Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: SHN på mandag 29. juli 2019, klokken 08:42

Tittel: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: SHNmandag 29. juli 2019, klokken 08:42
Referer til innlegget under.
Porsche ber i følge artikelen under om at Ionity og andre ladeopratører revurderer (red.mrk. sine løsninger) for å tilfredsstille forventningene til Porsche-kunder.

Sitat fra: SHN på mandag 29. juli 2019, klokken 08:31
Interessant artikkel i https://edison.handelsblatt.com/erklaeren/porsche-im-taycan-fieber/24846448.html (https://edison.handelsblatt.com/erklaeren/porsche-im-taycan-fieber/24846448.html)


  • Lansering i Berlin 4. september
  • Produksjonen startet i Zuffenhausen i mai
  • 6 biler produseres hver dag til krasjtester og andre tester
  • I september økes produksjonen i en 45 graders vinkel (red.mrk. dobling) med bruk av to skift
  • Fra september produseres biler til kunder
  • Den dyreste modellen vil koste rundt €130 000
  • Dyrt, men kvaliteten er bedre enn Tesla
  • Ionity og andre hurtigladeroperatører bør revurdere (red.mrk. sine løsninger) for å tilfredstille forventningene til Porche-kundene
  • Akselerasjonen på Taycan kan sammenlignes med Porsche GT3RS

Merk nest siste punkt! Jeg tolker det slik at Porsche er misfornøyd med testene de har gjort på hurtigladerne.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: cramandag 29. juli 2019, klokken 09:11
Da foreslår jeg at Porsche letter på ræva og bidrar til utbygging av ladere.  :D
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Rollepmandag 29. juli 2019, klokken 09:38
Sitat fra: cra på mandag 29. juli 2019, klokken 09:11
Da foreslår jeg at Porsche letter på ræva og bidrar til utbygging av ladere.  :D
Det gjør de allerede ettersom de er deleiere i Ionity.

Dessuten er de igang med å installere 350 kW ladere på Porsche sentrene og dem finnes det som kjent mange av.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: daktarionsdag 31. juli 2019, klokken 10:04
Er ikke dette et forsøk fra Porsche på å skru ned forventningene til eget produkt, men ved å skylde på andre?
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: SHNonsdag 31. juli 2019, klokken 10:21
Det blir kun spekulasjoner hva årsaken er. De erfaringene som jeg har med hurtigladestasjoner og Tesla SuC, så er jo Tesla milevis foran alle andre ladeoperatører. Hvis Porsche sammenligner de andre ladeløsningene med Tesla sin, skjønner jeg godt at Porsche ikke er fornøyd.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Counterpointeronsdag 31. juli 2019, klokken 10:26
Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 09:38
Dessuten er de igang med å installere 350 kW ladere på Porsche sentrene og dem finnes det som kjent mange av.
Det er jo fint at de har ladere på verkstedet slik at de kan levere oppladede biler.

Men er det bare meg som synes det er litt rart å måtte dra på verksted for å lynlade?
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: craonsdag 31. juli 2019, klokken 10:33
Tesla sine SC er kanskje det mest geniale med hele bilen! Å kjøre mellom SC og ha rikelig med kapasitet til overs, vite at der alltid er mange plasser (selv om det enkelte steder kan være fullt) slik at der er redundans hvis noe svikter, og (for oss som har hatt bil en stund) slippe å betale ei krone er jo helt suverent!

At ikke de andre produsentene ser nytten av å være med å bygge ut lademuligheten er helt merkelig. Om det ikke er slik at de egentlig ikke ønsker å selge biler, da....
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Counterpointeronsdag 31. juli 2019, klokken 10:44
Sitat fra: cra på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:33
At ikke de andre produsentene ser nytten av å være med å bygge ut lademuligheten er helt merkelig. Om det ikke er slik at de egentlig ikke ønsker å selge biler, da....
Det er jo det de gjør med Ionity da!
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: SHNonsdag 31. juli 2019, klokken 10:47
Sitat fra: cra på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:33
Tesla sine SC er kanskje det mest geniale med hele bilen! Å kjøre mellom SC og ha rikelig med kapasitet til overs, vite at der alltid er mange plasser (selv om det enkelte steder kan være fullt) slik at der er redundans hvis noe svikter, og (for oss som har hatt bil en stund) slippe å betale ei krone er jo helt suverent!
... og ikke minst bare plugge i uten å benytte RFID, App, SMS eller kort for å starte og avslutte. Det går nesten ikke an å få det enklere. Sier nesten, etter at jeg så en presentasjon av trådløslading, selv om det er noen år til at det blir en facto standard.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: SHNonsdag 31. juli 2019, klokken 11:01
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:44
Det er jo det de gjør med Ionity da!

