Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: JorEl på mandag 02. september 2019, klokken 19:53
GF3 på tide med en egen tråd.
https://youtu.be/9d60lS-JF3o
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-production-line-gigafactory-3-china-pictures-video/
Noe skjer med GF3 i Kina, nytt lager eller bil eller batteri produksjon...litt treg kar, men er det noe i det?
https://youtu.be/NLNByKaHZdo?t=73
Tror det er for lite til enda en linje for bilproduksjon. Men kan vel være batteri, seter, dashboard hvasomhelst av deleproduksjon egentlig. Eller mere lager. Eller administrasjon.
https://www.teslarati.com/tesla-gigafactory-3-substation-september-activation/
Kina all the way :+1:
https://electrek.co/2019/09/16/tesla-preparing-expansion-gigafactory-3/
Godkjent;
https://electrek.co/2019/09/17/tesla-gigafactory-3-passes-inspection-neede-production/
Julen nærmer seg :)
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-sample-assembly-gigafactory-3-pictures/
Litt nærmere, eller som cra sier i en annen tråd; på et eller annet tidpunkt starter man produksjonen i morgen :)
https://www.teslarati.com/tesla-gigafactory-3-model-3-trial-assembly-photos/
Tesla starter byggefirma i Kina. Ny GF?
https://www.teslarati.com/tesla-construction-unit-china-gigafactory-3/
En ny video som viser ting som skjer, allerede i GF3 :)
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-gigafactory-3-production-line-leaked-video/
Seriøse rykter ;)
https://youtu.be/kmKbZuUtM0o?t=63
Han synes det er merkelig at Tesla stopper produksjonen av billigste model 3 i USA, da de pleier å starte med den dyreste modellen pga den har høyest profit. Svaret på dette må jo være fraktkostnader. De kan jo "starte" med å selge de dyreste der og da behøver ikke fabrikken levere ut std versjonen på en god stund ennå.
Siden ingen kom med noen kjapp oppsummering om hva det er snakk om her, så påstås det i YouTube-videoen JorEl la ut sist at USA vil slutte å produsere den billigste varianten i USA. Først trodde jeg han påstod at SR-varianten ikke vil være tilgjengelig i USA lenger (siden det omtaltes som "News"), men det han egentlig snakker om er at de vil produsere SR for Kina i Kina og ikke i USA. De vil fortsatt produsere SR for andre markeder i USA.
Og ingenting av dette er merkelig eller uventet. De har vel hele tiden sagt at det kun er SR-varianten som vil produseres i Kina. LR/P vil fortsatt produseres i USA og sendes over til Kina derfra.
Sitat fra: emurof på mandag 07. oktober 2019, klokken 09:34
Siden ingen kom med noen kjapp oppsummering om hva det er snakk om her, så påstås det i YouTube-videoen JorEl la ut sist at USA vil slutte å produsere den billigste varianten i USA. Først trodde jeg han påstod at SR-varianten ikke vil være tilgjengelig i USA lenger (siden det omtaltes som "News"), men det han egentlig snakker om er at de vil produsere SR for Kina i Kina og ikke i USA. De vil fortsatt produsere SR for andre markeder i USA.
Og ingenting av dette er merkelig eller uventet. De har vel hele tiden sagt at det kun er SR-varianten som vil produseres i Kina. LR/P vil fortsatt produseres i USA og sendes over til Kina derfra.
Takk for sammendraget, mye bedre enn kun en link til en video! Det orker jeg som regel ikke starte på en gang.
I så fall indikerer det at de forventer stort salg av SR i Kina?
Noen som har sett salgstall for de forskjellige utgavene så langt?
Hørte i en link jeg så på i går, at gjennomsnittsprisen for TM3 er $50k i USA.(skal lete litt) Går ut fra at mesteparten av TM3 som er solgt er LR.
Har forstått det sånn at Freemont skal serve USA og Europa og GF3 tar Kina. At man begynner på det enkleste i Kina mtp produksjon, gjør vel at SR kommer i hopetall der. Det at det er mangel på batterier spiller sikkert også inn her.
Selv om Tesla sikkert har planene klare, så tror jeg de lett kan forandre litt på hva slags biler de produserer. Tenker da på non-premium, delvis-premium og premium. Men om man er avhengig av at bilene skal være like, for å få opp prod-tallene, så tipper jeg det blir SR med delvis premium som blir produsert. Disse bilene vil ha en annen prod-kostnad en de fra Freemont. Om noen kinesere vil ha Performance og LR eller noe som de ikke produserer i Kina, så sendes de sikkert over fra USA, men de vil bli dyre.
