Elbilforum.no
Lokale elbilforeninger => Møre og Romsdal elbilforening => Emne startet av: Muffinman på søndag 22. september 2019, klokken 16:37
Her er det lagt opp til elbillading på en del av en parkeringsplass med flere type2 punkter. Og de har vært strømsatt en stund. Problemet er bare at det ikke finnes noen info på hvordan de brukes (eller pris).
- Ingen info på lader
- Ikke noe oppslag ved lader eller i området
- Ingen info på nettsider
- Ikke på kartet til Fortum eller Grønn kontakt
- Lader ikke ved tilkobling
- Har et felt med symbol som sikkert betyr at boksene kan aktiveres med RFID, men usikker på om det skal benyttes.
Noen som vet?
Noen som vet?
Du må nesten bare plugge inn og se hva som skjer.
Avinor/Europark gjorde det samme på Haugesund Lufthavn i vinter. Står en rekke med ladestolper, men ingen info noe sted. De viste seg å være 3x32A 400V og var gratis å bruke. Så jeg lot bilen min stå plugget inn der to uker i mars mens jeg var på ferie.
Er det litt store bokser fra Ensto? Se bilder fra Haugesund her: https://www.plugshare.com/location/178427
Er det denne ladeplassen du snakker om, Muffinmann?
https://www.plugshare.com/location/198577
Som nevnt, ingen ting skjer når jeg plugger inn. Testet ved avreise nå på fredag, men fikk bare "ready to charge" og blått lys ved ladeporten. Kan hende jeg burde ventet en stund og sett hva som skjedde?
Det er lokasjonen du linker til ja.
Hvordan var lyset i ladeboksen? Grønt? Blått? Rødt?
Jeg mener å huske at det tok litt tid før det kom strøm i Haugesund. Men det er et halvt år siden, og hukommelsen er ikke alltid det beste man har. :o
Muffinman er det de som er nevnt her, eller er det 10 nye plasser på en lokasjon?
https://avinor.no/flyplass/kristiansand/parkering/
Kjører du elbil har vi egne plasser hvor du kan lade bilen. Plassene kan ikke reserveres.
https://avinor.no/flyplass/kristiansand/parkering/p-omradene/
Elbil
Du finner egne skiltede plasser med ladeuttak på følgende soner.
Nærparkering (P2): fire plasser.
Langtidsparkering (P3): fire plasser i søndre del
Langtidsparkering (P5): to plasser.
Parkeringsavgiften er den samme som for vanlige biler, men ladingen er gratis.
Kristiansund N, ikke Kristiansand S. ;)
Sitat fra: sjokomelk på mandag 23. september 2019, klokken 12:07
Kristiansund N, ikke Kristiansand S. ;)
Aha :+1:
Sitat fra: sjokomelk på mandag 23. september 2019, klokken 08:09
Hvordan var lyset i ladeboksen? Grønt? Blått? Rødt?
Jeg mener å huske at det tok litt tid før det kom strøm i Haugesund. Men det er et halvt år siden, og hukommelsen er ikke alltid det beste man har. :o
Husker ikke hvilken farge det var på lyset, men det endret seg ihvertfall ikke. Men skjønner at det er på tide å prøve på nytt, og gi det litt mer tid denne gangen.
Ny test og det viser seg at lading starter sakte etter en god stund. Ensto-bokser med sirup i ræva 🙂
Sitat fra: sjokomelk på søndag 22. september 2019, klokken 17:00
Avinor/Europark gjorde det samme på Haugesund Lufthavn i vinter. Står en rekke med ladestolper, men ingen info noe sted. De viste seg å være 3x32A 400V og var gratis å bruke. Så jeg lot bilen min stå plugget inn der to uker i mars mens jeg var på ferie.
Må være stort overskudd av ladeuttak i Haugesund siden alle kan belegge et uttak i 2 uker.
Ja, bra tullete å legge opp til 11/22kW uttak på en langtidsparkering. Her ville det holdt i lange baner med 3kW. Et slik vil jo tross alt kunne levere mer enn 70kW på et døgn.
