Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Toalmar på lørdag 26. oktober 2019, klokken 20:39
Da ser det ut til at vi får noen flere oppgraderinger allerede i denne versjonen.
- Scheduled Departure
- Power Increase
- Automatic Navigation
Det står mere her:
https://www.teslarati.com/tesla-scheduled-departure-customized-charging-explained/
Selve Power Increase kan man lese mere om her:
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-x-3-power-boost-software-update/
Så den som har skiftarbeid, varierende arbeidstid eller deltid får samme tid alle 5 ukedager! Til og med Leaf hadde bedre i 2011!
Sitat fra: Lynet på lørdag 26. oktober 2019, klokken 22:34
Så den som har skiftarbeid, varierende arbeidstid eller deltid får samme tid alle 5 ukedager! Til og med Leaf hadde bedre i 2011!
Det har jo ikke tatt dem mer enn 7 år å komme med dette....så om 7 år så kan vi nok stille individuelle klokkeslett ;)
Lurer på om schedule departure kommer i appen også eller om man må sette det på i bilen hver gang.
Sitat fra: Handyman på søndag 27. oktober 2019, klokken 00:53
Sitat fra: Lynet på lørdag 26. oktober 2019, klokken 22:34
Så den som har skiftarbeid, varierende arbeidstid eller deltid får samme tid alle 5 ukedager! Til og med Leaf hadde bedre i 2011!
Det har jo ikke tatt dem mer enn 7 år å komme med dette....så om 7 år så kan vi nok stille individuelle klokkeslett ;)
Det mangler jo bare et "once" kryss, slik at man kan stille dette inn individuelt de gangene man trenger det. F.eks. hvis man er hos tannlegen og det er drittvær. Sett oppvarming til ca 15 minutter før timer er ferdig, og dett var dett. Samme hvis man i morgen skal ta bilen i stedet for bussen av en eller annen gang. Still inn høvelig tid før avreise og ferdig med det. Neste dag når bilen står hjemme varmer den seg ikke opp. Som Lynet sier; dette klarte Nissan for snart et tiår siden. :)
Sitat fra: cra på søndag 27. oktober 2019, klokken 17:37
Sitat fra: Handyman på søndag 27. oktober 2019, klokken 00:53
Sitat fra: Lynet på lørdag 26. oktober 2019, klokken 22:34
Så den som har skiftarbeid, varierende arbeidstid eller deltid får samme tid alle 5 ukedager! Til og med Leaf hadde bedre i 2011!
Det har jo ikke tatt dem mer enn 7 år å komme med dette....så om 7 år så kan vi nok stille individuelle klokkeslett ;)
Det mangler jo bare et "once" kryss, slik at man kan stille dette inn individuelt de gangene man trenger det. F.eks. hvis man er hos tannlegen og det er drittvær. Sett oppvarming til ca 15 minutter før timer er ferdig, og dett var dett. Samme hvis man i morgen skal ta bilen i stedet for bussen av en eller annen gang. Still inn høvelig tid før avreise og ferdig med det. Neste dag når bilen står hjemme varmer den seg ikke opp. Som Lynet sier; dette klarte Nissan for snart et tiår siden. :)
Jeg tror appen funker bra for de fleste slik at det ikke har vært et stort savn. Snakk om 10 sek å gjøre dette mens du sitter på dass om morran
.. altså starte varmen fra appen
Sitat fra: 1000kwh på søndag 27. oktober 2019, klokken 17:39
Sitat fra: cra på søndag 27. oktober 2019, klokken 17:37
Sitat fra: Handyman på søndag 27. oktober 2019, klokken 00:53
Sitat fra: Lynet på lørdag 26. oktober 2019, klokken 22:34
Så den som har skiftarbeid, varierende arbeidstid eller deltid får samme tid alle 5 ukedager! Til og med Leaf hadde bedre i 2011!
