbil fullstendig uslagbar selvsagt.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: elektroluxsøndag 03. november 2019, klokken 09:23
Slik utviklingen og politiske føringer er vil det være økonomisk og mange vil si, klimamessig bedre å beholde Dieseldroget for hytteturen og heller satse på en #bomfrie (#post_bomfrie) bil, helst elektrisk for småkjøringen
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: DagfinnNsøndag 03. november 2019, klokken 09:31
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. november 2019, klokken 09:23
Slik utviklingen og politiske føringer er vil det være økonomisk og mange vil si, klimamessig bedre å beholde Dieseldroget for hytteturen og heller satse på en #bomfrie (#post_bomfrie) bil, helst elektrisk for småkjøringen
Kan du utdype påstanden at det er bedre klimamessig å beholde dieselbilen?
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: elektroluxsøndag 03. november 2019, klokken 09:59
Ja:

- Bilene er allerede produsert og klimaavtrykket er nå begrenset til bruken av disse.

- Fossil Diesel kan lett erstattes av diesel produsert av trevirke og plastavfall. Siste jeg hørte var at 1T plast gir 700 kg diesel.

- Selges i stedet Dieselpurka videre blir den en ny bil for neste eier, og alle med nytt kjøretøy kjører mer enn nødvendig.

- Beholder en derimot Dieselpurka slipper en å kjøpe en monster elbil med desto høyere fotavtrykk både under produksjon og bruk.

- Med Diesel til langtur og #bomfrie L1-L7e til all annen kjøring blir det mindre og lystigere trafikk, og mer penger å bruke på ehhh. flyturer.

Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: DagfinnNsøndag 03. november 2019, klokken 10:05
Selger du dieselbilen går den til ny eier som selger sin osv.
Hver "nyere" bil vi selger medfører at en gammel, trafikkfarlig og særdeles forurensede bil helt nederst på rangstigen blir utfaset.
Så jeg er slett ikke sikker på at du har rett.
Men for miljøet er det selvsagt best at den bilen du bruker mye er el. En langturbil som kjøres lite har mindre betydning.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: elektroluxsøndag 03. november 2019, klokken 10:36
Tviler sterkt på om produksjon av enda en bil er positivt for miljøet.

Reelt forbruk av dinosaurer var nok på minimum tidlig 90 tallet, og har økt jevnt og trutt etter det.

Husker jeg og en annen i videregående konkurrerte om lavest mulig forbruk på våre respektive biler i 1983. Hans Morris Marina hadde klare fordeler over min Volvo 142, men jeg var nede i under 0,9l/mila og han under 0,7 på blandet kjøring etter endel modifikasjoner som nok medførte skyhøye NOX verdier.

Mye gikk på høyere forbrenningstemperaturer, høyere kompresjon og magrest mulig blandingsforhold på bensin/luft blandingen.

En teoretisk bråstopp i all produksjon av alt annet enn L1-L7e og gjenbruk av de alt for mange bilene som allerede er produsert ville nok gitt bedre luft i verden enn videre vekst i forbruket.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: jkirkebosøndag 03. november 2019, klokken 12:03
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. november 2019, klokken 10:36
En teoretisk bråstopp i all produksjon av alt annet enn L1-L7e og gjenbruk av de alt for mange bilene som allerede er produsert ville nok gitt bedre luft i verden enn videre vekst i forbruket.

Tvert imot. Da ville vi endt opp som på Cuba, der gamle biler beholdes i all evighet. Til slutt har vi et trafikkbilde bestående av en masse 50 år gamle biler med ekstreme utslipp og ditto luftkvalitet.

For å ta et ekstremt eksempel, i en del asiatiske byer er luftkvaliteten elendig pga. mange mopeder og mopedlignende farkoster med lasteplan. Om alle disse teoretisk ble erstattet av digre el-SUVer ville luftkvaliteten bedres dramatisk.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Amatørensøndag 03. november 2019, klokken 12:57
Aldri godt å vite hva EU finner på ifremtiden, men kunne følgende være en mulighet for å komme de i forkjøpet?

Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: PerBearsøndag 03. november 2019, klokken 13:17
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. november 2019, klokken 12:03
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. november 2019, klokken 10:36
En teoretisk bråstopp i all produksjon av alt annet enn L1-L7e og gjenbruk av de alt for mange bilene som allerede er produsert ville nok gitt bedre luft i verden enn videre vekst i forbruket.

Tvert imot. Da ville vi endt opp som på Cuba, der gamle biler beholdes i all evighet. Til slutt har vi et trafikkbilde bestående av en masse 50 år gamle biler med ekstreme utslipp og ditto luftkvalitet.

For å ta et ekstremt eksempel, i en del asiatiske byer er luftkvaliteten elendig pga. mange mopeder og mopedlignende farkoster med lasteplan. Om alle disse teoretisk ble erstattet av digre el-SUVer ville luftkvaliteten bedres dramatisk.
I revidert statsbudsjett går regjeringen inn for Asia/Cuba-modellen.
Der er engangsavgift for kjøretøy eldre enn 20 år fjernet og engangsavgift for motorsykler er redusert: https://www.statsbudsjettet.no/Revidert-budsjett-2019/Artikler/Dette-betyr-RNB-2019-for-deg/ (https://www.statsbudsjettet.no/Revidert-budsjett-2019/Artikler/Dette-betyr-RNB-2019-for-deg/)

Sett i lys av at politikerne har gitt mer i avgiftslette til fossilbiler enn elbiler de siste årene er det ikke rart at folk tenker seg om to ganger før de investerer i utslippfri teknologi.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: turfsurfsøndag 03. november 2019, klokken 13:53
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 02. november 2019, klokken 19:09
Elbil blir da kun nummer to bil som brukes rundt hjemmet og folket kjører bensin eller diesel på langtur?
Hvis man kun har bruk for en bil er det faktisk billigere å ha en elbil som brukes til begge deler, enn en to biler reservert til hvert sitt bruksområde for potensielt å spare noe på drivstoffutgifter. Og selv om hurtiglading blir like dyrt som drivstoff, så har man med seg 30-40-50 mil med billig drivstoff ved avgang hjemmefra. Man skal kjøre veldig langt før elbilen kommer dårlig ut.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Roy Aasensøndag 03. november 2019, klokken 14:52
Der har du rett. Jeg tenkte her kun på oss ( er sikkert andre i samme situasjon) Vi må ha to biler så da passer det her iaf 🙂
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Counterpointersøndag 03. november 2019, klokken 16:26
Sitat fra: PerBear på søndag 03. november 2019, klokken 13:17
Sett i lys av at politikerne har gitt mer i avgiftslette til fossilbiler enn elbiler de siste årene er det ikke rart at folk tenker seg om to ganger før de investerer i utslippfri teknologi.
Dette er et faktum, og er nok en viktig årsak til at veksten bremser opp. Men en må se på lengre trender enn kun et kvartal.

Blir spennende å se om stortingsvalg 2021 gir endringer i styringssignaler i forhold til elbil.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Amatørensøndag 03. november 2019, klokken 16:35
Uansett må det vel søkes om tillatelse fra det forbannede ESA for lov til å gjennomføre hvis det blir flertall for å fortsette elbil fordelene.

Forbannet tull at EU/EØS skal blande seg opp i noe som angår oss 'her på berget'.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: OhmPaPasøndag 03. november 2019, klokken 17:39
Sitat fra: Amatøren på søndag 03. november 2019, klokken 16:35
Uansett må det vel søkes om tillatelse fra det forbannede ESA for lov til å gjennomføre hvis det blir flertall for å fortsette elbil fordelene.

Forbannet tull at EU/EØS skal blande seg opp i noe som angår oss 'her på berget'.

Ja det hadde vært mye bedre om vi var med i beslutningsprosessen i EU.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: elektroluxsøndag 03. november 2019, klokken 17:41
Og hvor mye ville Norge da bestemt med sine 5 millioner innbyggere, eller tilsvarende en europeisk storby.

Bedre å beholde råderetten over egne naturresurser.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Amatørensøndag 03. november 2019, klokken 17:51
@elektrolux:  :+1:

Dropp hele EØS. Kvasiløsning som ble trumfet igjennom Stortinget av AP da Norges folk atter en gang sa NEI til EU.

Alt innhold ble ikke en gang offentliggjort før avtalen ble inngått.

Norsk råderett over norske resurser!
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: 02jansøndag 03. november 2019, klokken 18:23
Tviler på at det å destruere 1-2 milliarder biler, for på produsere tilsvarende antall nye elbiler er det mest gunstig for miljø.

Hvorfor ligger det ikke ant til at det dukker bedrifter, som i større skala kan konverter konvensjonelle biler til elektrisk drivlinje. Selv mannen i gata har klart og konvertere. Spesielt SUV biler burde vært godt egnet.

Etter 5 år med i3 (ventet forgjeves på praktiske oppgraderingsmuligheter), har stått 1,5 år i eniro venting, estimert kun et år igjen.

Dagens praktiske elbiler ifamilieklassen med bakkeklaring , 4x4, hengerfeste og takstativ er fortsatt utenfor mitt budsjett.

I3 (pendlebil) røyk ut da det blir for kostbart for min husholdning at pappa har egen ny pendlebil, etter at bom og parkering kostnader økte betraktelig, samtidig familiebilen til langtur/ferie begynte å falle fra hverandre pgar rust i bærekonstruksjon.

Kjører nå eltog til jobb (Oslo), som jeg tenker er riktig for min del, gjør alt av handling, og aktiviteter med minst mulig bil involvert (med elbil ble det kjøring selv på gå avstander).

Prøvde tesla 3 , kjekk bil, litt bakkeklaring og flatt tak, for skiboks. Kunne jeg strukket meg etter RWD utgaven.

Ble en nyere diesel (euro6) stasjonsvogn 4x4  ,som jeg fikk kjøpt til pris av liten elbil. Så da har guttungen airbager bak og annen moderne sikkerhetsteknologi, istede for at jeg kjørte rundt med dårlig samvittighet.

* holder en knapp på at Bollinger B1 kommer om få år alt. Alt. Nye defender 90 kommer BEV, så kan de andre holde på med dråpeform og lavprofildekk.



Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Rollepmandag 04. november 2019, klokken 13:46
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. november 2019, klokken 16:26
Blir spennende å se om stortingsvalg 2021 gir endringer i styringssignaler i forhold til elbil.
Det gjør det helt sikkert, AP signaliserte allerede ved valget i 2017 at de ville stramme kraftig inn på bl.a momsfritaket.

Godkjenningen fra ESA gjelder vel dessuten bare ut 2020 så det blir jo ingen overraskelse hvis det skjer noe allerede i statsbudsjettet for 2021.
Tittel: Sv: Elbil salget dramatisk ned
Skrevet av: Counterpointermandag 04. november 2019, klokken 15:08
Sitat fra: Rollep på mandag 04. november 2019, klokken 13:46
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. november 2019, klokken 16:26
Blir spennende å se om stortingsvalg 2021 gir endringer i styringssignaler i forhold til elbil.
Det gjør det helt sikkert, AP signaliserte allerede ved valget i 2017 at de ville stramme kraftig inn på bl.a momsfritaket.

Godkjenningen fra ESA gjelder vel dessuten bare ut 2020 så det blir jo ingen overraskelse hvis det skjer noe allerede i statsbudsjettet for 2021.
Høyre har også kommet med sterke signaler om avgifter. Pluss at det er flere «løse kanoner på dekk» (FrP, Venstre m.fl)

Opptakten til valgkampen vil føre til nye forslag og den endelige sammensetningen av Stortinget og medfølgende forhandlinger resulterer i den endelige politikken.