Elbilforum.no

Bilmerker => Volvo / Polestar => Polestar 2 => Emne startet av: Spajderman på torsdag 24. oktober 2019, klokken 17:01

Tittel: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Spajdermantorsdag 24. oktober 2019, klokken 17:01
Flere har i dag fått bekreftet på e-post fra Polestar at det ikke vil bli varmepumpe på Polestar 2. Hvor mye har dette å si for rekkevidden, spesielt på vinteren?

Legger ved et bilde som ble lagt ut på Polestar Owners Group Norway på favebook med informasjon om oppvarmingsløsningen, noen som kan si noe om dette og evt. hvordan det er i forhold til Tesla og andre biler uten varmepumpe?
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: LASOLtorsdag 24. oktober 2019, klokken 17:16
Jeg kjører en Tesla S og synes ikke det er "merkbar" forskjell mellom sommer og vinter. Den har jo ikke varmepumpe men aktiv batterivarmer/kjøling. Kona har en 2018 eGolf med varmepumpe men den får halvert reel rekkevidde på vinteren. Håper Polestar kommer med et bra system for oppvarming og avkjøling av batteriene uavhengig av varmepumpe..
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Spajdermantorsdag 24. oktober 2019, klokken 17:19
De hsr opplyst at det er væskekjølte batterier fra LG Chem, og at det er aktiv batterivarming på dem. Kjører selv Hyundai Kona som har varmepumpe, merker forskjell på sommer og vinter, men det er minimalt, kanskje 3-4 mil, det tåler jeg når den går nesten 50 om sommeren...
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenentorsdag 24. oktober 2019, klokken 17:48
Hmmm...det KAN jo bety en del mil om en har bilen stående ute på vinteren.........
Liker ikke denne utviklingen - stadig færre dytter inn varmepumpe....
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 24. oktober 2019, klokken 17:58
Er ikke varmepumpe bare nok en ting som kan feile? Ikke noe vi har tenk over med vår Model S. Det blir varmt kjapt! Hvor mange km vi kunne spart er jo ikke lett å vite
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Spajdermantorsdag 24. oktober 2019, klokken 18:00
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 24. oktober 2019, klokken 17:58
Er ikke varmepumpe bare nok en ting som kan feile? Ikke noe vi har tenk over med vår Model S. Det blir varmt kjapt! Hvor mange km vi kunne spart er jo ikke lett å vite

Merker dere noen forskjell på rekkevidden sommer og vinter? Hvor mye evt?
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Chimptorsdag 24. oktober 2019, klokken 18:31
Har selv i pace med varmepumpe. Feeling på at regn og sludd slår ut mer på rekkevidde enn temp. Men selvsagt faller rekkevidden noe om vinteren. Kanskje 10-15%? Hørt det samme om e tron.
Problemet med varmepumpe er korte turer, effekten av varmepumpen er best etter 15-20 min. Hørt at varmepumpe på slike turer bruker mer strøm enn uten. På korte turer er ikke rekkevidde viktig, så det gir kun utslag i strømregning over tid.
På vei til fjells skal det visstnok være en fordel med varmepumpe så lenge du ligger i intervallet - 10 til 15. Kaldere/varmere faller mye av effekten bort

Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 24. oktober 2019, klokken 18:37
Sitat fra: Spajderman på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:00
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 24. oktober 2019, klokken 17:58
Er ikke varmepumpe bare nok en ting som kan feile? Ikke noe vi har tenk over med vår Model S. Det blir varmt kjapt! Hvor mange km vi kunne spart er jo ikke lett å vite

Merker dere noen forskjell på rekkevidden sommer og vinter? Hvor mye evt?
Jeg tenker ikke mye på rekkevidde lengre, men forbruket er jo klart høyere. Vesentlig bedre forbruk på lengre turer og tørre veier.

På tur til hytta 150km er det for kort til at det har noen betydning. Kjører 22 grader uansett utetemp.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Trond.mfredag 25. oktober 2019, klokken 07:57
Sitat fra: Chimp på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:31
Har selv i pace med varmepumpe. Feeling på at regn og sludd slår ut mer på rekkevidde enn temp. Men selvsagt faller rekkevidden noe om vinteren. Kanskje 10-15%? Hørt det samme om e tron.
Problemet med varmepumpe er korte turer, effekten av varmepumpen er best etter 15-20 min. Hørt at varmepumpe på slike turer bruker mer strøm enn uten. På korte turer er ikke rekkevidde viktig, så det gir kun utslag i strømregning over tid.
På vei til fjells skal det visstnok være en fordel med varmepumpe så lenge du ligger i intervallet - 10 til 15. Kaldere/varmere faller mye av effekten bort
Har også hørt fra VW at VP ikke gir så stor effekt på korte turer. Det var noe de argumenterte med da de solgte e-Golf uten VP. Det høres litt rart ut, for en varmepumpe vil da nærmest umiddelbart gi effekt. Mulig at de tenker at det tar så lang til før den kan få noe overskuddsvarme å benytte som varmekilde. Men ved rundt 0 grader burde en varmepumpe gi minst 2-3x utbytte og derfor redusere energien til varmeapparatet med minst 50 %. Virker veldig dumt å bruke strøm direkte til oppvarming slik Ampera-e og Tesla gjør, men men amerikanere er jo ikke kjent for å spare på energi. Men det er jo enklere og billigere, men en varmepumpe burde holde i bilens økonomiske levetid.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Chimpfredag 25. oktober 2019, klokken 09:59
Enig. Men så er tesla kjent for lavt forbruk da, noe som gjør at jeg ikke avskriver en bil uten varmepumpe.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: power59fredag 25. oktober 2019, klokken 15:02
For elbiler med større batterier har varmepumpe (eller ikke) liten betydning for praktisk rekkevidde/bruk (kfr. Tesla)

Litt kortere maksimal rekkevidde på vinterstid - i bytte med en enklere bil med mindre kompleksitet og lavere service og rep.kostnader på sikt - er i mine øyne et godt valg.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Tellusfredag 25. oktober 2019, klokken 15:31
Her ignoreres til og med fysiske lover for å bagatalisere at Tesla ikke har varmepumpe.

Jeg skal ikke uttale meg om hvor stor effekt varmepumpe har, men at biler fra Tesla ikke går merkbart kortere om vinteren er bare tull.

Kaldere luft alene utgjør en merkbar forskjell i rekkevidde. Legg til at man ikke uten videre kan regne med at batteriet er varmt når man starter opp og heller ikke uten videre kan regne med at batteriet holdes varmt under kjøring. Ut av et kaldt batteri får man mindre energi til fremdrift enn fra et varmt batteri.

I tillegg går det energi til å varme opp kupe, overvinne høyere rullemotstand pga føreforhold osv.

Alle elektriske biler får betydelig redusert rekkevidde om vinteren. Å hevde noe annet er å gi de som ikke har elbil et veldig feilaktig inntrykk.

Skal du ut i 20 minus og snøvær så regn med halvert rekkevidde.

At elbiler fungerer greit i vestlandsvær +5 grader og bare veier korrekt, men derfra og ned til 20 minus, snø på veien og kaldsstart på batteri vil oppleves som en helt annen verden.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenenlørdag 26. oktober 2019, klokken 20:11
Sitat fra: power59 på fredag 25. oktober 2019, klokken 15:02
For elbiler med større batterier har varmepumpe (eller ikke) liten betydning for praktisk rekkevidde/bruk (kfr. Tesla)

Litt kortere maksimal rekkevidde på vinterstid - i bytte med en enklere bil med mindre kompleksitet og lavere service og rep.kostnader på sikt - er i mine øyne et godt valg.