... og Porsche peker blant annet på kvaliteten hos Ionity ikke er som forventet.  Det tas opp i en egen tråd https://elbilforum.no/index.php?topic=46197.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=46197.0), hvor jeg henter dette utsagnet fra:

Sitat fra: goggo på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:27
Ionity har helt klart en kjempejobb å gjøre med å fikse brukerinterfacet på sine ladere, og få på plass en brukandes kundeservice etc.  De ligger milevis etter de andre operatørene på dette.

Da stemmer vel Porsches oppfattelse og bekymring?
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: geearonsdag 31. juli 2019, klokken 11:26
Må prøve å få dette inn en form for kronologisk rekkefølge:

- Porsche/VAG blir med på å danne Ionity.
- Ionity får 400 millioner eller noe av EU eller hvem det er, for utbygging.
- Porsche annonserer elbil med 350kW ladefart, og 0-80% på 15 minutter.
- Ionity bygger ut ladere som faktisk kan levere 350kW, inkludert Porsche Engineering sine egendesignede ladestasjoner på noen av lokasjonene.
- Porsche går stille ut i forkant av endelig billansering i september, og sier at den blir lansert med 250kW lading, og at 350kW ikke kommer før et år eller to ned i veien. Jeg som reservasjonsholder kan ikke huske å ha fått betydelig reduksjon i specs som infoskriv.
- Jeg kansellerte min reservasjon av flere grunner, inkludert det at de ikke holder spec som de har brukt to år på å selge, og bilene som kommer før de kommer med "endelig" utgave vil også få et bratt verdifall. Kanskje jeg ikke har vært alene med å kansellere?
- Porsche går offentlig ut og skyter på sin egen ladeoperatør Ionity, om at de må revurdere løsningene sine for å tilfredsstille forventningene Porsche-eiere har?

Greit nok at betalingsløsningen ikke er spesielt imponerende, men diskusjoner og utbedring av betalingsløsninger og brukergrensesnitt burde de fint klare å holde 100% internt i Porsche og Ionity. I tillegg skyter de på både Ionity og andre her, og Ionity er vel de som sliter mest... som Porsche altså selv er deleier i...
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Rolleponsdag 31. juli 2019, klokken 11:46
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:26
Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 09:38
Dessuten er de igang med å installere 350 kW ladere på Porsche sentrene og dem finnes det som kjent mange av.
Det er jo fint at de har ladere på verkstedet slik at de kan levere oppladede biler.

Men er det bare meg som synes det er litt rart å måtte dra på verksted for å lynlade?
Syns du dette ser ut som et verksted?

https://www.electrive.net/2018/07/12/800-volt-ladepark-von-porsche-geht-in-berlin-ans-netz/
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: SHNonsdag 31. juli 2019, klokken 12:22
Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:26
Må prøve å få dette inn en form for kronologisk rekkefølge:

- Porsche/VAG blir med på å danne Ionity.
- Ionity får 400 millioner eller noe av EU eller hvem det er, for utbygging.
- Porsche annonserer elbil med 350kW ladefart, og 0-80% på 15 minutter.
- Ionity bygger ut ladere som faktisk kan levere 350kW, inkludert Porsche Engineering sine egendesignede ladestasjoner på noen av lokasjonene.
- Porsche går stille ut i forkant av endelig billansering i september, og sier at den blir lansert med 250kW lading, og at 350kW ikke kommer før et år eller to ned i veien. Jeg som reservasjonsholder kan ikke huske å ha fått betydelig reduksjon i specs som infoskriv.
- Jeg kansellerte min reservasjon av flere grunner, inkludert det at de ikke holder spec som de har brukt to år på å selge, og bilene som kommer før de kommer med "endelig" utgave vil også få et bratt verdifall. Kanskje jeg ikke har vært alene med å kansellere?
- Porsche går offentlig ut og skyter på sin egen ladeoperatør Ionity, om at de må revurdere løsningene sine for å tilfredsstille forventningene Porsche-eiere har?

Greit nok at betalingsløsningen ikke er spesielt imponerende, men diskusjoner og utbedring av betalingsløsninger og brukergrensesnitt burde de fint klare å holde 100% internt i Porsche og Ionity. I tillegg skyter de på både Ionity og andre her, og Ionity er vel de som sliter mest... som Porsche altså selv er deleier i...

Jeg er enig at Porsche burde ha sendt ut info om reduksjonen av spesifikasjonen i nyhetsbrevene som de sender ut til reservasjonsholderne. Min tilnærming blir å vente å se til etter verdenslanseringen 4. september før jeg bestemmer meg hva jeg gjøre med min reservasjon. Det ble litt OT.

Porsche er deleier i et selskap (Ionity) og da bestemmer ikke de alene, men sammen med de andre eierne gjennom styre og generalforsamlingen. Det blir spekulasjoner, men Porsche har kanskje ikke fått gjennom sine krav. Da Ionity ble lansert hadde de fine tegninger over design over egne ladestasjoner.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Vi ser vel at Ionity har gått bort ifra det og benytter ladestasjoner fra eksisterende produsenter. Man skal ikke se bort ifra at prosjektet har blitt dyrere enn antatt og at de ha måttet kutte kostnader ved å redusere på kvaliteten. Taycan er(var) den første elbilen som kunne benytte 350kWt. Testene har vel da vist at det ikke lar seg gjøre nå. Om det er er fordi batteriteknologien ikke er bra nok eller fordi kvaliteten på Ionity-laderne ikke er bra nok til å tilfredsstille 350kWt vet vi ikke. Det har hverken Porsche eller Ionity uttalt seg om. Porsche har offisielt sagt at Taycan som lanseres i september kun støtter opptil 250kWt og 350kWt støttes om 1-2 år. I tillegg har de antydet misnøye med Ionity og andre hurtigladere.

Det er positivt at Porsche fokuserer på kvalitet og forventningsstyrer. Som forbruker liker jeg det, selv om informasjonen ikke er som ønsket. Det er i dag 5 uker til lanseringen, og kan vente såpass lenge til jeg får vite endelig fasit ;)
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: geearonsdag 31. juli 2019, klokken 12:47
1. De første ladestasjonene til Ionity var fra Porsche Engineering, og det er ikke de du har vist bilde av. Bilde er bare datagrafikk, og ser flott ut, men kan jo fort sammenlignes med det Porsche har vist av Mission-E, og hva Taycan endte som. Du kan google Ionity Aabenraa eller noe slikt, så finner du nok bilder av Porsche-laderne. Hvorfor Ionity har valgt å gå bort fra de kan vi bare spekulere i, men det kan nok fort handle om en eller flere av leveringstid, pris, service, funksjonalitet, driftssikkerhet...

2. Ionity Nordic har vært krystallklare i kommunikasjonen sin, DAGENS ladere, altså de som allerede står montert, støtter 350kW. Hvis de ikke gjør det, så er det villedende markedsføring, og lovbrudd.

3. Forventningsstyrer? Der er vi grunnleggende uenige i hva som ligger i et slikt begrep. I mine øyne har de latt oss som kunder sitte på gjerdet og vente på et produkt med spesifikasjoner de ikke klarer å innfri. De viste oss en prototype som ikke er i nærheten av å ligne på endelig produkt, som ble en Audi A5 eller noe i den duren, og den lader omtrent 30% tregere enn det de har skrytt av. Og det er egentlig enda verre at de sier at den "endelige" utgaven kommer om 1-2 år. Da er den første utgaven utdatert allerede før den er i salg...
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: geearonsdag 31. juli 2019, klokken 12:52
Sitat fra: Rollep på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:46
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:26
Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 09:38
Dessuten er de igang med å installere 350 kW ladere på Porsche sentrene og dem finnes det som kjent mange av.
Det er jo fint at de har ladere på verkstedet slik at de kan levere oppladede biler.

