Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: S4e på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 10:28

Tittel: Relaxed regulations in Europe
Skrevet av: S4etirsdag 22. oktober 2019, klokken 10:28
Lovende nyheter!

https://www.teslarati.com/tesla-autopilot-fsd-improvements-regulations-europe/
Tittel: Sv: Relaxed regulations in Europe
Skrevet av: Motorwatttirsdag 22. oktober 2019, klokken 10:29
 :+1: :+1: :+1:
Sharp turns og Lane Shift ser ut til å kunne få en ny mulighet, Smart Summon muligens med noen restriksjoner. Nag Time er ikke nevnt.
Tittel: Sv: Relaxed regulations in Europe
Skrevet av: Handymantirsdag 22. oktober 2019, klokken 11:44
Her er forslaget til endring av tiden for feltskifte:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/GRVA-04-42.pdf
Tittel: Sv: Relaxed regulations in Europe
Skrevet av: Kim-tirsdag 22. oktober 2019, klokken 13:16
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 11:44
Her er forslaget til endring av tiden for feltskifte:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/GRVA-04-42.pdf
Leser at de øker sideveis akselerasjon til 5 m/s2 fra 3 m/s2 (ser de har skrevet ^3 i dokumentet, men må vel være skrivefeil?). Det er ikke skrevet med fet tekst, så da ser det ikke ut som at det er noen endringer på begrensninger i svinger i dette dokumentet (??)

Ellers har de økt tiden på feltbytte, og det ser ut som at man fortsatt må bekrefte ved feltbytte, eller så kommer det an på hvordan tesla tolker denne teksten
SitatThe system has detected that the driver is not holding the steering control at the start of the lane change manoeuvre

Dessverre ingenting på nag-time.
Tittel: Sv: Relaxed regulations in Europe
Skrevet av: S4etirsdag 22. oktober 2019, klokken 13:23
Lenger tid for filbytte er den endring jeg ser mest fram til. Når den avbryter midt i filbyttet er veldig ubehagelig for alle i bilen.

Om vi også slipper å bekrefte filbytte vil Navigation On Autopilot bli veldig mye mer nyttig...
Tittel: Sv: Relaxed regulations in Europe
Skrevet av: Handymantirsdag 22. oktober 2019, klokken 19:12
Sitat fra: S4e på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 13:23
Lenger tid for filbytte er den endring jeg ser mest fram til. Når den avbryter midt i filbyttet er veldig ubehagelig for alle i bilen.

Om vi også slipper å bekrefte filbytte vil Navigation On Autopilot bli veldig mye mer nyttig...
Bekreftelsen tror jeg det er lenge til blir fjernet. Den står meget sentralt i UNs regelverk om at det er sjåføren som skal ta beslutningene.
Tittel: Sv: Relaxed regulations in Europe
Skrevet av: Currefredag 25. oktober 2019, klokken 08:13
Men om det skulle ræcka med att aktivera blinkers och inte behøva dra i ratten samtidigt skulle det vara en stor førbættring.
Då ær det fortfarande chaufføren som har tagit beslutet om att byta fil.
Tittel: Sv: Relaxed regulations in Europe
Skrevet av: Motorwattfredag 25. oktober 2019, klokken 08:41
Et dypere dykk i dette temaet viser at det nok kan skje en større harmonisering som også kan innbefatte at USA slutter seg til. Dette er bl. a. nevnt her:

Autonomous vehicles are expected to bring enormous benefits to society in terms of enhanced mobility and increased safety. However, these benefits will only materialise if autonomous technologies are introduced in a transparent manner and based on the best global expertise and international cooperation. This is essential to guarantee the highest levels of safety and social acceptance.

To accomplish this, experts from the World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations under the leadership of China, the European Union, Japan and the United States, have developed a Framework Document to guide the future normative work of the United Nations on this strategic area for the future of mobility.
Tittel: Sv: Relaxed regulations in Europe
Skrevet av: Motorwattfredag 25. oktober 2019, klokken 09:41
Sitat fra: Kim- på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 13:16
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 11:44
Her er forslaget til endring av tiden for feltskifte:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/GRVA-04-42.pdf
Leser at de øker sideveis akselerasjon til 5 m/s2 fra 3 m/s2 (ser de har skrevet ^3 i dokumentet, men må vel være skrivefeil?). Det er ikke skrevet med fet tekst, så da ser det ikke ut som at det er noen endringer på begrensninger i svinger i dette dokumentet (??)
Her er mer om sideveis akselerasjon som foreslås økt til 4m/s2:

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-26e.pdf