Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: Marius-H på onsdag 01. februar 2012, klokken 23:16

Tittel: Tesla model x
Skrevet av: Marius-Honsdag 01. februar 2012, klokken 23:16
Vi veit ikke hvordan den ser ut før Feb 9. Men er det noen som allerede ville bestilt bilen? Den skal ha mer plass enn en Q7 men kan kjøre fra en 911.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: gbzdoconsdag 01. februar 2012, klokken 23:46
Og noen mener fortsatt at ikke elbil er fremtiden... De får seg en overraskelse i løpet av året når Tesla begynner å rulle ut bilene sine.  :-)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: arnejorg1mandag 06. februar 2012, klokken 17:11
skal den lanseres 9 februar?
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Go-cartermandag 06. februar 2012, klokken 20:15
http://www.ecogeek.org/automobiles/3696-tesla-model-x-will-be-unveiled-february-9 (http://www.ecogeek.org/automobiles/3696-tesla-model-x-will-be-unveiled-february-9)

Konsept og foreløpig design kommer 9 feb, produksjon 2014.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Cobosmandag 06. februar 2012, klokken 23:31
Go-carter: Verdenslansering er 10 februar kl 05:00 norsk tid :)

Nå klarer jeg naturligvis ikke å finne en link til webcasten til Tesla, men de skal ha en live webcast som da blir kl 05:00 norsk tid 10 februar.
Personlig tror jeg står opp vanlig 6:30 og titter da, er ikke så gira på en SUV uansett :)

Cobos
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Cobostorsdag 09. februar 2012, klokken 00:00
Da var Tesla sin nettside endelig oppdatert. De har fått en ny Model X kategori i topmenyen og går du inn der finner du teaser bildet og en reklame for lanseringen kl 20:00 vestkysten tid.

Cobos
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: fluxfredag 10. februar 2012, klokken 07:50
http://www.teslamotors.com/modelx (http://www.teslamotors.com/modelx)

Denne skal jeg bare ha!  ;D

(http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/02/teslamodelxlaunch54.jpg)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Griffelfredag 10. februar 2012, klokken 08:31
OY... :)

Denne må vel kunne trekke en vanlig varehenger?

Legger også merke til:
"built around the driver—and six of her friends. "

Moderne greier.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Cobosfredag 10. februar 2012, klokken 08:44
Tesla har tidligere sagt at Model X er den med hengerfeste og trekkmulighet, og når de først snakker om hengervekt leker de gjerne ikke i USA :) Musk påstod i en Twitter-melding at Model X skal kunne trekke mer enn alle andre biler. Akkurat hva det betyr vet jeg ikke, men at den trekker en vanlig henger føler jeg er rimelig sikkert.

Cobos
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: El rayofredag 10. februar 2012, klokken 11:05
Husk at i USA betyr bil personbil. Varebil heter van og pick up regnes som truck.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: RunarBTfredag 10. februar 2012, klokken 12:02
Ai..

Denne med AWD passer enda bedre for vårt bruk enn Model S, frister å bytte reservasjon..:-P

Men da er spørsmålet når den blir tilgjengelig i Norge, og om ein rekker å få kjøpt før det blir avgifter på elbilene.

Tviler på at eg tørr satse på det.:-( 

Da blir alternativet å reservere ein Model X også, og heller selge Model S når X er leveringsklar. *tenke tenke*
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Kallagtunetlørdag 11. februar 2012, klokken 08:32
Hadde vært ett alternativ til nummer 1 bil men blir jo ikke det med de bakdørene. Blir litt for upraktisk å ikke kunne åpne bakdørene i parkeringshus og garasje... Merkelig valg av løsning, ikke ser det så fint ut heller....
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: RunarBTlørdag 11. februar 2012, klokken 12:02
Bakdørene skal gå fint å åpne å garasje, det var ein av grunnene står det på nettsidene.

Disse dørene krever mindre plass å åpne enn tradisjonelle dører.

" Falcon Wings open up and out of the way, in even the narrowest of parking spots."

Sjekk teslamotors.com for bilde og tekst ang. garasjebruk.

http://www.teslamotors.com/modelx (http://www.teslamotors.com/modelx)


...men må seie eg er skeptisk når det gjelder snø på taket. Kan jo kostes av forsåvidt, så mulig det ikkje er et problem?
Ellers så kan ein argumentere med at snøfokk får lettere innpass, men på andre siden har ein jo i praksis eit godt tak over åpningen i døra så kanskje det jevner seg ut fordeler/ulemper?
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Kallagtunetlørdag 11. februar 2012, klokken 13:08
I bredden så ser det ikke ut som de bygger mye men det er ikke det som blir problemet... Min garasje er på langt nær så høy under taket (Eller opp til garasjedøren) som illustrasjonen til Tesla. Hvor mange parkeringshus i Norge er vel 2.3 eller mindre takhøyd. I tiellegg til problemene med snø og vann så tror jeg det i blir en reell show stopper...

Design foran funksjon  >:(
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Coboslørdag 11. februar 2012, klokken 13:29
Uten at noen vet snakkes det om at totalhøyden har folk på Teslamotorsclub regnet seg fram til er 7 fot 6 tommer eller 228cm. Det burde vel passe de fleste større garasjer, men ser at dette er et problem for lavere garasjer.
Det virker som dørene er veldig polariserende så godt mulig det kommer en utgave med vanlige dører og det ble sagt at de uansett har avstandssensorer på dørene slik at de ikke smeller seg inn i taket, men stopper før de krasjer med noe.

Cobos
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: PerBearlørdag 11. februar 2012, klokken 16:56
For takbokslandene Sverige/Norge/Finland er måkevinger upraktisk. For ikke å snakke om kajakk, sportsyklister og skigåere...
Og navnet "falkevinger" vil neppe slå til all den tid denne type dører har hatt navnet måkevinger siden SL300: http://no.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL (http://no.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL)

På Sl300 var måkevingene en nødløsning fordi vanlige dører ble upraktisk. så jeg er enig med Cobos at den vil komme med vanlige dører. Dagens løsning er en designfeature med form over funksjon - typisk resultat av industridesigner som ikke er tørr bak øret  ;)



Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Coboslørdag 11. februar 2012, klokken 17:31
Sitat fra: PerBear på lørdag 11. februar 2012, klokken 16:56
For takbokslandene Sverige/Norge/Finland er måkevinger upraktisk. For ikke å snakke om kajakk, sportsyklister og skigåere...
Og navnet "falkevinger" vil neppe slå til all den tid denne type dører har hatt navnet måkevinger siden SL300: http://no.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL (http://no.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL)

På Sl300 var måkevingene en nødløsning fordi vanlige dører ble upraktisk. så jeg er enig med Cobos at den vil komme med vanlige dører. Dagens løsning er en designfeature med form over funksjon - typisk resultat av industridesigner som ikke er tørr bak øret  ;)
Tesla har at poeng med at de kaller det falkevinger og ikke måkevinger siden det ekstra leddet de har i døra gjør at det krever mye mindre plass på siden av bilen under åpning. For et land som Norge med barn i barneseter i lang tid mistenker jeg at tanken at man kan stå oppreist inne i bilen når barnet skal settes fast i barnesetet, og de som har dårlig rygg kan gå rett ut er meget praktisk. Falkevinge dørene er også såpass brede at de er vanskelige i en vanlig parkeringsplass hvis de er vanlige dører.
Poenget mitt dermed er at dette ikke faktisk er form over funksjon. Høyden på døra gjør at det er en funksjon, problemet er bare at det koster i nødvendig takhøyde.
(http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=4126&d=1328966248)
Se på hvordan Musk som er over 180 kan gå rett inn i bilen på dette bildet.
Tesla påstår at de skal ha en løsning for takboks, i teorien kan den trekkes fram når bakdørene åpnes på en motorisert skinne. Eller de lager en ekstra tynn løsning som passer mellom dørene og er bredere lengre fremme. Jeg vet ikke, men kayaker og slikt blir nok vanskelig.

