Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Nilea på fredag 26. juli 2019, klokken 20:18

Tittel: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: Nileafredag 26. juli 2019, klokken 20:18
Hei!
Har en saltoboks med type 2 kabel på 15a kurs montert opp av elektriker. 2 ganger nå så har sikringen i sikringsskapet gått.... Noen ide om hva som kan forårsake dette? Lader en leaf 2018modell. Bilen eller ladestasjonen? Er kun ladestasjonen som er koblet forskriftsmessig på kursen. Ser at elektriker har montert 15a kurs på en 16a ladestasjon... kan det være årsaken? Nå i dag ladet den bare ca 30 minutter før sikring røyk...
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: srdfredag 26. juli 2019, klokken 21:06
Lader du bilen på 16 ampere?

Sent fra min Nokia 9 via Tapatalk

Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: KjellGfredag 26. juli 2019, klokken 21:17
Generelt bør ladeuttaket alltid være stilt slik at det er samsvar mellom sikringsstørrelse og max strøm uttaket er villig til å gi mot bilen.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: pudderjagarfredag 26. juli 2019, klokken 21:23
15A sikring på 16A lading er ikkje lurt. Har sett fleire sleke løysingar og feilin ligg i at sikringen er for liten. Spesielt om sommeren på varem dager får du dette problemet fordi sikringen måler strømtrekket med varmeprinsipp og ikkje via måletrafo elelr elektronisk.

Eg mistenker at da er brukt 2,5mm2 kabel ut til ladestasjonen og dermed er du pga NEC400 tvinga ned på 15A og ikkje 16A. Her bør da brukes 4mm2 kabel og 16A sikring på kursen. I nokon tilfelle kan du bruke 20A og.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: jkirkebolørdag 27. juli 2019, klokken 00:33
Sitat fra: Nilea på fredag 26. juli 2019, klokken 20:18
Hei!
Har en saltoboks med type 2 kabel på 15a kurs montert opp av elektriker. 2 ganger nå så har sikringen i sikringsskapet gått.... Noen ide om hva som kan forårsake dette? Lader en leaf 2018modell. Bilen eller ladestasjonen? Er kun ladestasjonen som er koblet forskriftsmessig på kursen. Ser at elektriker har montert 15a kurs på en 16a ladestasjon... kan det være årsaken? Nå i dag ladet den bare ca 30 minutter før sikring røyk...

Her bør nok elektrikeren ta seg en tur tilbake for å justere ned boksen.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: Magne Stlørdag 27. juli 2019, klokken 00:38
Ved installasjon av ladeboks som skal levere 16amp, så stilles naturlig nok boksen på 16amp.
Så skal det være 20amp sikring i skapet og 4mm2 kabel, gjerne uten skjøt.
Husk B-vern og overspenningsvern.

Ingen elbillader som får melding fra ladeboksen om å trekke 16amp klarer akkurat 16amp.
Det kan variere med pluss/minus 10%.

Dersom du har fått lagt 2,5mm2 kabel, så må boksen stilles på 13amp.
Det er den enkleste måten å gjøre det på.

Dersom elektrikeren har stilt boksen på 16amp og satt opp en sikring på 15amp,
så er det reklamasjon å få stilt boksen ned til 13amp.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: automatlørdag 27. juli 2019, klokken 08:31
Sitat fra: Magne St på lørdag 27. juli 2019, klokken 00:38


Dersom elektrikeren har stilt boksen på 16amp og satt opp en sikring på 15amp,
så er det reklamasjon å få stilt boksen ned til 13amp.

Hvis avtalen var 16A ladestasjon, så må faktisk elektriker trekke ny kabel, og bytte sikring. Jeg hadde ikke akseptert nedjustering til 13A.

Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: pudderjagarlørdag 27. juli 2019, klokken 08:54
Sitat fra: Magne St på lørdag 27. juli 2019, klokken 00:38
Ved installasjon av ladeboks som skal levere 16amp, så stilles naturlig nok boksen på 16amp.
Så skal det være 20amp sikring i skapet og 4mm2 kabel, gjerne uten skjøt.
Husk B-vern og overspenningsvern.

Ingen elbillader som får melding fra ladeboksen om å trekke 16amp klarer akkurat 16amp.
Det kan variere med pluss/minus 10%.

Dersom du har fått lagt 2,5mm2 kabel, så må boksen stilles på 13amp.
Det er den enkleste måten å gjøre det på.

Dersom elektrikeren har stilt boksen på 16amp og satt opp en sikring på 15amp,
så er det reklamasjon å få stilt boksen ned til 13amp.

