Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Motorwatt på Fredag 06. ſeptember 2019, klokken 18:54

Tittel: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattFredag 06. ſeptember 2019, klokken 18:54
Idag prøvde jeg Autosteer, og gjett hva? Jeg kjørte i 11 minutter (da var jeg hjemme) uten å bli "nagget" en eneste gang. På to-felts vei med midtmarkering. Tok opp de 2-3 siste minuttene for å bevise hendingen :D. (Kan legge den ut hvis noen kan fortelle hvordan. Ikke YouTube!). Jeg slo den manuelt av og på igjen etter ca 4 minutter, og den var akkurat like villig. Go figure.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: JorElFredag 06. ſeptember 2019, klokken 19:13
Kjekt å høre Motorwatt.  :+1:
"Jeg er stuck på 2019.24.4." har du fremdeles 24.4 sw?   
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattFredag 06. ſeptember 2019, klokken 19:16
Kjekt å høre Motorwatt.  :+1:
"Jeg er stuck på 2019.24.4." har du fremdeles 24.4 sw?
Ja, samme firmware. Ganske urealistisk, og lurer litt på om det kan være noen andre skjulte feil som kan overraske. Bruker Autosteer sjelden, så jeg vet ikke når "fenomenet" oppstod.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: THEFredag 06. ſeptember 2019, klokken 19:28
Opplevde det samme med auto steer i dag. X100D med AP2 og 28.3.1

Kjørte på auto steer inn i en smal mørk tunnel, men med gulstripe. Fikk ei lang fergekø i mot med masse lastebiler og ei lang kolonne med motorsykler. Tidligere, også på SW 28.3.1, har bilen bremset for både lastebiler og motorsykler selv i dagslys. Spesielt har den vært veldig nervøs i møte med motorsykler, men i dag fungerte det eksemplarisk. Synes også plassering i kjørefelt var bedre og ikke så nær gulstripa. Og ikke minst var det jevnere og mer behagelig kjøring. En positiv og uventet erfaring i og med at det ikke har vært noen SW oppdatering siden sist jeg forsøkte med mye dårligere resultat. Må selvfølgelig teste litt mer før jeg konkluderer med at det ikke var flaks og tilfeldigheter som var årsaken til upåklagelig AP i dag.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattFredag 06. ſeptember 2019, klokken 19:52
Video:

https://www.youtube.com/watch?v=ZcTKZaoJ_Fs&feature=youtu.be

Ikke helt etter boka dette, men.....
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: 1000kwhFredag 06. ſeptember 2019, klokken 20:24
Det jeg virkelig føler mangler med dagens AP (jeg er liksom aldri så plaget av phantombremsing) er å bare kunne hvile hendene i fanget. Det er veldig avslappende.

Likevel, vi har jo sett en Tesla følge gamle spor over til motgående kjørebane på motorvei pga tidligere omkjøring, så det er vel kanskje ikke helt der enda. (Merk, på motorvei har AP aldri gjort feil for min del)..

Ikke reset, slå av connectivity og kverk wifi :p det er jo gull å ikke ha påminnelser
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: geearFredag 06. ſeptember 2019, klokken 21:18
Hvilken sw eller er det noen triks i ludo her?

Jeg hater naggingen så intenst..  >:(
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattFredag 06. ſeptember 2019, klokken 21:20
Hvilken sw eller er det noen triks i ludo her?

Jeg hater naggingen så intenst..  >:(
Har ikke gjort en dr....! Spennende å se om det varer natten over.

ps. Er indisponibel, og ikke kjørbar for øyeblikket.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattLørdag 07. ſeptember 2019, klokken 15:09
Som fryktet hadde Autosteer besluttet å gå tilbake til gamle "synder" i løpet av natten. Første gang en bug i Teslas software kunne vært til nytte, men den gang ei. Lurer veldig på hva som provoserte fram dette. Været var veldig vått, så satser på nytt ved neste styrtregn...
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: JorElLørdag 07. ſeptember 2019, klokken 15:45
Første gang en bug i Teslas software kunne vært til nytte, men den gang ei.
Dataverdens svar på Darwins evolusjonsteori :P
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: Fornybarbilſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 13:59
Hemmelig  ;)
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: o.b.lixſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 14:41
...