Men er det bare meg som synes det er litt rart å måtte dra på verksted for å lynlade?
Syns du dette ser ut som et verksted?

https://www.electrive.net/2018/07/12/800-volt-ladepark-von-porsche-geht-in-berlin-ans-netz/
Blir ikke "et verksted" eller "en forhandler" litt potato poteito?

Hadde ikke vært et stort problem for meg å lade hos en forhandler, annet enn at det sjelden er særlig mye å ta seg til i helger og kveldstid på slike steder, eller steder å tømme tanken, men du bekreftet vel heller det han skrev, enn motsatt...
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Counterpointeronsdag 31. juli 2019, klokken 13:19
Sitat fra: Rollep på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:46
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:26
Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 09:38
Dessuten er de igang med å installere 350 kW ladere på Porsche sentrene og dem finnes det som kjent mange av.
Det er jo fint at de har ladere på verkstedet slik at de kan levere oppladede biler.

Men er det bare meg som synes det er litt rart å måtte dra på verksted for å lynlade?
Syns du dette ser ut som et verksted?

https://www.electrive.net/2018/07/12/800-volt-ladepark-von-porsche-geht-in-berlin-ans-netz/
He He, mente ikke at laderne skulle stå ved siden av løftebukken

Det tror jeg du skjønte.

Som sagt fint om de har ladeplasser ved servicesenterene sine, med den prisen de har antydet (minimum fossilpris) så finnes det mange bedre alternativer som er bedre plassert, billigere og med andre tilbud tilknyttet.

Nissan har hurtigladere på mange av sine verksteder, de brukte jeg aldri når jeg hadde kortrekkeviddebil på grunn av det ovennevnte.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: SHNonsdag 31. juli 2019, klokken 13:27
Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 12:47
1. De første ladestasjonene til Ionity var fra Porsche Engineering, og det er ikke de du har vist bilde av.
...
Du kan google Ionity Aabenraa eller noe slikt, så finner du nok bilder av Porsche-laderne. Hvorfor Ionity har valgt å gå bort fra de kan vi bare spekulere i, men det kan nok fort handle om en eller flere av leveringstid, pris, service, funksjonalitet, driftssikkerhet...
Du har helt sikkert rett i at de første ladestasjonene til Ionity var fra Porsche Engineering. Uansett, har de gått bort ifra de opprinnelige planene av årsaker vi kan spekulere i.

Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 12:47
2. Ionity Nordic har vært krystallklare i kommunikasjonen sin, DAGENS ladere, altså de som allerede står montert, støtter 350kW. Hvis de ikke gjør det, så er det villedende markedsføring, og lovbrudd.
Det er nok støttet for å lade på 350kWt, men kvaliteten er kanskje ikke bra nok. F.eks. i gitte situasjoner så er det ustabilt på 350kWt, men hvis du reduserer hastigheten ned til 250kWt så er det stabilt. I følge Teslabjørn er det en utfordring med TM3 og Ionityladere som følge av at aluminium i ladeporten utvider seg når det blir varmt. Det forårsaker at Ionityladeren stopper ladingen. I dette tilfellet er har nok Tesla  ansvaret, men det jeg vil poengtere er det i gitte situasjoner oppstår det hendelser som forårsaker ustabilitet. Er ionity-laderne godt nok testet før de ble satt i produksjon?

Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 12:47
...
Bilde er bare datagrafikk, og ser flott ut, men kan jo fort sammenlignes med det Porsche har vist av Mission-E, og hva Taycan endte som.
...

