Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Simen1 på onsdag 07. august 2019, klokken 10:29
AC sviktet i sommer og Tesla ga meg en pris på vanvittige 48 000 kr for å fikse det. De sa at en sikring inne i en DCDC-boks var gåen. De kunne ikke skifte sikringa, men måtte skifte hele DCDC-enhten + kompressoren fortalte de. + drøyt 4 timers jobb a 1650 kr/t + mva. Er ikke dette litt drøyt på både deler og arbeid?
Det ser ut som om Tesla forsøker å økonomisk kompensere for alle feil de må utbedre gratis i garantitiden med å ha nærmest astronomiske priser når garanti/reklamasjon er utløpt.
Derfor er rådet , hvis mulig, å kvitte seg med bil som har nådd denne grensen. 48.000.- NOK tilsvarer renter og avdrag i ca. 8 måneder på en ny bil.
Det er dyrt å ha gammel bil i Norge, nesten uansett merke. De aller fleste tenker nok som så at "denne bilen er så bra, at den skal jeg ha i minst 10 år, eller til jeg dør". Iallfall har jeg gjort det noen ganger. De ti årene har aldri blitt til mer enn maks 3 år, og det siste ser ut til å dra ut i tid...
Er det feilmelding på skjermen? Burde jo være det hvis det er noe som er strømløst pga gåen sikring. Hvis det ikke er feilmelding men bare ingen kald luft er punktert kondenser en mer sannsynlig feil.
Sitat fra: Simen1 på onsdag 07. august 2019, klokken 10:29
AC sviktet i sommer og Tesla ga meg en pris på vanvittige 48 000 kr for å fikse det. De sa at en sikring inne i en DCDC-boks var gåen. De kunne ikke skifte sikringa, men måtte skifte hele DCDC-enhten + kompressoren fortalte de. + drøyt 4 timers jobb a 1650 kr/t + mva. Er ikke dette litt drøyt på både deler og arbeid?
Høres bærekraftig ut.
Ellers må jeg bare kondolere (herregud for en pris...)
Håper du finner noen andre som kan gjøre denne jobben for deg.
Ingen feilmelding - bare totalt fravær av kjøling på hele europaturen og gjennom varmebølgen i Sverige for et par uker siden. I Hamburg kunne de ikke fikse det uten å ha bilen inne en hel uke + eventuelt mer rettetid så det var uaktuelt. Det er målt nok gass i systemet, så ingen lekkasje. Men usikkert hva som fikk sikringa til å ryke. Kompressoren kan f.eks ha kilt seg.
AC-reparasjon utgår med den prisen der. Får bare selge den med mangel når den tid kommer. Tipper det blir nyere bil etter hvert. Kanskje en brukt model S ...D 2015-2016 mens jeg sparer opp til model S v2 og venter.
Jøssamei.
Må vel gå an å få tak i de to dele brukt
De tidlige bilene har denne idiotiske patenten med sikringer til diverse inni likestrømskonverteren. Ryker f.eks AC-kompressoren og tar med seg sikringen har man et problem, for de kan i følge Tesla ikke byttes, men det kan de. Det er vel et firma i US som selger repsett med nye sikringer. Skal se om jeg finner noe mer konkret når jeg har noe annet enn mobil i hånda.
Sitat fra: Simen1 på onsdag 07. august 2019, klokken 10:29
AC sviktet i sommer og Tesla ga meg en pris på vanvittige 48 000 kr for å fikse det. De sa at en sikring inne i en DCDC-boks var gåen. De kunne ikke skifte sikringa, men måtte skifte hele DCDC-enhten + kompressoren fortalte de. + drøyt 4 timers jobb a 1650 kr/t + mva. Er ikke dette litt drøyt på både deler og arbeid?
Jeg ville også gått for brukte deler i dette tilfellet, og du finner de lett ved å søke på bildemonteringsbedrifter. Eks. http://www.bildemontering.no/ext_sok_bildeler_liste.aspx?dk=1583&bk=140201&f=159 og http://www.bildemontering.no/ext_sok_bildeler_liste.aspx?dk=0557&bk=140201&f=159
Så finnes det uavhengige bilverksteder som kan hjelpe deg med å få byttet disse.
Sitat fra: Simen1 på onsdag 07. august 2019, klokken 10:29
AC sviktet i sommer og Tesla ga meg en pris på vanvittige 48 000 kr for å fikse det. De sa at en sikring inne i en DCDC-boks var gåen. De kunne ikke skifte sikringa, men måtte skifte hele DCDC-enhten + kompressoren fortalte de. + drøyt 4 timers jobb a 1650 kr/t + mva. Er ikke dette litt drøyt på både deler og arbeid?
Sånn til siden for det infantile designet (må vel kunne tilgis for en fersk produsent), så er timeprisen - eller skal vi si salæret - helt hinsides.
Jeg vet av halvgode advokater som tar mindre betalt.
Samtidig klar over at dette ikke er utpreget unikt i bransjen, men ser ut at de har lagt seg i det øvre sjiktet (premium...).
Jeg hadde kjørt med åpent vindu. Basta Boom. Noen ting kan Tesla bli bedre på ::)
Er ikke AC en viktig del for batteriet, både bruk og lading? Det har jo 8 års garanti, jeg hatt tatt ny kontakt med Tesla med den vinklingen.
Under normale forhold tempereres batteriet fint uten bruk av AC, men den slår inn når luft/radiator ikke er tilstrekkelig. Typisk under lading eller svært hard kjøring i høy utetemperatur. Men effekten begrenses for å beskytte batteriet om det blir for varmt. Feil på AC og tur sørover i EU om sommeren betyr normalt veldig lange ladestopp og mange, mange timer for batteriet på 50 grader.
Baktanken bak designet var nok å hindre folk i å bytte disse sikringene selv. Det er jo høyspenning, og kan potensielt ta livet av folk. Men litt av vitsen med sikringer er jo å beskytte komponenter fra totalhavari om det oppstår feil, og da er det en ganske fantastisk ingeniørbragd å montere disse inne i en annen rådyr komponent slik at også denne må skiftes.
Men som nevnt; det går an å åpne likestrømskonverteren og bytte sikringer selv. Men det er en litt møysommelig jobb skal man tro de som hevder å vite hva de snakker om.
Sitat fra @swegman på TMC forum:
SitatI mentioned that I had spare fuses for the dc-dc converter in the event the AC stopped working, based on a thread I had read in TMC. He told me that the fuses would often blow in the dc-dc converter for no apparent reason, and that the HVAC system would operate fine once the fuses were replaced. He indicated that with the early model S (like mine) you could open the dc-dc converter easily to replace the fuses. However, he indicated that once Tesla learned that people were replacing the fuses themselves, they redesigned the dc-dc converter so it can no longer be opened without damaging the housing.
Se også her, en som har reparert selv (sammen med en mekaniker )
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/dc-dc-converter-ac-compressor-repair.140603/page-4#post-3662040
Sitat fra @alexbdim, samme forum:
SitatPossibly news for some of you, Tesla has released a bulletin for the repair of DC/DC converter (two weeks ago), allowing the SC to refurbish the unit (replace the fuse) for more or less half the cost (labor+fuse/s) around €1400.
Mulig de ikke er helt oppdatert på servicesenteret her i Norge?
Link til hele tråden som inneholder fremgangsmåte og link til sikringer:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/dc-dc-converter-ac-compressor-repair.140603/
OBS: Man må under ingen omstendighet prøve dette selv med mindre man er 100% sikker på hva man holder på med, for her er det høyspenning involvert.
Grønvold tar for øvrig rundt 6000 for brukte konvertere. Det enkleste er kanskje å kjøpe en slik, få hjelp på et uavhengig verksted til å bytte delene og gi den gamle til meg som et DIY-prosjekt :D
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 07. august 2019, klokken 17:16Er ikke AC en viktig del for batteriet, både bruk og lading? Det har jo 8 års garanti, jeg hatt tatt ny kontakt med Tesla med den vinklingen.
I Hamburg beroliget de meg med at det var over hodet ikke noen risiko for overoppheting av batteriet. Ble det for varmt ville SC avbrytes for å beskytte batteriet. Men da vil jeg jo være stuck der til batteriet er kaldt nok til å ta i mot resten av ladinga jeg behøver for å komme meg videre.
