Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Heaven on Wheels på mandag 19. august 2019, klokken 23:04

Tittel: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: Heaven on Wheelsmandag 19. august 2019, klokken 23:04
Jeg kjørte en 6 mil prøvetur med vår 2018 modell Nieviadow (Poletta/750kg) i sommer. Landevei med kupert terreng og svinger, pen kjøring for å teste. Endte med snittforbruk på 2,4kWh per mil. Ingen bagasje og kun meg.
Er det andre som har tall på energiforbruk med campingvogn påkoblet?   
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: jlantirsdag 20. august 2019, klokken 11:30
Det var bedre enn hva jeg forventet, men som du antyder går det vel opp litt med full ferielast og kanskje noe høyere snittfart.

Jeg har kjørt en god del med Model X og samme type campingvogn, og ligger på ca. 360 Wh/km. Jeg har brukt et parametersett i abetterrouteplanner på  +150 Wh/km v. 110 km/t og +1000 kg. Det stemmer ganske bra. Jeg trodde kanskje at den større Model X ga noe mindre luftmotstand for campingvognen, men det er jo ikke sikkert det utgjør så mye.  Dessuten er Model 3 motoren mer effektiv. Så kanskje en kan bruke samme tillegg. Det vil for LR gi ca. 280 Wh/km på typiske norske veier. Og en rekkevidde på ca. 250 km.

Eksempelvis kan en da kjøre  Bergen-Bodø med kjøretid ca. 20 timer og ladetid ca 3.5 timer fordelt på 7 ladinger. Mot ca 1t lading på 4 ladinger uten vogn (edit: og ca 19.5 t kjøretid uten vogn, da man kan kjøre litt fortere noen steder, og slipper å svinge innom endel ladere).
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: skysurfertirsdag 20. august 2019, klokken 11:49
Husk at maksfart i norge er 80km/t med campingvogn...
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: jlantirsdag 20. august 2019, klokken 12:07
Ja, det ligger inne i eksempelet. På denne strekningen (med lite motorveier) utgjør det ca. + 15 minutter på kjøretiden og - 3 minutter på ladetiden i forhold til å holde de vanlige fartsgrensene.

110 km/t er bare en parameter som abetterouteplanner bruker for å angi forventet forbruk. Hastigheten man ønsker å bruke angis som % av fartsgrense og en øvre hastighet.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: skysurferonsdag 24. juni 2020, klokken 13:41
Tar opp igjen denne tråden. Noen som har høstet noen erfaringer med campingvogn på slep? Jeg har leid en vogn i sommer og er spent  :D
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: Daniel80torsdag 25. juni 2020, klokken 20:01
Jeg har kjørt Bergen - Bøda Sand med X100D og Hobby 650KFU på slep. (ca 1900Kg inkl bagasje). I norge var det ingen problem å kjøre 2-3 timer mellom ladingene, men i Sverige gikk hastigheten opp en god del, og avstanden mellom ladestasjonene var større. Det var ca 13mil mellom hver ladestasjon i Sverige, og estimert faktisk rekkevidde lå rundt 26mil, så vi tok ikke sjangsen på å rekke fram til ladestasjon nr 2.  Resultatet ble stopp på hver ladestasjon, altså hver 13nde mil, og hver 1-1,5 times kjøring. Det ble litt for mange stopp for min smak, men det gikk jo greit siden det kun var en transport etappe.  Brukte 2 dager (en overnatting) fra Bergen til øst-sverige. :)
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: gsm2ktirsdag 30. juni 2020, klokken 13:37
Kom akkurat hjem fra en tur til Stadt fra Bergen. Snittforbruk varierer veldig med topografi og hastighet, men totalt for hele turen ble snittet rett i overkant av 300wh/km med 850kg vogn. Og da har jeg forsøkt å kjøre mest mulig økonomisk.
Kjørte forøvrig delvis samme rute i fjor sommer med en mindre og lettere vogn men med omtrent samme vindfang i front og det er nesten ingen forskjell i forbruk mellom disse, så det virker som om luftmotstand har mer å si enn vekt.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: trykkertortirsdag 30. juni 2020, klokken 18:47
Det kan nok stemme bra med vekt vs vindfang.
Vi har jo noen undersjøiske tuneller her i vest. Og jeg er imponert over hvor høy energiandel Model 3 klarer å regenerere i forhold til forbruk.
Ofte når jeg "stuper" med i en tunnel og regenererer, for så å bruke energien på vei opp igjen, så er regnestykket som om jeg skulle ha kjørt strekningen på nesten flat vei.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: Thalgartirsdag 30. juni 2020, klokken 18:57
Test i TU:

