Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: RayBomb på torsdag 31. oktober 2019, klokken 18:24
Hei, som mange kanskje kjenner til, er brikke fra selskapet Plugsurfing nokså fint å ha, spesielt hvis man skal på biltur rund om i Europa.
Jeg blir nødt for å komme med en liten advarsel til alle som bruker tjenesten. Sjekk at du betaler kun det som du skal betale. Jeg har blitt overfakturert over 1200kr av selskapet. Hvorfor dette har skjedd har jeg enda ikke fått klarhet i, og det virker som det ikke er lett å få tilbake pengene dom er blitt overfakturert.
Kommer med oppdatert informasjon når jeg vet mer.
Klag til kredittkortselskapet som du har kredittkort fra og forklar situasjonen og krev beløpet tilbake.
Får Plugsurfing for mange klager mister de kredittverdighet og må endre rutiner eller så blir de sperret fra kredittselkapet.
Kanskje kredittkortselskapene samarbeider og i så er det virkelig skjerpings eller forsvinn.
Jeg fikk også feil med siste faktura fra dem. De har generelt hatt problemer med å belaste norske kort gjennom hele året, men i september kom dette i orden og jeg fikk da 8-9 fakturaer på riktig lading, men med tysk moms (19%). Nå i oktober fikk jeg ny faktura med alle de samme ladingene på nytt, men da med norsk moms (25%).
Jeg la inn klage her: https://plugsurfing.freshdesk.com/en/support/home (som ikke er noe opplagt sted dersom en ikke har vært i kontakt med support hos dem tidligere). Den var behandlet etter noen få timer, og jeg hadde pengene tilbake på kortet dagen etter. Dvs de refunderte fakturaen med norsk moms, så jeg har i praksis fått litt rabatt ved bare å ha betalt tysk moms.
Sitat fra: Orbit på torsdag 31. oktober 2019, klokken 19:08
Jeg fikk også feil med siste faktura fra dem. De har generelt hatt problemer med å belaste norske kort gjennom hele året, men i september kom dette i orden og jeg fikk da 8-9 fakturaer på riktig lading, men med tysk moms (19%). Nå i oktober fikk jeg ny faktura med alle de samme ladingene på nytt, men da med norsk moms (25%).
Jeg la inn klage her: https://plugsurfing.freshdesk.com/en/support/home (som ikke er noe opplagt sted dersom en ikke har vært i kontakt med support hos dem tidligere). Den var behandlet etter noen få timer, og jeg hadde pengene tilbake på kortet dagen etter. Dvs de refunderte fakturaen med norsk moms, så jeg har i praksis fått litt rabatt ved bare å ha betalt tysk moms.
Takk for linken. Det ser ut som det er akkurat det samme som har skjedd med meg. Vi får se hva de gjør med saken, og hvor for de ordner feilen som er gjort.
Som dere kanskje forstår, så er 1200kr ganske mange ladingen, og Plugsurfing krever at jeg må vise dem akkurat hvilke ladingen som jeg mener er feil. Jeg må mer eller mindre gjøre deres jobb for å fikset feilen som de har gjort.. huff
SitatDear Ray,
thank you for your message.
Would you be so kind to explain the issue in more detail?
Please name us the invoice number and the position/charging session of the invoice we have to check again and the reason why.
Beste Grüße / Best regards
Txxxx Pyyyy
Customer Service Specialist
Billing Issues & Finance
Men hvis du hevder at det er feil på prisen så vil du gså vite hvor du har betalt for mye. Pluggsurfing har logg over alle ladingene.
Husk og at da er enorm prisforskjell mellom de forskjellige ladepunktene. Når eg var i Tyskland såhadde eg Pluggsurfing og NewMotion brikke. Her kunne det være en prisforskjell på 300kr på samme stolpe mellom de 2 brikkene.
Sitat fra: pudderjagar på mandag 04. november 2019, klokken 17:14
Men hvis du hevder at det er feil på prisen så vil du gså vite hvor du har betalt for mye. Pluggsurfing har logg over alle ladingene.
