Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: saftsuse på torsdag 01. august 2019, klokken 16:40
Fant dette i Tesla aksjer tråden, men tenkte jeg skulle ta det her siden spørsmålet mitt ikke har med aksjer å gjøre.
Sitat: «Tesla har nå en fabrikeringsmaskin som kan lage hele karosseriet på Model Y i en operasjon.»
Hva skjer hvis man da får en bulk? Må man begynne å skjære ut bulken og sette inn nye plater?
Høres billig ut ved produksjon, men utrolig dyrt ut ved reparasjon.
Mener at det tidligere var snakk om at bakre del av chassiset skulle forenkles til en del. Dvs kun underliggende strukturer.
Er mindre sannsynlig at det blir skader der i en kollisjon, men kan nok fort bli mer omfattende reperasjon dersom det først blir skader.
Sitat fra: saftsuse på torsdag 01. august 2019, klokken 16:40
Hva skjer hvis man da får en bulk? Må man begynne å skjære ut bulken og sette inn nye plater?
Høres billig ut ved produksjon, men utrolig dyrt ut ved reparasjon.
Hva tror du man har gjort med biler med omfattende skader de siste 100 årene? Da kapper man gjerne vekk deler av karosseri og sveiser inn nye plater. Så ikke noe forskjell på det området.
Det er dette patentet det er snakk om. I all hovedsak støping av chassis/unibody I et stykke hvis jeg har metallurgien i orden?
https://electrek.co/2019/07/23/tesla-giant-machine-produce-model-y-body-one-piece/
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. juli 2020, klokken 21:19
... og antagelig støpes hele bakdelen i en casting...
Jeg ser for meg at det vil gjøre reperasjoner veldig dyrt.
Er det noen fordel for kunden, eller er dette bare mer økonomisk for Tesla?
Sitat fra: kodax på tirsdag 14. juli 2020, klokken 23:28
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. juli 2020, klokken 21:19
... og antagelig støpes hele bakdelen i en casting...
Jeg ser for meg at det vil gjøre reperasjoner veldig dyrt.
Er det noen fordel for kunden, eller er dette bare mer økonomisk for Tesla?
Billigere og bedre for både kunde og produsent ved kjøp. Finnes sikkert noen få tilfeller hvor det blir dyrere ved skade, men kollisjonsskader er så dyre at det er en sak for forsikringen og er de små vil ikke castingen bli berørt.
Det har vært skrevet endel om at Tesla-skader er dyrt å reparere, og at det er en av grunnene til at det å forsikring en Tesla er dyrt. Dersom denne konstruksjonen fører til at små skader oftere medfører at en stor del må byttes, så kan vel det gjøre at TMY blir dyr å forsikre.
Model S og X har vært (og er) dyre å reparere, primært fordi de er lagd i aluminium. Det er et skikkelig drittmateriale å prøve å rette opp. (Spør en biloppretter om hvor gøy det er å få en skrukkete Audi A8 inn på verkstedet.. :laugh:)
Den biten i Model 3 og Y som skal støpes i ett stykke sitter så langt inni bilen, at hvis du har klart å gjøre denne skeiv, så har du hatt en "skikkelig" kollisjon som har gjort bilen rammeskeiv. Da spørs det hvordan resten av bilen ser ut, og om noen vil betale for å reparere skaden.
Ok, det gir mening.
Forsikringspriser er jo uansett en inkonsekvent sak. Jeg betaler under 9000,- for min TMX, men da jeg skulle se hvilken pris jeg kunne få for en TM3, så klarte jeg ikke å komme under 11000,-
Sitat fra: kodax på torsdag 16. juli 2020, klokken 11:03
Forsikringspriser er jo uansett en inkonsekvent sak.
Det kan jeg skrive under på. Jeg og kona har hver vår Model 3
Jeg har performance med 25k km i året til 5 tusen, hun har LR med 16 k km til over 7 tusen. Begge er forsikret av meg med 75% bonus (dog i to forskjellige selskap)
Hva forsikringsprisen blir på Y er ikke godt å si. Når den kommer er jo forsikringsselskapene helt i villrede og variasjonen ekstrem. Etter hvert vil det stabiliserer seg. Tror ikke megacasting vil ha så mye å si isolert.
Sitat fra: kodax på torsdag 16. juli 2020, klokken 09:36
Det har vært skrevet endel om at Tesla-skader er dyrt å reparere, og at det er en av grunnene til at det å forsikring en Tesla er dyrt. Dersom denne konstruksjonen fører til at små skader oftere medfører at en stor del må byttes, så kan vel det gjøre at TMY blir dyr å forsikre.