Jeg er uansett enig at de kan nok markant øke salget hvis de tilbyr standarddører som en opsjon. Derimot om dette er mulig eller ønskelig er en annen sak. Pickups har gjerne en baklem som enten kan tippes ned eller åpnes sideveis, mulig en slik løsning er mulig for bakdørene?  Elon Musk har tendenser mot "my way or the highway", samtidig med at han er en dyktig businesmann så jeg vet ikke.

Cobos
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Elmolørdag 11. februar 2012, klokken 17:39
Sitat fra: Cobos på lørdag 11. februar 2012, klokken 17:31
Falkevinge dørene er også såpass brede at de er vanskelige i en vanlig parkeringsplass hvis de er vanlige dører.

Har de fått til dette (oppoverhengslet leddet dør med avstandssensor) så klarer de vel å lage det samme på en vanlig hengslet dør som dermed (også) vil kreve mindre plass
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Coboslørdag 11. februar 2012, klokken 17:46
Sitat fra: Elmo på lørdag 11. februar 2012, klokken 17:39
Sitat fra: Cobos på lørdag 11. februar 2012, klokken 17:31
Falkevinge dørene er også såpass brede at de er vanskelige i en vanlig parkeringsplass hvis de er vanlige dører.

Har de fått til dette (oppoverhengslet leddet dør med avstandssensor) så klarer de vel å lage det samme på en vanlig hengslet dør som dermed (også) vil kreve mindre plass

Sant nok, og med litt kreativ plassering kan de bruke samme sensor. Eneste ulempen er vel at de må bli selvmordsdører hvis de fortsetter med en design uten b-stolper som det ser ut som dagens prototyp ikke har.
Kunne vært interessant å se hvor mange bestillinger de får i Norge på Model X.

Cobos
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: JohanHtorsdag 16. februar 2012, klokken 00:11
De har i hvert fall en fra meg. #5 i Europa :)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Cobostorsdag 16. februar 2012, klokken 15:20
Gratulerer Johan, er det en P5 eller en S5 for Europa? Har du en Model S bestilling også eller bare en Model X ? (Ikke det at, en Model X er bare :) )

Cobos
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: JohanHtorsdag 16. februar 2012, klokken 22:58
Det er P5. Jeg har også en Model S reservasjon (P553) men nå som X er lansert tror jeg at jeg vill vente på den, selv om det tar et år ekstra :(. Men for meg ville det være galskap og ikke gå for den større modellen med 4WD.

Har dog tenkt å beholde min Model S reservasjon helt til jeg må ta stilling til kjøp, fordi jeg kan ombestemme meg, men mest fordi jeg MÅ få prøvekjøre den når det blir mulig! :)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: arnejorg1onsdag 22. februar 2012, klokken 20:53
Sitat fra: Cobos på fredag 10. februar 2012, klokken 08:44

Musk påstod i en Twitter-melding at Model X skal kunne trekke mer enn alle andre biler.

Cobos

Vel. Det må gå hardt på batteriet, en elbil som trekker samme vekten som en annen bil gjør meg fornøyd.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: El rayosøndag 26. februar 2012, klokken 08:54
Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 22. februar 2012, klokken 20:53
Sitat fra: Cobos på fredag 10. februar 2012, klokken 08:44

Musk påstod i en Twitter-melding at Model X skal kunne trekke mer enn alle andre biler.

Vel. Det må gå hardt på batteriet, en elbil som trekker samme vekten som en annen bil gjør meg fornøyd.
Vil bare minne om at det engelsk-amerikanske ordet "car" betyr personbil og dekker altså ikke SUV-er, varebiler (van), små lastebiler (pick up) osv. Tror ikke vi skal vente at den kan trekke en 2-tonns henger.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: watsøndag 26. februar 2012, klokken 10:47
Vi har hatt i-Miev som bil nr. 2 i et år, og er såpass fornøyd med å kjøre elbil at vi vurderer å bytte ut hovedbilen i en Model X og bli "helelektrisk". Men før vi evnt. bestemmer oss lurer jeg på noen ting:

Vi må ha modellen med 85 kwt batteripakke og 4WD. Er det noen som har hørt rykter om prisnivå på denne?

Hengervekt er viktig for oss. Hver sommer drar vi på campingferie med ei campingvogn på 1,9 tonn, så bilen må kunne trekke dette. Jeg forstår at vogna vil redusere rekkevidden kraftig, men vi kjører maks 25 mil pr. dag når vi er på campingferie.

Har noen hørt mer om hurtiglading? Tesla snakker om at de ikke vil bruke Chademo, da denne ikke har kapasitet til å lade bilen fort nok. Men nå som det er Chademo som blir standarden i Norge, er det bedre med "treg" hurtiglading enn ikke å ha tilgang på det i det hele tatt. Tror det tar lang tid før Teslas eget system er utbygd i Norge. En elbil med 30-40 mil rekkevidde, vil uansett ikke trenge fullading for de fleste av oss. Vi kjører i hverfall svært sjelden mer enn 60 mil når vi er på ferie. Og hvis man starter dagen med fullt batteri, vil jeg tro at selv en Chademo lader vil klare å lade nok strøm på 1 - 1,5 time, til å gjennomføres de siste 20 milene. Altså en vanlig middagspause...

Jeg har også hørt rykter om at de vil tilby bilen uten Falcondører. Er det flere som har hørt dette? I Norge, men snø og is på taket, er jeg skeptisk til denne løsningen. Dessuten bruker vi skiboks om vinteren.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: arnejorg1søndag 26. februar 2012, klokken 18:08
Sitat fra: wat på søndag 26. februar 2012, klokken 10:47
Hengervekt er viktig for oss. Hver sommer drar vi på campingferie med ei campingvogn på 1,9 tonn, så bilen må kunne trekke dette. Jeg forstår at vogna vil redusere rekkevidden kraftig, men vi kjører maks 25 mil pr. dag når vi er på campingferie.

Høres mye ut med 2 tonn og jeg tror vi er optimistiske her. Dersom den kan trekke 2 tonn så vil nok rekkevidden bli redusert kraftig  som du sier, 25 mil ville hvert imponerende. Vi vi får følge med etterhvert og se hva Tesla kommer med av info. ;)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: jkirkebosøndag 26. februar 2012, klokken 18:22
Sitat fra: arnejorg1 på søndag 26. februar 2012, klokken 18:08
Sitat fra: wat på søndag 26. februar 2012, klokken 10:47
Hengervekt er viktig for oss. Hver sommer drar vi på campingferie med ei campingvogn på 1,9 tonn, så bilen må kunne trekke dette. Jeg forstår at vogna vil redusere rekkevidden kraftig, men vi kjører maks 25 mil pr. dag når vi er på campingferie.

Høres mye ut med 2 tonn og jeg tror vi er optimistiske her. Dersom den kan trekke 2 tonn så vil nok rekkevidden bli redusert kraftig  som du sier, 25 mil ville hvert imponerende. Vi vi får følge med etterhvert og se hva Tesla kommer med av info. ;)

Høres mye ut ja, de fleste "kjørevogner" veier vel typisk maks 12-1300kg + bagasje og slikt. Typisk maksvekt 1500-1600kg. 1900kg er nok mulig, men blir vel en vogn som er noe stor å dra meg seg rundt på ferie ?
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Cobossøndag 26. februar 2012, klokken 18:26
Med tanke på at Tesla er flinke til å sammenligne seg med andre og Porsche Cayenne i USA tillatter deg å trekke maks 7700 lbs i standardutgaven ville det undret meg om Model X var veldig mye dårligere. Hva det betyr for rekkevidden derimot tør jeg ikke si noe om. Men å trekke store hengere er liksom greia med SUV'er i USA, det er derfor folk kjøper dem. Eller det er det de bruker som unnskyldning for at de kjøper dem er vel riktigere å si :)
Dermed blir Model X tilgjengelig med krok tipper jeg den kan trekke en del, men jeg vet naturligvis ikke.