Høres ekstremt drøyt ut. Dette er en av grunnene til at jeg ikke skal ha mine biler i mer enn 5 år før de byttes ut. Tørr ikke tenke på hva de reperasjonene som Tesla har gjort hadde kostet utenom garantitiden :o
Sitat fra: JorEl på onsdag 07. august 2019, klokken 17:01Jeg hadde kjørt med åpent vindu. Basta Boom. Noen ting kan Tesla bli bedre på ::)
Joda, det ble sånn i sommer, men det var jo ikke helt sånn jeg hadde sett for meg "luksustilærelsen" med en Tesla. Ultimatimet mellom uutholdelig vindstøy på autobahn versus timesvis i badstu unner jeg ingen. AC blir ikke fikset til den prisen de tilbød i hvert fall.
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 07. august 2019, klokken 14:13Sånn til siden for det infantile designet (må vel kunne tilgis for en fersk produsent), så er timeprisen - eller skal vi si salæret - helt hinsides.
Min yrkesgruppe, rådgivende ingeniør, henges jo av og til ut som dyre, men hverken jeg eller noen av mine kollegaer har fakturert så høye timepriser. .. også forbikjøres vi på gaffelfakturering av en bilmekaniker! De er sikkert dyktige, men..
Får nesten litt flashback til da jeg og performance-modellen min lå i 150 på autobahn og det kom en eldre Ford fiesta susende forbi. Rett og slett uhørt :p
VW hadde visstnok 1300 for 9 år siden. Stor etterspørsel etter mekanikere presser lønnskostnader opp. Lokale, kundemottak, lokal logistikk, renhold osv betales alt gjennom mekaniker.
Kjør til Sverige, eller enda bedre Tyskland. Norske bilverksteder bedriver regelrett ran av sine kunder! Må være eneste land i verden hvor en betaler mer for bilmekaniker tjenester enn ingeniørtjenester.
Burde ligge på 5-600 kr timen max om det hadde vært reell konkurranse med utlandet!
Du leier ikke bare en bilmekaniker. Den timeprisen skal også betale for drift av verksted, fornying av verktøy, håndtering av spillolje, kursing osv osv. En rådgivende ingeniør eller en advokat trenger ikke mer infrastruktur enn kaffe og WiFi.
Men lei den der med DCDCen, ser at det gjelder en del andre etter et søk. Er visst redesignet til utskiftbare sikringer på nyere versjoner, noen som kan bekrefte eller avkrefte det?
Sitat fra: Croft på onsdag 07. august 2019, klokken 20:01
Kjør til Sverige, eller enda bedre Tyskland. Norske bilverksteder bedriver regelrett ran av sine kunder! Må være eneste land i verden hvor en betaler mer for bilmekaniker tjenester enn ingeniørtjenester.
Burde ligge på 5-600 kr timen max om det hadde vært reell konkurranse med utlandet!
Skal du også tjene det samme som arbeidere i "utlandet"?
Sitat fra: ModelS på onsdag 07. august 2019, klokken 18:52Høres ekstremt drøyt ut. Dette er en av grunnene til at jeg ikke skal ha mine biler i mer enn 5 år før de byttes ut. Tørr ikke tenke på hva de reperasjonene som Tesla har gjort hadde kostet utenom garantitiden :o
Kostnaden vil også ramme de som selger sin 4,9 år gamle Tesla siden bruktverdien på den tikkende økonomiske bomben må jo stupe mot 0 når den nærmer seg 5-årsmerket. Kanskje det er en bevisst strategi for å fase ut "gratis superlading ut bilens levetid".
En gjennomsnittlig norsk bil vrakes etter ca 20 år. De Tesla-eierne som så for seg 20 år med minimale driftskostnader må ha blitt skuffet.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 07. august 2019, klokken 17:57
Under normale forhold tempereres batteriet fint uten bruk av AC, men den slår inn når luft/radiator ikke er tilstrekkelig. Typisk under lading eller svært hard kjøring i høy utetemperatur. Men effekten begrenses for å beskytte batteriet om det blir for varmt. Feil på AC og tur sørover i EU om sommeren betyr normalt veldig lange ladestopp og mange, mange timer for batteriet på 50 grader.