Det har jo ikke tatt dem mer enn 7 år å komme med dette....så om 7 år så kan vi nok stille individuelle klokkeslett ;)
Det mangler jo bare et "once" kryss, slik at man kan stille dette inn individuelt de gangene man trenger det. F.eks. hvis man er hos tannlegen og det er drittvær. Sett oppvarming til ca 15 minutter før timer er ferdig, og dett var dett. Samme hvis man i morgen skal ta bilen i stedet for bussen av en eller annen gang. Still inn høvelig tid før avreise og ferdig med det. Neste dag når bilen står hjemme varmer den seg ikke opp. Som Lynet sier; dette klarte Nissan for snart et tiår siden. :)
Jeg tror appen funker bra for de fleste slik at det ikke har vært et stort savn. Snakk om 10 sek å gjøre dette mens du sitter på dass om morran
.. altså starte varmen fra appen
Poenget her er vel å varme opp batteriet ved å velge optimalt tidspunkt for lading?
Sitat fra: 1000kwh på søndag 27. oktober 2019, klokken 17:39
Sitat fra: cra på søndag 27. oktober 2019, klokken 17:37
Sitat fra: Handyman på søndag 27. oktober 2019, klokken 00:53
Sitat fra: Lynet på lørdag 26. oktober 2019, klokken 22:34
Så den som har skiftarbeid, varierende arbeidstid eller deltid får samme tid alle 5 ukedager! Til og med Leaf hadde bedre i 2011!
Det har jo ikke tatt dem mer enn 7 år å komme med dette....så om 7 år så kan vi nok stille individuelle klokkeslett ;)
Det mangler jo bare et "once" kryss, slik at man kan stille dette inn individuelt de gangene man trenger det. F.eks. hvis man er hos tannlegen og det er drittvær. Sett oppvarming til ca 15 minutter før timer er ferdig, og dett var dett. Samme hvis man i morgen skal ta bilen i stedet for bussen av en eller annen gang. Still inn høvelig tid før avreise og ferdig med det. Neste dag når bilen står hjemme varmer den seg ikke opp. Som Lynet sier; dette klarte Nissan for snart et tiår siden. :)
Jeg tror appen funker bra for de fleste slik at det ikke har vært et stort savn. Snakk om 10 sek å gjøre dette mens du sitter på dass om morran
.. altså starte varmen fra appen
Hvis man teller antall poster på forumet som hander om fravær av denne funksjonen, tror jeg konklusjonen blir at det har vært savnet. Uansett hvor enkelt det er å gjøre det manuelt.
Godt mulig, men tror også mange _tror_ de trenger det. Vi har det vel på e-Niro (enda aldri brukt, på tross av mangel på app), og har hatt det på e-Golf. På e-Golfen brukte vi det primært for å unngå å fullade batteriet, siden det gikk an å omgå mangelen på ladegrense ved å bruke avgangstid, men også et par ganger for å starte med varmt batteri. Fant fort ut at man skal ha rimelig "satt" hverdag for å kunne bruke det der på daglig basis. De få gangene en faktisk skal kjøre så langt at en får noe igjen for å forvarme batteriet, så er det lite stress å starte forvarming med telefonen. Når det er sagt så burde det ikke være noen stor sak for Tesla å implementere det heller, omtrent som at det ikke burde være noen stor sak å lage en kjørcomputer (som egentlig bare er et spørsmål om å legge inn et par verdier til på trip-displayet).
Sitat fra: 1000kwh på søndag 27. oktober 2019, klokken 17:39
Jeg tror appen funker bra for de fleste slik at det ikke har vært et stort savn. Snakk om 10 sek å gjøre dette mens du sitter på dass om morran
.. altså starte varmen fra appen
De ti sekundene er ikke nok til å avise en bil i fuktig vestlandsklima, desverre. Det trengs minst 30-45 minutter, og så lang tid trenger jeg ikke før jeg skal ut døra. Da er det veldig greit å kunne sette opp timer kvelden i forveien når jeg får beskjed tidspunktet for "utrykning" neste morgen.