Husk og at da er enorm prisforskjell mellom de forskjellige ladepunktene. Når eg var i Tyskland såhadde eg Pluggsurfing og NewMotion brikke. Her kunne det være en prisforskjell på 300kr på samme stolpe mellom de 2 brikkene.
Feilen er at jeg ved flere anledninger har betalt for samme ladesessjon 2 ganger.
Altså, en ladesessjon kommer på 2 forskjellige betalte regninger.
Jeg har enda ikke fått tilbake noen penger.
Noen som vet hvordan jeg kan gå til sak mot et firma i Tyskland?
Dersom dette er betalt med kredittkort, kontakter du kortutsteder med informasjon om at du har kontaktet PS, men ikke fått tilbake pengene. Så er kortutsteder pålagt å ordne opp i dette.
Er det betalt med debetkort stiller du litt svakere ovenfor banken, og de er ikke nødt til å stille opp. Men en oppegående bank vil nok likevel hjelpe.
Sitat fra: RayBomb på søndag 17. november 2019, klokken 04:09
Feilen er at jeg ved flere anledninger har betalt for samme ladesessjon 2 ganger.
Altså, en ladesessjon kommer på 2 forskjellige betalte regninger.
Jeg har enda ikke fått tilbake noen penger.
Noen som vet hvordan jeg kan gå til sak mot et firma i Tyskland?
Men har du gjort som de ber om, altså pekt på hvilke ladinger som er fakturert dobbelt?
(Dette er vel neppe noe mer komplisert og tidkrevende for deg enn å gå til sak mot dem?)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg bruker PayPal som betalingsløsning
Her er kommunikasjonen mellom oss:
- Sendte 1. forespørsel på nettsiden (31.10.2019):
SitatHello. I need you to review my account. By my calculations I have been overcharged by your company.
Please look into this.
- 1. svar fra Plugsurfing (01.11.2019):
SitatDear Ray,
thank you for your message.
Would you be so kind to explain the issue in more detail?
Please name us the invoice number and the position/charging session of the invoice we have to check again and the reason why.
Beste Grüße / Best regards
Txxxx Pyyyy
Customer Service Specialist
Billing Issues & Finance
- Mitt svar (03.11.2019):
SitatI don't really understand why I have to do your job to find out where YOUR mistake is, but I guess you don't care much?
I can give you a copy of my spreadsheet where you can see that I have paid more than I was suppose to.
Please see pdf for more info.
(https://i.postimg.cc/FKLP2hT6/E518967-B-B321-4-AE3-A8-AB-0-C4-AD3-DB359-E.jpg) (https://postimg.cc/VSzBtPQ9)
- Deres svar (05.11.2019):
SitatDear Ray,
thank you for your message.
Would you be so kind to describe this in more details?
This is no invoice from Plugsurfing. If you want us to check your invoices, please send us the invoice number and the position we have to check again. And the reason why. This is missing.
When checking your charging processes, there was no discrepancy between the price in our app and the price in your account. You always pay the price that is displayed in our app. This price is given to us by the operator and must be checked before charging.
If you notice an error, please send us your invoice number and position so that we can check it.
Beste Grüße / Best regards
Txxxx Pyyyy
Customer Service Specialist
- Mitt svar (05.11.2019):
SitatPerhaps take a look at this:
(https://i.postimg.cc/NfGg8jDB/A7251-DDE-87-F5-4324-815-C-4-BBBA6-F588-D8.jpg) (https://postimg.cc/QVPGhsvy)
- Deres svar (06.11.2019):
SitatDear Ray
thank you for your message.
I'm afraid we're going in circles here. I'm afraid I can't help you that way. Would you like to say that ALL the charging sessions of these two bills are wrong? Then I need to know why you claim this. Because it is not.
Invoice 2019-151629
2019-07-25 16:10 (00:22:53, 16.86kWh), EVSE: NO*CND*E363*B
Position 1 is correct
Price displayed in App: 2889 NOK per minute - you charged 22 minutes. This is how the amount of position 1 is calculated.
