Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: JorEl på søndag 25. august 2019, klokken 00:21

Tittel: Europa og FSD
Skrevet av: JorElsøndag 25. august 2019, klokken 00:21
Noe nytt?
https://www.teslarati.com/tesla-autopilot-europe-restrictions-explained-video/
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Fornybarbilsøndag 25. august 2019, klokken 08:03
Det høres helt elendig ut for Tesla i Europa. Er det noen som vet om Norge følger de samme lovene eller om det gjøres unntak her? Jeg vet det skrytes av at vi er langt framme på å tillate selvkjørende biler..

If not så er det vel bare å kreve pengene tilbake.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: 1000kwhsøndag 25. august 2019, klokken 08:19
Sitat fra: Fornybarbil på søndag 25. august 2019, klokken 08:03
Det høres helt elendig ut for Tesla i Europa. Er det noen som vet om Norge følger de samme lovene eller om det gjøres unntak her? Jeg vet det skrytes av at vi er langt framme på å tillate selvkjørende biler..

If not så er det vel bare å kreve pengene tilbake.
Tesla har vel alltid tatt forbehold om at regelverket ikke stopper funksjonene, så tror du kan legge pengekravet i skuffa ;)

Men så er det jo lov å tro at modning av teknologien skal endre regelverket.

Særlig når dinosaurene fra Tyskland kommer etter og krever at restriksjonene de har lagt på Tesla oppheves :D (noe konspiratorisk, men sikkert med et snev av sannhet)
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Fornybarbilsøndag 25. august 2019, klokken 08:26
Hvis de har tatt forbehold skal jeg ikke kreve noe.. Det er min feil at jeg ikke sjekket dette før jeg trodde på løftene om Enhanced Summon o.l.

Det er ganske elendig hvordan de reklamerer for FSD i Norge hvis de vet at det er utelukket pga reguleringer eller mangel på regulering.

* "Summon: den parkerte Teslaen din finner deg hvor som helst på parkeringsplassen. Helt sant."
(innenfor 6m)

* "Automatisk kjøring i bygater." (men ikke 90 graders svinger som er alle svingene i en by)

Jaja, autosteer fungerer veldig bra og er verdt pengene alene. Får være fornøyd med at den funksjonen blir bedre og bedre.


Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Fornybarbilsøndag 25. august 2019, klokken 17:24
Dagens tweet fra Elon om temaet

"We're working closely with EU regulators & hope to clarify the timeline soon"

https://twitter.com/elonmusk/status/1165376441753591809?s=09
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Kim-mandag 26. august 2019, klokken 19:38
Sitat fra: Fornybarbil på søndag 25. august 2019, klokken 17:24
Dagens tweet fra Elon om temaet

"We're working closely with EU regulators & hope to clarify the timeline soon"

https://twitter.com/elonmusk/status/1165376441753591809?s=09

Vi har jo hørt soon fra musk før, men lever i troen!
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: JorElmandag 26. august 2019, klokken 21:21
Sitat fra: Kim- på mandag 26. august 2019, klokken 19:38
Sitat fra: Fornybarbil på søndag 25. august 2019, klokken 17:24
Dagens tweet fra Elon om temaet

"We're working closely with EU regulators & hope to clarify the timeline soon"

https://twitter.com/elonmusk/status/1165376441753591809?s=09
Vi har jo hørt soon fra musk før, men lever i troen!
Helt enig,  vi Teslaeiere er vel egentlig de som ikke skal tvile på at Elon kan klare og gjennomføre planene sine. In Musk we trust :) Vent til etter Version10 og Enhanced før vi dømmer nord og ned ;)
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwattonsdag 04. september 2019, klokken 22:59
Fra EM idag da han ble spurt om Tyskland og Europa får V10 lik USA:

Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Kim-torsdag 05. september 2019, klokken 03:29
Siden Mercedes EQC klarer nå lane change automatisk åpner de vel kanskje litt mer opp...  :laugh:
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: kodaxtorsdag 05. september 2019, klokken 09:38
Det vel den tyske kull og stålunionens fossilbil-produsenter som bestemmer om en amerikansk konkurrent skal få lov til det ::)
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: thbotorsdag 05. september 2019, klokken 10:08
Jeg fikk faktisk svar fra elon øyeblikkelig på twitter i dag angående dette:

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

https://twitter.com/elonmusk/status/1169511820840693761?ref_src=twsrc%5Etfw

Han skjønte ikke helt hva jeg mente da men ..
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: JorEltorsdag 05. september 2019, klokken 10:35
Burde jo få en slags medalje når man er på elbilforum og snakker med Musk. :+1:
Veldig godt gjort å fange oppmerksomheten hans.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwatttorsdag 05. september 2019, klokken 10:48
Er man sikre på at Norge har akseptert å følge EU i denne saken, eller har Tesla bare innlemmet Norge i EU (slik veldig mange andre også gjør)? Hva kan vi gjøre for å påvirke rette norske myndigheter til å involvere seg?
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: thbotorsdag 05. september 2019, klokken 10:50
Nettopp. Jeg ville bare forsikre meg om at Tesla forstod Norge ikke er EU og at de kontakter norske myndigheter adskilt. Men den tok han ikke.

Kanskje elbilforeningen kunne ha interesse av og pondus nok til å kontakte Tesla og få dem til å forstå dette, og gjerne opprette kontakt med norske myndigheter for dem.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwatttorsdag 05. september 2019, klokken 10:52
Du skulle ikke ha blandet inn Nederland. Foreslår at du tar en oppfølger på Twitter hvor du tydelig gjør det klart at Norge ikke er i EU.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: thbotorsdag 05. september 2019, klokken 10:55
Blandet inn Nederland fordi de også har spesielle lover og er på topp av ranking i verden. Og at det derfor ikke var kun "lille Norge". Men slo feil ift sammenblanding med EU. Skrev umiddelbart en oppfølger til han i tråd med akkurat det du skriver da.

Usikker på om Tesla Motors Norway har for mye annet å gjøre, så fint om elbilforeningen kunne ta på seg dette gift Tesla. Norske folk blir jo mer fornøyd med elbilen sin og Tesla selger kanskje fler dersom ikke AP blir EU-forkrøplet i Norge også.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwatttorsdag 05. september 2019, klokken 11:07
Det finnes ingen med myndighet i Tesla Motors i Norge. Det eneste de har er en PR-mann. Styret og Daglig leder for Norge sitter veldig godt bortgjemt i Nederland.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: geeartorsdag 05. september 2019, klokken 11:12
Sitat fra: thbo på torsdag 05. september 2019, klokken 10:55
Norske folk blir jo mer fornøyd med elbilen sin og Tesla selger kanskje fler dersom ikke AP blir EU-forkrøplet i Norge også.
Har begynt å lure på om de i det hele tatt bryr seg om vi er fornøyd - og om å selge flere biler. En her på jobb prøver å få prøvekjørt en Model X hos Tesla Stavanger, omtrent et steinkast herfra, men det er faen ikke mulig å få de til å stille med en demobil. Fy faen for et jævla inkompetent firma jeg har kjøpt bil fra. Det er så tragisk at jeg blir flau av å "promotere" Tesla. Minner litt om da jeg kjøpte X selv, skulle ha en demobil en helg, booket god tid i forveien, og plutselig så hadde de solgt den.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwatttorsdag 05. september 2019, klokken 11:18
Å "kaste" telefonene må ha vært en panikkartet handling. Et firma som omsetter for 6 milliarder ++ (2018 tall fra Norge), og hvor absolutt ingen kan treffes gjennom vanlige kanaler, har mistet mye av livets rett!
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Handymantorsdag 05. september 2019, klokken 22:21
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 05. september 2019, klokken 11:18
Å "kaste" telefonene må ha vært en panikkartet handling. Et firma som omsetter for 6 milliarder ++ (2018 tall fra Norge), og hvor absolutt ingen kan treffes gjennom vanlige kanaler, har mistet mye av livets rett!
Skulle selv ønske at jeg kunne ringe dem, men med Chat er det mye enklere å nå dem enn da man måtte stå i endeløs telefonkø.
Har fungert overraskende bra, og man kan kommunisere med dem mens man gjør andre ting på jobb.
Jeg erfarer at det derfor er mye lettere å komme i kontakt med dem nå.
Tror også at de svarene man nå får er mer til å stole på. De man snakket med på telefon sa aldri det samme og kunne svært lite om bilene.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emmernmandag 16. september 2019, klokken 09:51
Fra https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2018/R079r4e.pdf

2.4.17. A "Lane Change Manoeuvre" is part of the Lane Change Procedure and,
(a) Starts when the outside edge of the tyre tread of the vehicle's front wheel closest to the lane markings touches the inside edge of the lane marking to which the vehicle is being manoeuvred,
(b) Ends when the rear wheels of the vehicle have fully crossed the lane marking.

