Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: tromsø på lørdag 07. september 2019, klokken 21:11

Tittel: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: tromsølørdag 07. september 2019, klokken 21:11
Jeg lurer på hvor viktig det er for dere andre at din elbil er laget av fornybar energi eller ikke?

Ettersom det kreves mer energi å lage en elbil sammenlignet med en ICE så er det særlig viktig å unngå bruk av fossile kilder for produksjon av bilen. E-tron og i3 lages av fornybar energi så lang som mulig, se artikkelen her under og Tesla har vel samme ambisjon. Ellers har jeg ikke lest om at andre elbiler spesifikk lages av fornybar energi.

Fra: https://www.wired.com/story/audi-e-tron-green-factory/
“Greening step one for Audi, which is owned by Volkswagen, began with the building itself, as it prepared to convert an A1 compact hatchback assembly plant to one equipped to build the E-tron. It set up a 37,000-square-meter photovoltaic farm on the rooftop, which cranks out 3,000 megawatt-hours of electricity per year. This saves the complex 700 metric tons of CO2—equal to the yearly energy use of about 85 homes. The solar cells, which nearly blanket the facility’s multiple structures, reduce the plant’s total grid-based electricity consumption by 95 percent. The factory also puts a dent in its electricity consumption by using high-efficiency heat exchangers to control the temperature of different areas in the factory, which Audi estimates saves it another 4,000 tons of CO2 emissions annually.
Audi is also the only EV manufacturer in the world to assemble its batteries under the same roof as the car itself, which Danau said helps the automaker increase its efficiency and control battery quality. (The cells come from LG, but the design and assembly of the actual modules is solely an Audi effort.)
The carmaker says it finds the rest of its carbon savings by making environmental choices when it can. For example, Audi purchases carbon credits to offset less savory but, for now, necessary practices, like the incineration of used solvents from the assembly process. It also uses biogas to heat the facility.
Of course, none of this comes cheap. “It’s an investment, but if you look at it from a five- or 10-year perspective, it becomes a viable solution,” says Audi CEO Bram Schot. “It’s also a matter of conviction—do you want to do that, yes or no?”
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: eivhellelørdag 07. september 2019, klokken 22:10
Det hjelper også at Audi har tatt frem etron 50 som bruker 3/4 av battericellene til etron 55. Da kan man produsere 4 biler i stedet for 3 med samme antall battericeller. Så for miljøet sin del er det mest gunstig at vi som forbrukere aksepterer å måtte lade litt oftere. :+1:
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: Fossilbillørdag 07. september 2019, klokken 23:15
Artig lesning.

Men jeg må ærlig talt si jeg ikke bryr meg en døyt om hvordan den er produsert :)


Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: tromsøsøndag 08. september 2019, klokken 00:18
Takk for svar eivhelle og Fossilbil, en som bryr seg og en som ikke.

For egen del forsvinner en stor del av poenget med elbil hvis den som lager bilen ikke tenker på slike ting. Det positive er at fler og fler bilmerker begynner å snakke om og omstille til grønn produksjon, så det går i rett retning!
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: Ullesøndag 08. september 2019, klokken 01:46
Jeg lurer på hvor viktig det er for dere andre at din elbil er laget av fornybar energi eller ikke?

Ettersom det kreves mer energi å lage en elbil sammenlignet med en ICE så er det særlig viktig å unngå bruk av fossile kilder for produksjon av bilen. E-tron og i3 lages av fornybar energi så lang som mulig, se artikkelen her under og Tesla har vel samme ambisjon. Ellers har jeg ikke lest om at andre elbiler spesifikk lages av fornybar energi.

Fra: https://www.wired.com/story/audi-e-tron-green-factory/
“Greening step one for Audi, which is owned by Volkswagen, began with the building itself, as it prepared to convert an A1 compact hatchback assembly plant to one equipped to build the E-tron. It set up a 37,000-square-meter photovoltaic farm on the rooftop, which cranks out 3,000 megawatt-hours of electricity per year. This saves the complex 700 metric tons of CO2—equal to the yearly energy use of about 85 homes. The solar cells, which nearly blanket the facility’s multiple structures, reduce the plant’s total grid-based electricity consumption by 95 percent. The factory also puts a dent in its electricity consumption by using high-efficiency heat exchangers to control the temperature of different areas in the factory, which Audi estimates saves it another 4,000 tons of CO2 emissions annually.
Audi is also the only EV manufacturer in the world to assemble its batteries under the same roof as the car itself, which Danau said helps the automaker increase its efficiency and control battery quality. (The cells come from LG, but the design and assembly of the actual modules is solely an Audi effort.)
The carmaker says it finds the rest of its carbon savings by making environmental choices when it can. For example, Audi purchases carbon credits to offset less savory but, for now, necessary practices, like the incineration of used solvents from the assembly process. It also uses biogas to heat the facility.
Of course, none of this comes cheap. “It’s an investment, but if you look at it from a five- or 10-year perspective, it becomes a viable solution,” says Audi CEO Bram Schot. “It’s also a matter of conviction—do you want to do that, yes or no?”

Fint det Audi gjør her, men hovedgrunnen til at det kreves mer energi for produksjon av en elbil er vel produksjonen av battericellene som gjøres hos LG et sted i asia? I tillegg er det vel også sånn at brorparten av komponentene som går inn i en bil produseres av underleverandører, slik at det totale co2-regnskapet for bilen handler om langt mer enn audis fabrikk alene. Lukter mao litt grønnvasking om det bare er etronfabrikken de utstyrer med solceller og varmegjenvinning - men om dette er noe de skal gjøre over hele fjøla OG kreve tiltak fra underleverandører så tommel opp fra meg.