Position 2 is correct
2019-07-28 15:47 (00:57:57, 68.8kWh), EVSE: SE*ION*E102201
price displayed in App 88 SEK for each charging session - this is how the amount is calculated on position 2 in your invoice after changing currency to NOK
Position 3 is correct
2019-07-28 18:44 (00:30:42, 38.73kWh), EVSE: DK*ION*E301802
price displayed in App 88 DK for each charging session - after changing currency 114.30 kr - this is how the price is calculated in position 3 of your invoice
And so on.
Please compare the prices in your invoices or your charging history with the prices in our App. Please always check the price before charging in our App to have the full control over your charging sessions.
Beste Grüße / Best regards
Txxxxx Pyyyyy
Customer Service Specialist
Billing Issues & Finance
- Mitt svar (06.11.2019):
SitatFrom my last PDF file: the left and right side is two identical charges, billed twice. And yes, all the charges I have written down.
The charge from the bill in the left side, is the same charge as the bill on the right side in my pdf
As you can clearly see, it's the same place, date, time and charge period, but you have charged me two times for this charge.
One time on: "invoice 2019-151629 and one more time on: Rechnung 2019-134056"
Not the same prize, but one place I have paid with VAT and on the other without VAT
How are you not able to see this?
Can you please give this to someone more qualified to do this job please, this is ridiculous!
Så har jeg ikke hørt mer fra dem på nå 11 dager.....
Fikk svar i dag om at de skulle se nærmere på saken. Håper det nærmer seg løsning.
Jeg fikk følgende standardepost fra dem i dag, så ser ut som de har hatt generelle problemer og nå retter det for alle:
Sitat
Dear Plugsurfer,
We made a billing error. As you may have noticed, you have received invoices with duplicated charges for one or more of your charging sessions over the past few months. We apologise for the inconvenience and are working quickly to correct this error. You can expect the following transactions to take place in the coming week:
For each invoice including an erroneous or duplicated charge, you will receive a reimbursement for the full sum of the invoice to the payment method that was billed. You will also receive a corresponding reimbursement invoice for your records.
Following this reimbursement, we will bill your account for the correct sum and issue a corresponding invoice. Thank you for your patience as we resolve this.
Kindly submit any questions you may have about this process or your invoices to the support team here: https://plugsurfing.freshdesk.com/en/support/tickets/new.
Electric regards,
Your Plugsurfing Team
Jeg fikk en kreditnota fra dem i dag, fra en dobbelt fakturering for lading i Tyskland i april.
Det sto at det ville gå noen dager før beløpet kom inn på min PayPal konto.
Jeg hadde ikke engang oppdaget at jeg ble dobbeltfakturert tidligere, må visst begynne å følge bedre med :)
Mvh
Hugo
Sitat fra: Orbit på fredag 29. november 2019, klokken 18:16
Jeg fikk følgende standardepost fra dem i dag, så ser ut som de har hatt generelle problemer og nå retter det for alle:
Sitat
Dear Plugsurfer,
We made a billing error. As you may have noticed, you have received invoices with duplicated charges for one or more of your charging sessions over the past few months. We apologise for the inconvenience and are working quickly to correct this error. You can expect the following transactions to take place in the coming week:
For each invoice including an erroneous or duplicated charge, you will receive a reimbursement for the full sum of the invoice to the payment method that was billed. You will also receive a corresponding reimbursement invoice for your records.
Following this reimbursement, we will bill your account for the correct sum and issue a corresponding invoice. Thank you for your patience as we resolve this.
Kindly submit any questions you may have about this process or your invoices to the support team here: https://plugsurfing.freshdesk.com/en/support/tickets/new.
Electric regards,
Your Plugsurfing Team
Ja, jeg fikk også denne nå.
Godt noen følger med for det ser de ikke ut til at de gjør selv eller ? De fleste selskap har måneds regnskap og høres ikke ut som de har kontroll når de først tar tak etter et halvt år etter og etter at noen har maset i ukes vis.
Skeptisk !