Cobos
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: gbzdocsøndag 26. februar 2012, klokken 20:18
Mulig jeg er helt på jordet, men vil tro de må slenge på et "lavserie" gir hvis man plutselig skal slepe to tonn ekstra opp trollstigen f.eks.? Evt. at utgaven med hengerfeste er fast giret lavere med lavere toppfart som resultat?
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: jkirkebosøndag 26. februar 2012, klokken 20:36
Sitat fra: gbzdoc på søndag 26. februar 2012, klokken 20:18
Mulig jeg er helt på jordet, men vil tro de må slenge på et "lavserie" gir hvis man plutselig skal slepe to tonn ekstra opp trollstigen f.eks.? Evt. at utgaven med hengerfeste er fast giret lavere med lavere toppfart som resultat?

Hva i all verden skal man med lavserie ? Det har kun sin funksjon for fossilmotorer som må opp i et visst turtall for å levere nok dreiemoment. Elmotorer har maks dreiemoment fra 0 rpm, altså ikke noe behov for lavserie.

Som en sammenligning har Model S 300kW effekt på kanskje 1900kg bil. Det er i overkant av 6kg per kW. Med to tonn henger er vi oppe i 13kg/kW.

En Leaf har 80kW på 1535kg, altså 19kW/kg.

Det jeg kjører i jobben har typisk 2655kW effekt og en vekt på 164 tonn, det blir nesten 62kg/kW. Alikevel er det null problem å komme igang i selv 25 promille stigning, og den klarer en toppfart på 160km/t.

http://no.wikipedia.org/wiki/NSB_type_72 (http://no.wikipedia.org/wiki/NSB_type_72)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: gbzdocsøndag 26. februar 2012, klokken 21:08
Ja, da er jeg vel på jordet. ;-)

Tanken var egentlig at bilen trolig er giret i forhold til KW og vekt, og plutselig snakker vi nesten dobling av vekt. Men kan jo se ut som det uansett er mer enn nok power... Selv med bakkestart, 4 tonn, 25% stigning.

Btw: Regner med du mener 25 prosent, ikke promille stigning? ;)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: watsøndag 26. februar 2012, klokken 22:39
Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. februar 2012, klokken 18:22
Sitat fra: arnejorg1 på søndag 26. februar 2012, klokken 18:08
Sitat fra: wat på søndag 26. februar 2012, klokken 10:47
Hengervekt er viktig for oss. Hver sommer drar vi på campingferie med ei campingvogn på 1,9 tonn, så bilen må kunne trekke dette. Jeg forstår at vogna vil redusere rekkevidden kraftig, men vi kjører maks 25 mil pr. dag når vi er på campingferie.

Høres mye ut med 2 tonn og jeg tror vi er optimistiske her. Dersom den kan trekke 2 tonn så vil nok rekkevidden bli redusert kraftig  som du sier, 25 mil ville hvert imponerende. Vi vi får følge med etterhvert og se hva Tesla kommer med av info. ;)

Høres mye ut ja, de fleste "kjørevogner" veier vel typisk maks 12-1300kg + bagasje og slikt. Typisk maksvekt 1500-1600kg. 1900kg er nok mulig, men blir vel en vogn som er noe stor å dra meg seg rundt på ferie ?

Vogna er en 2011-mod Hobby 650. Ikke noe problem å dra med den på ferie. Vi gjorde det i fjor. Men det hadde vært spennende og gjøre det med en elbil i stedet for diesel-SUVen vi bruker nå. Kan liksom ikke bruke i-Mieven heller :-)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: jkirkebosøndag 26. februar 2012, klokken 23:57
Sitat fra: gbzdoc på søndag 26. februar 2012, klokken 21:08
Ja, da er jeg vel på jordet. ;-)

Tanken var egentlig at bilen trolig er giret i forhold til KW og vekt, og plutselig snakker vi nesten dobling av vekt. Men kan jo se ut som det uansett er mer enn nok power... Selv med bakkestart, 4 tonn, 25% stigning.

Btw: Regner med du mener 25 prosent, ikke promille stigning? ;)

Niks, promille. 25 prosent blir vel noe sånt som unnarennet i Holmenkollen. På jernbanen er det sjelden vi ser noe mer enn 27-28 promille. Det er brattere enn det høres ut som...
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: cramandag 27. februar 2012, klokken 11:47
Det er ikke uvanlig (selv om det egentlig er unntakene) med 10% stigning på veiene her til lands. Men da ser man skilter om det. Trur de skilter før det også; er usikker på hva som er "normalt", men jeg vet altså at 10% forekommer. :) 25 promille (altså 2,5%) er vel lite å snakke om; det er 2,5 høydemeter pr 100meter kjørt (langs "hypotenusen", hvis jeg har lest riktig sist jeg googlet det)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: gbzdocmandag 27. februar 2012, klokken 13:16
Jeg sykler mye og min GPS baserte Garmin computer har flere steder vært oppe i over 30% stigning. (Den har både barometrisk og GPS basert høydemåler.) Mener maks stigning opp fra Årungen ro-stadion (for de som er kjent der) er på 28%.

Mener også å ha lest om visse krav i forhold til bakkestart med henger, men usikler på hvor mange % stugning det var snakk om.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: El rayotirsdag 28. februar 2012, klokken 08:27
Mer off topic:
(http://files.reseguiden.se/files/21/rg_1401921_m620.jpg)
Bildet er fra Stalheimskleiva, som er beryktet som Norges bratteste vei som er åpen for alminnelig ferdsel.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 28. februar 2012, klokken 09:21
Der har jeg kjørt ned i en gammel Suzuki-jeep (den korte typen...) -og det er ubehaglig bratt.
Kjørte brattere i forsvaret med Volvo-jeep, men med den viste jeg akkurat hvor grensen gikk.

Thomas
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: arnejorg1fredag 02. mars 2012, klokken 19:53
Da gjenstår det bare og prøve stålheimskleiva med leaf ;)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: El rayofredag 02. mars 2012, klokken 20:15
Den andre EV-turen (2002) gikk gikk spontant opp Stalheimskleiva, året før jeg kjøpte elbil. Stemmer for å gjenta den turen!
Se tekst på http://evguide.nu/EV2002ti28.html
og bilder på http://evguide.nu/EV2002ti28bilder.html
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: kjølholdttorsdag 22. mars 2012, klokken 22:20
Vedrørende tesla model x, er det noen som har en kvalifisert gjetning om pris på modellen med størst batteri kapasitet. Snakker vi kjapt 800 000, da blir det jo plutselig for en veldig begrenset krets.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Cobosfredag 23. mars 2012, klokken 16:02
Jeg har som alle andre ikke egentlig peiling, men Tesla sendte meg nylig reklame for gjenværende Roadstere og de mener jeg å huske kostet 650 000NOK. Det baserer seg på en amerikansk pris på $108 000, så dermed en effektiv omregningskurs på 6 kroner pr dollar. De ønsker nok å få solgt ut de siste roadsterne så de er kanskje litt aggressive der.
Model S med 85kWh pakka koster $77 000. Model X skal koste omtrent det samme, si +10% så $85 000 for basismodellen. Legg på $10 000 i utstyr og vi er på $95 000. Bruker vi litt mindre aggressiv omregning på 7 kr per dollar er vi på 665 000NOK så jeg tipper 800 000 er litt i overkant. Men dette kommer veldig an på bensinpris her og i USA og hvor mange reelle konkurrenter det er i Norge på en slik bil om noen år.

Cobos
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: kjølholdtfredag 23. mars 2012, klokken 16:51
Jeg er relativt ny når det gjelder el bil. Betyr dette at man kan regne med sparte drivstoff utgifter på ca 200000 .Minus det det koster å lade med strøm. Har da tatt utgangspunkt i dagens kjøre mønster en disel tank hver 14 dag ca 1000 kr. Ser at tesla garanterer 8 års levetid på batteriene eller 160000 km.Noen som har oversikt over hva kostnadene er ved å lade bilen i 8 år.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Joachimlørdag 24. mars 2012, klokken 07:50
Du kan nok regne med at den forbruker >0.2kWh/km fra stikkontakten.

