Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Adrian123 på mandag 29. juli 2019, klokken 09:56
Hei,
Jeg skal kjøpe første elbil som bil nr.2 til pendling Moss- Oslo. Maks 150km om dagen.
Lurer på om en 94ah i3 2018 modell vil klare den strekning om vinter med varmeaparatt på og motorvei?
(Har mulighet å lade hjemme)
Har noen av dere erfering med tilsvarende kjøring ?
Mvh,
Adrian
Min konklusjon på tilsvarende spørsmål er at man er i grenseland de værste dagene, og må være villig til å kompromisse på kjørehastighet ved mye vind og nedbør vinterstid.
https://elbilforum.no/index.php?topic=46953.0
Har du oppvarmet parkering på jobb? Såfall blir de enklere å hurtiglade på vei hjem de dagene det evt ikke går helt hjem
Ja, du kommer den strekningen uten problem. Jeg kjørte den strekningen selv (bare motsatt vei) et års tid og det er null stress selv om det blåser og regner sidelengs.
Hvis det skulle knipe på en av de verste dagene, så er det nok av ladeplasser du kan stoppe i 5 min på for å få en mil eller to ekstra rekkevidde.
Kjørt tilsvarende distanse i over 2 år med en 94Ah. Opplevde aldri problemer med å klare 15 mil om dagen,ikke når gradestokken bikket 15-20 minus heller.
Nå stod min bil parkert i oppvarmet garasje og med forvarming så hjalp jo det en del
Takk for alle svar :)
Kom til å tenke på et tips til deg.
Stikk bort på Sulland og hør om du kan prøve en bil noen timer (spiller ingen rolle om det er 120Ah, men må være vanlig i3 - ikke i3s). Nullstill kjørecomputer og kjør til og fra jobben din slik du foretrekker å kjøre. Så ser du hvordan du synes det er og om du er komfortabel med kjørestilen.
For å komme 150 km må du ha mindre enn 18,5 i gjennomsnittsforbruk på 94Ah.
Det er ganske likt forbruk på sommer og vinter når det er bare veier, for det er lavere vinterfartsgrense.
Med min gamle 94Ah hadde jeg ca. 13 på sommer og 18 på vinter. 22 grader i kupé.
Bra tips med å prøvekjøre i3 til og fra jobb, det skal jeg prøve å få til :)