Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S => Emne startet av: emphezis på Fredag 20. ſeptember 2019, klokken 00:58

Tittel: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: emphezisFredag 20. ſeptember 2019, klokken 00:58
Hei.

Hva er forskjellen på Model S'en som selges nå med standard/inkludert Autopilot vs. FSD?

Hva er det FSD kan gjøre som ikke er mulig når det bare er standard Autopilot?

Jeg vet at summon, autoparkering og at den skal kunne kjøre til en destinasjon med navigasjonen er en del av FSD, men sistnevnte er vel uansett ikke tillatt i EU (eller spesielt velfungerende), så det eneste FSD, som koster 50 000,- ekstra, kan tilby er autoparkering og summon? Eller misforstår jeg? For Autopilot kan også følge trafikken, linjene i veibanen osv.?
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: fonbergFredag 20. ſeptember 2019, klokken 07:05
FSD inkluderer også auto filskifte (aktiveres med retningsviser), og en del NOA-funksjoner som avkjøring fra motorveg, filvalg osv er også i funksjon på noen norske veier. Der dette ikke virker gir bilen deg beskjed når du må ta over fordi NOA ikke lenger styrer showet.
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: Joachim@sancon.noFredag 20. ſeptember 2019, klokken 07:49
FSD inkluderer også auto filskifte (aktiveres med retningsviser), og en del NOA-funksjoner som avkjøring fra motorveg, filvalg osv er også i funksjon på noen norske veier. Der dette ikke virker gir bilen deg beskjed når du må ta over fordi NOA ikke lenger styrer showet.

Personlig synest jeg at fjerning av auto filskifte fra laveste autopilot pakke slik det ble etter endringene i April er helt tragisk. Kjører du på firefelt vei i Norge med AP så er det ganske vanlig at man skifter felt av og til. Og da måtte slå av og på AP virker ihvertfall for meg som et stort steg tilbake.

NOA fungerte for meg svært dårlig og ikke jeg valgte derfor å ikke ta ut den nye Raven Model S jeg hadde bestilt. Og betale 50 lapper ekstra for filskifte ble litt drøyt.

Nå ligger det videoer ute av hva V10 klarer med FSD i USA som er svært imponerende. Men det spørs om vi i Europa får samme funksjonalitet. Gjør vi det, er det stor mulighet for at jeg hopper på en ny Model S med FSD igjen.

En inventory Model  S 75d med EAP og ble av Tesla solgt i juni for 595.000. Og betale 850.000 for innstegs modellen med FSD nå blir litt for mye opp i pris synest jeg.
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: grFredag 20. ſeptember 2019, klokken 08:21
Så hva tenker du at de skulle gjøre for å skille gamle EAP til 40k og dagens AP til 25k, da? Noe bruksverdi måtte fjernes og overføres til FSD for å kunne gjøre den endringen...
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: fonbergFredag 20. ſeptember 2019, klokken 08:23
Så hva tenker du at de skulle gjøre for å skille gamle EAP til 40k og dagens AP til 25k, da? Noe bruksverdi måtte fjernes og overføres til FSD for å kunne gjøre den endringen...

Dagens AP er standardutstyr.
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: KlykkenFredag 20. ſeptember 2019, klokken 08:31
FSD inkluderer også auto filskifte (aktiveres med retningsviser), og en del NOA-funksjoner som avkjøring fra motorveg, filvalg osv er også i funksjon på noen norske veier. Der dette ikke virker gir bilen deg beskjed når du må ta over fordi NOA ikke lenger styrer showet.

Personlig synest jeg at fjerning av auto filskifte fra laveste autopilot pakke slik det ble etter endringene i April er helt tragisk. Kjører du på firefelt vei i Norge med AP så er det ganske vanlig at man skifter felt av og til. Og da måtte slå av og på AP virker ihvertfall for meg som et stort steg tilbake.
Hvis vår bil med AP1 viser flere felt i displayet bak rattet kan man bare holde inn blinklyshendelen på første steg, så bytter den fil hvis AP er aktivt. Står "Check blindspots carefully" elns mens man gjør dette.. Den differensierer mellom linjene på veien også, så hvis veien er merket med forbikjøringsstriper mellom feltene er dette mulig. Fungerer det ikke slik på nyere biler uten FSD men med AP?
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: emphezisFredag 20. ſeptember 2019, klokken 08:51
Personlig synest jeg at fjerning av auto filskifte fra laveste autopilot pakke slik det ble etter endringene i April er helt tragisk. Kjører du på firefelt vei i Norge med AP så er det ganske vanlig at man skifter felt av og til. Og da måtte slå av og på AP virker ihvertfall for meg som et stort steg tilbake.

