Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Nedland på mandag 28. oktober 2019, klokken 16:32
Vinteren kjem no. Idag var lyktene islagt. Dør-hendel fastfrose. Speila sat fast. Vindusvisker gjekk kontinuerlig.
Vi har vert ute ei vinternatt før, men treng å hjelp kvarandre i kulden. Kom med forslag.
Forvarm bilen
For min del så er det å rydde i garasjen. Ellers er det vel forvarming ja, og diverse remedier på sprayboks. Evt. en bærepose med varmt vann holdt inntil døren. Vinduspusserene kan slåes helt av ved å trykke på knappen på venstre spak, og deretter i den blå ringen på skjermen. Speilene kan settes til å stå fast ute og med auto-tilt av.
Slå av autofold på speil om vinteren. Jeg har det forøvrig av om sommeren også; mindre sjans for at folk klemmer seg mellom min og andres bil hvis det er trangt med speil; da går de heller mellom andre biler.
Silikonspray for å hindre fastfrosne vinduer. Spesielt viktig fordi vnduene må ned hver gang dør åpnes
Sett regenerative braking til low så bremsene brukes mer. Forhindrer rust. Teslas egen anbefaling.
Vi er 2 som bruker bilen, bruker-innstilte speil. Kan ein bruke låse-sprei på stammen ? og deretter silikon-sprei?
Kan ein ha ein "pose "Handvarmer" i beredskap lomme i vintertøyet. Aktivere den og bruke på dør-hendel?
Av og til må ein bruke bilen tidligare enn planlagt, men forvarming er best.
Sitat fra: Nedland på mandag 28. oktober 2019, klokken 16:32
Vinteren kjem no. Idag var lyktene islagt. Dør-hendel fastfrose. Speila sat fast. Vindusvisker gjekk kontinuerlig.
Vi har vert ute ei vinternatt før, men treng å hjelp kvarandre i kulden. Kom med forslag.
Man skal visstnok slå på dør-hendlene.
Vindusviskere kan man ta i manuell.
Også er jeg litt overrasket over at de rammeløse vinduene ikke var frosset fast; Sikker på at du fikk med alt? :D
Opplevde i går at vinduet på høyre side gikk opp etter at døra var åpnet. Fikk ikke vindusknappen til å virke og måtte legge teppe over døra i vinterkulda (bar minus 3 gr c) med åpen dør. Ringte Teslas øyeblikkelige nødservice og fikk råd om å bøye vinduet inn litt oppe for å få døra igjen. Det løste gudskjelov problemet. Fikk fullført silikonbehandlingen av dørhendler og listverk.
Sitat fra: finbor på onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:45
Opplevde i går at vinduet på høyre side gikk opp etter at døra var åpnet. Fikk ikke vindusknappen til å virke og måtte legge teppe over døra i vinterkulda (bar minus 3 gr c) med åpen dør. Ringte Teslas øyeblikkelige nødservice og fikk råd om å bøye vinduet inn litt oppe for å få døra igjen. Det løste gudskjelov problemet. Fikk fullført silikonbehandlingen av dørhendler og listverk.
Bøye det inn? Det vil si ta tak øverst og dytte innover i bilen?
Sitat fra: finbor på onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:45
... fikk råd om å bøye vinduet inn litt oppe for å få døra igjen. Det løste gudskjelov problemet.
Når du sier "løste problemet", vil det si at vinduet gikk ned ved åpning av døren på normal måte etterpå?
Jeg går ut fra at en må holde godt i mot i døren slik at glasset er bøyd mens døren lukkes?
Regen på low (bruk bremser i starten av kjøreturen for å fjerne evt is på skiver og klosser)
Forvarming av bil
Slå av auto fold av speil
Slå av auto wipers
Range mode på korte turer, hvis man har denne muligheten
Dytt snø og slaps ut av felgbrønner (slik at ikke bremser fryser fast)
Silikon på pakninger og nederste del av glass på utside (ja det blir grisete)
Fjern snø fra hjulbuer før dette fryser til is.
Lad når du kan (ikke når du må, året rundt).
Bremser burde smøres årlig (såkalt bremsesørvis hos SC)
Vask bil skikkelig på milde dager.
Sitat fra: finbor på onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:45
Opplevde i går at vinduet på høyre side gikk opp etter at døra var åpnet. Fikk ikke vindusknappen til å virke og måtte legge teppe over døra i vinterkulda (bar minus 3 gr c) med åpen dør. Ringte Teslas øyeblikkelige nødservice og fikk råd om å bøye vinduet inn litt oppe for å få døra igjen. Det løste gudskjelov problemet. Fikk fullført silikonbehandlingen av dørhendler og listverk.
Denne er viktig på rammeløse dører, før vinteren kommer. Fullført her også, blir nok gjentatt halvveis ila. vinteren.
Funkar Biltema sin silikonspray.
(https://productimages.biltema.com/v1/Image/product/xlarge/2000017071/2)
Sitat fra: ok67 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:20
Funkar Biltema sin silikonspray.
Ser ut som det kan bli litt grisete, anbefaler en slik;
(https://www.jula.no/globalassets/catalog/productimages/629084.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white)
Eller tilsvarende fra Biltema.
Hvorfor silikon nederst på glasset? Fryser vel fast øverst?
Vil tru at det fryser fast både øverst og nederst. Nederst har absolutt sin meining iom at ruta går litt ned når du åpnar døra.
Sitat fra: ok67 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:20
Funkar Biltema sin silikonspray.
*bilde*
Jeg kjøpte denne over disk hos Tools.
https://www.globaltools.no/tekniske-artikler/kjemi-olje/silikonespray-crc-silicone-8037-107472
Lite gris, trekker seg inn og funker som fjell.
Vask over pakninger godt før den påføres.
Sitat fra: Klykken på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:58
Sitat fra: ok67 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:20
Funkar Biltema sin silikonspray.