Jeg er selvsagt klar over at for de fleste er morgenen annerledes, men for meg fungerte dette så bra på Leaf i flere år at det har vært et stort savn. Som programmerer ser jeg ikke at det skulle være noen uoverkommelige utfordringer bak det heller, uten at jeg kjenner detaljer om virkemåte til computeren i bilen. Men at der er en klokke med timer innebygd er jeg ikke i tvil om. :)
Sitat fra: gr på mandag 28. oktober 2019, klokken 12:13
Godt mulig, men tror også mange _tror_ de trenger det. Vi har det vel på e-Niro (enda aldri brukt, på tross av mangel på app), og har hatt det på e-Golf. På e-Golfen brukte vi det primært for å unngå å fullade batteriet, siden det gikk an å omgå mangelen på ladegrense ved å bruke avgangstid, men også et par ganger for å starte med varmt batteri. Fant fort ut at man skal ha rimelig "satt" hverdag for å kunne bruke det der på daglig basis. De få gangene en faktisk skal kjøre så langt at en får noe igjen for å forvarme batteriet, så er det lite stress å starte forvarming med telefonen. Når det er sagt så burde det ikke være noen stor sak for Tesla å implementere det heller, omtrent som at det ikke burde være noen stor sak å lage en kjørcomputer (som egentlig bare er et spørsmål om å legge inn et par verdier til på trip-displayet).
For TM3 så finnes det så vidt jeg vet ikke noen mulighet for å forvarme batteriet, slik du har på TMS og TMX? Varme opp inneklima går lynfort, men selv om den står lenge med varme på så er batteriet i liten grad varmet opp.
Jo, TM3 varmer batteriet ved å benytte fremdriftsmotoren(e) i bilen "ineffektivt" og transporterer overskuddsvarmen motoren(e) produserer rundt battericellene. Selv når bilen står i ro. Ikke nødvendigvis like bra som S og X.
Sitat fra: Klykken på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:34
Jo, TM3 varmer batteriet ved å benytte fremdriftsmotoren(e) i bilen "ineffektivt" og transporterer overskuddsvarmen motoren(e) produserer rundt battericellene. Selv når bilen står i ro. Ikke nødvendigvis like bra som S og X.
Klarer over at den gjør det f.eks. før en ankommer supercharger om en har lagt inn dette i navigasjon. Men jeg tror ikke du kan gjøre dette fra app når du har parkert før avreise. Finnes ikke et eget valg for dette i appen tilsvarende som for S og X?
Det er noen her i Tesla-gruppen som mener at OTA er en uting da det blir introdusert nye bugs uten/eller med liten kvalitetssikring.
Det stemmer jo forsåvidt at OTA hos Tesla introduserer nye bugs, men bugs er det i all software og det er ikke sikkert at ingen OTA = mindre bugs.
Les audi-tråden om software så ser man det.
For å understreke, jeg ønsker ikke å henge ut Audi. Jeg heier på alle elbiler, men akkurat nå er denne tråden et eksempel på at biler uten OTA ikke nødvendigvis er bedre på bugs.
Jeg håper snart alle biler kommer med OTA.
Er vel som du er inne på DagfinnN at OTA er topp, men det etterlyses bedre kvalitetssikring i hver OTA. Man blir rett og slett lei av en ting rettet= en ny feil et annet sted. Selv ting som tidligere er fikset er tilbake til å ikke funger etc.
Enig. Audi har muligens sitt å stri med, men at andre også kan ha utfordringer betyr ingen ting, og er ikke noe forsvar for Tesla. Ser at det er registrert 42 software-endringer (også kalt oppdateringer) på ett år på Teslafi...
Det var heller ikke ment som forvar for Tesla eller andre. Bare at prinsippet med OTA er det beste.