Hysj!
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: Fornybarbilſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 14:46
Nå ble jeg nervøs for at muligheten skal forsvinne 😁
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: o.b.lixſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 14:58
Finnes jo alltid Autopilot buddy "track mode only" - bannlyst av amerikanske biltilsyn...
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: geearMandag 09. ſeptember 2019, klokken 10:43
Hemmelig  ;)
Er dette en felle for at vi som nå ble syyyykt nysgjerrige skal sende deg PM? Hvaaa? HVAAAA?
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattMandag 09. ſeptember 2019, klokken 10:51
Hårklemme og kobber ble nevnt .... Så her er det tydeligvis ikke HighTec som skal til. Hårklemme har jeg tilgang til, og søker nå desperat etter kobberleverandører.  :D
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: OhmPaPaMandag 09. ſeptember 2019, klokken 11:28
Hvis man bruker diverse triks for å lure bilen til å tro at man holder i rattet og deretter kommer ut for en ulykke vil jeg tro forsikringsselskapet ikke blir så begeistret. Uavengig av hvem som måtte ha skylden.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattMandag 09. ſeptember 2019, klokken 12:27
Det tror jeg alle er klar over. Mitt innlegg skulle egentlig være å regne som et forsøk på humor....
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: Øyvind.hMandag 09. ſeptember 2019, klokken 13:38
Det jeg virkelig føler mangler med dagens AP (jeg er liksom aldri så plaget av phantombremsing) er å bare kunne hvile hendene i fanget. Det er veldig avslappende.

Nag eller ikke nag utgjør ingen forskjell ift å måtte ha hendene på rattet.
Ingen av systemene som leveres i dag tillater at du sitter med hendene i fanget. Alle er hands on, dvs du må ha hendene på rattet. Selv ikke AP1 som kjører dønn stabilt og forutsigbart bør man ha hendene noe annet sted enn på rattet annet enn i korte perioder hvor du uansett følger med på veien.

Årsaken er at dersom bilen skulle finne på noe rart er reaksjonstiden din uendelig mye kortere om du har hendene på rattet enn om de ligger noe annet sted. Du merker det umiddelbart med hånden om rattet gjør en brå bevegelse. Har du ikke hånden på rattet må du vente til kroppen din merker bilens så du går glipp av reaksjonstiden som ligger latent i tiden det tar fra rattet beveges til bilen endrer retning (prøv å sving fort fra side til side på motorvei så kjenner du treghet i bil vs ratt).
I tillegg må du flytte hendene opp på rattet. Den tiden der kan være alt for å unngå at støttesystemet ender i ulykke.

Jeg skulle gjerne hatt et system jeg også som tillot meg å ikke se på trafikken i det hele tatt og heller ta de mest komplekse kryssene selv, men et slikt system ser ut til å være noen år unna fortsatt.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: geearMandag 09. ſeptember 2019, klokken 20:30
Har aldri kjørt lange strekk uten hendene på rattet, men syns det fungerte utrolig bra å ha hendene liggende på fanget med tommelen inni rattet, kjente alltid godt hva den gjorde og var kjapp til å gripe tak. Men så har jeg heller aldri opplevd at den har gjort slike uventede ting. Den gjør sprell i rundkjøringer eller på veier uten merking, men det er ventet - skjønner jo når slike partier kommer. På motorveier og landeveier med god merking har den vært helt usannsynlig stabil og kjørt vanvittig bra - frem til eu-møkka. Plagen nå er at den krever så mye motstand at en må sitte og holde i rattet, og da kan jeg omtrent like godt styre selv.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: kodaxTirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 10:50
...Den tiden der kan være alt for å unngå at støttesystemet ender i ulykke...
:+1:
Jeg er glad for at det ikke er mange Teslaer som fyker rundt på autopilot uten at sjåførene må ha hendene på rattet, selv om de sjåførene selv mener at det garantert går fint.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: geearTirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 12:49
Hvis jeg er en av de du sikter til, så vil jeg bare si at jeg er en dårligere sjåfør med dagens AP enn jeg var før EU-nag-en. Nå handler det mer om å hele tiden gi nok motstand til at den ikke nagger. Slik den var hadde jeg mye mer fokus riktig sted og var mer avslappet, noe som gjorde iallfall meg til en bedre sjåfør. Naggingen fører heller til mer aggressiv/irritabel atferd.

