Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S => Emne startet av: PeterLS på Onsdag 25. ſeptember 2019, klokken 13:37

Tittel: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: PeterLSOnsdag 25. ſeptember 2019, klokken 13:37
Hei dere. Kan dere se vedlagt bilde og bare fortelle meg at dette ser riv ruskende galt ut? Jeg har en P90D, og får knapt 280-300 km reell rekkevidde fra fulladet batteri. Legg merke til utnyttet KWh, hvor langt jeg har kjørt og hvor lite km jeg har igjen på telleren. Jeg har hatt bilen inne hos tesla som sier at batteriet er helt fint og at det ikke er noen problemer.. Hva sier dere?
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: KlykkenOnsdag 25. ſeptember 2019, klokken 13:42
Mye start og stopp? Kald start? Ser du har kjørt 5km siden siste stopp. Slikt påvirker rekkevidde.
Usikker på hva som medtas i totalforbruket, men hvis det er forbruk inkl varme av batteri etc, så er det selvsagt alt for lite.
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: GOSOnsdag 25. ſeptember 2019, klokken 14:30
Hadde du ladet til 100% ved forrige lading? Hva viste batterimeteret da?

Isåfall så virker det som om du mangler rundt 10 kwh.

Hvor langt er den kjørt?

Om den står med varmeapparat på og bilen i Park så teller ikke det med i rapportert forbruk. Står 'Smart preconditioning' på? Det kan jo ha stjålet masse energi uten at det er med på forbrukstallet.
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: PeterLSOnsdag 25. ſeptember 2019, klokken 16:09
Så det er kun 70 kWh på en P90D? Har ikke mange kald starter egentlig. Pendler ca. 3-4 mil per gang jeg bruker den. Bare syns det er rart at jeg får 50-80 km kortere rekkevidde på denne enn på forrige S85..
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: Kristian OOnsdag 25. ſeptember 2019, klokken 16:28
Mykje forvarming? Ta deg en lengre tur på 30-40 mil og sjå om du får meir ut av batteriet på den måten.
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: Joachim@sancon.noOnsdag 25. ſeptember 2019, klokken 18:18
Ser at du har ganske høyt forbruk siden sist lading og basert på det høye forbruket tipper jeg at ditt kjøremønster kanskje består av mange turer hvor du kanskje starter med kaldt batteri.

Selv var jeg i samme situasjon i fjor høst. Korte turer med mye forvarme og automatisk varming av batteri. Om du gjør et forsøk med å slå på range mode og har den på hele tiden så slipper du å bruke masse strøm på å varme batteriet slik at du får regen. Ulempen er at du kanskje må bruke bremsene litt mer, men det skader kanskje ikke.. forsøk det over noen dager og se om det gjør forskjell på forbruket. Hadde stor effekt for meg.

Ellers vil jeg vel anbefale at du lader mellom 40-70% i det daglige. Da holder batteriet seg bedre over tid.

Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: TeslaKOnsdag 25. ſeptember 2019, klokken 18:30
Du har et varmetap i batteriet når du trekker strøm når det er kaldt. Jo mer du trekker, jo større tap. Dette energitapet er ikke med i beregningen. Det kunne nok vært estimert av Tesla, men det har de ikke prioritert. Lett å bli lurt når man bare ser på tallene her. Hvis du har mulighet til å lade med høy effekt minst en halvtime før du drar og kjører som en prest så vil du få mer rekkevidde.
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: GOSOnsdag 25. ſeptember 2019, klokken 18:44
Så det er kun 70 kWh på en P90D? Har ikke mange kald starter egentlig. Pendler ca. 3-4 mil per gang jeg bruker den. Bare syns det er rart at jeg får 50-80 km kortere rekkevidde på denne enn på forrige S85..

Står den lenge mellom hver kjøretur, ikke slått på Enegy Saving, Allways Connected på etc så har du mye vampire drain også.