Sitat fra: Muffinman på fredag 18. oktober 2019, klokken 18:03
Ja, bra tullete å legge opp til 11/22kW uttak på en langtidsparkering. Her ville det holdt i lange baner med 3kW. Et slik vil jo tross alt kunne levere mer enn 70kW på et døgn.
Normalt vil man vel installere et lastbalansert anlegg på en flyplass. Om man da legger f.eks Wago flatkabel koster det antageligvis ikke noe ekstra å tilby 3x32A i forhold til 1x13A, så hvorfor da ikke gjøre det? Alle er ikke borte i ukesvis, noen er kanskje bare på en kjapp tur til et møte i Oslo og er tilbake etter 8-10 timer. Da kan 3kW fort bli snaut.
Kjempebra!
Det blir et litt ekstremt tilfelle synes jeg. Med en Tesla har man nok strøm til minst fire timer kjøring til flyplassen for å ankomme med veldig lavt batteri, og med full opplading i løpet av dagen har man igjen strøm til minst fire timer. Da snakker vi en veldig lang dag tilsammen, og de fleste vil nok heller velge en flyplass som ligger nærmere - og som man sannsynligvis passerer i løpet av de fire timene. Jeg står fast på at 3ish kW er nok på langtidsparkeringen.
Sitat fra: Muffinman på søndag 20. oktober 2019, klokken 09:32
Det blir et litt ekstremt tilfelle synes jeg. Med en Tesla har man nok strøm til minst fire timer kjøring til flyplassen for å ankomme med veldig lavt batteri, og med full opplading i løpet av dagen har man igjen strøm til minst fire timer. Da snakker vi en veldig lang dag tilsammen, og de fleste vil nok heller velge en flyplass som ligger nærmere - og som man sannsynligvis passerer i løpet av de fire timene. Jeg står fast på at 3ish kW er nok på langtidsparkeringen.
Enig i at det er sjelden man får bruk for det, men hvorfor begrense i software når man allikevel kan tilby effekten uten at det koster noe mer? Totaleffekten i anlegget utnyttes jo bedre på den måten, ved at nyankomne biler lades opp så fort som mulig slik at det er mest mulig effekt ledig om det plutselig kommer en masse biler samtidig senere.
Sitat fra: KjellG på fredag 18. oktober 2019, klokken 14:17
Sitat fra: sjokomelk på søndag 22. september 2019, klokken 17:00
Så jeg lot bilen min stå plugget inn der to uker i mars mens jeg var på ferie.
Må være stort overskudd av ladeuttak i Haugesund siden alle kan belegge et uttak i 2 uker.
Ja, det er det. Jeg har til dags dato enda ikke sett mer enn halvparten i bruk.
Tror ingen som parkerer på f.eks. Gardermoen reiser hjem halvveis i ferien sin for å flytte bilen sin og så fly ut igjen? :P
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. oktober 2019, klokken 11:19
Sitat fra: Muffinman på søndag 20. oktober 2019, klokken 09:32
Det blir et litt ekstremt tilfelle synes jeg. Med en Tesla har man nok strøm til minst fire timer kjøring til flyplassen for å ankomme med veldig lavt batteri, og med full opplading i løpet av dagen har man igjen strøm til minst fire timer. Da snakker vi en veldig lang dag tilsammen, og de fleste vil nok heller velge en flyplass som ligger nærmere - og som man sannsynligvis passerer i løpet av de fire timene. Jeg står fast på at 3ish kW er nok på langtidsparkeringen.
Enig i at det er sjelden man får bruk for det, men hvorfor begrense i software når man allikevel kan tilby effekten uten at det koster noe mer? Totaleffekten i anlegget utnyttes jo bedre på den måten, ved at nyankomne biler lades opp så fort som mulig slik at det er mest mulig effekt ledig om det plutselig kommer en masse biler samtidig senere.
Sant nok.
Hadde 50% når jeg dro til flyplassen fra destinasjonen og startet lading så den skulle bli ferdig til jeg ankom i dag, og fikk stopp på 65%. "Check charger power". Gav opp, men den hadde tydeligvis startet og stoppet igjen på 68%. Senere startet den og gikk helt opp til 88% når jeg ankom, så det er nok noe muffens med det ladeanlegget.