Kunne ikke være mer uenig. Varmepumpe er definitivt nødvendig om en kjører i innlandet i Norge på vinteren. Men kjører du kun på kysten og sjelden ser -10 eller mer, ja så kan det jo sikkert fungere. Men min egen erfaring er at kulde har stor betydning for rekkevidden og da ville jeg definitivt foretrukket varmepumpe......
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: 1000kwhlørdag 26. oktober 2019, klokken 20:19
Men bilene med varmepumpe er jo ikke upåvirket av kulde?? Føler det er mest for å kompensere for et lite batteri at man må tyne det meste ut av varmepumpa. I -20 har vel varmepumpe knapt noe effekt, ei heller under oppstarten av kjøreturen.

Kjenner meg ikke igjen i halvering av rekkevidde i kulda. Ingen påstår vel at en Tesla ikke går kortere om vinteren?
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Spajdermanlørdag 26. oktober 2019, klokken 21:07
Forskjellige meninger om varmepumpe altså. For å stille et annet spørsmål da, vi er avhengige av at bilen går like i overkant av 30 mil uten ladestopp hele året. Med Hyundai Kona har det ikke vært et problem i det hele tatt, det minste jeg har fått ut av den i vintervær var omtrent 40, den har jo varmepumpe og er ellers en meget effektiv bil har jeg forstått.

Tror dere PS2 vil klare 30 mil pluss året rundt? Innser at det er mye usikkerhet, blant annet ved at hverken WLTP eller EPA foreløpig er bekreftede tall, men med utgangspunkt i at PS2 får 500 km WLTP bør det jo gå greit når Kona har 449?
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: jorgrorlørdag 26. oktober 2019, klokken 21:23
Sitat fra: Spajderman på lørdag 26. oktober 2019, klokken 21:07
Forskjellige meninger om varmepumpe altså. For å stille et annet spørsmål da, vi er avhengige av at bilen går like i overkant av 30 mil uten ladestopp hele året. Med Hyundai Kona har det ikke vært et problem i det hele tatt, det minste jeg har fått ut av den i vintervær var omtrent 40, den har jo varmepumpe og er ellers en meget effektiv bil har jeg forstått.

Tror dere PS2 vil klare 30 mil pluss året rundt? Innser at det er mye usikkerhet, blant annet ved at hverken WLTP eller EPA foreløpig er bekreftede tall, men med utgangspunkt i at PS2 får 500 km WLTP bør det jo gå greit når Kona har 449?

Er du helt avhengig av den rekkevidden bør du vente å se hva brukere rapporterer tilbake på effektiv rekkevidde vinterstid, før du eventuelt bestiller. Det er mye som kan påvirke rekkevidde i kulde, og oppvarming av kupé er bare en liten del av det.

Andre kilder som påvirker rekkevidde i kaldt klima som jeg kan komme på:
• Batterivarmer. Disse har jeg hørt at kan trekke opp til 6 kW, noe som vil øke forbruker med 100wh/km i 60 km/t
• Kald luft øker luftmotstand grunnet tettere luft
• Snø/slaps i veibanen antar jeg at øker rullemotstand
• Redusert regen grunnet kaldt batteri gir mer bruk av bremser og dermed høyere forbruk
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 26. oktober 2019, klokken 21:28
Jeg ville ikke nølt med å kjøpe bil uten varmepumpe så lenge batteriet er stort. I Leafen var opplevelsen en helt annen. Fordi batteriet var så lite var det kritisk å bruke en så stor andel på oppvarming. Jeg opplever ikke det problemet med stort batteri. Varmepumpe har jeg klart meg uten siden 2013 (minus noen måneder med Leaf hvor varmepumpe var sårt savnet) og det har fungert ypperlig selv på Ringebu i -25.  Når jeg bestilte Mercedesen trodde jeg ikke den hadde varmepumpe, og selv om varmepumpe naturligvis primært er en fordel (dog ikke uten ulemper!) er det langt unna å være et krav ved kjøp av bil for meg. Nettopp fordi det har fungert utmerket uten.
Økning i forbruk fra en fin sommerdag til streng kulde er mer i retning av 20-30%. Dvs med 200Wh/km på sommeren kan ekstrem kulde dra forbruket opp i 240-260 på vinteren. 400Wh/km er naturligvis helt utenkelig.

Om Polestar 2 går 300km året rundt avhenger nok helt av hvilken rute du snakker om. Høy hastighet? Lav? Stigning etc.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Chimplørdag 26. oktober 2019, klokken 21:41
Nei, på samme måte som i pace ikke går 300 km om vinteren i alle forhold. Den har WLTP 470 km og veier etter hva jeg har sett av "pre" info like mye som ps2, er bredere og høyere, MEN har ca 10kWh større batteri.
Vent på rekkeviddetest fra teslabjørn i vinter👍
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Spajdermanlørdag 26. oktober 2019, klokken 21:54
Ja, ser jo at høyst variabelt om oppgitt rekkevidde er realistisk å oppnå, tror f.eks. jeg kjører lenger i Konaen enn hvem som helst i en i-Pace nærmest uansett forhold selv om den har høyere oppgitt rekkevidde. i-Pace har vel også fått rimelig greit med slakt når det gjelder oppgitt vs. reell rekkevidde, men det kan jo bli samme situasjon for PS2 selvsagt...

Ellers har ruten vi kjører snitthastighet på under 80, det er bare motorvei 5-10 km av rundt 305, er også lite stigning. Det er en liten "topp" omtrent midtveis, men der skal vi ned igjen på andre siden. Er jo også heldigvis bosatt på sørvestlandet, slik at temperaturen oftest holder seg godt over -10 iallefall, men på destinasjonen kan det gjerne bli ganske kaldt.

Bakdelen er jo at det er risikabelt å vente på brukererfaringer og rekkeviddetester fordi man risikerer å måtte vente veldig lenge på bil da, men vi får se. Konaen er desverre blitt for liten, ellers hadde vi beholdt den.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Telluslørdag 26. oktober 2019, klokken 23:22
Under optimale forhold skal en varmepumpe ca halvere forbruket av strøm til oppvarming av kupe. Hvis du antar at du trenger oppunder 2kW for å holde kupeen varm så betyr det maksimalt 1kW spart. 300 km i 80 km/t tar i underkant av 4 timer. Med andre ord snakker vi kanskje om rundt 4kWh under ideelle forhold. Typisk mindre enn det. Varmepumpe er derfor på ingen måte av avgjørende betydning. Avpassing av fart og forvarming av batteri/kupee er viktigere. På den andre siden så er selvfølgelig varmepumpe et pluss.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: jkirkebosøndag 27. oktober 2019, klokken 09:37
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. oktober 2019, klokken 20:11
Kunne ikke være mer uenig. Varmepumpe er definitivt nødvendig om en kjører i innlandet i Norge på vinteren. Men kjører du kun på kysten og sjelden ser -10 eller mer, ja så kan det jo sikkert fungere. Men min egen erfaring er at kulde har stor betydning for rekkevidden og da ville jeg definitivt foretrukket varmepumpe......

Blir det ikke motsatt? En varmepumpe fungerer vel ikke i det hele tatt om man befinner seg i Røros og termometeret viser -25 grader? Mens langs kysten i 0 til -10 grader har den bortimot maks effektivitet.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenensøndag 27. oktober 2019, klokken 10:21
https://www.elbil24.no/nyttig/ikke-kjop-elbil-uten/70778002
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Wisd0msøndag 27. oktober 2019, klokken 14:07
Er man avhengig av rekkevidden året rundt er det bedre med litt større batteri enn varmepumpe. Hvorfor? Fordi varmepumpen fungerer ikke når det blir-10 og -15. Da er det bedre med Tesla sitt system, stort batteri hvor det hentes overskuddsvarme fra motor og batteri.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Tellussøndag 27. oktober 2019, klokken 16:11
For det første er det ikke noe overskuddsvarme å hente når det er så kaldt. For det andre er henting av overskuddsvarme noe de fleste biler har implementert. Et slikt system er på ingen måte til hinder for varmepumpe. Tvert i mot. Slike systemer vil virke begge veier slik slik varmepumpen kan bidra til å varme batteri når dette er nødvendig.

