Elbilforum.no

Lokale elbilforeninger => Oslo og Akershus elbilforening => Emne startet av: Carl Anton Stenling på fredag 13. september 2019, klokken 21:48

Tittel: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 13. september 2019, klokken 21:48
Nå er jo ordningen med betaling for lading på kommunale ladeplasser i Oslo etablert.

Hva er din erfaring? Er det for dyrt å lade? Hvordan fungerer tidspunktene og den tekniske løsningen?
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: rybackfredag 11. oktober 2019, klokken 11:43
Hvordan er det man betaler? Jeg ser at noen plasser er avgiftsbelagt. Må man betale for lading i tillegg? I Fortum-appen så står de som "free of charge" på de stikkprøvene jeg tok.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: Orbitfredag 11. oktober 2019, klokken 16:13
Positivt:

Negativt:

 [ You are not allowed to view attachments ]
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: emuroftirsdag 05. november 2019, klokken 10:42
Nå er jo ordningen med betaling for lading på kommunale ladeplasser i Oslo etablert.

Hva er din erfaring? Er det for dyrt å lade? Hvordan fungerer tidspunktene og den tekniske løsningen?

Hvis man er begrenset til tre timer så er det tåpelig å samtidig være begrenset til lading på 16A. Det burde vært 32A. Av og til kan man lure på om de som setter opp disse tjenestene tenker gjennom hva de driver med.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: Orbitonsdag 13. november 2019, klokken 23:43
Oppdatering 1: Fortum sin app varsler nå om at det også må betales separat for parkeringen ved bruk av de kommunale plassene  :+1:

Oppdatering 2: Det trengtes bare litt førvintertemperaturer (og noen flere elbiler) før ladebehovet ble så stort at det nå er fullt belegg på ladepunktene mange steder i byen. Oslo kommune oppfyller derfor ikke parkeringsforskriftens pålegg om alltid tilgjengelig ladepunkt, eller utbygging av minst 6% av alle parkeringplasser med lademulighet.  :-1:
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: RJKsøndag 17. november 2019, klokken 01:52
Oppdatering 1: Fortum sin app varsler nå om at det også må betales separat for parkeringen ved bruk av de kommunale plassene  :+1:

Nå er det ikke betaling for å stå parkert på vanlige, offentlige parkeringsplasser for elbiler og hydrogenbiler, men det er betaling for lading, og ladeplikt.

"Elbiler og hydrogenbiler kan parkere gratis på offentlig avgiftsparkering. Dette gjelder også i beboerparkeringsområder."

Dette kan ikke missforståes.

"Det er ladeplikt og betalingsplikt på kommunale ladeplasser der dette er skiltet."

Dette, sett i sammenheng med det over, tilsier at man må lade på en parkeringsplass med lademulighet, og man må betale for ladingen. Selve parkeringen er gratis, men ikke strømmen, slik jeg tolker dette.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/

Det understrekes forsåvidt lengre ned i teksten:

"Du må betale på ladeplasser hele døgnet. Parkering på kommunal ladeplass koster 10 kroner per time på dagtid kl 09:00-20:00 mandag til søndag. Utenom dette tidsrommet koster det 5 kroner per time."

Men som det og står, RFID, f.eks. fra Fortum Charge & Drive, brukes kun for å åpne tilgang til laderen, ikke betalingen. Den må gjøres i f.eks. "BiliOslo"-appen eller noen av parkeringsappene som er listet opp.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: emurofsøndag 17. november 2019, klokken 13:55
Er det bare 16A-stasjoner, eller er de lure nok til å sette opp 32A-stasjoner? Det er fullstendig håpløst å f.eks. kun kunne stå i tre timer og lade på 16A. Da får man jo knapt ladet i det hele tatt.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: Orbitsøndag 17. november 2019, klokken 20:54
Nå er det ikke betaling for å stå parkert på vanlige, offentlige parkeringsplasser for elbiler og hydrogenbiler, men det er betaling for lading, og ladeplikt.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/
Du har rett, betalingen er for lading, men siden det prises per tid, og det er samme app som ellers brukes til å betale for parkering i Oslo, kortsluttet jeg til å si det var parkeringsbetaling.

Det understrekes forsåvidt lengre ned i teksten:

"Du må betale på ladeplasser hele døgnet. Parkering på kommunal ladeplass koster 10 kroner per time på dagtid kl 09:00-20:00 mandag til søndag. Utenom dette tidsrommet koster det 5 kroner per time."

Men ser ut som også kommunen bommet med samme kortslutning  8) (min utheving ovenfor)

Er det bare 16A-stasjoner, eller er de lure nok til å sette opp 32A-stasjoner? Det er fullstendig håpløst å f.eks. kun kunne stå i tre timer og lade på 16A. Da får man jo knapt ladet i det hele tatt.
100% enig, og hva med 3-fas? De har laget sonekoder for >3.7kW (3051/3053), men så langt er det ikke noen slike plasser som jeg har klart å finne.
Tittel: Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
Skrevet av: RJKmandag 18. november 2019, klokken 19:37

Men ser ut som også kommunen bommet med samme kortslutning  8) (min utheving ovenfor)

Er det bare 16A-stasjoner, eller er de lure nok til å sette opp 32A-stasjoner? Det er fullstendig håpløst å f.eks. kun kunne stå i tre timer og lade på 16A. Da får man jo knapt ladet i det hele tatt.
100% enig, og hva med 3-fas? De har laget sonekoder for >3.7kW (3051/3053), men så langt er det ikke noen slike plasser som jeg har klart å finne.

Jupp, det er tydeligvis ikke like lett å holde tunga i rette munnen...

 ;)

Blir vel dessverre bare 16A, slik at det ikke konkurrerer med semihurtiglading, men helt enig. Det blir litt tåpelig å tro man tjener så veldig på bare 3 timer med 3,7 kW.

Får da i beste fall 11,1 kWh, som holder fra ca 4 mil på de "tørsteste" bilene til 9-10 mil på de mest effektive bilene, men det er jo de minst effektive som er avhengig av å få ladet så det hjelper på.

Bare det å doble til 7,4 kW vil hjelpe veldig på selv om mange stopper på 6,6 kW pga begrensning i ombordladeren.