Føler det totalt sett har vært veldig lite «bugs». Det er nesten utelukkende knyttet til AP at det er feil..
Appen har blant annet vært nær feilfri. Det hadde vært forbanna irriterende hvis den kom og gikk..
Bugs har det alltid vært i styrenheter, og det vil det vel også fortsette med!
Opplevde det også på 80-tallet like etter at digitale styrenheter kom i bilene våre.
Og Boeing har vel noen hundre 737 max 8 stående på bakken på grunn av bugs i programvaren....
Etter å ha hatt Tesla i 5 år er dette noe jeg har savnet. Å måtte huske hver morgen å gå inn på appen, i en travel hverdag, som fort tar en del sekunder å komme inn på. I den første tiden var det og perioder hvor folk ikke kom inn på appen av forskjellige grunner. Fremdeles kan det være et problem om du er på en hytte / fjellet uten mobildekning, eller i et garasjeanlegg.
Jeg skjønner hvorfor Tesla har vært tilbakeholdne med å innføre dette. Har hørt om Leaf-eiere som fortsatt har morgen-varmingen på mens de er i syden i juni. Men nå tipper jeg Tesla kan innføre varslinger som at "Er du sikker på at du ønsker å varme opp bilen - temp i værprognose viser 15 grader på angitt avgangstid". Litt på samme måte som at den varsler om lavt batterinivå, og varslinger den i dag gir om at temperaturen er lav, som gir kortere kjørelengde.
Men tenker de føler de må innføre dette nå, selv om de føler dette vil føre til mer energiforbruk og forurensing for å møte konkurransen fra alle andre elbilmerker, og jeg er veldig glad for det. Blir fest i gatene nå! Men hvor lenge er det til folk uten wifi får denne oppgraderingen?
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 06:08
Men nå tipper jeg Tesla kan innføre varslinger som at "Er du sikker på at du ønsker å varme opp bilen - temp i værprognose viser 15 grader på angitt avgangstid".
Eller de kan slutte å forvarme bilen hvis den ikke ble kjørt etter forrige forvarming, slik som i3.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 06:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 06:08
Men nå tipper jeg Tesla kan innføre varslinger som at "Er du sikker på at du ønsker å varme opp bilen - temp i værprognose viser 15 grader på angitt avgangstid".
Eller de kan slutte å forvarme bilen hvis den ikke ble kjørt etter forrige forvarming, slik som i3.
Ja, det ser jeg fram til. Gå ut i bilen, koble fra lader, kjøre 1mm, sette bilen i park, sette i lader og se at bilen blir varm igjen. Genialt! :-1:
Sitat fra: S4e på mandag 28. oktober 2019, klokken 15:30
Sitat fra: Klykken på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:34
Jo, TM3 varmer batteriet ved å benytte fremdriftsmotoren(e) i bilen "ineffektivt" og transporterer overskuddsvarmen motoren(e) produserer rundt battericellene. Selv når bilen står i ro. Ikke nødvendigvis like bra som S og X.
Klarer over at den gjør det f.eks. før en ankommer supercharger om en har lagt inn dette i navigasjon. Men jeg tror ikke du kan gjøre dette fra app når du har parkert før avreise. Finnes ikke et eget valg for dette i appen tilsvarende som for S og X?
Er ikke eget valg i S og X heller, man slår på klima, så varmer den tempererer den batteriet også ved behov (når det er kaldt kommer det opp et batterisymbol i tillegg). Får du ikke opp det i Model 3? Har antatt at den bruker bakmotoren til å varme også når den står stasjonær.
Sitat fra: Klykken på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 08:38
Ja, det ser jeg fram til. Gå ut i bilen, koble fra lader, kjøre 1mm, sette bilen i park, sette i lader og se at bilen blir varm igjen. Genialt! :-1:
Lurt å komme med slike utsagn. Etter 4 år med i3 har jeg ikke måttet gjøre det du sier en eneste gang. Tesla kan jo bare sende en push notifikasjon om at forvarming er slått av, så kan man bare slå det på i appen igjen.
