Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Napoli på onsdag 11. september 2019, klokken 11:40

Tittel: Model S´en min har "motorlyd" - hva kan det være?
Skrevet av: Napolionsdag 11. september 2019, klokken 11:40
Jeg har en 2015 P85D som har en slags motorlyd (som i en gammel ICE med høyt turtall). Lyden begynner rundt 30km/h og øker i styrke jo fortere jeg kjører. I rundt 100km/h høres det ut som en ICE som ligger på 4000 omdr/min. Har hatt den hos Tesla, som mener det er hjulene, men jeg får ikke det til å stemme. Jeg har samme lyd med både 21´Turbin, 20´Model X Slipstream og på vinterdekkene som er 19´base.
Lyden er konsekvent, avhengig av fart. Dvs - det utgjør ingen forskjell om jeg slipper gassen, eller om jeg gir gass. Bremser jeg synker intensiteten, men lyden er der allikevel.

Forslag?
Tittel: Sv: Model S´en min har "motorlyd" - hva kan det være?
Skrevet av: Muffinmanonsdag 11. september 2019, klokken 11:58
Hjullager? Eller drivaksel?
Tittel: Sv: Model S´en min har "motorlyd" - hva kan det være?
Skrevet av: Jehelmlørdag 14. september 2019, klokken 09:11
Er ikke DU da? Alt annet bille nok forandret lyd etter fart. Kanskje noen med mer erfaring på DU her inne kan hjelpe??
Tittel: Sv: Model S´en min har "motorlyd" - hva kan det være?
Skrevet av: Muffinmanlørdag 14. september 2019, klokken 09:18
Han skriver da at lyden forandrer seg med hastigheten.

Man skulle hørt forskjell ved pådrag og regen om det var driveunit, og bremsing skulle ikke redusert den. Men bremsing reduserer ofte ulyd når et hjullager er i ferd med å ta kvelden.
Tittel: Sv: Model S´en min har "motorlyd" - hva kan det være?
Skrevet av: Napolitirsdag 08. oktober 2019, klokken 09:57
Takk for gode tilbakemeldinger. Det viser seg å være defekt DU, men SC Kristiansand hadde ikke sett denne feilen før.
Jeg tok sjansen på en Danmarkstur i høstferien, på tross av lyden. Der har den blitt kjørt "teslafart" på motorvei tur/retur Hirtshals-Billund. Dette var tydeligvis det som skulle til for å fremprovosere feilen ordentlig. Da jeg kom hjem til Norge fikk jeg varsel "Car needs service. Car may not restart." Så bilen ble levert på SC KRS. Resultatet derfra er ny DU inn - denne hadde de på lager, og byttes på dagen.