Så kan man jo også innvende at for 95% av kjøreturene kunne du klart deg med feks 1300kg i3 med 42kwh batteri istedenfor 2500kg audi med 95kwh batteri som nok vil gitt en nær halvering av co2-utslipp på livssyklus. Eller bare syklet mer, droppet noen flyturer, flyttet til en mer klimavennlig del av landet (tromsø er for kaldt og krever for mye transport av varer) osv osv.


Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: Ingeniørensøndag 08. september 2019, klokken 08:43
Jeg lurer på hvor viktig det er for dere andre at din elbil er laget av fornybar energi eller ikke?

Ettersom det kreves mer energi å lage en elbil sammenlignet med en ICE så er det særlig viktig å unngå bruk av fossile kilder for produksjon av bilen. E-tron og i3 lages av fornybar energi så lang som mulig, se artikkelen her under og Tesla har vel samme ambisjon. Ellers har jeg ikke lest om at andre elbiler spesifikk lages av fornybar energi.

Fra: https://www.wired.com/story/audi-e-tron-green-factory/
“Greening step one for Audi, which is owned by Volkswagen, began with the building itself, as it prepared to convert an A1 compact hatchback assembly plant to one equipped to build the E-tron. It set up a 37,000-square-meter photovoltaic farm on the rooftop, which cranks out 3,000 megawatt-hours of electricity per year. This saves the complex 700 metric tons of CO2—equal to the yearly energy use of about 85 homes. The solar cells, which nearly blanket the facility’s multiple structures, reduce the plant’s total grid-based electricity consumption by 95 percent. The factory also puts a dent in its electricity consumption by using high-efficiency heat exchangers to control the temperature of different areas in the factory, which Audi estimates saves it another 4,000 tons of CO2 emissions annually.
Audi is also the only EV manufacturer in the world to assemble its batteries under the same roof as the car itself, which Danau said helps the automaker increase its efficiency and control battery quality. (The cells come from LG, but the design and assembly of the actual modules is solely an Audi effort.)
The carmaker says it finds the rest of its carbon savings by making environmental choices when it can. For example, Audi purchases carbon credits to offset less savory but, for now, necessary practices, like the incineration of used solvents from the assembly process. It also uses biogas to heat the facility.
Of course, none of this comes cheap. “It’s an investment, but if you look at it from a five- or 10-year perspective, it becomes a viable solution,” says Audi CEO Bram Schot. “It’s also a matter of conviction—do you want to do that, yes or no?”

Fint det Audi gjør her, men hovedgrunnen til at det kreves mer energi for produksjon av en elbil er vel produksjonen av battericellene som gjøres hos LG et sted i asia? I tillegg er det vel også sånn at brorparten av komponentene som går inn i en bil produseres av underleverandører, slik at det totale co2-regnskapet for bilen handler om langt mer enn audis fabrikk alene. Lukter mao litt grønnvasking om det bare er etronfabrikken de utstyrer med solceller og varmegjenvinning - men om dette er noe de skal gjøre over hele fjøla OG kreve tiltak fra underleverandører så tommel opp fra meg.

Så kan man jo også innvende at for 95% av kjøreturene kunne du klart deg med feks 1300kg i3 med 42kwh batteri istedenfor 2500kg audi med 95kwh batteri som nok vil gitt en nær halvering av co2-utslipp på livssyklus. Eller bare syklet mer, droppet noen flyturer, flyttet til en mer klimavennlig del av landet (tromsø er for kaldt og krever for mye transport av varer) osv osv.

 :+1:
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: tromsøsøndag 08. september 2019, klokken 09:21
Ulle, takk for kommentarer. Er enig i at Audi må stille krav til underleverandører, særlig til LG. Men det som er viktig her er jo at Audi med E-tron forsøker gjøre en god del grønnere bilproduksjon og stiller krav (samme som Tesla). Det går som sagt i rett retning.

Er også enig i at man ikke skal kjøre rundt med en større batteripakke enn det man trenger. Akkurat derfor og selvfølgelig for at prisen er betydelig lavere har jeg bestilt E-tron 50 (med 71kWh), ikke 55 som har 95kWh.

Vi har kun en bil, er nå blitt en familie på 4 men vår Leaf 24kWh blir for trang og har for kort rekkevidde for kunne kjøre på ferieturer.

Ingen i familien flyr siden 3 år og vi tenker mye på CO2 forbruk på det meste vi gjør. Har under flere år regnet ut hvor mye CO2 jeg slipper ut per år via https://www.klimatkontot.se/
For fem år siden når jeg kjørte fossilt, flydde en del etc så lå jeg på 10 tonn CO2 per år, nå ligger jeg på 2.3 tonn per år. Så det går å gjøre forskjell og det går å leve klimatsmart også i Tromsø!
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: Kårepåsporetsøndag 08. september 2019, klokken 09:45
Ulle, takk for kommentarer. Er enig i at Audi må stille krav til underleverandører, særlig til LG. Men det som er viktig her er jo at Audi med E-tron forsøker gjøre en god del grønnere bilproduksjon og stiller krav (samme som Tesla). Det går som sagt i rett retning.

Er også enig i at man ikke skal kjøre rundt med en større batteripakke enn det man trenger. Akkurat derfor og selvfølgelig for at prisen er betydelig lavere har jeg bestilt E-tron 50 (med 71kWh), ikke 55 som har 95kWh.

Vi har kun en bil, er nå blitt en familie på 4 men vår Leaf 24kWh blir for trang og har for kort rekkevidde for kunne kjøre på ferieturer.

Ingen i familien flyr siden 3 år og vi tenker mye på CO2 forbruk på det meste vi gjør. Har under flere år regnet ut hvor mye CO2 jeg slipper ut per år via https://www.klimatkontot.se/
For fem år siden når jeg kjørte fossilt, flydde en del etc så lå jeg på 10 tonn CO2 per år, nå ligger jeg på 2.3 tonn per år. Så det går å gjøre forskjell og det går å leve klimatsmart også i Tromsø!
:+1:
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: daktarisøndag 08. september 2019, klokken 10:51
Så kan man jo også innvende at for 95% av kjøreturene kunne du klart deg med feks 1300kg i3 med 42kwh batteri istedenfor 2500kg audi med 95kwh batteri som nok vil gitt en nær halvering av co2-utslipp på livssyklus. Eller bare syklet mer, droppet noen flyturer, flyttet til en mer klimavennlig del av landet (tromsø er for kaldt og krever for mye transport av varer) osv osv.
så kan man faktisk si at ved å sitte på sofaen hele livet bruker man endra mindre energi enn hvis man reiser litt, kan bare spise gress fra egen potteplante, og event slutte å spise noe i det hele tatt så skaper man ingen utslipp...
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: tromsøsøndag 08. september 2019, klokken 11:55
daktari, hva vinner du på et slikt innlegg?
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: daktarisøndag 08. september 2019, klokken 13:16
daktari, hva vinner du på et slikt innlegg?
Jeg prøver å forklare at fra å være et klimaproblem til en klimaredder er en lang kontinuerlig skala. Hver enkelt får velge sitt punkt på linjen. Jeg misliker  moralisme og skrytepaver.
PS den viktigste gevinsten med elbil for meg er lokalmiljø, ikke klima.
PS2 jeg sykler til jobb hele året
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: tromsøsøndag 08. september 2019, klokken 13:56
Interessant at du syns jeg er en skrytepave for at jeg skriver at jeg har redusert utslippene mine.

Ja ja, tanken med mitt innlegg fra begynnelsen var bare å høre med forumet hvor mange som tenker på hvordan bilene lages.



Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: Lepet65søndag 08. september 2019, klokken 14:50
daktari, hva vinner du på et slikt innlegg?
Jeg prøver å forklare at fra å være et klimaproblem til en klimaredder er en lang kontinuerlig skala. Hver enkelt får velge sitt punkt på linjen. Jeg misliker  moralisme og skrytepaver.
PS den viktigste gevinsten med elbil for meg er lokalmiljø, ikke klima.
PS2 jeg sykler til jobb hele året
Og bytter bil en gang i året . . .
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: daktarisøndag 08. september 2019, klokken 16:15
Interessant at du syns jeg er en skrytepave for at jeg skriver at jeg har redusert utslippene mine.

Ja ja, tanken med mitt innlegg fra begynnelsen var bare å høre med forumet hvor mange som tenker på hvordan bilene lages.
Det har jeg ikke ment, det var en annen fyr som mente vi skulle sykle istedet for bil osv. Men som helårssyklist i 25 år vet jeg at det er et hardt liv, og ikke for alle.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: daktarisøndag 08. september 2019, klokken 16:16
daktari, hva vinner du på et slikt innlegg?
Jeg prøver å forklare at fra å være et klimaproblem til en klimaredder er en lang kontinuerlig skala. Hver enkelt får velge sitt punkt på linjen. Jeg misliker  moralisme og skrytepaver.
PS den viktigste gevinsten med elbil for meg er lokalmiljø, ikke klima.
PS2 jeg sykler til jobb hele året
Og bytter bil en gang i året . . .
Der har vi moralistene ja! Klimaskam tilbake til deg også!
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: tromsøsøndag 08. september 2019, klokken 17:06
Det har jeg ikke ment, det var en annen fyr som mente vi skulle sykle istedet for bil osv. Men som helårssyklist i 25 år vet jeg at det er et hardt liv, og ikke for alle.

Greit, da misforsto jeg deg. Er for øvrig helårssyklist i Tromsø. Når det ikke er for mye snø i løypa, da blir det ski til jobb :).

Men tilbake til mitt originalspørsmål om hvor mange som tenker på hvordan bilene lages, før innkjøp?
Fordi nesten ingen kommenterer det spørsmålet her så er konklusjonen at ikke er mange tenker på det.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: Lepet65søndag 08. september 2019, klokken 17:35
daktari, hva vinner du på et slikt innlegg?
Jeg prøver å forklare at fra å være et klimaproblem til en klimaredder er en lang kontinuerlig skala. Hver enkelt får velge sitt punkt på linjen. Jeg misliker  moralisme og skrytepaver.
PS den viktigste gevinsten med elbil for meg er lokalmiljø, ikke klima.
PS2 jeg sykler til jobb hele året
Og bytter bil en gang i året . . .
Der har vi moralistene ja! Klimaskam tilbake til deg også!
Jepp, kjører dieselbil som jeg kjøpte brukt for 5 år siden men vil gjerne bytte til el hvis den kan brukes til det samme jeg bruker dieseldyret til. Det er det ikke mange elbiler som oppfyller og de som gjør det koster godt over en 1/2-million kroner. Så da blir det gjenbruk/ombruk i noen år til, men jeg betaler bompenger og bruker kollektivt så ofte jeg har mulighet til det. At vi nordmenn går foran og viser vei for resten av verden er bra, men det er ikke alle som har råd til Tesla eller e-tron. Kunne sikkert kjøpt en Leaf og brukt som bil nr 2 men som eneste med sertifikat i husstanden synes jeg det er dyrt og råflott å ha 2 biler. Ang klimaskam er det mange som burde føle det før en stakkars småbarnsfamilie i Oslo.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: automatsøndag 08. september 2019, klokken 19:27


Men tilbake til mitt originalspørsmål om hvor mange som tenker på hvordan bilene lages, før innkjøp?
Fordi nesten ingen kommenterer det spørsmålet her så er konklusjonen at ikke er mange tenker på det.

Jeg tror ingen her gidder å kommentere det, fordi man er drittlei dette spørsmålet. Som stadig dras frem av elbilhatere.

Nei, elbiler er ikke perfekte. Og det skulle bare mangle. Vi er fortsatt i elbilens barndom.

Og i motsetning til eksosutslipp, så kan utslipp fra elbilproduksjon løses.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: tromsøsøndag 08. september 2019, klokken 19:52


Men tilbake til mitt originalspørsmål om hvor mange som tenker på hvordan bilene lages, før innkjøp?
Fordi nesten ingen kommenterer det spørsmålet her så er konklusjonen at ikke er mange tenker på det.

Jeg tror ingen her gidder å kommentere det, fordi man er drittlei dette spørsmålet. Som stadig dras frem av elbilhatere.

Nei, elbiler er ikke perfekte. Og det skulle bare mangle. Vi er fortsatt i elbilens barndom.

Og i motsetning til eksosutslipp, så kan utslipp fra elbilproduksjon løses.

Du skjønner visst ikke spørsmålet mitt!
Når hen skal kjøpe ny elbil så har hen muligheten å aktivt velge mellom elbiler som lages mer eller mindre grønt. Det vil si, hen kan stimulere elbilstilverkere å gå over til grønn produksjon. Er dette noe hen tenker på i innkjøpsprosessen?

Ps. Jeg har kjørt elbil lenge og ser elbiler som eneste muligheten til bærekraftig bilburen transport.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: turfsurfsøndag 08. september 2019, klokken 19:58
Men tilbake til mitt originalspørsmål om hvor mange som tenker på hvordan bilene lages, før innkjøp?
Jeg tenker på det. Derfor er Tesla med batteriproduksjon i Nevada ikke så dumt. Jeg tenker og på historikken til bilprodusent, og handlingene deres. Da gir VAG en dårlig smak i munnen.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: Crownsøndag 08. september 2019, klokken 20:08
Jeg tenker på det. Derfor er Tesla med batteriproduksjon i Nevada ikke så dumt. Jeg tenker og på historikken til bilprodusent, og handlingene deres. Da gir VAG en dårlig smak i munnen.

Ja, du mener de bare skal gi opp og legge ned, det hjelper ikke å erkjenne sine feil, si beklager og gjøre det de kan for å rette opp? De har jo fått sine gigantbøter, sagt opp sjefer i hopetall og endret på svært mye.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: turfsurfsøndag 08. september 2019, klokken 21:58
Ja, du mener de bare skal gi opp og legge ned, det hjelper ikke å erkjenne sine feil, si beklager og gjøre det de kan for å rette opp? De har jo fått sine gigantbøter, sagt opp sjefer i hopetall og endret på svært mye.
De holder fremdeles tilbake. Det er kun profitt som styrer. Grunnen til at det kommer biler i 2020 er kun europeisk lovgivning.

De kunne fint levert mye mere, det hadde bare svidd litt mere i lommeboka. Sorry, min tiltro til VAG er null. De fortjener å gå overende.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: eivhellemandag 09. september 2019, klokken 11:01
Ja, du mener de bare skal gi opp og legge ned, det hjelper ikke å erkjenne sine feil, si beklager og gjøre det de kan for å rette opp? De har jo fått sine gigantbøter, sagt opp sjefer i hopetall og endret på svært mye.
De holder fremdeles tilbake. Det er kun profitt som styrer. Grunnen til at det kommer biler i 2020 er kun europeisk lovgivning.

De kunne fint levert mye mere, det hadde bare svidd litt mere i lommeboka. Sorry, min tiltro til VAG er null. De fortjener å gå overende.
Dette er ærlig talt bare bullshit. Leveranse av elbiler vil i flere år fremover være begrenset av tilgangen på battericeller. Og det kan man i liten grad kjøpe seg ut av. Det vil si. VAG har brukt sine økonomiske muskler til å kjøpe en god andel av den tilgjengelige batteriproduksjonen slik at de skal være i stand til å levere brukbart volum de kommende årene. Andre bilprodusenter sliter mer med å levere.

Om man har et ærlig ønske om en omlegging av bilproduksjon fra fossil til elbil, er det passe bakstreversk å håpe at den etablerte bilbransjen skal gå overende. Mener du at Tesla skal redde verden alene?
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: turfsurfmandag 09. september 2019, klokken 12:23
Dette er ærlig talt bare bullshit. Leveranse av elbiler vil i flere år fremover være begrenset av tilgangen på battericeller. Og det kan man i liten grad kjøpe seg ut av. Det vil si. VAG har brukt sine økonomiske muskler til å kjøpe en god andel av den tilgjengelige batteriproduksjonen slik at de skal være i stand til å levere brukbart volum de kommende årene. Andre bilprodusenter sliter mer med å levere.