Blir spennende å se hvor Tesla legger seg og hva kundene vil ha, og har råd til :) Men jeg tror Kina-eventyret er det som setter skikkelig fart i Tesla.
Her kan man lese at Tesla får lov til å starte produksjon av TM3. Når starter Tesla opp produksjonen?
https://electrek.co/2019/10/17/tesla-govt-approval-start-model-3-production-gigafactory-3/
Er det mulig å skalere opp fra 0 biler til 3 000 pr uke v nyttår, på en helt ny fabrikk? Har ikke særlig tro på at det er mulig..
Tenk på alt som skal gjøres i den forbindelse.., frontruter, blinklysarmer, mye som kommer fra et større antall eksterne leverandører..:)
Så skal de ha mange produksjonsmedarbeider. Ikke småkrav Tesla stiller, og dette er fra en amerikansk stillingsannonse (hvordan ser da de kinesiske ut?):
Work Environment / Essential Physical Demands
· Ability to perform physical work for extended periods of time, up to 12 hours per day
· Possible weekend work and overtime required (including potential overnight shifts)
· Ability to frequently and repetitively lift, push, and carry up to 35 lbs.
· Ability to frequently and repetitively lift and carry 20 lbs. up and down stairs
· Ability to frequently and repetitively bend, lift and reach to install parts of varying size and weight overhead
· Ability to stand and walk for up to 12 hours/day, including over varied and uneven terrain
· Ability to stoop, lay, bend, reach, squat, kneel, crouch, twist and crawl for periods of time
· Ability to climb and maintain balance on ladders, scaffolding or other high structures
· Ability to detect abnormalities in the process and receive safety signals using visual, tactile, or auditory senses
· Potential exposure to confined spaces and hazardous materials used in the painting process
· Wearing Personal Protective Equipment, including but not limited to: safety glasses, safety shoes, bump caps, and adhering to prescribed safety rules and guidelines
https://www.tesla.com/no_NO/careers/job/production-associate-52235?utm_campaign=&utm_source=twitter&utm_medium=social&redirect=no
Dette er vel ganske vanlig amerikansk CYA (Cover Your Ass).
Jobbet noen år i GE og det er mye av det samme der.
Norsk media om GF3 :)
https://www.tek.no/artikler/gront-lys-for-tesla-i-kina/476899
TM3 AWD i Kina? LR eller SR?
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-awd-gigafactory-3-production-q1-2020/
Jeg trodde det ble sagt at de kun skulle produsere SR/SR+ GF3?
Edit: Ser det er nevnt i artikkelen.
En del TM3 fra GF3. Lurer på om Tesla har nok batterier til å begynne med LR? Time will show.
https://www.teslarati.com/tesla-made-in-china-model-3-launch-date/
Tesla is still in need of a manufacturing license in China, hopes to get it by end of the year
https://electrek.co/2019/11/05/tesla-need-manufacturing-license-china/ :o
Sitat fra: JorEl på torsdag 07. november 2019, klokken 10:44
En del TM3 fra GF3. Lurer på om Tesla har nok batterier til å begynne med LR? Time will show.
https://www.teslarati.com/tesla-made-in-china-model-3-launch-date/
Kinabilene skal leveres med batterier fra LG-chem, og ikke Teslabatterier fra Panasonic.
Sitat fra: Handyman på torsdag 07. november 2019, klokken 12:11
Kinabilene skal leveres med batterier fra LG-chem, og ikke Teslabatterier fra Panasonic.
I starten blir det både LG og Panasonic, men CATL vil etterhvert overta for Panasonic i følge de siste oppdateringene jeg har sett.
https://www.teslarati.com/tesla-reaches-preliminary-agreement-battery-supplier-china-catl/ (https://www.teslarati.com/tesla-reaches-preliminary-agreement-battery-supplier-china-catl/)
Miraklet :) Eller i hvert fall fremgang.
https://electrek.co/2019/11/11/tesla-model-3-made-in-china-media-test-drives/
En liten ubetydelig oppdatering ;) GF3 er i gang.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-china-sales-161-percent-increase-yoy/
Det ser ut som fabrikken i Kina får mer å kose seg med - en enda mindre bil enn Model 3 igjen:
https://electrek.co/2020/01/16/tesla-new-design-drawing-announces-design-center-chinese-style-car/