Elbilforum.no

Bilmerker => Volvo / Polestar => Polestar 2 => Emne startet av: power59 på torsdag 10. oktober 2019, klokken 14:48

Tittel: Kjøling motorer og batteri
Skrevet av: power59torsdag 10. oktober 2019, klokken 14:48
Skulle gjerne hatt noe mer info om kjølesystemet i Polestar 2. I denne presentasjonen
https://insideevs.com/news/343110/lets-take-a-closer-look-at-polestar-2-battery-details/ (https://insideevs.com/news/343110/lets-take-a-closer-look-at-polestar-2-battery-details/)
ser det ut som det legges en form for kjøleplate i bunnen av hver batterimodul før de flate battericellene settes oppå. Virker ikke særlig effektivt men er sikkert godt nok.

Kjøling av motorene finner jeg lite info om. Benyttes e-tron løsningen med vann/glykolkjøling av rotor med pakkbokser (grøss og gru) så trekker jeg reservasjonen umiddelbart. Benyttes Model 3, Bolt løsningen med oljekjøling og ekstern varmeveksler mot vann/glykolsystemet er jeg fortsatt med.
Tittel: Sv: Kjøling motorer og batteri
Skrevet av: Chimptorsdag 10. oktober 2019, klokken 17:09
Dette går forbi min kompetanse om elbil, hva er problemet med audi sin løsning?

Hva slags løsning har jaguar?
Tittel: Sv: Kjøling motorer og batteri
Skrevet av: power59fredag 11. oktober 2019, klokken 15:23
Problemet med e-trons's løsning er at den er unødvendig kompliserende. Pakkbokser slites og må før eller siden skiftes - enten som del av et serviceprogram eller fordi det oppstår lekkasjer. Løsningen kunne vært forsvart hvis den hadde resultert i uovertruffen ytelse og effektivitet.

Håper Polestar i god gammel Volvo-ånd gjør ting enkelt og robust.
Tittel: Sv: Kjøling motorer og batteri
Skrevet av: Truls Antonsenfredag 11. oktober 2019, klokken 21:55
Nå er vel ikke pakkbokser på roterende motorer noe nytt fenomen...mener det finnes  på de fleste akslinger ut av fossile motorer også, holder ofte bilens levetid disse...


Sent from my iPhone using Tapatalk