Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: kirneh på Mandag 12. August 2019, klokken 08:17

Tittel: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: kirnehMandag 12. August 2019, klokken 08:17
Hei!

Fant ikke noen tråd som gjelder sammenligning mellom Skoda Vision IV og Tesla Model Y så derfor starter jeg en. Si ifra om jeg har lett på feil sted.

Er det noen som kjenner til forskjellene mellom de to bilene (som begge ikke er produksjonsklare så vidt jeg vet), og eventuelle fordeler/ulemper de har eller sannsynligvis vil få/lide av?

Begge ser ut til å ha 4x4, rundt 500km rekkevidde (WLTP), stort bagasjerom, og trolig hengerfeste (utfra hva jeg kan lese av spekulasjoner). Pris på Skoda Vision IV er ikke klar enda, men utfra spekulasjonene på nettet er det grunn til å tro at den vil ligge i samme område som Tesla'n (slik jeg har forstått det.

Vil noen av bilene bli levert i 2020 selv om man ikke ligger langt fremme i køen? Tenker på mulig MVA-smell.

PS: Et annet spm som henge litt i hop er dette med merverdiavgift. ESA godtok tre nye år og dermed ut 2020 (https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/elbil-fordeler-godkjent-av-esa/id2582614/). Men så skrives det her inne av enkelte på forumet at fritaket er godtatt av ESA ut 2021 - er det en misforståelse eller har noen kilde som viser at ESA har godtatt ut 2021?
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: Magnus HansenMandag 12. August 2019, klokken 09:13
Vanskelig å sammenligne to biler med såpass mye ukjente detaljer. Ellers hører diskusjonen hjemme et annet sted som er opprettet nettopp for å diskutere bil A mot bil B:


https://elbilforum.no/index.php?board=36.0
 (https://elbilforum.no/index.php?board=36.0)
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: lirekassaMandag 12. August 2019, klokken 14:04
Skoda SUV, tipper jeg, får dårligere aerodynamikk og høyere forbruk, men noe kommer til å veies opp av større batteripakke. Ladehastigheten blir vel bra, ut i fra hva e-Tron får. Ellers blir det neppe noen frunk på Skoda, mens Y vil få enda større enn Model 3 har. Får vi se rails på Skoda så den blir godkjent for litt mer taklast enn Y kanskje? Jeg tror det.

Prismessig kommer man sikkert ganske likt ut, men Y vil oppdateres OTA og ha tilgang til det beste ladenettverket per nå (i tillegg til alle ladepunktene Skoda vil ha tilgang til).

Når det kommer til levering så har Skoda sagt de første kundene vil få Q4 2020, men da bommer de sikkert med (minst) ett kvartal så her tipper jeg Q1 2021. Tror det samme om Y, selv om den vel er forventet litt senere.
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: KlykkenMandag 12. August 2019, klokken 14:09
Du kan slite med å finne hurtigladere til Skodaen. Dvs den vil være vanskeligere å bruke på tur. Tesla er milevis i forkant her, og du slipper kompliserte prismodeller, mange abonnement etc. Tesla er plug and play.

Men så har du utfordringene til Tesla. De er vanskelige å nå når salget er gjort, og du kanskje trenger service. Spesielt om du bor litt "ruralt" og nord i landet, et stykke unna nærmeste service-senter. Dette er forhåpentligvis forbigående og allerede er det en vesentlig bedring her. Noen opplever også varierende kvalitet på bilene, men flertallet er meget fornøyd.
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: geearMandag 12. August 2019, klokken 15:15
Vision IV skal visst nok kun få kameraspeil, noe som er en stor ulempe. Det går da ikke an å endre plassering på hodet for å se mer i speilet, man blir låst til bildet som er der. Får håpe de får til noen gode vidvinkelkameraer og skjermer som gjør at det er levelig, ellers er det en tullete ekstrakost for en dårligere løsning (men mer aero).

Model Y kan fås som 7-seter, så langt har jeg ikke hørt om mulighet for det på Vision IV?

Ladehastigheten blir vel bra, ut i fra hva e-Tron får.
Skoda har annonsert 0-80% på en halvtime, så det blir vel rundt 130kW i snitt på 0-80%, som helt klart er bra. Allikevel et godt stykke bak Model 3 LR sine 250kW i dag (eller 194kW på CCS) - som jeg også antar at vil bli minst like bra på Model Y. 250kW forutsetter som kjent Supercharger v3, men det vil nok være en del av de om 1,5-2 år.

PS: jeg har reservasjon på både Vision IV og Model Y.
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: ScroogeMandag 12. August 2019, klokken 15:27
Reservert begge selv også. Vision iV kan ende opp med 7-seters mulighet, det har vært nevnt, men det får tiden vise. Jeg har vanskelig for å tro at det kun er mulig med kamera-speil. Så lenge det ikke er lov i alle land(?) må det også kunne leveres med ordinære speil.
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: HelgeturMandag 12. August 2019, klokken 17:35
Eg har lagt inn bestilling på Skodaen. Mest fordi eg må ha ein bil som går kvar dag, og bur langt frå Tesla-verkstad. Av det ein kan lesa på forumet verker det som Teslabilane er avhengig av svært hyppige besøk på verkstad. Dette blir bekrefta av to av dei tre eg kjenner som har kjøpt Tesla 3. Største fordelen med Y-en er ladenettverket, men til vårt bruk er det kun viktig i <1% av kjøreturane.
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: daktariMandag 12. August 2019, klokken 21:42
Jeg tror takformen til Y gjør at de 2 bakerste setene blir ganske ubrukelig dessverre. Veldig usikker på hvordan takformen også vil tillate skiboks/sykkelstativ etc. Det virker som om Y har enda mer kuppel enn 3ern.

En showstopper for meg vil være rammeløse dører. Det er så mye bedre med vinduer som tetter skikkelig.

Kombi-kupe-form på Skoda kan trekke ned - Y kan hende blir mer praktisk. Den kunne med fordel vært enda mer "Ford S-max" tenker jeg. Eksempelvis er BMW X3 mer praktisk enn X4.

En spennende sak kan være hvordan infotainment i Skoda blir.

Hvis ladingen til Skoda blir som e-tron blir det ikke galt, til gjengjeld er jo Model 3 (som Y baserer seg på) enda raskere!  Gode fremskritt!
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: CounterpointerMandag 12. August 2019, klokken 22:56
Kombi-kupe-form på Skoda kan trekke ned - Y kan hende blir mer praktisk.
Så vidt jeg vet (har reservasjon på iV) kommer det både coupe og SUV utgave av iV. SUV kommer først.

https://www.nettavisen.no/livsstil/skoda-vision-iv-skoda-avduker-ny-elbil-som-skapt-for-nordmenn/3423601795.html
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: emphezisTirsdag 13. August 2019, klokken 09:16
Fordelene til Model Y er ladenettverk og hurtighet på lading, og selvsagt at det er en Tesla = bilen utvikles kontinuerlig og det kommer til nye funksjoner årevis etter at du har kjøpt bilen. Et annet bilmerke er "dødt" den dagen det ruller ut av fabrikken. Tror nok også Tesla ligger milevis foran VAG på selvkjøring osv. (Selv om mange opplever mye rart rundt det enda.) Tesla har dessuten X-faktoren (selv om det er en Y...), Skoda er en Skoda...

Model Y som 7-seter tror jeg er verdiløst med mindre du har barn under 12 år som skal sitte der. Jeg har reservert min uten, trenger ikke 2 ubrukelige seter bakerst som tar opp bagasjeplassen.

Den STORE ulempen med Tesla er selvsagt byggekvalitet. Den er dessverre så som så på Tesla. Kan jo håpe ting er bedre om 2 år, de får jo stadig mer erfaring og Model Y er en mye mindre komplisert bil enn S og X (uten falkedører, uten motoriserte dørhåndtak, luftunderstell osv).

Ellers er det feil at "alle" tror at elbilfordelene slutter i 2020. Disse er fredet ut 2021, ergo har man god tid til å vente på Model Y som leveres tidlig i 2021 i Europa (les: sikkert sent 2021 pga. forsinkelser). Les mer her: https://www.motor.no/artikler/2018/januar/regjeringen-freder-elbil-fordelene-i-jeloya-erklaring/
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: geearOnsdag 14. August 2019, klokken 11:51
Jeg tror takformen til Y gjør at de 2 bakerste setene blir ganske ubrukelig dessverre. Veldig usikker på hvordan takformen også vil tillate skiboks/sykkelstativ etc. Det virker som om Y har enda mer kuppel enn 3ern.

En showstopper for meg vil være rammeløse dører. Det er så mye bedre med vinduer som tetter skikkelig.
Modellen som så langt er vist av Vision IV ser jo omtrent ut som en Model X/Y... Både Y og IV er vist med rammeløse dører. Kan ikke si at jeg opplever det som noe problem på X.
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: kodaxTorsdag 15. August 2019, klokken 13:10
Jeg har heller ikke noen opplevelse av at det er negativt med rammeløse dører på min X, men det var vel et problem på eldre modeller. Satser på at Tesla har forbedret dette:)
Ang freding av elbil-fordeler, så gjelder jo det bare ut stortingsperioden som varer til 1.oktober. Hvor fort det eventuelt blir endringer på det da, er det ingen som vet. Får FrP rent flertall, blir det nok umiddelbart:)
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: AmossTorsdag 15. August 2019, klokken 13:44
Ang freding av elbil-fordeler, så gjelder jo det bare ut stortingsperioden som varer til 1.oktober. Hvor fort det eventuelt blir endringer på det da, er det ingen som vet.

Sånn i praksis vil det normalt først bli endret i statsbudsjettet for året etter som da vil bli vedtatt i løpet av høsten og gjelde fra 1/1 2022.  Dersom noe parti - eller gruppering av partier - med en ny(?) regjeringsposisjon føler at dette haster å få gjennomført kan det teoretisk gjennomføres før statsbudsjettet, men det skal mye til...
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: jlanTorsdag 15. August 2019, klokken 13:57
Både Y og IV er vist med rammeløse dører. Kan ikke si at jeg opplever det som noe problem på X.
Jeg har hatt problemer under visse vinterforhold. Spesielt hvis man trenger å åpne døren uten å ha forvarmet bilen, og uten å ha husket siliconspraying. Døren går opp uten at vinduet går ned. Nå er ikke det noen katastrofe, for det knuser ikke, men ved en anledning løsnet styreskinnene i døren, så vinduet ble slarkete.

Ellers er det vel et mindre problem på biler med manuelle dører. På X blir jo døren presset opp med stor kraft, når man først har bedt den om å åpne.
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: kodaxTorsdag 15. August 2019, klokken 16:08
Jeg har hatt problemer under visse vinterforhold. Spesielt hvis man trenger å åpne døren uten å ha forvarmet bilen, og uten å ha husket siliconspraying. Døren går opp uten at vinduet går ned....
Takk for tips/påminnelse!
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: KlykkenFredag 16. August 2019, klokken 08:36
Jeg har hatt problemer under visse vinterforhold. Spesielt hvis man trenger å åpne døren uten å ha forvarmet bilen, og uten å ha husket siliconspraying. Døren går opp uten at vinduet går ned....
Takk for tips/påminnelse!
Slik er alle biler med dører uten ramme, riktig nok. Vår BMW i3 er slik også.

Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: kirnehFredag 16. August 2019, klokken 10:09
Mange gode innspill her - takk! Ser ut som om det er ventetid ved ikke-tesla-ladere, men ventetid på service/reklamasjoner hos Tesla. Alltid en tradeoff ser det ut til.

"Prismessig kommer man sikkert ganske likt ut, men Y vil oppdateres OTA og ha tilgang til det beste ladenettverket per nå (i tillegg til alle ladepunktene Skoda vil ha tilgang til)."

- Hva slags oppdateringer er det snakk om?

"Ellers er det feil at "alle" tror at elbilfordelene slutter i 2020. Disse er fredet ut 2021, ergo har man god tid til å vente på Model Y som leveres tidlig i 2021 i Europa (les: sikkert sent 2021 pga. forsinkelser). Les mer her: https://www.motor.no/artikler/2018/januar/regjeringen-freder-elbil-fordelene-i-jeloya-erklaring/"

- Ser bare ut til å være en politisk vilje til å gjennomføre disse fordelene ut 2021, men de er avhengige av at ESA gir godkjenning for 2021 også ettersom godkjennelsen utgår i desember 2020. Så da er det en viss risiko for at mva blir innført fra 2021, avhengig av de vurderingene av mva-fritaket som ESA krever at regjeringen gjør i 2019-2020. Det foreligger nå en NOU om MVA (fra 2019) som anbefaler å innføre MVA på elbiler. Med andre ord kan man dessverre ikke med sikkerhet si at MVA-fritaket er fredet ut 2021 ut fra det som foreligger av informasjon nå. Iallefall hvis det er denne artikkelen du baserer deg på. De andre elbilfordelene (enn mva) er derimot godtatt for en lengre periode enn ut 2020.

Rammeløse dører kan være et problem

- Det var jeg ikke klar over. Har en i3 selv som har fungert utmerket (enn så lenge). Fint at det kommer frem her da. Skoda Vision IV skulle vel ikke få rammeløse dører såvidt jeg forstod det - bare konseptbilen.

Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: RBKFredag 16. August 2019, klokken 10:30
Litt info om det med service fra min side.
I løpet av mine 3 tesla som jeg har eid (2 stk kjører jeg nå Modells S100D og 3LR AWD) så har jeg hatt feil på Dørhåndtak på S og Frunk. Ellers har jeg ikke hatt stopp. Vente tid på de to gangene var 1-4 dager (senest i vinter). Ellers vanlig service som jeg bestilte 2-3 månder før for å få det planlagt.
Men ja det er og har vært utfordring men tror og håper at det alltids blir bedre. Har ihvertfall bestilt Y og en av grunnene er overlegne lademuligheter. Har selv noen turer ned til Italia og Norge og da er ladenettverket til Tesla overlegne samt at det nå bygges ut en haug av de andre som vi kan benytte.
Lykke til med valg av bil. Fornøyd blir du nok
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: kirnehFredag 16. August 2019, klokken 10:52
Takk for utbroderingen!

Er det noen grunn til å tro at den ene får et større plass i baksetet enn den andre? Jeg har for tiden en Audi a4 2017-modell som er altfor liten (for meg) når jeg skal ha babysete bak både passasjer og fører. Derfor må plassen være bedre enn i en A4. Men det er kanskje for tidlig å si noe om på Y og Vision IV?
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: RBKFredag 16. August 2019, klokken 11:18
Skoda har jeg bare sett noen bilder av men modell Y må være større en A4. Her var det et bilde vist ovenifra bak så man kunne se ned i bagasjen og med tanke på størrelse som jeg har i 3 så blir dette mye større en A4.
Jeg skal selge S pga. at den er alt for stor til oss 4 også beholder jeg Modell 3 samt Y. Grunnen til at vi velger Y er for å få større bakluke. Ellers er det faktisk enormt med plass i 3 men bakluke har liten pning som er litt bakdel.
Digresjon, jeg fikk min 3 i februar som en av de tidligste, ikke en eneste feil så langt på 10.000 km  :+1:

Sorry, så ikke at du mente baksete. Der vet jeg ikke så mye men mener kollega sin A4 er mindre en min modell 3 men det kan du enkelt sjekke med å ta en titt på modell 3
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: GuleböjMandag 19. August 2019, klokken 13:20
Vision IV skal visst nok kun få kameraspeil, noe som er en stor ulempe. Det går da ikke an å endre plassering på hodet for å se mer i speilet, man blir låst til bildet som er der. Får håpe de får til noen gode vidvinkelkameraer og skjermer som gjør at det er levelig, ellers er det en tullete ekstrakost for en dårligere løsning (men mer aero).

Hva er kilden for dette? Det jeg har lest av artikler påstår at det er stikk motsatt - at de dropper kameraspeil, også som tilvalg.

Takk for utbroderingen!

Er det noen grunn til å tro at den ene får et større plass i baksetet enn den andre? Jeg har for tiden en Audi a4 2017-modell som er altfor liten (for meg) når jeg skal ha babysete bak både passasjer og fører. Derfor må plassen være bedre enn i en A4. Men det er kanskje for tidlig å si noe om på Y og Vision IV?

Jeg har reservert Vision iV, og dette er meget viktig for meg og. Er selv rundt 2 meter, og med barneseter bak blir det raskt veldig trangt i vår BMW E61. Det er vel for tidlig å si hvilken som blir størst, men Skoda lager i alle fall andre biler som er blant de største i sin klasse innvendig. Hvis de følger den standarden bør det bli bra også i Vision iV.

Gleder meg uansett til begge kommer, så man får prøvd i praksis.
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: ScroogeMandag 19. August 2019, klokken 20:53
Det blir ikke kameraspeil, fra elbil24: (https://www.elbil24.no/biler/endelig-en-fullverdig-elbil-for-de-mange/71390881) "Fra Konseptbilen har også kameraer i stedet for sidespeil utvendig. Elbil24 har fått bekreftet at dette ikke vil komme på produksjonsmodellen, slik Audi har på et-tron."

Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: geearMandag 19. August 2019, klokken 21:08
Så bra. Det står nemlig på Skoda Norge sine offisielle sider. Riktig nok er det nok info fra konseptbilen, men er ikke akkurat lett å skille siden det er fra samme side man reserverer "den" bilen..
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: Helge SkåtunOnsdag 19. Februar 2020, klokken 11:32
Hei, jeg er helt ny på dette forumet. Har tenkt å kjøpe elbil når det kommer en 4WD SUV med tilhengerfeste, så både Skoda EnyaQ og Tesla Y er kandidater.
Er det noen som vet hva bakkeklaringen er på disse to?  Trenger litt bakkeklaring for å komme opp på hytta om vinteren (bratt bakke og ikke alltid like godt brøyta).
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: daktariOnsdag 19. Februar 2020, klokken 20:35
Hei, jeg er helt ny på dette forumet. Har tenkt å kjøpe elbil når det kommer en 4WD SUV med tilhengerfeste, så både Skoda EnyaQ og Tesla Y er kandidater.
Er det noen som vet hva bakkeklaringen er på disse to?  Trenger litt bakkeklaring for å komme opp på hytta om vinteren (bratt bakke og ikke alltid like godt brøyta).
Godt spørsmål, av spionbildene av Y og ID.4 (som jeg tror blir identisk med Enyaq), så ser de lave ut. E-tron derimot kan bli skikkelig høy.
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: jlanTorsdag 20. Februar 2020, klokken 14:34
... Skoda EnyaQ og Tesla Y er kandidater. Er det noen som vet hva bakkeklaringen er på disse to? 
Ut fra bildet i "Model Y in the wild" tråden er høyden på kanalene 1.4" høyere enn Model 3. Den er oppgitt til bakkeklaring 5.5", så hvis bilene er like under, så blir det vel 6.9" (17.5 cm). Med fullastet bil tror jeg ikke du skal regne med mer enn 15 cm. Mye det samme for Skodaen ser det ut til.

Jaguar ipace er betydelig bedre på dette. Den klarer 24 cm bakkeklaring med full last, og kan vade i 50 cm dypt vann.
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: kodaxTorsdag 20. Februar 2020, klokken 17:22
Men iPace blir vel fort et par hundre tusen dyrere, så det blir dyr bakkeklaring:)
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: jlanTorsdag 20. Februar 2020, klokken 17:51
Men iPace blir vel fort et par hundre tusen dyrere, så det blir dyr bakkeklaring:)
Vel, jeg ser nye i-pace ligger på finn til 599000 nå. Men hvis det bare er ren snø som er bekymringen så hadde jeg valgt en Model Y. Hvis det derimot er snakk om at en kan slå nedpå stein og lignende, så er det en litt annen vurdering.
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: turfsurfTorsdag 20. Februar 2020, klokken 18:19

Jaguar ipace er betydelig bedre på dette. Den klarer 24 cm bakkeklaring med full last, og kan vade i 50 cm dypt vann.
Det er vel med luftfjæringen som bl.a Nordic edition ikke har.
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: daktariTorsdag 20. Februar 2020, klokken 23:11
Nevner igjen e-tron som er en helt sinnsykt bra bil i dyp snø. Luft som standard fra 499. Opplever den som bedre enn Jaguaren. Akkurat den bakkeklaringen gjør meg litt skeptisk til å eventelt bytte til Y eller Enyaq.
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: kodaxTorsdag 20. Februar 2020, klokken 23:47
Men med eTron 50 får man dårlig rekkevidde (og tregere lading en 55), og til den prisen ikke sidekollisjonsputer bak, ikke adaptiv cruise control, ikke forberedelse for hengerfeste, ikke automatisk avblendbare og innklappbare speil, ikke elektrisk justerbare speil, dvs ting som vel blir standard på TMY og kanskje også Enyaq.
Tviler på at det selges mange 50 til den prisen:)
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: Bjorn Sigurd JohansenTirsdag 25. Februar 2020, klokken 04:47
I hht det jeg har lest så har E-tron salget tatt av etter at de fikk den billigere 50-modellen. 
Ja, overrasket jeg også, men det er vel noe med at det ser helt likt ut som 55-modellen, og man får med f.eks. luftfjæring (tror jeg).
Tittel: Sv: Tesla Model Y vs Skoda Vision IV
Skrevet av: turfsurfTirsdag 25. Februar 2020, klokken 06:30
Ja, overrasket jeg også, men det er vel noe med at det ser helt likt ut som 55-modellen, og man får med f.eks. luftfjæring (tror jeg).
Er vel ikke så overraskende, Tesla solgte og desidert mest av X60/75. Speiler forsåvidt hvordan det var med fossilbilene i samme klasse, gikk mange rundt med anemiske motorer når det var effektavgift.

Det er mange som bare vil ha en stor og komfortabel bil, og som klarer seg fint med kortere rekkevidde av forskjellige grunner. Er nok mange e50 som går for rundt 600k, kun det nødvendigste ekstrautstyret.