Men Tesla later til å bruke de 5 sekundene fra du skrur på blinklyset... Ifølge reguleringen kan du ha på blinklyset så lenge du vil så lenge du ikke begynner å bevege deg.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwattmandag 16. september 2019, klokken 12:24
5.6.4.6.5

The lane change manoeuvre shall be completed in less than:
(a) 5 seconds for M1, N1 vehicle categories;
(b) 10 seconds for M2, M3, N2, N3 vehicle categories.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emmernmandag 16. september 2019, klokken 12:49
Sitat fra: Motorwatt på mandag 16. september 2019, klokken 12:24
5.6.4.6.5

The lane change manoeuvre shall be completed in less than:
(a) 5 seconds for M1, N1 vehicle categories;
(b) 10 seconds for M2, M3, N2, N3 vehicle categories.

Ja men de 5 sekundene gjelder når den krysser inn i det andre feltet, ikke når blinkingen starter som i dag.

Sitat fra: thbo på torsdag 05. september 2019, klokken 10:08
Jeg fikk faktisk svar fra elon øyeblikkelig på twitter i dag angående dette:

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

https://twitter.com/elonmusk/status/1169511820840693761?ref_src=twsrc%5Etfw

Han skjønte ikke helt hva jeg mente da men ..

Gratulerer med svar! :D Så Norge implementerer EU/FN-reglene? Skal vi prøve å sende en mail til Samferdselsdepartementet?
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwattmandag 16. september 2019, klokken 13:19
The lane change manoeuvre shall not be initiated before a period of 3.0 seconds and not later than 5.0 seconds after the deliberate action of the driver described in paragraph 5.6.4.6.2. above.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emmernmandag 16. september 2019, klokken 14:03
Sitat fra: Motorwatt på mandag 16. september 2019, klokken 13:19
The lane change manoeuvre shall not be initiated before a period of 3.0 seconds and not later than 5.0 seconds after the deliberate action of the driver described in paragraph 5.6.4.6.2. above.

The lane change manoeuvre shall not be initiated before a period of 3.0 seconds and not later than 5.0 seconds after the deliberate action of the driver described in paragraph 5.6.4.6.2. above.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Handymanmandag 16. september 2019, klokken 15:09
Sitat fra: emmern på mandag 16. september 2019, klokken 14:03
Sitat fra: Motorwatt på mandag 16. september 2019, klokken 13:19
The lane change manoeuvre shall not be initiated before a period of 3.0 seconds and not later than 5.0 seconds after the deliberate action of the driver described in paragraph 5.6.4.6.2. above.

The lane change manoeuvre shall not be initiated before a period of 3.0 seconds and not later than 5.0 seconds after the deliberate action of the driver described in paragraph 5.6.4.6.2. above.
Blink på.... vent min 3 til maks 5 sek... start filskifte.....maks 5 sek..... filskifte ferdig.
Altså, fra man setter på blikeren til man er ferdig med fiskiftet vil det gå 7 til 9 sek, forutsatt at filskiftet tar 4 sek.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emmernmandag 16. september 2019, klokken 15:17
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 05. september 2019, klokken 10:48
Er man sikre på at Norge har akseptert å følge EU i denne saken, eller har Tesla bare innlemmet Norge i EU (slik veldig mange andre også gjør)? Hva kan vi gjøre for å påvirke rette norske myndigheter til å involvere seg?