Da er ikkje noko krav at ein 16A ladeboks skal ha 20A. Den kan fint gå med 16A sikring men man er som oftest tvinga opp på 4mm2 kabel. Hvis da er installert 2,5mm2 kabel så veit eg at da nå finnst nokon få produsentar som har klart å lage ei løysing for 16A sikring på 2,5mm2 kabel men eg er usikker på om den klarer ein ladestasjon på 16A.

Men eg reager på at ein setter opp 15A sikring og så 16A i ladeboksen. Dette skal ein ikkje gjere. Ein 15A sikring har heilt andre egenskaper enn ein 16A sikring for å oppfylle krav i NEC400 som er normen ein installerer etter i dag. Derfor er den uegna til dette.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: elektroluxlørdag 27. juli 2019, klokken 08:55
Tviler på om ladestasjonen er stilt til 16A. Det er ikke nok til å ta en 15A sikring før etter lang tid.

Tipper stasjonen står på 32A og at du trekker 6,6 kW uttav den i 2-3 min før sikringen tripper.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: TBlørdag 27. juli 2019, klokken 10:04
Sitat fra: elektrolux på lørdag 27. juli 2019, klokken 08:55
Tviler på om ladestasjonen er stilt til 16A. Det er ikke nok til å ta en 15A sikring før etter lang tid.

Tipper stasjonen står på 32A og at du trekker 6,6 kW uttav den i 2-3 min før sikringen tripper.
Trådstarter skriver "Nå i dag ladet den bare ca 30 minutter før sikring røyk..."

En 15A sikring ville ikke stå 30 minutter på 32A
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: Nileamandag 29. juli 2019, klokken 12:45
Takk for svar!
Den kan umulig lade 32A, for det er en 16A stasjon som har ladet til kjøring av ca 8000km før den røyk første gang. Det kan ikke en 15A sikring ha klart. Neste gang den røyk var her om dagen, da det var over 30 grader ute, og sola stod å stekte på sikringsskapet(utendørs sikringsskap på garasjeanlegget).

Synes det høres veldig riktig ut det dere sier om at 15A burde vært endret til 16A. Problemet er som dere sier at det kun er trukket 2,5mm2 kabel, for elektriker sa at det holdt, noe det viser seg å ikke gjøre.

Høres ut som en grei løsning å få det nedjustert til 13A i boksen. Har stått å gravd grøft selv for hånd(40meter) og det betyr lite om den lader 3 eller 3,6kwh... Tar lang tid uansett :P
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: Joltusmandag 29. juli 2019, klokken 13:28
Til vinteren vil det sikkert gå fint igjen.

Omgivelse temperaturen gjør at det nå ikke går. Bimetallet blir varmere når tempen stiger. Tippe eg.

Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: Nordlandsmandag 29. juli 2019, klokken 18:48
Sitat fra: Joltus på mandag 29. juli 2019, klokken 13:28
Til vinteren vil det sikkert gå fint igjen.

Omgivelse temperaturen gjør at det nå ikke går. Bimetallet blir varmere når tempen stiger. Tippe eg.
Ingen løsning «egnet for fortsatt bruk», sikring vil også tåle mindre når sikringene ved siden av belastes.

Men det er da null problem med 16A på 2.5mm2 med moderne sikringer? Om kabel kun er åpent forlagt og i jord kan det i hvert fall på kortere strekk sågar brukes en 20A sikring på 2.5mm2 så lenge det brukes en moderne sikring med I2 = 1,2, f.eks. ABB DS202C serie. (Ville her anbefalt 6mm2 pga. lengde/spenningstap.)

Med 40m lengde vil spenningstapet med 2.5mm2 være opp mot 5% ved 16A, så sikkert like greit å gå ned til 13A, men sikring burde likevel vært 16A.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: pudderjagarmandag 29. juli 2019, klokken 19:34
Sitat fra: Nordlands på mandag 29. juli 2019, klokken 18:48
Sitat fra: Joltus på mandag 29. juli 2019, klokken 13:28
Til vinteren vil det sikkert gå fint igjen.

Omgivelse temperaturen gjør at det nå ikke går. Bimetallet blir varmere når tempen stiger. Tippe eg.
Ingen løsning «egnet for fortsatt bruk», sikring vil også tåle mindre når sikringene ved siden av belastes.

Men det er da null problem med 16A på 2.5mm2 med moderne sikringer? Om kabel kun er åpent forlagt og i jord kan det i hvert fall på kortere strekk sågar brukes en 20A sikring på 2.5mm2 så lenge det brukes en moderne sikring med I2 = 1,2, f.eks. ABB DS202C serie. (Ville her anbefalt 6mm2 pga. lengde/spenningstap.)