Du kan jo prøve å starte forvarming tre ganger etter hverandre. Den tredje gangen er bilen kald, selv om appen sier "dette fungerte flott, nå varmes bilen!". Det står en beskjed på skjermen om at dette er deaktivert, og vil ikke fungere igjen før du kjører deg en tur.
Men det er i3, og en annen diskusjon.
Sitat fra: gr på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:29
Sitat fra: S4e på mandag 28. oktober 2019, klokken 15:30
Sitat fra: Klykken på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:34
Jo, TM3 varmer batteriet ved å benytte fremdriftsmotoren(e) i bilen "ineffektivt" og transporterer overskuddsvarmen motoren(e) produserer rundt battericellene. Selv når bilen står i ro. Ikke nødvendigvis like bra som S og X.
Klarer over at den gjør det f.eks. før en ankommer supercharger om en har lagt inn dette i navigasjon. Men jeg tror ikke du kan gjøre dette fra app når du har parkert før avreise. Finnes ikke et eget valg for dette i appen tilsvarende som for S og X?
Er ikke eget valg i S og X heller, man slår på klima, så varmer den tempererer den batteriet også ved behov (når det er kaldt kommer det opp et batterisymbol i tillegg). Får du ikke opp det i Model 3? Har antatt at den bruker bakmotoren til å varme også når den står stasjonær.
Jo ser ut som den varmer batteri også nå. Tror ikke den gjorde det i starten (mars)
Sitat fra: S4e på mandag 28. oktober 2019, klokken 13:56
Sitat fra: gr på mandag 28. oktober 2019, klokken 12:13
Godt mulig, men tror også mange _tror_ de trenger det. Vi har det vel på e-Niro (enda aldri brukt, på tross av mangel på app), og har hatt det på e-Golf. På e-Golfen brukte vi det primært for å unngå å fullade batteriet, siden det gikk an å omgå mangelen på ladegrense ved å bruke avgangstid, men også et par ganger for å starte med varmt batteri. Fant fort ut at man skal ha rimelig "satt" hverdag for å kunne bruke det der på daglig basis. De få gangene en faktisk skal kjøre så langt at en får noe igjen for å forvarme batteriet, så er det lite stress å starte forvarming med telefonen. Når det er sagt så burde det ikke være noen stor sak for Tesla å implementere det heller, omtrent som at det ikke burde være noen stor sak å lage en kjørcomputer (som egentlig bare er et spørsmål om å legge inn et par verdier til på trip-displayet).
For TM3 så finnes det så vidt jeg vet ikke noen mulighet for å forvarme batteriet, slik du har på TMS og TMX? Varme opp inneklima går lynfort, men selv om den står lenge med varme på så er batteriet i liten grad varmet opp.
Hvordan forvarmer du batteriet på en TMS? Jeg har aldri funnet en spesifik funksjon for det. Vet å varme opp kabinen via appen så blir ikke batteriet noe varmere av den grad..
Joda. Se symbolet øverst til høyre:
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:21
Joda. Se symbolet øverst til høyre:
Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Ved forvarming av batteri vil du ikke få full regen og alle gule strekene borte. Men batteriet blir "varmt nok". Vanlig lader genererer heller ikke nok varme (i vinterhalvåret) til at batteriet blir såpass varmt at du får full utnyttelse av regen.
Skaff deg en varmekilde i garasjen, og få varmen opp til 15+, så skal du se. :)
Har bruk av range mode on/off noe å si under forvarmingen mtp batteriet?
Sitat fra: k1 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:05
Har bruk av range mode on/off noe å si under forvarmingen mtp batteriet?
Jepp. Aktiverer du range mode forvarmes ikke batteriet.
Så kanskje derfor dragmore aldri har sett det symbolet i appen?