NOA fungerte for meg svært dårlig og ikke jeg valgte derfor å ikke ta ut den nye Raven Model S jeg hadde bestilt. Og betale 50 lapper ekstra for filskifte ble litt drøyt.

Nå ligger det videoer ute av hva V10 klarer med FSD i USA som er svært imponerende. Men det spørs om vi i Europa får samme funksjonalitet. Gjør vi det, er det stor mulighet for at jeg hopper på en ny Model S med FSD igjen.

En inventory Model  S 75d med EAP og ble av Tesla solgt i juni for 595.000. Og betale 850.000 for innstegs modellen med FSD nå blir litt for mye opp i pris synest jeg.
Så video av V10 ja, var meget imponerende. Dog sikkert lenge til vi kommer dit her på bjerget.

Jeg vurderer om det er verdt 50 000,- eller ikke. MEN det kan vel, som tidligere, kjøpes til i etterkant? All hardware står i bilen uansett? Står at prisen kan øke, men pr. i dag ser det ut som om det koster 50 000,- også å kjøpe det til i etterkant? (Tidligere var det jo 20ish tusen dyrere å kjøpe i etterkant enn sammen med bilen ny.)
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: GOSFredag 20. ſeptember 2019, klokken 10:32
Så hva tenker du at de skulle gjøre for å skille gamle EAP til 40k og dagens AP til 25k, da? Noe bruksverdi måtte fjernes og overføres til FSD for å kunne gjøre den endringen...

Dagens AP er standardutstyr.

Spørsmålet er like relevant for det. Hva skal skille EAP (til 42' minus eventuelt 25 som ble bygget inn som standard AP ved prisreduksjonen) fra de som har standard AP om det ikke skulle være for eksempel NOA
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: KlykkenFredag 20. ſeptember 2019, klokken 10:36
Jeg ser på det som gambling for framtiden. HVIS det kommer noe nytt og fantastisk har jo de med FSD et greit fortrinn. Merverdi ved salg tror jeg du kan se langt etter, dog...

Sånn som det ser ut ville jeg hoppet glatt over FSD i alle fall. Man har uansett en mulighet til å shoppe ved en senere anledning - det har jo hendt at det har vært kampanjer på dette også, så...
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: emphezisFredag 20. ſeptember 2019, klokken 10:43
Jeg ser på det som gambling for framtiden. HVIS det kommer noe nytt og fantastisk har jo de med FSD et greit fortrinn. Merverdi ved salg tror jeg du kan se langt etter, dog...

Sånn som det ser ut ville jeg hoppet glatt over FSD i alle fall. Man har uansett en mulighet til å shoppe ved en senere anledning - det har jo hendt at det har vært kampanjer på dette også, så...
Jeg tipper at rundt 1 av 5 Tesla selges med FSD (arrester meg gjerne om jeg tar feil). Man ser også på inventory-bilene at så godt som ingen har FSD. Antar dette gjenspeiler etterspørselen i markedet. Tror mange går for å spare inn 50 000,- på noe som knapt er brukanes i EU i overskuelig framtid... At de tilogmed har gjort summon-funksjonen så begrenset pga. reglement er jo latterlig.

Når det gjelder merverdi på bruktmarkedet tror jeg den er minimal utover at folk kommer til å velge din bil fremfor den andre hvis de koster tilnærmet det samme.
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: KlykkenFredag 20. ſeptember 2019, klokken 11:22
FSD er vel deaktivert for å ha en lavest mulig pris for salg. Er jo bare software, så...
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: SenseFredag 20. ſeptember 2019, klokken 17:35
Jeg har FSD på min Raven og vet om ganske mange måter jeg kunne bedre brukt de pengene på. Den rykker og napper i både ratt, så det ligner en geometrioppgave fra datteren min. Den gasser og bremser brått, den er treg til å lese trafikkbildet. leser ikke endringer av fart, ved f.eks. veiarbeid. Den skifter ikke fil, uten at jeg ber om det selv. Synes vanlig adaptiv cruise control også fungerer dårlig. Den styrer for nær andre biler, særlig ved møtende trafikk. Den styrer med rykninger, istedenfor jevnt, og den fantombremser så ofte at jeg ser ut som en usikker idiot, med angst og dårlig selvbilde i trafikken.

Igrunn er det langt mindre stressende å kjøre selv, enn å late som den kjører for meg, der jeg må sitte på alerten konstant og å overprøve dens avgjørelser.