Med 40m lengde vil spenningstapet med 2.5mm2 være opp mot 5% ved 16A, så sikkert like greit å gå ned til 13A, men sikring burde likevel vært 16A.

Husk på at du skalut av sikringskapet med kabelen og gjerne gjennom vegger. Da er dårligaste instalalsjonsmetode som gjelder og dermed er da ofte kabel i vegg med isolasjon. Då har du store problem med å sikre den med 16A desverre. Og da anbefales ikkje pga den lange belastningstiden som elbillading kan være. Da er fort opp i 15 - 20 timar med 16A og då røyne da hardt på kabelen.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: Nordlandsmandag 29. juli 2019, klokken 20:13
Vanlig praksis er å se bort fra gjennomføring gjennom vegg opptil 20cm. Med sikring I2=1,2 er det uansett akseptabelt også skjult i vegg med forlegning A1 og A2. Eneste unntak blir i vegg med forhøyet temperatur f.eks. mot badstue og tredd i rør med andre kabler.

Så lenge dagens regler følges er det nok helt trygt i anleggets levetid. Til sammenligning har det i min bolig jf. gamle regler stått varmtvannsbereder på 3kW på 1.5mm2 kurs sikret med 13A i 20år, det er kanskje litt kortere belastning, men atskillig verre enn 16A på 2.5mm2. (Fikk byttet til 2kW bereder og 10A sikring jf. dagens regler samtidig med installasjon av lader.)
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: jkirkebotirsdag 30. juli 2019, klokken 03:49
Sitat fra: Nordlands på mandag 29. juli 2019, klokken 18:48
Men det er da null problem med 16A på 2.5mm2 med moderne sikringer? Om kabel kun er åpent forlagt og i jord kan det i hvert fall på kortere strekk sågar brukes en 20A sikring på 2.5mm2 så lenge det brukes en moderne sikring med I2 = 1,2, f.eks. ABB DS202C serie. (Ville her anbefalt 6mm2 pga. lengde/spenningstap.)

Niks, egne regler i NEK400 for dette. Maks 16A på 2,5mm2, maks 10A på 1,5mm2 og maks 20A på 4mm2. Uansett type sikring. Fra 6mm2 og opp kan beregning brukes fritt.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: pudderjagartirsdag 30. juli 2019, klokken 08:50
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2019, klokken 03:49
Sitat fra: Nordlands på mandag 29. juli 2019, klokken 18:48
Men det er da null problem med 16A på 2.5mm2 med moderne sikringer? Om kabel kun er åpent forlagt og i jord kan det i hvert fall på kortere strekk sågar brukes en 20A sikring på 2.5mm2 så lenge det brukes en moderne sikring med I2 = 1,2, f.eks. ABB DS202C serie. (Ville her anbefalt 6mm2 pga. lengde/spenningstap.)

Niks, egne regler i NEK400 for dette. Maks 16A på 2,5mm2, maks 10A på 1,5mm2 og maks 20A på 4mm2. Uansett type sikring. Fra 6mm2 og opp kan beregning brukes fritt.

Trur du må kome med henvisning på at da er eplisitt maks 16A på 2,5mm!!!  Er nok ikkje så enkelt som det desverre.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: jkirkebotirsdag 30. juli 2019, klokken 10:17
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 30. juli 2019, klokken 08:50
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2019, klokken 03:49
Sitat fra: Nordlands på mandag 29. juli 2019, klokken 18:48
Men det er da null problem med 16A på 2.5mm2 med moderne sikringer? Om kabel kun er åpent forlagt og i jord kan det i hvert fall på kortere strekk sågar brukes en 20A sikring på 2.5mm2 så lenge det brukes en moderne sikring med I2 = 1,2, f.eks. ABB DS202C serie. (Ville her anbefalt 6mm2 pga. lengde/spenningstap.)

Niks, egne regler i NEK400 for dette. Maks 16A på 2,5mm2, maks 10A på 1,5mm2 og maks 20A på 4mm2. Uansett type sikring. Fra 6mm2 og opp kan beregning brukes fritt.

Trur du må kome med henvisning på at da er eplisitt maks 16A på 2,5mm!!!  Er nok ikkje så enkelt som det desverre.

