Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: elektrolux på søndag 11. august 2019, klokken 21:11
Dette er kjempegode nyheter for oss i Stavanger, der kommunen ser seg blinde på regler og dermed gjør livet som elbileier komplisert: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/VboAj1/-Kommunen-legger-ikke-nok-til-rette-for-lading-av-elbiler
Her er link til nevnte forslag til direktiv: https://www.theguardian.com/sustainable-business/2016/oct/11/electric-car-charging-point-new-home-europe-renault
Interessant. Men sjølv om det i artikkelen er hint om V2G så er nok det i praksis temmelig langt opp og fram til. #gledesdreper.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Å pålegge et minimum av opplegg i nye boliger som bygges er da helt innafor. Det trenger ikke nødvendigvis innebære ferdig boks på vegg, men at det minst er klartgjort med rør for trekking av kabel og plass til nødvendig utstyr i sikringsboks og på vegg der det er naturlig å ha ladestasjonen, og at inntak mm er dimensjonert med høyde for lading. Da kan de som vil sakke akterut klare seg med minimum, men så er det i alle fall minst mulig ekstraarbeid for neste eier. :)
Sitat fra: elektrolux på søndag 11. august 2019, klokken 21:11
Nytt EU direktiv pålegger tilrettelegging av lading fra egen bolig
SitatTue 11 Oct 2016 07.00 BST
Last modified on Wed 14 Feb 2018 17.11 GMT
Artikkelen er fra 2016 - vet vi hva som ble vedtatt til slutt?
Her er selve EU-direktivet:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32018L0844&from=EN#d1e803-75-1 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32018L0844&from=EN#d1e803-75-1)
Kort oppsummering:
https://ec.europa.eu/info/news/questions-answers-energy-performance-buildings-directive-2018-apr-17_en (https://ec.europa.eu/info/news/questions-answers-energy-performance-buildings-directive-2018-apr-17_en)
Direktivet trer i kraft 1. januar 2025. Direktivet er markert som EØS-relevant, så det kommer nesten helt sikkert til å bli norsk lov eller forskrift.
Alle nye eller renoverte boligparkeringsplasser med mer enn 10 plasser kreves det at det legges rør egnet til å installere ladepunkt på alle plasser.
For andre typer parkeringsplasser som ikke er til bolig med mer enn 10 plasser skal det legges rør til 20% av plassene, og det skal installeres ladepunkt på minst en parkeringsplass. Mulighet for unntak for små og mellomstore bedrifter.
Dette er noe norske kommuner bør minnes om, slik at de allerede nå begynner å legge rør til ladeinfrastruktur når de anlegger parkeringsplasser eller gjør arbeider ved kommunale parkeringsplasser.
I dette tilfellet https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/VboAj1/-Kommunen-legger-ikke-nok-til-rette-for-lading-av-elbiler
Kunne en tenkt seg en svingbar arm på veggen. Lagres normalt langs veggen, svinges ut 2,5 m over fortauet under lading. Intet hinder på fortauet.
Ulempen er at en må få parkert innen rekkevidde.
Har vært inne på tanken, men da kommer nye paragrafer inn om fasadeendring.
Vår siste ide' for å hjelpe vedkommende er en powerwall på hjul som kan lades inntil huset, og trilles ut til bilen. Da kan den elektriske jerrykannen også lades midt på dagen til noe redusert strømpris.
Sukk.
Her: bygg inn ladekabelen i nedløpsrøret fra takrenna! Ved lading svinges nedløpsrøret ut over fortauet og festes i «flaggstang» på biltaket.
Kan varieres ved å la ladekabelen henge ut av vindu i 2. etasje og svinge den ut over veien. (Men da finner de vel på noe annet)
Er det mulig å sette opp sin egen fortauslader langs veikanten? Må selvfølgelig da være offentlig tilgjengelig for hvem som helst å lade (til blodpris).
Egentlig fører Stavanger en politikk der folk i sentrum enten må kjøre fossilbil eller være uten bil.
Jeg antar man ikke har reserverte plasser i veibanen? I så fall er nok løsningen å pushe på kommunen for å få de til å installere ladestasjoner på en del plasser. Om behovet er stort i et området burde det være mulig å få til noe?
De forsøker jo å finne på noe: https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/08/25/195426016/i-stavanger-kan-du-snart-lade-elbil-fra-lyktestolper
Blir litt snaut. 50 m mellom hver lyktestolpe, 3 av 5 langs fortauet får ikke ladet.
Ja, så lenge det er storslått og gjerne litt fram i tid, slik at politikerne får en positiv omtale er det greit.
Å legge til rette for folk som ønsker å klare seg selv, sitter det lengre inne. Da er det alltid en paragraf å vise til.