Det at eldre teslamodeller i tillegg hadde dårlige ineffektive motorer man kunne hente varme fra er neppe noe som bør kopieres.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: e-Stigsøndag 27. oktober 2019, klokken 23:41
Det er jo bevist både i teori og praksis at varmepumpe har en merkbar effekt. Den vil riktig nok være avhengig av temperaturen i luften, men uansett hvor man bor i landet vil den bidra positivt store deler av året. Litt feil å argumentere med at den ikke fungerer når det er veldig kaldt. De ti månedene i året det det ikke er minus tyve grader vil varmepumpa gi lenger rekkevidde.

Argumentasjonen med at noen biler har så stort batteri at det ikke spiller noen rolle blir også feil. Så lenge 80-90 prosent av diskusjonene rundt elbiler handler om rekkevidde så må jo bilfabrikkene selvfølgelig gjøre sitt ytterste for å gi markedet det markedet vil ha. Utrolig rart hvis vi sitter på elbilforum hele nettene og skryter av hvor langt Bjørn Nyland har klart å kjøre med bilen vår, for så å drite i forbruket når vi kjører den selv.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Trond.mmandag 28. oktober 2019, klokken 07:52
@e-stig. Er vel ikke direkte uenig i det du sier, men det er samtidig slik at mange velger å kjøre en stor SUV som spiser strøm med enorm apetitt, framfor et karosseri med langt mindre luftmotstand. Det er nok noen som har et behov som krever SUV, men for de fleste er det en motesak. Det er åpenbart billigere og mer miljøvennlig å velge en Polestar 2 enn eks. e-tron 50, selv om den ikke skulle få varmepumpe. Samtidig virker det feil å sløse med energi i 2020 og varmepumpe er en velprøvet og forholdsvis rimelig måte å refusere energiforbruket. Er det ikke i prinsippet bare å modifisere AC anlegget som allerede sitter i bilen ? Dessuten kan det brukes også ved forvarming av bil og batteri, så det er ikke bare under kjøring at det vil gi besparelse.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Thulemandag 04. november 2019, klokken 21:10
Ser at noen spurte Polestar via Facebook-siden deres idag om P2 kommer med varmepumpe, hvor på de svarer: "It will, but not immediately from the start of production. More information will be announced later."

Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 11. november 2019, klokken 08:03
De på Polestar senteret så at det testes med varmepumpe på bilen og at dette kan komme på senere versjoner.... Herlig.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Vaduztirsdag 12. november 2019, klokken 22:05
Du betaler mer for en varmepumpe da, penger som kunne gått til billigere bil eller større batteri. Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv vil ha det, det viktigste er rekkevidde og «core efficiency» altså Wt/km/kg, der er tesla best uten varmepumpe, så det er andre ting som teller mye mer enn varmepumpe som drivverk og luftmotstand.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: THEonsdag 13. november 2019, klokken 07:52
Etter 2,5 år og drøyt 60000 km med Zoe med varmepumpe så er jeg glad for at Tesla ikke har varmepumpe. Mulig andre varmepumper er bedre enn Renault sin, men erfaringen fra to vintre med varmepumpe er ikke udelt positive. Varmepumpen bråker, såpass mye at det er til sjenanse når bilen står til forvarming kl 06 om morgenen midt i et boligområde. Bråker under kjøring også, såpass at det nesten var flaut å rulle ned vinduet for å betale på ferga. Elbilen bråker jo mer enn dieselbilen som står i feltet ved siden av på tomgang med varmeapparatet på. Når det blir kaldt, skikkelig kaldt er det begrenset hvor mye effekt man får fra varmepumpen, og det resulterte i at det ble ujevn varme i kupeen.

Tesla uten varmepumpe er tilnærmet lydløs under forvarming og på "tomgang". Har også mindre problem med varmen når det blir skikkelig kaldt. Kjørte vel ikke Zoe i kaldere temperaturer enn ca -18, men da ble det ikke ordentlig varmt i bilen. Har ikke problem med varme i Tesla ved -30. Vinterforbruket økte også %vis mer i Zoe enn i Tesla.

Hvis jeg skulle kjøpt Polestar nå, og varmepumpe hadde vært et valg, så hadde jeg valgt å kjøpe bil uten varmepumpe. For å vurdere varmepumpe hadde jeg i alle fall måtte ha bilen på grundig test for å se hvordan varmepumpen fungerer sammenlignet med Zoe sin varmepumpeløsning. Dvs. en grundig test over natta i minst 15 minusgrader.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Spajdermanonsdag 13. november 2019, klokken 14:35
Har kjørt Kona med varmepumpe i et år og noen måneder nå og er veldig fornøyd med bilen. Blir raskt varm, og blir varm nok uansett vær, kan heller ikke si at den bråker noe særlig, iallefall ikke slik at det høres under kjøring. Kona er vel en av de mest effektive bilene  på markedet, jeg skjønner jo at det ikke er utelukkende pga. varmepumpa, men det er nok en av flere faktorer. Har ikke eid elbil uten varmepumpe, så jeg har ikke noe å sammenligne med, jeg håper bare at PS2 blir mulig å kjøre nært oppgitt antall kilometer, i motsetning til veldig mange andre biler...
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 13. november 2019, klokken 19:32
Spajderman: :+1: enig. Og jeg tror ganske sikkert at PS2 kommer seinere med varmepumpe. Hun sa det jo også, hun på Polestar i Oslo sentrum (at "de testet ut med VP"). Men jeg har selvfølgelig ikke den samtalen på de videoene jeg har lagt ut om bilen på min youtube kanal :+1: Jeg filmet jo ikke da. :D
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: BatteriOgFossilonsdag 13. november 2019, klokken 22:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 11. november 2019, klokken 08:03
De på Polestar senteret så at det testes med varmepumpe på bilen og at dette kan komme på senere versjoner.... Herlig.

