Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: jkirkebo på Lørdag 11. Februar 2012, klokken 18:17

Tittel: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: jkirkeboLørdag 11. Februar 2012, klokken 18:17
Tenkte jeg skulle lage en tråd vi kan bruke til å feilmelde og friskmelde hurtigladestasjoner.

Jeg prøvde å hurtiglade på Rygge i dag, men det gikk ikke. Satte pluggen i bilen og trakk i hendelen, men ingenting skjedde. Det var svært liten motstand i hendelen, virket som om noe hadde gått i stykker inni der. Prøvde mange ganger før jeg ga opp. Har meldt fra til Ishavskraft (skjema på web-siden), mulig det er noen andre som drifter ?

Siden jeg kom fra Drammen og neppe ville klart meg hjem (kjørte jo med mye varme på, siden jeg skulle hurtiglade....) ble det en halvtimes nødlading utenfor Smart Club mens jeg handlet. Etterpå ble det småveier hjem i 60km/t uten varme på. Kom hjem med 8% igjen så jeg kunne nok tatt motorveien, men tok ingen sjanser. Det hadde kanskje gått uten nødladingen også (via småveiene) men jeg gidder ikke sjanse på å dra den ned på 2-3% igjen ;)

Om noen andre passerer kan dere kanskje teste laderen ? Legg ihvertfall ikke ut på langtur som krever denne før den er bekreftet friskmeldt...

Ellers testet jeg BNHs hurtiglader i Ski på vei bortover, den fungerte heldigvis fint. Det ble en omvei på 12km for å bruke den, gleder meg til den på Vestby er operativ.
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: ElmoLørdag 11. Februar 2012, klokken 20:06
Man burde jo bruke kommentarfeltet på www.ladestasjoner.no for det da.

Da kommer riktignok ikke informasjonen til andre applikasjoner som feks LadeNå, slik det kunne gjort hvis man kunne kommentere direkte på www.nobil.no.
Men det gjør det da heller ikke om det kommenteres her på elbilforum.
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: Thomas ParsliLørdag 11. Februar 2012, klokken 20:50
Hurtigladeren hos Statoil på Økern fungerte heller ikke i dag, håndtaket var "låst" når jeg koblet det til bilen...
Men heldigvis er det en BNH-forhandler der, så dagen ble reddet.

At det ikke er mulighet for tilbakemelding på LadeNå! appen er direkte dumt.

Hos BNH stod det forøvrig en i-Miev og ladet, lurer på om ikke Mitsubishi-forhandlere også burde investere i hurtigladere? God reklame for Nissan, ikke fullt så god reklame for Mitsubishi...

Thomas
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: jkirkeboLørdag 11. Februar 2012, klokken 20:54
Hurtigladeren hos Statoil på Økern fungerte heller ikke i dag, håndtaket var "låst" når jeg koblet det til bilen...

Det har jeg også vært borti, men klarte å løse det ved å prøve flere ganger samt trykke litt på kontakten og "riste" litt på den. Jeg er egentlig ikke overbegeistret for designet av CHAdeMO-kontakten, det er litt for mye leamikk som kan krølle det til.

Det kan godt hende det var "låst" håndtak som var problemet på Rygge tidligere i dag og så har en eller annen klemt så hardt på det at noe inni gikk istykker. Kontaktene er visst svinedyre...
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: Thomas ParsliLørdag 11. Februar 2012, klokken 21:02
Jeg tror jeg prøvde det meste av risting, klemming, trykking og banning.
En hyggelig ansatt prøvde også uten å få det til.

Hvis de var litt smarte var det et telefonnummer for feilmelding på ladestasjonen...

Thomas
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: RioLørdag 11. Februar 2012, klokken 21:04
Thomas:
Du bannet ikke nok!


