Elbilforum.no
Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: Theotokos på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:49
Hei,
jeg sliter med ryggelyset på min etron. Det er så svakt at jeg ikke kan se noe bakover når det er mørkt. Kameraet fungerer heller ikke da (var betraktelig bedre på teslaen). Andre som har samme erfaring? Evt noen som vet om det kan byttes til sterkere pære?
Sitat fra: Theotokos på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:49
Hei,
jeg sliter med ryggelyset på min etron. Det er så svakt at jeg ikke kan se noe bakover når det er mørkt. Kameraet fungerer heller ikke da (var betraktelig bedre på teslaen). Andre som har samme erfaring? Evt noen som vet om det kan byttes til sterkere pære?
Har samme erfaring, ingen løsning. Har vent meg litt til det. Men synes det er bedre på e-golfen til og med.
Helt enig i at det er alt for dårlig, på e-tron fungerer ryggelyset bare som en markering overfor andre at du rygger/er i ferd med å rygge, og er ikke en hjelp til deg som sjåfør som skal rygge. Lurer litt på hvilke typegodkjenningskrav det er til ryggelyset, det kan ikke være rare greiene.
Rygging i mørket på uopplyst, ukjent område i regnvær med mørke ruter er en spennende øvelse ...
Jeg anser det dårlige ryggelyset på e-tron som en mangel det burde vært reklamert på. :-1:
Det slo meg også i går at ryggelyset er ganske svakt. Til gjengjeld slår den på grøftelysene når man setter bilen i revers, men synd den ikke har samme styrke bakover.
Har en XC90 i dag og der er samme problem, elendig. Spurte på Volvo verkstedet om det var mulig å montere ett ekstra led ryggelys, men det var det ikke.
Enig i at ryggekameraet er dårlig. Kameraet får også gjenskinn fra skiltlyset via bakskjermen og man ser dermed ekstra lite.
Etter å komme fra Tesla som er en "ny" bilfabrikk stusser jeg på at Audi bommer på så elementære bil-ting som dette. Det er nettopp disse tingene man normalt ikke sjekker før kjøp man bør kunne anta skal være på plass på en Audi. Samme med menysystemet...etter 15.000 km er jeg fortsatt i det blå når jeg skal finne en liten ting i menysystemet. LED-matrix-lysene er derimot helt fantastiske!
Helt elendig.. måtte sende ut kona for og sjekke om det virket..
Nå har Tesla i særklasse godt ryggekamera, både i dagslys og mørket, flere klasser over. Men Audien er bedre enn e-niro...
Jaguar og EQC har hakket skarpere bilde enn e-tron, det er skuffende, men skjermen er større hvertfall. Mye støy i dårlig lys på Audien. Bilen bygges etter et prismål, ikke kvalitet tror nå jeg. "Premium"? Påslag...
Sitat fra: daktari på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:21
Nå har Tesla i særklasse godt ryggekamera, både i dagslys og mørket, flere klasser over. Men Audien er bedre enn e-niro...
Jaguar og EQC har hakket skarpere bilde enn e-tron, det er skuffende, men skjermen er større hvertfall. Mye støy i dårlig lys på Audien. Bilen bygges etter et prismål, ikke kvalitet tror nå jeg. "Premium"? Påslag...
Enig i at ryggelysene på e-tron er dårlig, men ryggekamera og 360 visning på I-Pace er da mye dårligere enn e-tron! Mye mindre, og større sorte felter. I tillegg har Audi den geniale varslingen- og nødbrems ved trafikk/fotgjengere bak. Og vask av kamera, samt at bildet vinkles når du svinger. Tesla har ingen av delene, og heller ikke godt ryggelys, men til gjengjeld det godt kamera, stort bilde og gode parkeringssensorer m. cm. visning og behagelig lyd. Totalløsningen til Audi er imidlertid den beste på (elbil)markedet synes jeg. Ikke testet EQC.
