Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Greyish på lørdag 02. november 2019, klokken 00:03
Hei, er det noe poeng å gjøre dette dersom man ikke samtidig lader? Jeg har ikke lader hjemme ennå, poenget med å forvarme bilen/batteri er vel for å spare strøm når man skal ut å kjøre. Jeg antar at å forvarme bilen/batteri en time trekker endel strøm, så lønner dette seg i det hele tatt når bilen ikke samtidig står til lading?
Mvh
Øyvind
Poenget er å komme til en varm og isfri bil. Komfort og sikkerhet.
Om du står på lading hjelper det på rekkevidden, ellers ikke, annet en at de kan hjelpe på bedre regenerering fra start.
Skal du kun ha varm og isfri bil, og ikke varme batteriet, tar det ikke mange minuttene. Det er en av de mange store gleder ved å bytte til elbil.
Jeg ser poenget med det komfortmessige nå i vinterhalvåret, så får heller rekkeviddedelen vente til jeg får hjemmelader på plass, bor i sameie så det var ikke bare å klaske opp en på egenhånd, så det kan ta litt id.
Nå kommer jo tidsstyrt lading og forvarming om ikke lenge, så da kan en legge opp et løp for hele uka 🙂
Står bilen ikke tilkoblet strøm, forvarmer du i 3-5 minutter (gjerne med range mode på) så blir det godt og varmt i bilen før du skal kjøre. Står bilen tilkoblet og du trenger så mye rekkevidde du kan få, kan du forvarme mye lenger (med range mode av). To forskjellige taktikker med to forskjellige mål.
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 02. november 2019, klokken 12:20
Står bilen ikke tilkoblet strøm, forvarmer du i 3-5 minutter (gjerne med range mode på) så blir det godt og varmt i bilen før du skal kjøre. Står bilen tilkoblet og du trenger så mye rekkevidde du kan få, kan du forvarme mye lenger (med range mode av). To forskjellige taktikker med to forskjellige mål.
Det er fortsatt ikke Range Mode på TM3
Sitat fra: Autowinder på lørdag 02. november 2019, klokken 14:57
Det er fortsatt ikke Range Mode på TM3
Sorry. Fikk ikke med meg at vi var i Model 3-delen av forumet.
Det er visstnok også en fordel for batteriet å ha en lunk når man starter opp. Så derfor fortalte han jeg snakket med når jeg hentet ut bilen at han alltid forvarmet bilen sin før han kjørte, og da mente han hovedgrunnen var batterivarme og ikke nødvendigvis cupe varme. Men det er jo superdigg og komme til en varm og god bil!