Du må gi mer info om ditt bruks- og lademønster samt hvordan du varmer/forvarmer bilen for å få riktige svar her.
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: Joachim@sancon.noOnsdag 25. ſeptember 2019, klokken 19:04
Parkerer du også på egen tomt, kan den vært greit å merke hjemme som favorite og ekskludere den i sentre mode. Sentrum mode tok på min gamle x100d bortimot 3kw på en natt. .
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: ventleTorsdag 26. ſeptember 2019, klokken 11:35
Så det er kun 70 kWh på en P90D? Har ikke mange kald starter egentlig. Pendler ca. 3-4 mil per gang jeg bruker den. Bare syns det er rart at jeg får 50-80 km kortere rekkevidde på denne enn på forrige S85..

Mener det var ca 79 kWh utnyttbart (buffer ikke medregnet) da bilen var ny. Min S90D (ikke P) med drøyt 100k kilometer bak seg har 75 kWh uten buffer.
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: PeterLSTorsdag 26. ſeptember 2019, klokken 15:43
Tusen takk for svar, alle sammen! Setter stor pris på det. Skal gjøre noen justeringer nå, etter tips fra dere, så håper jeg det blir bedre.
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: Elbil fundamentalistTorsdag 26. ſeptember 2019, klokken 16:11
Skru på Range Mode så slipper du å bruke så mye (unødvendig) energi oppvarming av batteri på de korte turer i hverdagen.

1. Slå gjerne av Range Mode etter en times tid, når du er på langtur, slik at du har optimal batteritemp for SC lading
2. Slå av Range Mode i streng kulde, da varmeapparat effekt er redusert på range mode.
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: MuffinmanTorsdag 26. ſeptember 2019, klokken 22:20
1. Det vil sannsynligvis ikke ha noen som helst effekt å slå av range mode etter en times kjøring. Da er batteriet uansett forbi 12 grader, og batterivarmeren slår uansett ikke inn. Skal du ha høyest temp forvarmer du ute range mode, og kjører i samme modus. Da løfter varmeren batteriet til 12 grader, og det vil varmes passivt videre. Med din metode vil det varmes passivt (og tregere) fra start. Summen er at du vil komme til laderen med lavere temperatur på batteriet.

Eller så kan man bare gi blaffen i hele greia og navigere til superchargeren. Da skal det i teorien ordne seg automagisk - selv om canbusdataene sladrer om at det ikke er en helt ferdigprogrammert løsning.
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: HodetelefonerFredag 27. ſeptember 2019, klokken 02:25
Du får bedre rekkevidde av å kjøre sammenhengende.
100% soc med mye små kjøring på vinteren. (Times pause mellom kjøring etc). Resulterer i rekkevidde på 100-120km.
Langkjøring er ingen problem.
Lad når du har mulighet. Ikke når du må :)
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: ØggenFredag 27. ſeptember 2019, klokken 04:41
Hadde en Model X P90D lånebil et par daga, og den hadde samme rekkevidde som min X75.
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: AmpéresonFredag 27. ſeptember 2019, klokken 08:41
Oppgitt rekkevidde på en elbil etter WLTP standarden er vanskelig å oppnå, men mulig, i ett flatt land, 25 grader og jevn medium hastighet, og at man kjører i ett strekk.

Har du 500 km rekkevidde, kan du oppnå dette om du kjører i ett strekk. Kjører du 500 km i løpet av la oss si en en uke eller to, må du lade en eller flere ganger i løpet av de ukene.

Oppgitt rekkevidde er hvor langt du har mulighet å kjøre på en lading i ett strekk, ikke hvor langt bilen går på en lading.

Men det er jo kjipt da dette med at bilen bruker "drivstoff" uten at det resulterer i fremdrift.
Tittel: Sv: 280 km med en P90D....!?
Skrevet av: moonbuggyFredag 27. ſeptember 2019, klokken 12:30
Vel, jeg kjører en bmw i3 i mye bykjøring, litt i nærområdet rundt, mye stopp og stans. De siste ukene har jeg ladet ca. 1 gang i uken og kjørt 10-12 "turer" mellom ladingene. Rekkevidden har vært mellom 340-380 km i disse ukene på hver lading, hvilket er er godt over WLTP. Så det er absolutt mulig. Rett nok en fordel med i3 som har minimalt batteritap parkert.