Vi må uansett stole på at personer som har fått førerkort og setter seg bak rattet på en bil faktisk er i stand til å ta gode vurderinger, ellers er ikke dette liv laga...
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: kodaxTirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 13:43
Dagens løsning sier man skal holde hendene på rattet, dersom det skaper aggressiv/irritabel atferd må man vel heller la vær å bruke funksjonaliteten?
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattTirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 13:55
Dagens løsning sier man skal holde hendene på rattet, dersom det skaper aggressiv/irritabel atferd må man vel heller la vær å bruke funksjonaliteten?
Tesla kan kan anbefale dette, men vår "Lov om vegtrafikk" kan kreve (som vanlig veldig generelle):

§6: Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: kodaxTirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 15:58
Vi må uansett stole på at personer som har fått førerkort og setter seg bak rattet på en bil faktisk er i stand til å ta gode vurderinger, ellers er ikke dette liv laga...
Mulig jeg misforstår, eller at du er ironisk, men hvis du faktisk mener at de som har fått førerkort kan vurdere slikt selv og at det ikke er behov for systemer som tvinger brukerne til å holde i rattet, så er det vel flere gode eksempler på at det ikke stemmer, feks: https://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/NR20190904.aspx
Sitat
The NTSB determined the probable cause for the crash was the Tesla driver’s lack of response to the fire truck parked in his lane, due to his inattention and overreliance on the car’s advanced driver assistance system
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: geearTirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 21:04
Ikke ironisk. Er ganske sikker på at vedkommende du henviser til ikke har hatt god atferd i trafikken verken med eller uten autopilot, samme med han som satt i passasjersetet i england, mens bilen cruisa i fast lane forbi andre biler. Dette er de samme som uansett vil manipulere rattsensoren ved å putte en litago eller appelsin inni rattet. Eller henge på et fiskelodd, som jeg også har hørt folk bruke. De som VIL bruke det på den måten får det til enten det er 15 sekunder eller 90 sekunder. Det betyr nada med en appelsin i rattet, men det betyr noe for normal hensynsfull bruk av bilen. Jeg for min del har ikke lyst til å manipulere noe som helst, men forteller deg/dere at jeg var en mindre irritabel sjåfør med roligere atferd da autopiloten var uten EU-begrensningene. Bilen var også mer forutsigbar med at den kjørte fine svinger uten å gi folk hjerteinfarkt med alarmer og drit bare fordi svingen er krapp. Altså ikke tekniske begrensninger, kun et påfunn fra EU.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: spirrevippTirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 21:51
Dagens løsning sier man skal holde hendene på rattet (snip)

Problemet med dagens løsning er jo at den ikke sjekker om man har hendene på rattet, men sjekker at man gir rattet nok motstand. For meg er det helt unaturlig å gi rattet motstand på den måten, (nesten) like dumt som å kreve at folk plukket seg i nesa, trakk i øreflippen eller stakk ut tunga med jevne mellomrom...