Vi kan sende mail til samferdselsdepartementet
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwattmandag 16. september 2019, klokken 15:20
Muligens en god idé. Men det var en som uttalte seg i media om autonom kjøring fra en eller annen offentlig institusjon. Finn navnet hans, og prøv å kontakte. Tar du oppgaven, emmern?
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emmernsøndag 29. september 2019, klokken 22:24
Det gjør jeg! Jeg blir stadig mer irritert nå som V10 kom.
Tenk robotaxi. Det er kanskje litt vitalt for de som vurderer å kjøpe Tesla-aksjer om avklaring av situasjonen i Europa. Det er jo litt relevant om Europa blir et marked eller ikke.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwattsøndag 29. september 2019, klokken 22:28
Topp! Hold oss orientert. Vet ikke om det er Departementet eller Statens Vegvesen som er rett, men lurt å sende til begge.

:+1:
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emmernsøndag 29. september 2019, klokken 23:12
Jeg har nå sendt en mail som først og fremst tar for seg EU-reguleringene på filskifte og det der, og så har jeg nevnt Smart Summon. :)
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: JorElsøndag 29. september 2019, klokken 23:42
 :+1: :+1:
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: stefsemandag 30. september 2019, klokken 18:28
Norge står først i køen når det gjelder å implementere EU direktiver, så det er bare å glemme at Norge skal få noe spesialregelverk for autonom kjøring. Stortinget fungerer som et stemplingskontor for direktiver, derfor gjør politikerne alt for å få en jobb innafor systemet. Det var vel noe motstand mot redusert postombæring for litt siden, men det ble selvsagt implementert til slutt det og.
Dette er som en stor maskin som bare kverner og går. Britene prøvde seg endog med Brexit, men det ender sannsynligvis opp med ingenting, bortsett fra straffebetaling til EU systemet for bryderiet med å lage en særavtale som i praksis betyr at alt blir som før, bortsett fra noen få symbolpolitiske ting som f.eks gjør grensepassering mer kronglete.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: JorElmandag 30. september 2019, klokken 19:27
stefse; Norge står først i køen når det gjelder å implementere EU direktiver,...

Husker jeg leste at Norge er flinkere til det enn EU-landene. Må kanskje det når vi står utenfor, slik at ingen kan lage trøbbel for lille Norge. Råderett :-X
Edit; Her snakker Trevor om at de heller ikke har Smart Summon i Cannada.
https://youtu.be/0J75LYL4GDA
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emmernmandag 30. september 2019, klokken 19:41
Ja de er flinke til å følge direktiver som er kjipe. Når "positive" direktiver må følges stritter de imot som det med å utbedre veier eller forbedre konkurransen på tjenester. Da tar de heller dommen fra EFTA og betaler bot.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: JorElonsdag 09. oktober 2019, klokken 11:43
Kom til å tenke på at Tesla har solgt flere biler i USA enn i Europa. Kan det være at det tar lenger tid og trene opp Neural Network(NN), pga mindre biler her i Europa? NN skal jo trenes, og Tesla argumenterer med at de ligger forran alle andre pga mange selvkjørende biler på veien som samler inn informasjon. Snur man på dette, så vil jo de plassene/landene med færrest biler, trene opp NN i lavest tempo?
At Europa har et annet veisystem og andre skilter og regler/lover, gjør det vel heller ikke enklere.

Hva er sammenhengen mellom antall biler som svirrer rundt og en best mulig fungerende Autopilot?



Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: geearonsdag 09. oktober 2019, klokken 17:08
Det er nå temmelig høy tetthet i storbyene i Norge...

Handler nok mest om prioritering. De vet USA er toneangivende for veldig mye.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Handymanonsdag 09. oktober 2019, klokken 18:37
Veldig forenklet: NN trenes i stor grad opp av at operatører som velger bilder/videoer og klassifiserer dem. De forteller deretter NN hva det er.
NN vil ikke lære rundkjøringer av seg selv, før noen har vist NN nok bilder av rundkjøringer, og fortalt hvordan bilen da skal oppføre seg.
Det som altså mest er hvordan Tesla fordeler ressursene som gjør disse oppgavene.
Antall biler har mest innvirking på hvor mye materiale de har tilgang til.
Det er nok mange ting som spiller inn på prioriteringene som for eksempel sikkerhet, fremfor "ny kunnskap".
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emmerntirsdag 22. oktober 2019, klokken 13:46
Fikk svar fra Samferdselsdepartementet / vegvesenet:

Kommentar: FN dokumentet du viser til (UN Reg. 79) er ett av flere dokumenter som beskriver krav til kjøretøy utarbeidet av World Forum for the harmonization of vehicle regulation, WP29. Disse Reguleringene blir igjen implementert i EU-forordninger som Norge gjennom EØS-Avtalen plikter å ta inn i nasjonalt regelverk.