Hvis vi sier 0.25kWh, så blir resultatet 0,25kwh*160000km= 40000kWh ila 8 år
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: El rayoonsdag 28. mars 2012, klokken 21:16
Sitat fra: kjølholdt på fredag 23. mars 2012, klokken 16:51
Minus det det koster å lade med strøm.
Lader du hjemme koster det og hurtigladestasjoner er heller ikke gratis, men de mange offentlige og private ladeplassene rundt omkring i landet tar ikke betalt for strømmen - enda.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: dissernfredag 13. april 2012, klokken 12:57
Ser man på bildet nedenfor så er dørene til seterad 2 og 3 de såkalte Falcon wings dørene. Hvordan er dørene til 1 seterad med førersetet? Er disse også Falcon Wings eller er de vanlige dører som slår i horisontal retning?

(http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=4126&d=1328966248)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: dissernfredag 13. april 2012, klokken 13:10
Jeg fant dette bildet og det viser vanlige dører til de 2 første setene. Jeg har en lav garasje, men kan fint klare meg med vingedører for seterad 2 + 3 :)

(http://media.cnbc.com/i/CNBC/Sections/News_And_Analysis/_Blogs/Beat%20Blogs/Behind_The_Wheel_new/__Art/120209_Tesla-X.jpg)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 13. april 2012, klokken 13:11
De er vanlige bildører. Den eneste grunnen til at Tesla går for falcon-wing dører bak er at de må være veldig brede for å kunne komme inn til begge radene. Da slår vanlige dører veldig langt ut, og det ville være umulig å åpne de på vanlige parkeringsplasser hvis det står biler på naboplassene.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Aspirantenfredag 13. april 2012, klokken 15:08
Bare jeg som stusser på hvorfor folk som ikke "trenger" bagasjeplass (7 seter = nesten ingen plass til ryggsekker) eller får ha boks til skiene på taket trenger SUV i det hele tatt?  :P

Jeg må ha skiboks jeg, ihvertfall.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 13. april 2012, klokken 15:17
Sitat fra: Aspiranten på fredag 13. april 2012, klokken 15:08
Bare jeg som stusser på hvorfor folk som ikke "trenger" bagasjeplass (7 seter = nesten ingen plass til ryggsekker) eller får ha boks til skiene på taket trenger SUV i det hele tatt?  :P

Jeg må ha skiboks jeg, ihvertfall.
Hvis du tror det ikke er noen bagasjeplass, så foreslår jeg du ser videoen fra lanseringseventen (http://www.teslamotors.com/blog/tesla-unveils-model-x). Det er masse plass til bagasje bak i bilen, og masse plass foran også. Hvis man slår ned de to bakerste radene vil jeg anslå man får totalt ca 2-3 kubikkmeter med bagasjeplass, selv om dette ikke er vist i videoen.

Det skal være en løsning for skiboks på gang. Akkurat hva den løsningen er er ikke sikkert, det kan være noe man fester til hengerfestet, det kan hende man hindrer en av bakdørene fra å åpne seg, det kan hende det er mulig å åpne dørene delvis, slik at takbiten ikke åpner seg , eller ikke åpner seg så mye at det er et problem med takboks. Uansett, Tesla holder på med en skiboks-type løsning.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: dissernfredag 13. april 2012, klokken 15:31
Hjemme hos oss er vi så fornøyd med vår Nissan Leaf at vi snakker seriøst om å bytte bil #1 til Model X for å bli hel-elektriske. For bil #1 må vi vektlegge forhold litt ulikt enn når vi valgte Leaf, ting som bagasjeplass, rekkevidde osv spiller større rolle. Vi har både bikkjer og unger og mener at plassforholdene i en Model X vil passe oss bra :)

Sitat fra: Aspiranten på fredag 13. april 2012, klokken 15:08
Bare jeg som stusser på hvorfor folk som ikke "trenger" bagasjeplass (7 seter = nesten ingen plass til ryggsekker) eller får ha boks til skiene på taket trenger SUV i det hele tatt?  :P

Jeg må ha skiboks jeg, ihvertfall.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 13. april 2012, klokken 15:36
Uansett, mine grunner for å kjøpe Model X i stedet for Model S er:

- Mer fleksibilitet når det gjelder antall passasjerer/bagasje. Hvis jeg skal skysse venner til hytta e.l, så kan jeg ta med 6 passasjerer. Men normalt sett kan jeg slå ned de bakerste to setene og ha masse plass til bagasje samtidig som jeg har plass til 4 passasjerer.
- Mer plass i kupeen - bedre komfort.
- Firehjulstrekk (bedre ytelse på vinteren og til daglig, regenerativ bremsing på alle dekk)
- Hengerfeste
- Trolig blir det bedre bakkeklaring og bedre dekk.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: crafredag 13. april 2012, klokken 15:48
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 13. april 2012, klokken 15:36
- Trolig blir det bedre bakkeklaring og bedre dekk.

Ikke for å være frekk altså, men du står da fritt til å sette (nesten) hvilke som helst dekk på hvilken som helst bil??  ;) :D  (Så lenge de er innenfor godkjente dimensjoner og spec forøvrig, selvsagt)

Og om regenerering på fire kontra to hjul har så mye å si i praksis tror jeg ikke, men kanskje litt? (siden konvensjonell bremsing på de to andre hjulene vil medføre vekkastet energi så er der vel noe)  :)

Men by all means: Jeg skulle mer enn gjerne bli den første i gata til å ha splitter ny bil med vinge-dører!  ;D
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Aspirantenfredag 13. april 2012, klokken 16:04
Men folk flest kan jo fint kjøre stasjonsvogn til hytta. Selv har jeg kjørt stasjonsvogn med sportsunderstell (senket!) til fjells i flere år. Det går jo de rene motorveier inn til de normale hyttefeltene, og brøytemannskapene gjør en kjempejobb i helgene når folk er på hytta.

Skikkelig bakkeklaring og 4x4 trenger man vel aller helst først når man skal til de bitte små hyttefeltene med skikkelig stygge anleggsveier, hvor heller nesten ingen andre drar.  Eller f.eks. når man er pensjonist/arbeidsledig og drar til hytta når som helst i uken, når brøytemannskapene ikke er der. Folk i næringsammenheng som må ha fremkommelighet er noe helt annet.

Just a realitycheck, nothing more  ;)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: jkirkebofredag 13. april 2012, klokken 16:22
Sitat fra: Aspiranten på fredag 13. april 2012, klokken 16:04
Skikkelig bakkeklaring og 4x4 trenger man vel aller helst først når man skal til de bitte små hyttefeltene med skikkelig stygge anleggsveier, hvor heller nesten ingen andre drar.  Eller f.eks. når man er pensjonist/arbeidsledig og drar til hytta når som helst i uken, når brøytemannskapene ikke er der.

Vi har hytte i et felt med kun 18 hytter og 13km tildels hullete grusvei inn til feltet. Vi reiser også ofte inn på "udde" tidspunkt da jeg jobber turnus, jeg kan godt dra på hytta på mandag og hjem på fredag.

Alikevel har jeg ikke noe problem med å komme frem hverken med Touranen eller Leafen. Blir det for ille (les:25cm ubrøytet nysnø) er det bare å slenge på gode hurtigkjettinger så går det fint alikevel  :D
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 13. april 2012, klokken 16:22
Sitat fra: cra på fredag 13. april 2012, klokken 15:48Ikke for å være frekk altså, men du står da fritt til å sette (nesten) hvilke som helst dekk på hvilken som helst bil??  ;) :D  (Så lenge de er innenfor godkjente dimensjoner og spec forøvrig, selvsagt)
Med "bedre" dekk mener jeg egentlig mer gummi, mindre felg. Og, ja, det er så klart mulig å sette på andre dekk, men det er billigere å få det med de riktige dekkene til å begynne med. ;)

Sitat fra: cra på fredag 13. april 2012, klokken 15:48Og om regenerering på fire kontra to hjul har så mye å si i praksis tror jeg ikke, men kanskje litt? (siden konvensjonell bremsing på de to andre hjulene vil medføre vekkastet energi så er der vel noe)  :)
Regenerativ bremsing på alle hjul i stedet for bare bakhjulene har jo sine fordeler. Vektdistribusjonen er 46/54, og ved nedbremsing legger jo mer av tyngden seg på fronthjulene. Ved kraftig nedbremsing vil nok opptil 60-70% av vekten legge seg på forhjulene. Å kunne utnytte dette øker effekten på den regenerative bremsingen ganske drastisk, og burde gi en helt annerledes opplevelse av den regenerative bremsingen.