Med andre ord: varmepumpe blir tilgjengelig etter at Norge har innført moms på elbil.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 14. november 2019, klokken 23:45
Det har du nok rett i, ja :+1:
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenentirsdag 07. juli 2020, klokken 22:01
Noe nytt mhp dette nå?
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Trond.monsdag 08. juli 2020, klokken 06:10
Sitat fra: Spajderman på onsdag 13. november 2019, klokken 14:35
Har ikke eid elbil uten varmepumpe, så jeg har ikke noe å sammenligne med, jeg håper bare at PS2 blir mulig å kjøre nært oppgitt antall kilometer, i motsetning til veldig mange andre biler...
Det er nok ikke bare pga. av den mangler VP, men Ampera-e er vel den bilen som får størst reduksjon i rekkevidde om vinteren. Men er det ender 10 kuldegrader spørs det hvor stor virkning en VP vil ha. Isolasjon, ventilasjon og håndtering av restvarme betyr nok mer en. varmepumpe i lave temperaturer.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Oddaaonsdag 08. juli 2020, klokken 09:48
Ville nesten være rart om den ikke kommer med varmepumpe etter hvert. XC40 kan allerede bestilles med varmepumpe, og teknisk er den vel temmelig lik Polestar 2.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenenonsdag 08. juli 2020, klokken 11:28
XC40 leveres vel ikke ut før etter nyttår?
Bestiller du Polestar i dag får du,slik jeg forstår det,en bil uten varmepumpe levert før nyttår. Så kan det jo tenkes at neste batch med Polestar leveres med VP??.I så fall er det en nedside på bruktverdien ved å handle Polestar nå før nyttår?
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: mroekonsdag 08. juli 2020, klokken 12:12
Varmepumpe kommer på PS2 en gang, men neppe før om ca et år. Det første produksjonsåret skal de jo kun lage launch-modellen, og den har ikke varmepumpe. Så kommer det både en billigere versjon, og antakelig også alle varianter med varmepumpe.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: gekko300onsdag 08. juli 2020, klokken 13:34
Og innen den tid har nok også Polestar (som alle andre nå) satt opp prisen pga valuta. I tillegg kan det ha kommet avgifter på elbiler. Det kan bli en dyr varmepumpe. Kan lade mye for den kostnaden.  :)
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenenonsdag 08. juli 2020, klokken 15:01
Valuta er jo et usikkerhetsmoment her..Min personlige synsing er jo at NOK har større oppside enn nedside nå.
Men hva vet jeg...
At Polestar skulle dumpe prisen etter nyttår er vel kanskje lite trolig. Avgifter på denne bilen før revidert budsjett 2021 tviler jeg også på..Forskjell i driftskostnaden med VP og uten er nok også lav. Er mer at du taper noen km rekkevidde i kulda og at dette kan få potensielle kjøpere til å rynke litt på nesa som kan være en faktor den dagen bilen selges. Jeg får gå inn på konfiguratoren og leke litt til før jeg bestemmer meg om kjøp eller ikke...
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: gekko300onsdag 08. juli 2020, klokken 16:05
"Dumpe prisen"?
Sannsynligheten er vel tvertimot at Polestar øker prisen etterhvert slik alle andre gjør med referanse til valuta).
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenenonsdag 08. juli 2020, klokken 16:31
Om du gidder å lese min kommentar og lar den synke inn ser du jo at jeg tviler på dumping av pris. Men en billigere 2wd kommer,det er bekreftet. Videre vet ingen hvilken vei krona går. I TMY forum delen synser og drømmer en jo om sterkere krone. Jeg tror også kronen vil styrke seg.
Så ytterligere prisoppgang pga valuta tviler jeg på.
Men prisen kan jo gå opp av andre årsaker...Time will tell...
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Trond.monsdag 08. juli 2020, klokken 18:00
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. juli 2020, klokken 11:28
XC40 leveres vel ikke ut før etter nyttår
Jo da, oktober har de estimert at de første kundebilene skal leveres med varmepumpe.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: batterimannenonsdag 08. juli 2020, klokken 18:16
Polestar har sagt at de ønsker å utvikle en bedre varmepumpe til Polestar 2, og derfor ønsker de ikke å putte inn den samme som XC40. De ønsker å lage en som er mer effektiv ved veldig lave temperaturer. Tviler derfor på at det er rett rundt hjørnet...
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Trond.monsdag 08. juli 2020, klokken 18:51
Sitat fra: batterimannen på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:16
Polestar har sagt at de ønsker å utvikle en bedre varmepumpe til Polestar 2, og derfor ønsker de ikke å putte inn den samme som XC40. De ønsker å lage en som er mer effektiv ved veldig lave temperaturer. Tviler derfor på at det er rett rundt hjørnet...
Kan høres ut som et typisk selgersvar. Har du noe skriftlig som dokumenterer at varmepumpen i XC40 blir vurdert som lite effektiv ?
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenenonsdag 08. juli 2020, klokken 19:30
Sitat fra: TM på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:51
Sitat fra: batterimannen på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:16
Polestar har sagt at de ønsker å utvikle en bedre varmepumpe til Polestar 2, og derfor ønsker de ikke å putte inn den samme som XC40. De ønsker å lage en som er mer effektiv ved veldig lave temperaturer. Tviler derfor på at det er rett rundt hjørnet...
Kan høres ut som et typisk selgersvar. Har du noe skriftlig som dokumenterer at varmepumpen i XC40 blir vurdert som lite effektiv ?

Enig- blir nesten som å snakke stygt om familien....
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: batterimannenonsdag 08. juli 2020, klokken 23:38
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. juli 2020, klokken 19:30
Sitat fra: TM på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:51
Sitat fra: batterimannen på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:16
Polestar har sagt at de ønsker å utvikle en bedre varmepumpe til Polestar 2, og derfor ønsker de ikke å putte inn den samme som XC40. De ønsker å lage en som er mer effektiv ved veldig lave temperaturer. Tviler derfor på at det er rett rundt hjørnet...
Kan høres ut som et typisk selgersvar. Har du noe skriftlig som dokumenterer at varmepumpen i XC40 blir vurdert som lite effektiv ?

Enig- blir nesten som å snakke stygt om familien....

Burde sjekket kilder igjen når jeg skrev forrige post. Prøver alltid å gjøre det, men nå bare gønnet jeg på etter hukommelsen, og det ser ut som det er et selgersvar fra Polestar space. Vanskelig å si om det stemmer eller ikke.


Sitat fra: eirikjac på onsdag 29. januar 2020, klokken 16:00
Snakket med en "selger" på Polestar spacet i Oslo i helgen. Han sa at av grunnene som haggen nevner over blir ikke bilen levert med varmepumpe. I følge "selgeren" har Polestar satt seg fore å utvikle en varmepumpe som er effektiv på lavere temperaturer enn hva som som er tilfelle med dagens varmepumper. Når de får til det, vil varmepumpe tilbys som ekstrautstyr til PS2. Han sa eksplisitt at varmepumpen det er snakk om ikke vil være den samme varmepumpen som kan velges som tilvalg til XC40 Recharge, fordi den var for dårlig ved lave temperaturer.

Svar nr 5 fra denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=50416.0
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Trond.mtorsdag 09. juli 2020, klokken 07:26
Tenker vi tar uttalelsen med en klype salt.  Har hørt selgere si ting som ikke har vært korrekt før 😉
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 09. juli 2020, klokken 08:35
TM, enig  :+1: Jeg har faktisk tenkt på hvorfor bruker ikke Polestar 2 rett og slett bare samme VP som den som kommer som "an optional heat pump" på Volvo XC40. Jeg snakket med en Volvo selger om dette men han visste ikke hvorfor sa han til meg. Tipper P2 kommer med info om VP på bilene fra og med vår/høsten 2021 med levering på 2022 modellene. Nå vil de jo ikke si så mye når jeg snakker med de nede på showroom om VP.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: CorsoDantetorsdag 09. juli 2020, klokken 08:44
Har hatt elbil uten VP før, og har absolutt ingen kvaler om å ha dette igjen. Men ser at varianten nok vil gi en liten slagside mht. bruktbilprisen når VP introduseres, selv om enkelte varianter ikke er veldig effektiv ved lave temperaturer. Det skal gå greit :)

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717 (https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717)
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Olemanntorsdag 09. juli 2020, klokken 17:20
Har hatt 4 elbiler med VP og 3 uten.  Mange prøver omgjøre VP til rekkevidde. Det er rett og slett umulig, i beste fall upresist, med mindre en rekke premisser defineres. 
Det man derimot rimelig enkelt kan beregne for den enkelte bil er hvor lenge ekstra man kan sitte i varm bil, gitt temp inne, ute, COP, samt bilens "termosfaktor".
I alle fall, Har man turer over fjellet vinterstid, småbarn i bilen og usikkerhet rundt kø/kolonne etc så er VP en fin forsikring om varm bil. 
At bruktprisen synker mer enn reell verdi av VP, den dagen samme bil kommer med VP, det er jeg enig i.

Min subjektive erfaring med sammenligning mellom Ampera_e og eNiro er at vinterkjøring kutter maks ca 3-4 mil av rekkevidden mer på Ae enn eN (som sagt, meget uvitenskapelig, nesten på Facebook-gruppe-nivå ;D)
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: itretorsdag 09. juli 2020, klokken 17:57
Jeg fikk vedlagte svar på e-post fra en servicemedarbeider hos Polestar.

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Olemanntorsdag 09. juli 2020, klokken 20:50

Joda, den har nevneverdig effekt "bare mellom +5 og -30 grader".....Synes nå det er er vesentlig spenn jeg da ..
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenentorsdag 09. juli 2020, klokken 21:40
Sitat fra: Olemann på torsdag 09. juli 2020, klokken 20:50

Joda, den har nevneverdig effekt "bare mellom +5 og -30 grader".....Synes nå det er er vesentlig spenn jeg da ..