https://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-tesla-model-3-med-campingvogn/469210
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: gsm2ktirsdag 30. juni 2020, klokken 19:17
Samme vogn jeg testet med i fjor. Klarte endel bedre forbruk enn testen til tross for full ferieoppakning + hund og samboer i bilen. Påløpsbremsen var defekt så ble heftig regenerering ned Trollstigen  :D
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: skysurferonsdag 01. juli 2020, klokken 00:16
Ankom Eidfjord i dag etter å ha kjørt Kr.sand - Hønefoss - Hardangervidda.
Vanskelig å si noe om forbruket da det varierer fra 230 - 380 wh/km. Vogna har stort vindfang. Bilen ladet 3% i bakken ned mot Eidfjord. Ikke noe problem å gjennomføre 200km etapper i hvertfall.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: Heaven on Wheelstirsdag 07. juli 2020, klokken 23:17
Kjørte poletta 750 kg fra Asker til Sandefjord på motorvei i 88 km/h for 14 dager siden. Forbruk 276 Wh/km. Tror 15-20 mil er å regne mellom ladestopp.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: jlanonsdag 05. august 2020, klokken 15:16
Vi kjørte nylig ca. 1200 km med tilsvarende Poletta campingvogn, bl.a over Hardangervidda og Imingfjell. Forbruk 250 Wh/km i snitt. ABRP referanse (som er beregnet forbruk i 110 km/t) stabiliserte seg i underkant av 300 Wh/km.  Så 200 km går helt fint. En ganske grei distanse, som gjør at man ofte kan hoppe over en SuC  i Sør-Norge, og man klarer seg greit i Nord-Norge også (Finnmark neste år).

Vi observerte forresten det første skiltet med "lading av elbil forbudt" på en campingplass. Men det er vel uansett noe som hørte til i pionertiden, hvor man gjerne dro rundt med adaptere for komfyrkontakter osv. Det kommer vel ladebokser etterhvert.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: Jejlonsdag 05. august 2020, klokken 15:56
Sitat fra: jlan på onsdag 05. august 2020, klokken 15:16

Vi observerte forresten det første skiltet med "lading av elbil forbudt" på en campingplass. Men det er vel uansett noe som hørte til i pionertiden, hvor man gjerne dro rundt med adaptere for komfyrkontakter osv. Det kommer vel ladebokser etterhvert.
Slike campingplasser blir ikke besøkt av oss.
Synes det er veldig kjekt å ankomme en plass med lite strøm og dra med full tank. Har betalt 100 kr for lading på en campingplass, og på to andre var lading inkludert i prisen. Hvis de er redde for høyt forbruk er det bare til å skru ned hastigheten til 7-8A. På sommeren er det neppe høyt strømforbruk på en campingplass uansett, så det bør ikke være noe problem noen plass.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: jlantorsdag 06. august 2020, klokken 10:14
Ja, enig i at det er veldig kjekt å lade slik, men det er vel endel forskrifter og anbefalinger å forholde seg til. Det blir jo sjeldnere og sjeldnere å se schuko kontakter for lading rundt om. Jeg har forresten satt opp en DC/DC lader som lader campingvognbatteriet fra bilen, så for meg hadde det vært greit om jeg bare kunne koble meg på med type 2 kabel.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: kneggtorsdag 06. august 2020, klokken 10:18
Sitat fra: jlan på torsdag 06. august 2020, klokken 10:14
Ja, enig i at det er veldig kjekt å lade slik, men det er vel endel forskrifter og anbefalinger å forholde seg til. Det blir jo sjeldnere og sjeldnere å se schuko kontakter for lading rundt om. Jeg har forresten satt opp en DC/DC lader som lader campingvognbatteriet fra bilen, så for meg hadde det vært greit om jeg bare kunne koble meg på med type 2 kabel.

Henter du strøm ut av Model 3 til campingvognen?  :o Er det da snakk om 12V-batteriet?
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: jlantorsdag 06. august 2020, klokken 11:15
Ja, det var litt enklere på Model X, for der var det fast 12V i tilhengerpluggen. Men det var likevel nødvendig med en DC/DC lader for å få nok spenning til å lade. På Model 3 er det ikke koblet 12V på pin 9 eller 10. Hvis en ikke vil koble i bilen, så kan en for eksempel plugge DC/DC laderen til 12V uttaket inne i bilen med egen kabel, eller en kan koble seg til parkeringslyskursen i campingvognen og låne litt strøm der under kjøring, hvis en har LED pærer. 
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: skysurfertorsdag 06. august 2020, klokken 22:04
Jeg koblet en ekte sinus inverter (12-230v) direkte på batteriet for å hente strøm til vogna  over natten. Det resulterte i en lang liste med feilmeldinger på skjermen dagen etter. Tok en reboot, men det hjalp ikke. Feilmeldingene forsvant da jeg satte bilen i drive.  ;D
Regner med den sparket i gang DC-DC konverteren da.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: jlanfredag 07. august 2020, klokken 10:45
Vi er vel litt OT nå, men bare en siste for å klargjøre. Jeg bruker en Victron 12/12-9 for å sikre galvanisk skille, og ofte en Mascot 3044 LA etter denne, for å ikke overlade campingvognbatteriet.  Jeg har ikke fått noen feilmeldinger med den koblingen, men det er jo ganske lav strøm.