Utover det så har jeg lest om noen personer som har kjørt på glatt underlag med Roadster, og plutselig kan bilen slå av regenerativ bremsing for å unngå at bakhjulene slipper taket. Da kan man få en litt skummel opplevelse når bilen fortsetter fremover når man forventer at den skal stoppe. Dette blir jo mye bedre når man har regenerativ bremsing på alle fire hjul. Forholdene må være en del verre før alle hjulene ville slippe taket.

Ved svak nedbremsing bør det ikke være stor forskjell.
Sitat fra: cra på fredag 13. april 2012, klokken 15:48Men by all means: Jeg skulle mer enn gjerne bli den første i gata til å ha splitter ny bil med vinge-dører!  ;D
Det blir litt kult det og, men det er ikke blandt grunnene mine for å kjøpe Model X. Jeg ville kjøpt den med andre typer dører også.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Griffelfredag 13. april 2012, klokken 16:24
Sitat fra: cra på fredag 13. april 2012, klokken 15:48
Men by all means: Jeg skulle mer enn gjerne bli den første i gata til å ha splitter ny bil med vinge-dører!  ;D

Av og til om vintern kommer det noe hvitt ovenfra som de kaller snø. På jobben har det hent (hver vinter flere ganger) at jeg har satt fra meg bilen god og varm, snøen gjennomgår en faseovergang og blir til vann, så en ny faseovergang når bilen blir kald og da blir en del til is. De dagene er jeg glad jeg ikke har vingedører. De passer også dårlig sammen med de fleste typer takstativ.
Men dette utsagnet er jo egentlig bare et resultat av missunelse overfor de som skaffer seg en slik.  :'(
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Aspirantenfredag 13. april 2012, klokken 18:59
Sitat fra: Griffel på fredag 13. april 2012, klokken 16:24
Men dette utsagnet er jo egentlig bare et resultat av missunelse overfor de som skaffer seg en slik.  :'(

Hadde bare bilen hatt normale dører bak og litt mindre bakbue på taket (denne stjeler mye bagasjeromsplass) så hadde jeg vel egentlig stått i kø med hamarpengene for å få kjøpt en jeg også.

Men skiboks med plass til brede randoneeski og pulk samtidig må være mulig. Det er ett soleklart krav jeg har til bilen. Syv seter er ett annet, derav kravet om bagasjeplass... Ut fra bildene jeg ser så har jeg mine tvil om at min Fjellpulken får plass mellom måkevingene.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: gbzdocfredag 13. april 2012, klokken 19:26
Pulken trenger du ikke lenger innen denne bilen er i handelen, med mindre du sleper på andre ting enn barn da selvsagt... ;-)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Aspirantenfredag 13. april 2012, klokken 19:44
Telt, vintersovepose, drivstoff og mat etc. veier sine voksne 20kg alene, så kommer alt det andre i tillegg. Da er det fint med varepulk :)

Og barnet er forsåvidt ikke født enda heller, så det blir en del år med barnepulk også!  :D Det er helt nylig at vi har fått behov for en syvseter i tillegg til Leafen.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: gbzdocfredag 13. april 2012, klokken 20:32
7 seter? Tenker veldig lansiktig da, hvis det er pga. barn som foreløpig kun i planleggingsfasen. ;-)

Tror gutta våre skal begynne på foppal nå, så vi måååå kjøre naboens unger. Da måååå vi jo ha en Model X... :D
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Aspirantenlørdag 14. april 2012, klokken 00:21
Vi har tre fra før, og venter en etterpåklatt- derfor 7 seter.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: gbzdoclørdag 14. april 2012, klokken 08:18
Ja da blir det skiboks, henger og 7 seter på tur... :D
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: kjølholdtlørdag 14. april 2012, klokken 20:45
det stårste problemet med en model x er prisen. 600 til 650 tusen er veldig mye penger for en bil.....
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: kjølholdtlørdag 14. april 2012, klokken 20:47
største  skal det stå
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: jkirkebolørdag 14. april 2012, klokken 21:15
Sitat fra: kjølholdt på lørdag 14. april 2012, klokken 20:45
det stårste problemet med en model x er prisen. 600 til 650 tusen er veldig mye penger for en bil.....

Men en god del billigere enn nærmeste konkurrent; Porsche Cayenne Turbo koster 2.2 millioner. Det går en drøss av de i Fredrikstad, så jeg vil tro det er nok av folk som har råd til de 600-650 tusen en Model X kommer på...
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: El rayolørdag 14. april 2012, klokken 21:29
Sitat fra: kjølholdt på lørdag 14. april 2012, klokken 20:45
det største problemet med en model x er prisen. 600 til 650 tusen er veldig mye penger for en bil.....
Det gjelder for såvidt alle elbiler.  Jeg tenker at prisen inkluderer drivstoff når man lader gratis på offentlige plasser. Ta også med i beregningen at forsikring av elbil er billigere enn tilsvarende fossilbil og at årsavgiften er lavere, kr 405,- i år.

Har aldri hatt en bil som er så rimelig å eie og bruke som elbil.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Espen Hugaas Andersensøndag 15. april 2012, klokken 00:19
Du vil nesten garantert kunne få den for mindre enn 600 000. Det kommer helt ann på hvilket utstyrsnivå man går for.

Jeg vil tro grunnprisene blir noe slik (løst basert på Model S prisingen i USA):

RWD 60 kWh: 510 000 kroner
RWD 85 kWh: 580 000 kroner
AWD 60 kWh: 540 000 kroner
AWD 85 kWh: 610 000 kroner
AWD 85 kWh Performance: 700 000 kroner (kommer med luftfjæring, lærinteriør og bedre dekk ++)
AWD 85 kWh Signature: 730 000 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)
AWD 85 kWh Signature Performance: 800 000 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)

Tilleggsutstyr:

Matallic lakk: 5 000 kroner
Lærinteriør: 10 000 kroner
Tech pakken: 30 000 kroner
Lydstudio: 5 000 kroner
Luftfjæring: 10 000 kroner
Trefaselading: 15 000 kroner
Aerofelger og dekk: 10 000 kroner

Med andre ord vil prisen variere fra ca 510 000 kroner til ca 800 000 kroner. Personlig har jeg lyst på AWD 85 kWh, med tech pakken, lærinteriør, metallic lakk, luftfjæring og trefaselading. Det kommer på noe i området 680 000 kroner. (Jeg håper det blir mindre, for jeg har egentlig ikke råd til mer enn 600 000. Muligens må jeg gå for 60 kWh batteriet.)

Men hvis man sammenligner prisene med andre elbiler på markedet, så er ikke den billigste modellen et veldig dårlig valg:

Nissan Leaf:

- 117 km rekkevidde
- Plass til 5 voksne
- 0 - 100 km/t på 9,9 sekunder
- FWD
- 7" skjerm
- 250 000 kroner

Tesla Model X:

- 330 km rekkevidde
- Plass til 7 voksne
- 0 - 100 km/t på 6,1 sekunder (?)
- RWD
- 17" skjerm, ryggekamera, mm
- 510 000 kroner

Heller ikke billigste Model S kommer ut veldig dårlig, heller:

- 256 km rekkevidde
- Plass til 5 voksne
- 0 -100 km/t på 6,5 sekunder
- RWD
- 17" skjerm, ryggekamera, mm
- 400 000 kroner

Jeg tror de fleste som kunne tenke seg en elbil vil finne en elbil som passer sine behov om kanskje 5 år. Man må bare prioritere ytelse/størrelse/rekkevidde/pris/osv.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: arnejorg1søndag 15. april 2012, klokken 17:14
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. april 2012, klokken 21:15
Sitat fra: kjølholdt på lørdag 14. april 2012, klokken 20:45
det stårste problemet med en model x er prisen. 600 til 650 tusen er veldig mye penger for en bil.....