:P :P - ja - hvor mange dager i året i Norge har ikke den temperaturen.
Litt som å si at du trenger ikke lade bilen for å kjøre hver dag gjennom et helt år - bare du kjører under 350 km i året...........
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: gekko300fredag 10. juli 2020, klokken 09:00
Har tilgode å se en vamepumpe som er særlig effektiv under -15.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: batterimannenfredag 10. juli 2020, klokken 10:25
Sitat fra: gekko300 på fredag 10. juli 2020, klokken 09:00
Har tilgode å se en vamepumpe som er særlig effektiv under -15.

Tror kapt det var en eneste dag i fjor vinter det var kaldere enn minus 15 der vi bor. Ser man på temperatur fra oktober til mars, så ligger nok de fleste dagene innenfor området der varmepumpe er effektivt. Det er vel en grunn til at den kommer med varmepumpe etterhvert. Men, når det er sagt så mener jeg at Polestar 2 er et godt kjøp uavhengig av varmepumpe. 
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 10. juli 2020, klokken 12:20
Sitat fra: batterimannen på fredag 10. juli 2020, klokken 10:25
Sitat fra: gekko300 på fredag 10. juli 2020, klokken 09:00
Har tilgode å se en vamepumpe som er særlig effektiv under -15.

Tror kapt det var en eneste dag i fjor vinter det var kaldere enn minus 15 der vi bor.

Her hvor jeg bor er det totalt 15 dager i 2020 som ikke har hatt makstemp på 5 grader eller mer.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: ShuDuckmandag 13. juli 2020, klokken 09:44
Det mest interessante er vel "..optimale forhold.. utgjøre en forskjell på 3mil"

Med forvarming med bilen plugget i, så er det nok forsvinnende liten praktisk forskjell for min daglige bruk
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Hoggormtirsdag 14. juli 2020, klokken 14:47
Påstandene fra Polestar angående effekt av varmepumpe virker rimelig. Selv om varmepumper sjelden gir brukbar virkningsgrad ved temperaturer lavere enn rundt -15 til -20°C så kan en varmepumpe i en bil fungere ved lavere utetemperatur om man klarer å utnytte overskuddsvarme fra motor, drivverk, inverter og annet. Ved hastighet på 65 km/t utvikler sansynligvis motorer og inverter rundt 2 kW som varme. Det vil si at det kan være mulig at varmepumpen oppererer med en varmekilde som er f.eks. -10°C selv om det er -30°C ute.

Hvis vi antar at når varmepumpen gir størst effekt så er virkningsgraden 2 og varmebehovet 2 kW. Om vi da regner på en kjøretur med gjennomsnittsfart på 65 km/t og forbruk uten bruk av klimaanlegg på 0,18 kW/h så gir det en gjennomsnittlig effektbruk på 11,7 kW. Effektbruk med varmepumpe blir da 12,7 kW og med vanlig varmeelement blir 13,7 kW. Rekkevidde med bruk varmeelement blir da ca 360 km og ca 390 km med varmepumpe.

Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Dieselgubbensøndag 22. november 2020, klokken 19:06
Er det noe nytt vedrørende varmepumpe? Det var jo snakk om at bilen ville få dette mot nyttår.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 22. november 2020, klokken 19:23
Det jeg har lest på Polestar forumet er at det kommer til sommeren. 'The heat pump will not be available until 'mid 2021'

Men vet ikke om det stemmer.

https://www.polestar-forum.com/search/5452/?q=Heat+pump&o=relevance
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Dieselgubbenmandag 23. november 2020, klokken 17:19
 :+1:
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: elektroonsdag 10. februar 2021, klokken 11:10
Noe nytt om dette? Er det dumt å kjøpe en bil uten varmepumpe nå?

Nytten ved varmepumpe er nok sterkt overvurdert for de fleste i det daglige. La oss si at en bil med VP i beste fall drar 1,5 kW mindre? I så fall snakker vi 20 km. bedre rekkevidde på en full lading, under krevende forhold vinterstid. Det kan naturligvis være avgjørende, men hvor mange ganger i året? To minutter på en hurtiglader løser det..

Jeg har hatt biler både med og uten varmepumpe, og blant fordelene med å ikke ha varmepumpe er at de bråker mindre og blir fortere varme. I tillegg koster de mindre i innkjøp og er generelt mer ukompliserte. Likevel vil nok bilene med varmepumpe være mer lettsolgte på bruktmarkedet. ::)
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Mondeotorsdag 11. februar 2021, klokken 11:33
Sitat fra: elektro på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:10
Noe nytt om dette? Er det dumt å kjøpe en bil uten varmepumpe nå?

Nytten ved varmepumpe er nok sterkt overvurdert for de fleste i det daglige. La oss si at en bil med VP i beste fall drar 1,5 kW mindre? I så fall snakker vi 20 km. bedre rekkevidde på en full lading, under krevende forhold vinterstid. Det kan naturligvis være avgjørende, men hvor mange ganger i året? To minutter på en hurtiglader løser det..

Jeg har hatt biler både med og uten varmepumpe, og blant fordelene med å ikke ha varmepumpe er at de bråker mindre og blir fortere varme. I tillegg koster de mindre i innkjøp og er generelt mer ukompliserte. Likevel vil nok bilene med varmepumpe være mer lettsolgte på bruktmarkedet. ::)
Kommer helt ann på hvordan de implementerer det. Model 3 går vel fra 4kW til 1kW med varmepumpe, mens andre biler knapt har forsjell.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Moastorsdag 11. februar 2021, klokken 12:21
Sitat fra: elektro på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:10
Jeg har hatt biler både med og uten varmepumpe, og blant fordelene med å ikke ha varmepumpe er at de bråker mindre og blir fortere varme. I tillegg koster de mindre i innkjøp og er generelt mer ukompliserte. Likevel vil nok bilene med varmepumpe være mer lettsolgte på bruktmarkedet. ::)
Vet ikke helt hvor du har dette fra, men koreabiler med vp blir meget fort varme. Med app så er dette ikke et tema uansett for mange. Samtidig registrerer man at enkelte kinaproduserte biler ikke har dette som ekstrautstyr en gang. Da skjønner man vel at de har mest fokus på andre (sub-tropiske) markeder enn de i arktiske klimaer vi har her? Det er synd.

På de fleste merker er vel vp standard nå, men noen tyske merker prøver kanskje å lage dette til premiumpakker fordi de vet at alle nordmenn kjøper vp og skor seg på dette.

Når jeg prøvde å selge en egolf uten vp for noen år siden så var det mange forhandlere som nekter å ta den som innbytte.
Min erfaring med vp at de generelt er meget slitesterke og mer holdbare en ac som trenger mer stell.Unntaket er vel Tesla som sliter generelt med mye rart og enkelte tyske modeller som selger biler som ikke er skikkelig arktisk testet først og med dårlige software.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: CorsoDantefredag 19. februar 2021, klokken 15:22
Sitat fra: Moas på torsdag 11. februar 2021, klokken 12:21
Sitat fra: elektro på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:10
Jeg har hatt biler både med og uten varmepumpe, og blant fordelene med å ikke ha varmepumpe er at de bråker mindre og blir fortere varme. I tillegg koster de mindre i innkjøp og er generelt mer ukompliserte. Likevel vil nok bilene med varmepumpe være mer lettsolgte på bruktmarkedet. ::)
Vet ikke helt hvor du har dette fra, men koreabiler med vp blir meget fort varme. Med app så er dette ikke et tema uansett for mange. Samtidig registrerer man at enkelte kinaproduserte biler ikke har dette som ekstrautstyr en gang. Da skjønner man vel at de har mest fokus på andre (sub-tropiske) markeder enn de i arktiske klimaer vi har her? Det er synd.

På de fleste merker er vel vp standard nå, men noen tyske merker prøver kanskje å lage dette til premiumpakker fordi de vet at alle nordmenn kjøper vp og skor seg på dette.

Når jeg prøvde å selge en egolf uten vp for noen år siden så var det mange forhandlere som nekter å ta den som innbytte.
Min erfaring med vp at de generelt er meget slitesterke og mer holdbare en ac som trenger mer stell.Unntaket er vel Tesla som sliter generelt med mye rart og enkelte tyske modeller som selger biler som ikke er skikkelig arktisk testet først og med dårlige software.