jkirkemo:
Jeg har sendt deg en PM.
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: ElmoLørdag 11. Februar 2012, klokken 22:30
Det har jeg også vært borti, men klarte å løse det ved å prøve flere ganger samt trykke litt på kontakten og "riste" litt på den. Jeg er egentlig ikke overbegeistret for designet av CHAdeMO-kontakten, det er litt for mye leamikk som kan krølle det til.
Skriv gjerne inn dette her (http://www.ladestasjoner.no/2011/11/adresse-stre-aker-vei-29-oslo-plasser-1.html)
Tittel: Sv: Re: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: Rasmus.Bſøndag 12. Februar 2012, klokken 15:10
Jeg var også innom Rygge for å lade. Jeg var på harry tur til Nordby senteret og startet fra Lørenskog. Planen var å lade på Rygge i ca 10 min. der for så å komme meg til Sarpsborg og fylle helt opp. Da ville jeg greid t/r Nordby. Så komme meg til Rygge og toppe helt opp, og rekke helt hjem til Lørenskog igjen. Med Rygge ute av drift fikk jeg problemer. Fikk nødladet på Shell stasjonen og kom meg til Sarpsborg 1 time senere. Der toppet jeg opp og kom meg til Norbysenteret og tilbake til Sarpsborg. Der toppet jeg opp til 95 % og satte kursen mot Lørenskog. Da jeg passerte Ryen var jeg omtrent tom, men greide med ett nødskrik å karre meg bort til BNH på Økern i skilpadde modus. Bare så vidt jeg kom meg opp rampen til hurtigladeren. Der dto jeg i 10 min. og ladet. Så bar det rett hjem.
Blir nok en stund til jeg gjør dette igjen. Å gjøre en slik tur med Leafen er vrl egentlig bare for spesielt intreserte, som meg, men kona og ungene var nok ikke like imponerte.
Men tilbake til sakens kjerne.
Det burde bli en form for varsligs system på disse laderene når det er så få av de. Jeg ringte til Marche for å rapportere laderen, men de hadde ikke noe med den å gjøre. Det virket på meg som om hendelen på ladepluggen var knekt inne i skaftet.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: jkirkeboſøndag 12. Februar 2012, klokken 15:57
Det høres ut som om hurtigladeren i Ski hadde vært nyttig for deg ? Den er ikke så aller verst plassert, det er bare  å kjøre utenom Nordby-tunnelen (på Ski-siden) så kjører du nesten rett forbi den. Jeg bruker den når jeg skal til Drammen via Oslofjordtunnelen.

Ellers er det altså 16A ladepunkt ved Smart Club/McDonalds i Råde.
Tittel: Sv: Re: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: Rasmus.Bſøndag 12. Februar 2012, klokken 17:27
Ski hadde nok vært det lureste, ja.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: Hans Håvard Kvisleſøndag 12. Februar 2012, klokken 21:11
Ergerlige greier dette. Men etterhvert så vil status bli synlig også på visningslagene for nett og mobil, men jeg er litt spent på om feilstatus fanger opp pistolproblemer, da. Inntil videre vil jeg være bekymra for langturene basert på hurtiglading. Virker som hurtigladerne foreløpig er ustabile og har innkjøringsproblemer, samt manglende overvåking og oppfølging hvis de av en eller annen grunn ikke leverer.

Bare så det er sagt, det er en fantastisk opptur å komme til en hurtiglader som funker. Likevel, vel spennende i forkant.

På oppfordringer idag her jeg deaktivert Rygge og Statoil Økern inntil disse funker igjen. Derfor ser dere dem ikke nå på ladestasjoner.no og LadeNå! Men manuell inn- og avmelding er ikke en holdbar løsning i lengden. Dette må automatiseres og er eierne/operatørenes ansvar å levere oss real time data vi kan gjøre synlig.
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: gbzdocſøndag 12. Februar 2012, klokken 22:44
Kan du si noe om hvorvidt det er noen dialog mellom Elbilforenngen og utbyggerne av hurtiladere på dette punktet? Skal jo bygges masse hurtiladere nå i 2012, så det begynner jo å haste for å ha et system på plass.

Burde også være mulig å rapportere bruken som en statistikk for når på døgnet laderne brukes mest på de ulike ukedagene. Da kan man planlegge turen utenom peak-hours for å slippe å vente to timer på å få lade...

Stå på! Hurtigladerne vil virkelig utvide bruksområdet veldig på bilene som støtter de. :-)

(Men synd vi ser ut til å få en ny VHS/Beta - HD-DVD/BluRay krig...)
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: jkirkeboTirsdag 14. Februar 2012, klokken 05:42
Nye problemer i dag. Skulle til Drammen, hadde tenkt å lade i Ski og kjøre tunnelen. Kom meg til BNH Ski med 30% igjen og koblet på laderen. Den startet opp, men stoppet igjen umiddelbart med følgende feil: AC112:QC harmonisk feil" eller noe slikt. Prøvde en 6-7 ganger med samme resultat, satte inn pluggen på nytt osv. Den siste gangen jeg prøvde kom det en annen feil, noe om EM drivere eller noe sånt. Da ville den ikke mer, fikk opp en feilmeldingsskjerm der det sto "lader ikke tilgjengelig".