*bilde*
Jeg kjøpte denne over disk hos Tools.
https://www.globaltools.no/tekniske-artikler/kjemi-olje/silikonespray-crc-silicone-8037-107472
Lite gris, trekker seg inn og funker som fjell.
Vask over pakninger godt før den påføres.
Sprayer du på en fille og gnir over?
Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:39
Hvorfor silikon nederst på glasset? Fryser vel fast øverst?
Som regel er det lista i bunnen av vinduet som fryser fast fordi smeltevann fryser mellom lista og glasset.
Med litt silikonspray mellom lista og glasset reduseres denne risikoen betraktelig. Det griser svært lite sammenliknet med silikonstift, som kan være noe klin på glass.
Øverst er det sjeldent at det fryser fast da det ikke legger seg mye vann der, og is ikke fester så godt på en gummilist.
Sitat fra: RuneW på torsdag 31. oktober 2019, klokken 14:29
Sitat fra: Klykken på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:58
Sitat fra: ok67 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:20
Funkar Biltema sin silikonspray.
*bilde*
Jeg kjøpte denne over disk hos Tools.
https://www.globaltools.no/tekniske-artikler/kjemi-olje/silikonespray-crc-silicone-8037-107472
Lite gris, trekker seg inn og funker som fjell.
Vask over pakninger godt før den påføres.
Sprayer du på en fille og gnir over?
Nei, Sprayer direkte på pakninger med en fille i andre hånda mot sprayområdet, for å forhindre søl.
Visse bilmerker vil ikke ha silikon på sine dørlister, men vet ikke om dette også gjelder vinduslister ???
Har selv brukt denne på det meste jeg har som trenger litt beskyttelse og glidehjelp(dog ikke på hud):
https://www.maritim.no/vaselin-hvit-syrefri-250gr
Smører også på batteripoler som forhindrer irrdannelse, samt ved montering av O-ringer o.l.
Tørker bare bort overskudd hvis man er redd for at det skal smitte fra dørlister til klær!
Anbefales på det varmeste :+1:
BMW vil ikke ha silikon på sine lister og pakninger, ettersom det er en slags filtpakning de benytter (i alle fall fra tidligere BMWer jeg har hatt). Silikon gir da knirk. Tesla har ikke dette såvidt meg bekjent..
Utfordringar med dugg på kamera, utenpå og bak glass.
Kjørte Voss - Bergen. Starta med nedisa bil, I fyrste tunell, Vangstunellen: Rød alarm for utilgjengelig autostyring og ACC. Dugg utvendig over heile bilen. Etter tunell alt ok, men ny alarm etter fleire tuneller. Sjekket cameralinser. På høgre dørdstolpe var det dugg på innsida camera-glass. Varma glaset på utsida med tommeltott til duggen vart nesten borte. Auto og ACC vart ok. Umulig å få tatt klare billede av problemet.
Forvarm bilen!
Dugg vil det bli i tunneler uansett.
Sitat fra: RuneW på torsdag 31. oktober 2019, klokken 14:29
Sitat fra: Klykken på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:58
Sitat fra: ok67 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:20
Funkar Biltema sin silikonspray.
*bilde*
Jeg kjøpte denne over disk hos Tools.
https://www.globaltools.no/tekniske-artikler/kjemi-olje/silikonespray-crc-silicone-8037-107472
Lite gris, trekker seg inn og funker som fjell.
Vask over pakninger godt før den påføres.
Sprayer du på en fille og gnir over?
På fremdørene ruller jeg glasset helt ned og sprayer (rør på dysa) fra innsiden direkte på filtlista. Null søl.
På bakvinduene stikker jeg røret ned mellom glass og list og sprayer mens jeg beveger røret lang lista.
Husk å rengjøre og tørke listene først, så man får bort smuss som kan skrape vinduene.
Sitat fra: Handyman på fredag 01. november 2019, klokken 09:44
Sitat fra: RuneW på torsdag 31. oktober 2019, klokken 14:29
Sitat fra: Klykken på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:58
Sitat fra: ok67 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:20
Funkar Biltema sin silikonspray.
*bilde*
Jeg kjøpte denne over disk hos Tools.
https://www.globaltools.no/tekniske-artikler/kjemi-olje/silikonespray-crc-silicone-8037-107472
Lite gris, trekker seg inn og funker som fjell.
Vask over pakninger godt før den påføres.
Sprayer du på en fille og gnir over?
På fremdørene ruller jeg glasset helt ned og sprayer (rør på dysa) fra innsiden direkte på filtlista. Null søl.
På bakvinduene stikker jeg røret ned mellom glass og list og sprayer mens jeg beveger røret lang lista.
Husk å rengjøre og tørke listene først, så man får bort smuss som kan skrape vinduene.
Lar du det "tørke" før du tar opp vinduene igjen, eller har det ikke noe å si?
Og er det omtrent det samme hvilken silikonspray man bruker?
Sitat fra: RuneW på fredag 01. november 2019, klokken 12:07
Sitat fra: Handyman på fredag 01. november 2019, klokken 09:44
Sitat fra: RuneW på torsdag 31. oktober 2019, klokken 14:29
Sitat fra: Klykken på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:58
Sitat fra: ok67 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:20
Funkar Biltema sin silikonspray.
*bilde*
Jeg kjøpte denne over disk hos Tools.
https://www.globaltools.no/tekniske-artikler/kjemi-olje/silikonespray-crc-silicone-8037-107472
Lite gris, trekker seg inn og funker som fjell.
Vask over pakninger godt før den påføres.
Sprayer du på en fille og gnir over?
På fremdørene ruller jeg glasset helt ned og sprayer (rør på dysa) fra innsiden direkte på filtlista. Null søl.
På bakvinduene stikker jeg røret ned mellom glass og list og sprayer mens jeg beveger røret lang lista.
Husk å rengjøre og tørke listene først, så man får bort smuss som kan skrape vinduene.