3. Forventningsstyrer? Der er vi grunnleggende uenige i hva som ligger i et slikt begrep. I mine øyne har de latt oss som kunder sitte på gjerdet og vente på et produkt med spesifikasjoner de ikke klarer å innfri. De viste oss en prototype som ikke er i nærheten av å ligne på endelig produkt, som ble en Audi A5 eller noe i den duren, og den lader omtrent 30% tregere enn det de har skrytt av. Og det er egentlig enda verre at de sier at den "endelige" utgaven kommer om 1-2 år. Da er den første utgaven utdatert allerede før den er i salg...
Dette er vel OT og omhandler Taycan som vi kan fortsette å diskutere i allerede etablert tråd som vi begge har postet innlegg i fra før ;)
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Rolleponsdag 31. juli 2019, klokken 19:29
Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 12:52
Sitat fra: Rollep på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:46
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:26
Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 09:38
Dessuten er de igang med å installere 350 kW ladere på Porsche sentrene og dem finnes det som kjent mange av.
Det er jo fint at de har ladere på verkstedet slik at de kan levere oppladede biler.

Men er det bare meg som synes det er litt rart å måtte dra på verksted for å lynlade?
Syns du dette ser ut som et verksted?

https://www.electrive.net/2018/07/12/800-volt-ladepark-von-porsche-geht-in-berlin-ans-netz/
Blir ikke "et verksted" eller "en forhandler" litt potato poteito?

Hadde ikke vært et stort problem for meg å lade hos en forhandler, annet enn at det sjelden er særlig mye å ta seg til i helger og kveldstid på slike steder, eller steder å tømme tanken, men du bekreftet vel heller det han skrev, enn motsatt...
Whatever, det er uansett positivt at Porsche setter opp lynladere utenfor sine sentre. At det kanskje ikke er særlig mye å ta seg til i helger og på kveldstid er rimelig uproblematisk, det er jo ikke 11 kW AC ladere vi snakker om :D
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: daktaritorsdag 01. august 2019, klokken 01:48
Men enda bedre hvis Porsche satte dem opp mellom byer langs autobahn.

De setter dem ved butikken sikkert for å kunne demonstrere lading.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Rolleptorsdag 01. august 2019, klokken 08:50
Sitat fra: daktari på torsdag 01. august 2019, klokken 01:48
Men enda bedre hvis Porsche satte dem opp mellom byer langs autobahn.
Hvorfor i all verden skulle de sette opp ladere langs Autobahn når de allerede investerer i Ionity nettverket?

Om grunnen for at de kommer å ha lynladere på sine Porsche sentre vet jeg ikke annet enn at de kanskje ønsker å tilby kundene sedvanlig god service.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: cratorsdag 01. august 2019, klokken 09:06
Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 08:50
Sitat fra: daktari på torsdag 01. august 2019, klokken 01:48
Men enda bedre hvis Porsche satte dem opp mellom byer langs autobahn.
Hvorfor i all verden skulle de sette opp ladere langs Autobahn når de allerede investerer i Ionity nettverket?

Alle som har kjørt på langtur med Tesla skjønner hvorfor. ;) Å ta et (relativt) kort stopp på en superlader langs reiseruta gjør turen enkel og smertefri. Det er helt topp med noen minutter beinstrekk etter et par timer i bilen, spesielt i høy hastighet. Om logoen på laderen er Porsche eller Ionoty er selvsagt ikke så nøye. Poenget er vel at det ikke virker som om de andre bilprodusentene har skjønt hvor genialt SC-nettverket til Tesla er. Det har kommet mange biler som kan konkurere med Tesla på rekkevidde og alt det andre, men når det gjelder lading på tur er det ingen som når dem til knærne enda.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Rolleptorsdag 01. august 2019, klokken 10:51
Sitat fra: cra på torsdag 01. august 2019, klokken 09:06
Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 08:50
Sitat fra: daktari på torsdag 01. august 2019, klokken 01:48
Men enda bedre hvis Porsche satte dem opp mellom byer langs autobahn.
Hvorfor i all verden skulle de sette opp ladere langs Autobahn når de allerede investerer i Ionity nettverket?