Om man har et ærlig ønske om en omlegging av bilproduksjon fra fossil til elbil, er det passe bakstreversk å håpe at den etablerte bilbransjen skal gå overende. Mener du at Tesla skal redde verden alene?
De kunne investert i batteriproduksjon på egen hånd for lenge siden. Kom ikke og si at VAG med flere ikke har finansielle muskler til det. Fossilprodusentene har trenert overgangen til elbiler så mye de kan, og driver fortsatt med det. De leverer bare det som maksimerer profitt. Å skylde på batteriprodusentene er bare tull.

At nåtilstanden er at man sliter med å få nok batterier har bare bilfabrikantene seg selv å takke for. Har du virkelig så store VAG skylapper at du ikke innser det?

Hva jeg synes VAG fortjener og hva som i praksis er best for å sikre overgang til elbiler er to forskjellige ting.

Selvfølgelig tror eller mener jeg ikke Tesla skal eller kommer til redde verden alene, har du sett meg påstå det noe sted? Er det noen som sprer bullshit her så er det vel du.

Men jeg tror det er mange som kan steppe inn å ta over etter de tradisjonelle fabrikantene. Elbiler krever ikke samme spesialkompetanse som fossilbiler. Kinesiske produsenter kommer for fullt, pluss selskaper som Byton m.fl. De er sikkert bare happy for å kjøpe opp konkursbo...


Så ja, grønn produksjon er viktig. Men da får de legge det inn over hele fjøla, ikke kun ved etron produksjon.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: eivhellemandag 09. september 2019, klokken 12:49
Det er ikke bare produksjonskapasitet på battericeller som er problemet. Man skal også skaffe råvarer. Alt dette tar tid å gjennomføre. Tesla bygde ikke sin første gigafactory over natta heller.

VW og Toyota er verdens største bilprodusenter. Hvem av disse har investert mest for å satse på elbiler? VW har også solgt en betydelig andel av de elbilene som ruller rundt på norske veier.

Jeg synes det er temmelig naivt å tenke at det er bilprodusentene sitt ansvar å fremtvinge endringer. Dette er først og fremst bedrifter som skal tjene penger for sine aksjonærer. Og de får ikke lov av sine styrer å gjøre investeringer som ikke vil være lønnsomme. Og innføring av elbiler er ikke lønnsom forretning med mindre myndighetene legger til rette for det. Ansvaret for at ting har tatt tid kan derfor like gjerne rettes mot myndighetene i for eksempel EU som har brukt for lang tid på å innføre strengere krav til utslipp.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: JorElmandag 09. september 2019, klokken 13:10
1....Dette er først og fremst bedrifter som skal tjene penger for sine aksjonærer. Og de får ikke lov av sine styrer å gjøre investeringer som ikke vil være lønnsomme.

2....Og innføring av elbiler er ikke lønnsom forretning med mindre myndighetene legger til rette for det. Ansvaret for at ting har tatt tid kan derfor like gjerne rettes mot myndighetene i for eksempel EU som har brukt for lang tid på å innføre strengere krav til utslipp.
1. Nøkkelen til at VAG setter egne inntekter forran miljøet. VAG er/var verstingen?
2. VAG jobber aktivt i mot strengere krav. Jobber også aktivt mot myndighetene mtp  sjekk av gjennomføring av miljøkrav.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: JorElmandag 09. september 2019, klokken 13:21
Legger ved en link som handler om VAG og forurensing. Starten handler om Dieselgate/miljøkriminalitet. Jeg har hoppet til der man snakker om europa.
https://youtu.be/nm5UFqxNzDk?t=512
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: eivhellemandag 09. september 2019, klokken 14:21
Legger ved en link som handler om VAG og forurensing. Starten handler om Dieselgate/miljøkriminalitet. Jeg har hoppet til der man snakker om europa.
https://youtu.be/nm5UFqxNzDk?t=512

Det er ingen som bestrider dieselgate, eller at fossil industrien har jobbet for minst mulig restriksjoner. Men det er et langt steg derfra til å forvente at et stort konsern bare skal forkaste sin nåværende teknologiplattform og gjøre enorme investeringer i alternativ teknologi uten sterke intensiver fra myndighetene i de største markedene.

Tesla kan gjøre slike ting fordi en mann sitter med veldig mye av makten. I et konsern som VAG er det hundrevis av mennesker med forskjellig mening som skal bli enige samtidig.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: turfsurfmandag 09. september 2019, klokken 14:25
Det er ikke bare produksjonskapasitet på battericeller som er problemet. Man skal også skaffe råvarer. Alt dette tar tid å gjennomføre. Tesla bygde ikke sin første gigafactory over natta heller.
Nei, men kunne ikke VAG startet samtidig som Tesla? Og de har mye bedre finanser.
Sitat
VW og Toyota er verdens største bilprodusenter. Hvem av disse har investert mest for å satse på elbiler? VW har også solgt en betydelig andel av de elbilene som ruller rundt på norske veier.
At noen er værre er ikke noen unnskyldning.