Lar du det "tørke" før du tar opp vinduene igjen, eller har det ikke noe å si?
Og er det omtrent det samme hvilken silikonspray man bruker?
Jeg lot det ikke tørke, men det gjør neppe noe skade. Jeg har brukt Biltema sin spray. Blir svært lite gris.
Har hindret fastfrysing hos meg, uten at jeg kan sammenlikne med andre produkter.
På gummilistene i døråpningene bruker jeg stift for å slippe "silikondusj" på interiør, lakk ol.
Ok, takk for info :)
Ser mange gode tips her, men ingen om hvordan man får is/snø fra hovedlyktene uten å skrape/ripe hele lykten. Jeg har kjøpt en flaske de-icer fra biltema men det var lite effektiv.
https://www.biltema.no/bilpleie/spylervaske/siktforbedrere/de-icer-2000040566
Brukte 1/4 av innholdet før det var brukbar is-fritt. Regner med det går mange flasker ila. vintern med dette forbruk/metode.
Hva gjør dere andre?
Sitat fra: Pocoloco på onsdag 06. november 2019, klokken 13:40
Ser mange gode tips her, men ingen om hvordan man får is/snø fra hovedlyktene uten å skrape/ripe hele lykten. Jeg har kjøpt en flaske de-icer fra biltema men det var lite effektiv.
https://www.biltema.no/bilpleie/spylervaske/siktforbedrere/de-icer-2000040566
Brukte 1/4 av innholdet før det var brukbar is-fritt. Regner med det går mange flasker ila. vintern med dette forbruk/metode.
Hva gjør dere andre?
Pose med lunket vann som man holder over lyktene. Ellers sørger jeg for å parkere under tak, og holder bilen så ren som mulig for å forhindre at vann fester seg på skitten bil og fryser. :)
tar gjerne mot erfaringer med stifter som fungerer mot fastfrysing av vinduer. Ser det er forskjellige typer som er prøvd ut her. Ønsker jo selvsagt minst mulig griseri og best mulig resultat...
Er det mulig å finne noen produkter som fungerer som IKKE har silikon? som selges i Norge?
Sitat fra: Kåre_S på onsdag 06. november 2019, klokken 19:15
tar gjerne mot erfaringer med stifter som fungerer mot fastfrysing av vinduer.
siterer meg selv
Sitat fra: Klykken på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:58
Sitat fra: ok67 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:20
Funkar Biltema sin silikonspray.
*bilde*
Jeg kjøpte denne over disk hos Tools.
https://www.globaltools.no/tekniske-artikler/kjemi-olje/silikonespray-crc-silicone-8037-107472
Lite gris, trekker seg inn og funker som fjell.
Vask over pakninger godt før den påføres.
Gidder noen å sjekke hos seg? I app under controls står det under vinduet "close". Er helt sikker på at de er lukket. Før stod det "vent"
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 06. november 2019, klokken 19:44
Gidder noen å sjekke hos seg? I app under controls står det under vinduet "close". Er helt sikker på at de er lukket. Før stod det "vent"
Står «vent» til meg
Sitat fra: Trultefan på onsdag 06. november 2019, klokken 20:28
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 06. november 2019, klokken 19:44
Gidder noen å sjekke hos seg? I app under controls står det under vinduet "close". Er helt sikker på at de er lukket. Før stod det "vent"
Står «vent» til meg
Det stod faktisk "Close" hos meg nå enda de er lukket såvidt jeg vet. Men etter å ha trykket på Close, så står det "Vent" i ca 20 sek, og så går den tilbake til "Close" :o ??? Skal jammen gå ut å sjekke.
UPDATE: APPen sier "Close", men alle vinduene er lukket. Når jeg trykker "Close" så gir den ett lite nøkk i rutene (for å lukke). Hvis jeg trykker mens det fremdeles står "Vent" så åpner den, og bytter til "Close". Når jeg så trykker "Close" så lukker den, og APPen bytter til "Vent", for så å gå tilbake til "Close" igjen etter noen sekunder.
Så "Close" betyr altså close, selvom de er lukket. Så ikke så ille som det ville vært hvis "Close" mens de er lukket resulterte i at de åpnet :P
PS: jeg har 2019.32.12.2
Hei,
Sorry for the English reply but I had the same issue with the vent and close window function on the app.
Recalibrating the windows solved the issue for me.
Here are the steps in the image attached.
Hope it works for you too!
Small note, you should do the calibration from the driver's seat.
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 06. november 2019, klokken 19:44
Gidder noen å sjekke hos seg? I app under controls står det under vinduet "close". Er helt sikker på at de er lukket. Før stod det "vent"
Jeg får også Close enda alle vinduer er stengt. Trykker Close, og sjekker noen timer etterpå og da kan det stå Close igjen. Tipper det blir fikset med en bugfix etter hvert. Det virker som at de har satt følsomheten så høyt at bare noen tidels millimeter "åpning" trigger Close-knappen.
Satser på det fikses med oppdatering. Jeg har også 2019.32.12.2.
Sitat fra: Pocoloco på onsdag 06. november 2019, klokken 13:40
Ser mange gode tips her, men ingen om hvordan man får is/snø fra hovedlyktene uten å skrape/ripe hele lykten. Jeg har kjøpt en flaske de-icer fra biltema men det var lite effektiv.
https://www.biltema.no/bilpleie/spylervaske/siktforbedrere/de-icer-2000040566
Brukte 1/4 av innholdet før det var brukbar is-fritt. Regner med det går mange flasker ila. vintern med dette forbruk/metode.
Hva gjør dere andre?
En alternativ metode til de-icer (som trolig er spylerveske)
Eg pleide å fylle opp en mugge med hett vatten fra springen å helte den forsiktig over frontruten på subaruen, når eg var hastig om morgene og ikke gidda å skrape rimen fra vinduet for is haha. (tror ikke jeg tørr å bruke den metoden på tesla frontrute.)
det gikk bra og ruta sprakk ikke etter mange frosne morninger..
Du kan fylle opp en termos for å ha med på turen, med hett vatten de gangene det er fare for is på lyktene. Tøm innholdet på plast lykteglasset. Da bure is skorpen løsne lett, og ta med seg skit i slengen. Du kan i tillegg trykke et håndkle eller svamp på lykteglasset/lykteplastikken etterpå for å tørke vanndråper etter termos vannet.
Er lurt å huske på å slå av vindusvisker når man parkerer, og man forventer frost på ruta når man skal bruke bilen igjen. Forellers så starter de automatisk når du åpner døra for å hente is skrapen, og da kan gummien eller motoren ta skade,
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 06. november 2019, klokken 19:44
Gidder noen å sjekke hos seg? I app under controls står det under vinduet "close". Er helt sikker på at de er lukket. Før stod det "vent"
I min står det "vent".
Sitat fra: Kåre_S på onsdag 06. november 2019, klokken 19:15
tar gjerne mot erfaringer med stifter som fungerer mot fastfrysing av vinduer. Ser det er forskjellige typer som er prøvd ut her. Ønsker jo selvsagt minst mulig griseri og best mulig resultat...
Er det mulig å finne noen produkter som fungerer som IKKE har silikon? som selges i Norge?
Jeg kjøpte flytende de-icing på class ohlson. Vinduene fryser kun i nedkant mot døren, så dersom ikke 10 min forvarming gjør jobben så fjerner jeg mest mulig snø og is langs kanten før jeg har litt de-icing på. Sprayer kun innenfor de få centimeterne hvor det fryser og bruker minimalt med væske. Venter et lite minutt fra jeg har sprayet på til jeg åpner døren, og da går gjerne vinduet nok ned til at det går klar av kromlisten :+1:
Her er Teslas egne vintertips:
https://www.tesla.com/no_NO/support/winter-driving-tips?redirect=no
Sitat fra: cemoz101 på onsdag 06. november 2019, klokken 21:01
Recalibrating the windows solved the issue for me.
I did this today, and now the APP shows "Vent" so recalibration fixed the "problem" for me :+1:
Sitat fra: Elmo på torsdag 07. november 2019, klokken 22:28
Sitat fra: cemoz101 på onsdag 06. november 2019, klokken 21:01
Recalibrating the windows solved the issue for me.
I did this today, and now the APP shows "Vent" so recalibration fixed the "problem" for me :+1:
Og idag er den tilbake til utgangspunktet. Står "Close" i APPen, men alle vinduer er lukket
Jeg kalibrerte ikke. Nå er min tilbake til vent. Ordnet seg selv. Eller kanskje silikon på lister og nederst på vindu ordnet det?
Jeg har på scheduled charging som starter kl 0000. Om morgenen er den ferdig ladet. Hvis jeg da setter på forvarming, vil bilen hente strøm fra veggen eller batteriet? Vil den hente fra batteriet pga at ikke skal starte lading før midnatt igjen?
En annen ting om forvarming. I morges var det -7 grader i bilen. Startet forvarming med HI. Og 15 min seinere var det 28 grader. En på jobben sa at hun hadde fått beskjed fra delivery at ikke skulle sette høyere enn 19 grader, da glasset kunne sprekke. Tullpreik?
Vil være upraktisk isåfall.
Sliter skikkelig med å få igjen dørene nå når det har vært -10 i en uke... Selv om jeg forvarmer bilen i 20minutter, så vil ikke vinduene gå ned når jeg lukker dørene. Må vel gå til innkjøp av silikonspray? fungerer det bra?
Sitat fra: TøddiVedder på mandag 11. november 2019, klokken 09:22
En annen ting om forvarming. I morges var det -7 grader i bilen. Startet forvarming med HI. Og 15 min seinere var det 28 grader. En på jobben sa at hun hadde fått beskjed fra delivery at ikke skulle sette høyere enn 19 grader, da glasset kunne sprekke. Tullpreik?
Vil være upraktisk isåfall.
Tullpreik, enkelt og greit.
Selvfølgelig kan man ha høyere temp en 19 grader. Ohh my god!
Sitat fra: Handyman på mandag 11. november 2019, klokken 10:18
Sitat fra: TøddiVedder på mandag 11. november 2019, klokken 09:22
En annen ting om forvarming. I morges var det -7 grader i bilen. Startet forvarming med HI. Og 15 min seinere var det 28 grader. En på jobben sa at hun hadde fått beskjed fra delivery at ikke skulle sette høyere enn 19 grader, da glasset kunne sprekke. Tullpreik?
Vil være upraktisk isåfall.
Tullpreik, enkelt og greit.
Selvfølgelig kan man ha høyere temp en 19 grader. Ohh my god!
Teslabjørn greide vell å sprekke glasset med forvarming på HI, muligens noe steinsprut eller noe der da fra før. Har du steinsprutskader kan det kanskje være lurt å være litt forsiktig :)
Sitat fra: TøddiVedder på mandag 11. november 2019, klokken 09:22
En annen ting om forvarming. I morges var det -7 grader i bilen. Startet forvarming med HI. Og 15 min seinere var det 28 grader. En på jobben sa at hun hadde fått beskjed fra delivery at ikke skulle sette høyere enn 19 grader, da glasset kunne sprekke. Tullpreik?
Vil være upraktisk isåfall.
Appen går til "HI" og ikke bare 19, så da må man kunne forvente at det skal kunne gjøres uten å sprekke glass og whatnot.
Sitat fra: TøddiVedder på mandag 11. november 2019, klokken 09:22
En annen ting om forvarming. I morges var det -7 grader i bilen. Startet forvarming med HI. Og 15 min seinere var det 28 grader. En på jobben sa at hun hadde fått beskjed fra delivery at ikke skulle sette høyere enn 19 grader, da glasset kunne sprekke. Tullpreik?
Vil være upraktisk isåfall.
Da må det vel være noe feil med glasset i utgangspunktet vil jeg tro. Da er det vel helt greit om det sprekker ved forvarming når ingen oppholder seg i bilen i motsetning til om dette skulle skje etter avgang......
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 11. november 2019, klokken 10:29
Sitat fra: Handyman på mandag 11. november 2019, klokken 10:18
Sitat fra: TøddiVedder på mandag 11. november 2019, klokken 09:22
En annen ting om forvarming. I morges var det -7 grader i bilen. Startet forvarming med HI. Og 15 min seinere var det 28 grader. En på jobben sa at hun hadde fått beskjed fra delivery at ikke skulle sette høyere enn 19 grader, da glasset kunne sprekke. Tullpreik?
Vil være upraktisk isåfall.
Tullpreik, enkelt og greit.
Selvfølgelig kan man ha høyere temp en 19 grader. Ohh my god!
Teslabjørn greide vell å sprekke glasset med forvarming på HI, muligens noe steinsprut eller noe der da fra før. Har du steinsprutskader kan det kanskje være lurt å være litt forsiktig :)
Nemlig, han hadde en solid steinsprut som var årsaken sammen med varme. Lett å se i videoen på 1:24 og 2:50
https://www.youtube.com/watch?v=tpW-NAW0qUk
En uskadet rute tåler varme fra varmeapparatet.
Sitat fra: Elmo på søndag 10. november 2019, klokken 23:20
Sitat fra: Elmo på torsdag 07. november 2019, klokken 22:28
Sitat fra: cemoz101 på onsdag 06. november 2019, klokken 21:01
Recalibrating the windows solved the issue for me.
I did this today, and now the APP shows "Vent" so recalibration fixed the "problem" for me :+1:
Og idag er den tilbake til utgangspunktet. Står "Close" i APPen, men alle vinduer er lukket
Samme hos meg også, alle vinduer er lukket men står Close i app'en. Et trykk på Close så står det Vent igjen. Sikkert en bug i SW som blir fikset etter hvert.....
Vil tipse om at regen bør settes ned på vinterføre, spesielt nå etter at vi fikk mer aggressiv "enpedalmodous". Fikk en liten aha opplevelse i går på våt glatt is. Baken seilte ut hver gang jeg slapp gassen. (Har rwd, hvordan oppleves dette med awd?). Kan være skikkelig skummelt hvis man ikke kjenner bilen og innstillinger. Gikk forøvrig greit på stødig vinterføre.
Sitat fra: IbizaMan på mandag 11. november 2019, klokken 12:20
Sitat fra: Elmo på søndag 10. november 2019, klokken 23:20
Sitat fra: Elmo på torsdag 07. november 2019, klokken 22:28
Sitat fra: cemoz101 på onsdag 06. november 2019, klokken 21:01
Recalibrating the windows solved the issue for me.
I did this today, and now the APP shows "Vent" so recalibration fixed the "problem" for me :+1:
Og idag er den tilbake til utgangspunktet. Står "Close" i APPen, men alle vinduer er lukket
Samme hos meg også, alle vinduer er lukket men står Close i app'en. Et trykk på Close så står det Vent igjen. Sikkert en bug i SW som blir fikset etter hvert.....
Jeg kalibrerte vinduene og etter det så popper knappen tilbake fra Vent til Close igjen bare ti sekunder etter at jeg har trykket på den. Så den etterlengtede funksjonen for å kunne se om vinduene er stengt når man sitter på jobben og det begynner å regne er inntil videre verdiløs. Bare å håpe på SW-fiks.
Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 23. november 2019, klokken 09:30
Jeg kalibrerte vinduene og etter det så popper knappen tilbake fra Vent til Close igjen bare ti sekunder etter at jeg har trykket på den. Så den etterlengtede funksjonen for å kunne se om vinduene er stengt når man sitter på jobben og det begynner å regne er inntil videre verdiløs. Bare å håpe på SW-fiks.
Inntil videre kan du jo bare trykke Close. Hvis det da kommer opp Vent i 10 sekunder så bør de vel være lukket.
Sitat fra: jlan på lørdag 23. november 2019, klokken 09:42
Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 23. november 2019, klokken 09:30
Jeg kalibrerte vinduene og etter det så popper knappen tilbake fra Vent til Close igjen bare ti sekunder etter at jeg har trykket på den. Så den etterlengtede funksjonen for å kunne se om vinduene er stengt når man sitter på jobben og det begynner å regne er inntil videre verdiløs. Bare å håpe på SW-fiks.
Inntil videre kan du jo bare trykke Close. Hvis det da kommer opp Vent i 10 sekunder så bør de vel være lukket.
Jo, men siden dette dreier seg om en eller annen sensortolkningsfeil i SW som gjør at bilen over- eller underreagerer på informasjonen fra sensorene så klarer jeg ikke å la være å tenke at resultatet av å dra opp vinduet når det allerede er lukket kan bli en overtolkning av motstanden som gjør at vinduet isteden åpner seg 5 cm. (Hvis man trykker Close når man står ved bilen så hører man at bilen prøver å lukke vinduene selv om de allerede er helt stengt.) Og siden appen viser ett eller flere vinduer som åpent rett etter at jeg har trykket Close så vet jeg ikke om det bare er en ny feiltolkning eller om sikkerhetsfunksjonen faktisk har åpnet vinduet. Så da sitter man igjen med to alternativer:
1. Sjekke vinduene før man forlater bilen.
2. Trykke Close hver tiende sekund til batteriet går tomt... :)
Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 23. november 2019, klokken 13:16
Så da sitter man igjen med to alternativer:
1. Sjekke vinduene før man forlater bilen.
2. Trykke Close hver tiende sekund til batteriet går tomt... :)
Men fortsatt kan jo noen kaste stålkuler på bilen din :)
Jeg lurer på det følgende:
har M3 en automatisk funksjon som aktiverer bremsene i ny og ne for å hindre rustdannelse? Har lest det en del plasser, men fortsatt ikke sett noe dokumentasjon på dette. Noen som vet?
Martin
Sitat fra: M@rtin på søndag 24. november 2019, klokken 15:28
Jeg lurer på det følgende:
har M3 en automatisk funksjon som aktiverer bremsene i ny og ne for å hindre rustdannelse? Har lest det en del plasser, men fortsatt ikke sett noe dokumentasjon på dette. Noen som vet?
Martin
Fra manualen til min TM3. Vet ikke om det et tilstrekkelig, men det er en funksjon.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191124/45653254dc6e964567bd7afb8f5fad6a.jpg)
Takk skal du ha. Pløyde gjennom den engelske manualen uten å finne noe.
Kan sikkert diskuteres om dette er tilstrekkelig, men det er - som du skriver - en funksjon (som kan ligne).
Martin
Funksjonen skulle vært stedsbasert slik at bremseskivene fikk en liten oppvarming før parkering på jobb og hjemme. Det ville hjelpe betraktelig mot skiverust.
Skiverust? Vår Model 3 har alltid blanke skiver, selv når den har ikke har vært brukt på flere dager. På S'en derimot, blir skivene brune etter kun kort tid.
Da kan du tenke deg hvor mye olje og annet snacks som ligger på model 3 skiven din :) brems hardt med den. Rens skivene
Nå skal riktignok skivene på TM3 være av en litt spesiell sort, så hvis den holder blanke skiver gjennom saltvinteren så blir jeg fornøyd. Sommeren er ikke noe problem.
Har en eUp som måtte ha nye skiver fordi de rustet av for lite bruk. Klossene var som nye men skivene rustet i stykker. Dessverre et vanlig problem.
Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 24. november 2019, klokken 19:07
Da kan du tenke deg hvor mye olje og annet snacks som ligger på model 3 skiven din :) brems hardt med den. Rens skivene
Det har jeg ikke tenkt å gjøre. Regner med at 18 000 km er nok til å få av eventuelt uønsket belegg...
Min erfaring fra andre biler er at å bytte til høykvalitets viskerblader kan være en god vinteroppgradering. Denne uken er det 30% på Bosch viskerblader hos Thansen.
Model 3 står ikke i de offisielle listene til Bosch (iallefall ikke som jeg har klart å finne), men etter tips fra et amerikansk forum har jeg i dag kjøpt en pakke for Audi og VW, og det var innertier. Den eneste forskjellen er at høyreviskeren er 19" originalt, men 18" i pakken jeg kjøpte. Altså er viskeren ca. 12mm kortere i hver ende, noe jeg tror ikke vil være merkbart. Venstreviskeren er 26" både originalt og i pakken.
Pakken heter Bosch Aerotwin A 863 S, og er denne uken satt ned fra 349 til 244 kroner.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: HCO på mandag 25. november 2019, klokken 20:09
Min erfaring fra andre biler er at å bytte til høykvalitets viskerblader kan være en god vinteroppgradering. Denne uken er det 30% på Bosch viskerblader hos Thansen.
Model 3 står ikke i de offisielle listene til Bosch (iallefall ikke som jeg har klart å finne), men etter tips fra et amerikansk forum har jeg i dag kjøpt en pakke for Audi og VW, og det var innertier. Den eneste forskjellen er at høyreviskeren er 19" originalt, men 18" i pakken jeg kjøpte. Altså er viskeren ca. 12mm kortere i hver ende, noe jeg tror ikke vil være merkbart. Venstreviskeren er 26" både originalt og i pakken.
Pakken heter Bosch Aerotwin A 863 S, og er denne uken satt ned fra 349 til 244 kroner.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Fant model 3 på amerikanske bosch siden, er disse man skal ha
https://www.boschautoparts.com/en/auto/wiper-blades/oe-specialty-aerotwin?partId=3397014116
Norsk butikk https://www.wipernet.no/bosch-aerotwin-A102S.html
Ser de ikke hos thansen men A102S er riktig produkt kode
Det stemmer, jeg fant ut det samme etter at jeg skrev innlegget. Forskjellen på disse to pakkene er kun at høyreviskeren er 19" i A102S, mens den er 18" i A863S.
Her er A102S hos Mekonomen til kr 549: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/viskerblad-og-spyl/viskerblad/viskerblad-flatblade-sett-ps864a25-A102Sno (https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/viskerblad-og-spyl/viskerblad/viskerblad-flatblade-sett-ps864a25-A102Sno)
https://www.thansen.no/bil/universaldeler/vindusviskere/vindusvisker-valeo/viskerblad-vf818-silencio-flat-blade-valeo-/n350351/pn351253
Du har disse og fra Valeo
Takk for tipps om Thansen. De har 40% på viskerblader her i Danmark og her selges A102S.
Sitat fra: PBL på onsdag 27. november 2019, klokken 07:18
Takk for tipps om Thansen. De har 40% på viskerblader her i Danmark og her selges A102S.
Sier vel litt om prising av slike produkter...
Ellers, før dere løper bena av dere etter nye visker, prøv dette. Har testet og jeg fikk nye viskere på 5 minutter. Trenger ikke vær WD40, enhver universalolje gjør jobben. Selv brukte jeg et produkt fra Wurth. :+1:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=daHNfB5INkg&feature=emb_logo
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. november 2019, klokken 08:23(...)
Ellers, før dere løper bena av dere etter nye visker, prøv dette. Har testet og jeg fikk nye viskere på 5 minutter. Trenger ikke vær WD40, enhver universalolje gjør jobben. Selv brukte jeg et produkt fra Wurth. :+1:
Det forutsetter jo at viskerbladene har høy kvalitet i utgangspunktet. Uavhengig av bilmerke opplever jeg at gummien på originalviskere typisk er hardere enn på gode erstatningsviskere, og dermed tar dårligere.
Men som et triks for å forlenge livet til gode viskerblader forsøker jeg gjerne dette (om et år).
Er biltema sin Multispray grei erstatning for wd40?
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 27. november 2019, klokken 09:47
Er biltema sin Multispray grei erstatning for wd40?
Funger sikkert den og :+1:
Husk bare å tørke av med ren fille etterpå slik at man ikke smører det ut over ruta.
Smører folket pakningen i ladeluken med silikon også?
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 27. november 2019, klokken 19:35
Smører folket pakningen i ladeluken med silikon også?
Ja, jeg klinte den ihvertfall godt inn. Er den døra eller luka jeg er mest redd for skal fryse fast, men er også den jeg er mest i tvil på om det har så mye hensikt å smøre inn. Akkurat den pakningen er jo syltynn.
Smørte oss inn pakningene i dører, bagasjerom og frunk.
Er det bare meg som har problem med dørhandtak som ikkje går tilbake av seg sjølv i kulda, eller er det vanleg? Er det tips for å fiksa det i så fall?
Jeg har sprayet silikon mellom vindu og de to vinduslistene under hverandre på utsiden av rutene for å forebygge fastfrysing, ellers er det tørking av alle gummilister etter bilvask som gjelder. Jeg brukte et gammelt litt tykt skiheiskort for å komme til mellom glass og lister, og brukte silikonspray med rørdyse. Blir litt silikon nederste 2 cm på glasset, men det er vel en liten sak mot å unngå fastfrysing.
Edit: Har også byttet til mindre stram fjær i frunken, så ser det kan gjøre åpning av panser vanskeligere ved at det ikke har samme kraft på å løse ut og vippe panser opp. Silikon og tørking for å forebygge.
Og forresten, Biltemas Ultrablade vindusviskere i 16mm festebredde med trykknapp passer og er ikke for harde. Sjekk lengden, tror det er 480mm høyre og 650mm venstre. 325kr for to.
Sliter ogsåmed at dørhåndtak ikke går inn, noen som har en ide hva jeg kan smøre med?
Sitat fra: RBK på søndag 01. desember 2019, klokken 11:49
Sliter ogsåmed at dørhåndtak ikke går inn, noen som har en ide hva jeg kan smøre med?
Ikke med Biltema silikonspray i alle fall. Mine dørhåndtak gikk fra litt trege til forferdelige med dette.
Har vært temmelig iherdig med å bruke silikonstift og silikonspray rundt vinduer og lister for vår Model 3. Ved vask eller regn så fjerner vi fukt ved vinduene så godt det lar seg gjøre. Vi skraper is hvis synlig og forvarmer bilen.
Her om dagen fikk vi imidlertid likevel en overraskelse: Det ene vinduet var ikke i riktig posisjon når døra ble lukket og dermed ble kromlista ved døra skadet.
Tok kontakt med Tesla som var tydelige på at brukeren måtte hver gang sjekke at vinduet gikk ned slik at det ikke oppstod skade ved åpning/lukking. Fukt og frost i vindusmekanismen kunne tidvis gjøre at vinduet ikke ble senket og dette var brukers ansvar å sjekke hver gang en dør betjenes.
Det kostet oss kr 2.440 å bytte kromlista. Håper vi ikke behøver bytte denne mange ganger, men samtidig ser jeg at det ikke alltid er like enkelt å vite hvorvidt noe er frosset i vindusmekanismen. Alle brukerne er nå informert om den spesielle prosedyren for dørene og jeg observerer at kona nå foretrekker å kjøre Nissan Leaf ved minusgrader :)
Jeg noterer dette på kontoen for California-konstruert bil i Norge og skal huske på å minne de som vurderer å kjøpe Model 3 om at de rammeløse vinduene kan kreve noe ekstra årvåkenhet i norsk vinter.
Sitat fra: RBK på søndag 01. desember 2019, klokken 11:49
Sliter ogsåmed at dørhåndtak ikke går inn, noen som har en ide hva jeg kan smøre med?
Fikk tips på Teslanytt på FB om WD40 (skal visstnok stå i brukermanualen) ...har funka meget godt hele kuldeperioden til nå
Takk for tips, Stenling. Opplevde selv at et av vinduene ikke ville lukke seg skikkelig.
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 10. februar 2021, klokken 16:02
Har vært temmelig iherdig med å bruke silikonstift og silikonspray rundt vinduer og lister for vår Model 3. Ved vask eller regn så fjerner vi fukt ved vinduene så godt det lar seg gjøre. Vi skraper is hvis synlig og forvarmer bilen.
Her om dagen fikk vi imidlertid likevel en overraskelse: Det ene vinduet var ikke i riktig posisjon når døra ble lukket og dermed ble kromlista ved døra skadet.
Tok kontakt med Tesla som var tydelige på at brukeren måtte hver gang sjekke at vinduet gikk ned slik at det ikke oppstod skade ved åpning/lukking. Fukt og frost i vindusmekanismen kunne tidvis gjøre at vinduet ikke ble senket og dette var brukers ansvar å sjekke hver gang en dør betjenes.
Det kostet oss kr 2.440 å bytte kromlista. Håper vi ikke behøver bytte denne mange ganger, men samtidig ser jeg at det ikke alltid er like enkelt å vite hvorvidt noe er frosset i vindusmekanismen. Alle brukerne er nå informert om den spesielle prosedyren for dørene og jeg observerer at kona nå foretrekker å kjøre Nissan Leaf ved minusgrader :)
Jeg noterer dette på kontoen for California-konstruert bil i Norge og skal huske på å minne de som vurderer å kjøpe Model 3 om at de rammeløse vinduene kan kreve noe ekstra årvåkenhet i norsk vinter.
Akkurat dette at en må passe på alle passasjerer og minne dem på at en ikke kan åpne dørene sånn uten videre er en svakhet på denne bilen. Rett og slett dårlig (interface-)design. De har prøvd å lappe på det ved å senke vinduet litt, som du sier, men når en ikke kan regne med at det funker...