Men en god del billigere enn nærmeste konkurrent; Porsche Cayenne Turbo koster 2.2 millioner. Det går en drøss av de i Fredrikstad, så jeg vil tro det er nok av folk som har råd til de 600-650 tusen en Model X kommer på...

Kan jo nevne at porce cayenne også fås som elbil.
http://www.arngren.net/porsche.html (http://www.arngren.net/porsche.html) (Du må kanskje bla litt lengre ned på siden for og se bilen)

Arngren har skrevet at den koster 400.000, rekkevidde vet jeg ingenting om. Kanskje er den ikke lengre i salg.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Runexsøndag 15. april 2012, klokken 22:24
Den Arngrenbilen (og det meste annet fra den kanten) er i beste fall en god vits. Se bare på spesifikasjonene og bildene så forstår du. Og om en har erfaring fra den mannens tidligere eskapader så holder en seg enkelt og greit unna. Mere useriøs butikk skal du lete lenge etter. Lover gull og selger kinesisk skvip.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: gbzdocmandag 16. april 2012, klokken 07:02
+1
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: arnejorg1tirsdag 17. april 2012, klokken 22:51
Sitat fra: Runex på søndag 15. april 2012, klokken 22:24
Den Arngrenbilen (og det meste annet fra den kanten) er i beste fall en god vits. Se bare på spesifikasjonene og bildene så forstår du. Og om en har erfaring fra den mannens tidligere eskapader så holder en seg enkelt og greit unna. Mere useriøs butikk skal du lete lenge etter. Lover gull og selger kinesisk skvip.

du mener han lyver i spesifikasjonene?
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Runextirsdag 17. april 2012, klokken 23:34
Lyver eller bløffer. Kall det hva du vil. Jeg vet jo at mange Porscher er bygget om til eldrift, men da er det som regel eldre rimeligere modeller samt blybatterier. Her viser han bilder av en 959 som liksom skal koste 400 tusen kroner. Den koster jo faktisk langt borti to millioner som (gammel) fossilversjon selv i Tyskland (uten norske avgifter). Så skriver han at bilen kommer med lithiumbatterier og viser bilder av batteripakken - som tydelig framstår som blybatterier. Lenger ned på siden viser han en haug med bilder av Cayenne. Jeg skal vedde mye på at alle disse er bensinversjoner. Det vises ihvertfall fire grove eksosrør på den ene som går igjen på flere bilder, og den står det "electric Porsche" på  :D. Gå til hovedsiden www.arngren.net så får du litt bredere inntrykk av seriøsiteten.
Mistenker at du kanskje var ironisk i ditt spørsmål da men... ::)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: daggadonsdag 18. april 2012, klokken 08:58
Til sammenligningen mellom bilene lenger oppe: Leafen går da mer enn 117 km ??
Jeg har en selv og har ingen problem med å få 14-15 mil ut av den uten å prøve å være forsiktig en gang..

Men gleder meg til å få sett disse nye bilene fra Tesla når de kommer. Spørsmålet mitt er bare om Tesla noen gang kommer til å kunne produsere noe særlig mengder av bilene sine.
For de som bor i Oslo og området rundt er de ok, men for oss (Ålesund her) utenfor dette området så ville jeg ikke kunne hatt en Tesla uten å sende den til Oslo for servicer og reperasjoner. Det går ikke, om da ikke Tesla går inn i en samarbeidsavtale med noen andre.

Derfor er jeg mest spent på hva de store i bilbransjen kommer med de neste par årene. Selv om Tesla er soleklart de mest spennende elbilene vi ser i dag.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: gbzdoconsdag 18. april 2012, klokken 09:32
Tesla baserer seg vel i dag på "Tesla rangers" som kommer hjem til deg for å ta service. (Eller på annet avtalt sted.) Om de har noen begrensninger på om de dekker hele landet vet jeg ikke...
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: arnejorg1onsdag 18. april 2012, klokken 20:59
Sitat fra: Runex på tirsdag 17. april 2012, klokken 23:34
Lyver eller bløffer. Kall det hva du vil. Jeg vet jo at mange Porscher er bygget om til eldrift, men da er det som regel eldre rimeligere modeller samt blybatterier. Her viser han bilder av en 959 som liksom skal koste 400 tusen kroner. Den koster jo faktisk langt borti to millioner som (gammel) fossilversjon selv i Tyskland (uten norske avgifter). Så skriver han at bilen kommer med lithiumbatterier og viser bilder av batteripakken - som tydelig framstår som blybatterier. Lenger ned på siden viser han en haug med bilder av Cayenne. Jeg skal vedde mye på at alle disse er bensinversjoner. Det vises ihvertfall fire grove eksosrør på den ene som går igjen på flere bilder, og den står det "electric Porsche" på  :D. Gå til hovedsiden www.arngren.net så får du litt bredere inntrykk av seriøsiteten.
Mistenker at du kanskje var ironisk i ditt spørsmål da men... ::)

skal innrømme at jeg ikke har sett så nøye på spesifikasjonene på cayenne, det står vel heller ikke så mye. Jeg vet at bensinversjonen koster 1-2 millioner, så 400 tusen er nok i minste laget. Jeg har nok mer tro på tesla ;)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: disserntorsdag 03. mai 2012, klokken 13:18
Jeg ser frem til realiseringen av Model X og er nok høyaktuell som kjøper av denne bilen, men det er en ting som gnager meg: Se på hekken på Model X, minner ikke denne litt om Pontiac Aztec?  :'(
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: arnejorg1torsdag 03. mai 2012, klokken 18:04
Kan vel ikke kalle meg høyaktuell kjøper, siden den for meg er i dyreste laget, men jeg har helt klart lyst på bilen, så jeg får se an økonomien når den kommer på markedet.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 05. mai 2012, klokken 07:04
Sitat fra: dissern på torsdag 03. mai 2012, klokken 13:18
Jeg ser frem til realiseringen av Model X og er nok høyaktuell som kjøper av denne bilen, men det er en ting som gnager meg: Se på hekken på Model X, minner ikke denne litt om Pontiac Aztec?  :'(
Jeg syns ikke det. Når jeg ser på hekken til Pontiac Aztec tenker jeg Toyota Prius.

Model X har mye mer buete bakende, og lyktene er helt forskjellige.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: dissernlørdag 19. mai 2012, klokken 10:57
Prius ja, jeg ser den. Bilen er meget pen, men vinkelen på skrått bakfra er kanskje den svakeste delen av desginet synes jeg. Men det spiller liten rolle når resten ser så bra ut! Angående reservasjon på Model X, er dette kun mulig i en tidsavgrenset periode? Er det et maksimalt antall reservasjoner tilgjengelig?
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Coboslørdag 19. mai 2012, klokken 11:07
Hvis vi tar Model S løsning som rettesnor er det et begrenset antall Model X Signature utgaver tilgjengelig og de er tilgjengelig helt fram til de er utsolgt. Signature er de som lages først og er toppmodeller med noe ekstra betaling fordi de er i Begrenset opplag. På Model S er det spesielle deler av interiøret som er lær og ikke polyester eksklusivt for Signature. Etter Sig serien kommer den vanlige produksjonsserien, den tas det løpende bestillinger på. Men siden det allerede er bestilt en god del Sig Model X før du den tidligere med Sig men det koster en del mer.

Cobos
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: dissernlørdag 19. mai 2012, klokken 11:09
For vanlig produksjonsserie (ikke Signature) så er det ikke et begrenset antall reservasjoner tilgjengelig? jeg finner ikke noe info som skulle tilsi det iallefall. Er det noen spekulasjon om hvor lang tid det går fra levering av Signature modellene starter til produksjonsserien leveres?

PS! Er det kommet noen offisielle mål på Model X? Googler litt, men finner kun estimater.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 19. mai 2012, klokken 12:35
Sitat fra: dissern på lørdag 19. mai 2012, klokken 11:09
For vanlig produksjonsserie (ikke Signature) så er det ikke et begrenset antall reservasjoner tilgjengelig? jeg finner ikke noe info som skulle tilsi det iallefall. Er det noen spekulasjon om hvor lang tid det går fra levering av Signature modellene starter til produksjonsserien leveres?
For Europa har det nok lite å si at Signature leveres først. Europa vil måtte vente noen måneder etter USA, for at den europeiske krasjtestingen skal bli gjennomført. Da er det slik at produksjonlinjen er oppe og går, og antallet som kan dyttes ut av fabrikken er ganske høyt. For både signature og general production ville jeg anta leveransen blir i midten til slutten av 2014. (Hvis ikke man venter for lenge med å reservere general production, slik at leveransen blir dyttet ut i 2015.)

Sitat fra: dissern på lørdag 19. mai 2012, klokken 11:09PS! Er det kommet noen offisielle mål på Model X? Googler litt, men finner kun estimater.
Hvilke mål mener du? Fysiske mål?

Model X skal være litt større, men det er ingen offisielle tall som er sluppet.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: dissernlørdag 19. mai 2012, klokken 17:05
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 19. mai 2012, klokken 12:35
Sitat fra: dissern på lørdag 19. mai 2012, klokken 11:09PS! Er det kommet noen offisielle mål på Model X? Googler litt, men finner kun estimater.
Hvilke mål mener du? Fysiske mål?

Model X skal være litt større, men det er ingen offisielle tall som er sluppet.

Mente fysiske mål ja :)

Fant denne tabellen med sammenligning mellom en del EV og hybrider (også antatte mål på Model X): http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/7554-Model-X-Specs
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: simsmandag 16. juli 2012, klokken 09:55
Hei!

Jeg er ny her, men har akkurat betalt reservasjon for en model X. Fikk produksjonsnr P87 for de som er interessert. (De fleste av disse er kanskje til Norge? Noen som har en formening?).

Mine grunner til bestilling / evt kjøp hvis bilen står til forventningene:
- teknologiinteresse (engang ingeniør, alltid interessert i ny teknikk?)
- har lenge hatt lyst på en BMW X6, rent designmessig (denne er dog altfor dyr i Norge.... etter min mening) Synes model X ser minst like bra ut, i tillegg får jeg (forhåpentligvis) ytelsen til en X6 M
- bilen har grei nok rekkevidde til mine lengste turer (23 mil til hytta, vinterstid)
- ikke-rasjonell glede over å kunne kjøre gjennom bomringen uten å betale (samme glede jeg har på MC'en idag). Forhåpentligvis varer det noen år til.... men selvfølgelig ikke avgjørende for kjøp

Og så den politiske agendaen, da...
- utslippsbiler burde bli forbudt i byene etterhvert... så noen må starte med elbiler. Det er litt som røykeloven: jeg tror ikke folk skjønner hva vi går glipp av før vi er der. Start med bydel sentrum og gå utover, gi folk 5 års advarsel... :-). (Innfør oblater for utslippsbiller a la  piggdekkoblatene vi har idag, for kjøring i "grønne soner" :) )
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 16. juli 2012, klokken 10:07
Det finnes et kart over reservasjoner man kan legge seg inn på: http://www.zeemaps.com/map?group=295135

Hvis dette kartet er representativt ser vi at det er fire reservasjoner i Sveits, tre i Tyskland, to i Norge og en i Sverige. Med deg er det tre i norge. (Dette blir jo ikke helt riktig, men det gir en pekepinn på hvor reservasjonene er. Hver markør skal representere ca 9 reservasjoner, hvis de er statistisk representative.)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: dissernsøndag 23. september 2012, klokken 18:02
Sitter og tenker på denne X´en som skal komme.. Dessverre ser det ikke ut til at det lekker ut så mye nytt om bilen så mye av surfing består av resirkulering av gammelt materiale. Så prøver jeg å tenke om bilen komme til å passe oss, en småbarnsfamilie som stort sett kjører i byn - joda der passer den jo perfekt. Hytte midtveis mellom Oslo-Bergen, ca. 24 mil, joda, det bør være innenfor rekkevidde. Men så har vi familie på østlandet, og vi kjører fra Bergen, avstand ca. 47 mil - det går nok ikke. Da blir det å stoppe et sted på veien, helst et sted med hurtiglader. Kan det la seg gjøre, joda, jeg tror det. Til tross for muligheten om at antallet el-biler øker og at sannsynligheten øker for lenger ventetid ved en slik hurtigladestasjon.
Hva så med bilen? God kvaltet? tja, jeg vet ikke. Erfaring og know-how (liksom bilprodusenter som både har flere modeller under beltet og langt lengre fartstid i bransjen)? Jeg vet ikke. Verditap over levetid? Tja, det vet jeg heller ikke - noen ukjente faktorer som avhenger mye av antakelser.

Utfallet? Jo, jeg tror det blir en Model X likevel, men jeg er ikke helt sikker.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: jahnarnesøndag 23. september 2012, klokken 18:18
Mener å en gang ha lest at rekkevidden for Model X trolig vil ligge ~10-12% under Model S.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: dissernsøndag 23. september 2012, klokken 18:47
En kjapp beregning som jeg har gjort meg: 85kWh batteripakke, antar at ca. 10 % av denne pakken ikke er tilgjengelig (fordelt på topp/bunn), da gjenstår 77 kWh. Med Leafen klarer jeg mellom 0,12-0,15 kWh/km. Model X er en stor bil, så jeg antar 0,2 kWh/km på langkjøring, det gir en rekkevidde på 385km (bruker da klimaanlegg og stereo).

Klarer man 0,18 kWh/km så bir det en rekkevidde på ca. 427 km som er vel 11 % lavere en Model S sin oppgitte rekkevidde på 480 km.

Det som gir et skår i gleden er det forventede kapasitetstapet på batteriet som er forventet over tid. En kapasitetsreduksjon (i verste fall 20% ) gir kan da gi en rekkeviddereduksjon fra 427km til ca. 310-340km. Dette vil for min egen del ikke endre kravet til ladestopp på langtur til østlandet eller forhindre meg i komme frem til hytten uten ladestopp, altså ingen showstopper for egen del.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Thomas Parslisøndag 23. september 2012, klokken 19:05
Uten å gå veien om forbruket på en Leaf, kan man vel anta at med samme batteri som Model S blir rekkevidde mindre siden bilen tross alt veier mer:)

Økt vekt, AWD (valgfritt), høyere luftmotstand og kanskje også høyere rullemotstand (andre dekk pga. økt vekt) vil garantert påvirke rekkevidden.
Men det er jo en stund til den kommer i produksjon så kanskje de klarer å ta inn vekten på bedre motor(er) og batterier? Luftmotstanden tror jeg blir være å redusere, overflaten kan de jo ikke designe bort...

Thomas


Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: dissernfredag 05. oktober 2012, klokken 21:35
Noen som vet hva slags sikkerhetsutstyr som kommer på Model X? Muligens det samme som Model S? Da tenker jeg ABS, antiskrens, filskiftevarsler, autobrems, cruisekontroll med radar, osvosv. Viktigste er iallefall at ABS og antiskrens (ESP) er på plass.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 06. oktober 2012, klokken 08:20
Den får garantert de tingene Model S har, deriblant ABS og ESP. De andre tingene er ikke avklart, men jeg ville forvente at Tesla, når de har fått alt i Model S til å fungere riktig, strekker seg lengre og legger til enda mer utstyr. Tiden får vise hvilket utstyr de prioriterer, men hvis jeg skulle gjette ville jeg tro ihvertfall adaptive cruise control kommer med. Det er en av de tingene som flest Model S kjøpere har etterlyst, og slik jeg forstår det skal selv Model S være klargjort for en fremtidig oppgradering.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: aalborkmandag 22. oktober 2012, klokken 00:04
Det sies at modell X blir en ordentlig 7-seter. Har ikke sett noen god illustrasjon av interiør. Hvordan blir beinplass og sittekomfort i rad 2 og 3? Hvordan er bagasjeplass hvis en ikke skal stable mellom bein og seter? Er familie på 6 som er på jakt etter brukbar elektrisk erstattning for en 8-seter Caravelle. Foreløpig ser jeg elektrifisering av Caravellen som beste alternativ.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: jkirkebomandag 22. oktober 2012, klokken 03:47
Sitat fra: aalbork på mandag 22. oktober 2012, klokken 00:04
Det sies at modell X blir en ordentlig 7-seter. Har ikke sett noen god illustrasjon av interiør. Hvordan blir beinplass og sittekomfort i rad 2 og 3? Hvordan er bagasjeplass hvis en ikke skal stable mellom bein og seter? Er familie på 6 som er på jakt etter brukbar elektrisk erstattning for en 8-seter Caravelle. Foreløpig ser jeg elektrifisering av Caravellen som beste alternativ.

Plass og komfort i rad to blir ganske god etter hva jeg skjønner, litt dårligere i rad 3 naturlig nok. Men bagasjeplass bør ikke bli så håpløst dårlig da du har endel liter tilgjengelig under panseret foran også. Dessuten klarer du deg vel med ett sete på 3. rad (var dere ikke 6 stk.?) og da bør det bli bra med plass til bagasje.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: aalborkmandag 22. oktober 2012, klokken 08:25
Joda, hvis det er 3 fullverdige plasser i rad 2. Synes veldig ofte midtdsetet  blir fryktelig smalt og ugreit å sitte i på lengre turer. Trenger en bil som kan greie 2 voksne og 4 tenåringer på påskeferie. Er selv 2 meter. Selvom ungene neppe blir så lange, er beinplass en vesentlig faktor for valg av bil til vår familiebruk.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: jkirkebomandag 22. oktober 2012, klokken 15:06
Sitat fra: aalbork på mandag 22. oktober 2012, klokken 08:25
Joda, hvis det er 3 fullverdige plasser i rad 2. Synes veldig ofte midtdsetet  blir fryktelig smalt og ugreit å sitte i på lengre turer. Trenger en bil som kan greie 2 voksne og 4 tenåringer på påskeferie. Er selv 2 meter. Selvom ungene neppe blir så lange, er beinplass en vesentlig faktor for valg av bil til vår familiebruk.

Model S er vel en av de aller bredeste personbilene på markedet og X'en er neppe noe smalere så jeg tviler på at bredden blir et stort problem. Dessuten er det god plass til beina i midten siden gulvet er helt flatt.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: aalborkmandag 22. oktober 2012, klokken 23:01
Kikket på introvideoen og må innrømme at den virker fristende, og bør kunne dekke flere av våre behov. Imidlertid ser jeg dørene som en ulempe. Trenger å kunne ha ski på taket. Og ikke minst må bilen tåle å bo ute om vinteren. Så kommer den med alternative dører, blir den straks mer aktuell selv om prisen ligger i øvre skikt for oss. Får se hva økonomien tillater når bilen kommer i salg.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: RunarBTtirsdag 23. oktober 2012, klokken 00:25
Ang. Pris, så må du huske å rekne på sparte bensin utgifter i løpet av 10+ år.;-) da blir spørsmålet kanskje heller om du har råd til å la være å gå for tesla?;-)
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: aalborktirsdag 23. oktober 2012, klokken 02:09
Sitat fra: crusade på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 00:25
Ang. Pris, så må du huske å rekne på sparte bensin utgifter i løpet av 10+ år.;-) da blir spørsmålet kanskje heller om du har råd til å la være å gå for tesla?;-)

Nei, det har du rett i. Men da må jeg være overbevist om at den fungerer like bra vinter som sommer. Og at den kan være ute alene om natten hele året. Vi som har jobbet litt med jernbane kan skrive under på at norske vintre kan by på utfordringer for utstyr og materiell som fint greier vintrene andre steder i verden. Derfor litt skeptisk til disse dørene. Har ikke råd til å ha en sånn bil bare til sommerbilder. Men den er veldig lekker. Kona falt også for den.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Runextirsdag 23. oktober 2012, klokken 23:03
Jeg er ikke så bekymret for vinteregenskapene. Batteriet er oppvarmet og de vil komme til å ha masse vintererfaring fra Model S lenge før Model X lanseres. Kjøreegenskapene på vinterføre har også alle muligheter til å bli topp, firehjulstrekk eller ei.
Jeg deler din skepsis til de falcon wing dørene, men håper og tror at de ikke overlever til produksjonsstart (for mange ulemper).
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: lobwedgesøndag 13. januar 2013, klokken 11:54
Noen som vet forskjell på Model X i "vanlig" utgave og i Performance?
Ser at Tesla skal ha 231.000.- i reservasjonsgebyr for Performance utgaven, ser ikke helt hva jeg går glipp av med en vanlig reservasjon.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 13. januar 2013, klokken 12:28
Sitat fra: lobwedge på søndag 13. januar 2013, klokken 11:54
Noen som vet forskjell på Model X i "vanlig" utgave og i Performance?
Ser at Tesla skal ha 231.000.- i reservasjonsgebyr for Performance utgaven, ser ikke helt hva jeg går glipp av med en vanlig reservasjon.
Du blader Signature og Performance modellene. Signature-modellen er de aller første de leverer, og de er fullutstyrt med største batteri. Man betaler en del ekstra for å få bilen først, og depositumet man må betale er mye større enn for ordinær reservasjon.

Performance er høyytelsesversjon som man kan velge både med og uten Signature-reservasjon.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: simstirsdag 15. januar 2013, klokken 10:33
Nye bilder og video av en hvit model X i Detroit. Enjoy!
http://www.engadget.com/2013/01/14/tesla-model-x-suv-hands-on/
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Bliptirsdag 15. januar 2013, klokken 12:46
Ooo. Trangere i baksetet enn jeg hadde håpet på...  :o Vel, vel. Tiden får vise om de klarer å gjøre noe lurt med de dørene. Det snør for tida, og jeg er ikke akkurat overbevist om at åpent tak er tingen om vinteren.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: laumbtirsdag 15. januar 2013, klokken 13:23
så. kule. felger...

Jeg. vil. ha. dem!
Tittel: Tesla model x
Skrevet av: ohhtirsdag 15. januar 2013, klokken 16:46
Sitat fra: Blip på tirsdag 15. januar 2013, klokken 12:46
Ooo. Trangere i baksetet enn jeg hadde håpet på...  :o

Det må jeg jammen si var skuffende - om ikke bildet lyver. Ser ikke ut til å være plass til andre enn små barn på tredje rad i X'en heller..?

Håper jeg tar feil - men engadget gjør også et poeng ut av at det kun er plass til 'short-legged' personer.
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Bliptirsdag 15. januar 2013, klokken 19:36
Flere bilder: http://green.autoblog.com/photos/tesla-model-x-detroit-2013/
Tittel: Sv: Tesla model x
Skrevet av: Gikkentirsdag 15. januar 2013, klokken 22:06
Enig i at det ser veldig trangt ut der desverre - men ikke lett å få til noe særlig bedre når Model X vel er nøyaktig like lang som Model S? Håpet også at skjermen skulle bli ordentlig integrert i dashbordet, nå ser det ut som de kom på litt seint at de måtte ha en skjerm et eller annet sted.

Tittel: Tesla model x
Skrevet av: simssøndag 27. januar 2013, klokken 07:11
Leste akkurat denne: http://m.db.no/2013/01/26/tema/bil/klikk/motor/mercedes/25454664/

Noen som har formeninger om kjøreegenskaper på model X vs model S? AWD er bra, men blir spennende å se om veigrep på model X blir tilsvarende model S. Jeg håper også på god kjørekomfort i (forholdsvis) lav fart på vinterveier med mye telehiv.

Noen som f eks har erfaring med BMW 5 serie vs X6? Det kan vel være relevant i denne sammenhengen.