Du kan finne mer om dette her:

https://www.unece.org/trans/main/welcwp29.html



Gjennom en avtale fra 1958 har Norge forpliktet seg til å anerkjenne dette regelverket sammen med ca 50 andre medlemsland, også utenfor EU. Dette er land som praktiserer typegodkjennning av kjøretøy. Det vil si at landets myndighet tar et ansvar for godkjenning av kjøretøyene.  Nord-Amerika er ikke med i denne avtalen.



Tesla har laget et system med parametere som ikke er i tråd med disse retningslinjene. Systemet med US-oppsett kan da følgelig ikke benyttes i ca. 50 land (hele EU og 15-20 andre land utenfor EU).



Tesla har i ca. et halvt år forsøkt å få gjennomslag for sitt US-oppsett av de automatiske styringsfunksjonene i GRVA, en ekspertgruppe under WP29 som utvikler regelverk for automatisert kjøring. Her deltar eksperter fra både myndigheter, industri og forbrukerorganisasjoner.



Argumenter som taler for begrensningene i ECE R79:



Parkeringsassisten (ACFS Kategori A) med fjernstyring begrenset til 6m. Skal sikre at ansvarlig fører til enhver tid har øyekontakt med kjøretøyet og andre trafikanter i nærheten. Et annet moment er at parkeringsplasser i US i hovedsak anses som privat grund, mens den betraktes som offentlig i Europa. Dette utgjør en forskjell i ansvarsforhold.



Filskiftassistenten skal (ACFS, kategori C) aktiveres av føreren ( dvs ikke automatisk) da fører skal følge med på trafikken og er ansvarlig for kjøretøyets bevegelser .



Tidsbegrensning på filskiftassisten: Det er definert flere parametere som skal sikre at luken i filen ved siden av er tilstrekkelig stor for at andre biler ikke skal måtte bremse (mer enn 0,3 g og ikke komme nærmere en avstand som tilsvarer 1 s) etter at Teslaen har foretatt filskifte.



Filskiftassistenten kan søke denne luken i filen ved siden av i maksimalt 5s før den avbryter. Det ønskes ikke at fører «ber» om å skifte fil unødig lenge med blinker på uten selv å følge med. Denne begrensningen er mye diskutert, da bruken av blinklys varierer mye i ulike land. I Norge, her vi lærer å vise tegn i god tid, er nok denne tiden noe lenger enn i syd-Europa. Imidlertid må det også betraktes at et filskift i seg selv utgjør en ekstra risiko i trafikken, som ikke bør gjøres bare for at kjøretøyet foran kjører saktere.



Kort sagt gjøres det en helhetsvurdering angående sikkerhet og framkommelighet for alle trafikanter.

Mange ønsker å være fremoverlent med tanke på ny Teknologi, og der er Norge langt framme i internasjonale rankinger. Også EU ønsker å være langt fremme og bruker store ressurser på forskning og utvikling som alle vil kunne høste av. Det er for øvrig viktig at utprøvingen foregår innenfor sikre rammer. I tillegg må ansvarsforholdet være plassert. EU har i begynnelsen av dette året utgitt Guidelines on the exemption procedure for the EU approval of automated vehicles

Link:

https://ec.europa.eu/growth/content/guidelines-exemption-procedure-eu-approval-automated-vehicles_en



Her gis det mulighet for alle produsenter å søke, men det må dokumenters at systemet fungerer tilstrekkelig sikkert og det må kunne etterprøves om systemet eller fører hadde kontrollen ved en evt. ulykke. Så langt har ingen produsenter søkt.



Et kriteria vil også være at systemet ikke skal kunne aktiveres dersom det er utenfor sitt virkeområde.

Tesla sitt system hadde en periode en feil som foreslo filskift i møtende fil. Dette er i ettertid endret.