Selv har jeg begynt å "henge" en arm på rattet istedenfor å hvile armene på rattet slik jeg helst vil, men det er mindre komfortabelt - spesielt når man skal kjøre langt.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: FornybarbilTirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 22:04
Så lenge man følger med og har øynene på veien går det fint. Hendene kan fint ligge på låret uten at reaksjonstiden blir mye lenger. Man har da kjørt bil i 20 år og vet nøyaktig hvor den skal til en hver tid. Enhver unaturlig retningsforandring fører til at hendene øyeblikkelig er på rattet.
Dere som ikke tror på dette har enten kjørt lite bil eller brukt autopilot lite. Which is it?
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: kodaxTirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 22:11
Så lenge man følger med og har øynene på veien går det fint. Hendene kan fint ligge på låret uten at reaksjonstiden blir mye lenger. Man har da kjørt bil i 20 år og vet nøyaktig hvor den skal til en hver tid. Enhver unaturlig retningsforandring fører til at hendene øyeblikkelig er på rattet.
Dere som ikke tror på dette har enten kjørt lite bil eller brukt autopilot lite. Which is it?
...hvis bare alle sjåfører hadde vært like selvsikre, så hadde 100% av alle ulykker vært den andre sjåførens skyld...
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: FornybarbilTirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 22:36
Det tar vel 0.2s å sende signal om å stramme musklene i hånden for å ta kontroll over bilen. Hvor mange ekstra ms tror dere det tar å løfte hånden 5cm i samme bevegelsen? 10ms? 15ms?
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: HandymanTirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 22:49
At man raskere vil kunne begrense en bevegelse i rattet når man har hendene "på rattet" bør være innlysende for de fleste. Hvor stor forskjellen vil være kan man derimot diskutere, men er det trangt kan det stå om få cm før man har en skrape i siden.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattTirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 22:53
Det er bortimot umulig å ha 100% full kontroll under bilkjøring. Det er for mange distraksjoner. Dagens biler med touchskjermer, etc. er nok en større kilde til uoppmerksomhet enn å bruke noen tidels sekunder for å få kontroll på rattet.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: geearTirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 23:17
Og for min del er det selv med armene hvilende på fanget fortsatt snakk om å holde i rattet, for å kjenne ikke bare på bilen, men også rattet, hva den gjør. Det tar ikke noe ekstra tid å gripe tak når man først har rattet i klypa. Er bare sykt irriterende å måtte ta i unødvendig mye hvert femtende sek.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MuffinmanTorsdag 12. ſeptember 2019, klokken 08:14
Praktiske studier viser vel at det skal mye til for at reaksjonstiden kommer under 1 sekund. Da snakker vi årvåken fører og tiden fra denne oppdager noe til han rekker å bremse. Jeg antar at det er noenlunde overførbart til dette caset.  Selv tror jeg ikke jeg er i stand til å komme ned på en såpass kort reaksjonstid.

I motorveihastighet ruller man rundt 30 meter i sekundet, og ethvert millisekund kan telle. Jeg blir ikke imponert over at man forsvarer feil bruk av systemet ved å fremheve sin egen fortreffelighet som bilfører, og tenker at L5 ikke kan komme fort nok.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: kodaxTorsdag 12. ſeptember 2019, klokken 10:51
Jeg blir ikke imponert over at man forsvarer feil bruk av systemet ved å fremheve sin egen fortreffelighet som bilfører...
:+1: :+1: :+1:
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: RuneWTorsdag 12. ſeptember 2019, klokken 11:02
Det tar vel 0.2s å sende signal om å stramme musklene i hånden for å ta kontroll over bilen. Hvor mange ekstra ms tror dere det tar å løfte hånden 5cm i samme bevegelsen? 10ms? 15ms?

Det tar selvsagt mye mer enn 15 ms å bevege hånden opp, gripe tak i rattet og snu bevegelsen og dra det nedover, som er en slags worst case(*) i dette tilfellet. Jeg vil tippe på minst 10 ganger så lang tid.