Det kan vel og tenkes at det kan gå andre veien. Å bytte en større del fremfor å måtte demontere flere små for å komme til, kan fort bety at andel kroner for arbeidstid overstiger merkostnad på en større del. Det vil ikke nødvendigvis være slik at en større del blir dyrere.
Tenk også på at du nå får litt av besparelsen på grunnprisen, og bilen ville ellers blitt priset høyere.
Sitat fra: kodax på torsdag 16. juli 2020, klokken 11:03
Ok, det gir mening.
Forsikringspriser er jo uansett en inkonsekvent sak. Jeg betaler under 9000,- for min TMX, men da jeg skulle se hvilken pris jeg kunne få for en TM3, så klarte jeg ikke å komme under 11000,-
Hos mitt selskap er forskjellene små. Jeg betaler 4250,- for X75D 12.000km og 4410,- for Model 3 SR+ 20.000km. Begge med 75% bonus på jeg vet ikke hvor mange år (mange), 8000,- i egenandel og uten leiebil.
Og før noen spør om hvilket selskap, nei du kan ikke forsikre bilen din i samme selskap om du ikke jobber i jernbanen ;)
kr 7 600,- samlet for TMS P85DL og TM3 Performance :)
Yets forsikring gjelder etter fornyelse fom. mai 2020. Prisen gjelder før evt. ververabatter.
16 000 km, EA kr 12 000,-, Ullern
Til sammenligning var det enda rimeligere (kr 3 000 per år) å forsikre Tesla Roadster med aluramme og karbonkarosseri.
Sitat fra: snd på fredag 17. juli 2020, klokken 18:12
kr 7 600,- samlet for TMS P85DL og TM3 Performance :)
Yets forsikring gjelder etter fornyelse fom. mai 2020. Prisen gjelder før evt. ververabatter.
16 000 km, EA kr 12 000,-, Ullern
Til sammenligning var det enda rimeligere (kr 3 000 per år) å forsikre Tesla Roadster med aluramme og karbonkarosseri.
Bra pris det där, men du kommer från Tribe, med maks vennerabatt? Då är det helt omöjligt för nya kunder att komma i närheten av den prisen, så vad du betalar är inte sammenliknbart med noe som helst.... OCH, det priset kommer nog att stiga kraftigt vid nästa huvudförfall.
Sitat fra: saftsuse på torsdag 01. august 2019, klokken 16:40
Fant dette i Tesla aksjer tråden, men tenkte jeg skulle ta det her siden spørsmålet mitt ikke har med aksjer å gjøre.
Sitat: «Tesla har nå en fabrikeringsmaskin som kan lage hele karosseriet på Model Y i en operasjon.»
Hva skjer hvis man da får en bulk? Må man begynne å skjære ut bulken og sette inn nye plater?
Høres billig ut ved produksjon, men utrolig dyrt ut ved reparasjon.
Hvis kollisjonen er så kraftig at dette blir skadet så må kanskje bilen kondemneres uansett?
Sitat fra: alda på fredag 17. juli 2020, klokken 21:47
Sitat fra: snd på fredag 17. juli 2020, klokken 18:12
kr 7 600,- samlet for TMS P85DL og TM3 Performance :)
Yets forsikring gjelder etter fornyelse fom. mai 2020. Prisen gjelder før evt. ververabatter.
16 000 km, EA kr 12 000,-, Ullern
Til sammenligning var det enda rimeligere (kr 3 000 per år) å forsikre Tesla Roadster med aluramme og karbonkarosseri.
Bra pris det där, men du kommer från Tribe, med maks vennerabatt? Då är det helt omöjligt för nya kunder att komma i närheten av den prisen, så vad du betalar är inte sammenliknbart med noe som helst.... OCH, det priset kommer nog att stiga kraftigt vid nästa huvudförfall.
Ja, tror ikke prisen er sammenlignbart da jeg, som du beskriver, gikk over fra Tribe. Blir spennende å se hva som skjer mai 2021.
Et tips er å be om data/statistikk som tilsier en evt. reell økning på x % fra forsikringsselskapene. (I mitt tilfellet skrev de: Dette er en prisjustering selskapene gjør itfra statistikker vedr skader, endringer på tariffer ect.) De kunne ikke vise til noe og jeg fikk ytterligere kr 400 per år i reduksjon enn det jeg hadde i Tribe.