Elbilforum.no
Diverse => Humor og kanari => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på mandag 09. september 2019, klokken 13:34
Audi Norge sliter også med dette med effekt og mengde...
Fjorten kubikk veier en kilo strøm.
Jeg har ikke gått 9 meter på grunnskole uten å ha fått med meg noe som helst, nei.
Det rotes jo mye med kilowatt og kilowattimer her på forumet. Men jeg prøver å ikke være sånn gammel grinebiter, så jeg holder kjeft om det. Likevel fint at vi tar bilforhandlerne (og andre som burde vite bedre) for det når ikke de heller greier det. Nå prøver jeg å huske hvor jeg så noe målt i kilowatt per time, men det har jeg visst fortrengt.
Men for å ta spørsmålet bittelitt på alvor: Ut fra Einsteins berømte E=mc2, så tilsvarer vel 1 kWh sånn omtrent 40 nanogram. Det vil si, 0,00000004 gram.
Her kan du finne Leafer til salgs med en effekt på 33HK:
https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_effect_to=33&make=0.792&model=1.792.2000183
Ellers synes jeg Vegvesenet har gjort det bra. I mange tilfeller har jeg sett at de har tatt noen siffre fra offisiell batterikapasitet, og dytta inn i et felt for motoreffekt. Mange Leafer var registrert med en effekt på 24kw.
Heldigvis er vegvesenet innovativt:
Når jeg kikker på en tilfeldig bil som er til salgs, så har vegvesenet kommet med ett nytt begrep:
Maks effekt per halvtime 24 KW
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EK79823
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 16. september 2019, klokken 09:57
Heldigvis er vegvesenet innovativt:
Når jeg kikker på en tilfeldig bil som er til salgs, så har vegvesenet kommet med ett nytt begrep:
Maks effekt per halvtime 24 KW
Ja, jeg har også lagt merke til det. Men jeg fant en forklaring – husker ikke hvor i farta: Det skal være maks effekt du kan få motoren til å yte i en halvtime kontinuerlig. Tanken er kanskje at vel kan du få ut masse effekt i en forbikjøring, men over en lengre tidsperiode – tenk lang motbakke opp fjellet for eksempel – så klarer du ikke ut den samme effekten. En hybridbil med liten batterikapasitet og ikke så kraftig bensinmotor, for eksempel, kan sikkert ta ut mye større effekt over en kort periode enn over en halvtime.
Navnet «maks effekt per halvtime» er selvfølgelig bare egnet til å forvirre.
Da jeg først kom over begrepet, var det for en el-buss. Det rare er at bussen ikke har tilstrekkelig batteri til å levere den oppgitte effekten i en hel halvtime. Forstå det den som kan.