Alle som har kjørt på langtur med Tesla skjønner hvorfor. ;) Å ta et (relativt) kort stopp på en superlader langs reiseruta gjør turen enkel og smertefri. Det er helt topp med noen minutter beinstrekk etter et par timer i bilen, spesielt i høy hastighet. Om logoen på laderen er Porsche eller Ionoty er selvsagt ikke så nøye. Poenget er vel at det ikke virker som om de andre bilprodusentene har skjønt hvor genialt SC-nettverket til Tesla er. Det har kommet mange biler som kan konkurere med Tesla på rekkevidde og alt det andre, men når det gjelder lading på tur er det ingen som når dem til knærne enda.
Det spørs jo hvor genialt du hadde syns SC-nettverket til Tesla var hvis det hadde vært åpent for alle CCS biler ;)

Hadde jo blitt helt håpløst om hver bilprodusent skulle byggd opp sitt eget eksklusive ladenettverk. Det er jo også nettopp derfor de har gått sammen og investerer i Ionity. Allerede idag, med minimalt elbilsalg i Europa, har man satt i drift 131 ladestasjoner og mange flere starter opp nærmest daglig.

https://ionity.evapi.de/#/
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: cratorsdag 01. august 2019, klokken 11:26
Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 10:51
Hadde jo blitt helt håpløst om hver bilprodusent skulle byggd opp sitt eget eksklusive ladenettverk.

Det trenger man jo ikke (og det er heller ikke ønskelig). Et samarbeid a'la Ionity er helt topp det. Hvis alle bilprodusenter hadde bygget ut (støttet opp om det økonimisk i alle fall, om ikke håndtere det praktiske) med tilsvarende lademulighet pr bil som det Tesla har gjort for sine kunen antakelig alle kjørt problemfritt uansett bilmerke. :)

Tesla har jo tilbudt andre å kjøpe seg inn i SC-nettverket, men det har tydeligvis vært heller laber interesse så langt.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 01. august 2019, klokken 11:31
Tesla bygger kun for seg selv, men setter opp titalls ladere på hver plass.
Bak Ionity står mange bilmerker. De setter opp ensifret antall ladere per plass.
Det burde vært omvendt. Der ionity etablerer seg burde de vært nærmere tresifret. Om aktørene bak ionity ser for seg å selge en del biler.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: SHNtorsdag 01. august 2019, klokken 11:46
Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 10:51

Det spørs jo hvor genialt du hadde syns SC-nettverket til Tesla var hvis det hadde vært åpent for alle CCS biler ;)
...
https://ionity.evapi.de/#/

Det er vel to forskjellige problemstillinger. Den ene er om det er nok hurtigladere. Hadde alle CCS-biler kunne lade på Tesla SuC, så hadde det nok blitt mye kø. Det andre som er det geniale med Tesla SuC er hvor sømløst det er. Bare å plugge i, og så starter det å lade. Bare det sparer vel noen få minutter avhengig av betalingsløsningen som de andre ladeoperatørene har. I tillegg har Tesla ladeparker med mange SuC. De andre ladeoperatørene kommer etter på dette området, men fortsatt er det en vei å gå.

Det beste for forbrukerne er om Ionity og de andre ladeoperatørene og bilprodusentene kunne komme frem til en tilsvarene eller bedre løsning enn det Tesla tilbyr.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Thomas Parslitorsdag 01. august 2019, klokken 12:34
Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 10:51
Hadde jo blitt helt håpløst om hver bilprodusent skulle byggd opp sitt eget eksklusive ladenettverk.

Hvis ikke Tesla hadde bygd sitt eget nettverk av ladere, med sømløs hurtiglading mellom storbyer ville det vært helt håpløst! Da ville vi fortsatt kjørt fossilbiler, mens produsentene bak Ionity snakket om hydrogen eller biler som kommer "snart".

Jeg har kjørt elbiler med mulighet for hurtiglading i snart 16 år (kun 3mnd med Tesla) og ingen har bidratt så mye som Tesla. Tesla åpnet superladernettverket sitt i Norge for 6 år siden og gjorde det mulig å kjøre mellom de store byene.

Produsentene bak Ionity ligger altså mer enn 6 år etter.