Sitat
Jeg synes det er temmelig naivt å tenke at det er bilprodusentene sitt ansvar å fremtvinge endringer. Dette er først og fremst bedrifter som skal tjene penger for sine aksjonærer. Og de får ikke lov av sine styrer å gjøre investeringer som ikke vil være lønnsomme. Og innføring av elbiler er ikke lønnsom forretning med mindre myndighetene legger til rette for det. Ansvaret for at ting har tatt tid kan derfor like gjerne rettes mot myndighetene i for eksempel EU som har brukt for lang tid på å innføre strengere krav til utslipp.
Enig mye av det du sier her. Det endrer ikke på at de kunne ha gjort mye mere enn de har, det de har gjort er kun med tanke på kortsiktig profitt. En mangel på langsiktighet og å ta ansvar. Du skjønner store virksomheter som VAG kan tenke på mere enn profitt de og (ink styret). Og når det gjelder myndighetene, hvem har jobbet mere med lobbying og endring av krav enn de tyske bilprodusentene? WLTP er jo bare en vits i.f.h.t. hva det skulle ha vært.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: eivhellemandag 09. september 2019, klokken 15:33
Jeg er ganske sikker på at det finnes mange som jobber i VAG systemet som ønsker at de hadde startet tidligere. Men det er etterpåklokskap. Man kan ikke endre fortiden. Derfor må man heller vurdere innsatsen etter hva man gjør i dag i stedet for å kritisere det som ble gjort i fortiden. Og i dag er VAG blant de mest offensive og seriøse i sin satsing på elbiler.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: JorElmandag 09. september 2019, klokken 16:19
VAG har de siste 3 årene produsert over 10 000 000 bensin og dieselbiler pr. år!
La oss ta helt av og si at VAG har produsert 100 000elbiler til sammen i alle år.
Dette er ikke å satse på elbil.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: eivhellemandag 09. september 2019, klokken 17:37
VAG har de siste 3 årene produsert over 10 000 000 bensin og dieselbiler pr. år!
La oss ta helt av og si at VAG har produsert 100 000elbiler til sammen i alle år.
Dette er ikke å satse på elbil.

Så fordi volumet av elbiler er lavt satses det ikke. Da satser vel heller ikke Tesla på elbiler, siden de ikke er i nærheten av å produsere tilsvarende volumer? Eller er det så at en produsent som kun lager elbiler alltid satser mest, helt uavhengig om man lager 100  eller 1 million biler i året?

For øvrig er det registrert totalt 48943 elbiler fra VW mot totalt 45078 Tesla Model S,X og 3. I tillegg har Audi registrert 3447 etron. Så VAG har levert en god del flere elbiler til det Norske markedet enn Tesla. Det er kun Nissan som har levert flere elbiler med 56325 Leaf.

Men Nissan satser vel heller ikke på elbil siden de også lager flest biler med fossil motor.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: JorElmandag 09. september 2019, klokken 17:49
Eller man kan snu på miljø-regnestykket.
Hvor mange utslippsfrie biler produserer VAG ifh til bensin og dieselbiler.
Det er jo det som teller for luftkvaliteten.
 
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: JorElmandag 09. september 2019, klokken 18:16
"VAG har levert en god del flere elbiler til det Norske markedet enn Tesla."

Utrolig mange elbiler blir solgt i europa, for så å bli eksportert til Norge. Da har f.eks Tyskland solgt så-så mange elbiler i Tyskland, men de kjører alikevel på norke veier..
Vi lever sammen på Jorden, så det er regnestykket for hele verden som er interessant. Da er nok Tesla en større elbilprodusent enn VAG. Å telle registrerte elbiler i Norge er tull og tøys. Ofte så hører man jo at Norge er et så lite marked at det ikke teller. Men det teller altså når VAG skal glorifiseres?
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: turfsurfmandag 09. september 2019, klokken 18:31
Så fordi volumet av elbiler er lavt satses det ikke. Da satser vel heller ikke Tesla på elbiler, siden de ikke er i nærheten av å produsere tilsvarende volumer?
Mm, Tesla produserer mye mere elbiler enn VAG. EGolf er jo bare en oppgulpet fossilbil (sier ikke at det er en dårlig bil), laget for å trå vannet.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: eivhellemandag 09. september 2019, klokken 19:29
Et annet moment dere hopper bukk over er teknologiutvikling. Første e-golf (2014)brukte battericeller som gav 24.2kWh med en ren cellevekt på 188 kg. Når facelift utgaven kom (2017) fikk man 35.8 kWh med 218 kg battericeller. BMW i3 har gått gjennom to oppgraderinger fra først 60Ah, så 94Ah til nå 120Ah i samme fysiske pakke. Man har gått fra en batterikjemi med 33% kobolt til 20% og i neste omgang 10%. Man får i dag mye mer kapasitet ut av de samme råvarene enn det som var tilfellet for 5 år siden.

