Elbilforum.no

Diverse => Alt det andre => Emne startet av: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 07:52

Tittel: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: elektroluxsøndag 06. oktober 2019, klokken 07:52
Dette kan få en til å tenke en gang ekstra om en virkelig trenger 2,5T SUV på 21" dekk for å komme seg til og fra jobb.

Kanskje hadde noen 13" på en bomfri 500 kg Microlino/Karolino (https://insideevs.com/news/364953/this-is-karolino-not-microlino/) eller Solo EV (https://electrameccanica.com/) eller annen L7e kjøretøy hadde vært mer bærekraftig? Kanskje det er nettopp derfor myndighetene nå slår ned på elbilene til fordel for slike kjøretøy?

https://www.youtube.com/watch?v=-fusUxEPwsw
Tittel: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. oktober 2019, klokken 08:25
Eller hva med å ta toget, eller kanskje sykle?

Dessuten er jeg ikke sikker på om en ekstra bil som en microlino gjerne blir vil være mere bærekraftig enn litt større dekk.

En bil for hvert bruk blir nødvendigvis ganske dyrt og lite bærekraftig.

Men ja, forurensning fra dekk er ett stort problem, og er fremdeles det på en L7e bil...
Tittel: Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: elektroluxsøndag 06. oktober 2019, klokken 08:37
Ikke alltid like praktisk å ta toget eller sykle fra f. eks Tasta til Pedersgata for å hente en Pizza. Blir kald lenge før den er klar for å spises.

Og jeg er overbevist om at en parkert 2,5 T bil som kun brukes til langtur + en 0,5T L7e til alt annet må være bedre enn kun et monster til all bruk.

(i går ble Pizza hentet med 2T og 19" Tesla i påvente av Karo)

Her er forresten siste nytt om Karolino, eller Karo som vi har i bestilling: https://www.electrive.com/2019/09/28/no-go-for-little-karolino/
Tittel: Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. oktober 2019, klokken 08:47
Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 08:37
Ikke alltid like praktisk å ta toget eller sykle fra f. eks Tasta til Pedersgata for å hente en Pizza. Blir kald lenge før den er klar for å spises.
Hm, det er ca 5km. Gjøres på ett kvarter med en elsykkel, bør gå fint å holde pizzaen varm i ett kvarter med litt isolasjon. Eller hva med å lage pizzaen hjemme?

IMO er 5-6km godkjent elsykkelavstand.

Misforstå meg rett, jeg liker biler som Karo, så lenge de erstatter en annen bil som man likevel ville hatt. Å kjøpe de som en ekstrabil for noen få km i året kan jeg ikke skjønne er bærekraftig. Da forurenser vel de få km ekstra på SUVen mindre enn produksjon av Karoen.
Tittel: Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: elektroluxsøndag 06. oktober 2019, klokken 08:56
Neppe. Selv kjører vi omtrent like langt i km med våre små elbiler som med 2,5T Diesel dråget. Den står avskiltet mellom bruk.

Skulle den tatt all småkjøringen ville forbruk av både dinosaurer og gummi dramatisk økt. Til tross for at #lemmywagen nå har passert godt over 100 000 km er vi enda på 2. sett med dekk på den.
Tittel: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. oktober 2019, klokken 09:02
Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 08:56
Neppe. Selv kjører vi omtrent like langt i km med våre små elbiler som med 2,5T Diesel dråget.
Nå kan jo storbilen være elbil og da, så lokalforurensningen blir en del mindre. Man skal slite en del dekk for at forurensningen av de blir like stor som produksjonen av en komplett Karo.
Tittel: Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: elektroluxsøndag 06. oktober 2019, klokken 09:15
Alt som produseres forurenser, og en røff antakelse er at 500 kg Karo alltid vil forurense 5 ganger mindre enn f.eks en 2500 kg EQC.


Tittel: Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: jkirkebosøndag 06. oktober 2019, klokken 10:00
Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 07:52
Dette kan få en til å tenke en gang ekstra om en virkelig trenger 2,5T SUV på 21" dekk for å komme seg til og fra jobb.

Kjøper man riktige dekk og kjører pent så er ikke en 2,5T SUV noe verre enn andre biler. Jeg har lengre levetid på dekkene på vår Model X enn jeg fikk på vår gamle VW Touran. Vinterdekkene går f.eks inn i sin 3.sesong nå og når jeg bytter for første gang neste høst vil bilen ha gått nesten 100.000km. Min gamle Model S ble solgt med originale vinterdekk som fortsatt var gode nok for en sesong til, den hadde gått 94.000km når den ble solgt.

