Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Mekanisk => Emne startet av: teralv på torsdag 10. oktober 2019, klokken 16:59

Tittel: Bremsebytte / generering
Skrevet av: teralvtorsdag 10. oktober 2019, klokken 16:59
Bytta for en uke siden bremser fremme. Skiver og klosser. Ikke orginale deler, men eurodel.

Etter det er regenerering av strøm mye dårligere. Får en til to prikker generering, og av og til ingen.

Før bremsebytte fikk jeg full genering ofte, og ellers god generering.

Jeg forstår ikke dette. Ingenting genereres via bremsene, det er vel motor som regenererer slik det gjøres på tog antar eg.

Så hvorfor skal dette skje ved bytte av bremser ?

Bil 2013 modell, gått 078.000 på orginale bremser og bytta der, fremme.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Bremsebytte / generering
Skrevet av: Citroeltorsdag 10. oktober 2019, klokken 18:06
Hei. En første sjekk kan være å sjekke om bremsene blir varme etter en liten tur.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Bremsebytte / generering
Skrevet av: teralvtorsdag 10. oktober 2019, klokken 19:22
Nei, de hverken gir varme eller lyd. De sitter perfekt der de skal. Bilen triller lett på flat parkering av den minste ujevnhet.

Begge de orginale klossene hadde på innerkloss en 2.5 cm lang «pinne».

De nye hadde bare på den ene av sidene. Hva er meningen og funksjonen på disse?
Bilen har dette bare på høyre fremme nå. Mens det var på begge sider på orginale som ble fjernet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Bremsebytte / generering
Skrevet av: leafnortorsdag 10. oktober 2019, klokken 19:44
Pinnen er varsleren for slitt kloss. Den tar i skiven og lager forferdelig lyd når belegget er nedslitt.
For regenerering, så gikk jeg inn på Yr og søkte opp Bergen. Det er blitt kaldere i Bergen etter bremsebyttet, så du har sikkert kaldere batteri og med det lavere regen.
Og så må du, men det vet du sikker, ikke ha for fullt batteri.
Garantert ikke noe med bremsene du har byttet i alle fall.
Tittel: Sv: Bremsebytte / generering
Skrevet av: teralvtorsdag 10. oktober 2019, klokken 20:05
Ok, takk for info.
Kan ikke begripe at bremseskifte skulle gjøre noe med dette. Har blitt kaldere ja.
Kjenner til at det ikke er plass på batteri til regenerering når det er topplada


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Bremsebytte / generering
Skrevet av: leafnortorsdag 10. oktober 2019, klokken 20:41
Da er det bare å legge det hele bak seg, og kjøre videre :+1:
Tittel: Sv: Bremsebytte / generering
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 13. oktober 2019, klokken 17:18
Kan det være fullt batteri som sperrer for regenering?
Det er kanksje ikke så kaldt i Bergen, men kombinasjon av høyt lada batteri og låg temp, gir låg ladestrøm.

Ellers har jeg lagt merke til hvis man bråbremser, så blir det ikke regenerering, men dersom man trykker pedalen langstomt ned, vil man få regenerering.  Kan det være at man må trykke ekstra varsom hvis man har nye klosser med kort dødgang?
Tittel: Sv: Bremsebytte / generering
Skrevet av: teralvsøndag 13. oktober 2019, klokken 17:26
Det er noe merkbart som har skjedd etter bremsebytte.
Merker det på plasser den alltid "bremset" bilen ved nedoverbakke, nå er det bare en prikk når man slipper gassen.

Noe er det, og det skjedde etter at frembremsene ble skifta. Bremsene bak er ikke skifta.

Har kjørt dette siden 2013, så jeg er 100% sikker i min sak, og jeg kjenner til at det ikke regenereres på fullada bil. Men har vert nede på 2-4 streker, uten nevneverdig generering. Ved bremsing trigges 3 prikker, 2 aldri. Fikk full generering før bremseskifte.

Lurer på om de er inne å justerer noe i software på verksted og forteller at bremser er bytta, og det har noe med generering å gjøre. Vet at man knapt kan røre bremser på nyere mercedeser uten programvare.

Tittel: Sv: Bremsebytte / generering
Skrevet av: leafnorsøndag 13. oktober 2019, klokken 18:10
En måte å finne ut av det på. Kjøre som en råtass med varmeapparatet på fullt. Det for å få så varmt batteri som mulig. Kjør så lavt nedi SOC du tørr. Hurtiglad til du ser effekt på lader går ned, og kjør som F igjen, og hurtiglad til 80 prosent. Da er batteri varmt. Da tester du "motorbrems" og eliminerer at det ikke er temperaturen i batteri som gjør det. Forøvrig, er det en gen 1 du har?
Tittel: Sv: Bremsebytte / generering
Skrevet av: teralvsøndag 13. oktober 2019, klokken 20:39
Sikkert første generasjon ja. Ikke varmepumpe her.

Dette skjedde med bremseskifte, så jeg vet ikke om jeg går for denne omfattende testen :-) Kan heller vente til sommeren kommer igjen, for en ting er sikkert - Nissan skal ikke få en feilsøkingskrone på denne saken :-)
Tittel: Sv: Bremsebytte / generering
Skrevet av: Sjalabaistorsdag 17. oktober 2019, klokken 09:32
Har du lest ut feilkoder da? Jeg også har merket at vår 2012 har latterlig dårlig regenerering for tiden. Men dette blir altså vår første vinter med denne, så jeg har tilskrevet det temperaturen (bor i Indre Hordaland).

Det er vel ellers ikke noe spesielt å passe på med bremsene? Jeg har akkurat smurt opp mine ved skifte til vinterdekk. Ble jo fly forbanna på Nissan sine ingeniørevner igjen...bremseslangen bak er i veien for den øvre glidebolten. Det er, faen meg, samme del! Like idiotisk som kupéfilteråpningen, som har et plastdeksel som er ment å gå i stykker, og der man må brette/bøye (!) filteret for å få det på plass. Eller karosseriet, som får meg til å føle meg som om jeg vasker en ølboks. Utrolig dårlig laga bil, denne.

Men billig er den jo. 🤪
Tittel: Sv: Bremsebytte / generering
Skrevet av: Magne Sttirsdag 21. april 2020, klokken 12:44
Spørsmål som dette kan det væra utfordrande å finna ut av.

Men problemet lignar det problemet som er omhandla i denne tråden.

Lenke:  https://elbilforum.no/index.php?topic=24231.0

Det kan være så enkelt at bilen dedekterer at det er forskjellig bremseeffekt mellom høgre og venstre side av bilen og tilpassar regenereringa etter denne informasjonen.