Hvis de store bilfabrikkene skulle ha kunnet påvirke denne utviklingen måtte de ha investert store summer i forskning og utvikling på batteriteknologi. Og man måtte hatt en tidshorisont på 5-10 år før man kunne forvente at forskningen skulle gi produkter man kunne selge. Så man måtte ha startet for 15 år siden om man skulle ha vært på samme sted man er i dag for 5 år siden. Og hvor mange var det som var 100% overbevist om at batterier var fremtiden for bilen i 2004?
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: JorElmandag 09. september 2019, klokken 20:39
Når det gjelder teknologi, så måtte man jo vente på noen patenter som ble frigitt, slik at elbilløpet var i gang. Det var vist noen som hadde kjøpt dem, kun for å gjemme dem bort.. Så kunne man begynne å utvikle bedre motorer og batterier. Men her er det jo ikke blitt lagt ut mange kronene fra de som vil at ICE-bilene skal få kjøre rundt alene. VAG har nok brukt mer penger gjennom reklame, for å fortelle hvor "grønne" de er, en å utvikle noe som vil utfordre deres eksistens.
VAG er ikke på miljøets side enda. Kommer de ikke på rett side, håper jeg de blir straffet på det av forbrukerne.
Å si at VAG er grønne, er akkurat som trådtittelen, optimistisk selvplaging :D ;D
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: JorElmandag 09. september 2019, klokken 21:03
Dette med teknologi fornektelse/motarbeidelse gjør at Tesla har måtte stå for utvikling av teknologi. Ja det har nok kostet, men det er derfor de ligger fremst. VAG må kjøpe batterier og ting og tang av 3.-part, men Tesla hele tiden prøver å få alt innomhus. Når Tesla er på toppen teknologisk, slik som nå, vil elbilene fra VAG, enten være dårligere enn Tesla sine. Eller de vil være like gode, men altfor dyre å produsere. eks S75D er overlegen E-tron55 selv om den har et 90kwt-batteri. Taper på fart og lengde i den sammenhengen. Her må nok Eltron opp i minst 100kwt mot 75kwt.
Det er egentlig en utrolig kjekk prosess å se på hvordan "the good guys" tar innersvingen på konkurrentene eller Goliat og David om man vil.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: tromsømandag 09. september 2019, klokken 21:26
Interessant å lese for og emot VAG/Tesla og vem som lager den beste elbilen. Men det er egentlig en unødvendig diskusjon. Jeg sier, ja takk begge to! Vi må få så mange produsenter som mulig til å lage elbiler!

Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert? E-tron, i3 og teslor er i det perspektivet relativt grønne sammenlignet med andre elbiler.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: eivhellemandag 09. september 2019, klokken 21:50
Dette med teknologi fornektelse/motarbeidelse gjør at Tesla har måtte stå for utvikling av teknologi. Ja det har nok kostet, men det er derfor de ligger fremst. VAG må kjøpe batterier og ting og tang av 3.-part, men Tesla hele tiden prøver å få alt innomhus. Når Tesla er på toppen teknologisk, slik som nå, vil elbilene fra VAG, enten være dårligere enn Tesla sine. Eller de vil være like gode, men altfor dyre å produsere. eks S75D er overlegen E-tron55 selv om den har et 90kwt-batteri. Taper på fart og lengde i den sammenhengen. Her må nok Eltron opp i minst 100kwt mot 75kwt.
Det er egentlig en utrolig kjekk prosess å se på hvordan "the good guys" tar innersvingen på konkurrentene eller Goliat og David om man vil.

Hvorfor sammenligner du epler og pærer. Etron er sammelignbar med model X, ikke model S. Og etron knuser model X på pris. Og Model S også for den del. Audi kan tilby en stor premium SUV til 500k. Tesla model X må du betale 837k for. Og hvem bryr seg egentlig om fart og rekkevidde, så lenge rekkevidden er lang nok og bilen tar deg dit du vil.

Og det er for øvrig panasonic som står for teknologiutviklingen av Teslas batterier.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: turfsurfmandag 09. september 2019, klokken 22:01
Audi kan tilby en stor premium SUV
Man kan si mye rart om etron, men en stor premium SUV er det ikke. En "grøntprodusert" crossover i mellomklassen kanskje.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: eivhellemandag 09. september 2019, klokken 22:20
Interessant å lese for og emot VAG/Tesla og vem som lager den beste elbilen. Men det er egentlig en unødvendig diskusjon. Jeg sier, ja takk begge to! Vi må få så mange produsenter som mulig til å lage elbiler!

Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert? E-tron, i3 og teslor er i det perspektivet relativt grønne sammenlignet med andre elbiler.
Helt enig i at diskusjonen er unødvendig. Jeg gir beng i hva som skjedde i fortiden så sant man fokuserer på å gjøre de rette tingene fremover. VW og Audi jobber målrettet med å rette opp feilene fra diesel skandalen og bruker store resurser på bærekraftig volumproduksjon av elbiler.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: JorElmandag 09. september 2019, klokken 22:29
Interessant å lese for og emot VAG/Tesla og vem som lager den beste elbilen. Men det er egentlig en unødvendig diskusjon. Jeg sier, ja takk begge to! Vi må få så mange produsenter som mulig til å lage elbiler!

Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert? E-tron, i3 og teslor er i det perspektivet relativt grønne sammenlignet med andre elbiler.
Vi har en felles sak i elbiler, helt klart :+1:
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: JorElmandag 09. september 2019, klokken 22:32
Dette med teknologi fornektelse/motarbeidelse gjør at Tesla har måtte stå for utvikling av teknologi. Ja det har nok kostet, men det er derfor de ligger fremst. VAG må kjøpe batterier og ting og tang av 3.-part, men Tesla hele tiden prøver å få alt innomhus. Når Tesla er på toppen teknologisk, slik som nå, vil elbilene fra VAG, enten være dårligere enn Tesla sine. Eller de vil være like gode, men altfor dyre å produsere. eks S75D er overlegen E-tron55 selv om den har et 90kwt-batteri. Taper på fart og lengde i den sammenhengen. Her må nok Eltron opp i minst 100kwt mot 75kwt.
Det er egentlig en utrolig kjekk prosess å se på hvordan "the good guys" tar innersvingen på konkurrentene eller Goliat og David om man vil.

Hvorfor sammenligner du epler og pærer.
Du har jo en hel fruktkorg ;D
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: kom_så_og_gikkmandag 09. september 2019, klokken 22:34
Interessant å lese for og emot VAG/Tesla og vem som lager den beste elbilen. Men det er egentlig en unødvendig diskusjon. Jeg sier, ja takk begge to! Vi må få så mange produsenter som mulig til å lage elbiler!

Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert? E-tron, i3 og teslor er i det perspektivet relativt grønne sammenlignet med andre elbiler.

Tromsø: welcome to the shitshow.

Jeg tror du vil trives med e-tron, jeg gjør i alle fall det. Men du begynner kanskje å innse at det er en selsom affære å innhente informasjon, tips og råd om akkurat denne bilen på dette forumet. Det går av en eller annen grunn dit høna sparker ganske fort, selv om eiere av e-tron innimellom bidrar med svar og egne erfaringer. Men som sagt, det tar neppe lang tid før enhver tråd angående e-tron begynner å høres ut som en enfingret banjospiller med en streng tilgjengelig. Og det er sjelden bare en slik i "bandet". Det blir fort litt kjedsommelig etter min smak.

Tilbake til bilen. Jeg syns det er greit at Audi reduserer det totale utslippet av produksjonen av bilen (reduserer, ikke minimerer eller eliminerer). Jeg er dog ikke av den oppfatning at mitt valg av e-tron er spesielt miljøvennlig sammenlignet med en 2020 fossilbil. Det er absurd å i det hele tatt tenke at det vil være miljøvennlig å transportere seg milevis på kort tid i en flere tonn tung doning. Transport i det hele tatt er miljøfiendtlig, det ligger i sakens natur. Det sagt, så vil jeg gjerne gjøre det rimelig miljøvennlig, men i en doning som treffer best ift mine kriterier (plass, komfort, awd, brukervennlighet, nærliggende forhandler osv). Hadde miljø vært viktigst hadde jeg kjørt Ioniq. Så i likhet med de fleste andre her inne som har kjøpt eller bestilt e-tron, så har vi nok gjort det ut fra en totalvurdering, og e-tron passet dette best. Men som nevnt: que the music.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: JorElmandag 09. september 2019, klokken 22:53
kom-så-og-gikk: Hadde miljø vært viktigst hadde jeg kjørt Ioniq.

Miljø er ikke viktigst for deg. Hva med den beste bilen da? :)
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: automatmandag 09. september 2019, klokken 23:31


Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert? E-tron, i3 og teslor er i det perspektivet relativt grønne sammenlignet med andre elbiler.

Jeg tror modellutvalget for elbiler foreløpig er for snevert til at det er mulig å vekte dette i særlig grad. Man må ofte gjøre kompromisser i forhold til hva slags bil som hadde passet best, når nan velger elbil.

Så får det heller bli en bonus hvis en elbil man finner innafor bruksmessig, er produsert grønt.
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: Crownmandag 09. september 2019, klokken 23:49
kom-så-og-gikk: Hadde miljø vært viktigst hadde jeg kjørt Ioniq.

Miljø er ikke viktigst for deg. Hva med den beste bilen da? :)

Klart en lett bil med et lite batteri og lavest forbruk som Ioniq har minst fotavtrykk. Miljømessig er små batterier best, både produksjonsmessig i forbruk av metaller og vektmessig. Bilen bruker heller ikke strøm mens den ikke kjører, det er også pluss. Men som vanlig når du er inne i bildet så er diskusjonen langt utenfor e-tron :-D
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: Pippustirsdag 10. september 2019, klokken 00:02

Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert?

I fare for å bli idiotforklart, så er mitt enkle svar er nei!( ..og er det ikke grønnere kjøre kollektivt ;)) Dessuten synes det å være vanskelig å få entydige svar på hva en «grønn» produksjon egentlig er.

Jeg opplever spørsmålet ditt kanskje litt...rart. Litt pretensiøst kanskje. Men det har nok bare med meg å gjøre.
Er du genuint interessert i statistisk materiale om dette, så anbefaler jeg å lage en poll på det
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: tromsøtirsdag 10. september 2019, klokken 00:25
Vi er en familie som bor i Tromsø og vi sluttet fly for 3 år siden. For å kunne dra på ferie/jobbreiser har vi hitill tatt buss til Narvik og sen videre med tog, dette har nå blitt litt for komplisert når vi nettopp ble fire i familien. Å bruke ikke fossil kollektiv transport i Troms er umulig, vi har derfor konkludert i at en passe stor elbil er best å investere i. I 2019 finnes det ikke mange å velge på hvis man ikke vil bruke mer enn 500kNOK, så da ble valget e-tron 50 som er den grønneste bilen som passer oss.

Bor man i Oslo og har tilgang til elektriske tog (tog fra Trondheim til Bodø går fremdeles på diesel), ja da hadde vi valgt en mindre elbil og brukt mere tog. Eller ennå bedre, gådd med i elbilspool (finnes heller ikke i Tromsø).

Siste innlegg fra meg i denne tråden, god natt på dere
Tittel: Sv: Grønn produksjon av E-tron
Skrevet av: Elbilforum admintorsdag 12. september 2019, klokken 05:16
MODERATOR

Har delt tråden og slettet noen innlegg før dette, da den sporet helt av.

Hva som er en SUV kan diskuteres her:  https://elbilforum.no/index.php?topic=48252.0
De slettete innleggene kan gjerne gjentas i denne tråden.

Økonomiske og miljømessige aspekter med hensyn til egenproduksjon av el og samfunnsmessige endringer av slik produksjon kan diskuteres her: https://elbilforum.no/index.php?topic=48253.0

MVH
Moderator