19" er tingen ;)

Sykkelen min derimot sliter dekk svært mye fortere. De klarer bare noen få tusen km før de må byttes. Det er selvsagt mye mindre gummi i et sykkeldekk, men med 1/10 del av levetiden så blir ikke forskjellen all verdens likevel.
Tittel: Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: elektroluxsøndag 06. oktober 2019, klokken 10:35
Vi har enda vinterdekkene fra vår første Viano solgt i 2006. Har inntrykk av at de herdes med alderen og dermed slites mindre når de blir eldre.

Redusert veigrep kompenseres med redusert hastighet som igjen fører til mindre forbruk, så faktisk enda en fordel med å la dråget stå og ha en liten tass til all småkjøringen.

Eneste ulempen jeg ser er plassbehovet et etterhvert stort knippe forskjellige kjøretøy krever.
Tittel: Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: Counterpointersøndag 06. oktober 2019, klokken 11:27
Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 09:15
Alt som produseres forurenser, og en røff antakelse er at 500 kg Karo alltid vil forurense 5 ganger mindre enn f.eks en 2500 kg EQC.
Det kommer ann på produksjonen og materialer!

En stor fabrikk med grønn energi og batterier med lite skadelige metaller, vil ikke ha samme miljøbelastning som en liten fabrikk uten dette.

En kan nok ikke bruke ren gangetabell.

Antagelig vil rimelige elektrokonversjoner av gamle biler/ motorsykler være en god overgangsløsning. Vag kommer jo med et sett basert på nye E-up, mer av dette kan være lurt.
Tittel: Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 06. oktober 2019, klokken 15:25
All ære til de som klarer seg med en 500kg bil i husholdningen. For at vi skal klare oss med en bil må den pt veie rundt 2,5 tonn. Til gjengjeld frakter den inntil 7 pers rundt i Norge og nord-Europa problemfritt. Mtp produksjonsutslipp og innsatsfaktorer vil miljøbelastningen øke kraftig om vi dobler til 2-bils husholdning, selv om forbruket på mange turer kunne vært lavere med en liten bil i tillegg.
Tittel: Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: elektroluxsøndag 06. oktober 2019, klokken 16:39
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. oktober 2019, klokken 11:27Vag kommer jo med et sett basert på nye E-up

Tenker du på VW ombygging, eller tilbyr de et kit inkl. tilgang til programmering?

Har nemlig veldig lyst på e-Up inside min Fiat X1/9. Gjerne inkludert bremseteknikken.
Tittel: Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: PerBearsøndag 06. oktober 2019, klokken 19:56
Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 16:39
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. oktober 2019, klokken 11:27Vag kommer jo med et sett basert på nye E-up

Tenker du på VW ombygging, eller tilbyr de et kit inkl. tilgang til programmering?

Har nemlig veldig lyst på e-Up inside min Fiat X1/9. Gjerne inkludert bremseteknikken.
Se her: https://electrek.co/2019/09/05/vw-electric-conversion-classic-beetles-first-prototype/ (https://electrek.co/2019/09/05/vw-electric-conversion-classic-beetles-first-prototype/)
Tittel: Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: elektroluxmandag 07. oktober 2019, klokken 07:22
Så den på IAA. Vakkert,  men idiotisk dyrt.

Kjørte til sammenligning en ombygget 2CV og det var lite lystig med bilens totale mangel på krengestabilitet og antikke kjøreegenskaper. Var glad når etappen var unnagjort og vi fikk tilbake Cee SAM.

X 1/9 derimot har kjekke kjøreegenskaper og chassis og utseende til å takle e-Up drivverk.

Siden du er her, hva tror du forbruker minst gummi? Podbike, eller Tesla X på 19" dekk?

Jeg vil tro at det ville vært bedre å hatt en Podbike i tillegg til X'en og brukt den til all småkjøringen selv om det betyr enda et ekstra kjøretøy.
Tittel: Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: Gardinmandag 07. oktober 2019, klokken 20:20
Hvordan hjelper det gummiplantasjearbeiderene om vi kjøper mindre bildekk? Plantasjejobben er nok den beste jobbmuligheten de har, og kanskje den eneste? Å ta levebrødet fra folk løser ingenting.
Tittel: Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
Skrevet av: elektroluxtorsdag 10. oktober 2019, klokken 09:45
Godt poeng, men filmen indikerer at disse folkene hadde et bedre liv før de ble påtvunget storindustriproduksjon av gummi.

Vedlagte bildet indikerer fotavtrykket på en vanlig 1600 kg elbil mot en 500 kg L7e elbil. Det er snakk om over 60% mindre utslipp både under produksjon og under bruk. Tipper forskjellen blir enda større når bilens vekt øker ytterligere: