Elbilforum.no
Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQS => Emne startet av: daktari på torsdag 25. juli 2019, klokken 23:13
Første bilder jeg har sett. Liker dette, likner Model S.
Ser litt ut som SLC med lav taklinje? Ingen frunk her heller? Men heldigvis kombi-luke.
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/mercedes-eqs-2020-infos-elektrische-oberklasse/
(Bør vel etterhvert åpne egne underforum for andre EQ-modeller).
Synes ikke den ligner så mye på Model S. Kort panser og kupee type avslutning bak. Kan bli ganske kul innen ikke-SUV/CUV segmentet av elbiler.
AutoExpress har også kjøpt bilder av samme "spionfotograf":)
https://www.autoexpress.co.uk/mercedes/107515/new-all-electric-mercedes-eqs-saloon-spotted-testing
Her er flere bilder, før en konseptmodell vises denne uka på Frankfurt-showet.
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/mercedes-vision-eqs-erster-ausblick-auf-die-elektro-s-klasse/#
Skjerm i midtkonsoll a la Tesla
Håper MB tar den helt ut designmessig i produksjonsutgaven også. Dette så kult ut!
https://media.mercedes-benz.com/article/91f8547a-8206-4280-85d3-eb22bf313031
Sitat fra: daktari på mandag 09. september 2019, klokken 10:44
Her er flere bilder, før en konseptmodell vises denne uka på Frankfurt-showet.
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/mercedes-vision-eqs-erster-ausblick-auf-die-elektro-s-klasse/#
Hadde den faktisk fått dette designet kunne jeg gjerne betalt 1,5-2m for denne 8) Tøff!
Grei bil ja. :-)
Får se hvor mye som er igjen av dette når den er på veien...
(https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Mercedes-Vision-EQS-fotoshowBigWide-3ccf33ff-1626805.jpg)
Vi husker hvordan EQC var i begynnelsen :) Men 700k rekkevide er ikke ille.
:+1: Pen bil. Håper dem ser slik ut når den skal produseres.
https://youtu.be/lgHC-_FCECo
Sitat fra: daktari på mandag 09. september 2019, klokken 10:44
Her er flere bilder, før en konseptmodell vises denne uka på Frankfurt-showet.
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/mercedes-vision-eqs-erster-ausblick-auf-die-elektro-s-klasse/#
Så det er tydeligvis litt mer realisme bak dette. Da får jeg se på konseptbilen på onsdag :+1:
Noen som tør tippe på pris? :P
A.J.
Sitat fra: AJ82 på fredag 13. september 2019, klokken 13:44
Noen som tør tippe på pris? :P
A.J.
Mer enn det smaker ?
Sitat fra: knut.aulie på fredag 13. september 2019, klokken 23:12
Sitat fra: AJ82 på fredag 13. september 2019, klokken 13:44
Noen som tør tippe på pris? :P
A.J.
Mer enn det smaker ?
Det jeg frykter... Ikke nye typisk SUV menneske så ser frem imot nye modeller. Også spent på E-Tron GT.
A.J.
Sitat fra: AJ82 på lørdag 14. september 2019, klokken 14:57
Også spent på E-Tron GT.
Den er det vel heller ikke antydet noe pris på, men er i samme klasse.
EQS blir nok dyr, ja med norske avgifter.....
https://www.carwow.co.uk/mercedes/news/4267/mercedes-eqs-price-specs-release-date
At den der vil selges for kun 80 tusen pund må jeg si jeg tviler sterkt på.
Hvilke norske avgifter mener du - foreløpig er det 0 i avgifter på en slik bil.
Det er nok like usannsynlig som de som mente Taycan vil bli solgt for 700.000.
Her er bilde av prototype sammen med preproduksjonsmodel, selv med massiv maskering ser en forskjellen.
Prototypen er utrolig lekker
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200128/89c2ca63f625b89023112b2cddea1e7f.jpg)
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 28. januar 2020, klokken 07:33
Her er bilde av prototype sammen med preproduksjonsmodel, selv med massiv maskering ser en forskjellen.
Prototypen er utrolig lekker
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200128/89c2ca63f625b89023112b2cddea1e7f.jpg)
Kan man få den med fastmontert tilhengerfeste, Thule firkant-takbøyler, panserbeskytter og i grønt, med skiluke, og Ford Escort felger?
Da lekkes det mer om EQS og det hevdes at rekkvidden er helt oppe i 700km ihht til WLTP.
(Håper de ikke har tatt en "RSA" og mener WLTP urban i stedet for WLTP kombinert ;))
https://www.carscoops.com/2020/07/mercedes-benz-eqs-range-announced-by-daimler-ceo-and-it-will-be-impressive/
Indikeres i artikkelen at toppmodellen kan få så lang rekkevidde, men at det selvfølgelig kommer versjoner med kortere rekkevidde.
Spørsmålet er hvor stort batteri de må putte i bilen for å oppnå den rekkevidden. Og til hvilken pris.
Har lest det meste av artikkler om denne, og det er hele tiden snakk om 100kWh, så tviler på at det kommer noe mindre. Det må i så fall være 85 kWh batteriet til EQC. AMG modellen kommer i hvert fall 1 år senere ,og har kanskje større batteri. WLPT på 700km er i hvetfall henspeilet på 100 kWh batteriet, selv om det virker rart. Da må de være mere effektiv en Model S med 100 kWh som har 610 km. Tviler i hvertfall på at den er lettere en Tesla, da den sikkert er bedre støyisolert bl.a.
Ser prisen på både Audi GT og EQS er estimert rundt 1 mil, noe jeg tror er realistisk. Så har du i tysk tradisjon x antall sider med tillegsutgifter du må krysse av.
Hadde avskrevet ny modell S, men krysser fingrene for at det annonseres et spenende eksteriør 22 sept. Ellers må jeg tømme alle lommene til en EQS.
Merker at denne bilen har et design jeg må venne meg til. Baklengs dråpe minner det meg om.
(https://www.bilnorge.no/export/bb_282557.jpeg)
Det blir nok bra når du får trekt ut sidevinduene helt bak der de er skjult av folie nå, og litt linjer på langs av sidene.
Daimler skriver dette i pressemelding i dag:
EQS arrives in 2021
The new generation of electric vehicles in the luxury and executive segment is based on a custom-developed architecture, which is scalable in every aspect and can be used across model series. The wheelbase and track as well as all other system components, especially the batteries, are variable thanks to the modular design
The EQS is the all-electric member in the new S-Class range and arrives on the market next year.
The EQS is the first to use the new electric architecture for electric vehicles of the luxury and executive segment at Mercedes-Benz.
With the EQE business saloon and the SUV variants of EQS and EQE, further models based on the new architecture will follow soon.
The development is running on schedule: at present, intensive test drives are being conducted mainly at the Test and Technology Centre in Immendingen to validate the production maturity.
In the compact class, production of the EQA, the fully electric brother of the GLA, will start later this year, followed by the EQB in 2021
Tydelig at MB ikke tør ta designet til prototypen videre til produksjonsmodellen, for her virket det som mye av det man likte med den, blir visket ut. Dette blir nok veldig mye mere likt tradisjonell s-klasse virker det som. Synd og skam.
Nå er det selvsagt sett etter dette kamuflerte bildet, og godt mulig jeg blir lurt, men samtidig har jeg ikke tro på at de klarer å skjule en virkelig lekkerbisken a la prototypen bak dette.
Vet ikke jeg RJK, synes ikke den ligner S-klasse det spøtt, du får ingen V12er under det lave og korte panseret på EQS. S her derimot: https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/models/s-class/saloon-wv223/pad.html
Samtidig var jo konseptet helt ekstremt, så ganske åpenbart at det ville bli endringer. EQC endte ganske nærme konseptet vil jeg si.
Fler bilder av EQE, EQS og EQS suv som var ny for meg og kan bli interessant. https://www.autobild.de/artikel/mercedes-eq-sechs-neue-modelle-geplant-18413211.html
Hvorfor skal det være plass til en V12 i EQS, når den aldri vil komme med en slik motor? Det skal være MB som skal vise at de kan elbil, og dette skal være flaggskipet. Da må de spille på styrkene ved å lage en elbil fra bunnen av, og vise til hva man får til med enn elbil der de går all in.
EQS er selvsagt spektakulær, og det ville vært drit-tøft om MB virkelig hadde valgt å komme med en slik eller så nært en slik man kan med en produksjonsmodell, fremfor noe som bare ligner en vanlig S-klasse, men med el-motor og batterier.
Var det ikke "Vorsrung durch technik" som var slagordet dems? Hvorfor ikke vise det i noe som viser "vorsprung bei design" også?
Sorry om tysken ikke sitter der, men tror det blir riktigere med "bei" enn "durch" der.
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 21:52Var det ikke "Vorsrung durch technik" som var slagordet dems?
Audi...
Stemmer, det var Audi som hadde det. Rotet litt der. ;-)
MB har jo «Das Beste oder nichts», og da er jo egentlig "kritikken" enda mer relevant. Hvorfor vise no avdempet og litt mere traust, når vi ser de kan? Hvorfor ikke vise frem «Das Beste oder nichts»?
;)
S klassen pleier å være lekker, men ikke banebrytende designmessig. Fokuset ligger mer på teknologi og komfort.
Men - hadde jo vært artig om de satt denne i produksjon, selv om den ikke er så god på norske veier...
https://youtu.be/47fmyXuVcgo
Det hadde vært kult. Men kommer nok aldri til å skje. Dessverre.
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 20:31
Tydelig at MB ikke tør ta designet til prototypen videre til produksjonsmodellen, for her virket det som mye av det man likte med den, blir visket ut. Dette blir nok veldig mye mere likt tradisjonell s-klasse virker det som. Synd og skam.
Altså, du søyt og klaget over at du mener EQS ser ut som S-klasse. Jeg lenket til bilde av en S som ikke ligner EQS, bl.a.fordi S har stor motor, noe alle kan se at EQS overhodet ikke er designet for. Eqs er designet som elbil fra bånn.
Nå må du lese hva jeg faktisk skrev, og ikke hva du feilaktig oppfattet at jeg skrev.
Jeg skrev altså at den ble veldig mye likere S-klasse enn prototypen av EQS, ikke at den ble lik S-klasse. Det er STOR forskjell på de to alternativene.
Sitat fra: RJK på onsdag 07. oktober 2020, klokken 00:02
Nå må du lese hva jeg faktisk skrev, og ikke hva du feilaktig oppfattet at jeg skrev.
Jeg skrev altså at den ble veldig mye likere S-klasse enn prototypen av EQS, ikke at den ble lik S-klasse. Det er STOR forskjell på de to alternativene.
nei, den blir overhodet ikke likere s-klasse. Det er poenget. Den vil ikke ligne i det hele tatt.
Kanskje mye av innredningen blir lik den kommende bensin/hybrid S-klasse-bilen. Tør jeg skrive at de virker inspirert av Tesla Model 3, med den store landscape-skjermen, og forenklede dashbordet ;-). Nei.
Legger og merke til at de først kommer med bensinversjon som starter på over 1,3 millioner, men at de senere på året kommer med en hybrid som skal ha 100km elektrisk rekkevidde....da er de nesten der at en skulle kunne plukke ut noen hundre kilo med bensinmotor og erstattet med litt ekstra batterier, og slippe avgifter.... Dette er uansett veldig gode nyheter med tanke på den rene elbilen. De kommer nok til å lage en sykt bra elbil, siden de allerede gjør det med hybriden...på en måte...men er redd elbilen runder millionen i Norge uten avgifter...
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/nye-mercedes-s-klasse-blir-ikke-svindyr/ar-BB1awf6A?ocid=msedgntp
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 30. oktober 2020, klokken 08:48
Kanskje mye av innredningen blir lik den kommende bensin/hybrid S-klasse-bilen. Tør jeg skrive at de virker inspirert av Tesla Model 3, med den store landscape-skjermen, og forenklede dashbordet ;-). Nei.
Vil vel si den i langt større grad er inspirert av S og X, med bred skjerm foran rattet og en mer stående skjerm i senterkonsollen (tett på firkantet). Bra layout! Ser frem til at dette videreføres i modellene under, for dette var nesten perfekt oppsett etter min smak :)
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 30. oktober 2020, klokken 08:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 30. oktober 2020, klokken 08:48
Kanskje mye av innredningen blir lik den kommende bensin/hybrid S-klasse-bilen. Tør jeg skrive at de virker inspirert av Tesla Model 3, med den store landscape-skjermen, og forenklede dashbordet ;-). Nei.
Vil vel si den i langt større grad er inspirert av S og X, med bred skjerm foran rattet og en mer stående skjerm i senterkonsollen (tett på firkantet). Bra layout! Ser frem til at dette videreføres i modellene under, for dette var nesten perfekt oppsett etter min smak :)
Jo, du har et poeng i det med S og X. Var og litt av det med den stripen på tvers, hvor M3 har tre og mange folierer med karbon eller noe.
Er litt rart at det fremdeles ligger 100kWh batteri og 700km rekkevidde på EQS på Mercedes-hjemmesiden. Med mindre de har funnet opp et mye bedre hjul enn andre...og det er jo ikke usannsynlig...men da har de nok brukt mye karbon / titan på mange deler :-)
Er jo ok litt spennende at det og skal komme EQS Suv i tillegg til EQE....
Det betyr altså seks nye EQ-modeller bare i 2021; EQA, EQB, EQE, EQE SUV, EQS og EQS SUV.
https://bil24.no/mercedes-med-en-dross-av-nye-elbiler-i-2021/
Ser det er lagt ut video fra Nurburgring. Nå er ikke jeg noen ekspert, men virker det ikke som om den krenger for mye og overstyrer? Ser ut som at sjåføren må avbryte flere svinger, men dette er gjerne før de finner de perfekte fjøringene...er jo tross alt bare testing...kanskje bilen var tyngre enn de hadde tenk: https://youtu.be/dUfPQlqsezY
Sånn utenom det så virker det som at Mercedes har gjort en god innsats i å få den til å se veldig forskjellig ut fra hvordan sluttproduktet kommer til å se ut, med puter på panseret (ref rød pil på bildet) og kjipe felger.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 30. oktober 2020, klokken 09:10
Det betyr altså seks nye EQ-modeller bare i 2021; EQA, EQB, EQE, EQE SUV, EQS og EQS SUV.
Har de rotet det til med navnene nå igjen. De ryddet jo opp i fossilnavnene. Når EQC allerede er SUV, hva skal sedan hete?
Det blir interessant å se om de rekker å levere EQS før det innføres mva.
EQS er nok definitivt i en kategori som vil få mva. Har en foreløpig kontrakt på levering av en av de første bilene, men prisen blir nok sannsynligvis godt over mitt budsjett.
Klarte ikke å vente lengre, så har bestilt Taycan. Håper jeg ikke angrer, for har egentlig bruk for bakluke og lengre rekkevidde. Prismessig tror jeg det blir hipp som happ. På kjøredynamikk tror jeg ikke mange slår Taycan i hver fall.
Taycan er jo en fantastisk sportsbil, så EQS blir jo ikke helt sammenliknbar...kanskje bortsett fra prisen som du sier 😉
I denne saken er det bilder av interiøret, det ligner en god del på nye Sen.https://www.motorauthority.com/news/1116134_2022-mercedes-benz-eqs-spy-shots-and-video
De har bilder av EQS Suv i en annen sak også.
Nye rykter om EQS:
2 trinns girkasse på bakakslingen
Opptil 700km rekkevidde
350kw lading på 800volt-system
100kwh netto batteri
AMG versjon med over 600hk kommer
Har hørt rykter om utvendig ambientebelysning, altså eksteriørt, men ikke fått dette bekreftet noe sted.
https://mercedes-world.com/eq/mercedes-benz-eqs-teaser
Dersom det bildet i artikkelen blir fronten blir jeg imponert 8)
Sitat fra: Carboy på søndag 20. desember 2020, klokken 18:59
Nye rykter om EQS:
Opptil 700km rekkevidde
100kwh netto batteri
Et forbruk på 14 kw/100 km høres ikke veldig realistisk ut. Tror vi skal være fornøyd med en rekkevidde på 5-600 km
Enig i at 140 wh/km i wltp-forbruk er noe lavt. Wltp forbrukpp EQC er 234 wh/km og da er wltp 38,9 mil.
Dersom EQS skal ha wltp på 70 mil og forbruket skal være rundt 180-200 wh/km må batteriet være 130-140kwh.
Kanskje blir vi overrasket over batteristørrelsen? Er tross alt en S-klasse. Den bør gi noe mer enn andre mer normale store elbiler. Så det vil vel si at de har enten lavere wltp-forbruk pga supereffektivt karosseri og 2 trinnsgirkasse eller et større batteri med mer kwh enn de har gått ut med rykter om. Jeg tipper en kombinasjon.
Personfrakteren MB EQV har allerede 100 kWh batteri, det vil være litt rart om ikke EQS-klasse har enda større batteri. Jeg tipper 110-135kwh netto batteri.
Gode spesifikasjoner :+1:
Ikke utenkelig med 70mil med 100kw/t batteri på denne.
Kjører EQC greit ned i 17kw/100km forbruk på fin sommer landevei kjøring. (470km) Foto: Tur fra Evenes til Vesterålen i høst 17,2
EQS er lavere, mer aerodynamisk og med siste og beste teknologi fra Mercedes. Har god tro på at dette blir en meget bra bil fra Mercedes :)
Jeg har snittforbruk på vår EQC fra den var ny i oktober til nå på rundt 274 wh/km. Ca 4500km kjørt nå.
Men kjører da mye 130 i 110 sonene og det har vært voldsomt med plaskeregnvær og sludd og snø siste 5-6 uker og jeg står dessuten en del på «tomgang» og har en del bykjøring til vanlig.
Forsiktig landeveiskjøring med mye 70-80 går nok ned til dine nivåer ja. Har liten erfaring med sommerkjøring foreløpig, men med mye 120-130 tur retur oslo-larvik ble det vel rundt 235 wh/km. Men nå kjører jeg ikke spesielt økonomisk og ser ikke på forbruket noe særlig før jeg har kommet frem.
Dersom EQS klarer over 500km i motorveishastigheter på 130km/t er jeg fornøyd nok til å bytte ut min S 500 4matic coupe. Den klarer 65-70 mil på en tank i slike hastigheter, selv med 456hk turbo V8. Men hvis ikie venter jeg litt og kjøper en billigere elbil. Kanskje BMW i4.
Wltp på 700 km men reelt sett 550-600 km er vel realistisk fra 100 kWh netto batteri.
Siste utgave Model S LR+ har visst 650 km oppgitt i displayet, og rapporter om 1,8 kWh/mil forbruk nå på vinteren dukker opp.
Men hvordan kjører folk når de oppnår så lave forbrukstall? Har aldri sett det selv i egolfen vi hadde. Selv liker jeg å aksellerere litt og å ligge litt over på motorveier.
Sitat fra: Carboy på mandag 04. januar 2021, klokken 23:13
Men hvordan kjører folk når de oppnår så lave forbrukstall? Har aldri sett det selv i egolfen vi hadde. Selv liker jeg å aksellerere litt og å ligge litt over på motorveier.
Hvordan tror du de kjører? ::)
Sitat fra: Carboy på mandag 04. januar 2021, klokken 23:13
Men hvordan kjører folk når de oppnår så lave forbrukstall? Har aldri sett det selv i egolfen vi hadde. Selv liker jeg å aksellerere litt og å ligge litt over på motorveier.
Det er jo en utkant av Norge som ikke er en del av "Øst-Landet". På den 400 mil høye utkanten er motorvei noe som er 11km, hvor lengre strekk kun kan nytes i sommerferie til Øst-Landet. Og når det først bygges lange undersjøiske tunneler, som er helt bene, med 2 felt hver vei, så settes fartsgrensen til 80km/t, og det monteres 89 kameraer hver kilometer. Ved den minste katt i kjørebanen så stenges hele tunnelen i flere timer til katten er fanget, eller som regel løpt ut av egen kjedsomhet, da det tar så lang tid å få ut folk til å arrestere katten. Dersom mennesker kjører i 92km/t så blir de arrestert og puttet i trekasser med luftehull, som så katter blir sluppet oppå, for å servere lunsj. Nå har og disse kameraene vist at mange mennesker finner ut at det å kjøre i motsatt kjøreretning virker som det mest fornuftige i mange tilfeller. Det er usikkert hvilken side av fjorden disse sjåførene stammer fra...men poenget er at 130km/t i snittfart over lengre strekninger må vi lenger inn i landet med....
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. januar 2021, klokken 08:27
Det er jo en utkant av Norge som ikke er en del av "Øst-Landet". På den 400 mil høye utkanten er motorvei noe som er 11km, hvor lengre strekk kun kan nytes i sommerferie til Øst-Landet. Og når det først bygges lange undersjøiske tunneler, som er helt bene, med 2 felt hver vei, så settes fartsgrensen til 80km/t, og det monteres 89 kameraer hver kilometer. Ved den minste katt i kjørebanen så stenges hele tunnelen i flere timer til katten er fanget, eller som regel løpt ut av egen kjedsomhet, da det tar så lang tid å få ut folk til å arrestere katten. Dersom mennesker kjører i 92km/t så blir de arrestert og puttet i trekasser med luftehull, som så katter blir sluppet oppå, for å servere lunsj. Nå har og disse kameraene vist at mange mennesker finner ut at det å kjøre i motsatt kjøreretning virker som det mest fornuftige i mange tilfeller. Det er usikkert hvilken side av fjorden disse sjåførene stammer fra...men poenget er at 130km/t i snittfart over lengre strekninger må vi lenger inn i landet med....
Man aner en viss misnøye med veistandard
En vill gjetning sier meg også at du ikke er kattemenneske.......
Det stemmer det :)
For å komme tilbake til EQS som virkelig er en nydelig prototype. Så har de kamuflert den godt.
Var bra å se i en av de siste spionbildene at de hadde eksponert den lekre takbuen.
Om ikke annet blir det da kanskje en pen bil å se på i trafikken
Livestream EQS MB UX. Man ser hekken til EQS i mørket med baklysene, rett og slett griselekkert!
https://www.youtube.com/watch?v=FBLVSxXcTuE
Mer info:
https://blog.mercedes-benz-passion.com/2021/01/eqs-startet-mit-grossen-auto-kino-alle-bilder-zum-mbux-hyperscreen/?fbclid=IwAR24w4H5s_Ul1IBLwi0ltRW7bfx88cJXsznti4AyT2ZeBc95dGe2d-49ghM
Sitat fra: Carboy på torsdag 07. januar 2021, klokken 14:13
Livestream EQS MB UX. Man ser hekken til EQS i mørket med baklysene, rett og slett griselekkert!
https://www.youtube.com/watch?v=FBLVSxXcTuE
Helt enig i at dette ser veldig bra ut. Men jeg kan ikke se om dette er prototypen.
Spolte bare raskt gjennom (uten lyd) for å se bilen. Sier de hvilken utgave det er?
Man ser produksjonsbilen.
Se artikkel her:
https://blog.mercedes-benz-passion.com/2021/01/eqs-startet-mit-grossen-auto-kino-alle-bilder-zum-mbux-hyperscreen/?fbclid=IwAR24w4H5s_Ul1IBLwi0ltRW7bfx88cJXsznti4AyT2ZeBc95dGe2d-49ghM
En ting er sikkert, veldig mange har nok ikke ventet at Mercedes skal komme så langt frem på elbiler. Men med EQS er de nødt til å være best. Hvis man ser bort fra pris på bilen og økonomi med mest bil for pengene etc ved bilvalg (Mercedes er gjerne kvalitet fremfor økonomi), så er det sånn at dersom noe er bedre enn EQS eller S-klasse så er du bedre enn hele Mercedes-Benz.
Kikket igjennom et par av videoene samt bildene nå og kan ikke si jeg ble veldig imponert. Jeg trodde først det var snakk om en sammenhengende stor skjerm, men det er bare en plate med flere skjermer i? Noe av grensesnittet så bra oppgradert ut, mens andre så litt klassisk Mercedes ut. Mulig jeg overså noe, men hvor er Google Maps? Integrerte klienter? Mulighet for å justere størrelse på skjermene? Deler av det jeg så virket bare som en videreutvikling av MBUX jeg har i EQC`en, som forsåvidt er greit nok. Men det er en del mangler og ting jeg nok tilsynelatende vil savne i S-klassens MBUX også.
Størrelsesmessig kunne nok S-klassen vært interessant. Om den får kombikupe-bakluke hadde det vært perfekt, og designet ser ut til å bli veldig bra. Men - jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe meg prismessig litt nedover med tiden, ikke oppover. Jaja. Får se hva den lander på når den kommer :D
Sitat fra: Carboy på torsdag 07. januar 2021, klokken 20:29
Men med EQS er de nødt til å være best. Hvis man ser bort fra pris på bilen ......
Kult om det er produksjonsmodell
Ble positivt overrasket over prisen på EQC så håper de er offensive med EQS også
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. januar 2021, klokken 20:46
Kikket igjennom et par av videoene samt bildene nå og kan ikke si jeg ble veldig imponert. Jeg trodde først det var snakk om en sammenhengende stor skjerm, men det er bare en plate med flere skjermer i? Noe av grensesnittet så bra oppgradert ut, mens andre så litt klassisk Mercedes ut. Mulig jeg overså noe, men hvor er Google Maps? Integrerte klienter? Mulighet for å justere størrelse på skjermene? Deler av det jeg så virket bare som en videreutvikling av MBUX jeg har i EQC`en, som forsåvidt er greit nok. Men det er en del mangler og ting jeg nok tilsynelatende vil savne i S-klassens MBUX også.
Størrelsesmessig kunne nok S-klassen vært interessant. Om den får kombikupe-bakluke hadde det vært perfekt, og designet ser ut til å bli veldig bra. Men - jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe meg prismessig litt nedover med tiden, ikke oppover. Jaja. Får se hva den lander på når den kommer :D
Jeg ble imponert jeg da :-)
Har en 2015 S 500 coupe 4m ved siden av EQC som jeg er meget fornøyd med og kan gjerne bytte den i denne EQS om den fortsetter slik. Vil dog se hele designet først. Er veldig opptatt av at den skal gi meg en usedvanlig wow-følelse som min nåværende S-klasse gir.
Det jeg ikke liker med vår EQC er at de har tatt bort betjeningshjulet, jeg liker det meget godt i S-coupe. I EQS må man like touch screens og håpe at den er responsiv som i en Tesla.
Det er sagt at hyperscreen er ekstrutstyr og at standard er mer lik den nylig lanserte W223 S-klasse som kommer i butikkene i disse dager.
Har hørt at de skal opprette nå før lansering MB sin utgave av et «online update senter» til nye EQS lignende det Tesla har.
Google maps vises ikke ser jeg, men 2017-2018 MB S-klasse har dette, og også den nye W223, så rart om det ikke skulle komme i V297 EQS.
De sier den skal kjøre og være eksklusiv som en ekte S-klasse. Komfort og støydemping i helt ypperste klasse. EQC er stillegående, men den er ikke helt på nivå med min S-klasse coupe og nye S-klasse er enda en anelse bedre i følge prøvekjøringer jeg har sett. I S-klasse hører man f eks ikke at man kjører i vanndammer i regnvær. Det gjør man i den ellers stillegående EQC ;)
Ps: EQS får karosseri med 4 dører og «Model S bakluke». Altså hatchback sedan.
Enkelte steder sies det inntil 700km wltp, men andre steder sies det «minst 700km rekkevidde». Det skal bli spennende å se hele utseendet og alle info om bilen. Det blir andre tøffe konlurrenter som kommer i år, f eks Jaguar XJ electric. Mye spennende for oss som liker komfort, stil og kvalitet fremover, også i elbilverdenen.
...og det er jaggu på tide! "Fornuft" og "ytelse" har altfor lenge fått styre i elbilverden. På tide med "luksus" som parameter også. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om skjermstørrelse (så lenge jeg får carplay er jeg happy!), men stille og godt skrudd sammen i topp materialer? Ja takk!
Sitat fra: Carboy på torsdag 07. januar 2021, klokken 22:57
Det blir andre tøffe konlurrenter som kommer i år, f eks Jaguar XJ electric.
Nå liker jeg Jaguar, men XJ blir vel neppe på nivå med EQS komfort og kvalitetsmessig.
Sitat fra: turfsurf på fredag 08. januar 2021, klokken 07:24
Sitat fra: Carboy på torsdag 07. januar 2021, klokken 22:57
Det blir andre tøffe konlurrenter som kommer i år, f eks Jaguar XJ electric.
Nå liker jeg Jaguar, men XJ blir vel neppe på nivå med EQS komfort og kvalitetsmessig.
Nå er kanskje Jaguar litt av et oddevalg sett til de store luksusmerkene, men jeg mener nok Jaguar XJ lenge har vært på nivå med Audi A8, BMW 7 og Merca S-klass. At Jaguar kanskje ikke har samma nivå på tekniske duppeditter må være, men komfortnivået et nok ikke langt vekke.
Sitat fra: turfsurf på fredag 08. januar 2021, klokken 07:24
Sitat fra: Carboy på torsdag 07. januar 2021, klokken 22:57
Det blir andre tøffe konlurrenter som kommer i år, f eks Jaguar XJ electric.
Nå liker jeg Jaguar, men XJ blir vel neppe på nivå med EQS komfort og kvalitetsmessig.
Er like fan av både Jaguar XJ og Mercedes S-klasse og er veldig spent. Mercedes har vel ligget et hestehode foran på komfort, teknologi og korrekthet med kvalitet og luksus, men eleganse og kombinasjonen sport og komfort og med enda litt mer pertentlighet har ofte Jaguar vært flinkest på. XJ/XK og Jaguarer ellers har gjerne ikke kunnet sammenlignes, litt i likhet med S-klasse/SL. Jeg håper bare at Jaguar klarer seg som bilprodusent i sine utrolig tøffe økonomiske tider oppe i brexit og alt i tillegg til at de har gjort det litt for svakt.
Mercedes-Benz er nødt til å imponere noe helt utrolig med EQS. Nå er det bare å håpe på at batteriet blir større enn de «minimum 100kWh» de snakker om i prototypen, som egentlig kjennes «litt 2019 Tesla»aktig størrelse. Bør være 115-130.
Har sett en Mercedes- lanseringsplan som stemmer med EQA og en del annet og i følge den kan det være 27.april som er dato man kan bestille EQS. Det betyr gjerne lansering like i forkant.
BMW i7 får 120kWh batteri og mulighet for en modell med 80 kWh også. Det betyr ar EQS må ha mulighet for 120kWh for å holde tritt med BMW. Jeg tror EQS kommer som standard med 100kWh batteri og at man kan velge et større batteri som option. Vi får se 8)
Lite substansielt, men mindre maskeringer. Nå ser den ganske så produksjonsklar ut.
https://www.motor1.com/news/486994/2022-mercedes-eqs-less-camo-spy/
Hmmm.... Får inntrykk av kombikupe bakluke? Om denne ikke blir ren sedan spørs det vel faktisk om ikke jeg må prate litt med min selger om denne :) Og jeg som forsøker å bytte meg nedover i pris.....
