Elbilforum.no

Lokale elbilforeninger => Oslo og Akershus elbilforening => Normallading i O&A => Emne startet av: Carl Anton Stenling på fredag 13. september 2019, klokken 21:48

Tittel: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 13. september 2019, klokken 21:48
Nå er jo ordningen med betaling for lading på kommunale ladeplasser i Oslo etablert.

Hva er din erfaring? Er det for dyrt å lade? Hvordan fungerer tidspunktene og den tekniske løsningen?
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: rybackfredag 11. oktober 2019, klokken 11:43
Hvordan er det man betaler? Jeg ser at noen plasser er avgiftsbelagt. Må man betale for lading i tillegg? I Fortum-appen så står de som "free of charge" på de stikkprøvene jeg tok.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: Orbitfredag 11. oktober 2019, klokken 16:13
Positivt:

Negativt:

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: emuroftirsdag 05. november 2019, klokken 10:42
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 13. september 2019, klokken 21:48
Nå er jo ordningen med betaling for lading på kommunale ladeplasser i Oslo etablert.

Hva er din erfaring? Er det for dyrt å lade? Hvordan fungerer tidspunktene og den tekniske løsningen?

Hvis man er begrenset til tre timer så er det tåpelig å samtidig være begrenset til lading på 16A. Det burde vært 32A. Av og til kan man lure på om de som setter opp disse tjenestene tenker gjennom hva de driver med.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: Orbitonsdag 13. november 2019, klokken 23:43
Oppdatering 1: Fortum sin app varsler nå om at det også må betales separat for parkeringen ved bruk av de kommunale plassene  :+1:

Oppdatering 2: Det trengtes bare litt førvintertemperaturer (og noen flere elbiler) før ladebehovet ble så stort at det nå er fullt belegg på ladepunktene mange steder i byen. Oslo kommune oppfyller derfor ikke parkeringsforskriftens pålegg om alltid tilgjengelig ladepunkt, eller utbygging av minst 6% av alle parkeringplasser med lademulighet.  :-1:
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: RJKsøndag 17. november 2019, klokken 01:52
Sitat fra: Orbit på onsdag 13. november 2019, klokken 23:43
Oppdatering 1: Fortum sin app varsler nå om at det også må betales separat for parkeringen ved bruk av de kommunale plassene  :+1:

Nå er det ikke betaling for å stå parkert på vanlige, offentlige parkeringsplasser for elbiler og hydrogenbiler, men det er betaling for lading, og ladeplikt.

"Elbiler og hydrogenbiler kan parkere gratis på offentlig avgiftsparkering. Dette gjelder også i beboerparkeringsområder."

Dette kan ikke missforståes.

"Det er ladeplikt og betalingsplikt på kommunale ladeplasser der dette er skiltet."

Dette, sett i sammenheng med det over, tilsier at man må lade på en parkeringsplass med lademulighet, og man må betale for ladingen. Selve parkeringen er gratis, men ikke strømmen, slik jeg tolker dette.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/

Det understrekes forsåvidt lengre ned i teksten:

"Du må betale på ladeplasser hele døgnet. Parkering på kommunal ladeplass koster 10 kroner per time på dagtid kl 09:00-20:00 mandag til søndag. Utenom dette tidsrommet koster det 5 kroner per time."

Men som det og står, RFID, f.eks. fra Fortum Charge & Drive, brukes kun for å åpne tilgang til laderen, ikke betalingen. Den må gjøres i f.eks. "BiliOslo"-appen eller noen av parkeringsappene som er listet opp.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: emurofsøndag 17. november 2019, klokken 13:55
Er det bare 16A-stasjoner, eller er de lure nok til å sette opp 32A-stasjoner? Det er fullstendig håpløst å f.eks. kun kunne stå i tre timer og lade på 16A. Da får man jo knapt ladet i det hele tatt.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: Orbitsøndag 17. november 2019, klokken 20:54
Sitat fra: RJK på søndag 17. november 2019, klokken 01:52
Nå er det ikke betaling for å stå parkert på vanlige, offentlige parkeringsplasser for elbiler og hydrogenbiler, men det er betaling for lading, og ladeplikt.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/
Du har rett, betalingen er for lading, men siden det prises per tid, og det er samme app som ellers brukes til å betale for parkering i Oslo, kortsluttet jeg til å si det var parkeringsbetaling.

Sitat fra: RJK på søndag 17. november 2019, klokken 01:52
Det understrekes forsåvidt lengre ned i teksten:

"Du må betale på ladeplasser hele døgnet. Parkering på kommunal ladeplass koster 10 kroner per time på dagtid kl 09:00-20:00 mandag til søndag. Utenom dette tidsrommet koster det 5 kroner per time."

Men ser ut som også kommunen bommet med samme kortslutning  8) (min utheving ovenfor)

Sitat fra: emurof på søndag 17. november 2019, klokken 13:55
Er det bare 16A-stasjoner, eller er de lure nok til å sette opp 32A-stasjoner? Det er fullstendig håpløst å f.eks. kun kunne stå i tre timer og lade på 16A. Da får man jo knapt ladet i det hele tatt.
100% enig, og hva med 3-fas? De har laget sonekoder for >3.7kW (3051/3053), men så langt er det ikke noen slike plasser som jeg har klart å finne.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: RJKmandag 18. november 2019, klokken 19:37
Sitat fra: Orbit på søndag 17. november 2019, klokken 20:54

Men ser ut som også kommunen bommet med samme kortslutning  8) (min utheving ovenfor)

Sitat fra: emurof på søndag 17. november 2019, klokken 13:55
Er det bare 16A-stasjoner, eller er de lure nok til å sette opp 32A-stasjoner? Det er fullstendig håpløst å f.eks. kun kunne stå i tre timer og lade på 16A. Da får man jo knapt ladet i det hele tatt.
100% enig, og hva med 3-fas? De har laget sonekoder for >3.7kW (3051/3053), men så langt er det ikke noen slike plasser som jeg har klart å finne.

Jupp, det er tydeligvis ikke like lett å holde tunga i rette munnen...

;)

Blir vel dessverre bare 16A, slik at det ikke konkurrerer med semihurtiglading, men helt enig. Det blir litt tåpelig å tro man tjener så veldig på bare 3 timer med 3,7 kW.

Får da i beste fall 11,1 kWh, som holder fra ca 4 mil på de "tørsteste" bilene til 9-10 mil på de mest effektive bilene, men det er jo de minst effektive som er avhengig av å få ladet så det hjelper på.

Bare det å doble til 7,4 kW vil hjelpe veldig på selv om mange stopper på 6,6 kW pga begrensning i ombordladeren.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 01. desember 2019, klokken 19:59
Når det gjelder parkering så er det varslet endringer i byrådserklæringen: "Gradvis øke prisen på gate- og beboerparkering og innføre betaling for parkering for elbiler, men sikre at det skal være betydelig billigere å parkere med elbil enn fossilbil."
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: rybackmandag 09. desember 2019, klokken 09:07
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 01. desember 2019, klokken 19:59
Når det gjelder parkering så er det varslet endringer i byrådserklæringen: "Gradvis øke prisen på gate- og beboerparkering og innføre betaling for parkering for elbiler, men sikre at det skal være betydelig billigere å parkere med elbil enn fossilbil."

Får håpe det etterhvert blir fordelsbeskatning av gratis parkering på jobb etterhvert også. Jeg vil anta at de fleste som står og stanger i bilkø inn til Oslo ikke betaler markedspris på parkeringen sin.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: Orbitmandag 09. desember 2019, klokken 10:15
Budsjettet for 2020 innfører betaling for elbiler på alle kommunale parkeringsplasser fra 1. mars 2020 (https://elbil.no/elbil-fordeler/parkering/). Sats settes til 20% av normal sats, og normal sats skal også økes 20% samtidig. Det er lite konkret å finne så langt, men det blir noe i denne retning for elbiler:

Bompengene settes også opp fra samme dato, og lander på 30-40 kr/dag ved kjøring i rush. Kombinert med gunstigste elbilparkeringsmulighet, gir det da en billigste reisekostnad med elbil på 70-80 kr/dag (utenom bilholdskostnader). I tilegg kommer 30 kr for tre timer på ladeplass dersom nødvendig.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: jkirkebomandag 09. desember 2019, klokken 10:34
Sitat fra: ryback på mandag 09. desember 2019, klokken 09:07
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 01. desember 2019, klokken 19:59
Når det gjelder parkering så er det varslet endringer i byrådserklæringen: "Gradvis øke prisen på gate- og beboerparkering og innføre betaling for parkering for elbiler, men sikre at det skal være betydelig billigere å parkere med elbil enn fossilbil."

Får håpe det etterhvert blir fordelsbeskatning av gratis parkering på jobb etterhvert også. Jeg vil anta at de fleste som står og stanger i bilkø inn til Oslo ikke betaler markedspris på parkeringen sin.

Ja, det blir jo hyggelig for oss som innimellom må kjøre bil fordi vi begynner for tidlig eller slutter for sent på jobb til å kunne ta kollektivt.

Økt rushtidsavgift treffer nok bedre.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: Orbitmandag 30. desember 2019, klokken 07:53
Sitat fra:  https://e24.no/teknologi/i/b5JWev/ladekoeene-redusert-da-oslo-innfoerte-avgiftOslo kommune har bygget 479 færre ladepunkter enn planlagt i år. Målet var 2.050 innen utgangen av 2019, men fasiten er 1.571 nye punkter.
Er det noen her som vet hvilke områder de har bygget ut, evt eksempler på lokasjoner? Har selv ikke funnet noe nytt på gateplan.....
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: Daniel_0007mandag 17. februar 2020, klokken 14:38
https://www.tv2.no/nyheter/11213275/

Skjønner jo godt at de ikke vil bygge ladestasjoner, de vil jo helst fjerne alle parkeringer innenfor ring 2.
Men syns kommunal laderne i oslo er ganske tragiske og de fleste er 3,7 kw og flere steder er det maks 3 timer.