(*) At man må regne på worst case er for meg opplagt i sikkerhetsdiskusjoner.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: craTorsdag 12. ſeptember 2019, klokken 11:30
Reaksjonstid kan man teste enkelt med en linjal og evt. stoppeklokke.


https://www.science-sparks.com/test-your-reaction-time/ (https://www.science-sparks.com/test-your-reaction-time/) (Engelsk, men de fleste her takler nok denne helt fint).

Og ha i bakhodet at det eneste man trenger å gjøre her er en forhåndsbestemt handling (knipe sammen hånda), og man vet at linjalen kommer til å slippes. I en trafikksituasjon vet man ikke at noe kommer til å skje, og man må i tillegg bestemme seg for hva slags handling man skal gjøre. (Joda, å hugge i bremsen/vri på rattet kan komme som en refleks)

Denne videoen viser forskjellen på en 10-åring og en 53-åring (your mileage may vary): https://youtu.be/kwXr8odzDvY?t=55 (https://youtu.be/kwXr8odzDvY?t=55)
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: JorElTorsdag 12. ſeptember 2019, klokken 18:16
Når man drev med manuell tidtakning i sprint, 60meter, 100meter så la man på 2 tiendedeler. (uten Tesla)
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: FornybarbilFredag 13. ſeptember 2019, klokken 10:51
Når dere kjører bil: vet dere ikke at noe skal skje da? Det er snakk om at man griper inn det millisekundet noe avviker fra planen. Hjernen tenker hele tiden ut korrekt bevegelse og hvis noe avviker så handler man. Sitter dere og fikler med andre ting når dere kjører? Å kjøre bil er nøyaktig som den reaksjonstesten og handlingen man utfører er utføres ut i fra egen erfaring på veien.

Hvordan i huleste kjører dere bil egentlig?

Jeg begynner å lure på om Teslas Autopilot burde komme med en test på kjøreferdigheter.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: RuneWFredag 13. ſeptember 2019, klokken 11:21
Jeg begynner å lure på om Teslas Autopilot burde komme med en test på kjøreferdigheter.

Eller med en test på selvinnsikt...  ::)
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: craFredag 13. ſeptember 2019, klokken 11:31
Når dere kjører bil: vet dere ikke at noe skal skje da?

Man vet at uventede ting kan skje, men ingen vet hva, hvor og når. Det er forskjellen fra reaksjonstesten der du vet at linjalen snart slippes. Om du sitter og analyserer og planlegger hva du skal gjøre hvis enhver tenkelig situasjon oppstår til enhver tid har du nok for lite fokus på kjøring, og burde heller være passasjer.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattFredag 13. ſeptember 2019, klokken 11:34
Hjernen tar ofte feil avgjørelser. Hver dag, og hele livet igjennom... Og ofte også i situasjoner hvor man har bedre tid....
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: HandymanFredag 13. ſeptember 2019, klokken 12:33
De fleste vet at alt for mange sjåfører har oppmerksomheten andre steder enn der de burde, de fikler med knapper, skjermer, mobiler, sitter i andre tanker, ser ut av sidevinduene, ser i speilene osv osv. Vi snakker sekunder, ikke millisekunder.
Fokus på bilkjøring varierer enormt fra person til person, hvor sliten og trøtt man er, sinnstilstand, rus, og lista bare fortsetter.
Hvis man lever i troa, eller forventer at alle sjåfører er like fokusert, skjerpet og klar til å gripe inn, så har man ikke ferdes mye i trafikken, og man vet ingenting om variasjoner mellom personer.
Å tro at andre er som seg selv er ofte feil.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: ØggenFredag 13. ſeptember 2019, klokken 12:42
Når dere kjører bil:
Sitter dere og fikler med andre ting når dere kjører?

Hvordan i huleste kjører dere bil egentlig?

Jeg begynner å lure på om Teslas Autopilot burde komme med en test på kjøreferdigheter.  :+1:
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: HandymanFredag 13. ſeptember 2019, klokken 13:49
Når dere kjører bil:
Sitter dere og fikler med andre ting når dere kjører?