Til informasjon samler Tesla inn data fra hele sin flåte på alle kontinenter og lager statistikker på blant annet bilenes akselerasjoner inkludert avbrutte automatiske filskifter med EU- og US-oppsett.

Med disse dataene vil de komme med innspill og endringsforslag til det internasjonale arbeidet i FN.

Etter hvert som teknologien modnes vil det komme endringer i reguleringen som tillater mer automatikk. Dette antydes i Reguleringens kapittel 1-Scope i underpunkt 1.2.3 med denne formuleringen: "Steering systems exhibiting the functionality defined as ACSF of Category B2, D or E in paragraphs 2.3.4.1.3., 2.3.4.1.5., or 2.3.4.1.6., respectively, until specific provisions are introduced in this Regulation"



Med din Tesla og dataene som samles er du allerede en brikke i dette arbeidet.

NB: Vi oppfordrer deg til å lese brukerveiledningen for bilens fører-assistensystemer nøye. Dette er fortsatt L2-systemer der fører må følge med på trafikken og er ansvarlig for at systemet brukes innenfor sine begrensninger.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Klykkentirsdag 22. oktober 2019, klokken 14:33
Grundig svar i det minste.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: k1tirsdag 22. oktober 2019, klokken 16:53
 :+1:
Da er det bare å oversette og oversende Elon selv, så han får lese first hand hva SVV uttaler, og Tesla må forholde seg til.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: o.b.lixtirsdag 22. oktober 2019, klokken 18:05
I følge Teslarati er det muligens endringer på gang.

https://www.teslarati.com/tesla-autopilot-fsd-improvements-regulations-europe/
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: JorElsøndag 27. oktober 2019, klokken 12:23
Meget bra arbeid av emmern!!  :+1: :+1:
Jeg er også imponert av Samferdselsdepartementet / vegvesenet, for svaret var utfyllende med relevant info.
Det virker som Tesla er overraskende aktive i utformingen av hvordan deres funksjoner skal bli bedre og hvordan man fortest mulig kan få dette ut på veiene, i hele verden. Og ordlyden i brevet gjør at jeg føler de forskjellige instanser jobber sammen og er positive.

Kan lite om "AutoPilot-bestemmelser og krav, men det virker jo ikke fastlåst på noen som helst måte. Prosessen kjører videre. Tesla gjør bilene våre bedre :)
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: JorElonsdag 30. oktober 2019, klokken 12:50
Tyskerne er ikke helt fornøyd med AP. Søksmål..
Blir interessant og følge med på.
https://electrek.co/2019/10/30/tesla-sued-germany-allegedly-false-adverting-autopilot/
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emurofonsdag 30. oktober 2019, klokken 14:03
Sitat fra: JorEl på onsdag 30. oktober 2019, klokken 12:50
Tyskerne er ikke helt fornøyd med AP. Søksmål..
Blir interessant og følge med på.
https://electrek.co/2019/10/30/tesla-sued-germany-allegedly-false-adverting-autopilot/

Det virker mer som det er "FSD mot slutten av året" de reagerer på?

Hvem står bak denne organisasjonen, forresten? Er noen av de tyske bilprodusentene med der?

På grunn av bilindustrien og hvor utrolig mektig den er der borte, så er jeg veldig skeptisk til alt som kommer fra Tyskland og som er negativt til Tesla
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: JorEltorsdag 31. oktober 2019, klokken 07:40
Sitat fra: emurof på onsdag 30. oktober 2019, klokken 14:03
Sitat fra: JorEl på onsdag 30. oktober 2019, klokken 12:50
Tyskerne er ikke helt fornøyd med AP. Søksmål..
Blir interessant og følge med på.
https://electrek.co/2019/10/30/tesla-sued-germany-allegedly-false-adverting-autopilot/

Det virker mer som det er "FSD mot slutten av året" de reagerer på?

Hvem står bak denne organisasjonen, forresten? Er noen av de tyske bilprodusentene med der?