Plugsurfing bør ha en gjennomgang av faktureringsbiten sin. Jeg har ved flere anledninger fått beskjed om at de ikke kunne belaste kortet mitt, samtidig som det står "0" på current credit, og det er umulig for meg å se en oversikt over hva som er betalt og hva som ikke er betalt, ei heller hva jeg bør gjøre (plutselig har det fungert igjen, og dette er det kortet jeg bruker til alt mulig av nettbetalinger, hadde det vært noe galt med kortet, hadde jeg sett det relativt fort...), det er nær sagt umulig å få svar, men jeg måtte bytte til paypal som betalingsmåte (noe jeg ikke er helt glad for), for å slippe det maset (paypal-betaling har ikke gitt de samme problem, selv om det trekkes fra det samme kredittkortet :P)
Det virker direkte uproft, og skal de være en sentral aktør for betaling av lading i Europa, bør dette gjøres bedre! Man bør kunne forvente å få en oversikt over status på de forskjellige faktura, mer proff kundeservice, og .. det bør ikke gi en mengde problem å betale med et gyldig kredittkort...
Jeg har erfart samme mas om en lade-session på 28 kr fra en gang i mars. Svarte hver gang med at mitt kort ligger inne, bruk det. Til slutt gikk jeg lei og skrev at hvis ikke maset opphører fjerner jeg både kort, app og hiver ladebrikka i søppeldunken. En måned senere kom det en ny melding, men da sto det at jeg var skyldig 0 kroner :D
Jeg har uansett ikke brukt Plugsurfing etter muligheten for AC lading til 2.50 kr/kWh hos Fortum forsvant.
Er svært skeptisk til alle disse fakturering-selskapene som liksom skal gjøre alt så mye enklere. Mulig det blir litt enklere hvis man bruker dem helt ukritisk. Men da risikerer man å måtte betale alt fra rimelig til ren ågerpris. Det må jo være noe alvorlig galt når man på samme ladestasjon må betale alt fra 0.30 Euro til bortimot 1 Euro per kWh alt etter hvilket selskap man bruker.
Er da mulig å bruke kredittkort hjå Pluggsurfing? Eg fekk beskjed hjåd ei at dei bare hadde fakturaløysing for oss utanfor Tyskland.
Sitat fra: pudderjagar på søndag 01. desember 2019, klokken 12:17
Er da mulig å bruke kredittkort hjå Pluggsurfing? Eg fekk beskjed hjåd ei at dei bare hadde fakturaløysing for oss utanfor Tyskland.
Visa debet og PayPal fungerer fint.
PayPal tar det meste av kort som finnes, så du kan komme deg rundt ved å bruke PayPal.
Men så kommer da biten, bør man egentlig bruke PayPal mer?
https://youtu.be/YPXhzgC2ODs
Da vil sei at kredittkrot kan ikkje brukast, men eit kort som gjev direkte tilgang til kontoen din (Debitkort) kan brukast.
Skulle da då skje ei feilbetaling så vil pengane være overført i da dei går ut av konto. Dette er nok heilt uaktuelt for meg. På eit kredittkort så vært pengane ståande hjå kortselskapet ei viss tid og du har 65 dagar påd eg til å klage på handelen. Kan du doumentera at dei har tatt for mykje betalt så må kortselskapet føra pengane tilbake til deg som kunde. Mykje tryggare.
Jeg har kun kredittkort registrert i app'en, og det har fungert 100% for å starte lading. Men de trøblet det til nå nylig med dobbeltfakturering og feil moms som nevnt tidligere på tråden. Men det fungerer i alle fall med kredittkort for meg.
Jeg fikk nå i dag, søndag, tilbakebetalt den nette sum av 4461,79kr
Rart jeg var irritert når de svarte at de ikke kunne se noen feil?
Sitat fra: pudderjagar på søndag 01. desember 2019, klokken 12:17
Er da mulig å bruke kredittkort hjå Pluggsurfing? Eg fekk beskjed hjåd ei at dei bare hadde fakturaløysing for oss utanfor Tyskland.