Ved bruk av range mode on, vil også batterivarmeren reduseres fra 6kW til 3kW effekt under kjøring, så kanskje derfor det kreves 50-60km før de gule strekene forsvinner?
Usikker på hva som skjer med ikonet om range mode er aktivert.
Range mode deaktiverer batterivarmeren helt, også under kjøring. Dvs oppvarming av batteri skjer kun på grunn a bruk av batteriet.
Kupevarmeren kuttes fra 6kW til 3kW.
Har aldri satt på eller brukt rangemode ;) Normal mode FTW!! Kan bekrefte at når bilen er "kald" og jeg ser disse gule strekene så bruker bilen vesentlig mer strøm.. Sånn 230-250wt pr km... men når de gule strekene er borte detter den fort ned i 150-180wt pr km..
Det bildet av batteriet oppe i hjørnet, er det ment som en indikasjon på at batteriet ikke har ideel temperatur og at det varmes opp?
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Ja.
Batteriikonet kom med en softwareoppdatering som jeg gjetter på kom for rundt et år siden. Forstod det slik at den har fungert likt i alle år, men at batterisymbolet ble innført for å vise når pakken blir forvarmet og ikke.
Sitat fra: dragmore på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:48
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:21
Joda. Se symbolet øverst til høyre:
Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Noen ganger tar det en stund før det kommer på, og det du sier den ikke gjør, er nettopp det den gjør, den bruker strøm fra lader til å forvarme batteri dersom du står tilkoblet lader. Men med 6 kW batterivarme og 6 kW kupévarme (+ 6 kW til dersom du har X med tredje seterad), så sier det seg selv at du ikke kommer langt med en 16 A vegglader eller en 10 A schuko..), det må heftigere skyts til.
Hvis du ladet bilen ferdig til 100 % rett før tur og ikke har noe lunk, så har den enten stått for kort tid på lading (startet på høy SOC), eller så har du for lav ladeeffekt. Hvis du lader med for eksempel 10 A, så er det kanskje bare et par hundre watt som tapes til varme i stedet for energi inn på batteripakka. Da tar det LANG tid før en kald klump på 600 kg med batterier blir varm...
Sitat fra: gr på mandag 28. oktober 2019, klokken 12:13
Når det er sagt så burde det ikke være noen stor sak for Tesla å implementere det heller, omtrent som at det ikke burde være noen stor sak å lage en kjørcomputer (som egentlig bare er et spørsmål om å legge inn et par verdier til på trip-displayet).
Savner et øyeblikksforbruk "wattmeter" i model 3.
Sitat fra: gr på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:19
Batteriikonet kom med en softwareoppdatering som jeg gjetter på kom for rundt et år siden. Forstod det slik at den har fungert likt i alle år, men at batterisymbolet ble innført for å vise når pakken blir forvarmet og ikke.
Sitat fra: dragmore på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:48
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:21
Joda. Se symbolet øverst til høyre:
Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Noen ganger tar det en stund før det kommer på, og det du sier den ikke gjør, er nettopp det den gjør, den bruker strøm fra lader til å forvarme batteri dersom du står tilkoblet lader. Men med 6 kW batterivarme og 6 kW kupévarme (+ 6 kW til dersom du har X med tredje seterad), så sier det seg selv at du ikke kommer langt med en 16 A vegglader eller en 10 A schuko..), det må heftigere skyts til.
Hvis du ladet bilen ferdig til 100 % rett før tur og ikke har noe lunk, så har den enten stått for kort tid på lading (startet på høy SOC), eller så har du for lav ladeeffekt. Hvis du lader med for eksempel 10 A, så er det kanskje bare et par hundre watt som tapes til varme i stedet for energi inn på batteripakka. Da tar det LANG tid før en kald klump på 600 kg med batterier blir varm...
Hva om en lader med 6kw eller 11kw?
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:17
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
er det begrensinger pga fullt batteri ?
