Elbilforum.no
Bilmerker => Mazda => Mazda MX-30 => Emne startet av: Elbilensrekkevidde på søndag 01. september 2019, klokken 20:59
Det er på tide.
:+1: :+1:https://www.tek.no/artikler/her-tester-mazda-sin-kommende-elbil-i-norge/471833
Mazdas elbil pår en batteripakke på 35,5 kwt.
Et stort gjesp fra meg og jeg krysser denne vekk fra listen over potensielle elbiler for oss.
https://pluss.nettavisen.no/mazda/elbil/biltest/mazdas-elbil-vises-fram-i-norge/s/5-95-56217
Kortreist eller bortreist?
https://www.tu.no/artikler/kortreist-el-mazda/477123
For en tabbe. Men jeg trodde i og for seg at Mazda kom til å droppe elbiler totalt, så den passer i det store bildet - dette har de lite tro på.
Legg også merke til hvordan de prøver å ødelegge den gode plassen i midtkonsollen med tidens mest meningsløse gearbox-etterligning...
Mazda tror det er 2015 virker som, så lite batteri på en såpass stor bil virker bare rart, hadde nesten vært bedre at de bygde om 3 serie evt lansert ny 2 serie.
Prisen er satt til 259.900 kroner inkludert frakt og levering Drammen. For den prisen får du en såkalt First Edition, som blant annet kommer med adaptiv cruisekontroll, head-up display, ryggekamera og elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon.
Å legge inn en reservasjon krever et depositum på 10.000 kroner, og de første leveransene ventes på høsten i 2020. Mazda har allerede åpnet for reservasjoner i Norge.
https://www.tek.no/artikler/mazdas-forste-elbil-blir-rimelig-men-rekkevidden-er-mager/477132
MG ZS EV kommer til å gruse denne i salgsstatistikkene. Hadde den hatt rundt 50 kWh og 100 kW lading, ville jeg vurdert Mazdaen sterkt selv. Dette må føles litt flaut for Mazda-forhandlerne i Norge.
Sitat fra: jman76 på torsdag 24. oktober 2019, klokken 08:54
MG ZS EV kommer til å gruse denne i salgsstatistikkene. Hadde den hatt rundt 50 kWh og 100 kW lading, ville jeg vurdert Mazdaen sterkt selv. Dette må føles litt flaut for Mazda-forhandlerne i Norge.
MGen har 3 stjerner i Euro NCAP (fossilversjonen). Det er begredelig. Mulig EVen kommer opp på 4 om de inkluderer en masse førerstøttesystemer, men det er fortsatt en diger hemsko når standarden er 5 stjerner hos nesten alle konkurrentene.
Tittet litt på Mazdaen selv, men dessverre er den utrolig stygg utvendig (med et design som må ha horribel luftmotstandkoeffisient) og dessverre ikke mye penere inni med den lille skjermen gjemt bak en diger girspakimitasjon plassert i en alt for høy midtkonsoll. Uff.
Denne kjøpes nok kun av ekstremt lojale Mazda fans.
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. oktober 2019, klokken 10:13
Sitat fra: jman76 på torsdag 24. oktober 2019, klokken 08:54
MG ZS EV kommer til å gruse denne i salgsstatistikkene. Hadde den hatt rundt 50 kWh og 100 kW lading, ville jeg vurdert Mazdaen sterkt selv. Dette må føles litt flaut for Mazda-forhandlerne i Norge.
MGen har 3 stjerner i Euro NCAP (fossilversjonen). Det er begredelig. Mulig EVen kommer opp på 4 om de inkluderer en masse førerstøttesystemer, men det er fortsatt en diger hemsko når standarden er 5 stjerner hos nesten alle konkurrentene.
Tittet litt på Mazdaen selv, men dessverre er den utrolig stygg utvendig (med et design som må ha horribel luftmotstandkoeffisient) og dessverre ikke mye penere inni med den lille skjermen gjemt bak en diger girspakimitasjon plassert i en alt for høy midtkonsoll. Uff.
Nå skal MG testes på nytt da den har fått flere sikkerhetssystemer, så vil gjøre det bedre, men nok ikke mer enn 4 stjerner. Om dette er en hemsko, får markedet avgjøre.
Nye Peugeot 208 har akkurat blitt testet, og fikk 4 stjerner. Så MG er ikke alene.
Sitat fra: telcontar på torsdag 24. oktober 2019, klokken 15:14
Denne kjøpes nok kun av ekstremt lojale Mazda fans.
Det kryr vel ikke av de lenger heller...
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/09/19/195611987/en-gang-var-mazda-norges-mest-solgte-bilmerke
Jeg hadde gladelig kjøpt en elektrisk Mazda3 med 30 mils rekkevidde og saklig hurtiglading, da en slik bil dekker 99% av behovet mitt, men det har de jo ikke klart å lage...
Tragisk:
lite regen, kunstig motorlyd...
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/EWkGlA/mazda-mx-30
Hadde prisen vært nærmere eUP/CitiGo/Mii, så ville jeg vurdert den. For dyrt og for kort rekkevidde
Skjønner ikke dette jeg.
Dvs skjønner på et vis at man lager elbiler for å slippe unna avgifter på dieselbilene man selger i Europa.
Men når man så lager en elbil - hvorfor ikke øke innsatsen litt mere og lage en bra elbil som man kan selge massevis av? Er litt større batteri og litt kraftigere lader så mye dyrere?
Bedre å spytte i litt ekstra og få Peugeot e-2008.
Mazda setter ny standard for halvhjertet elbilsatsing.
SitatMazda has one of the strangest and most controversial approaches to electric cars and we just learned something else about it: the automaker made its first electric car artificially slower "to feel more like a gas car."
https://electrek.co/2020/01/10/mazda-electric-car-artificially-slower-to-feel-like-gas-car/
(https://electrek.co/2020/01/10/mazda-electric-car-artificially-slower-to-feel-like-gas-car/)
De (MG) har faktisk endret såpass mye at de fikk 5 stjerner i Euro NCAP. Så det skal de ha.
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 24. oktober 2019, klokken 15:25
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. oktober 2019, klokken 10:13
MGen har 3 stjerner i Euro NCAP (fossilversjonen). Det er begredelig. Mulig EVen kommer opp på 4 om de inkluderer en masse førerstøttesystemer, men det er fortsatt en diger hemsko når standarden er 5 stjerner hos nesten alle konkurrentene.
Tittet litt på Mazdaen selv, men dessverre er den utrolig stygg utvendig (med et design som må ha horribel luftmotstandkoeffisient) og dessverre ikke mye penere inni med den lille skjermen gjemt bak en diger girspakimitasjon plassert i en alt for høy midtkonsoll. Uff.
Nå skal MG testes på nytt da den har fått flere sikkerhetssystemer, så vil gjøre det bedre, men nok ikke mer enn 4 stjerner. Om dette er en hemsko, får markedet avgjøre.
Nye Peugeot 208 har akkurat blitt testet, og fikk 4 stjerner. Så MG er ikke alene.