Elbilforum.no

Diverse => Norsk Elbilforenings oppgaver => Emne startet av: Sulle på lørdag 24. august 2019, klokken 11:22

Tittel: Er elbilene overrepresentert på skadestatistikken?
Skrevet av: Sullelørdag 24. august 2019, klokken 11:22
Det har i det siste vært fokusert på at elbiler er overrepresentert på skadestatistikken. Er det riktig når det kommer til stykket?
Regnestykket, som jeg har sett, var antall skader/antall leverte biler.
Hvordan vil dette se ut hvis regnestykket blir km/skader i stedet?
Min erfaring er at elbiler blir betydelig mer kjørt enn tilsvarende fossilbiler.
Er dette noe Elbilforeningen har sett/vil se på?
Tittel: Sv: Er elbilene overrepresentert på skadestatistikken?
Skrevet av: Truls Antonsenlørdag 24. august 2019, klokken 19:55
Kan ikke ha noe med at elbiler har høy andel av km i byområder, mens fossilbiler mer mest representert på «bygda». Og at risikoen generelt er høyere i byene enn på bygda, og derfor blir resulterer slik når de fleste elbilene oppholder seg mest i «høyrisiko-områder»

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Er elbilene overrepresentert på skadestatistikken?
Skrevet av: Sullelørdag 24. august 2019, klokken 21:21
Godt poeng! Jeg tenker også at det spiller inn at elbilene, enn så lenge, er nyere enn gjennomsnittet, slik at forsikringen blir brukt oftere (Kosmetiske skader som en lettere kan leve med på en gammel bil).
Tittel: Sv: Er elbilene overrepresentert på skadestatistikken?
Skrevet av: kaiatmandag 26. august 2019, klokken 08:46
Det er vel også slik at en del offentlige etater og bedrifter har kjøpt inn elbiler som brukes av flere brukere i embets medfør. Biler til slikt bruk har, uavhengig av drivkilde, en tendens til å leve et hardt liv.