Og istedenfor å bygge opp Ionity for mange år siden, prøvde produsentene å presse EU til å stoppe Teslas utbygging i Europa.

Håpløst, ja.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Counterpointertorsdag 01. august 2019, klokken 13:18
Det blir et merkelig argument å si at Tesla skulle bygd ett eget nettverk av superladere som skulle vært tilgjengelig for alle, når de var først ute og vi ikke hadde vist hva et ladenettverk hadde vært om det ikke hadde vært for dem.
Det er tydeligvis ingen som er villige til å betale det det koster for tilgang, og/eller de ønsker ikke støtte Tesla. Begge deler er greit nok, men da kan en ikke sutre.

Selv når Ionity nå starter opp er jo brukeropplevelse helt annen enn på SuC, leser jo ikke om annet en ladere som timer ut og ikke fungerer, samt at det allerede er kø..... Skjønner egentlig godt at Porsche vil ha bedre kvalitet.
SuC er plug and play, med veldig god både redundans og driftsikkerhet. Etter å ha forholdt seg til GK og Fortum i flere år er SuC et himmelrike i forhold.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Rolleptorsdag 01. august 2019, klokken 13:31
Så utviklet seg også denne tråden i samme retning som de fleste andre her på forumet.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 01. august 2019, klokken 14:01
Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 13:31Så utviklet seg også denne tråden i samme retning som de fleste andre her på forumet.
Er vel ikke direkte overraskende når du ledet denne tråden inn på dette sporet?
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: OhmPaPatorsdag 01. august 2019, klokken 14:03
Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 13:31
Så utviklet seg også denne tråden i samme retning som de fleste andre her på forumet.

Ja hadde vært kjekt med en "glem denne tråden"-funksjon. Så kunne de som ivrig diskuterer usaklighetene ha fortsatt i fred.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: daktaritorsdag 01. august 2019, klokken 17:39
Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 08:50
Sitat fra: daktari på torsdag 01. august 2019, klokken 01:48
Men enda bedre hvis Porsche satte dem opp mellom byer langs autobahn.
Hvorfor i all verden skulle de sette opp ladere langs Autobahn når de allerede investerer i Ionity nettverket?

Om grunnen for at de kommer å ha lynladere på sine Porsche sentre vet jeg ikke annet enn at de kanskje ønsker å tilby kundene sedvanlig god service.
Bra markedsføring
Bra service til eiere
Vise en helhjertet satsing
Ikke bli anklaget for å lage
kun  "demoladere" (grønnvasking?)

Et annet alternativ er jo Porsche ladeparker i nærheten av racerbaner. Det behøves også.

Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: daktaritorsdag 01. august 2019, klokken 17:44
Når det gjelder Teslas valg om eget nettverk så var det på den tiden beslutninger ble tatt en uavklart situasjon om CCS vs Chademo vs Tesla sitt system skulle bli europeisk standard. De europeiske bilfabrikkene lobbet for CCS-pluggen og protokollen som ikke støtter samme kommunikasjon som Tesla behøvde, og Tesla gikk en annen vei. Det var synd, Tesla sitt system funker åpenbart meget godt, vi kunne alle levd med det vs CCS. Jeg vet ikke om EU den gangen hadde vedtatt utslippsreglene som gjør at bilprodusentene nå lager elbiler, det kan tenkes at industrien ikke trodde de behøvde forholde seg til lading?
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: crafredag 02. august 2019, klokken 12:28
Jeg tror rett og slett bilbransjen er litt nedgrodd i gammel tankegang. "Vi lever av å produsere og selge biler. HVem som helst ellers kan få lov til å bygge bensinstasjoner/ladestasjoner og tjene penger på det; vi driver ikke med slikt."

Det er ris til egen bak; de velger å bare bry seg om den ene siden av "høna og egget"-problematikken. Tesla som ikke sitter fast i 100 år med inngrode vaner har tenkt annerledes, og det har de hatt mye igjen for. Eierne er stort sett superfornøyde, og jeg tror alle som reiser på langtur med Tesla skjønner at SC-nettverket har vært viktig for den suksessen.