Vedkommende ser ut til å hente dette fra egen erfaring. Korea-bilene er sikkert på høyde med biler med kun varmeelement hva gjelder hurtig oppvarming. Har ingen tro på at Koreanske produkter er mindre rettet mot ''sub-tropiske'' markeder enn eksempelvis Polestar - hvis hovedsete er i Göteborg.

At VP-teknologien er mer slitesterk enn AC kan ikke høste samtykke fra et teknisk ståsted, når man ser på kompleksiteten mht. antall komponenter, hvilke påkjenninger komponentene utsettes for, og samspillet mellom disse. Da er det nok andre variabler som gjør at du har slitt med upålitelige AC-systemer, eksempelvis dårlig kvalitet.

At VP er ekstra viktig på en Golf med minimal rekkevidde sier seg selv. Men når man har 75 kWh netto, så kan det bli litt mindre viktig, dog avhengig av bruksmønsteret (og preferanser). For enkelte vil de par ekstra milene utgjøre tunga på vektskåla. For de tusenvis som har anskaffet seg PS2 er det åpenbart ikke diskvalifiserende. Når dét er sagt så hadde jeg, og majoriteten med meg, lagt 5.000 kroner ekstra på bordet for å få med VP - hvis dette var tilgjengelig.

Hva gjelder økt rekkevidde om vinteren, så tyder tester på at Volvo/Polestar sin VP-løsning ikke akkurat har en revolusjonerende effekt på forbruk / rekkevidde. Eksempelvis denne testen, i regi av VG, som indikerer at varmepumpen (som XC40'en vel er utstyrt med) later til å ha beskjeden innvirkning på forbruket ved ca. - 5 grader; https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/pLMQQX/test-av-elbiler-store-elbiler-luksus-elbiler (https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/pLMQQX/test-av-elbiler-store-elbiler-luksus-elbiler)

Dette er selvsagt ingen direkte sammenligning for en løsning med og uten VP, men å holde oppgitt forbruk opp mot WLTP skal gi en pekepinn. Blir interessant å se på mer komparative undersøkelser på Polestar med og uten VP.

For øvrig vært nok rusk i Polestar-maskineriet ved oppstart, så det var nok fornuftig at de avventet (avventer) introduksjon av VP til de hadde fått luket ut trøbbelet. At noen mener at bilen da kun er gangbar på sub-tropiske markeder er noe salgstallene motbeviser.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenenfredag 19. februar 2021, klokken 17:54
Er det forvarming av batteri på Polestar?
Jeg tror ikke det er det,men tror det hadde vært en nyttig funksjon. Ut fra egen erfaring drar batteriet mye når det er kaldt og en får også begrensning på regenerering. Så en enklere løsning for nordiske forhold er kanskje en slik mulighet,spesielt om dette kan gjøres via software? En kunne også brukt en slik løsning for å dytte opp varmen før hurtiglading. Om Polestar vil gjøre bilen mer vintervennelig så ville jeg kanskje først gått den veien før varmepumpe....
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 19. februar 2021, klokken 18:10
Det stå dette her:

https://elbil.no/elbil/polestar-2/

Kopi:

Batteripakken i Polestar 2 har aktiv kjøling og varming (væskebasert), som gjør at temperaturstyringen avhenger av utetemperaturen – om det er kaldt eller varmt. Dette gjør at det er en stor fordel vinterstid å ha bilen tilkoblet ladepunkt før avreise, for både å forvarme kupé og batteri ved hjelp av strøm fra nettet.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenenfredag 19. februar 2021, klokken 18:28
Men virker det?

https://youtu.be/abcTB7CQsyc

https://youtu.be/9lbeEIXW0Ag

Jeg sitter igjen med et inntrykk at forvarming av batteri ikke virker...eller?
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Tafserntirsdag 23. februar 2021, klokken 09:37
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. februar 2021, klokken 18:28
Men virker det?

https://youtu.be/abcTB7CQsyc

https://youtu.be/9lbeEIXW0Ag

Jeg sitter igjen med et inntrykk at forvarming av batteri ikke virker...eller?

Det handler ikke om at det ikke virker eller ikke, men at funksjonen ikke er ferdig/klar enda. Når Google og Geely får på plass en del nye brikker i software etc, så skal man ikke se bort ifra at det dukker opp via OTA.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenentirsdag 23. februar 2021, klokken 11:22
Sitat fra: Tafsern på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:37
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. februar 2021, klokken 18:28
Men virker det?

https://youtu.be/abcTB7CQsyc

https://youtu.be/9lbeEIXW0Ag

Jeg sitter igjen med et inntrykk at forvarming av batteri ikke virker...eller?

Det handler ikke om at det ikke virker eller ikke, men at funksjonen ikke er ferdig/klar enda. Når Google og Geely får på plass en del nye brikker i software etc, så skal man ikke se bort ifra at det dukker opp via OTA.

OK - det vil gjøre bilen vesentlig mer interessant - så om det er teknisk mulig å styre dette fra software - vel så er mye gjort. Dette burde Polestar vært flinke til å opplyse mer om synes jeg
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: sebreedtirsdag 23. februar 2021, klokken 11:43
Teknisk ansvarlig i Volvo nevnte i en podcast at XC40 skulle få dette som software update iløpet av våren, så går utfra det utvikles i parallell til PS2.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: turfsurftirsdag 23. februar 2021, klokken 14:16
Jepp, men de ville og gjøre det automagisk, og ikke ha det som ett brukervalg.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Mondeotorsdag 18. mars 2021, klokken 13:37
https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-vinter-2021-tesla-model-3-lr/192821?fbclid=IwAR0lv-hugbP2oY-rXgE9iuxrzZsv884L5LrA5lxvQabeXpCZ3M3H5Lt-0Zs

Her ser dere hvor stor forsjell en varmepumpe kan ha om det gjøres skikkelig.
110km ekstra rekkevidde på vinteren.

Er det noe nytt om Polestar 2 sin kommende varmepumpe?
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenentorsdag 18. mars 2021, klokken 14:50
XC 40 Recharge P8 HAR VP - så her er avviket 18%, mens det på Polestar 2 er 26%
Enkel hoderegning tilsier da at rekkevidden øker fra 344 til 384 - på vinterstid.

Da forutsetter jeg samme effektivitet på XC40 med pumpe og Polestar med SAMME pumpeteknologi.

Å dra inn Tesla sin variant her blir feil - jeg tror ikke vi får se noen revolusjon i VP teknologi når Polestar 2 kommer med sin VP. Mao. en får på vinteren økt den praktiske rekkevidden fra 344 til 384 - 40 km.
Om vi trekker inn teknologiutvikling her så tviler jeg på noe særlig mer enn ca 5-6 km ut over det igjen.

Så Polestar 2 med siste skrik i sin VP teknologi vil trolig få økt sin rekkevidde med 40-45 km - mulig de trekker det enda lenger i markedsføringen når den kommer - men i praksis noe i området 4-5 mil.

Det som ER litt trist er jo at de topper vintertesten i negativ forstand - de leverer minst av WLTP rekkevidden av alle. Nå er det kommet en fiks med siste software som denne helt sikkert IKKE har vært med i den testen som henvist til tidligere - men det er 2 ting som er gjort. 1. Man har økt den tilgjengelige kapasiteten på batteriet - altså hva kunden kan dra ut av energi - og videre 2. Man har sluttet med å rense bremseskivene. I sum kan det jo utgjøre noen få km til - men ingen revolusjon. Så om en tar inn dette også sammen med VP - så ja - kanskje 60 km lenger rekkevidde på vinteren enn hva denne testen viste. Alle tall oppgitt her får en jo ta med en klype salt, men jeg har bare forsøkt å prøve en kvalifisert gjetting mhp økt km. Så fra 344 til kanskje rett under 400,eller på en god dag rett over 400 km på vinterstid med alt som vi vet er gjort og kommer til å gjøres.