På grunn av bilindustrien og hvor utrolig mektig den er der borte, så er jeg veldig skeptisk til alt som kommer fra Tyskland og som er negativt til Tesla
I linken jeg la ut fra electrec, finner vi enda en link; injunction. Her oversatte jeg tysk med googe;
Konkurransesenter

Konkurransesenteret er den største og mest innflytelsesrike selvregulerende institusjonen for rettferdig konkurranse. Den ideelle organisasjonen støttes av mer enn 1200 selskaper og over 800 kamre og foreninger i økonomien. Den finansierer seg selv ut av økonomien og mottar ingen offentlige midler. Som en tverrindustriell, nøytral og uavhengig institusjon i den tyske økonomien, håndhever den konkurranse- og forbrukerbeskyttelsesreglene i markedet - om nødvendig av retten. Den tilbyr omfattende informasjonstjenester, gir råd til medlemmene i alle konkurransespørsmål og bistår lovgivere som en nøytral rådgiver i utformingen av den juridiske rammen for konkurranse.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: JorEltorsdag 31. oktober 2019, klokken 09:42
Søksmålsaken på norsk: TEK
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dOan61/tesla-trekkes-for-retten-av-tyskland
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emuroftorsdag 31. oktober 2019, klokken 09:55
"Den ideelle organisasjonen støttes av mer enn 1200 selskaper og over 800 kamre og foreninger i økonomien."

Som f.eks. VW-konsernet?

"institusjon i den tyske økonomien"

Og det er kun tyske selskaper som beskytter tyske interesser?
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwatttorsdag 31. oktober 2019, klokken 10:03
Omtrent slik som USA?
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emuroftorsdag 31. oktober 2019, klokken 14:36
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:03
Omtrent slik som USA?

Kanskje, men hva har det med saken å gjøre?
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwatttorsdag 31. oktober 2019, klokken 15:48
Sitat fra: emurof på onsdag 30. oktober 2019, klokken 14:03
Sitat fra: JorEl på onsdag 30. oktober 2019, klokken 12:50
Tyskerne er ikke helt fornøyd med AP. Søksmål..
Blir interessant og følge med på.
https://electrek.co/2019/10/30/tesla-sued-germany-allegedly-false-adverting-autopilot/

Det virker mer som det er "FSD mot slutten av året" de reagerer på?

Hvem står bak denne organisasjonen, forresten? Er noen av de tyske bilprodusentene med der?

På grunn av bilindustrien og hvor utrolig mektig den er der borte, så er jeg veldig skeptisk til alt som kommer fra Tyskland og som er negativt til Tesla

Tja. Men her er iallfall et utdrag fra CR 4. september 2019:

In its report, the NTSB noted that following its investigation of a fatal 2016 Tesla crash in Florida, it issued a recommendation to Tesla and five other automakers to "develop applications to more effectively sense the driver's level of engagement." Volkswagen, BMW, Nissan, Mercedes-Benz, and Volvo have responded with explanations about their technology and efforts to reduce misuse. Tesla hasn't responded, the safety board said.

Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emuroftorsdag 31. oktober 2019, klokken 15:55
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 31. oktober 2019, klokken 15:48
Sitat fra: emurof på onsdag 30. oktober 2019, klokken 14:03
Sitat fra: JorEl på onsdag 30. oktober 2019, klokken 12:50
Tyskerne er ikke helt fornøyd med AP. Søksmål..
Blir interessant og følge med på.
https://electrek.co/2019/10/30/tesla-sued-germany-allegedly-false-adverting-autopilot/

Det virker mer som det er "FSD mot slutten av året" de reagerer på?

Hvem står bak denne organisasjonen, forresten? Er noen av de tyske bilprodusentene med der?

På grunn av bilindustrien og hvor utrolig mektig den er der borte, så er jeg veldig skeptisk til alt som kommer fra Tyskland og som er negativt til Tesla

Tja. Men her er iallfall et utdrag fra CR 4. september 2019:

In its report, the NTSB noted that following its investigation of a fatal 2016 Tesla crash in Florida, it issued a recommendation to Tesla and five other automakers to "develop applications to more effectively sense the driver's level of engagement." Volkswagen, BMW, Nissan, Mercedes-Benz, and Volvo have responded with explanations about their technology and efforts to reduce misuse. Tesla hasn't responded, the safety board said.