Hvorvidt andre produsenter har et ansvar for å bygge ut ladestasjoner er nå en ting, men at det ville gjøre det enklere for dem å selge elbiler er jeg ikke i tvil om. En kan se for seg mange ulike modeller, men om en f.eks. bakte inn noen tusenlapper i prisen på hver bil som gikk til å bygge ut ladestasjoner (gjerne i samarbeid med Ionity eller andre operatører), og eierne av disse bilene fikk an god rabatt på disse laderne tenker jeg at spiralen ville begynne å gå i riktig retning. :)
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: geearfredag 02. august 2019, klokken 13:19
Ganske interessant at noen er fullstendig allergiske mot ordet Tesla i diskusjoner her inne. Det blir litt som å diskutere "bomullspinner" uten at noen skal si ordet "Q-tips", eller opprinnelsen til smarttelefoner uten å nevne Apple. Samme om man liker Tesla eller ei, så er det umulig å komme bort fra at de har vært ledende både for hvordan biler og ladenettverk i dag lages, og at de fortsatt er interessante å sammenligne med. Audi har gått offentlig ut og sagt at det er kun på grunn av Tesla de er der de er i dag med e-tron. Tviler på det hadde vært noen i-Pace eller Taycan i dag uten Tesla.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: crafredag 02. august 2019, klokken 14:08
Det "baller på seg" med hvem som får æren. Da Nissan Leaf kom på markedet var det de som ble krediterte med å starte ballet; de var de første med en normalstørrelse bil med plass til en familie og noenlunde brukbar rekkevidde. Så kom Tesla og overtok æren (med rette); endelig en bil med skikkelig familiestrørrelse og rekkevidde (og superladernettverk!!) som endelig gjorde det fullstendig smertefritt å reise på langtur.

Jeg tipper at når Toyota kommer med sine helelektriske så vil de få denne "vandrepokalen"; de kommer til å selge biler i massevis, såframt det ikke blir noen compliance-løsning som lanseres bare for skams skyld. :)

Men det er helt greit Spiralen er oppadgående, og jo flere av produsentene som kommer på banen med biler som alle kan bruke jo bedre er det. Det blir vanskeligere og vanskeligere å være elbilmotstander når alle rundt en skjønner at det går denne veien.

Man er ikke lenger en snål tree-hugger eller miljøfundamentalist om man kjører elbil, og bilene (de fleste i alle fall) er ikke noe som gjør at man stikker seg ut. Kanskje hvis man er blandt de første som kjøper en av de nyeste kan man fortsatt oppleve at folk snur seg, men elbil er endelig i ferd med å bli helt vanlig. :D
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Rolleplørdag 03. august 2019, klokken 13:26
Noen som har funnet noe relevant som har med trådens tema å gjøre?
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Counterpointerlørdag 03. august 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Rollep på lørdag 03. august 2019, klokken 13:26
Noen som har funnet noe relevant som har med trådens tema å gjøre?
Leser ganske mye forståelse for Porsche sin misnøye med Ionity, det finnes bedre og mer stabile løsninger.

Hva er det som er relevant?
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: daktarilørdag 03. august 2019, klokken 14:37
Sitat fra: Rollep på lørdag 03. august 2019, klokken 13:26
Noen som har funnet noe relevant som har med trådens tema å gjøre?
Du kan jo forsøke selv istedet for å kritisere alle andre.
Etter min mening fremstår kritikken som ganske pussig når den er så vag.
Tittel: Sv: Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet
Skrevet av: Rolleplørdag 03. august 2019, klokken 17:32
Sitat fra: daktari på lørdag 03. august 2019, klokken 14:37
Sitat fra: Rollep på lørdag 03. august 2019, klokken 13:26
Noen som har funnet noe relevant som har med trådens tema å gjøre?
Du kan jo forsøke selv istedet for å kritisere alle andre.
Jeg har forsøkt men finner ikke noe, det er jo derfor jeg spør om noen andre har funnet noe.

At Tesla sitt ladenettverk fungerer rimelig bra visste jeg fra før, så det trenger jeg ikke mer info om.