Sitat fra: lars667 på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:50
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 10. februar 2021, klokken 16:02
Har vært temmelig iherdig med å bruke silikonstift og silikonspray rundt vinduer og lister for vår Model 3. Ved vask eller regn så fjerner vi fukt ved vinduene så godt det lar seg gjøre. Vi skraper is hvis synlig og forvarmer bilen.
Her om dagen fikk vi imidlertid likevel en overraskelse: Det ene vinduet var ikke i riktig posisjon når døra ble lukket og dermed ble kromlista ved døra skadet.
Tok kontakt med Tesla som var tydelige på at brukeren måtte hver gang sjekke at vinduet gikk ned slik at det ikke oppstod skade ved åpning/lukking. Fukt og frost i vindusmekanismen kunne tidvis gjøre at vinduet ikke ble senket og dette var brukers ansvar å sjekke hver gang en dør betjenes.
Det kostet oss kr 2.440 å bytte kromlista. Håper vi ikke behøver bytte denne mange ganger, men samtidig ser jeg at det ikke alltid er like enkelt å vite hvorvidt noe er frosset i vindusmekanismen. Alle brukerne er nå informert om den spesielle prosedyren for dørene og jeg observerer at kona nå foretrekker å kjøre Nissan Leaf ved minusgrader :)
Jeg noterer dette på kontoen for California-konstruert bil i Norge og skal huske på å minne de som vurderer å kjøpe Model 3 om at de rammeløse vinduene kan kreve noe ekstra årvåkenhet i norsk vinter.
Akkurat dette at en må passe på alle passasjerer og minne dem på at en ikke kan åpne dørene sånn uten videre er en svakhet på denne bilen. Rett og slett dårlig (interface-)design. De har prøvd å lappe på det ved å senke vinduet litt, som du sier, men når en ikke kan regne med at det funker...
Hvis gummilista nederst på ruta fryser fast kan det skje at vinduet ikke går ned. Hvis man da likevel åpner døra (krever noe ekstra kraft) vil glasset treffe kromlista når den lukkes.
For å unngå dette kan man dra et kredittkort mellom glasset og gummilista slik at glasset går ned. Det kan være nok med noen dunk på nederst glasset ved gummilista.
For å forebygge hjelper det å rengjøre denne lista godt og spraye den med silikon. Da skal det mye mer til før den fryser fast.
Er dette endret på 2021? Mine dører går klar for listen selv om vinduet er fryst fast. Vinduene senker seg litt når det er kaldt ute, men kanskje ikke nok på <2021?
Her står det litt mer om hvordan håndtere vindusproblemer: https://www.youtube.com/watch?v=xFXQok6gEm4&ab_channel=Charge365 (https://www.youtube.com/watch?v=xFXQok6gEm4&ab_channel=Charge365)
Vi fikk smertelig observere at det ikke nødvendigvis holder å smøre/spraye med silikon en gang før vintersesongen.
Her er forresten tips om smøring av dørhåndtakene: https://www.tesla.com/support/do-it-yourself-model-3?redirect=no#WD40-door-handle (https://www.tesla.com/support/do-it-yourself-model-3?redirect=no#WD40-door-handle)
Her vises det litt mer om hvordan unngå at dørhåndtakene fryser fast: https://insideevs.com/news/342302/top-3-tips-to-fix-tesla-model-3-winter-flaws-video/ (https://insideevs.com/news/342302/top-3-tips-to-fix-tesla-model-3-winter-flaws-video/)
Hei, 2 ting.
når det gjelder å pleie skinnseter er det ok å bruke Autoglym Leather Care Balm sin? Eller burde man bruke leather cleaner i tillegg? For selve skinnsetene i min Tm3P er verken skittent eller noe, men greit å bruke balm på det spesielt i kulden, men er det trygt?
Og nr 2, Er det noe forskjell på silikonstift og silikonspray på listene på vindu? Merker det lager litt suselyd/knirkelyd fra vinduene, men ser mange på nett skriver at det blir verre hvis man bruker silikon, så da så jeg Autoglym sin Vinyl & Rubber Care, noen som har prøvd?
Du bør unngå å bruke lærrens på seter og ratt i Model 3.
Setene er laget av vinyl, så bruk passende rensemiddel til det.
Jeg hørte med bilpleiekongen som anbefalte autoglym interior shampo til seter og resten av interiøret. Ikke på glass og skjerm naturligvis.
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Camp Mode for å varme uten «sløsing» av energi til batterivarme - spesielt for korte turer. Ulempen er at man må inn i bilen...
Silikonstift er grei å påføre på gummilistene innenfor vinduene. Her er silikonspray noe mer upraktisk siden det fort kommer søl på setene og interiør. Silikonspray gir tydelige flekker på kunstskinnet.
For lista der hvor vinduet går ned i døra er silikonspray mer praktisk enn silikonstift. Det kan være greit med et plastkort el.l. for å komme bedre til med spray innunder lista.
Så idag at varmet batteriet med camp mode. Testet kjapt.
Sitat fra: TøddiVedder på fredag 12. februar 2021, klokken 18:00
Så idag at varmet batteriet med camp mode. Testet kjapt.
Hvilken årsmodell testet du på?
2019. Men testet kort. Etter at hadde den litt i dog mode først.
Skjønner. Ja, ja - da var det rådet også kanskje utdatert. Fint med SW oppdateringer men hyggelig om de dokumenterte litt mer av endringene de gjennomfører. Men det har jeg bedt om før også....
Jeg bruker camp mode, og den varmer ikke batteriet når jeg ser i appen. Brukte det senest i dag...
Sitat fra: knegg på fredag 12. februar 2021, klokken 22:04
Jeg bruker camp mode, og den varmer ikke batteriet når jeg ser i appen. Brukte det senest i dag...
Hvordan ser du det i appen?
Batterivarmeikonet under klima.
Start forvarming når batteriet er kaldt, så ser du det i appen under klima