Hvordan i huleste kjører dere bil egentlig?

Jeg begynner å lure på om Teslas Autopilot burde komme med en test på kjøreferdigheter.  :+1:
Mr Bean er jo flink til multi-tasking:
https://www.youtube.com/watch?v=VumrpkL6RS0
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: geearFredag 13. ſeptember 2019, klokken 17:18
Ingenting er som en haug med tastaturkrigere som tydeligvis vet så utrolig godt hvordan andre bruker autopiloten i bilen sin, og hvor de har fokuset sitt. Ser en her oppe sier at det ofte er feil å tro at andre er som en selv, men det er et velkjent uttrykk som sier det motsatte - "på seg selv kjenner en andre".
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: HandymanFredag 13. ſeptember 2019, klokken 19:11
Og for min del er det selv med armene hvilende på fanget fortsatt snakk om å holde i rattet, for å kjenne ikke bare på bilen, men også rattet, hva den gjør. Det tar ikke noe ekstra tid å gripe tak når man først har rattet i klypa. Er bare sykt irriterende å måtte ta i unødvendig mye hvert femtende sek.
Jeg gjør det på samme måte, men opplever svært sjelden (kun på lange rettstrekker) at bilen ikke registrerer at jeg holder i rattet. Kjører du S eller X?
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattTirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 13:55
Har en to måneder gammel X75 som lånebil, og det er en rar opplevelse. I 110 km/t på E18 reduserer den hastigheten når den kommer bak en saktegående bil i samme fil. Det skal den jo gjøre, men denne bilen gjør det når avstanden er 150-200 meter! Og det er med avstandsinnstilling på 1. Min S gjør det ved ca. 50 meters avstand. Med Xen må man hjelpe til med wattpedalen ved hver forbikjøring, og filbytte blir helt merkelig. NoA på denne bilen er helt ubrukelig i forhold til S som heller ikke er noe geni i denne øvelsen.

Med stor fare for å fornærme noen X-eiere må jeg si at S er en mye bedre bil å kjøre, både med og uten bruk av AP/TACC. For meg er det som å kjøre et slagskip i forhold (noe jeg selvsagt har lang erfaring i..) 8)
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: HandymanTirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 14:35
På NoA begynner min bil (TM3) forsiktig å redusere hastighet ganske tidlig når jeg tar igjen biler i samme fil, men den øker farten så snart jeg setter på blinkeren. Jeg har derfor lært meg å skifte fil tidlig nok. Tror det er vesentlig kortere enn 200m, da jeg tror at maks rekkevidde på RADARen er 160m.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattTirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 15:41
Etter det jeg forstår har AP1 og AP2 Bosch radar med 160 meters rekkevidde. I AP2.5 sitter det visstnok Continental-radar med rekkevidde fra 170-250 meter (juryen er ute..). I og for seg ikke viktig om det er 170 eller 200 fordi dette er atskillig lenger enn i min 2018 S, og medfører (IMO) unødvendig manuell korrigering. Hvor stor blir avstanden hvis man setter den til 7? 1 kilometer?
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: turfsurfTirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 16:07

Med stor fare for å fornærme noen X-eiere må jeg si at S er en mye bedre bil å kjøre, både med og uten bruk av AP/TACC. For meg er det som å kjøre et slagskip i forhold (noe jeg selvsagt har lang erfaring i..) 8)
Fint det for oss som liker å kjøre slagskip i stedet for fregatt
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattTirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 16:43
Slagskip er understyrte, trege i bevegelsene, trenger stor plass, har utseende mot seg, og har dårlig akselerasjon. Fregatter derimot....  ;D.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: ØggenTirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 19:10
Fregatter derimot....  ;D.