«Ryggeopplevelsen» er ekstremt bra i dagslys. 360 Top view er da genialt. Når det er mørkt derimot var det mye lettere å rygge med vår gamle 1998 A4 enn med e-tron...
I mørket er ryggelysene så dårlig at man ser nesten ingen ting hverken i kamera, gjennom bakruta eller i speilene..
Nå hadde jeg en noe nyere A4 (2009), men jeg støtter utsagnet angående rygging. Syntes den bakre stolpen er for bred, slik at en ikke ser hvor hjørnet på bilen når en rygger. Kameraene hjelper noe, men er for utydelige i mørket.
Noen som har undersøkt om det er utskiftbar pære eller er det loddet på LED?
Interessert i å svar på det samme. Kan nevne at det hjelper bittelitt å sette på tåkelyset bak. Og vi lo.. ;)
Kunne man ev. få på alt lys i dørhåndtak osv. for om mulig lyse opp bittelitt på siden av bilen ved rygging også, for bedre 360 view? Kanskje med OBD kabel? Når det gjelder skiltlyset kunne jeg godt tenkt meg å ha det svakere..
Noen som har oppgradert ryggelysene?
Andre tiltak man kan gjøre? Er kamera like svakt på 20- og 21 modellene som 19-modellen? Har inntrykk av at dette er et gjennomgående problem også på fossile e-tron.
Sitat fra: daktari på onsdag 06. november 2019, klokken 00:13
Noen som har undersøkt om det er utskiftbar pære eller er det loddet på LED?
Hele baklykta inkl ryggelys og skiltlys er en lukket enhet. Så små muligheter til å få til noe sterkere lys "orginalt". Høyere kameraforsterkning i mørke (på bekostning av mer kornete bilde) kan kanskje være mulig, men da med omkoding på noe vis (serviceaksjon eller ODB).
Har selv halvveis planer om å prøve å lage en LED-lampe som går på ryggelys i 13-pins tilhengerkontakt, men må da mest sannsynlig også ha noe lurium som også trekker litt strøm på tilkoblingen for baklys, så bilen ser det er noe tilkoblet. (Det finnes (https://www.bygghobby.no/products/mini-led-ryggelys-for-hengerkontakt-7-pin) tilsvarende lampe for gammel 7-pins, men da med lys tilkoblet strøm for tåkelys. 7-pin har ikke egen pinne for ryggelys. Denne kan brukes på e-tron med 13/7-pin adapter, men da blir det to fuktutsatte koblinger og en lampe som stikker langt ut).
Sitat fra: Orbit på lørdag 21. november 2020, klokken 10:24
...cut...
Har selv halvveis planer om å prøve å lage en LED-lampe som går på ryggelys i 13-pins tilhengerkontakt, men må da mest sannsynlig også ha noe lurium som også trekker litt strøm på tilkoblingen for baklys, så bilen ser det er noe tilkoblet.
Går ikkje bilen då i "tilhengermodus"? (Påvirkar baklukeautomatikk, filskiftvarsling,mm)
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Høres veldig inngripende ut. Noen mulighet for å bytte kameralinse da mon tro?
Problemet er vel at man trenger et kamera (bildebrikke) med bedre egenskaper i lite lys, altså bedre egenskaper på høy iso. Evnt en nattmodus som går over i svart/hvitt. Dette er en ren prissak. Et objektiv med større apertur vil ikke være nok, men kunne også hjulpet litt.
Kanskje vi kan få noe på ettertanke en gang i tiden, men usikker hvor lett det er å få dette kompatibelt med etron sitt OS.
Laget meg en dummy med en 13-polet plugg, 1 kOhm mellom hver av bak-/bremse-/blinklys (pinne 2,4,5,6,7) og jord (pinne 3) og en standard 20 mA lysdiode med seriemotstand på ryggelys (pinne 8 ). 1 kOhm var nok til at bilen aksepterte alle tilhengerlysene som OK, så tyder på den også kan bruke tilhenger med LED-lys uten adapter. (Slike adaptere bruker ofte 150 Ohm mellom lys og jord for å simulere strømtrekk til en vanlig glødelampe)
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 21. november 2020, klokken 11:13
Går ikkje bilen då i "tilhengermodus"? (Påvirkar baklukeautomatikk, filskiftvarsling,mm)
Jo. Det eneste som kan overstyres er fjæringen som kan tas ut av tilhengermodus, regner med det er tiltenkt dersom en f.eks. har sykkelstativ bak på kula. "Hjelpestripene" på skjermen blir også borte ved rygging, men det kan ofte være en fordel da de blender mye dersom det ellers er et mørkt bilde på skjermen.
Sitat fra: elektro på onsdag 06. november 2019, klokken 20:24
Kan nevne at det hjelper bittelitt å sette på tåkelyset bak. Og vi lo.. ;)
Sjekket også dette, og ser det bare er tåkebaklys på venstre side (førersiden), selv om det ser ut til å være et oppsett med reflektor også på høyre side. Er dette slik også på andre biler, eller er mitt høyre tåkebaklys defekt (har ingen feilmeldinger)?
Skal se om jeg finner en passende lite LED "arbeidslys" som kan settes i enden av 13-pinspluggen. Blir nok ikke å kjøre med dette på, men heller ha det liggende i beredskap til å koble på den dagen det må rygges et sted hvor det er veldig trangt og mørkt. Dersom jeg først har det i bilen, blir det helt sikker ikke bruk for det likevel...... eller omvendt.
Jeg testet litt på dette i går:
Koblet en 18W LED-lampe mellom pinne 3 og 8, startet motor og satte bilen i R. Til min overraskelse skjedde absolutt ingen ting: LED-lampa lyste ikke, men fikk heller ikke opp noen feilmeldinger, noe jeg hadde forventet (ingen av de andre lysene i hengerkontaktene var tilkoblet).
Koblet deretter fra LED-lampa og målte direkte på pinnene i hengerfestet med en standard 12V prøvelampe. Resultatet av dette var at alle så ut til å fungere normalt (lys i prøvelampa + feilmelding, også i myAudi appen) bortsett fra for to pinner: Tåkebaklys (pinne 2) og ryggelys (pinne 8 ). For disse to pinnene ble det verken lys i prøvelampa eller feilmelding.
Ut fra dette ser det faktisk ikke ut som om disse to pinnene (2 og 8 ) er tilkoblet i hengerkontakten. Jeg har bare brukt hengerfestet med 7-pols kontakt (og henger har heller ikke tåkebaklys) så dette har jeg ikke oppdaget før nå.
Noen andre som har erfart det samme?
Og jeg har også bare tåkebaklys på venstre side, har ikke funnet noe i instruksjonsboka som sier om dette er korrekt. Det er i såfall en merkelig måte å spare penger på siden det jo er et tilsvarende "lys" (som sannsynligvis bare er en refleks som ser likedan ut) på høyre side også.
Jeg fikk spenning mellom pinne 8 (ryggelys) og 3, men hadde da lagt inn motstander som beskrevet over for å få bilen til å tro det er fungerende lyspærer på alle de obligatoriske tilkoblingene. Testet ikke tåkelyspinnen, og hadde heller ikke lastmotstand på denne.
Dersom du ikke kobler opp lastmotstander selv, får du spenning ut på ryggelyset ved å sette et slikt adapter (https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/led-belysningsadapter-2000042843) før du kobler på LED-lampen. Da tror bilen det er en henger der,
Ok, da skal jeg teste det. Om jeg får det til å funke ser jeg for meg at jeg monterer ett eller to (for å kunne vinkle ut mot sidene) LED ryggelys på en brakett under hengerfestet til bruk i den mørke årstid og som plukkes av på våren, i påvente av at Audi anerkjenner problemet og kommer med en eller annen fix ...