Så da er den på Ski også utilgjengelig. Heldigvis hadde jeg en ganske god plan B, tør ikke annet lengre  >:(

Jeg er ikke overbevist om kvaliteten på disse ladestasjonene fra Proxll/Salto/SGTE :(
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: LadefabrikkenTirsdag 14. Februar 2012, klokken 07:27
Nye problemer i dag. Skulle til Drammen, hadde tenkt å lade i Ski og kjøre tunnelen. Kom meg til BNH Ski med 30% igjen og koblet på laderen. Den startet opp, men stoppet igjen umiddelbart med følgende feil: AC112:QC harmonisk feil" eller noe slikt. Prøvde en 6-7 ganger med samme resultat, satte inn pluggen på nytt osv. Den siste gangen jeg prøvde kom det en annen feil, noe om EM drivere eller noe sånt. Da ville den ikke mer, fikk opp en feilmeldingsskjerm der det sto "lader ikke tilgjengelig".

Så da er den på Ski også utilgjengelig. Heldigvis hadde jeg en ganske god plan B, tør ikke annet lengre  >:(

Jeg er ikke overbevist om kvaliteten på disse ladestasjonene fra Proxll/Salto/SGTE :(
Jeg brukte den samme ladern mandag ved 14 tia og da funka den. Virker som de ikke tåler kulda :o
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: Thomas ParsliTirsdag 14. Februar 2012, klokken 10:11
Kanskje forhander har resatt (bootet) laderen i mellomtiden?

Poenget med hurtiglader forsvinner hvis det er et sjansespill om den fungerer -dette bør både BNH og Statoil ta alvorlig. For ikke å snakke om leverandør, som ikke engang har oppgitt et telefonnummer å feilmelde laderen på!


Thomas
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: jkirkeboLørdag 25. Februar 2012, klokken 15:28
Hurtigladeren i Rygge kan jeg nå friskmelde, kjørte innom og testet den i dag morges (om 04:30 kan kalles "morgen") og den fungerte 100%. BNH Ski er testet av andre så nå er ihvertfall de langs E6 operative igjen.

Ellers har jeg ikke noe særlig bruk for de lengre, slik som været var i dag kjørte jeg de 98km hjem fra elbilparkeringen på Filipstad i fartsgrensa (hovedsakelig 100km/t) og endte opp med nesten 30% igjen. I 80km/t skulle jeg nok greit klart rundt 150km i dag.
Tittel: Sv: Hurtigladeproblemer
Skrevet av: Hans Håvard Kvisleſøndag 26. Februar 2012, klokken 19:52
Kan du si noe om hvorvidt det er noen dialog mellom Elbilforenngen og utbyggerne av hurtiladere på dette punktet? Skal jo bygges masse hurtiladere nå i 2012, så det begynner jo å haste for å ha et system på plass.
Burde også være mulig å rapportere bruken som en statistikk for når på døgnet laderne brukes mest på de ulike ukedagene. Da kan man planlegge turen utenom peak-hours for å slippe å vente to timer på å få lade...

Beklager seint svar. Overså denne.

Elbilforeningen prater masse med utbyggerne og produsentene av hurtigladere. Først og fremst gjennom prosjektet med ladestasjonsdatabasen NOBIL som vi har for Transnova.

Transnova har i sin visdom krevet at alle hurtigladere de gir økonomisk støtte til, skal levere tilgjengelighetsdata til NOBIL (og da kunne vises gjennom ulike tjenester på nett, mobil og i bil).

Nuvel, slik er alt på plass. Også fordi vi har videreutvikla NOBIL til å kunne håndtere real time data, dvs motta push fra kommunikative ladestasjoner eller back-end systemer hvor f.eks. status er en av egenskapene. Men vi har også åpna for å få data om strømtrekk, ladetid, strømforbruk osv, noe du er inne på, for å samle data om bruksmønstre. Men dette er mer for planlegging/forskning enn offentliggjøring fordi eierne ser ut til å ville holde dette for seg sjøl.

Idag har vi tre norske ladestasjoner som leverer data til NOBIL, men dette er ikke hurtigladere. Men bevares, info om tilgjengelighet skal alle levere. Imidlertid går det forbausende treigt med å få data fra de to leverandørene som har satt ut hurtigladestasjoner. Hvorfor skjønner jeg egentlig ikke. Vi snakker ikke rocket science. Virker som det er noe politikk jeg ikke skjønner meg helt på. Men det ser nå ut til å løsne litt.

Så snart vi får tilgjengelighetsdata, blir dette vist et eller annet sted. Lekende lett å lage nettapplikasjoner for det. Vi har allerede i ett år vist hva som skjer på en normalladestasjon:
http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/294-ravnen-vaaker (http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/294-ravnen-vaaker)
I prinsippet er det akkurat det samme vi ber om nå fra hurtigladerne. Men da mindre detaljert og etterhvert integrert i visningstjenester som ladestasjoner.no og annet som fanger opp den nye funksjonaliteten.

Det var en kort oppdatering. Bare spør hvis det er noen som lurer på noe mer.