Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: leksen på torsdag 15. august 2019, klokken 12:43
Hei, jeg har en 2012 iOn som er gått 71914km, og for en måned siden begynte den å lage lyder som høres ut som en vifte som tar borti noe når AC brukes. Når jeg ikke tempererer luften og bare bruker viften er det ingen lyd. Varmen eller kjølingen virker som det skal, men lyden gjør meg varsom på å bruke det. Ønsker å finne utav hva det er og om jeg kan fikse det enkelt selv. Har hørt at det er ofte problemer på AC kompressor på bilene, men har hatt bilen i snart tre år uten problemer. Noen som har peiling på hva problemet er? 😊
Det kan vara allt från fästena till AC-kompressorn, eller internt fel på motor/komressordel.
Det är tydligen ganska vanligt på äldre modeller att fästena till pumpen blir dåliga, med vibrationer/oljud som följd. Bör i så fall åtgärdas snarast.
Bytte av fester til AC kompressor er en kjent feil. På min ble disse byttet når bilen var 4 år og 364 dager, så det var garanti sak. Flaks.
Mener å huske en tråd om at det kan brukes alternative fester, de originale er kostbare. Har ikke byttet selv, så kjenner ikke til om det er utfordrande å bytte dem. Tror de byttes fra undersiden?
Takk for svar! Noen peiling på hva en slik reprasjon ville kostet utenfor garanti? Min bil er 7 år gammel og importbil, så dekkes vel dessverre ikke av garanti. Skal sjekke ut ift uoriginale fester.
Du har ikke bosted i signaturen, men Elbilmek AS i Asker er kjent for å gjøre rimelige reparasjoner.
I utgangspunktet kan sikkert alle verksted gjøre bytte av gummi fôring for AC, men merkeverksted bruker normalt original deler, som da blir mer kostbare deler, men mulig korte arbeidstid.
Om de nye har lengre levetid enn de opprinnelige er usikkert.
Hadde bilen min på service nå, en peugeot ion 2012 modell med ulyder i AC-pumpa. Spurte om hjelp av BOS-Larvik. Braketten som holder pumpa var knekt og delen kostet 1.700,- ikke sikker på om det var med moms da jeg var mer interessert i totalkostnad. Den ble på 4.250,-
Synes det er synd om det er ett problem og at ikke peugeot iallfall finansierer delen.
Sitat fra: Pepeminus på torsdag 29. august 2019, klokken 13:54
Hadde bilen min på service nå, en peugeot ion 2012 modell med ulyder i AC-pumpa. Spurte om hjelp av BOS-Larvik. Braketten som holder pumpa var knekt og delen kostet 1.700,- ikke sikker på om det var med moms da jeg var mer interessert i totalkostnad. Den ble på 4.250,-
Synes det er synd om det er ett problem og at ikke peugeot iallfall finansierer delen.
Den braketten är en svaghet tydligen, min måste bytas på garanti för ett par veckor sen. Bilen har bara gått 35000 km.
Nå har jeg snakket med BOS og sett delene som er byttet. 3500,- for brakettene. Det er ikke blekket det er noe galt med, men noen gummi dempere som løsner fra feste. Altså noe alle disse bilene vil få problem med iallfall etter 7-8 år... prisen henger ikke på greip. De gummiknotteme som løsner koster under 10'ern og kan byttes ut lett... 🙄
Det er slike som løsner fra stålet. Og dette tar de 5.500 for bytte med arbeid. Du trenger 8stk og her er prisen for 10stk.
Følte meg lurt av hele greia.
NOK 99.31 | M3X7 D8*H8,M3 thread Male / rubber shock pad VE Type anti Vibration damper rubber damper Rubber Shock absorbing Screw cushion
https://s.click.aliexpress.com/e/px5LM7I0
Vibrationsdämpare du länkade till tror jag är fel, då dessa som sitter på bilen har gängad bult på bägge sider.
Tror de ser ut så här: https://www.ebay.com/itm/5PCS-10x10mm-Black-Silver-Anti-Vibration-Mount-Silentblock-For-Engine/272958324268?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Nei de har M3 bolt på en side og bare gummi på andre. Jeg ba om delene og har dem her. De slipper mot stålet. At de skal være så dyre henger ikke på greip. Kan jeg få lagt ut bilde her, eller må jeg linke opp til photobucket eller lignende?
Det kan hända jag har sett fel under bilen, men menar dem 4 vibrationsdämparna som fäster kompressron till braketten har bult på bägge sidor. Men det finns kanske andra som jag inte har sett.
