Elbilforum.no
Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) => Emne startet av: Skagget på mandag 02. september 2019, klokken 09:58
Jag har precis fått tag på en Think City - 99.
Batteripacket hade 0,4v, efter att ha stått sedan 2014.
I helgen lyckades jag med att få ut batterilådan ur bilen, och påbörjade att ladda upp cellerna litegrann för att få spänning, ska sedan låta bilens inbyggda laddare ladda dem fulla.
Det värsta med att få ut batterilådan, var vattenanslutningen för kylarvatten. I servicemanualen står det något om att detta blev enklare i senare modeller än de tidigare, men de var en pina att få loss. Och nu vet jag inte alls hur jag ska få tillbaka dem på ett smidigt sätt.
I min Clio Electrique är vattenkylningen bortmonterad redan innan jag ägde den. Kan jag strunta i vattenkylningen av batteripacket i City'n också, eller får tempsensorerna fel värden då?
Annars; något tips på förbättringar på hur jag kan modifiera anslutningen för att göra det enklare att montera och demontera kylarslangarna?
Har tatt ut batterikassa bare en gang, og da koblet jeg fra vannpumpa framme like foran kassa. Hadde bare en slangetang, men burde hatt to for å bli mindre våt, men vanskelig var det da egentlig ikke? Måtte riktignok under bilen som stod på fire leca-blokker og noen planker, men det gikk ganske greit. Når de to slangene var kobla far var det bare å senke kassa.
Å utelate vannkjøling ville jeg ikke gjort; det er jo en grunn til at den er der.
Ikke fjern vannkretsen. Den sikrer jevn temperatur på batteri, og motoren er med å varme opp batteriet på kalde dager, mens batteriet holder motoren kald på varme dager/lengre turer.
Tack för svaren!
Då får jag se till att få tillbaka vattenslangarna igen.
Du har sannsynligvis fått tak i en av de første bilene. De har korte vannslanger fra batterikassen og da blir skjøten mellom slange og rør inne i tunnelen mellom batteriet og motorrommet. På litt senere modeller er slangene fra batterikassen lengre slik at skjøten blir mye lettere tilgjengelig. Er det en svensk bil, eller bor du i Norge? Uansett, lykke til med en kul bil, og ikke nøl med å spørre om hjelp. Vi trenger noen som bryr seg om de få gamle Classicene som er igjen.
Tack för svaret! Jag tänkte att det måste vara så, för det var inte enkelt!
Det är inte någon som sitter på de längre slangarna från en nyare Classic så att jag kanske kan lyckas byta ut mina, för att göra det här arbetet enklare i framtiden?
När jag ändå frågar, skulle jag även behöva en ny sparklåda i svart på förarsidan, då det är ett stort hål i denna.
Denna är importerad till Sverige i maj 2000, modellår 1999. Använd av Malmö Stad fram till 2008. Inte ens rullat 3500 mil. Ska bli kul att få ut den på gatan!
Jeg skal se om jeg har noen slanger liggende. Hvor i Sverige holder du til?
Jag bor i Falköping, mellan Vänern och Vättern.