Jeg har også kun kredittkort registrert i appen, så dette må være en misforståelse.
Brukte Plugsurfing nå i helgen på vei over til Åre, syns det fungerte utmerket. Slapp det å registere meg hos Bee eller andre leverandører. Vet ikke om det kanskje er noe dyrere via Plugsurfing? Uansett så var opplevelsen veldig bra. Bruker også kredittkort i appen, men har ikke fått noen faktura enda (tror jeg).
Sitat fra: stian_ på tirsdag 03. desember 2019, klokken 09:59
Brukte Plugsurfing nå i helgen på vei over til Åre, syns det fungerte utmerket. Slapp det å registere meg hos Bee eller andre leverandører. Vet ikke om det kanskje er noe dyrere via Plugsurfing? Uansett så var opplevelsen veldig bra. Bruker også kredittkort i appen, men har ikke fått noen faktura enda (tror jeg).
Annet enn fakturaproblem fungerer jo plugsurfing bra, det gjør det. Men "noe dyrere"? Det koster vel 13kr pr kwt om du betaler med plugsurfing, uansett om det er AC eller DC. Med Bee sitt kort som ikke har noen avgifter, koster det 5kr for DC og 3kr for AC pr kWt. Greit at det kan bli litt prispåslag ved å ha et system som plugsurfing, men dette burde vært ulovlig.
Sitat fra: Panduck på tirsdag 03. desember 2019, klokken 10:29
Annet enn fakturaproblem fungerer jo plugsurfing bra, det gjør det. Men "noe dyrere"? Det koster vel 13kr pr kwt om du betaler med plugsurfing, uansett om det er AC eller DC. Med Bee sitt kort som ikke har noen avgifter, koster det 5kr for DC og 3kr for AC pr kWt. Greit at det kan bli litt prispåslag ved å ha et system som plugsurfing, men dette burde vært ulovlig.
Ja Plugsurfing eies jo av Bee sin konkurrent Fortum. Så med disse prisene tjener altså Fortum mere på Bee sine ladestasjoner enn på sine egne. Dette er jo nesten like jævlige påslag som det var med mobilroaming i Europa før myndighetene kom på banen og regulerte roaming avgiftene. Merkelig at Bee tillater dette.
mvh
Hugo
Da er det offisielt. Jeg har fått tilbakebetalt det jeg betalte for mye og mer til.
Fint at de til slutt ordnet opp.
Håper de i fremtiden kan gi brukere en mer oversiktelige oversikt over faktura. Nå er det ikke lett å se hvem som er betalt og hvem som ikke er betalt. Slitsomt som sluttbruker.
Skaffet meg Plugsurfing, da det for min del er eneste mulige måten å betale for lading hos Ionity, men håper de snart støtter Hyundai-brikken nå som de er en del av nettverket.
Å betale fra Ionity-appen med bankid-på-mobil verifisering av visa-kortet tar så lang tid at det timer ut før ladingen starter, hver f...ings gang, så det ga jeg rimelig fort opp. Selv ikke å betale via Ionity-appen med registrert kort fungerer.
Har ihvertfall 2-3 ganger hjulpet andre elbilister som opplever det samme tullet med å la de vippse meg, og så starte ladingen med min egen Plugsurfing-brikke.
Har slik sett vært en god ambassadør for Plugsurfing, da de skulle hjem å bestille samme type brikke selv. Mine siste ladinger fra 30 november (sverigetur som inkluderer å hjelpe en annen elbilist) og 1. desember, (besøke moren min), har jeg enda ikke blitt fakturert for, men ville foretrukket at det ble trukket direkte fra kortet.
Koster meg 88 kroner for Plugsurfing hos Ionity, og tar en rund sum på 90 kroner for dette (har glemt meg av og tatt 80 den første gangen/de første gangene) da det er lettere å forklare den runde summen med at det koster litt mere enn hva Ionity krever, fremfor å be om akkurat 88. Synes ikke det er noe ublu pris, for jeg blir ikke rik av det 2 kronene overbetaling.
