Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Premium19 på søndag 11. august 2019, klokken 12:19

Tittel: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Premium19søndag 11. august 2019, klokken 12:19
Din sine gjør oss klar over hvor farlig berøringskjermer er i trafikken. Tesla Og Volvo er verst.

https://www.dinside.no/motor/dette-er-den-nye-livsfaren-i-trafikken/71366593
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: arthursøndag 11. august 2019, klokken 12:22
Har nylig kjøpt meg en ny(ere) bil som på mange vis ser ut som bildet av Audien i artikkelen og kan bare bekrefte at dette medfører en god del utfordringer når så mye "må" styres på en skjerm som gjør at man tar blikket vekk fra veien.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: KjellGsøndag 11. august 2019, klokken 12:52
Skal tro når «TV i bil» blir forbudt?

Har tekstet én gang, aldri mer! Derimot å besvare en telefon med håndholdt har fungert greit, særlig da jeg hadde skyvetelefon. Vanligvis svarte jeg og fant deretter en mulighet for å stanse. En kan lure på om politiet er lovlig med «mobiltelefon» på venstre skulder.

Observerte en gang en bilfører, i halv sving i lyskryss. Det ble gul og det ble rødt, vedkommende pratet og pratet... ...!
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Wiblasøndag 11. august 2019, klokken 13:37
Ny runde med krisemaksimering...
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: turfsurfsøndag 11. august 2019, klokken 14:19
Hm, prøv å legg inn en adresse med f.eks iDrive vs Tesla. Scrolle, scrolle trykke, gjenta femti ganger vs skrive ett par tall og noen få bokstaver...
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Keeennysøndag 11. august 2019, klokken 14:24
Om du har Navi Prof. kan du skrive med fingeren på kontrollhjulet  :)
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Rollepsøndag 11. august 2019, klokken 14:36
Sitat fra: Premium19 på søndag 11. august 2019, klokken 12:19
Din sine gjør oss klar over hvor farlig berøringskjermer er i trafikken. Tesla Og Volvo er verst.

https://www.dinside.no/motor/dette-er-den-nye-livsfaren-i-trafikken/71366593
Helt enig, utviklingen mot at mer og mer må styres fra berøring-skjermer er helt forkastelig med tanke på trafikksikkerhet.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Rollepsøndag 11. august 2019, klokken 14:39
Sitat fra: turfsurf på søndag 11. august 2019, klokken 14:19
Hm, prøv å legg inn en adresse med f.eks iDrive vs Tesla. Scrolle, scrolle trykke, gjenta femti ganger vs skrive ett par tall og noen få bokstaver...
Selv legger jeg inn adresse før jeg starter turen ;)

Skulle det bli behov for å endre sluttmålet underveis stopper jeg bare et par minutter, verre er det ikke.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 11. august 2019, klokken 14:49
Bruker bare autopilot jeg om jeg må legge inn noe avansert. Mye tryggere. For øvrig kan man bare skrive inn navnet, eks biltema, så kommer valgene opp av seg selv.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: OhmPaPasøndag 11. august 2019, klokken 15:36
Hvordan er det værre med store skjermer enn å knote på en TomTom?

Løse GPSer har jo eksistert i mange år.

Ja man skal egentlig stå i ro når man skriver inn en adresse. Men gjør alle det?
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: turfsurfsøndag 11. august 2019, klokken 15:44
Sitat fra: Keeenny på søndag 11. august 2019, klokken 14:24
Om du har Navi Prof. kan du skrive med fingeren på kontrollhjulet  :)
Ja, har det, og det funker ikke noe særlig bedre. Fremdeles langt enklere å søke opp på touch-skjermen til Tesla.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: turfsurfsøndag 11. august 2019, klokken 15:53
Sitat fra: Rollep på søndag 11. august 2019, klokken 14:39
Selv legger jeg inn adresse før jeg starter turen ;)
Joda, stort sett bruker jeg app til både Tesla og BMW (når den virker), men her var det snakk om betjening da.

Men må si at jeg har liten tiltro til slike tester, sammenligne brukervennlighet av noe som er relativt nytt mot noe som har blitt indoktrinert i 100+ år blir litt feil.

Jeg synes det er interessant å se på hvordan nyere generasjoner takler dette. Vi har nettopp startet kjøreopplæringen for 16 åringen i huset, og for tiden har vi en fossilbil tilgjengelig. Jeg tenkte det var en fin utfordring å kjøre noe annet enn i3en som hun er vant til, og det ble ganske morsomt. F.eks noe sånt som nøkkel for start, fysisk håndbrekk og start stopp av motor var merkelige og uforståelige greier. I tillegg var ting som creep og mangel på regen veldig irriterende.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: jkirkebosøndag 11. august 2019, klokken 15:57
Sitat fra: Rollep på søndag 11. august 2019, klokken 14:36
Sitat fra: Premium19 på søndag 11. august 2019, klokken 12:19
Din sine gjør oss klar over hvor farlig berøringskjermer er i trafikken. Tesla Og Volvo er verst.

https://www.dinside.no/motor/dette-er-den-nye-livsfaren-i-trafikken/71366593
Helt enig, utviklingen mot at mer og mer må styres fra berøring-skjermer er helt forkastelig med tanke på trafikksikkerhet.

Tja, kan ikke si meg enig. Jeg bruker mer tid på å sette på rattvarmen på Leafen vår enn på Teslaen. Små knapper med små symboler plassert i en stor klynge nede til venstre for rattstammen er ingen god ergonomisk løsning.

Og 24 sekunder for å bytte radiokanal? Må være på noen merkelige biler. På skjermen i Teslaen står alle de aktuelle kanalene vi bruker oppe og lett tilgjengelige med store knapper og radiokanalens logo. Kan knapt være enklere. I eldre biler måtte man jo huske at f.eks "knapp 4" var NRK P1. Ikke spesielt brukervennlig, spesielt for nye sjåfører.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Motorwattsøndag 11. august 2019, klokken 16:54
Burde være flere muligheter til å kunne bruke stemmen.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Oddaasøndag 11. august 2019, klokken 17:52
Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. august 2019, klokken 16:54
Burde være flere muligheter til å kunne bruke stemmen.
De fleste moderne biler kommer vel med en eller annen form for stemmestyring?

(Hvor godt det fungerer kan være en annen sak.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Ingeniørensøndag 11. august 2019, klokken 18:35
Det kommer nok: Touch eller menysøking settes ut av funksjon når bilen er i fart. Helt greit for meg, men da må de også ha plasser folk får stoppet...
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: crasøndag 11. august 2019, klokken 22:38
Sitat fra: Rollep på søndag 11. august 2019, klokken 14:36
Helt enig, utviklingen mot at mer og mer må styres fra berøring-skjermer er helt forkastelig med tanke på trafikksikkerhet.

Nuvel. Folks evne til å famle etter fysiske knapper er nok sterkt overdrevent. Ingen jeg kjenner som fortsatt har fysiske knapper betjener disse uten å se på hva de driver med. Unntaket er spakene på rattstammen og (til dels) knappene på rattet.

At det er ugunstig med knapper som ligger på side 2 og 3 kan jeg være enig i, men det er altså ikke slik at folk med biler uten skjerm holder øynene på vegen når de betjener funksjoner.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: arthurmandag 12. august 2019, klokken 07:19
Sitat fra: cra på søndag 11. august 2019, klokken 22:38
Sitat fra: Rollep på søndag 11. august 2019, klokken 14:36
Helt enig, utviklingen mot at mer og mer må styres fra berøring-skjermer er helt forkastelig med tanke på trafikksikkerhet.

Nuvel. Folks evne til å famle etter fysiske knapper er nok sterkt overdrevent. Ingen jeg kjenner som fortsatt har fysiske knapper betjener disse uten å se på hva de driver med. Unntaket er spakene på rattstammen og (til dels) knappene på rattet.

Og med disse spakene og knappene på rattet kan jeg gjøre en god del, det meste, uten å (måtte) ta blikket vekk fra veien.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: 1000kwhmandag 12. august 2019, klokken 08:11
Ikke denne diskusjonen igjen.

Flere har vært inne på det.. Man må se på knappen like mye som på en touchskjerm, så dette er bare den vanlige redselen nordmenn har for alt nytt.

Jeg foretrekker uten tvil en stor skjerm med touch. Når jeg kjører jobb-biler er det fullstendig gjettelek hvor knappene er..
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: arthurmandag 12. august 2019, klokken 08:33
Sitat fra: 1000kwh på mandag 12. august 2019, klokken 08:11
Ikke denne diskusjonen igjen.

Flere har vært inne på det.. Man må se på knappen like mye som på en touchskjerm,

Uansett hva du måtte mene så er jeg (basert på egen erfaring og praksis) IKKE enig med deg i hva du hevder. Har ikke noe problem med å håndtere radiostasjoner og volum, cruisekontroll osv uten å ta blikket fra veien med disse hendlene/bryterne på rattet!
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Øyvind.hmandag 12. august 2019, klokken 08:36
Sitat fra: 1000kwh på mandag 12. august 2019, klokken 08:11
Ikke denne diskusjonen igjen.

Flere har vært inne på det.. Man må se på knappen like mye som på en touchskjerm, så dette er bare den vanlige redselen nordmenn har for alt nytt.
Helt enig.

Når du justerer klima eller andre funksjoner i bil med fysiske knapper så ser du normalt ned på knappen før du trykker, og etter for å se at den lyser/ble flyttet til rett posisjon.
Det at fysiske knappere teoretisk kan betjenes i blinde er korrekt, men det er ikke slik de brukes i praksis.
Ingen sitter og famler nede i ren angst for å se bort fra veien med mindre det er helt krise.

Når det er sagt - alle funksjonene pakket inn på skjermen i en Tesla har potensialet til å ta mye mer fokus enn noen få knapper i en gammel bil, men som nevnt over aktiverer jeg bare autopiloten om jeg skal betjene skjermen mer inngående. Det gjør betjening av funksjoner mye tryggere enn noen annen bil.

Og i Model S og X kan du jo justere kupetemp, viftehastighet, takluke, display-lys, volum, kanal, play/pause, lydkilde, autpilot, ringe noen +++ fra rattet. Du trenger ikke flytte en hånd om du synes det er for varmt eller for kaldt.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: geearmandag 12. august 2019, klokken 09:19
Det går ikke an å si skjerm eller ikke skjerm, dette handler vel så mye om hvordan bilprodusentene har løst HMI enten det er snakk om med eller uten skjerm. Det finnes elendige løsninger med knapper og det finnes elendige løsninger med skjermer. Og også motsatt, gode løsninger med begge deler.

Jeg har større problemer med at folk kjører rundt på Kinadekk som er LIVSFARLIGE i en kritisk unnamanøver eller bråbrems. Flere meter ekstra bremselengde er i mange tilfeller forskjellen på liv og død. Allikevel virker det som sentrale personer er mer opptatt av å utelukke nyvinninger som skjermer, OTA og selvstyring.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: OhmPaPamandag 12. august 2019, klokken 11:18
Sitat fra: gr på mandag 12. august 2019, klokken 09:19
Det går ikke an å si skjerm eller ikke skjerm, dette handler vel så mye om hvordan bilprodusentene har løst HMI enten det er snakk om med eller uten skjerm. Det finnes elendige løsninger med knapper og det finnes elendige løsninger med skjermer. Og også motsatt, gode løsninger med begge deler.

Helt enig! Designet av brukergrensesnittet er viktig - ikke skjerm eller ikke.

Hadde vi hatt knapp i dette brukergrensesnittet for å si enig/uenig i innlegg hadde de blitt bruk flittig her.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Rollepmandag 12. august 2019, klokken 11:36
Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: cramandag 12. august 2019, klokken 12:12
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 12. august 2019, klokken 11:18
Hadde vi hatt knapp i dette brukergrensesnittet for å si enig/uenig i innlegg hadde de blitt bruk flittig her.

Vi hadde det en kort periode for en del år siden, men "flertallet" (?) var så redde for facebookifisering at det ble tatt bort igjen. Det var ikke nok for dem å bare lavære å trykke på knappen eller drite i +/- telleren.  ::)
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: cramandag 12. august 2019, klokken 12:19
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 11:36
Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?

Ikke for brukeren (pr i dag?) så vidt jeg vet. Det krever en del av designet å støtte justerbare fonter. Det er ikka "bare å endre skriftstørrelse". (eller, teknisk sett så er det "bare å endre skriftstørrelse", men det vil sansynligvis bryte opp GUI'et fullstendig.  Men med en skjerm så er det teknisk sett fullt mulig å la brukeren sette opp sine egne knapper, om bare sjefene tillater det og utviklerne lager det.

En egendefinert skjerm med de knappene du alltid bruker i den størrelsen og på den posisjonen du ønsker er teknisk gjennomførbart.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Amossmandag 12. august 2019, klokken 12:36
Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 12:19
Ikke for brukeren (pr i dag?) så vidt jeg vet. Det krever en del av designet å støtte justerbare fonter. Det er ikka "bare å endre skriftstørrelse". (eller, teknisk sett så er det "bare å endre skriftstørrelse", men det vil sansynligvis bryte opp GUI'et fullstendig.  Men med en skjerm så er det teknisk sett fullt mulig å la brukeren sette opp sine egne knapper, om bare sjefene tillater det og utviklerne lager det.

En gang i tiden var det snakk både om å tillate 3-parts "apper" til bilen, og også Tesla-utviklede "skinns". Med "skinns" - enten Tesla's eller 3-part's - vil alternative skriftstørrelser være ett naturlig valg. Altså ikke fritt valg, men skrift-typer/-størrelser som er kombinert med designendringer er testet og fungerer uten å bryte opp GUI'et.

Men siden den gang ser det ut til at fokus har blitt endret til spill istedet :p
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Rollepmandag 12. august 2019, klokken 14:20
Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 12:19
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 11:36
Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?

Ikke for brukeren (pr i dag?) så vidt jeg vet. Det krever en del av designet å støtte justerbare fonter. Det er ikka "bare å endre skriftstørrelse". (eller, teknisk sett så er det "bare å endre skriftstørrelse", men det vil sansynligvis bryte opp GUI'et fullstendig.  Men med en skjerm så er det teknisk sett fullt mulig å la brukeren sette opp sine egne knapper, om bare sjefene tillater det og utviklerne lager det.

En egendefinert skjerm med de knappene du alltid bruker i den størrelsen og på den posisjonen du ønsker er teknisk gjennomførbart.
Det var synd, da gjelder det å huske lesebrillene hvis man finner på å kjøpe en av disse Ipad på hjul bilene ;D
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Klykkenmandag 12. august 2019, klokken 14:29
Ingen problemer for de fleste av oss dette med størrelse på skrift. Erfaringsmessig sitter i alle fall jeg uhyre sjeldent å knoter med skjermen mens jeg kjører. Både på i3 og Tesla. Styrer alt av nødvendige funksjoner via ratt på S. På i3 blir det iDrive, som forøvrig er mye verre enn Teslas ene touch-skjerm, spør du meg.

Har hatt i3 siden 2014, og en del BMWer før dette. Blir aldri fortrolig med iDrive og roter meg bestandig bort når jeg skal gjøre noe utover å justere volum, bytte til radio og evt koble til telefon.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: 1000kwhmandag 12. august 2019, klokken 14:32
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 14:20
Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 12:19
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 11:36
Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?

Ikke for brukeren (pr i dag?) så vidt jeg vet. Det krever en del av designet å støtte justerbare fonter. Det er ikka "bare å endre skriftstørrelse". (eller, teknisk sett så er det "bare å endre skriftstørrelse", men det vil sansynligvis bryte opp GUI'et fullstendig.  Men med en skjerm så er det teknisk sett fullt mulig å la brukeren sette opp sine egne knapper, om bare sjefene tillater det og utviklerne lager det.

En egendefinert skjerm med de knappene du alltid bruker i den størrelsen og på den posisjonen du ønsker er teknisk gjennomførbart.
Det var synd, da gjelder det å huske lesebrillene hvis man finner på å kjøpe en av disse Ipad på hjul bilene ;D
.. og rullatoren, som det forøvrig er god plass til  ;D ;D
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Motorwattmandag 12. august 2019, klokken 14:46
Skal det være noe nytte må det kobles mot flere funksjoner enn det som er vanlig idag. Google er vel den fremste på stemmestyring, og de kommer for fullt nå bl.a i Polestar-bilene.


Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: geearmandag 12. august 2019, klokken 14:55
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 11:36
Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?
Har vel til gode å se noen det går på, men det gikk ikke på de manuelle radioene heller, og det er jammen lettere å velge radiokanal i en lang liste på en lettlest skjerm enn på en gammeldags 1 DIN radio.

For å komme med et eksempel på en bil med elendig skjermløsning, så kan Citröen C4 Cactus nevnes. De har smelt inn en skjerm bare for å smelle inn en skjerm. Selv for en så enkel ting som å slå av den der j***a auto start-stoppen (som de har en helt ubrukelig løsning på, med automatgir, som gjør at den dør i det en skal til å gi gass inn i en rundkjøring eller kryss), så må man inn på flere ting og holde inne et ikon, for hver eneste gang man har hatt av tenningen. Og den styrer ikke selv heller, mens man skal betjene driten.

Og for å komme med et eksempel på det motsatte, at knapper kan være like dårlig designet - Citröen Berlingo har volumknapper så langt oppe på dashbordet at jeg må "ut av setet" for å rekke frem til de. Og nei, jeg har ikke kropp som en T-rex...
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: cramandag 12. august 2019, klokken 15:30
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 14:20
Det var synd, da gjelder det å huske lesebrillene hvis man finner på å kjøpe en av disse Ipad på hjul bilene ;D

Har du godt nok syn til å beholde førerkortet er det jevnt over ikek noe problem å lese hva som står på knappene på skjermen. :). Sett deg inn i plassering og ikoner mens bilen står stille, så trenger du ikke lese deg fram til hva som står på dem når du kjører. Eller bruk spaker og knapper på ratt.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: cybermandag 12. august 2019, klokken 15:59
Touchskjerm er perfekt i 90-graders nedoverbakker når betjening av den foregår horisontalt.  :police:
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Amossmandag 12. august 2019, klokken 16:11
Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 15:30
Har du godt nok syn til å beholde førerkortet er det jevnt over ikek noe problem å lese hva som står på knappene på skjermen. :).

Hørt om "lesebriller" / "skjermbriller" noen gang? Dette er for folk som har helt greit syn på litt distanse (og derfor ikke noe problem med førerkortet), men har problemer med å se detaljer/lese på kort avstand.

Da jeg prøvekjørte TM3 her i vinter så hadde jeg ikke noe problem med å se omgivelsene jeg kjørte i, men klarte ikke lese stort mer enn hastigheten på skjermen. Men før vi startet så sjekket jeg de viktigste valgene som ville kunne trenges under turen med lesebriller, og klarte å memorere hvordan jeg skulle manøvrere for å endre disse, så jeg klarte å endre dem under turen. (chil-mode og regenereringsnivå). Kartet klarte jeg imidlertid å se godt nok uten briller (men da uten å kunne lese stednavnene, noe jeg ikke behøvde da jeg var kjent der jeg kjørte).

Er nå på jakt etter briller med både klart glass og lese-styrke for å se på skjermen.

... og for ordensskyld: Er ikke bare med Tesla dette problemet er, har det også i min nåværende bil. Men der står det i det minste ikke noe viktig på den lille skjermen (temp. + forbruk + media er vel stort sett det).
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: jkirkebomandag 12. august 2019, klokken 18:32
Sitat fra: Amoss på mandag 12. august 2019, klokken 16:11
Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 15:30
Har du godt nok syn til å beholde førerkortet er det jevnt over ikek noe problem å lese hva som står på knappene på skjermen. :).

Hørt om "lesebriller" / "skjermbriller" noen gang? Dette er for folk som har helt greit syn på litt distanse (og derfor ikke noe problem med førerkortet), men har problemer med å se detaljer/lese på kort avstand.

Da jeg prøvekjørte TM3 her i vinter så hadde jeg ikke noe problem med å se omgivelsene jeg kjørte i, men klarte ikke lese stort mer enn hastigheten på skjermen. Men før vi startet så sjekket jeg de viktigste valgene som ville kunne trenges under turen med lesebriller, og klarte å memorere hvordan jeg skulle manøvrere for å endre disse, så jeg klarte å endre dem under turen. (chil-mode og regenereringsnivå). Kartet klarte jeg imidlertid å se godt nok uten briller (men da uten å kunne lese stednavnene, noe jeg ikke behøvde da jeg var kjent der jeg kjørte).

Er nå på jakt etter briller med både klart glass og lese-styrke for å se på skjermen.

Det er bare å kjøpe progressive briller så ser du både skjermen og veien klart ;)
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Rollepmandag 12. august 2019, klokken 19:31
Sitat fra: 1000kwh på mandag 12. august 2019, klokken 14:32
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 14:20
Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 12:19
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 11:36
Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?

Ikke for brukeren (pr i dag?) så vidt jeg vet. Det krever en del av designet å støtte justerbare fonter. Det er ikka "bare å endre skriftstørrelse". (eller, teknisk sett så er det "bare å endre skriftstørrelse", men det vil sansynligvis bryte opp GUI'et fullstendig.  Men med en skjerm så er det teknisk sett fullt mulig å la brukeren sette opp sine egne knapper, om bare sjefene tillater det og utviklerne lager det.

En egendefinert skjerm med de knappene du alltid bruker i den størrelsen og på den posisjonen du ønsker er teknisk gjennomførbart.
Det var synd, da gjelder det å huske lesebrillene hvis man finner på å kjøpe en av disse Ipad på hjul bilene ;D
.. og rullatoren, som det forøvrig er god plass til  ;D ;D
Ja hvis man kjøper et eksemplar av elefanten er det vel plass til både rullator og det som større er :D

Vel dere unge og håpefulle får vel vente noen år ennå før dere finner ut hvor ufattelig morsomt det er å bruke lesebriller og lignende ;)
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Rollepmandag 12. august 2019, klokken 19:37
Sitat fra: gr på mandag 12. august 2019, klokken 14:55
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 11:36
Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?
Har vel til gode å se noen det går på, men det gikk ikke på de manuelle radioene heller, og det er jammen lettere å velge radiokanal i en lang liste på en lettlest skjerm enn på en gammeldags 1 DIN radio.

For å komme med et eksempel på en bil med elendig skjermløsning, så kan Citröen C4 Cactus nevnes. De har smelt inn en skjerm bare for å smelle inn en skjerm. Selv for en så enkel ting som å slå av den der j***a auto start-stoppen (som de har en helt ubrukelig løsning på, med automatgir, som gjør at den dør i det en skal til å gi gass inn i en rundkjøring eller kryss), så må man inn på flere ting og holde inne et ikon, for hver eneste gang man har hatt av tenningen. Og den styrer ikke selv heller, mens man skal betjene driten.

Og for å komme med et eksempel på det motsatte, at knapper kan være like dårlig designet - Citröen Berlingo har volumknapper så langt oppe på dashbordet at jeg må "ut av setet" for å rekke frem til de. Og nei, jeg har ikke kropp som en T-rex...
Som sagt, det beste og sikreste er å ha mulighet for å utføre disse oppgavene uten å måtte ta hendene av rattet ;)
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Rollepmandag 12. august 2019, klokken 19:41
Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 15:30
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 14:20
Det var synd, da gjelder det å huske lesebrillene hvis man finner på å kjøpe en av disse Ipad på hjul bilene ;D

Har du godt nok syn til å beholde førerkortet er det jevnt over ikek noe problem å lese hva som står på knappene på skjermen. :). Sett deg inn i plassering og ikoner mens bilen står stille, så trenger du ikke lese deg fram til hva som står på dem når du kjører. Eller bruk spaker og knapper på ratt.
Det er jo nettopp det jeg prøver å få frem, at det sikreste er å ha mulighet til å utføre oppgavene uten å måtte ta hendene av rattet.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Rollepmandag 12. august 2019, klokken 19:46
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. august 2019, klokken 18:32
Sitat fra: Amoss på mandag 12. august 2019, klokken 16:11
Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 15:30
Har du godt nok syn til å beholde førerkortet er det jevnt over ikek noe problem å lese hva som står på knappene på skjermen. :).

Hørt om "lesebriller" / "skjermbriller" noen gang? Dette er for folk som har helt greit syn på litt distanse (og derfor ikke noe problem med førerkortet), men har problemer med å se detaljer/lese på kort avstand.

Da jeg prøvekjørte TM3 her i vinter så hadde jeg ikke noe problem med å se omgivelsene jeg kjørte i, men klarte ikke lese stort mer enn hastigheten på skjermen. Men før vi startet så sjekket jeg de viktigste valgene som ville kunne trenges under turen med lesebriller, og klarte å memorere hvordan jeg skulle manøvrere for å endre disse, så jeg klarte å endre dem under turen. (chil-mode og regenereringsnivå). Kartet klarte jeg imidlertid å se godt nok uten briller (men da uten å kunne lese stednavnene, noe jeg ikke behøvde da jeg var kjent der jeg kjørte).

Er nå på jakt etter briller med både klart glass og lese-styrke for å se på skjermen.

Det er bare å kjøpe progressive briller så ser du både skjermen og veien klart ;)
Progressive briller fungerer dårlig når man bruker kontaktlinser, det er ihvertfall min erfaring. For ikke å snakke om progressive kontaktlinser, komplett ubrukelige både på langt og kort avstand.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Hrklevmandag 12. august 2019, klokken 20:29
Hva er det egentlig som man må bort på skjermen for å tukle med hele tida? Man styrer jo omtrent alt fra spakene og hjula på rattet på TM3 også. Eneste er vindusviskerne, men hvis man trykker på venstrespaken for et swipe så kommer det fram svære ikoner på skjermen for å styre viskerne som er vanskelige å bomme på. Hvis man ikke ser det som står på skjermen ser man vel neppe ikoner på vanlige knapper heller?
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Amosstirsdag 13. august 2019, klokken 02:25
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. august 2019, klokken 18:32
Det er bare å kjøpe progressive briller så ser du både skjermen og veien klart ;)

Ja, det er vel det som blir løsningen. Men det har ikke vært lagervare i de butikkene jeg har vært innom i alle fall - med 0 +styrke (uten i solbrillevariant da).  Så da må de bestilles med en del leveringstid... (og høy pris vs. de normale skjerm- og lese-brillene mine).

Sitat fra: Hrklev på mandag 12. august 2019, klokken 20:29
Hvis man ikke ser det som står på skjermen ser man vel neppe ikoner på vanlige knapper heller?

Faktisk er de stort sett mye lettere å lese/tolke enn det som står på skjermen. Akkurat som analoge instrumenter er lettere å lese enn digitale. Kan fint lese av speedometer og turteller/bensin-/temperatur-målerne, men ikke F... om jeg klarer å lese av tripptelleren (som er digital på en liten dårlig skjerm) på min nåværende bil. Og dessuten flytter de (knappene) ikke plass, men hele poenget med skjermen er jo at den skal kunne endre innhold.

Prøvde aldri vindusviskeren i TM3, så om de symbolene er store nok til at de kan leses/tolkes uten briller er jeg usikker på. Takk for tipset, det må sjekkes ved første og beste anledning før evnt. kjøp. :)
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: jkirkebotirsdag 13. august 2019, klokken 09:33
Sitat fra: Amoss på tirsdag 13. august 2019, klokken 02:25
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. august 2019, klokken 18:32
Det er bare å kjøpe progressive briller så ser du både skjermen og veien klart ;)

Ja, det er vel det som blir løsningen. Men det har ikke vært lagervare i de butikkene jeg har vært innom i alle fall - med 0 +styrke (uten i solbrillevariant da).  Så da må de bestilles med en del leveringstid... (og høy pris vs. de normale skjerm- og lese-brillene mine).

Ja, hos SpecSavers tar det vel en hel uke ca. ;)

Gode briller koster da. Jeg bruker lesebriller, de billige du får på Nille osv. er rimelig dårlige i forhold til hva man får hos optikeren.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Amatørentirsdag 13. august 2019, klokken 09:33
På e-Golf har jeg knapper/hjul å vri på for klimaregulering. Mye enklere enn å finne trykknapper eller ikoner på skjerm å sikte inn på for å justere varme eller manuell styring av viftehastighet.

I tillegg er alle vinduspusser justeringer på en hendel (ikke første en knapp/hendel og så over på meny på touch skjerm som på Tesla modell 3 for ytterligere justering).

Mye enklere og sikrere i mine øyne, men alt er selvfølgelig smak og behag.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Amosstirsdag 13. august 2019, klokken 12:50
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. august 2019, klokken 09:33
Gode briller koster da. Jeg bruker lesebriller, de billige du får på Nille osv. er rimelig dårlige i forhold til hva man får hos optikeren.

Det er nok sikkert rett det, men de billige har så langt vært mer enn godt nok for mitt bruk. Og jeg har en tendens til å rote bort eller ødelegge brillene mine, men det har ikke vært noe stort problem når man får nye til under 100-lappen. Da kan man godt ha ett par sett ekstra liggende man kan ta i bruk når jeg ikke finner eller har ødelagt de brillene som er i daglig bruk.

Men med de prisene som optiker antydet for de brillene er det helt uaktuelt å ha noen "i reserve for sikkerhetskyld", og det vil være ett problem å måtte vente selv "bare" en uke (selv fikk jeg antydet ett par/tre uker) på nye om noe skjer.

... men dette begynner vel å komme litt vel mye på siden av topic? Poenget mitt var bare å tilbakevise cra's påstand om at man behøver å ha problemer med førerkortet fordi man ikke kan leste liten tekst på en skjerm på ca. en meters avstand. Men det skulle likevel vært interessant å høre dine erfaringer med behov for lesebriller vs. å lese på en (on-topic) skjerm i bil. Du har vel noe mer erfaring med dette enn jeg har :)
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: NilsGtirsdag 13. august 2019, klokken 13:11
Det eneste man har behov for å se på skjermen under kjøring i TM3 er speedometeret, og det er etter min mening enklere enn på biler med det plassert på tradisjonelt sted i konflikt med rattet....

Alle "knapper" man evt "trenger" å betjene under veis er store og sitter på faste plasser. Personlig så syns jeg det er minst like enkelt om ikke enklere enn på andre biler jeg har eid.

Det aller meste man trenger under kjøring kan styres via hendlene på rattet eller stemmestyring. Stemmestyringen blir stadig bedre også.
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Amatørentirsdag 13. august 2019, klokken 14:40
Synes behov for stemmestyring er en uting som jeg ikke ønsker.

Kjører langturer på natten og da er det greit at det er stille i bilen så de andre får sove (bli uthvilt til sjåfør bytte).
Tittel: Sv: Den nye livsfaren i trafikken
Skrevet av: Rolleptirsdag 13. august 2019, klokken 17:35
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 13. august 2019, klokken 14:40
Synes behov for stemmestyring er en uting som jeg ikke ønsker.

Kjører langturer på natten og da er det greit at det er stille i bilen så de andre får sove (bli uthvilt til sjåfør bytte).
Du blir uansett ikke uthvilt når du prøver å sove i en bil.

Nonstop kjøring med sjåfør bytte er helt forkastelig. Det er ikke uten grunn det ble satt en stopper slikt innen langtransport for mange år siden.