Med utgangspunkt i den enorme utviklingen på lysteknologi de siste 15 år er det litt merkelig at jeg har betydelig bedre (og fullt brukbart) ryggelys på min 2006 Honda enn på min 2019 e-tron. Spesielt siden Audi i sin lansering av e-tron la veldig vekt på dette med lysdesign, eller kanskje nettopp derfor ...
Og jeg har også bare tåkebaklys på venstre side, har ikke funnet noe i instruksjonsboka som sier om dette er korrekt. Det er i såfall en merkelig måte å spare penger på siden det jo er et tilsvarende "lys" (som sannsynligvis bare er en refleks som ser likedan ut) på høyre side også.
[/quote]
Det har alltid vært normalt med bare et tåkebaklys på venstre side på de aller fleste biler originalt.
Denne kan sikkert forklare hvorfor det bare brukes en lampe:
"Some cars are designed with one or two rear fog lights. However, only the light on the driver's side is turned on to avoid confusion with brake lights. If road visibility is extremely poor and your car doesn't have rear fog lights, a driver behind you may not be able to see your car until it's too late.
https://www.powerbulbs.com/blog/2016/06/how-important-are-rear-fog-lights
og så er det slik at noen velger å slå på tåkelys selv ved litt lavt skydekke. Rimelig irriterende å ligge bak en slik og dobbelt så irriterende om de har 2 i fleisen... :)
Dere får sette på en lastebøyle og en justerbar halogenlampe slik man bruke på ekspedisjonsbiler, 12v sitter vel klar i bagasjen ;D
Regner med at en eller annen kineser lager en ryggelykt som man kan erstatte det dummy tåkebaklyset og som kobles inn på CAN-bussen. 😊
Jeg fikk nytt baklys etter fuktproblemer i vinter.
Ikke uvanlig fenomen på e-tron.
Det hadde jo vært kjekt om den nye lykta hadde bedre ryggelys, dvs lyst nedover og ikke rett bakover. Men det er akkurat like dårlig.
Dette er vel likt på alle Audi, også fossile? Rart, ryggekamera på 1. gen modell e-golf er bedre i mørket.
Ref tråden om ID.4 (https://elbilforum.no/index.php?topic=57960.0) om tilsvarende problem med at skiltlyset blender ryggekameraet, som dermed gir feil eksponering på det en egentlig vil se:
Jeg har prøvd et lite hack på min som jeg tror hjelper noe. Problemet er at skiltet er opplyst, og at dette er synlig i nederste del av kameraet. Jeg la en liten gummilist på 3-4 mm øverst bakpå skiltholderplaten, som gjør at skiltet kommer litt nærmere bakluken nederst, og reflekterer lyset noe mer bakover enn oppover. Dessuten gjør tilten at det kommer litt mindre lys på skiltet, men det er fremdeles lett leselig på natta.
Førsteinntrykket er at dette gir bedre bilde i ryggekameraet i mørke, men siden jeg gjorde endringen i dagslys har jeg ikke noen før/etter-bilder fra betjeningsskjermen. Jeg skal prøve å få tatt etter-bilder i mørke på et sted hvor jeg har før-bilde fra tidligere. Fra siden, ser det slik ut på bil:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Hmm.. interessant! Jeg teller fortsatt på knappene om jeg skal ta turen til Kristiansand og få montert arbeidslys, halvprofesjonelt for ca. 10k. https://elbilforum.no/index.php?topic=54091.0
Om det kan bli litt bedre ved denne quick fixen, så holder det kanskje. Konkrete tips til gummilist som funker?
Jeg brukte en rest jeg hadde liggende av denne (https://www.biltema.no/bil---mc/bilstyling/kantlister/tetningslist-epdm-gummi-2000037727) i 15x8 mm (som blir tynnere under press). På min bil var det fra før limt en tynn skumplate på bakluka for at skiltholder ikke skal ligge direkte mot lakken. Jeg satte lista utenpå denne igjen (øverst). Det viktige er at evt bevegelser tas opp mellom list og skiltholder, og ikke mot lakken, slik at det ikke gnager seg gjennom lakken over tid.