Det hjelper på å vite at jeg kan bruke Plugsurfingbrikken dems ved lading i utlandet, inkludert hos Ionity i Danmark som jeg faktisk har testet ut, så vil nok beholde den selv om det skulle komme en løsning som både er bedre og billigere. Koster jo uansett ikke noe å ha, da utlegget for brikken trekkes fra ved den/de første lading(ene).
Plugsurfing-brikken er knyttet til samme visa-kortet som alle mine betalingsmetoder for lading er knyttet mot, inkludert både Clever-kort (aldri brukt) og GK, Fortum, BKK mm mot hyundai-brikke.
Nå er det ikke ofte jeg trenger å hurtiglade, selv om Ionity er billigere enn "hjemmelading" der jeg betaler 20 kroner timen for 7,4 kW effekt eller 10 kroner for 3,7 kW på delt lader i borettslaget.
Siden jeg passerer den ved Råholt på min vei til moren min og den ved Rygge på vei til Sverige, så hender det jeg legger inn et stopp hos dem fremfor å toppe opp hjemme.
For å lade på Ionety så er da enklare å registrere seg hjå Circle K. Legge inn ei RFID brikke og bruke den å starte ladinga med.
Kan og brukast på E-On i Danmark og Virta sit nettverk hvis du er utenlands.
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 10. desember 2019, klokken 19:14
For å lade på Ionety så er da enklare å registrere seg hjå Circle K. Legge inn ei RFID brikke og bruke den å starte ladinga med.
Kan og brukast på E-On i Danmark og Virta sit nettverk hvis du er utenlands.
CircleK bruker faktisk E-ON, slik at jeg nå har registrert både E-ON ladekort, Hyundai-brikken og Plugsurfing mot den kontoen, så får teste om jeg nå kan betale med den på Ionity.
Oppdaget det da jeg skulle registrere meg hos CK, og fikk til svar at jeg hadde konto allerede. Da jeg ba om passordresett, så fikk jeg melding nettopp fra E-ON.
CK og E-on er på samme app-platform, men det er Virta (finsk selskap) som har backend-systemene for begge. Og Virta-systemet har en snodig løsning hvor brukere via forskjellig branding (som f.eks. CK og E-on) også må ha unike epost-adresser og mobilnumre. Du kan logge med med samme info på tvers av alle, men da er det den du har satt opp kundeforholdet hos som dikterer prising.
Om dette er tilfelle, burde jo CK blitt gjort oppmerksomme på at man ikke kan bli CK-kunde med den epostadressen man har, om man f.eks. hadde registrert seg om E-ON-kunde før CK var egen ladeoperatør.
Med slike snubleblusser så må man jo være dypt inn i forståelsen for hvordan de forskjellige operatørene utvikler kundeløsningen sin. Dette er jo langt forbi det man bør forvente at kundene setter seg inn i, og no CK og forsåvidt E-ON må ta opp med Virta.
Løsningen må jo klare å skille på hvor kundene kommer fra, og ikke blande kundemassene slik. Om det dessuten fyller kravene til GDPR, begynner jeg å bli sterkt mistenksom på. Dette høres jo ut som et klart brudd.
EDIT: Har sendt henvendelse til begge operatørene, så får se hvordan de velger å svare meg på dette. Avhengig av hvilke svar jeg får, så vil jeg vurdere om jeg skal sende inn GDPR-bekymringsmelding eller ikke. Dette er en type sammenblanding som ingen egentlig er tjent med, selv om det sikkert er billigere for Virta. Det er dog ingen god grunn for å blande kortstokker på denne måten.
Brukere av Plugsurfing bør dobbeltsjekke prisene før lading. De opererer nå med 205 kr /min for 50 kW DC-lading hos Recharge Infra (dvs eks Fortum). Det er etter alle solemerker en feil i systemet, men å komme i kontakt med kundeservice hos Plugsurfing er ikke lett for tiden......
Edit 26.06.2021: Fikset i iOS app-versjon 6.2.5