Elbilforum.no

Bilmerker => Hjul, dekk og felg. => Tesla => TMX Hjul, dekk og felg. => Emne startet av: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37

Tittel: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: jkirkebotirsdag 10. september 2019, klokken 16:37
Da har jeg endelig fått testet mine nye sommerdekk :) Jeg har fått tak i et sett med 19" Cyclone-felger (de som leveres med vinterdekkene) og satt på et sett Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.

Dekkene kom på 6864,- ferdig lagt på, jeg bestilte de på Tirendo og fikk Megahjul til å legge de på (de tok 800,- for det).

I dag kjørte jeg Skjetten-Fredrikstad med vår X75D, en strekning på 115km som i all hovedsak går på motorvei. Mest 110-sone, noe 100- og 90-sone og en del 80-sone pluss litt 70-sone på Ring 3. Lett til medium trafikk så jeg fikk stort sett holdt fartsgrensen men med noen nedbremsinger og akselerasjoner. Tørt føre, 17-18 grader i lufta så det var ikke behov for hverken kjøling eller varme, og ikke vind av betydning. Lufttrykket var 3,5 bar fylt i varme dekk, det samme som jeg hadde på originale 20".

Og forbruket? Den endte på 165Wh/km :)

Jeg sjekket også forbruk i 110-sona, fra der 110-sona begynner ved avkjørselen til Drøbak og til der 110-sona slutter rett før Solli er det ganske nøyaktig 50km. Det er riktignok 2-3km med 100-sone forbi Moss men det betyr nok ikke mye. Snittet over de siste 50km viste da 177Wh/km. Sjekket 10km og 25km samtidig, de viste 175Wh/km og 181Wh/km. Så 177Wh/km stemmer nok ganske bra for jevn kjøring i 110km/t med disse dekkene.

Forbruket er anslagsvis minst 10% lavere enn med originale 20", dessuten er støynivået også merkbart lavere. Jeg må si meg meget fornøyd med kjøpet :)

Link til dekkene:
https://www.tirendo.no/product/R-349684?Country=TNO&ID=aff_rdt_no_awin&awc=8794_1568126068_3fdd93efa9ee46712c17abdf92613417
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Orbittirsdag 10. september 2019, klokken 16:56
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.
Continental EcoContact 6 235/55 R19 105V har også rullemotstand A, men mer støy (72db). De skal være bedre på vått (A) enn Eagle F1 (C), men lav støy er jo også ønskelig.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 10. september 2019, klokken 16:59
Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:56
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.
Continental EcoContact 6 235/55 R19 105V har også rullemotstand A, men mer støy (72db). De skal være bedre på vått (A) enn Eagle F1 (C), men lav støy er jo også ønskelig.

Går du for 20" så er det flere i dimensjon 235/50 som har "A"
https://dx.mywheels.dk/daek/stoerrelse/235/50/20?diameter=20&senest=Ingen%20begr%C3%A6nsning
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Cned86tirsdag 10. september 2019, klokken 18:48
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37
Da har jeg endelig fått testet mine nye sommerdekk :) Jeg har fått tak i et sett med 19" Cyclone-felger (de som leveres med vinterdekkene) og satt på et sett Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.

Dekkene kom på 6864,- ferdig lagt på, jeg bestilte de på Tirendo og fikk Megahjul til å legge de på (de tok 800,- for det).

I dag kjørte jeg Skjetten-Fredrikstad med vår X75D, en strekning på 115km som i all hovedsak går på motorvei. Mest 110-sone, noe 100- og 90-sone og en del 80-sone pluss litt 70-sone på Ring 3. Lett til medium trafikk så jeg fikk stort sett holdt fartsgrensen men med noen nedbremsinger og akselerasjoner. Tørt føre, 17-18 grader i lufta så det var ikke behov for hverken kjøling eller varme, og ikke vind av betydning. Lufttrykket var 3,5 bar fylt i varme dekk, det samme som jeg hadde på originale 20".

Og forbruket? Den endte på 165Wh/km :)

Jeg sjekket også forbruk i 110-sona, fra der 110-sona begynner ved avkjørselen til Drøbak og til der 110-sona slutter rett før Solli er det ganske nøyaktig 50km. Det er riktignok 2-3km med 100-sone forbi Moss men det betyr nok ikke mye. Snittet over de siste 50km viste da 177Wh/km. Sjekket 10km og 25km samtidig, de viste 175Wh/km og 181Wh/km. Så 177Wh/km stemmer nok ganske bra for jevn kjøring i 110km/t med disse dekkene.

Forbruket er anslagsvis minst 10% lavere enn med originale 20", dessuten er støynivået også merkbart lavere. Jeg må si meg meget fornøyd med kjøpet :)

Link til dekkene:
https://www.tirendo.no/product/R-349684?Country=TNO&ID=aff_rdt_no_awin&awc=8794_1568126068_3fdd93efa9ee46712c17abdf92613417
Meget bra :) ,har tenkt lenge på det samme selv . Har du noen anelse om de 19"cyclone dekkene til Tmx er samme som tms ? (Tenker da på vekt begrensinger).


Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk

Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: jkirkebotirsdag 10. september 2019, klokken 18:49
Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:56
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.
Continental EcoContact 6 235/55 R19 105V har også rullemotstand A, men mer støy (72db). De skal være bedre på vått (A) enn Eagle F1 (C), men lav støy er jo også ønskelig.

Hastighetsmerking "V" blir for lite, det kreves minst "W".
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: jkirkebotirsdag 10. september 2019, klokken 18:52
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:59
Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:56
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.
Continental EcoContact 6 235/55 R19 105V har også rullemotstand A, men mer støy (72db). De skal være bedre på vått (A) enn Eagle F1 (C), men lav støy er jo også ønskelig.

Går du for 20" så er det flere i dimensjon 235/50 som har "A"
https://dx.mywheels.dk/daek/stoerrelse/235/50/20?diameter=20&senest=Ingen%20begr%C3%A6nsning

Da må man kjøre på uoriginale felger, 235-bredde på 10" bakfelgene blir neppe spesielt bra. Men helt klart et godt tips for de som synes uoriginale felger er ok.

Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Rævediltertirsdag 10. september 2019, klokken 21:08
Har tenkt på det samme, men trudde egentlig 19" felgene var for breie for 235 dekk, det står jo 265 på dei normalt.
Ikkje er det enkelt å få tak i dei felgene heller brukt.

Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: geeartirsdag 10. september 2019, klokken 21:18
Interessant tråd. Har mer enn en gang tenkt at det ville vært fornuftig å gå ned på felgdim, men klarer liksom ikke helt få meg til å gjøre det. Heller lyst til å gå andre veien, til 22".  :o

Noen som har testet med mer lettrullende dekk på standard 20"?

Mener ellers jeg har hørt at 22" Onyx leveres med Eagle F1?

Cned86, det er ikke samme spec på S og X, nei, forskjellig innpress.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: jkirkebotirsdag 10. september 2019, klokken 23:41
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:08
Har tenkt på det samme, men trudde egentlig 19" felgene var for breie for 235 dekk, det står jo 265 på dei normalt.
Ikkje er det enkelt å få tak i dei felgene heller brukt.

265 er egentlig bredere enn det som er anbefalt for 8,5" felger.

Tabell her: https://www.dekkleader.com/veiledning-dekk/tilhorighet-mellom-felger-og-bildekk

Som du kan se er anbefalt dekkbredde på 8,5" felg 235 eller 245, største anbefalte er 255.

Ellers kan man jo bruke hva som helst av uoriginale 19x8,5" felger da. Megahjul har et greit utvalg til Model X.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: ethoringtirsdag 10. september 2019, klokken 23:53
Hei! Jeg har kun kjørt 19" med Nokian R2. Dette var en veldig vinglete kjøreopplevelse, men her er det vel Nokian-dekkene som var synderen. Hvordan oppleves kjøreegenskapene med dine dekk i bredde 235? Greit eller merkes det at de blir smale relativt til høyden, og dermed vinglete / gir etter sideveis?
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Rævedilteronsdag 11. september 2019, klokken 06:44
Har kjørt 25 kkm med 19" 265 R2 SUV, merker ikkje noko til vingling, men mulig du kjører noko hardere enn meg. Men så kom eg frå 275/70, så alt er jo stivere enn det.....

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 23:41
Ellers kan man jo bruke hva som helst av uoriginale 19x8,5" felger da. Megahjul har et greit utvalg til Model X.
Hadde et mål om å halde meg til orginalfelger; Tesla blir litt sur om ein kjem med uorginale og dei skal ta hjulstillingskontoll e.l., men har eg et sett orginale kan eg jo hive dei på før eg leverer inn bilen.

PH Turbin 19" er dei fortsatt 900 kg eller leveres dei no i 1000+ kg?
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: THEonsdag 11. september 2019, klokken 07:46
@jkirkebo jeg kjører med Goodyear Ultragrip Ice 235/55x19 som vinterhjul, og har samme erfaring med lavt forbruk. Det du må være oppmerksom på er at rulleomkretsen er en del mindre på 235/55x19 enn på originaldimensjon. På vei til jobb viser bilen min 50,5 km på vinterhjul og ca 49 km på sommerhjul i originaldimensjon. Det betyr at forbruksmåleren min viser ca 3% for lavt med 19" dekkene. Antar at det samme vil gjelde for dine 235/55x19 dekk også, så jeg ville sagt 170 Wh/km i snitt, og 182 Wh/km for motorveikjøringen din er mer korrekt.

Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: jkirkeboonsdag 11. september 2019, klokken 09:06
Sitat fra: ethoring på tirsdag 10. september 2019, klokken 23:53
Hei! Jeg har kun kjørt 19" med Nokian R2. Dette var en veldig vinglete kjøreopplevelse, men her er det vel Nokian-dekkene som var synderen. Hvordan oppleves kjøreegenskapene med dine dekk i bredde 235? Greit eller merkes det at de blir smale relativt til høyden, og dermed vinglete / gir etter sideveis?

Jeg har ikke merket noen forskjell på kjøreegeneskapene, men jeg kjører ikke slik at dekkene presses nevneverdig heller. Dro på litt i påkjøringsrampa fra Ulvensplitten til Ring 3 østover (270 graders sving) og bilen var helt stabil.

Men nå synes jeg ikke Nokian 19" er noe problem heller da, så lenge dekkene er godt innkjørt (minst 1000km). Når de er helt nye er det skikkelig vinglepetter....
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: jkirkeboonsdag 11. september 2019, klokken 09:10
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 11. september 2019, klokken 06:44
PH Turbin 19" er dei fortsatt 900 kg eller leveres dei no i 1000+ kg?

Vet ikke men 900kg er nok. Maks bakakselvekt på TMX er vel 1800kg? Ihvertfall på de jeg har sjekket.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: jkirkeboonsdag 11. september 2019, klokken 09:15
Sitat fra: THE på onsdag 11. september 2019, klokken 07:46
@jkirkebo jeg kjører med Goodyear Ultragrip Ice 235/55x19 som vinterhjul, og har samme erfaring med lavt forbruk. Det du må være oppmerksom på er at rulleomkretsen er en del mindre på 235/55x19 enn på originaldimensjon. På vei til jobb viser bilen min 50,5 km på vinterhjul og ca 49 km på sommerhjul i originaldimensjon. Det betyr at forbruksmåleren min viser ca 3% for lavt med 19" dekkene. Antar at det samme vil gjelde for dine 235/55x19 dekk også, så jeg ville sagt 170 Wh/km i snitt, og 182 Wh/km for motorveikjøringen din er mer korrekt.

"En del mindre" er vel å ta i, matematisk er forskjellen -0,7% mot oppgitt originaldimensjon i vognkort (som er 265/50R19. Dvs. 0,7km/t mer feilvisning i 100km/t eller 0,35km/t i 50km/t.

Jeg har testet med GPS og feilvisningen er nesten nøyaktig den samme som før, dvs. speedometer viser 2km/t for mye. Det har vært spekulert tidligere i at Tesla bruker GPS-kalibrering av speedometer, jeg tror godt det kan stemme.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: ethoringonsdag 11. september 2019, klokken 10:24
Det er mulig R3 er bedre enn R2. Jeg opplevde i hvert fall R2 i 265 mm 19" som skikkelig ille, ble kjørt ca 12000 km gjennom vinteren og ble ikke merkbart bedre.

Men ble inspirert. Kunne godt konvertert 235 / 19" for maksimal rekkevidde, gitt at kjøreegenskapene ikke forringes for mye. Goodyear er antakelig bedre enn Nokian på dette med stive sidevegger.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: E-golf-2014onsdag 11. september 2019, klokken 11:02
Interessant tråd. Er det noen som vet om dekkene jkirkebo bruker også kan brukes lovlig for Model x 100d? Tenker på at 100d er noe tyngre enn 75d. Har 19 tommer Cyclone felger i dag med 265/50-19.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: jkirkeboonsdag 11. september 2019, klokken 13:29
Sitat fra: E-golf-2014 på onsdag 11. september 2019, klokken 11:02
Interessant trå. Er det noen som vet om dekkene jkirkebo bruker også kan brukes lovlig for Model x 100d? Tenker på at 100d er noe tyngre enn 75d. Har 19 tommer Cyclone felger i dag med 265/50-19.

Bare å sjekke vognkortet det. Dekkene tåler 925kg, så da må bilen ha maks bakaksellast på 1850kg eller mindre.

Jeg tror også X100D har 1800kg slik som X75D.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: schcaronsdag 11. september 2019, klokken 15:55
Hei

Jeg har X75 med staggered oppsett - 275 bak og 255 foran på 19 tommer Tesla felg, men jeg syns at dimensjonene er vel voldsomme. Vinterdekkene er 265 hele veien. Når de blir utslitt skal jeg gå ned i dimensjon slik som beskrevet her. Veldig spennende tråd - flott innlegg. Har kjørt 45 k km med forbruk på 222.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Rævedilteronsdag 11. september 2019, klokken 16:08
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. september 2019, klokken 13:29
Sitat fra: E-golf-2014 på onsdag 11. september 2019, klokken 11:02
Interessant trå. Er det noen som vet om dekkene jkirkebo bruker også kan brukes lovlig for Model x 100d? Tenker på at 100d er noe tyngre enn 75d. Har 19 tommer Cyclone felger i dag med 265/50-19.

Bare å sjekke vognkortet det. Dekkene tåler 925kg, så da må bilen ha maks bakaksellast på 1850kg eller mindre.

Jeg tror også X100D har 1800kg slik som X75D.
Mange X100er har 2050 kg på bakaksling.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: jkirkeboonsdag 11. september 2019, klokken 18:57
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 11. september 2019, klokken 16:08
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. september 2019, klokken 13:29
Sitat fra: E-golf-2014 på onsdag 11. september 2019, klokken 11:02
Interessant trå. Er det noen som vet om dekkene jkirkebo bruker også kan brukes lovlig for Model x 100d? Tenker på at 100d er noe tyngre enn 75d. Har 19 tommer Cyclone felger i dag med 265/50-19.

Bare å sjekke vognkortet det. Dekkene tåler 925kg, så da må bilen ha maks bakaksellast på 1850kg eller mindre.

Jeg tror også X100D har 1800kg slik som X75D.
Mange X100er har 2050 kg på bakaksling.

I så fall går det ikke, da må man opp på LI 109 (tror jeg det er) og det får man ikke på dekk i de dimensjonene.

De to X100D jeg sjekket hadde begge 1800kg akselvekt. Slo opp annonser på finn.no for å finne skiltnummer, gikk så inn på kjøretøyopplysninger hos Veivesenet.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: jkirkeboonsdag 11. september 2019, klokken 18:57
Sitat fra: schcar på onsdag 11. september 2019, klokken 15:55
Hei

Jeg har X75 med staggered oppsett - 275 bak og 255 foran på 19 tommer Tesla felg, men jeg syns at dimensjonene er vel voldsomme. Vinterdekkene er 265 hele veien. Når de blir utslitt skal jeg gå ned i dimensjon slik som beskrevet her. Veldig spennende tråd - flott innlegg. Har kjørt 45 k km med forbruk på 222.

Staggered 275&255 er på 20 toms felg, ikke 19".
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Rævedilteronsdag 11. september 2019, klokken 19:15
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. september 2019, klokken 18:57
I så fall går det ikke, da må man opp på LI 109 (tror jeg det er) og det får man ikke på dekk i de dimensjonene.
Trudde alle Xene hadde LI 110 i vognkortet, iallefall bak.
Min har iallefall det både fremme og bak, men 1800 kg på aksling bak.
Akselvekt har relevans i forhold til felg og vinterdekk, men ikkje til sommardekk, der må ein følge vognkortet.

Eg finn ikkje eit einaste 19" dekk under 265 med LI 110
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: geeartorsdag 12. september 2019, klokken 16:14
Gikk forbi en e-Tron i går, den hadde 21" (tror jeg, demobil), og stod på eagle F1. Den er kjent for å være stille. Kanskje dekkene bidrar. Mye forskjell på de og Pilot sport i samme dim?
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Rævediltersøndag 15. september 2019, klokken 11:19
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 11. september 2019, klokken 19:15
Eg finn ikkje eit einaste 19" dekk under 265 med LI 110

Nokon som veit om 19" sommardekk under 265 bredde med LI 110?

Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Lynetsøndag 15. september 2019, klokken 13:05
Det er tilstrekkelig med li 104 på Tesla X. Akseltrykk bak skal være 1800kg i vognkortet. De som har høyre kan dra til biltilsynet og få endret dette. Dokumentasjon er nødvendig, det kan løses ved å finne tilsvarende bil. Min X100D er på 1800kg.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Rævediltersøndag 15. september 2019, klokken 14:07
Endret lastindeksen?
Dei fleste har vel 1800 kg, men LI 110?

Har du gjort dette eller kjenner nokon som har fått endret LI?
Har nokon noko offiselt frå Tesla om dette? Eller fra biltilsynet?
Eller er det kun å finne ein samme type bil på finn.no og referere til den?
Har du eksempel på X75 med LI 104 på bakaksling?

Eg finn ein del med 106, dei fleste ser ut som dei har 110.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Lynetsøndag 15. september 2019, klokken 17:22
Du kan kjøre med lavere li hvis tillatt akseltrykk tillater det.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Rævediltersøndag 15. september 2019, klokken 17:45
Har du noko dokumentasjon på det?
Viss det er som du seier er jo LI i vognkortet uten betyding?

Eg har aldri hørt noko om at ein kan gjere det;
derimot både fra biltilsyn og andre hørt at LI i vognkortet alltid skal følges på sommerdekk.

Eg har iallefall oppfattet det slik:
Sitat fra: eha på fredag 18. november 2016, klokken 14:10
Det varierer hva som står i vognkort. Noen har 102/106, andre har 105/110. Dette avhenger som regel av hva bilen opprinnelig ble levert med.

For sommerdekk er det påbudt å følge LI slavisk. Velger man dekk med lavere hastighetsindeks (dog ikke under det bilen er konstruert for), er det kanskje mulig å bruke dekk med lavere LI enn vognkort, forutsatt at LI ikke bikker under det dekkenes hastighets tilsier og aldri under aksellast / 2 (jf. STRO-normen). Gjøres dette, må bilen i tillegg vises frem hos SVV og gå gjennom en enkeltgodkjenning (endring av vognkort).

For vinterdekk er det ikke påbudt å følge LI i vognkortet, siden dekk merket "M+S" uansett har en hastighetsindeks langt under bilens konstruerte hastighet og dermed unntas også LI fra økningen utover STRO-normen. For vinterdekk gjelder det at dekkenes LI aldri skal være lavere enn LI som fremkommer fra aksellast / 2 i vognkortet. Dette utløser ikke enkeltgodkjenning.
https://elbilforum.no/index.php?topic=26820.195
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Lynetsøndag 15. september 2019, klokken 22:00
Vedlagt ligger bilde fra kontrollforskriften for PKK (EU-kontroll). Der står det i klartekst i nederste rute, tredje linje.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Rævediltermandag 16. september 2019, klokken 16:38
klartekst og klartekst - ingenting er betre enn om du har rett.
Er det slik du seier er jo lastindeks i vognkort verdilaus.
Sjekka tre tilfeldige andre biler på finn (Totota landcrusier 100 & 120 og BMW X3); alle hadde høgare lastindeks enn akselvekt skulle tilsieie.  120 hadde også LI 110 med 1800 kg akselvekt.


Er samtilige biler i Norge feilregistrert da?
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Lynetmandag 16. september 2019, klokken 18:32
Det stemmer det du sier, lastindeksen i vognkortet kan du egentlig se bort fra.
Det er maksimalt akseltrykk som skal brukes.
Som er 1800kg på X, det blir 900kg pr hjul som er 104li.
Dette er nytt fra februar i år  :D
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Rævediltertirsdag 17. september 2019, klokken 07:26
Takk for tålmodige svar!
Fant denne som forklarer det: https://www.vegvesen.no/_attachment/2354665/binary/1289356?fast_title=Veiledning+til+kontrollinstruks+som+gjelder+frem+til+7.+februar+2019.pdf
SitatKontrollpunkt 5.2.3: Er det mangelmerknad dersom lastindeks eller hastighetsindeks er
lavere enn det som fremgår av vognkortet?
Dekkenes lastindeks og hastighetsindeks skal tilfredsstille kjøretøyets tekniske spesifikasjoner
(største tillatte akselvekter og topphastighet).
Det er viktig å merke seg at kjøretøy i vognkort kan være oppgitt med lastindeks og
hastighetsindeks i samsvar med dekkene som var montert på kjøretøyet fra fabrikk, og at dette
ikke nødvendigvis er minimumskravet. Det kan også være forskjell i krav til lastindeks foran
og bak mens det i vognkort er oppgitt samme lastindeks på begge aksler. Dersom dekkene
ikke tilfredsstiller spesifikasjonene i dekk-rubrikken i vognkortet, må man derfor kontrollere
dekkenes merking opp mot største tillatte akselvekter og topphastighet før det eventuelt
ilegges mangelmerknad
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: alfivarmandag 23. september 2019, klokken 23:45
@jkirkebo har du bilder av bilen med hjulsettet? Er det lett å kantkjøre felgene? Vurderer samme løsning som deg. Takk for tipset.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: jkirkebotirsdag 24. september 2019, klokken 10:50
Sitat fra: alfivar på mandag 23. september 2019, klokken 23:45
@jkirkebo har du bilder av bilen med hjulsettet? Er det lett å kantkjøre felgene? Vurderer samme løsning som deg. Takk for tipset.

Bilde vedlagt.

Nei, det er vanskelig å kantkjøre disse. Mye gummi i høyden samt at gummien også stikker litt utenfor felgkanten.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: alfivartirsdag 24. september 2019, klokken 15:34
@jkirkebo takk for bildet. Da blir det samme løsning til vår familiefrakter også  :)
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: jkirkebotirsdag 24. september 2019, klokken 16:40
Sitat fra: alfivar på tirsdag 24. september 2019, klokken 15:34
@jkirkebo takk for bildet. Da blir det samme løsning til vår familiefrakter også  :)

Kult, husk å rapportere om du får like stor forbedring som meg :)

Som du kan se av bildet har forbruket gått enda mer ned etter at dekkene ble innkjørt. 186Wh/km i snitt nå på de siste 1359km, har aldri vært i nærheten av det før. Og det ligger ganske mye kjøring på motorvei i 110-sone i de 1359 kilometerne. De 42,7km siden siste lading er derimot lokal småkjøring med start- og sluttpunkt samme sted. Riktignok noen kilometer med 100-sone der også (Grålum-Årum).

Jeg må si meg særdeles fornøyd med disse dekkene. Både på pris og ytelse. Men husk å kjøpe J LR-utgaven, de finnes i "vanlig" utgave og men har da rullemotstand "C".
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: alfivartirsdag 24. september 2019, klokken 20:22
Skiftet skjer til våren. Må bare få en sesong til ut av vinterdekkene før skiftet. Kommer tilbake med status.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: ethoringfredag 04. oktober 2019, klokken 00:04
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:50
Sitat fra: alfivar på mandag 23. september 2019, klokken 23:45
@jkirkebo har du bilder av bilen med hjulsettet? Er det lett å kantkjøre felgene? Vurderer samme løsning som deg. Takk for tipset.

Bilde vedlagt.

Nei, det er vanskelig å kantkjøre disse. Mye gummi i høyden samt at gummien også stikker litt utenfor felgkanten.
Kan du ta bilde bakfra også? For å se om det ser litt teit ut eller ei
(no offense - er fristet til å maksimere range på min også neste gang)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Kubiskisktorsdag 09. januar 2020, klokken 23:05
Jeg har tatt første steg ved å kjøpe et sett 19" Cyclone med originale 265 Nokian piggfrie SUV dekk, montert på bilen og økt lufttrykket til 48 bar på kalde hjul. Tiden får vise hva slags dekk jeg skal kjøre med videre, men det frister å prøve dette med sommerdekk også.

Første tur fra Østfold til Lysaker i går viste 16% lavere forbruk enn dagen før med 20". Veien hjem oppnådde jeg 10% lavere forbruk. Fulgte trafikken i venstrefilen begge veier så det var ikke "lusekjøring" heller. Liten vitenskap bak dette, men det er helt åpenbart at forbruket har gått ned drastisk, mellom 10 og 16 % for de turene jeg har sammenlignet via loggbok i app over tidligere turer.

Mye mere behagelig å kjøre med, mere komfort. Synes bilen er mere støyfri også. Mere enn stabil nok for meg, jeg har ofte hund i bilen liker at de er trygge. Lenge siden jeg har sett 175Wh/km for siste 50km når jeg parkerte på Lysaker.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Cned86fredag 10. januar 2020, klokken 09:43
Sitat fra: Kubiskisk på torsdag 09. januar 2020, klokken 23:05
Jeg har tatt første steg ved å kjøpe et sett 19" Cyclone med originale 265 Nokian piggfrie SUV dekk, montert på bilen og økt lufttrykket til 48 bar på kalde hjul. Tiden får vise hva slags dekk jeg skal kjøre med videre, men det frister å prøve dette med sommerdekk også.

Første tur fra Østfold til Lysaker i går viste 16% lavere forbruk enn dagen før med 20". Veien hjem oppnådde jeg 10% lavere forbruk. Fulgte trafikken i venstrefilen begge veier så det var ikke "lusekjøring" heller. Liten vitenskap bak dette, men det er helt åpenbart at forbruket har gått ned drastisk, mellom 10 og 16 % for de turene jeg har sammenlignet via loggbok i app over tidligere turer.

Mye mere behagelig å kjøre med, mere komfort. Synes bilen er mere støyfri også. Mere enn stabil nok for meg, jeg har ofte hund i bilen liker at de er trygge. Lenge siden jeg har sett 175Wh/km for siste 50km når jeg parkerte på Lysaker.
Hvor kjøpte du felgene?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: kzhfredag 10. januar 2020, klokken 11:59
Jeg har kjørt på 19" Cyclone med originale 265 Nokian piggfrie SUV dekk siden des 2017.

Med 265 dekk fremme har bilen hatt en egen vilje til å gå rett frem i rundkjøringer(på Forus) og det river i dekk i hver eneste sving. Etter at jeg skled i snøfonna på fjellet i romjulen ble jeg inspirert av denne tråden til å forsøke nye fordekk.
Jeg har byttet fordekkene med 235/55 Nokian R3 og det er en helt ny verden, forbruket har vel egentlig økt litt fordi  bilen føles mye tryggere og farten har økt tilsvarende..
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: THEfredag 10. januar 2020, klokken 13:18
Jeg er på tredje vinteren med 235/55x19 Goodyear Ultragrip Ice nå. Har kjørt nesten 50000 km på dekkene, og bør snart bytte dekk nå. Det blir garantert samme dekkdimensjon, og med stor sannsynlighet samme dekkmodell, når jeg kjøper nye vinterdekk. Hvis det blir andre dekk, så er det for å prøve Nereus-dekkene som mange skryter av. 

Har tenkt litt på å bytte til 235/55x19 på sommerdekk neste gang også, men foreløpig kjører jeg på 20" standarddimensjon på sommer. Gjorde et forsøk på Landsail da jeg byttet ut de originale Michelin-sommerdekkene som var utslitt etter drøyt 20000 km, og må si jeg er litt imponert. Har forsøkt rimelige dekk på en annen bil tidligere, men da var erfaringen så dårlig at de ble byttet i premiumdekk lenge før de var utslitt. Nå ser jeg ikke bort fra at det blir Landsail sommerdekk neste gang heller. Landsail har nok også en del lavere forbruk enn originale Michelin.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Cned86fredag 10. januar 2020, klokken 13:58
Merket du noe på forbruket  år du gikk over til landsail dekkene? Bedre comfort?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: THEfredag 10. januar 2020, klokken 14:46
Komfort på Michelin var jeg aldri spesielt fornøyd med. Subjektivt synes jeg komforten er bedre på Landsail. Forbruket er nok litt lavere på Landsail, men ikke noe jeg klarer å dokumentere. Ellers virker Landsail å være trygge og gode dekk. Var veldig skeptisk til egenskaper på våt vei, men etter drøyt 15000 km på Landsaildekkene føler jeg meg trygg på egenskapene til dekkene. Mye mindre dekkslitasje også enn på Michelindekkene som var på bilen da den var ny.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Rapidfredag 10. januar 2020, klokken 17:49
Jeg kommer til å bytte til 235/55-19 såsnart 20 tommerne jeg har er utslitt. Ett spørsmål som åpenbarer seg er disse evindelige inkonsekvente kjøretøydataene. Lastindeks 105 skal jo være ok selv om vognkortet sier 110. Men hva med hastighetsindeks? Bilen er oppgitt til maks 210km/t (H). Men dekk kravet er oppgitt til 270km/t (W). Kan en velge H om det er gunstig av en eller annen grunn?
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 10. januar 2020, klokken 17:56
Sitat fra: THE på fredag 10. januar 2020, klokken 14:46
Komfort på Michelin var jeg aldri spesielt fornøyd med. Subjektivt synes jeg komforten er bedre på Landsail. Forbruket er nok litt lavere på Landsail, men ikke noe jeg klarer å dokumentere. Ellers virker Landsail å være trygge og gode dekk. Var veldig skeptisk til egenskaper på våt vei, men etter drøyt 15000 km på Landsaildekkene føler jeg meg trygg på egenskapene til dekkene. Mye mindre dekkslitasje også enn på Michelindekkene som var på bilen da den var ny.

Merkelig. Jeg hadde Landsail på en BMW 220xd. Jeg har aldri sett på maken til dekkslitasje. De holdt ikke 10000 km. På Amperaen har vi Michelin. De har passert 40.000 km på de samme veien. Men de er det mest ekstreme jeg har hatt i positiv forstand.

For øvrig er denne danske sida veldig grei for å få oversikt over egenskaper til ulike dekk i samme dimensjon.
De selger taxfree i Hirtshals om du foreviser returbillett med danskebåten..

https://dx.mywheels.dk/daek/stoerrelse
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Øggenfredag 10. januar 2020, klokken 18:31
@ Stikkontakt.
Meg bekjennt e det stor forskjell på modellane til Landsail.
Men den som holde bra og he fått gode skussmål e Landsail LS 588 UHP.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 10. januar 2020, klokken 18:36
Sitat fra: Øggen på fredag 10. januar 2020, klokken 18:31
@ Stikkontakt.
Meg bekjennt e det stor forskjell på modellane til Landsail.
Men den som holde bra og he fått gode skussmål e Landsail LS 588 UHP.

