Elbilforum.no
Økonomi Juss Trafikk => Elbil og økonomi => Emne startet av: Leafme på onsdag 14. august 2019, klokken 23:47
Hei dere.
Spørsmål jeg kom over i dag. Jeg bruker min private elbil i jobben. En gang i uken kjører jeg Drammen-Tønsberg og må derfor hurtiglade på veien. Jeg betaler dette selv og aldri tenkt over det tidligere, men fikk i dag spørsmål vedrørende dette fra en som mente det var feil at jeg skulle betale, siden det er reise i jobbsammenheng. Hva tenker dere? Jeg har tenkt at det er mitt problem at jeg ikke har lang nok rekkevidde på min bil :P Ble litt i tvil.
Kom gjerne med hva slags ordning dere med private elbil i arbeid har på jobben :laugh:
Du kan vel be om km-godtgjørelse? Det er jo andre bilutgifter enn hurtiglading du skal ha dekt inn også.
Det normale er at du betaler for evt hurtiglading og får kilometergodtgjørelse fra jobben. Kilometergodtgjørelse utbetales normalt etter statens satser, som vil si 4,03 kr pr km. https://www.visma.no/blogg/bilgodtgjorelse-kilometergodtgjorelse-regler/
Kan feks ikke kreve både kilometergodtgjørelse og refundert bensin/diesel på fossilbil.
Har kjørt i jobbsammenheng i mange år.
Hurtiglading blir samme som å fylle flytende drivstoff på bilen. Jeg dekker det selv, og mottar kilometergodtgjørelse. Bompenger dekkes etter faktisk belasterede bompenger, dvs om en har fritak, så utbetales ikke bom.
Fra Visma siden som Chargedup linket til:
Før 2016 var det slik at hvis arbeidsgiver brukte satsene i statens særavtaler, kunne bilgodtgjørelsen utbetales skattefritt på yrkesreiser. Fra 2016 har det vært slik at deler av statens sats er skattepliktig.
Dvs, etter 2016 må en skatte av deler av satsen. I praksis medfører dette stort sett merarbeid for de som utbetaler lønn, det er ikke stort skattetrekk.
"trikset" er å sette kjøregodtgjørelsen til kr 3,50 som er frigrensen. Alt over det er skattepliktig.