Sitat fra: Kim- på onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:58
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:17
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
er det begrensinger pga fullt batteri ?
Det er også denne case jeg er interessert i - for å få tilbake mye av energien for alle høydemeter ned fra fjellet.
Sitat fra: Kim- på onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:58
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:17
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
er det begrensinger pga fullt batteri ?
Litt vanskelig å si om noe er pga SOC, men jeg vet at en del av begrensningen er kulde da jeg ikke ser tilsvarende begrensning ved samme SOC på sommeren.
Ved avreise lader jeg typisk til 80-85%. Med varmt batteri skal jeg få tilbake ca 5% SOC på vei ned fra fjellet (bruker ca 10-11% opp). På vinteren får jeg bare tilbake rundt 3%.
Sitat fra: S4e på onsdag 30. oktober 2019, klokken 19:33
Sitat fra: gr på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:19
Batteriikonet kom med en softwareoppdatering som jeg gjetter på kom for rundt et år siden. Forstod det slik at den har fungert likt i alle år, men at batterisymbolet ble innført for å vise når pakken blir forvarmet og ikke.
Sitat fra: dragmore på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:48
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:21
Joda. Se symbolet øverst til høyre:
Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Noen ganger tar det en stund før det kommer på, og det du sier den ikke gjør, er nettopp det den gjør, den bruker strøm fra lader til å forvarme batteri dersom du står tilkoblet lader. Men med 6 kW batterivarme og 6 kW kupévarme (+ 6 kW til dersom du har X med tredje seterad), så sier det seg selv at du ikke kommer langt med en 16 A vegglader eller en 10 A schuko..), det må heftigere skyts til.
Hvis du ladet bilen ferdig til 100 % rett før tur og ikke har noe lunk, så har den enten stått for kort tid på lading (startet på høy SOC), eller så har du for lav ladeeffekt. Hvis du lader med for eksempel 10 A, så er det kanskje bare et par hundre watt som tapes til varme i stedet for energi inn på batteripakka. Da tar det LANG tid før en kald klump på 600 kg med batterier blir varm...
Hva om en lader med 6kw eller 11kw?
Hjelper såklart, men siste timen mot 100% vil uansett gå med forholdsvis lav ladeeffekt (på grunn av at batteriet blir fullt), så den bør ha stått på en stund for å ha opparbeidet lunk.
Forøvrig merker jeg forskjell på superlading om jeg har forvarmet bilen 15-20 minutter eller ikke (uten strøm tilkoblet).
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:17
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
Batterivarmeren varmer opp til bare 12C, så det er fortsatt begrensninger i regenerering. Men det var kanskje ikke det du siktet til?
Sitat fra: mthoring på torsdag 31. oktober 2019, klokken 14:51
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:17
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
Batterivarmeren varmer opp til bare 12C, så det er fortsatt begrensninger i regenerering. Men det var kanskje ikke det du siktet til?
Både ja og nei. Har ikke canbus-leser så jeg vet ikke reell batteritemp. Det eneste jeg vet er at lading og forvarming ikke er tilstrekkelig for full regenerering. Om den klarer å komme opp i 12 grader med 11kW lading og 30 min forvarming på vinteren vet jeg ikke. Men jeg vet jeg opplever mer begrensning på regen på vinter enn på sommer.
Hvis du har begrensninger pga høy soc får du det når du begynner å kjøre nedover og du ser den stiplede linjen krype oppover. (S/X)
Noen som vet hvilke S modeller som vil få ytelses endringer?
Er det ikke bare "Raven" da? 3% kan vel knapt være merkbart?
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 31. oktober 2019, klokken 19:39
Er det ikke bare "Raven" da? 3% kan vel knapt være merkbart?
Musk har tvitret 50HP peak power på S raven
Performance ludicrous+, ja.
Sitat fra: Klykken på torsdag 31. oktober 2019, klokken 22:35
Performance ludicrous+, ja.
Ah