Ser ut som du kanskje har rett. Dette kravet sto i avsnitt 533.2 tidligere, men dette avsnittet er fra 2014-utgaven erstattet av et annet avsnitt når det gjelder boliger og hytter etter hva jeg kan finne ut nå.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: pudderjagartirsdag 30. juli 2019, klokken 15:53
NEC400:2018 er ei bok som er frykteleg tung å lese i, og med 2018 utgaven så vart da bare meir svevande og da er meir opp til installatøren å velge rett!! Kan vel ikkje bli værre!
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: Nordlandsonsdag 31. juli 2019, klokken 01:14
Jeg gikk ut fra denne brosjyren, som stemmer med utgangspunkt i I2 til sikring sammenlignet med relevant Iz verdi oppgitt i Eaton blå håndbok. Max 16A på 2.5mm2 som nevnes i blå håndbok står at ikke gjelder boliginstallasjon. For øvrig kan vel "alt" overskrides om det gjøres særskilt risikovurdering (Febdok-beregning).

På 40m ville jeg uansett gått minst ett hakk over minimum, men hos meg er det f.eks. installert  8m 3G4 åpent til 32A lader sikret med 32A selv om reglene tilsier 3G6 (noen vil mene det skulle vært 3G10 sikret med 40A!).

https://library.e.abb.com/public/5ea6cc5935ae4de0ba559a20b27b56a2/Bk%20og%20Ck%204%20sider%20A4%202018%20ny%20for%20og%20bakside%209AKK105152A8136.pdf?x-sign=2IhorO4mVg+tROHCBetzqHQT+BNWIMhjNr8uWRq5LhHRoh2g48Jrcw4KWAjfWwyJ
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: geearonsdag 31. juli 2019, klokken 11:16
Er nok gode varmekabler de 4mm2 kablene dine på 32A...

Har selv 6mm2 Powerflex (som tåler høyere temp enn PFXP/PFSP/PN/PR) og 32A sikring, ca. 17 meter kabel. Lader på 8,5kW med Model X (noe sånt som 18,5-18,5-30A på faselederne), og det blir god lunk i sikringen. Merker også at selv 20A 2,5mm2 (1-fas) VAG type 2-kabel blir god og varm etter et par timer med 4,6kW.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: Ferryonsdag 31. juli 2019, klokken 14:08
Hjelper det å bruke Powerflex eller andre kabler for høy temperatur forskriftsmessig? F.eks vil en 1,5 mm2 Radox 125 tåle 36 A i friluft, ifølge databladet.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 01. august 2019, klokken 06:56
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 30. juli 2019, klokken 15:53
NEC400:2018 er ei bok som er frykteleg tung å lese i, og med 2018 utgaven så vart da bare meir svevande og da er meir opp til installatøren å velge rett!! Kan vel ikkje bli værre!

Synd vi har en standard som ikke er en standard da, men det er vel bransjen selv som har laget den og slikt arbeid er ikke direkte lukrativt der og da.... 
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: Nordlandstorsdag 01. august 2019, klokken 15:03
Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:16
Er nok gode varmekabler de 4mm2 kablene dine på 32A...

Har selv 6mm2 Powerflex (som tåler høyere temp enn PFXP/PFSP/PN/PR) og 32A sikring, ca. 17 meter kabel. Lader på 8,5kW med Model X (noe sånt som 18,5-18,5-30A på faselederne), og det blir god lunk i sikringen. Merker også at selv 20A 2,5mm2 (1-fas) VAG type 2-kabel blir god og varm etter et par timer med 4,6kW.
Kabel blir rundt 40 grader utvendig ved langvarig lading på 32A, og ikke noe mer på sikring, så det er fortsatt godt innenfor det disse skal tåle kontinuerlig. Ville likevel foretrukket 6mm2, men hadde avtalt fastpris og oppdaget ikke at de brukte 4mm2 før den var installert med samsværserklæring på at det er jf. NEK.
Tittel: Sv: Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks
Skrevet av: Nordlandstorsdag 01. august 2019, klokken 15:17
Sitat fra: Ferry på onsdag 31. juli 2019, klokken 14:08
Hjelper det å bruke Powerflex eller andre kabler for høy temperatur forskriftsmessig? F.eks vil en 1,5 mm2 Radox 125 tåle 36 A i friluft, ifølge databladet.
Høyere temperaturtålighet eller materiale som avgir varme bedre, samt at produsent bekrefter strømføringsevne, er vel grunnlaget som kan gi avvik fra standard. Men krav til kortslutningsstrøm må også overholdes, det kan være problematisk med mindre dimensjoner. Uansett er det ikke å anbefale med kabler som gir høyt spenningstap eller som blir så varme at man risikerer brannskade ved berøring.