Ikke så galt det - men fortsatt mindre enn Ford og Ix3.


Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: CorsoDantetorsdag 18. mars 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Mondeo på torsdag 18. mars 2021, klokken 13:37
https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-vinter-2021-tesla-model-3-lr/192821?fbclid=IwAR0lv-hugbP2oY-rXgE9iuxrzZsv884L5LrA5lxvQabeXpCZ3M3H5Lt-0Zs

Her ser dere hvor stor forsjell en varmepumpe kan ha om det gjøres skikkelig.
110km ekstra rekkevidde på vinteren.

Er det noe nytt om Polestar 2 sin kommende varmepumpe?

''Gjøres skikkelig''.

Tja... Implementeringen har ikke akkurat gått smertefritt hos amerikanerne, som har en utradisjonell tilnærming til VP hvis jeg har forstått dette riktig.

Du vil få en langt bedre prediksjon på hva Polestar har å hente mht. varmepumpe ved å se på forbrukstall og vintertester for XC40 P8 (med varmepumpe...). Jeg tviler sterkt på at Polestar har valgt Teslas ''skikkelige'' løsning, med de ulempene dette ser ut til å medføre hva gjelder sikkerheten for at varme blir levert til kupéen.

hELgenen skriver mye fornuftig, og det kan virke som om vedkommende fortsatt vurderer kjøp... :)
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Mondeotorsdag 18. mars 2021, klokken 22:25
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 18. mars 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Mondeo på torsdag 18. mars 2021, klokken 13:37
https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-vinter-2021-tesla-model-3-lr/192821?fbclid=IwAR0lv-hugbP2oY-rXgE9iuxrzZsv884L5LrA5lxvQabeXpCZ3M3H5Lt-0Zs

Her ser dere hvor stor forsjell en varmepumpe kan ha om det gjøres skikkelig.
110km ekstra rekkevidde på vinteren.

Er det noe nytt om Polestar 2 sin kommende varmepumpe?

''Gjøres skikkelig''.

Tja... Implementeringen har ikke akkurat gått smertefritt hos amerikanerne, som har en utradisjonell tilnærming til VP hvis jeg har forstått dette riktig.

Du vil få en langt bedre prediksjon på hva Polestar har å hente mht. varmepumpe ved å se på forbrukstall og vintertester for XC40 P8 (med varmepumpe...). Jeg tviler sterkt på at Polestar har valgt Teslas ''skikkelige'' løsning, med de ulempene dette ser ut til å medføre hva gjelder sikkerheten for at varme blir levert til kupéen.

hELgenen skriver mye fornuftig, og det kan virke som om vedkommende fortsatt vurderer kjøp... :)

Med "skikkelig" så mener jeg at varmepumpen får spillvarme fra bilen å jobbe med og ikke uteluft. Ikke bare Tesla som har gjort det slik.
En varmepumpe er mye mere effektiv om den har varmegrade å jobbe med. Spesielt når det er skikkelig kaldt.

Polestar/Volvo sin AC benyttes kansje allerede til å kjøle batteri og motorer? Isåfall kan de jo ganske enkelt implementere det ordentlig skulle man tro. Varmepumpe er jo bare AC som kjøres andre veien.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenenfredag 19. mars 2021, klokken 16:38
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 18. mars 2021, klokken 20:12

hELgenen skriver mye fornuftig, og det kan virke som om vedkommende fortsatt vurderer kjøp... :)

Har den fortsatt på radaren, men det er et par ting som må svelges unna først.
Det ene er den intime plassen der foran - bilen mangler luft i førermiljøet.
Og det andre er forbruket.

Alt annet - spesielt designet - tiltaler meg veldig.

Dette er en 90% bil i forhold til mine ønsker - og det er langt mellom 100% bilene for å si det slik.

Vi får se om jeg går ned fra gjerdet..........
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: CorsoDantelørdag 20. mars 2021, klokken 07:39
Sitat fra: Mondeo på torsdag 18. mars 2021, klokken 22:25
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 18. mars 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Mondeo på torsdag 18. mars 2021, klokken 13:37
https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-vinter-2021-tesla-model-3-lr/192821?fbclid=IwAR0lv-hugbP2oY-rXgE9iuxrzZsv884L5LrA5lxvQabeXpCZ3M3H5Lt-0Zs

Her ser dere hvor stor forsjell en varmepumpe kan ha om det gjøres skikkelig.
110km ekstra rekkevidde på vinteren.

Er det noe nytt om Polestar 2 sin kommende varmepumpe?

''Gjøres skikkelig''.

Tja... Implementeringen har ikke akkurat gått smertefritt hos amerikanerne, som har en utradisjonell tilnærming til VP hvis jeg har forstått dette riktig.

Du vil få en langt bedre prediksjon på hva Polestar har å hente mht. varmepumpe ved å se på forbrukstall og vintertester for XC40 P8 (med varmepumpe...). Jeg tviler sterkt på at Polestar har valgt Teslas ''skikkelige'' løsning, med de ulempene dette ser ut til å medføre hva gjelder sikkerheten for at varme blir levert til kupéen.

hELgenen skriver mye fornuftig, og det kan virke som om vedkommende fortsatt vurderer kjøp... :)

Med "skikkelig" så mener jeg at varmepumpen får spillvarme fra bilen å jobbe med og ikke uteluft. Ikke bare Tesla som har gjort det slik.
En varmepumpe er mye mere effektiv om den har varmegrade å jobbe med. Spesielt når det er skikkelig kaldt.

Polestar/Volvo sin AC benyttes kansje allerede til å kjøle batteri og motorer? Isåfall kan de jo ganske enkelt implementere det ordentlig skulle man tro. Varmepumpe er jo bare AC som kjøres andre veien.

Må innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i hvordan amerikanerne har løst dette, men forstod det slik at det var en forenkling i sløyfa. Octovalve? Og et varme-element som man normalt finner i slike løsninger, men som ikke er til stede(PTC)? Og at man derfor har et mer sårbart system?

Dette vet du sikkert bedre enn meg, det er meget mulig at Tesla klarte å kløne til et fullt ut konvensjonelt system :)

Uansett; Pekepinnen på hva dette betyr for PS2 får du vet å se på XC40 P8, som vil være langt mer representativ enn TM3 med og uten varmepumpe.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: CorsoDantelørdag 20. mars 2021, klokken 07:47
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. mars 2021, klokken 16:38
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 18. mars 2021, klokken 20:12

hELgenen skriver mye fornuftig, og det kan virke som om vedkommende fortsatt vurderer kjøp... :)

Har den fortsatt på radaren, men det er et par ting som må svelges unna først.
Det ene er den intime plassen der foran - bilen mangler luft i førermiljøet.
Og det andre er forbruket.

Alt annet - spesielt designet - tiltaler meg veldig.

Dette er en 90% bil i forhold til mine ønsker - og det er langt mellom 100% bilene for å si det slik.

Vi får se om jeg går ned fra gjerdet..........

Jeg forstår fullt ut at du har reservasjoner ift. ankepunktene, det er tross alt en bil som er basert på en ICE-plattform.

Hva gjelder forbruket ser det faktisk ut til at programvareoppdateringen kan ha en påtakelig effekt. Vi (dvs. min bedre halvdel) skal kjøre nøyaktig samme strekning som den ene gangen man gjorde et seriøst forsøk på å måle hva forbruket kan være (og som jeg sjeldent oppnår...), til påska. Håper på nogenlunde samme temperaturforhold (og kjøreforhold), så får vi se om det er noen målbar differanse her :)
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Mondeolørdag 20. mars 2021, klokken 20:55
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 20. mars 2021, klokken 07:39
Sitat fra: Mondeo på torsdag 18. mars 2021, klokken 22:25
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 18. mars 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Mondeo på torsdag 18. mars 2021, klokken 13:37
https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-vinter-2021-tesla-model-3-lr/192821?fbclid=IwAR0lv-hugbP2oY-rXgE9iuxrzZsv884L5LrA5lxvQabeXpCZ3M3H5Lt-0Zs

Her ser dere hvor stor forsjell en varmepumpe kan ha om det gjøres skikkelig.
110km ekstra rekkevidde på vinteren.