Hittade en bild på finndel.no, den är inte väldigt skarp, men man ser vibrationsdämparna med bult och mutter i båda ändarna. [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Du har nok helt rett, gummien er tydeligvis slitt butt på ene side. Etter separasjon. 🤔
Da har jeg også byttet pakninger på AC braketten selv. Motorforum skulle ha 2300 bare i deler, så da ble det to gummiforinger kjøpt via elfa distrelec til den nette sum av 60,- totalt. Det vanskeligste var faktisk prosessen med å jekke opp bilen høyt nok til å sette den på to små "huggestabber" som jeg hadde liggende. Dekselet var lett å ta av, ut med fire bolter - ta ut braketten, bytt foringer og sett tilbake. Tok kanskje 30 min tilsammen. De to innerste gummiforingene var helt fine så byttet bare de to nærmest passasjersidens hjul. De to ytterste var begge røket tvers av.
emagic
Hei, jeg hadde samme ulyd, det viste seg å komme fra vannpumpa ikke fra kompresoren. Den er og under bilen. Greit å være klar over for ikke å fo unødig kostnad.
Hei, jeg har også fått en slik ulyd når jeg slår på AC på min iOn 2011. Tror dere disse opphengsanordningen fra Biltema kan brukes til festene på AC-kompressoren? https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/Eksosanlegg/reparasjonssatser/opphengsanordning-2000017823 (https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/Eksosanlegg/reparasjonssatser/opphengsanordning-2000017823)
Hvor sitter kompressoren? Har forstått at det er under og at man kommer til den fra undersiden, men er det foran eller bak?
Hej,
vibrationsdämpare från biltema är nog ett hack för stora.
AC-kompressorn sitter under 12v batteriet i fronten, men är enklast att komma åt underifrån. Det sitter en plaskåpa under (två plastklips och två 10mm bultar, ganska enkel att demontera).
Hei, takk for svar!
Var bor du nånstans förresten?
Jag har 4 stk vibrationsdämpare som jag köpte på ebay till min trilling (som nu är såld), och behöver inte dessa längre. Om du vill kan du få dessa:)
Hei Engolf, jeg bor på Kolbotn utenfor Oslo og er veldig interessert i dine bolter!
Bilen ble godkjent for to nye år i dag så nå går jeg gjerne i gang med reparasjoner.
Hej, sänd gärna PM med din adress, så sänder jag de:)
Supert, pm kommer, må bare fyre opp PC-en
Nå har jeg byttet de to gummiboltene på høyre side av kompressoren, de på venstre side var ok så jeg lot dem stå. Jekket opp bilen og satte den på støtter, løsnet to klips i forkant av plastdekslet under bilen og lot de to bakre klipsene stå slik at dekslet hang i bakkant. Det var ikke så lett å skru løs de gamle boltene, så jeg tok ut de to brakettene de var festet i. Den ene er skrudd fast i kompressoren, den andre i en travers under bilen. Begge var festet med to bolter med 12 mm hode. Med disse ute var det ganske lett å skru løs de gamle gummiboltene som var festet med 8 mm muttere. Så la jeg inn en liten trebit for å holde kompressoren på plass, skrudde fast de to brakettene, og så de nye gummiboltene til slutt. Ikke så veldig vanskelig, men merker at jeg nok er for gammel til å ligge og skru under bilen. Men nå er den i orden igjen, ingen stygge lyder fra AC-kompressoren. Tusen takk til Engolf som sendte meg bolter han ikke trengte selv.
Jeg tok noen bilder, men skjønner ikke hvordan jeg legger dem inn i forum-posten ... :-\
slik legger du inn bilde:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Så bra det löste sig!
Härligt att se folk som är villiga att ligga under bilen och skruva:)
På den ena bilden ser jag en oljefläck på din kondensor, den sitter utsatt i fronten för saltsprut och stenar. Om du använder ACn flitigt och hurtigladdar ofta bör du hålla ett öga på det.
Hei, takk, skal følge med på det.
Sitat fra: emagic på torsdag 08. juli 2021, klokken 22:04
Da har jeg også byttet pakninger på AC braketten selv. Motorforum skulle ha 2300 bare i deler, så da ble det to gummiforinger kjøpt via elfa distrelec til den nette sum av 60,- totalt.
emagic
Eksakt hvilke gummifester bestilte du hos https://www.elfadistrelec.no/ ?