Og hva har dette med saken å gjøre?
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwatttorsdag 31. oktober 2019, klokken 15:56
For deg? Selvsagt ingen ting.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: RuneWtorsdag 31. oktober 2019, klokken 22:00
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 31. oktober 2019, klokken 15:56
For deg? Selvsagt ingen ting.

Ok, jeg gir opp. For hvem har dette med saken å gjøre?
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emmernsøndag 03. november 2019, klokken 11:12
Hvis de kommer med automatisk bykjøring i USA så må de lese skilt osv. Da burde i det minste skiltlesing komme hit?
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwattsøndag 03. november 2019, klokken 11:24
Sitat fra: emmern på søndag 03. november 2019, klokken 11:12
Hvis de kommer med automatisk bykjøring i USA så må de lese skilt osv. Da burde i det minste skiltlesing komme hit?
Kommer nok, men godt mulig at det vil kreve HW3 og HW3-software. Isåfall er vel vi i Europa like langt da det er sagt at vi ikke får HW3-oppgradering før EU har endret regler. Kanskje mulig for de som allerede har FSD og HW3, men for oss med FSD uten HW3 anser jeg det nesten som en utopi. Men det å håpe er iallfall gratis....
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emmernsøndag 03. november 2019, klokken 11:29
Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. november 2019, klokken 11:24
Sitat fra: emmern på søndag 03. november 2019, klokken 11:12
Hvis de kommer med automatisk bykjøring i USA så må de lese skilt osv. Da burde i det minste skiltlesing komme hit?
Kommer nok, men godt mulig at det vil kreve HW3 og HW3-software. Isåfall er vel vi i Europa like langt da det er sagt at vi ikke får HW3-oppgradering før EU har endret regler. Kanskje mulig for de som allerede har FSD og HW3, men for oss med FSD uten HW3 anser jeg det nesten som en utopi. Men det å håpe er iallfall gratis....
Elon musk da at man får hardware 3 når features krever det og hvis skiltlesing er en sånn feature som er mulig å gi, så kom med det!
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Motorwattsøndag 03. november 2019, klokken 11:33
Sitat fra: emmern på søndag 03. november 2019, klokken 11:29
Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. november 2019, klokken 11:24
Sitat fra: emmern på søndag 03. november 2019, klokken 11:12
Hvis de kommer med automatisk bykjøring i USA så må de lese skilt osv. Da burde i det minste skiltlesing komme hit?
Kommer nok, men godt mulig at det vil kreve HW3 og HW3-software. Isåfall er vel vi i Europa like langt da det er sagt at vi ikke får HW3-oppgradering før EU har endret regler. Kanskje mulig for de som allerede har FSD og HW3, men for oss med FSD uten HW3 anser jeg det nesten som en utopi. Men det å håpe er iallfall gratis....
Elon musk sa at man får hardware 3 når features krever det.....
... and when approved by regulators...
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emmernsøndag 03. november 2019, klokken 14:45
Nå er det visst bekreftet at visualisering av trafikkjegler ikke er i HW2 & HW 2.5 men i HW3...

Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: mthoringmandag 04. november 2019, klokken 22:51
Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. november 2019, klokken 11:33
... and when approved by regulators...

Er vel ingen grunn til å tro at EU skulle nekte Tesla å implementere gjenkjenning av skilt og trafikkjegler. Anser det absolutt som løftebrudd hvis det kommer eksklusive funksjoner til HW3 og ikke oppgraderingen av hardware blir tilbudt innen rimelig tid.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: emuroftirsdag 05. november 2019, klokken 09:27
Å gjenkjenne trafikkskilt må være en del av Autopilot og ikke bare FSD. Autopilot i dag er mindre optimal enn den kunne vært fordi den stadig følger utdaterte fartsgrenser. Jeg synes ikke det er akseptabelt at Autopilot ikke følger fartsgrenser.

Da er det bedre om Autopilot ikke har noen fartsgrenser i det hele tatt og at man alltid må stille det inn manuelt.

Så her må Tesla velge.
Tittel: Sv: Europa og FSD
Skrevet av: Vaduztirsdag 05. november 2019, klokken 20:41
Da hadde folk valgt 110km/t på 70-landevei bare for å se også hadde det blitt søksmål. Men ja, de må ha skilt gjenkjenning, men patenter er noe herk av og til!