Sitat fra: skysurfer på torsdag 06. august 2020, klokken 22:04
Jeg koblet en ekte sinus inverter direkte på batteriet (12-230v)
Det er mulig bilen oppfatter det som om batteriet selvutlader, hvis spenningen faller uten at det registeres forbruk i 12V systemet. Det er muligens bedre å koble minus til et godt jordingspunkt i bilen, heller enn til batteriets minuspol. Dette fordi det sitter en strømsensor mellom minuspolen og bilens chassis jord.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: Kartelavenmandag 10. august 2020, klokken 09:49
Da har jeg endelig fått prøvd å trekke båten på tilhenger. Fantastisk greit å trekke henger med så stort overskudd av krefter og dreiemoment!

Båten på henger med utstyr veide anslagsvis 8-900kg. Forbruket tur/retur Oslo-Holmestrand på tørr vei endte på ~250 Wh/km, som gir meg 25-30mil rekkevidde.  :+1:
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: Handymantirsdag 11. august 2020, klokken 09:42
Sitat fra: Kartelaven på mandag 10. august 2020, klokken 09:49
Da har jeg endelig fått prøvd å trekke båten på tilhenger. Fantastisk greit å trekke henger med så stort overskudd av krefter og dreiemoment!

Båten på henger med utstyr veide anslagsvis 8-900kg. Forbruket tur/retur Oslo-Holmestrand på tørr vei endte på ~250 Wh/km, som gir meg 25-30mil rekkevidde.  :+1:
Det var høy vekt synes jeg.
En Wesling med den motoren har en tørrvekt rundt 460kg og hengeren veier vel under 200kg.
Så hvis ikke båten er fyllt opp med masse rart, ville jeg tippet at totalvekten ligger under 700kg.

Var kjøringen med eller uten kalesje?
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: Kartelaventirsdag 11. august 2020, klokken 13:41
Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. august 2020, klokken 09:42
Sitat fra: Kartelaven på mandag 10. august 2020, klokken 09:49
Da har jeg endelig fått prøvd å trekke båten på tilhenger. Fantastisk greit å trekke henger med så stort overskudd av krefter og dreiemoment!

Båten på henger med utstyr veide anslagsvis 8-900kg. Forbruket tur/retur Oslo-Holmestrand på tørr vei endte på ~250 Wh/km, som gir meg 25-30mil rekkevidde.  :+1:
Det var høy vekt synes jeg.
En Wesling med den motoren har en tørrvekt rundt 460kg og hengeren veier vel under 200kg.
Så hvis ikke båten er fyllt opp med masse rart, ville jeg tippet at totalvekten ligger under 700kg.

Var kjøringen med eller uten kalesje?

Har god oversikt du! Båten var full av alt mulig. Tilhengeren er en Tysse 6260 (gammel model), den har brems og veier 220kg

Kjørte uten kalesje og hardtop - men med; 50L bensin , div båtutstyr (ink. stor dreg m/kjetting), campingutstyr (lavo, feltsenger etc.) mat og drikke til en stor familie. Da baller det fort på seg. Tipper 8-hundre-og-noe uten å ha veid alt sammen.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: Handymantirsdag 11. august 2020, klokken 14:44
Sitat fra: Kartelaven på tirsdag 11. august 2020, klokken 13:41
Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. august 2020, klokken 09:42
Sitat fra: Kartelaven på mandag 10. august 2020, klokken 09:49
Da har jeg endelig fått prøvd å trekke båten på tilhenger. Fantastisk greit å trekke henger med så stort overskudd av krefter og dreiemoment!

Båten på henger med utstyr veide anslagsvis 8-900kg. Forbruket tur/retur Oslo-Holmestrand på tørr vei endte på ~250 Wh/km, som gir meg 25-30mil rekkevidde.  :+1:
Det var høy vekt synes jeg.
En Wesling med den motoren har en tørrvekt rundt 460kg og hengeren veier vel under 200kg.
Så hvis ikke båten er fyllt opp med masse rart, ville jeg tippet at totalvekten ligger under 700kg.

Var kjøringen med eller uten kalesje?