Baktanken bak designet var nok å hindre folk i å bytte disse sikringene selv. Det er jo høyspenning, og kan potensielt ta livet av folk. Men litt av vitsen med sikringer er jo å beskytte komponenter fra totalhavari om det oppstår feil, og da er det en ganske fantastisk ingeniørbragd å montere disse inne i en annen rådyr komponent slik at også denne må skiftes.
Men som nevnt; det går an å åpne likestrømskonverteren og bytte sikringer selv. Men det er en litt møysommelig jobb skal man tro de som hevder å vite hva de snakker om.
Sitat fra @swegman på TMC forum:
SitatI mentioned that I had spare fuses for the dc-dc converter in the event the AC stopped working, based on a thread I had read in TMC. He told me that the fuses would often blow in the dc-dc converter for no apparent reason, and that the HVAC system would operate fine once the fuses were replaced. He indicated that with the early model S (like mine) you could open the dc-dc converter easily to replace the fuses. However, he indicated that once Tesla learned that people were replacing the fuses themselves, they redesigned the dc-dc converter so it can no longer be opened without damaging the housing.
Se også her, en som har reparert selv (sammen med en mekaniker )
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/dc-dc-converter-ac-compressor-repair.140603/page-4#post-3662040
Sitat fra @alexbdim, samme forum:
SitatPossibly news for some of you, Tesla has released a bulletin for the repair of DC/DC converter (two weeks ago), allowing the SC to refurbish the unit (replace the fuse) for more or less half the cost (labor+fuse/s) around €1400.
Mulig de ikke er helt oppdatert på servicesenteret her i Norge?
Link til hele tråden som inneholder fremgangsmåte og link til sikringer:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/dc-dc-converter-ac-compressor-repair.140603/
OBS: Man må under ingen omstendighet prøve dette selv med mindre man er 100% sikker på hva man holder på med, for her er det høyspenning involvert.
Grønvold tar for øvrig rundt 6000 for brukte konvertere. Det enkleste er kanskje å kjøpe en slik, få hjelp på et uavhengig verksted til å bytte delene og gi den gamle til meg som et DIY-prosjekt :D
Takk for et flott langt innlegg. Jeg skal kose meg med å sjekke linker og undersøke mulighetene fremover. Det ser ut som jeg blir pent nødt til å begynne å mekke selv på en del saker (ikke akkurat denne da), men salæret og deleprisene avskrekker fra å bruke Tesla-verkstedet mer enn høyst nødvendig.
Sitat fra: OlaM på onsdag 07. august 2019, klokken 20:53
Du leier ikke bare en bilmekaniker. Den timeprisen skal også betale for drift av verksted, fornying av verktøy, håndtering av spillolje, kursing osv osv. En rådgivende ingeniør eller en advokat trenger ikke mer infrastruktur enn kaffe og WiFi.
Nå tror jeg du bør tenke deg om. RI trenger også lokale, utstyr og verktøy, kursing, forsikring osv. Ansvaret for jobben en RI påtar seg har konsekvenser som kan føre til tap av mange menneskeliv.
Fordelen med Tesla er at det er mange biler. Da er det volum nok for tredjeparts verksteder etterhvert som bilene kommer av garanti. Det vil bli noen løsninger på deler også fra tredjepart - på de mest vanlige delene og på de sinnssvakt dyre delene der det lønner seg å legge ressurser. Nye eller «refurbished».
TOCN har vel inngått avtale med tredjeparts verksteder som kan gjøre en del jobb vesentlig billigere.
Sitat fra: Jalla på onsdag 07. august 2019, klokken 20:58
Sitat fra: Croft på onsdag 07. august 2019, klokken 20:01
Kjør til Sverige, eller enda bedre Tyskland. Norske bilverksteder bedriver regelrett ran av sine kunder! Må være eneste land i verden hvor en betaler mer for bilmekaniker tjenester enn ingeniørtjenester.
Burde ligge på 5-600 kr timen max om det hadde vært reell konkurranse med utlandet!
Skal du også tjene det samme som arbeidere i "utlandet"?
Trenger ikke forutsette noen andre endringer på priser/ lønn for å fastslå at bilmekanikertjenester i Norge er overpriset. Grunnen(e) er mer sammensatt, men konklusjonen den samme. Relativt til andre tjenester i samfunnet er reparasjon/service på bil, priset svært mye høyere enn i andre land.
Uten å gå videre med noen lang politisk diskusjon foreslo (år) jeg følgende å ta kostbare reparasjoner utenlands dersom dette er praktisk mulig. Har selv opplevd å få redusert kost med mange 10 tusen på dette på tidligere biler. I noen tilfeller har pris vært under 1/3 av norske alternativ.
Sitat fra: OlaM på onsdag 07. august 2019, klokken 20:53Du leier ikke bare en bilmekaniker. Den timeprisen skal også betale for drift av verksted, fornying av verktøy, håndtering av spillolje, kursing osv osv. En rådgivende ingeniør eller en advokat trenger ikke mer infrastruktur enn kaffe og WiFi.
Kan bare prate for meg selv. Jeg trenger ikke noen skitten arbeidsbenk, verktøykasse og spilloljehåndtering, men jeg trenger et stort skrivebord med god ergonomi, perioder med god konsentrasjon (altså ikke noe åpent landskap eller cellekontor), programvare for svimlende summer, dyr PC og servere, dyre skrivere og mye papirmateriell og holde meg oppdatert med en del i kurskostnader.
Jeg tror ikke norske verksteder krever voldsomt mye mer verktøy enn i andre land, så jeg synes ikke det er urimelig å kritisere timepriser på 1650 kr/t eks mva. Mekanikeren tjener jo åpenbart ikke 3 millioner i året, selv om han sikkert er dyktig, så det er nok noen andre som stikker av med differansen her.
Sitat fra: Simen1 på onsdag 07. august 2019, klokken 21:09
Sitat fra: ModelS på onsdag 07. august 2019, klokken 18:52Høres ekstremt drøyt ut. Dette er en av grunnene til at jeg ikke skal ha mine biler i mer enn 5 år før de byttes ut. Tørr ikke tenke på hva de reperasjonene som Tesla har gjort hadde kostet utenom garantitiden :o
Kostnaden vil også ramme de som selger sin 4,9 år gamle Tesla siden bruktverdien på den tikkende økonomiske bomben må jo stupe mot 0 når den nærmer seg 5-årsmerket. Kanskje det er en bevisst strategi for å fase ut "gratis superlading ut bilens levetid".
En gjennomsnittlig norsk bil vrakes etter ca 20 år. De Tesla-eierne som så for seg 20 år med minimale driftskostnader må ha blitt skuffet.
Trøst deg med at det fortsatt er mindre enn hva jeg hadde i verkstedregninger med en Passat 2.0tdi på under ett år ;)
(PS: man kan reparere bruktbiler for ganske svimlende summer og fortsatt komme bedre ut enn stakkarne (inkl meg) som kjøpte bilen ny)
Sitat fra: Klykken på onsdag 07. august 2019, klokken 21:13Ansvaret for jobben en RI påtar seg har konsekvenser som kan føre til tap av mange menneskeliv.
Ja, den er også absolutt til stede, men mer relevant for økonomien er risikoen for kostnader i forbindelse med tabber. Det finnes historier fra virkeligheten der RI-brainfarts har kostet vanvittige summer og forsikringa har dekket lite eller ingenting.
Sjekk han som fiksa AC her: https://elbilforum.no/index.php?topic=10160.msg828644#msg828644
Kanskje samme greia?
Sikring til AC kompressor?
Legg opp ny kabel med sikring.
Virker nesten som det ikke er mye stress å bytte disse sikringene om man er vant med å skru, har satt seg inn i fremgangsmåte og har alt man trenger. Han på TMC forum gjorde hele operasjonen på et par timer, inkludert jekking, demontering hjul, demontering konverter fra bil, åpne konverter, bytte sikringer, forsegle og remontere alt. Men jeg ville altså sikret meg en brukt enhet og byttet for å være så sikker som mulig på å få bilen på veien snarest. Så kunne jeg evt byttet sikringene på enheten som ble tatt ut og beholdt den i reserve. Men sikkert greit å få det gjort på verksted siden kompressoren også sikkert er gåen. Og det trengs nok utstyr til å vakumere/fylle gass til slutt.
Egentlig forbaska synd Simen1 ikke bor nærmere. Da kunne jeg velvillig hjulpet til med å fikse dette. Med Simen sin hjerne og mine muskler, hva kan gå galt?
(Og om noe skulle gått galt er det ikke min bil...)
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 07. august 2019, klokken 22:13
Sjekk han som fiksa AC her: https://elbilforum.no/index.php?topic=10160.msg828644#msg828644
Kanskje samme greia?
Sikkert lurt å ta en telefon til Tesla Skodje, ja. Tipper Tesla lærer mens de fikser ting for første gang, og bruker mindre tid på nummer to.
Ser forøvrig at enkelte hos Tesla er helt talentløse, når en leser at andre verksteder finner deler hos Tesla Forus som verkstedet på Tesla Forus ikke finner.
https://elbilforum.no/index.php?topic=46619.0
Hehe, :) Jeg regner med du holer til på østlandet. Jeg var i Oslo for bare noen få uker siden og skal sikkert tilbake innen neste gang jeg får bruk for aircondition "vi bruker ikke sånt her oppe" :p
Nordvestlandet, faktisk. Men seriøst, ei slik potensiell regning ville nok utløst en "challenge accepted" ryggmargsrefleks hos meg. Det fine med slikt er at man som regel lærer mye i prosessen.
Sitat fra: Muffinman på fredag 09. august 2019, klokken 13:46
Nordvestlandet, faktisk. Men seriøst, ei slik potensiell regning ville nok utløst en "challenge accepted" ryggmargsrefleks hos meg. Det fine med slikt er at man som regel lærer ødelegger mye i prosessen.
FTFY :p
Hender det også, men man kan ødelegge mye før man kommer opp i verkstedkostnaden :)
Tenkte mer for min egen del, jeg. Etter hva jeg forstår er du rimelig habil på slike oppgaver. Jeg derimot er helt amøbe, og ville aldri begitt meg ut på det. :D
Jeg har den challenge accepted -refleksen jeg også. Men som Klykken sier så er det en viss risiko for at noe går galt. Jeg liker å være nøye for å ta ned risikoen og helst ha ryggen fri i tilfelle det går kostbart galt (aka et verksted å skylde på), så jeg tenkte å spore opp et verksted som kan ta jobben til en fornuftig pris. Likevel irriterer det meg at noe så simpelt som en sikring til noen kronestykker kan generere en så inn i granskaugen høy regning. Så jeg har litt lyst til å skifte kun sikringa og ikke hele DCDC, til tross for arbeidsmengde og risiko. Jeg tror jeg må tygge litt til på saken for å ikke påta meg en utfordring jeg ikke kommer i mål med. Ut med ryggmargsrefleksen, inn med fornuft og kalkulert risiko.
Skal du regne inn arbeidspenger hos verksted lønner det seg kanskje å kjøpe en brukt konverter og sette rett inn. Deretter skifte _alle_ sikringene i den gamle enheten (når den først er åpen, hender visst de ryker av og til uten grunn da de inneholder noe halvledergreier ). Så kan du jo selge den til halv "Grønvold-pris", eller ha den overhalte enheten som reserve. Å kunne sette en fungerende enhet rett inn er egentlig å foretrekke i tilfelle man får trøbbel med å reparere den originale. Da har du en 2,1 tonns brevvekt stående i garasjen inntil du rekker å få tak i delene eller verktøyet du mangler...
Det virker som riktig type sikringer koster noen få hundrelapper. Litt dyre på grunn av at de ikke er helt "dumme" smeltesikringer muligens.
En mulighet er å kjøpe alle delene til det modifiserte systemet hos Grønnvold, og montere det. Aner ikke om det er gjennomførbart i praksis.
Sikringene er vel flyttet til forward junction box på nyere biler.
Høres ut som et prosjekt som kan bli gjenstand for en smule scope creep det der ;)
Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. august 2019, klokken 08:10
Han på TMC forum gjorde hele operasjonen på et par timer, inkludert jekking, demontering hjul, demontering konverter fra bil, åpne konverter, bytte sikringer, forsegle og remontere alt.
I følge Rich, må enten batteriet eller motoren ut for å komme til DCDC-konverteren, da blir det gjerne litt mer komplisert.
https://youtu.be/Gniz2VKqXjU?t=64 (https://youtu.be/Gniz2VKqXjU?t=64)
Sitat fra: Muffinman på fredag 09. august 2019, klokken 17:48
Sikringene er vel flyttet til forward junction box på nyere biler.