Er det noe nytt om Polestar 2 sin kommende varmepumpe?

''Gjøres skikkelig''.

Tja... Implementeringen har ikke akkurat gått smertefritt hos amerikanerne, som har en utradisjonell tilnærming til VP hvis jeg har forstått dette riktig.

Du vil få en langt bedre prediksjon på hva Polestar har å hente mht. varmepumpe ved å se på forbrukstall og vintertester for XC40 P8 (med varmepumpe...). Jeg tviler sterkt på at Polestar har valgt Teslas ''skikkelige'' løsning, med de ulempene dette ser ut til å medføre hva gjelder sikkerheten for at varme blir levert til kupéen.

hELgenen skriver mye fornuftig, og det kan virke som om vedkommende fortsatt vurderer kjøp... :)

Med "skikkelig" så mener jeg at varmepumpen får spillvarme fra bilen å jobbe med og ikke uteluft. Ikke bare Tesla som har gjort det slik.
En varmepumpe er mye mere effektiv om den har varmegrade å jobbe med. Spesielt når det er skikkelig kaldt.

Polestar/Volvo sin AC benyttes kansje allerede til å kjøle batteri og motorer? Isåfall kan de jo ganske enkelt implementere det ordentlig skulle man tro. Varmepumpe er jo bare AC som kjøres andre veien.

Må innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i hvordan amerikanerne har løst dette, men forstod det slik at det var en forenkling i sløyfa. Octovalve? Og et varme-element som man normalt finner i slike løsninger, men som ikke er til stede(PTC)? Og at man derfor har et mer sårbart system?

Dette vet du sikkert bedre enn meg, det er meget mulig at Tesla klarte å kløne til et fullt ut konvensjonelt system :)

Uansett; Pekepinnen på hva dette betyr for PS2 får du vet å se på XC40 P8, som vil være langt mer representativ enn TM3 med og uten varmepumpe.

De har vannkjøling på alle komponetene i bilen. Motorer\girkasset\invertere og all elektronikk. Selv om de ikke nødvendigvis trenger kjølingen så kan de gjennbruke den lille varmen de genererer og sende det til varmepumpen. De unnlot å ha med en tradisjonell PTC varmer noe som betyr at det blir kaldt om varmepumpen ikke fungerer som den skal, som den jo ikke har gjort på en del biler.
Octovalve er bare en fin boks full av ventiler og pumper som styrer kjølevannet rundt om kring etter behov.

De gamle utgavene har nesten samme system bare med PTC varmer slik Polestar har istede for varmepumpe så de får ikke benyttet spillvarmen til å varme kupeen. kun til å varme batteriet.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: itrelørdag 24. april 2021, klokken 10:23
Ser at varmepumpe er standard om man legger inn bestilling nå og velger «Plus» pakken. Se skjermdump. Rart de ikke opplyser bedre om hva det har å si for rekkevidde.

Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: hELgenentorsdag 29. april 2021, klokken 17:38
Mener jeg leste 10% økning under ideelle forhold. I praksis 5% kanskje%?
Så klarer du 350 km nå,så får du 367 med VP.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: vinterdekkfredag 30. april 2021, klokken 11:18
Er nå bare tre måneder i året at snitt-temperaturen er over 8 grader hvor jeg bor, så at varmepumpe er ikke er i basiskonfigurasjonen ser jeg ikke poenget med.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Richard Tsøndag 09. mai 2021, klokken 23:06
Sitat fra: itre på lørdag 24. april 2021, klokken 10:23
Ser at varmepumpe er standard om man legger inn bestilling nå og velger «Plus» pakken. Se skjermdump. Rart de ikke opplyser bedre om hva det har å si for rekkevidde.

Jeg så dette også, venter bil levert Juni, bestilt rett før nyttår. Varmepumpe på den montro? Noen som har hørt noe om VP er med på biler som er på vei inn?
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Contangomandag 10. mai 2021, klokken 08:01
Sitat fra: Richard T på søndag 09. mai 2021, klokken 23:06
Sitat fra: itre på lørdag 24. april 2021, klokken 10:23
Ser at varmepumpe er standard om man legger inn bestilling nå og velger «Plus» pakken. Se skjermdump. Rart de ikke opplyser bedre om hva det har å si for rekkevidde.

Jeg så dette også, venter bil levert Juni, bestilt rett før nyttår. Varmepumpe på den montro? Noen som har hørt noe om VP er med på biler som er på vei inn?
Biler med varmepumpe koster 30,000 mer, så neppe.
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Telefonkatalogenmandag 10. mai 2021, klokken 08:25
Sitat fra: Richard T på søndag 09. mai 2021, klokken 23:06
Sitat fra: itre på lørdag 24. april 2021, klokken 10:23
Ser at varmepumpe er standard om man legger inn bestilling nå og velger «Plus» pakken. Se skjermdump. Rart de ikke opplyser bedre om hva det har å si for rekkevidde.

Jeg så dette også, venter bil levert Juni, bestilt rett før nyttår. Varmepumpe på den montro? Noen som har hørt noe om VP er med på biler som er på vei inn?


Tviler jeg på dessverre. Virker som fabrikken skal gjennom noe endringer ettersom leveringsdato hoppet fra juni til oktober for samtlige nye bestillinger etter slapp de nye variantene. Men hvem vet, kanskje du har flaks!
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Contangomandag 10. mai 2021, klokken 09:31
Sitat fra: Telefonkatalogen på mandag 10. mai 2021, klokken 08:25Virker som fabrikken skal gjennom noe endringer ettersom leveringsdato hoppet fra juni til oktober for samtlige nye bestillinger etter slapp de nye variantene.
Fikk ikke med meg at den endringen i levering var så markant. Dette har neppe med endringer i fabrikken å gjøre og føyer seg inn i rekken av forsinkelser generelt. Jeg ville kjøpt bil nå om jeg var i markedet. Det kan bli mangel på nye biler generelt også her til lands utover sommeren. https://asiatimes.com/2021/04/used-car-prices-explode-in-us-inflation-alert/
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: Richard Tmandag 10. mai 2021, klokken 10:06
Sitat fra: Telefonkatalogen på mandag 10. mai 2021, klokken 08:25
Sitat fra: Richard T på søndag 09. mai 2021, klokken 23:06
Sitat fra: itre på lørdag 24. april 2021, klokken 10:23
Ser at varmepumpe er standard om man legger inn bestilling nå og velger «Plus» pakken. Se skjermdump. Rart de ikke opplyser bedre om hva det har å si for rekkevidde.

Jeg så dette også, venter bil levert Juni, bestilt rett før nyttår. Varmepumpe på den montro? Noen som har hørt noe om VP er med på biler som er på vei inn?


Tviler jeg på dessverre. Virker som fabrikken skal gjennom noe endringer ettersom leveringsdato hoppet fra juni til oktober for samtlige nye bestillinger etter slapp de nye variantene. Men hvem vet, kanskje du har flaks!

Kanskje, men jeg regner ikke med at det er VP på den - får bli en bonus i så fall  ;D
Tittel: Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
Skrevet av: RJKmandag 17. mai 2021, klokken 03:35
Sitat fra: itre på lørdag 24. april 2021, klokken 10:23
Ser at varmepumpe er standard om man legger inn bestilling nå og velger «Plus» pakken. Se skjermdump. Rart de ikke opplyser bedre om hva det har å si for rekkevidde.

Ja, hva foreslår du at de skulle skrevet?

"Med varmepumpe er det en viss sjanse for at du nærmer deg WLTP-rekkevidden vi påstår at bilen skal klare, men som den hittil ikke har gjort!"

:laugh: