Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Kvikken på onsdag 09. oktober 2019, klokken 05:00

Tittel: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Kvikkenonsdag 09. oktober 2019, klokken 05:00
Jeg må legge opp en ny dedikert kurs til garasjen med nyeste vegglader fra Nissan ment for lading av elbil. (Leaf 2019 40Kwh). Årsaken er elkontroll hvor de rapporterte mangler som jeg stiller meg litt spørrende til.

Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte stoppe å lade elbilen der da naboer har sendt bekymringsmelding ift. brannfare? Jeg har ladet der i 7 år uten problem. Ingen vektbelastning i stikk, ingen tendens til varmegang, ingen problemer med sikring eller jordfeilbryter etc. Så nå lader jeg på hurtigladestasjon hver dag inntil ny løsning er på plass. Ønsker ikke å få stengt strømmen pga. yttterligere "bekymringsmeldinger" fra naboer som synes elbil er noe herk.

Dagens løsning:
Garasjen (byggeår anno 2008) har fått videreført en gammel kurs  (anno 2005) koblet til 16A sikring med jordfeilbryter som tidligere var dedikert som utestikk foran huset. Kursen har fortsatt utestikk (avlåst) foran huset  men den brukes så og si aldri og da til å vaske bilen, klippe gresset etc. Ergo 0 belastning på denne når elbilen lader (natt).

Denne kursen betjener fast garasjeporten og et lys i garasjeportåpneren. Jeg har ingen andre strøminstallasjoner som bruker strøm her. I garasjen har jeg en egen dedikert jordstikk til lading av elbilen. Her henger jeg schukoladeren på veggen med permanent avlasting ("lisseløsningen" schukoladeren kommer med, slik at den ikke legger vekt på stikken). Laderen justerer seg ned til 10A for lading.

Elkontroll ga meg beskjed om at jeg ikke kan bruke den løsningen lenger med følgende punkter:

1. Kan ikke bruke eksisterende Schuko stikk i garasjen på 16A kurs med jordfeilbryter som fast ladeløsning.
    Det var ingen feil og mangler på monteringen av stikken eller trekket til garasjen etc.
2. Må legge dedikert kurs til lading av elbil, og en del punkter med krav her.
3. Må sette opp dedikert vegglader med type-2

Så spørsmålet mitt er da.

Hvorfor skal jeg gjøre alt dette arbeidet og kjøpe en dyr vegglader om jeg likevel ikke får lov å ha noe mer enn 10A på denne veggladeren? Mye av poenget med en vegglader er jo nettopp å kunne ha høyere ladestrøm på kursen dedikert til elbilen.

Jeg spesifiserte også ved kontrollen at det aldri siste 10 år har gått en sikring i huset eller vært anntydning til varmegang noe sted. Noe jeg alltid sjekker da ingen ønsker brann i hjemmet sitt.
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Speederonsdag 09. oktober 2019, klokken 06:28
Det rimeligste, som vel fortsatt er innafor, er å sikre ned kursen til garasjen til 10A med type B jordfeilbryter?
Lys og portåpner er vel innafor, men utestikket kan ikke være på samme kurs.
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadonsdag 09. oktober 2019, klokken 07:18
Med "garasjeregelen" for frittliggande garasje er det vel mulig å sette opp fast mode3 ladestasjon på 16A kursen saman med portåpner og ei stikkontakt "i umiddelbar nærhet"? Kontakta på huset må nok fjernast.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: 1000kwhonsdag 09. oktober 2019, klokken 07:38
Det billigste for deg er jo en 16A kurs med blå stor stikk. Hvis ikke bilen du bruker har en slik kobling (i tillegg til vanlig schuko) kan du evt. kjøpe en rimelig lader som kan brukes. Da får du jo også full 16A lading.

Edit: Men kontakten må du bytte ut, for selv om det ikke kommer til å ta fyr eller være en fare på noen andre måter, så er den nå en gang ikke lovlig..
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 09. oktober 2019, klokken 08:37
Gjør som elkontrollen sier du, elbilen er kommet for å bli så det er bare å få opp en skikkelig lader. Se på det som en investering  :+1:

Synes naboene dine skal sove godt om natta - godt naboskap er gull verdt  ;D
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: jkirkeboonsdag 09. oktober 2019, klokken 09:36
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 09. oktober 2019, klokken 07:18
Med "garasjeregelen" for frittliggande garasje er det vel mulig å sette opp fast mode3 ladestasjon på 16A kursen saman med portåpner og ei stikkontakt "i umiddelbar nærhet"? Kontakta på huset må nok fjernast.

Kontakten på huset bør kunne bli der, evt. blir det en tolkningssak. Det kan ihvertfall være kontakt på garasjen for denne kursen.

Ladestasjon kan monteres lovlig på kursen (må ha 6mA DC-filter og jordfeilbryter type A slik som f.eks EcoLite ELT332DA) og den kan justeres inn til f.eks 14A eller 15A (må ha litt reserve for lys og garasjeport).

Kostnaden bør ikke bli all verdens, et par timer til elektriker for kjøring, montering og papirarbeid + ladestasjon. Total kostnad under 10.000,-.
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: jkirkeboonsdag 09. oktober 2019, klokken 09:41
Sitat fra: Speeder på onsdag 09. oktober 2019, klokken 06:28
Det rimeligste, som vel fortsatt er innafor, er å sikre ned kursen til garasjen til 10A med type B jordfeilbryter?
Lys og portåpner er vel innafor, men utestikket kan ikke være på samme kurs.

Utestikk kan det være på samme kursen, men det skal egentlig være i nærhet til ladestasjonen. Om stikket er få meter fra ladestasjonen slik at man har oversikt over det derfra vil jeg si det er ok, om det er lengre unna må det fjernes og nytt stikk evt. etableres i garasjen.
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: elektroluxonsdag 09. oktober 2019, klokken 11:58
Våre samarbeidspartnere monterer en slik ladestasjon (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/36-kw-homebox-type-2-stikk-og-innebygget-6-ma?tm=) i stedet for stikket ditt for 3000.- kr forutsatt frittliggende garasje med egen kurs.

Portåpner og lyspunkt går på samme kurs.
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: geearonsdag 09. oktober 2019, klokken 12:36
Sitat fra: Kvikken på onsdag 09. oktober 2019, klokken 05:00
Hvorfor skal jeg gjøre alt dette arbeidet og kjøpe en dyr vegglader om jeg likevel ikke får lov å ha noe mer enn 10A på denne veggladeren?
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 09. oktober 2019, klokken 18:35
Du sier at naboene har reagert. Er dette en felles garasje du deler med andre? Er den frittstående?
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Kvikkentorsdag 10. oktober 2019, klokken 10:16
Takker for gode svar og ser absolutt på dette som en investering som lå litt i løypa uansett.

Info om garasjen:
Dette er en garasje som står i rekke på 4 hvor alle er selveier uten sameie etc og har strukket sin egen strøm ut til hver garasje. Rekken er frittliggende men ikke hver garasje. Vi i vår boenhet forsøkte å få opprettet et sameie med felles strøm ol. i garasjen når den ble bygget men det ville ikke alle være med på. Da var det kun snakk om strøm til lys og garasjeportåpnere samt kanskje litt verktøy som én bruker mye.


Tanker om ny kurs:
Jeg har alltid hatt ønske om å sette opp en vegglader, men da med 32A kurs, kan jeg ikke det når den er i rekke? Tanken er at jeg ikke kommer til å eie en Leaf  for alltid (neste blir en CSS bil) og ønsker å ta høyde for høyere ladestrøm når jeg først legger en dedikert kurs.

Hva jeg ser for meg:
- Jeg bestiller å få strukket ny 32A kurs til garasjen dedikert til lading
- Jeg beholder dagens 16A kurs kun til utestikk (har behov for en utestikk til gressklipping)
- Lys og garasjeportåpner i garasjen bør kunne gå på 32A kursen eller kan de da benytte 16A kursen med utestikk 15m unna?

Og ja godt naboskap er gull verdt, derfor har jeg også vist alle naboene hvordan ting var lagt opp fra elektriker, når jeg begynte å lade elbil. :). Det er også årsaken til at jeg ikke lader elbilen der nå etter kontrollen mens vi ser på hva vi skal gjøre og får det på plass. Men jeg skulle jo ønske de kom til meg med bekymringen først.


EDIT:
Det "billigste" er egentlig ikke så viktig når jeg først skal gjøre en jobb, da er det bedre at jeg er mest mulig "future proof" og derfor stusset jeg på dette med 10A.

Hva med dette?
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. august 2017, klokken 06:57
Og når du legger kabel i bakken så legg en for fremtiden som kan føre 32A 3 fase.....
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: KjellGtorsdag 10. oktober 2019, klokken 12:47
3-fase er en fordel. Det gir bedre mulighet for utjevning av belastningen og kan være en gordel dersom hovedsikringene er litt snaue.
Evnen til å utnytte 3-fase varierer imidlertid mellom biltypene, hvor Tesla 3 er en av de mest fleksible idet den kan lades med 3-fase IT. eGolf m.fl kan lades i V-kobling/Open delta.
Dersom du graver, så bør du i alle fall velge 3-fase kabel. Resten kan en enkelt oppgradere om en starter med 1-fase.
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: geeartorsdag 10. oktober 2019, klokken 14:50
Hvis du er heldig kan dagens kabel være lagt i rør, som du kan få inn en kabel med større tverrsnitt på lederne (for eksempel powerflex, som er greiere å trekke enn PFSP/PFXP, og tåler høyere temperatur). Da kan du sette opp en underfordeling (en liten modulkapsling med sikringer) i garasjen, og fordele som du vil til stikkontakter og elbillader.
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 10. oktober 2019, klokken 15:38
Når det er en "felles garasje" er det ikke tillatt å lade fra samme kurs som også brukes til lys/stikkontakt/garasjeportåpner.

Dermed er ny kurs eneste utvei.

Anbefaler på det sterkeste å legge inn 3-fas 32A når du først foretar deg noen.

Kjøp gult beskyttelsesrør på Biltema (Art.nr. 87-2620), og grav det ned fra ditt hus og bort til garasjen. Er det flere som kan bruke samme grøft, kan dere dele på gravejobben :-) Tommelfingerregel er ned 45cm, men er det ingen trafikk over, kan det graves ned grunnere. Lurt å gjøre dette før frosten kommer. Det kan være lurt å ikke fylle igjen grøften der røret ligger, slik at elektriker kan se på røret og også greit dersom det blir problemer med trekkingen.

Så kan du avgjøre hva du ønsker av egeninnsats. Vil du gjøre mye selv, bestiller du 4 eller 5 leder 10mm2 PFXP kabel, i passende lengde fra Elmaterialer.no (https://elmaterialer.no/no/pfxp-450750v-4g10-mm2-fr-reka-kabel-trommel-metervare-1-500m-8048.html?search_query=pfxp+4g10&results=1) og trekker gjennom, samt fester i vegg med klammer, fra sikringsskap til stedet der ladestasjon skal stå. Så bestiller du riktig ladestasjon. Jeg anbefaler easee gjennom Elbilforeningen, som gir mest bang for the buck. Så tar du bilder og legger ut oppdraget på "mitt anbud" eller lignende.

Ønsker du å gjøre minimalt selv, kan du kjøpe en ferdig easee pakke med installasjon fra f.eks Circle K, der det vil tilkomme noe ekstra på kabel utover standard pris.
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: geeartorsdag 10. oktober 2019, klokken 20:52
Gule rør er til telecom, strømførende kabler skal være i røde rør. Dessuten bør en absolutt bruke dobbeltveggede rør, som også er mye glattere å trekke i. Biltema sitt gule er spinkle greier..
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 10. oktober 2019, klokken 21:00
Strømkabler pleier å være i røde rør, men det er ingen «fargetvang». I et lite prosjekt på egen tomt fungerer gult glimrende. Spinkle eller ikke: Biltema sine holder i massevis. Men hvis man vil bruke en tusenlapp ekstra for å få nedgravd et rødt rør i jorda, så gjerne for meg... Jeg trakk gjennom 20m 4G10mm uten problemer)
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: ok67torsdag 10. oktober 2019, klokken 22:17
Det kan dog vere lurt å bore nokre hol nederst i røret der det ligg djupast, slik at eventuelt vatn som kjem inn (kondens ol.) får renne ut. PFSP og PFXP er ikkje særleg glad i for mykje vatn, og er slett ikkje vasstett. Så med tanke på levetid på kabelen bør den ligge tørrast mogeleg.
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Kvikkenfredag 11. oktober 2019, klokken 15:51
Supre innspill. Har ligget syk et par  uker så dette er planlegging før action.

Det ble gravd provisorisk sist og vi fikk beskjed i 2008 om at det måtte være rødt rør da det signaliserer
strømførende kabler. Vi fikk ikke tak i det som privatperson og måtte bruke annet rør. Den gang ble det gravd ned for hånd (tok altfor lang tid i hard grunn) til ca. 25cm dybde. Nå vil jeg ha rødt rør i 45cm dybde. Ergo vil hele greia gjøres om. Grunnen er veldig våt her og mettes fort i regnvær så jeg vet ikke om det å lage hull for drenering av røret er det beste.

Denne gangen graves det ned rødt rør da jeg har fått tak i et firma som selger det. Leter i øyeblikket etter et firma som kan levere og hente minigraver, samt også en stålplate da biler må kjøre over grøfta hvis den må være åpen.

Vet ikke hvor jeg får tak i "dobbelt vegget rør som er lettere å trekke i"? Og holder det at jeg lar det bli en snurr på et par meter utenfor garasjen (kommer frem på forsiden av rekka). Hvis jeg skal trekke rør til baksiden av rekka risikerer jeg å grave opp det naboer har lagt ned til sine garasjer (veldig provisorisk, uten rør men såkalt "panserkabler" som ikke krevde rør?).
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Amatørenfredag 11. oktober 2019, klokken 15:59
Ikke lett å tipse når jeg ikke vet hvor du bor, men jeg har brukt England maskin (https://england-maskin.no/).

Dobbelvegget K rør fra for eksempel Elektroimportøren (https://www.elektroimportoren.no/kabelroer-dvr-50mm-roed-med-trekketraad-50m-sn8/2862417/Product.html?Referer=googleshopping&gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjw0IDtBRC6ARIsAIA5gWskBa4VdmeAVFg_VNqvJD_dSstnTIyaqqPeubdb3ZXAVGurH5G1C_IaAm0BEALw_wcB&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na).
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Kvikkenfredag 11. oktober 2019, klokken 16:00
Takk :) Jeg bor ikke langt fra Lillestrøm.
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Radiobil1lørdag 04. september 2021, klokken 00:16
Har også hatt elkontroll.
Han syntes ikke min løsning for bil 2 var noe stas.

Vi har en Easee som står på huset, som en bil står ved. Bil 2 står nå parkert litt krøkkete så langs hus, rundt trapp og bort til bilen er det 15 m kabel som trengs. I dag er det utvendig shuko 10A, skjøteledning og ladekladd. Funker greit og blir ikke varmt, men ikke iht regelverk, og må utbedres.
Sønnen kommer også snart hjem med elbil nr 3.

Options;
1 - 15 m type 2 kabel er ca 5000kr. Hvorfor er de så dyre?
2 - sette opp industrikontakt, og bytte ende på skjøteledningen. 10a holder. Hvor mye kommer noe slikt?
3 - Leke stolleken, og flytte biler til stadighet.

Må bli 1 eller 2.

Finnes det billigere 15 meter?
Hva må til for å få opp en godkjent løsning med industrikontakt, og ca hvor mye koster det?
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Orbitlørdag 04. september 2021, klokken 11:05
Ref #2: Skjøteledning vil ikke bli godkjent (https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes), selv om du går for industrikontakt i begge ender.

Siden du allerede har en Easee, kan det være et alternativ å sette opp én til på plassen til bil nr 2 (på vegg/stolpe)? Med 2-3 biler på lading, er det gunstig å kunne lastregulere ladingen mot resten av huset.

Mye av kostnaden blir fremføring av ny kurs, evt graving (som du kan ta som egeninnsats). Om du da setter en ladestasjon i enden, eller en industrikontakt med jordfeilvern type B (dyrt) i sikringssskapet gjør ikke store forskjellen på totalen.

Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: jkirkebolørdag 04. september 2021, klokken 21:28
Sitat fra: Radiobil1 på lørdag 04. september 2021, klokken 00:16
Har også hatt elkontroll.
Han syntes ikke min løsning for bil 2 var noe stas.

Vi har en Easee som står på huset, som en bil står ved. Bil 2 står nå parkert litt krøkkete så langs hus, rundt trapp og bort til bilen er det 15 m kabel som trengs. I dag er det utvendig shuko 10A, skjøteledning og ladekladd. Funker greit og blir ikke varmt, men ikke iht regelverk, og må utbedres.
Sønnen kommer også snart hjem med elbil nr 3.

Options;
1 - 15 m type 2 kabel er ca 5000kr. Hvorfor er de så dyre?
2 - sette opp industrikontakt, og bytte ende på skjøteledningen. 10a holder. Hvor mye kommer noe slikt?
3 - Leke stolleken, og flytte biler til stadighet.

Må bli 1 eller 2.

Finnes det billigere 15 meter?
Hva må til for å få opp en godkjent løsning med industrikontakt, og ca hvor mye koster det?

Vær klar over at standarden bare tillater type 2 kabler på opptil 10 meter. Jeg vet noen selger lengre, men man kan da risikerer at de ikke virker pga. degradering av pilotsignalet. Eldre Kia Soul sliter endog til tider med 10m kabler. Og om elkontrollen er streng blir det fortsatt ikke godkjent...
Tittel: Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
Skrevet av: Radiobil1tirsdag 21. september 2021, klokken 11:35
Da kom 15 m kabel levert på døren av bring.
Den er testet og funker. Leverer 10,7 Kw akkurat nå.

Da blir kontrolløren happy, og vi har fått bedre sikkerhet i heimen!