Høres ut som et prosjekt som kan bli gjenstand for en smule scope creep det der ;)
Selve converteren i en litt annen utførelse er flyttet inn bak frunken og står der sammen med den nye junction boxen.
Regner med at prosjektet vil skjære seg med at det ikke lar seg gjøre å flytte kabelen fra batteriet fra høyre hjulbrønn og innover. Jeg har tenkt å kikke nermere på det neste gang jeg har innmaten ute av frunken.
Tror det er greiest å fikse det slik det er. I det minste er konverteren lett tilgjengelig. Vel, relativt sett ihvertfall.
Gammel tråd, men benytter denne likevel da problemet kan være tilsvarende.
Har så og si ingen kjøling fra ventilasjon per nå og håper det er gass som er problemet. Hører det suser godt i rørene, og kompressor går for fullt nå som det er over 30+ ute.
Er det R1234YF-gass på min 2015 S85D? Skal få et lokalt verksted til å fylle på og sjekke for evt lekkasjer og annet snusk.
Var også og sjekka på "et lokalt verksted" (anerkjent kjede) og de fant ikke lekkasjer og fylte på gass. Holdt i to uker så var det tomt. Så det er ikke sikkert at det lokale verkstedet sing eilsøking er komplett.
Men det er garantert gassen som er long gone ja :)
Skal stå gasstype HFO-1234yf et sted under panseret
Nokon som har testa DIY sett som f.eks dette:
https://www.electroshop.no/produkt/ac-produkter/produkter/gds-kit-for-ac-1234yf-stop-leak
De har sett uten tettemiddel også, men fungerer tettemiddelet mot smålekkasjer er det jo billig fiks.
Det er vel 750g gass på TMS, så man kommer ikke så langt med det kittet om det er tomt. Så må vel systemet vakumeres også før gassen fylles?
Sitat fra: Klykken på mandag 05. juli 2021, klokken 11:26
Gammel tråd, men benytter denne likevel da problemet kan være tilsvarende.
Har så og si ingen kjøling fra ventilasjon per nå og håper det er gass som er problemet. Hører det suser godt i rørene, og kompressor går for fullt nå som det er over 30+ ute.
Er det R1234YF-gass på min 2015 S85D? Skal få et lokalt verksted til å fylle på og sjekke for evt lekkasjer og annet snusk.
Forhåpentligvis slipper du unna å bytte kondenser og rør
Sitat fra: Muffinman på mandag 05. juli 2021, klokken 17:31
Det er vel 750g gass på TMS, så man kommer ikke så langt med det kittet om det er tomt. Så må vel systemet vakumeres også før gassen fylles?
Er anlegget tomt er nok løpet kjørt for DIY alternativ ja. Kun egnet til etterfylling av fungerende anlegg.
Så lenge kompressoren fortsatt går, dog med redusert effekt, er det fortsatt ein god del gass i anlegget.
I slike tilfeller kan eit slikt DIY sett være forsøket verdt.
Kjenner ikkje til kva som er minimumstrykk på anlegget til TMS for at kompressoren kan starte.
Virker ikke å være tomt nei, men sikkert ikke langt unna, for det suser godt i rørene. Kompressor går også rimelig høylytt.
Får svaret på onsdag vedr status på anlegget. 750g gass er grei info å ta med seg til verkstedet. :)
De fylte 730g gass, til 3,5kr/gram. Ba de sprøyte inn kontrastfarge for å sjekke lekkasjer, men de fikk det ikke til.
Kosta meg 3500kr, så ikke halvgærent.
Får se om det dukker opp igjen inntil bilen byttes inn i en Y forhåpentligvis innen/på nyåret.
Er en del verksteder som har fastpris på AC-service inkl fylling. Et lokalt Automesterverksted har fastpris på 2200 eller 2500 eller noe. Jeg hadde tysk kosebil inne, og de endte med å måtte fylle kontrastfarge, olje og 1800 gram R134a, så jeg fikk høre etterpå at det var en relativt god deal for min del. De hadde aldri hatt en bil som tok så mye gass før. :P :laugh: