Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: ABA på torsdag 19. september 2019, klokken 21:23

Tittel: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: ABAtorsdag 19. september 2019, klokken 21:23
Hei!
Har kjøpt meg en i Miev 2012 modell.
Står at jeg kan lade i maks 10A, men stikkontakten har 13A.
Kan jeg uansett lade? Se vedlagt bilde!
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: Vollis47torsdag 19. september 2019, klokken 21:42
Teknisk sett kan du det uten problem. Men forskriftene sier at du ikke skal av sikkerhetshensyn.
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: ABAtorsdag 19. september 2019, klokken 21:44
Så det påvirker ikke bilen negativt, eller faren for brann?
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: Vollis47torsdag 19. september 2019, klokken 23:06
Sitat fra: ABA på torsdag 19. september 2019, klokken 21:44
Så det påvirker ikke bilen negativt, eller faren for brann?

Jo, det er nettopp det som er risikoen og hvorfor du skal gjøre som det står på ladekladden.

Få lagt opp en skikkelig kurs og helst med en ladeboks.
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: TBtorsdag 19. september 2019, klokken 23:30
Hvor stor risiko er det vanskelig å bedømme, dermed ble reglene endret i 2016

Her ser du reglene som det blir vist til:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter

Generelt: Forsikre deg at kontakten er egnet til å lade bilen, er det koblet annet utstyr til den?
Du bør installere en egen kurs og ladestasjon, da reduserer du risiko, og unngår avkorting om noe skulle skje. Forskningselskapet vil nok være rask å avkorte om installasjonen ikke var i hht. gjeldene regelverk.
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: ABAtorsdag 19. september 2019, klokken 23:33
Vil det gå negativt utover bilen å lade?
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: tolapetfredag 20. september 2019, klokken 00:09
Er det slik å forstå at bilen/kladden sier den vil ha 10 Amp, og stikkontakten KAN levere 13Amp.
Stikkontakten trykker ikke 13 Amp inn i kladden, kladden gir via pilotsignalet beskjed til bilens
lader at den får trekke 10 Apm.
Så hvis stikkontakten er sikret med 13Amp sikring, og kladden/bilen tekker 10, er
helt kurant.
Sikrer du med 10 Amp, vil sansynligvis sikringen trippe.
Det vil ikke gå ut over bilen..
Men "lovligheten" kan vel diskuteres....
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: ABAfredag 20. september 2019, klokken 00:31
Ja, okei - selv om det står «Maks 10 A», se bildet?
Vil ikke at noe skal gå utover elbilen og svekke den/batteriet!
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: ABAfredag 20. september 2019, klokken 00:32
Sitat fra: tolapet på fredag 20. september 2019, klokken 00:09
Er det slik å forstå at bilen/kladden sier den vil ha 10 Amp, og stikkontakten KAN levere 13Amp.
Stikkontakten trykker ikke 13 Amp inn i kladden, kladden gir via pilotsignalet beskjed til bilens
lader at den får trekke 10 Apm.
Så hvis stikkontakten er sikret med 13Amp sikring, og kladden/bilen tekker 10, er
helt kurant.
Sikrer du med 10 Amp, vil sansynligvis sikringen trippe.
Det vil ikke gå ut over bilen..
Men "lovligheten" kan vel diskuteres....

Det står ikke den trenger 10A, men det står «NB! Maks 10 A!»

Ser for meg at jeg overspenner batteriet som gjør batteriets varighet kortere? Stemmer det?
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: Ingeniørenfredag 20. september 2019, klokken 06:44
Hvis du basere deg på å bruke denne laderen for å lade bilen skal du følge det som står på den gule lappen og bruke en 10A kurs med B-vern i skapet. Er det kun for en kortere periode så går det greit uten om du følger med at ikke kontakter mm blir varme - litt lunk er ok.
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: elektroluxfredag 20. september 2019, klokken 06:53
Er på elbil rally og der lader samtlige via 16A stikk med tilsvarende ladeledninger via diverse skjøteledninger og overganger.

Lappen på denne er derfor misvisende. Det er kun ved fast bruk  hjemme reglene tilsier at disse skal kobles til en 10A kurs lagt opp for lading og med egen jordfeilbryter type B.
Det er for å sikre bygget, og ikke bilen.
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: sjokomelkfredag 20. september 2019, klokken 08:15
Sitat fra: ABA på fredag 20. september 2019, klokken 00:32
Det står ikke den trenger 10A, men det står «NB! Maks 10 A!»

Ser for meg at jeg overspenner batteriet som gjør batteriets varighet kortere? Stemmer det?
Klistrelappen beskriver (på en dårlig måte) det regelverket som kom i 2016 som er det TB beskriver lenger opp.