Har god oversikt du! Båten var full av alt mulig. Tilhengeren er en Tysse 6260 (gammel model), den har brems og veier 220kg

Kjørte uten kalesje og hardtop - men med; 50L bensin , div båtutstyr (ink. stor dreg m/kjetting), campingutstyr (lavo, feltsenger etc.) mat og drikke til en stor familie. Da baller det fort på seg. Tipper 8-hundre-og-noe uten å ha veid alt sammen.
Da skjønner jeg ;-) Ikke så verst forbruk forholdene tatt i betraktning.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: Kartelaventirsdag 11. august 2020, klokken 15:16
Ikke så galt forbruk nei! Burde klare å kjøre til Sørlandet fra Oslo uten lading. :+1: Så fremt det er fint vær og man kjører iht. fartsgrensen med tilhenger.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: tornaldosøndag 01. november 2020, klokken 08:44
Trekker frem denne her igjen, siden sommeren er over, og kanskje noen flere har erfaring med å trekke campingvogn med TM3? Det er jo ikke rare vogna man kan trekke med denne men.

Håper (ja det er et long shot) på en TMY til sommeren 2021, så hadde vært interessant å høre flere erfaringene fra TM3.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: jlansøndag 01. november 2020, klokken 09:41
Abetterrouteplanner har en løsning hvor man kan legge inn forskjellige konfigurasjoner og få beregnet et snittforbruk (Det forutsetter da at man husker å bytte til riktig konfigurasjon). Jeg har da en egen konfigurasjon for campingvogn, og med vår Poletta vogn har den lagt seg på 295 Wh/km ved 110 km/t (vi kjører altså ikke i 110, men det er den hastigheten ABRP har valgt som referanse).

For sommerforhold Trondheim-Oslo (500km) beregnes da 14 minutter lading i Alvdal og 19 minutter på Elverum. Forbruk ca. 250 Wh/km. I vinterforhold med -10 og snø beregner ABRP et forbruk på 340 Wh/km. Da må det altså lades 45 kWh ekstra, og ladetiden øker til i overkant av 1 time. Dette med 100% batteri ved avreise og 10% ved ankomst
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: tornaldosøndag 01. november 2020, klokken 13:20
Har du da lagt inn ekstra vekt på konfigurasjonen for campingvogn? Og er opplevd forbruk omtrent det samme som ABRP har beregnet?

250 wh/km for Trondheim-Oslo en sommerdag, er ikke det fort ca 80-90 % høyere enn uten vogn. Kjører Model S selv, så vet ikke hva TM3 ligger på.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: RJKsøndag 01. november 2020, klokken 16:18
Sitat fra: jlan på søndag 01. november 2020, klokken 09:41
Abetterrouteplanner har en løsning hvor man kan legge inn forskjellige konfigurasjoner og få beregnet et snittforbruk (Det forutsetter da at man husker å bytte til riktig konfigurasjon). Jeg har da en egen konfigurasjon for campingvogn, og med vår Poletta vogn har den lagt seg på 295 Wh/km ved 110 km/t (vi kjører altså ikke i 110, men det er den hastigheten ABRP har valgt som referanse).

For sommerforhold Trondheim-Oslo (500km) beregnes da 14 minutter lading i Alvdal og 19 minutter på Elverum. Forbruk ca. 250 Wh/km. I vinterforhold med -10 og snø beregner ABRP et forbruk på 340 Wh/km. Da må det altså lades 45 kWh ekstra, og ladetiden øker til i overkant av 1 time. Dette med 100% batteri ved avreise og 10% ved ankomst


Går ut fra at du har stilt inn makshastiget også, slik at den kan kalkulere basert på at du holder 80-grensa sånn nogenlunde. Men hadde vært flott om appen/websiden hadde gitt valg for campingvogn i settings. Men det tipper jeg kommer når det blir mer vanlig med kapasitet på kroken, siden det ikke har vært en problemstilling for så mange biler hittil.
Tittel: Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
Skrevet av: jlanmandag 02. november 2020, klokken 10:43
Sitat fra: RJK på søndag 01. november 2020, klokken 16:18
Går ut fra at du har stilt inn makshastiget også, slik at den kan kalkulere basert på at du holder 80-grensa sånn nogenlunde. Men hadde vært flott om appen/websiden hadde gitt valg for campingvogn i settings. Men det tipper jeg kommer når det blir mer vanlig med kapasitet på kroken, siden det ikke har vært en problemstilling for så mange biler hittil.
Ja, eksempelet var med maks 80 og ellers 100% av fartsgrense.  Og det er altså mulig å ha flere konfigurasjoner for samme bil, hvor en kan også legge inn ekstra vekt. Det er  litt plundrete å finne frem i settings, og det er ikke alltid at parameterene oppdateres med en gang når  en skifter konfigurasjon (må begynne kjøring ?). Men etterhvert får man opp et separat referanseforbruk med og uten campingvogn f. eks.