Er det ingen biler rundt meg, fungerer alt perfekt. Men det opplever man sjelden her hvor vi bor.
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: hemiFredag 20. ſeptember 2019, klokken 18:17
Må ærlig si at FSD penga jeg brukte på min model 3 performance bedre hadde vært brukt på ... ca alt annet enn så lenge.

Summon er ikke noe bedre enn det var i ... hmm 2015? 2016 ? når jeg solgte min P85D
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: GreenEyezFredag 20. ſeptember 2019, klokken 19:19
Helt enig


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: HodetelefonerLørdag 21. ſeptember 2019, klokken 01:24
Bosch og EU som ødelegger for oss nordmenn dessverre. Men det blir bedringer snart.
V10 virker en del bedre på autopilot. (Innbiller jeg meg ihvertfall).
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: TøddiVedderLørdag 21. ſeptember 2019, klokken 06:44
Vanlig autopilot som er standard nå, skal jo bare være acc med lane keep funksjon. Resten er FSD.
Jeg kjøpte FSD (valgte å få FSD istedenfor nedgradere, hadde EAP) fordi er flere funksjoner og skal komme mer etterhvert. Og at det kommer mer og mer i fremtiden. Altså det som i andre biler må oppgraderes ved å kjøpe ny bil, kommer OTA i min bil. Det har verdi hos meg.
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: JorElLørdag 21. ſeptember 2019, klokken 11:44
En av ungene mine får lappen nå, og jeg kunne brukt Enhanced-AP-pengene (40k) og FSD-pengene, på en gammel elbil. Får jo litt bil til 60k :-\
Men hovedgrunnen min for kjøp av FSD, den nye FSDcomputeren. Da vil bilen min fremdeles være digitalt-fremtidssikret om jeg skal selge bilen, og kjøpe meg en annen Tesla.
Til nå har jeg selvfølgelig ikke fått valutta for pengene, men med ny FSD-HW og littegranne mer SW en smart-summon, så skal jeg ikke klage :)
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: MotorwattLørdag 21. ſeptember 2019, klokken 13:55
... og littegranne mer SW en smart-summon, så skal jeg ikke klage :)
Du får ikke engang Smart-Summon før du gjør deg og bilen til "ikke-europeere". Hadde du heller kjøpt bil til sønnen, så hadde du iallfall vært "Smart-Far".... Nå får du ingenting (på veldig lenge).
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: JorElLørdag 21. ſeptember 2019, klokken 14:14
... og littegranne mer SW en smart-summon, så skal jeg ikke klage :)
Du får ikke engang Smart-Summon før du gjør deg og bilen til "ikke-europeere". Hadde du heller kjøpt bil til sønnen, så hadde du iallfall vært "Smart-Far".... Nå får du ingenting (på veldig lenge).
Du er i alle fall godt informert som vet hva Tesla (ikke) kommer med i fremtiden.  ;)
At jeg får ingenting = Smart-Fart 8) Edit: (  ;D )
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: MotorwattLørdag 21. ſeptember 2019, klokken 14:20
Som sagt, Tesla kommer (muligens) med noe snadder i fremtiden. Men sist jeg sjekket globusen var Norge fremdeles i Europa. 
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: JorElLørdag 21. ſeptember 2019, klokken 15:21
Sant det. Men det kan jo komme andre ting enn smart-summon. Og kanskje når Tesla kan vise til statistikk, der en ser at funksjonen ikke fører til flere skader på biler og fotgjengere, så blir det lov i Europa også. Blir det ikke en sikker funksjon, vil jeg egentlig ikke ha den. Blir vel et slags party-trick med Beta-funksjon. Men det vil virke "flashy" i salgsannonsen :angel: :)
Tenk om Tesla får skikkelig fart på NN, når det går flere biler der ute med FSDcomputeren. Det er kanskje bare snakk om tid.. ;) Men vet jo aldri med Tesla. De er vel i førersetet når det gjelder utvikling, og dette med å smelte sammen bil og PC/Mobil.
Jeg velger heller mer et halvfult glass, siden jeg ellers er så flink med halv-tomme glass. Men etter 1år elller 2, så er jeg med deg i et gruppesøksmål. Ok? :+1:
Tittel: Sv: FSD vs. Autopilot
Skrevet av: hemiLørdag 21. ſeptember 2019, klokken 19:59
Jeg har en litt lei tendens å ikke eie biler så lenge, skulle egentlig bare ha model 3 som ventepølse til taycan kom, men vet jaggu ikke om jeg bytter... får håpe jeg får valuta for FSD penga snart :p