Men bilen tar ikke skade av å bruke ladekabelen. Du ødelegger ikke bilen eller sliter på batteriet med å bruke den.
Til sammenligning blir bruk av en ladekabel som dette omtrent som å fylle et glass med vann med drypp fra en kran.
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: tolapetfredag 20. september 2019, klokken 09:39
Sitat fra: ABA på fredag 20. september 2019, klokken 00:32
Sitat fra: tolapet på fredag 20. september 2019, klokken 00:09
Er det slik å forstå at bilen/kladden sier den vil ha 10 Amp, og stikkontakten KAN levere 13Amp.
Stikkontakten trykker ikke 13 Amp inn i kladden, kladden gir via pilotsignalet beskjed til bilens
lader at den får trekke 10 Apm.
Så hvis stikkontakten er sikret med 13Amp sikring, og kladden/bilen tekker 10, er
helt kurant.
Sikrer du med 10 Amp, vil sansynligvis sikringen trippe.
Det vil ikke gå ut over bilen..
Men "lovligheten" kan vel diskuteres....

Det står ikke den trenger 10A, men det står «NB! Maks 10 A!»

Ser for meg at jeg overspenner batteriet som gjør batteriets varighet kortere? Stemmer det?

Det står på kladden "Maximum current 10 Amp", det betyr at kladden tillater bilen å trekke 10Amp.
Mulig du kan programere kladden til å trekke mindre, ellers vil den trekke 10 Amp, og da vil en 10 amp's sikring
sansynligvis trippe.
Du må skille mellom spenning, 230VAC, og strøm. Spenningen "trykker" du på, strømmen trekker lasten
ut i fra motstand, eller i dette tilfelle, pilotsignalet kladden gir til bilens lader.
Om du har ett stikk med 25 Amp, vil bilen/laderen bare trekke 10 Amp
Den gule lappen er der for å minne på om hva som er lovlig...
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: arthurfredag 20. september 2019, klokken 09:57
Har ladet identisk bil i fem år hjemme på en 16A kurs uten problemer. Aldri vært noen varmeutvikling i kontakter. Ikke egen kurs, men bruker ikke annen strøm enn en lyspære når bilen lades.
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 20. september 2019, klokken 10:15
Min personlige mening:

Ladekladden begrenser ladefarten til 10A, uansett hvaslags stikkontakt den settes i.

En vilkårlig kurs som er sikret på 10A eller 13A har stort sett kabel på 1,5mm
En vilkårlig kurs som er sikret på 15A eller 16A har stort sett kabel på 2,5mm

Hvis man skal lade fra en vilkårlig kontakt, mener det derfor er best å lade fra en 15 eller 16A kurs, da kladden uansett gjør at bilen ikke trekker mer enn 10A.

Så vil jeg advare mot å lade fra en vilkårlig kurs, da du ikke har kjennskap til føringsveier og kabeldimensjon eller andre forhold. Derfor er det alltid lurt å få en elektriker til å installere en dedikert kurs for lading. I stedet for å betale dyrt for en jordfeilbryter TypeB, og stikkontakt, for å ende opp med en halvgod løsning, vil jeg heller anbefale å droppe typeB jordfeilbryteren, for så å sette opp en ladestasjon med innebygget DC-RCD-vern. Billigst er trolig Ratio sin boks til 4990kr hos Elbilhjelpen (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/36-kw-homebox-type-2-stikk-og-innebygget-6-ma?tm=). Med folkeladeren (https://folkeladeren.no/nettbutikk/) til 6000kr, kan du potensielt ta ut 18A og går du all inn, kjøper du Easee ladestasjon som du får for 6.495,- som medlem av elbilforeningen (https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/).

Din iMiev har en innebygget lader på 13A. Du vil derfor ikke ha glede av raskere ladestasjoner enn 13A i dag, men iMiev blir trolig ikke din siste elbil....
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 20. september 2019, klokken 10:18
Sitat fra: arthur på fredag 20. september 2019, klokken 09:57
Har ladet identisk bil i fem år hjemme på en 16A kurs uten problemer. Aldri vært noen varmeutvikling i kontakter. Ikke egen kurs, men bruker ikke annen strøm enn en lyspære når bilen lades.

Som Arthur sier, kan det gå bra i mange år uten at det tar fyr, akkurat som farfaren min kjørte bil i mange år uten å kræsje.....
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: ABAfredag 20. september 2019, klokken 11:14
Han jeg leier hos er elektriker😊
Jeg kan godt lade i 13A sikring, så lenge det ikke påvirker bilen jeg har negativt (feks svekker batteriet osv)
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: ok67fredag 20. september 2019, klokken 11:25
Det er ladekladden som styrer straumtrekket, ikkje sikkringen (med mindre den går). Ladekladden sender eit signal til bilen, som fortel bilen at den får lov å lade med 10 A. Ladekladden veit ikkje kva sikring du har på kursen og fortel bilen at den kan trekke 10 A, uavhengig av om sikringen er 10 A, 13 A eller meir.