De kræsjer med tankere.....
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattTirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 19:22
Sikkert feil på Autopiloten! Navy vers. AP 2.5? 8)
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: HandymanTirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 23:17
Etter det jeg forstår har AP1 og AP2 Bosch radar med 160 meters rekkevidde. I AP2.5 sitter det visstnok Continental-radar med rekkevidde fra 170-250 meter (juryen er ute..). I og for seg ikke viktig om det er 170 eller 200 fordi dette er atskillig lenger enn i min 2018 S, og medfører (IMO) unødvendig manuell korrigering. Hvor stor blir avstanden hvis man setter den til 7? 1 kilometer?
Uansett rekkevidde på RADARen så er det på min bil ingen merkbar forskjell på 1 eller 7 i avstanden før den sakker ned når jeg tar igjen biler. Det påvirker bare hvor nærme den til slutt legger seg i ro bak bilen foran.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: kraezTorsdag 19. ſeptember 2019, klokken 12:51
Etter det jeg forstår har AP1 og AP2 Bosch radar med 160 meters rekkevidde. I AP2.5 sitter det visstnok Continental-radar med rekkevidde fra 170-250 meter (juryen er ute..). I og for seg ikke viktig om det er 170 eller 200 fordi dette er atskillig lenger enn i min 2018 S, og medfører (IMO) unødvendig manuell korrigering. Hvor stor blir avstanden hvis man setter den til 7? 1 kilometer?
Uansett rekkevidde på RADARen så er det på min bil ingen merkbar forskjell på 1 eller 7 i avstanden før den sakker ned når jeg tar igjen biler. Det påvirker bare hvor nærme den til slutt legger seg i ro bak bilen foran.

Har også merket denne de siste månedene. Ligger jeg i 90 i 80 sone, og det er en bil (langt) foran som holder 80, begynner AP å redusere farten nesten så snart bilen foran er i syne. Mener det ikke var slik tidligere.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: Tiger123Torsdag 19. ſeptember 2019, klokken 21:49

Jeg må gi autopilot litt skryt. Da mener jeg TACC.. Mellom Jessheim og sinsenkrysset til/fra jobb i tett trafikk har den vært fenomenal i hele sommer. Ikke at jeg bruker den absolutt hele tiden, men bruker den mye. Behagelig, myk og "riktig" tempo hele veien.
Jeg kritiserte den i det vide og brede i mai/juni, så på plass med litt ros nå. Ikke prøvd den på landevei i det siste, det skal sies. Får teste til helga. Har 2019.20.2.1.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattTorsdag 19. ſeptember 2019, klokken 22:25
2019.20.2.1 er vel fra mai. Har du stoppet helt opp?  :o
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: Tiger123Torsdag 19. ſeptember 2019, klokken 23:04
Siste halvdel av junieller begynnelsen av juli tipper jeg. Men ja har stoppet helt opp..:/ Bra bilen går da:)

Altså ikke fått noe, har krysset av for "advanced" eller hva det heter, på software valget.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattTorsdag 19. ſeptember 2019, klokken 23:23
2019.20.2.1, hvor 20 er ukenummeret den ble released. Uke 20 begynte 13 mai, så jeg hadde nok konfrontert Tesla.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: Tiger123Torsdag 19. ſeptember 2019, klokken 23:34
Ukenr ja, takk det visste jeg ikke. Kan sende de en mail.
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: MotorwattTorsdag 19. ſeptember 2019, klokken 23:37
Ukenr ja, takk det visste jeg ikke. Kan sende de en mail.
Gjør det det. Det har kommet 18-19 store og små oppdateringer etter din versjon (!).
Tittel: Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
Skrevet av: sjokomelkFredag 20. ſeptember 2019, klokken 08:27
2019.20.2.1, hvor 20 er ukenummeret den ble released. Uke 20 begynte 13 mai, så jeg hadde nok konfrontert Tesla.
Ukenummeret er ikke når den ble sluppet til kundene, men når den ble lagd internt hos Tesla. 2019.32.x er fra andre uken i august, men rullet ikke ut hos kunder før medio september.