Det var de jeg hadde.
Det er med god margin de dårligste og minst holdbare dekkene jeg har hatt.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Jallafredag 10. januar 2020, klokken 19:24
Sitat fra: Rapid på fredag 10. januar 2020, klokken 17:49
Jeg kommer til å bytte til 235/55-19 såsnart 20 tommerne jeg har er utslitt. Ett spørsmål som åpenbarer seg er disse evindelige inkonsekvente kjøretøydataene. Lastindeks 105 skal jo være ok selv om vognkortet sier 110. Men hva med hastighetsindeks? Bilen er oppgitt til maks 210km/t (H). Men dekk kravet er oppgitt til 270km/t (W). Kan en velge H om det er gunstig av en eller annen grunn?
Å kjøre med for lav lasteindeks er ulovlig og du vil stryke på PKK og teknisk kontroll.
Vi har også problemet med forsikring hvis det skjer en ulykke. Siden bilen ikke er i forskriftsmessig stand, så vil jeg tro at forsikringsselskap vil kunne kreve regress og nekte utbetaling ved en kaskoskade. Forskjellen mellom LI=105 og LI=110 er 135kg, og det er faktisk endel. Står det oppført i vognkortet at du må ha hastigheteskode=W må du følge det, ellers så må du få oppdatert vognkortet ditt. Dette er vel mulig så lenge importør/produsent av bil godkjenner det.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: jkirkebofredag 10. januar 2020, klokken 21:24
Sitat fra: Jalla på fredag 10. januar 2020, klokken 19:24
Sitat fra: Rapid på fredag 10. januar 2020, klokken 17:49
Jeg kommer til å bytte til 235/55-19 såsnart 20 tommerne jeg har er utslitt. Ett spørsmål som åpenbarer seg er disse evindelige inkonsekvente kjøretøydataene. Lastindeks 105 skal jo være ok selv om vognkortet sier 110. Men hva med hastighetsindeks? Bilen er oppgitt til maks 210km/t (H). Men dekk kravet er oppgitt til 270km/t (W). Kan en velge H om det er gunstig av en eller annen grunn?
Å kjøre med for lav lasteindeks er ulovlig og du vil stryke på PKK og teknisk kontroll.
Vi har også problemet med forsikring hvis det skjer en ulykke. Siden bilen ikke er i forskriftsmessig stand, så vil jeg tro at forsikringsselskap vil kunne kreve regress og nekte utbetaling ved en kaskoskade. Forskjellen mellom LI=105 og LI=110 er 135kg, og det er faktisk endel. Står det oppført i vognkortet at du må ha hastigheteskode=W må du følge det, ellers så må du få oppdatert vognkortet ditt. Dette er vel mulig så lenge importør/produsent av bil godkjenner det.

Hva som står i vognkortet mhp. LI spiller ingen rolle. Det er tillatt akselvekt man må se på og om LI 105 tilsvarer høy nok akselvekt kan man lovlig bruke det selv om det står LI 110 i vognkortet.

Hastighetskoden må man følge, så lenge dekket ikke er M+S merket.
Tittel: Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
Skrevet av: Kubiskisklørdag 11. januar 2020, klokken 00:04
Sitat fra: Cned86 på fredag 10. januar 2020, klokken 09:43
Sitat fra: Kubiskisk på torsdag 09. januar 2020, klokken 23:05
Jeg har tatt første steg ved å kjøpe et sett 19" Cyclone med originale 265 Nokian piggfrie SUV dekk, montert på bilen og økt lufttrykket til 48 bar på kalde hjul. Tiden får vise hva slags dekk jeg skal kjøre med videre, men det frister å prøve dette med sommerdekk også.

Første tur fra Østfold til Lysaker i går viste 16% lavere forbruk enn dagen før med 20". Veien hjem oppnådde jeg 10% lavere forbruk. Fulgte trafikken i venstrefilen begge veier så det var ikke "lusekjøring" heller. Liten vitenskap bak dette, men det er helt åpenbart at forbruket har gått ned drastisk, mellom 10 og 16 % for de turene jeg har sammenlignet via loggbok i app over tidligere turer.

Mye mere behagelig å kjøre med, mere komfort. Synes bilen er mere støyfri også. Mere enn stabil nok for meg, jeg har ofte hund i bilen liker at de er trygge. Lenge siden jeg har sett 175Wh/km for siste 50km når jeg parkerte på Lysaker.
Hvor kjøpte du felgene?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

finn.no