Men som andre alt har sagt, så skal du ihht dagens forskrifter ha ein eigen kurs med jordfeilvern som koplar ut ved DC feil, eit såkalla B-vern. Alterativt finst det ladestasjonar med innebygd DC-vern.
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: ABAfredag 20. september 2019, klokken 12:26
Så alt i alt, jeg kan lade i 13A selv om det maks står 10A uten at det går negativt utover bilen/skader den?
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: elektroluxfredag 20. september 2019, klokken 12:34
Ja, men det vil ikke være forskriftsmessig om det er i egen bolig.
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: arthurfredag 20. september 2019, klokken 13:21
Det er jeg klar over, men ikke så veldig bekymret for.
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadfredag 20. september 2019, klokken 18:28
Sitat fra: ABA på fredag 20. september 2019, klokken 12:26
Så alt i alt, jeg kan lade i 13A selv om det maks står 10A uten at det går negativt utover bilen/skader den?
Jada, 'ladekladden' trekker OPPTIL 10 A så då er det perfekt med 13A (eller 16 A, eller whatever som har kraftigare enn 10A. [Vel, ein skal kanskje ikkje bruke 10A utstyr på ein 63A kurs fordi slik kurs/sikring er kraftig nok til å forkulle utstyret ditt ved ein evt feil, til det ugjenkjennelige, uten at sikringa går. Men det er vel ikkje poenget  her.])
Uansett ladekladd, ladeboks, kurs, osv så styrer bilen sin ombordlader dette suverent, ingen fare.

Det elektroinstallsjonstekniske gidd eg ikkje bry meg med, utover å nemne at du bør avlaste oppheng av 'kladden' med ein hyssing, krok, el.likn, samt kjenne etter med handa om det blir varmt nokon stad.

Lad i veg og God Helg!


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: femailtorsdag 21. november 2019, klokken 20:12
Hei,er ny på forumet.Blir relativt forvirret av alle som har meninger om dette med hjemmelading. Finnes det noen fagfolk her som kan enkelt svare meg på hva forskjellen er på følgende: 1) Har en kurs 13 amp, hvor det i vinterhalvåret står mer eller mindre fast belastning på 2 stk varmeovner a 500w, varmekabler på badet. Jordfeilbryter montert.
2) Kurs 13 amp ,med jordfeilbryter, sporadisk topplading av elbil(Kia eNiro), ikke noe annen belastning på kursen.
Hvorfor hevdes det at av de fleste at punkt 2 er brannfarlig, mens punkt 1 er veldig vanlig i husholdninger. Anlegget har automatsikringer, er Ca. 10 år
Er det ofte skremselspropaganda fra de som skal selge hjemmeladere, eller er brannfaren reel. Isåfall må jo de fleste husholdninger til enhver tid være rene brannfellene.Og skal ikke sikringer slå ut lenge før det er noen fare, dersom kabler er riktig dimensjonert??
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtorsdag 21. november 2019, klokken 20:26
Sitat fra: femail på torsdag 21. november 2019, klokken 20:12
Hvorfor hevdes det at av de fleste at punkt 2 er brannfarlig, mens punkt 1 er veldig vanlig i husholdninger.
Pkt. 1 er fast tilkopla, pkt. 2 vil kunne ha kontaktslitasje. Det er teoretisk mulig at det blir tilkopla 'ladekladd' med større, stillbar strømstyrke, feks 16A, i framtida/av andre, men som du seier vil jo sikring ta dette.

Jordfeilvern er for personsikkerhet.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: Rosstophertorsdag 21. november 2019, klokken 20:32
De varmeovnene og varmekablene står ikke og trekker maks effekt i mange timer i strekk. Det gjør elbilen. I tillegg bør/skal du ha B-vern på kursen hvor elbilen lades.
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: automattorsdag 21. november 2019, klokken 21:12
Sitat fra: femail på torsdag 21. november 2019, klokken 20:12

Er det ofte skremselspropaganda fra de som skal selge hjemmeladere, eller er brannfaren reel. Isåfall må jo de fleste husholdninger til enhver tid være rene brannfellene.Og skal ikke sikringer slå ut lenge før det er noen fare, dersom kabler er riktig dimensjonert??

Dette handler om risiko, og evnen til å vurdere den. Regelverket er strengt, fordi det må forutsette at brukerne ikke har kunnskap nok om strøm til å kunne vurdere risiko. Det betyr at man kan gjøre ting som ikke har særlig stor risiko, men som er ulovlig. Forusatt at man kan vurdere risikoen, og ikke overvurderer egen evne til å vurdere den.

Regelverket må ikke bare ta høyde for risikoen når du lader din ene elbil hjemme hos deg. Det må ta hensyn til riskoen når 200.000 elbiler lades hver natt.
Tittel: Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
Skrevet av: Rav4_EVtorsdag 21. november 2019, klokken 21:13
En Kia vil trekke 2200W i mange timer. Erfaring viser at et vanlig husholdningstikk ikke er egnet for slik belastning.
Det samme erfaring er gjort på tilkobling av varmtvannsberedere. Her har det skjedd dødsbranner.