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. februar 2021, klokken 21:19
Hmmm.... Får inntrykk av kombikupe bakluke? Om denne ikke blir ren sedan spørs det vel faktisk om ikke jeg må prate litt med min selger om denne :) Og jeg som forsøker å bytte meg nedover i pris.....
Ja stemmer, gamle spionbilder viser at den er combi.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. februar 2021, klokken 21:19
Hmmm.... Får inntrykk av kombikupe bakluke? Om denne ikke blir ren sedan spørs det vel faktisk om ikke jeg må prate litt med min selger om denne :) Og jeg som forsøker å bytte meg nedover i pris.....
Enig. Men EQS kan jo være et relativt gunstig kjøp hvis den leveres før det innføres mva.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. februar 2021, klokken 21:19
Hmmm.... Får inntrykk av kombikupe bakluke? Om denne ikke blir ren sedan spørs det vel faktisk om ikke jeg må prate litt med min selger om denne :) Og jeg som forsøker å bytte meg nedover i pris.....
Jeg har snakket med min selger og han turte å si at de antok en helt ok utstyrt EQS ville komme på mellom kr 1,2 til 1,3 mill uten at han ville binde seg til det. Om den får 120kWh batteri må det vurderes.
Og ja, det har vært kjent en god stund at EQS får liftback bakluke, så det er jeg sikker på. Mens EQE blir en tradisjonell sedan.
Denne hadde jeg misset. Virker som de fortsetter lanseringen. Kunne spart seg for det intelligente regeneringsgreiene etter min smak. Rammeløse dører hvertfall. Skifter krefter mellom f/b motor.
https://youtu.be/qhUTVtUAml8
Interiør teaser.
https://mercedes-world.com/eq/mercedes-benz-eqs-interior-design-teaser
I denne artikkelen avslører de 108kWh batteri størrelse i EQS. Så får vi håpe det som vanlig er oppgitt netto batteri-størrelse. Lade 0-80% skal gå på under 20 minutter med ideelle temperaturer.
https://www.carwow.co.uk/mercedes/news/4267/mercedes-eqs-price-specs-release-date?fbclid=IwAR2IR4p8ptEQAaSwBvuwrDVGCk7Tw9YjzqS_Fx3-UlZoY7EsNIbSgVlFgyA
Bekreftelse av 108 kWh hos tyskerne. Men en cut-away hinter om ingen frunk. Se også video #3 Unexpected beauty om lading på Youtube, lite plass foran. Men de jobber med lading uten app "connected charge" eller hva det kalles.
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/mercedes-eqs-2021-infos-elektrische-s-klasse-reichweite-700-km-108-kwh-batterie/
Mer detaljert info om batteriene
https://insideevs.com/news/496439/mercedes-starts-production-battery-systems-eqs/
Skal vi tippe at Mercedes gjør som BMW og går for fast panser/frunk som ikke kan åpnes? Akkurat det rommet er veldig praktisk til ladekabler.
Spørsmålet er om man kanskje har tenkt å ha ladekabel eller ikke på EQS. Jeg vet at Rolls-Royce har ventet med elbil til de kan oppfylle sitt krav om ledningsfrihet foruten hurtigladestasjoner. Men skal EQS introdusere hjemme-induksjonslading som ekstrautstyr, eller er dette for tidlig?
En S-klasse skal jo alltid komme med noe nytt.
Ser ikke bort fra at den kan være forberedt for induksjonslading (slik visstnok e-tron også er). Men at den ikke har støtte for type 2 AC kontakt er jo utenkelig. Med 70 mil rekkevidde er kanskje ikke tilgjengeligheten til AC ladekabler det mest kritiske. Om den ligger i en frunk eller i bagasjerommet er uvesentlig slik jeg ser det. Har ikke noe i mot frunk, men har heller aldri savnet det.
Jeg har hatt, i3 med frunk, e-tron med frunk og nå en EQC uten frunk. Forskjellen er kun hvis man rygger inn på en plass der laderen sitter f eks på en stolpe fremme. Da er det kjekt å kunne laste kabel rett inn i fronten uavhengig av hva som ligger i bagasjerommet og uten å gå rundt bilen. Ikke noe stort problem og uansett er løsningen på «panseret» idiotisk da man må åpne innenfra og skitne til hendende og grabbe tak i og lete etter den tappen som åpner siste låsen. Det geniale hadde vært om det kunne åpnes som bagasjerommet bak. Automatisk. Men enig - det er ikke spesielt viktig. Bare ekstra kjekt.
Jeg har hatt tre biler med frunk og nå en uten. For mitt behov er frunken grei å ha, men påvirker på ingen måte kjøp av bil. De fleste jeg besøker nå har kabel hengende klar, og jeg har selv kabel hengende klar både hjemme og på hytta. Kabelen fra bilen brukes bare et par ganger i året, så det ville vært veldig dumt av meg å avskrive en bil fordi det er bittelitt enklere å finne den i frunk (forutsatt god frunk løsning) på de turene. Vet jeg at jeg må lade med nødladeren uten å ta ut bagasje flytter jeg den bare i forkant. Avskriver ikke en hel bil for noen sekunder i året.
Må man gateparkere hver dag, ta ut/inn kabel ukentlig og har en veldig god frunk-løsning som styres fra nøkkel (gjerne elektrisk) ser jeg at det kan være greiere. Men med mindre en har ettermontert el åpning har vel alle manuell åpning og lukking av panser, noen har sågar doble luker som gjør det enda mer knotete, pluss spak i fotbrønn istedenfor nøkkelstyrt. Da blir plutselig en fordel i praksis en ulempe sammenlignet med å bare legge kabelen i bagasjerommet.
Jeg bruker ladekabler så sjelden at det er greit å ha en egen låsbar frunk med kabler og spylevæske. Frigjør plass til bagasje andre steder. Forøvrig er all ekstra plass til bagasje et pluss, men ikke en showstopper.
15. april får vi se kjerra. Spent på om de leverer et 81 kWh-batteri også. Det snakkes om 12 moduler = 108 kWh = 700 km for £80.000/960.000 NOK (inkl engelsk mva?) 25% mindre batteri, med 540 km range ville vært ok i min bok - spesielt hvis det ble 25% billigere.
Da er det video fra Autogeful
https://youtu.be/80_MrAMc4mg
Lekkert interiør med hyperscreen, definitivt must have. Men dyrt sies det.
Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. mars 2021, klokken 01:20
Da er det video fra Autogeful
https://youtu.be/80_MrAMc4mg
Lekkert interiør med hyperscreen, definitivt must have. Men dyrt sies det.
Uenig i at det er must have. Men det kan kanskje være annenhånds bruktbilkjøperen tenker slik? Han som egentlig bestemmer over utstyret 1. eier må velge...
Men lekkert er det. Uten hyperscreen slipper man midtkonsollbetjeningsknapper. Og man kan velge dashbord trim med mye spennende ulike varianter. Så dersom hyperscreen koster 70-100.000 er det ikke et selvsagt valg spør du meg. Koster den 30-50.000 kan man vurdere det.
Nærmer seg lansering nå og det skal bli fint å se eksteriøret så man vet om mam har lyst på en eller ikke. De skryter av verdens laveste cd-verdier og at den er verdens mest aerodynamiske sedan noensinne.
De viser også detaljer i fronten, blant annet lysene og grillen. Jeg synes det er lekkert, selv om det er litt glorete også ;)
Her er ideen bak eksteriøret forklart.
https://www.youtube.com/watch?v=a8QsXzKf6Lc
Noterer meg at ca 3:24 vises standard dashboard i bakgrunnen. Det ser bra ut også. Det blir mye blank svart med hyperUX.
Ser ut som baksetet ikke er optimalt utformet for 3 pers. Litt overrasket over den lille kardangtunnelen, men den er så liten at det ikke betyr noe.
Sitat fra: daktari på søndag 28. mars 2021, klokken 12:09
Noterer meg at ca 3:24 vises standard dashboard i bakgrunnen. Det ser bra ut også. Det blir mye blank svart med hyperUX.
Men ser det ikke dessverre litt ettermontert ut, der man fortsatt har «hyperscreen-lignende dashbord» bare dashbordtrim i stedet og så har de bare satt inn systemet fra W223 oppå der? Må nok tenke litt hva jeg synes er finest. Og se an prisen på hyperscreen.
Finner bare at de sier standard skjerm blir lik. S klasse (de viser denne flere steder i filmen)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210328/a81af59553db130df11b01ec1c8fc780.jpg)
Smak er individuell, men dette maaaaange hakk under hyperscreen. Ser dog godt poenget med mye blank sort flate. Dette er uansett en bil som må støvtørkes hver dag og fingeravtrykk fjernes fortløpende.
Jeg er nok ikke nybilkunde på denne og ville definitivt ikke kjøpt en uten hyperscreen brukt.
Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. mars 2021, klokken 12:25
Finner bare at de sier standard skjerm blir lik. S klasse (de viser denne flere steder i filmen)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210328/a81af59553db130df11b01ec1c8fc780.jpg)
Smak er individuell, men dette maaaaange hakk under hyperscreen. Ser dog godt poenget med mye blank sort flate. Dette er uansett en bil som må støvtørkes hver dag og fingeravtrykk fjernes fortløpende.
Jeg er nok ikke nybilkunde på denne og ville definitivt ikke kjøpt en uten hyperscreen brukt.
Det er nok fort den som skal kjøpe bilen brukt som bestemmer de flestes valg. Hyperscreen er nok av mange å regne som en del av selve poenget med EQS.
Har selv fått prøvekjøre en S 400d w223 nyeste S-klasse. Skjermene var det jeg likte minst, men det fungerer helt ok. Kjører til daglig en 4wd S 500 coupe i dag og kan sånn sett sammenligne direkte. Coupe er litt stivere og mer sporty enn sedanen i understell riktignok. Komforten i w223 er løftet enda et hakk eller to videre over w222 sedan. Merker spesielt bevegelsene mellom bakaksling og frontaksling at de takles bedre. Bakhjulsstyring er rett og slett overraskende genialt. Det må jeg ha. Den er enda litt mer stillegående enn forgjengeren uten at forskjellen er mer enn merkbar. Setene er i alle fall ikke dårligere enn forgjengeren. Men der merket jeg ikke noe forskjell. Svært gode begge to. Men massasjeprogrammene har et helt nytt nivå. Med vibrasjoner og masse tech.
Skal jeg kritisere S-klasse må det være skjermen i midtkonsollen som jeg synes er fjollete-hypermoderne. Da kan den kanskje like greit være hyperscreen. Så må man vel bare «take it or leave it» og vende seg til det og si at sånn er det bare i hightech elbilverden.
Det viktigste for meg er derfor at de ikke strammer den for mye opp og dermed gir avkall på den helt utrolig nydelige fjæringskomforten, men de må gjerne stive opp bittelitt og legge til litt mer sporty egenskaper, slik de har i S-klasse coupe. Og det er ikke utenkelig at de har stivet opp EQS med tanke på sannsynlig betydelig økt vekt vs standard s-klasse pga 108kwh batteriet.
Tror nok dette blir markedets klart beste elbil, og det må den være. Er jo en EQS!
En liten detalj er at jeg som liker lyst interiør og sort ratt ikke ser ut til å få denne kombinasjonen lenger. Velger man lyst interiør må man ha lyst ratt også. I alle fall på S-klasse konfigurasjon. AMG rattet er riktignok veldig stilig.
Spekket opp en S 400d på Mercedes og med mitt utstyr får jeg ca 480.000 i ekstrautstyr. Uten mva vil det nok være litt lavere pris, men så må man vel regne en del for denne hyperscreen skjermen og kanskje oppgradert high end burmester. I w223 koster high end burmester over 70.000. Vi får se over pakker etc når det kommer nærmere bestillingsdato.
Spent på å se prisen på denne! Og om Mercedes har klart å løfte kvaliteten på infotainment med eksempelvis Google maps. På videoen så det ved første øyekast ut som de har fortsatt med det smått elendige kartopplegget de bruker i andre biler.
Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. mars 2021, klokken 12:25
Finner bare at de sier standard skjerm blir lik. S klasse (de viser denne flere steder i filmen)
Smak er individuell, men dette maaaaange hakk under hyperscreen. Ser dog godt poenget med mye blank sort flate. Dette er uansett en bil som må støvtørkes hver dag og fingeravtrykk fjernes fortløpende.
Enig i dette, håper de ikke bare smeller inn S-klasse dashboard uten hyperscreen. Det ser rett og slett jalla ut i mine øyne.
Rekkevidden er nå annonsert. Hele 770km faktisk. Det betyr forbruk under 1,5kWh/mil med 108kWh batteri.
https://insideevs.com/news/498035/mercedes-eqs-range-770-km-wltp/
Dermed er Mercedes første bilmerke som kommer med en elbil med lengre rekkevidde enn den Model S som går lengst siden Tesla kom på markedet. Plaid+ er jo forsinket til 2022 og når den kommer i august 2021 blir dette trolig rekkeviddevinneren. I alle fall ikke langt unna.
Det mest spennende er vel rekkevidden i høy motorveishastighet og kanskje hva den klarer vinterstid. Da er vel kanskje EPA-tallene mer spennende?
Det blir nok ikke WLTP-forbruk under 15 kWh/100 km, da dette inkluderer ladetap. EQA til sammenligning, har forbruk 17,7 og rekkevidde 426, dvs forbruk fra vegg på 75,4 kWh, dvs 113% av netto (66,5 kWh). De 13% ekstra er ladetap (som skal regnes inn i WLTP-forbruk).
Sitat fra: Orbit på onsdag 31. mars 2021, klokken 23:27
Det blir nok ikke WLTP-forbruk under 15 kWh/100 km, da dette inkluderer ladetap. EQA til sammenligning, har forbruk 17,7 og rekkevidde 426, dvs forbruk fra vegg på 75,4 kWh, dvs 113% av netto (66,5 kWh). De 13% ekstra er ladetap (som skal regnes inn i WLTP-forbruk).
Jeg tenker vi kan regne med et forbruk på EQS som er ganske tilsvarende de nyeste Model S. I så fall forklarer det den gode rekkevidden.
Sitat fra: Carboy på onsdag 31. mars 2021, klokken 21:17
Rekkevidden er nå annonsert. Hele 770km faktisk. Det betyr forbruk under 1,5kWh/mil med 108kWh batteri.
Nå begynner det å ligne noe. 80 mil WLTP er omtrent der jeg ønsker det skal ligge for biler som skal brukes på langtur. Da funker for det meste av bruk utenom de som skal krysse Europa.
Da holder det med en ladestopp om dagen for de lengre turene, og for de aller fleste bare lading om natten.
770 km rekkevidde høres jo lovende ut, spørsmålet er jo om de er optimistiske (som Tesla f.eks) eller konservative (som Porsche f.eks).
Hvis de har fått til effektivt drivverk og er den bilen med lavest luftmotstand så vil jo det være best for motorvei også.
Her er det en del detaljer og kjøreinntrykk.
https://blog.mercedes-benz-passion.com/2021/04/erster-eindruck-vom-eqs-mitfahrt-im-kuenftigen-luxus-elektroauto-von-mercedes/?fbclid=IwAR0j1nAobfkd1Fl5aKYLxX4iN_iTK5z1-bri529qDHUkp58wf_URRbr_XYE
Skuffende med 2 ladinger på 690km tur? Eller er det bare navigasjonen som er innstillt på raskest mulig?
Hvis den går 400km fra 94-0 på autobahnfart der en EQC lanskje ville gjort 24-25 mil er det jo likevel ikke så ille kanskje. De bekrefter netto 90kWh og netto 107,8 kWh batteri.
De oppgir 7 timer inkl 36 min lading på 690 km. Så ca 100 km/t snittfart inkl. lading er jo en god del høyere hastighet enn Motors sommertest.
Men kanskje det var 90 kWh-batteriet som kalles EQS 580?
Sitat fra: daktari på lørdag 03. april 2021, klokken 09:50
Men kanskje det var 90 kWh-batteriet som kalles EQS 580?
Nei. 90kwh og 330 hk og RWD heter EQS400.
Og den store pakka har 113 kWh brutto og 107,8 netto!
https://insideevs.com/news/498572/virtual-ride-mercedes-eqs-sedan/
Sitat fra: daktari på lørdag 03. april 2021, klokken 10:18
Og den store pakka har 113 kWh brutto og 107,8 netto!
https://insideevs.com/news/498572/virtual-ride-mercedes-eqs-sedan/
Daktari :+1: takker for lenken. Ja, dette blir en veldig fin elbil. Gleder meg til denne kommer.
Norsk artikkel.
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2021/04/03/7651319/mercedes-eqs-rekkevidde-og-batteri
Vekt rundt 2,4 tonn. Ikke så altfor ille det for en komfortabel cruiser.
I følge den norske artikkelen er det rwd utgaven som greier 770km. Blir kanskje 700 da på 4matic.
Sitat fra: daktari på lørdag 03. april 2021, klokken 10:18
Og den store pakka har 113 kWh brutto og 107,8 netto!
https://insideevs.com/news/498572/virtual-ride-mercedes-eqs-sedan/
Denne videoen var veldig morsom å se.
Man ser at det er ca 75% batteri og 515km på gom. Det lover jo veldig mye bedre enn den andre artikkelen, som trolig var for autobahn bruk.
Det store 100% tegnet til venstre ser man er til effekt/power. Når han demonstrerer elbillyden så ser man at den bruker powerskalaen.
Man ser dessverre også hvor mye hyperscreen er utsatt for blending i sollys. Men det går vel an å leve med?
Denne bilen blir 5,21 meter lang! Det er større enn de fleste liker så denne får nok litt mer verditap enn en «vanlig bil» i beste S-klasse stil. Spent på prisen. Den blir nok ikke akkurat rimelig som 580 4matic med nødvendig utstyr. Men det blir en duvende komfortabel stor enbue-designet elektrisk nytelse. Med bakakselstyring er den håndterbar. Men dette er nok ikke en bil for alle. Her er det nok mye presence og tilstedeværelse i designet. Mer enn det ser ut til på bilder.
Regjeringen bruker jo i dag både S-klasse og BMW 7-serie, så her bør minst klima- og miljøministeren vurdere EQS. Men de må kanskje ha «light armor»-utgavene og de er nok ikke klare ennå.
Ellers må jeg si at dette er en flott bil. Blir nok å bytte ut BMW 740 med denne. BMWs nye haikjeft-grill ødelegger ellers flotte biler. EQS er penere enn dagens S-klasse, særlig fronten.
Nå begynner det å dukke opp videoer. Koffertrom vist, dB i 120 og 150 m.m. fra denne kisen: https://www.youtube.com/watch?v=csdlHuUTrds
Drømmebil dette :) Ikke helt ferdig sw, savner google maps og en del refleksjoner på dash.
Men alt i alt et godt alternativ! Å dra på langtur i denne blir nok rimelig behagelig, så jeg er spent på hvor de norske prisene lander med rabatt.....
Flere enn meg som synes infotainment så en smule laggete ut?
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 11:32
Å dra på langtur i denne blir nok rimelig behagelig, så jeg er spent på hvor de norske prisene lander med rabatt.....
Noen som tror billigste versjon starter under 1 mill?
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 14:27
Flere enn meg som synes infotainment så en smule laggete ut?
Det tar jeg lett hver dag med det lydnivået denne har i 120 og 150! Men nei, så ikke det.
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 14:28
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 11:32
Å dra på langtur i denne blir nok rimelig behagelig, så jeg er spent på hvor de norske prisene lander med rabatt.....
Noen som tror billigste versjon starter under 1 mill?
vanskelig å si, den minste med 90 kWh og RWD, stålfjærer og vanlig interiør burde jo teknisk sett ikke bli så kostbar, omtrent på EQC-nivå. Men det er et spørsmål om markedsposisjonering. Jeg vil kanskje tro og håpe at den blir billigere enn en RWD Taycan med lille batteriet, men ganske tett på den. Ca 750-800 basispris. Så kan man skreddersy all mulig luksus for 300k på toppen.
Mer in "depth" video av bilen
https://www.youtube.com/watch?v=wUqZQTp_gpI
Sitat fra: daktari på mandag 12. april 2021, klokken 11:22
Nå begynner det å dukke opp videoer. Koffertrom vist, dB i 120 og 150 m.m. fra denne kisen: https://www.youtube.com/watch?v=csdlHuUTrds
Noen som er bedre enn meg i tysk som kan si hva han sa når han lå i 150 og det kom en Model 3 bakfra som virket å ville forbi?
Tror han snakket om forbruk, han var ferdig med db målingen.
Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. april 2021, klokken 18:50
Sitat fra: daktari på mandag 12. april 2021, klokken 11:22
Nå begynner det å dukke opp videoer. Koffertrom vist, dB i 120 og 150 m.m. fra denne kisen: https://www.youtube.com/watch?v=csdlHuUTrds
Noen som er bedre enn meg i tysk som kan si hva han sa når han lå i 150 og det kom en Model 3 bakfra som virket å ville forbi?
Tror han snakket om forbruk, han var ferdig med db målingen.
nå we ikke jeg så stødig i tysk, men tror det handlet om at også elbiler må forventes å holde høy fart på autobahn, man ikke kjøpe en S-klasse til € 130k og kjøre i høyrefila. Men mange vil kritisere ham for å kjøre for fort og bruke for mye rekkevidde, men sånn må det bli. Så er det endel om aks som er kjempebra fra også fra 100 og opp, at S Plaid vil nok bli raskere men ikke den fantastiske lyddemping 71 dB i 150 og komforten. Ikke noe konkret om rekkevidde eller forbruk.
Sitat fra: daktari på mandag 12. april 2021, klokken 19:40
Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. april 2021, klokken 18:50
Sitat fra: daktari på mandag 12. april 2021, klokken 11:22
Nå begynner det å dukke opp videoer. Koffertrom vist, dB i 120 og 150 m.m. fra denne kisen: https://www.youtube.com/watch?v=csdlHuUTrds
Noen som er bedre enn meg i tysk som kan si hva han sa når han lå i 150 og det kom en Model 3 bakfra som virket å ville forbi?
Tror han snakket om forbruk, han var ferdig med db målingen.
nå we ikke jeg så stødig i tysk, men tror det handlet om at også elbiler må forventes å holde høy fart på autobahn, man ikke kjøpe en S-klasse til € 130k og kjøre i høyrefila. Men mange vil kritisere ham for å kjøre for fort og bruke for mye rekkevidde, men sånn må det bli. Så er det endel om aks som er kjempebra fra også fra 100 og opp, at S Plaid vil nok bli raskere men ikke den fantastiske lyddemping 71 dB i 150 og komforten. Ikke noe konkret om rekkevidde eller forbruk.
Takk
Er forøvrig enig i at elbiler kan holde høy fart, (btw 150 er jo ikke veldig fort heller på visse deler av autobahn) spesielt aerodynamiske med stort batteri.
Rundt regnet blir det jo 480km rekkevidde ut fra hans forbruk med snittfart 116km/t. Det er jo bedre enn Model S long range. En annen tysk youtube-dude har regnet ut rekkevidden ved jevn kjøring i flere ulike hastigheter, men han tar ikke med temperatur.
100km/t: 704km
120km/t: 572km (teslabjørn har til sammenligning testet i 120km/t i varm sommertemp: Taycan 4S til 425km og Model S LR raven 475km, EQC 400: 296km)
140km/t: 469km
160km/t: 389km
180km/t: 325km
200km/t: 275km
Dette er vel et utgangspunkt. Og han sim testet snitt på 116km/t sa han holdt mye 130-150 og fikk ca utregnet rekkevidde på 481km. Da i tysk vinter type 1,5 til 4 plussgrader og 21 tommers vinterhjul. Så det er meget bra. I tillegg ser vi ladelurven.
I 2 plussgrader lader den med sine store 107,8 kWh batteri fra 8-60% på 22 min og 8-80% på 32 min. 8-90% tar 40 min og 8-100% 49 minutter. Det er svært høy snitthastighet og trolig bedre enn alle andre elbiler selv om peak ikke er høyest (208kw ved rundt 30-35%).
Så må man ha i bakhodet at biler som EQC 400 og E-tron 55 med SOC (state of charge) på 100% vil rekkeviddemessig tilsvare en EQS med stort batteri på kanskje rundt regnet SOC 55-58% batteri.
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 14:28
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 11:32
Å dra på langtur i denne blir nok rimelig behagelig, så jeg er spent på hvor de norske prisene lander med rabatt.....
Noen som tror billigste versjon starter under 1 mill?
Det må den garantert når Taycan Cross Turismo med 93 kwh batteri, luftfjæring og AWD koster 840K.
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 13. april 2021, klokken 09:12
Det må den garantert når Taycan Cross Turismo med 93 kwh batteri, luftfjæring og AWD koster 840K.
Skjønner at man kan vurdere disse opp mot hverandre, men det er vel biler i to forskjellige klasser? Prising blir vel først og fremst gjort mot direkte konkurrenter (som vel ikke finnes enda), utenom i fossilverdenen.
Edit: glemte Lucid Air, den er vel i samme klasse.
Men klart, med RWD og lite batteri bør den komme godt under millionen i startpris.
Voldsomt snasen bil. Ville nok ikke hatt denne uten luftfjæring for å komme over fartshumper, ferger, p-hus og andre bratte kanter. Ganske imponerende ladehastighet, særlig når man tar rekkevidden i betraktning. Her er lading en kjølig tysk vårdag fra samme mann som liket til over, CarManiac; https://youtu.be/csdlHuUTrds?t=2168
Man får en god titt på bagasjerom og interiør hos Fully Charged også. https://www.youtube.com/watch?v=OKmEQuRAg9M Spent på om den ligner mer på prototypen uten forkledning. Slett ikke sikker på at den er så kantete under folien.
Sitat fra: Carboy på tirsdag 13. april 2021, klokken 07:40
Rundt regnet blir det jo 480km rekkevidde ut fra hans forbruk med snittfart 116km/t. Det er jo bedre enn Model S long range. En annen tysk youtube-dude har regnet ut rekkevidden ved jevn kjøring i flere ulike hastigheter, men han tar ikke med temperatur.
100km/t: 704km
120km/t: 572km (teslabjørn har til sammenligning testet i 120km/t i varm sommertemp: Taycan 4S til 425km og Model S LR raven 475km, EQC 400: 296km)
140km/t: 469km
160km/t: 389km
180km/t: 325km
200km/t: 275km
Dette er vel et utgangspunkt. Og han sim testet snitt på 116km/t sa han holdt mye 130-150 og fikk ca utregnet rekkevidde på 481km. Da i tysk vinter type 1,5 til 4 plussgrader og 21 tommers vinterhjul. Så det er meget bra. I tillegg ser vi ladelurven.
I 2 plussgrader lader den med sine store 107,8 kWh batteri fra 8-60% på 22 min og 8-80% på 32 min. 8-90% tar 40 min og 8-100% 49 minutter. Det er svært høy snitthastighet og trolig bedre enn alle andre elbiler selv om peak ikke er høyest (208kw ved rundt 30-35%).
Så må man ha i bakhodet at biler som EQC 400 og E-tron 55 med SOC (state of charge) på 100% vil rekkeviddemessig tilsvare en EQS med stort batteri på kanskje rundt regnet SOC 55-58% batteri.
Teoretisk beregnet 1000 km test: Utfra disse dataene vil man kunne komme hele 464 km på 4 timer med 116 km/t snitt før første lading. Lade ca 40 min og kommer fra 15% til ca 90%. Kjører 4 timer til for totalt 920 km, lader så 10 min og kjører siste 80 km på 40 minutter. Da får jeg sum 9 t 30 m. Ved å øke marsjfarten noe kan man kanskje krype under, men da må man kjøre i DK eller D.
Som referanse: Dagens model S LR Raven kjørt i 14C i Norge brukte 09:50, mens en Kia PHEV brukte 9:25 iflg TB.
Jeg tipper rundt 9:20 på 1000km challenge med teslabjørn. Spørsmålet er om den faktisk kan kjøres enda litt fortere på sommeren. Over 500km rekkevidde i jevn 130km/t er ganske bra. Og med den ladehastigheten kan det være man klarer seg med to ladinger til 60% på slutten. Altså ca 50 min lading.
Er det sannsynlig at EQS kommer med to tone lakk? Så akkurat Robert Llewlyn vise bildet av prototype opp mot den blå camofolierte og bare lakken utgjør stor forskjell.
Lansering her Kl 18.00: https://www.youtube.com/watch?v=AyOW4kazy54
Gud bedre for en lekker bil.
Var vel overraskende med 610 liters bagasjerom og stor bakluke :+1:
Så ut som den kunne bli levert med 2-tone lakk også som konseptet.
Æsj. Ser ut som jeg må be om pristilbud.
Ah! Elektriske dører :) *hjerte-emoji*
EQS ser virkelig bra ut! Også fra et "elbil-perspektiv".
Pressebilde er med totonelakk.
Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 18:22
Så ut som den kunne bli levert med 2-tone lakk også som konseptet.
Stemmer men ikke helt lik i detaljer
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210415/a6e31873b0614ff3732dabcfb4260261.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210415/33b98b261f74f16d9386851b6b80ec08.jpg)
Synes buen på sølvfarge og overgangen til forskjerm er et litt rart valg på produksjonsmodellen.
Men hadde gjerne tatt en om jeg hadde råd.
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. april 2021, klokken 18:38
Æsj. Ser ut som jeg må be om pristilbud.
Ditto
Sitat fra: elektro på tirsdag 13. april 2021, klokken 11:25
Voldsomt snasen bil. Ville nok ikke hatt denne uten luftfjæring for å komme over fartshumper, ferger, p-hus og andre bratte kanter.
SNIP
Litt voldsomt krav at luftfjærer skal ta deg over ferger og p-hus. Bratte kanter og fartshumper er litt mer forståelig, men jammen ikke veldig sammenlignbart...
:o
Dog, denne ble vakker, og langt mer lik prototypen enn jeg i mine villeste fantasier hadde turt å håpe på. Den var rett og slett smekker. Kunne riktignok tenkt meg noe mindre bling og blank svart plastikk, men er tydeligvis ikke meg de tekkes med det.
Jeg synes dette krever litt tilvenning. Er det bare jeg som ble litt skuffet?
Man får sikkert et annet inntrykk real life og i rett farger osv.
Bilen er fantastisk, men håper designet er det også. Synes det korte panseret foran er litt snodig og den store buen litt uvant. I tillegg blir buen under baklysstripen litt «sur».
Jeg har pre-kontrakt og var ganske klar, men ble litt i tvil nå. Må nok se den live først og da er det sikkert moms. Så da avventer jeg litt og kjører S-klasse V8 litt til.
Skulle ikke priser og konfigurator komme også?
Sitat fra: Carboy på fredag 16. april 2021, klokken 06:47
Skulle ikke priser og konfigurator komme også?
I følge en annen tråd så kommer disse mye senere. Litt skuffende.
Edit; fant posting
Sitat fra: Trond.m på torsdag 15. april 2021, klokken 20:23
Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 19:55
Ingen som har funnet priser enda?
Selgeren min viste til informasjon fra importør om at priser først blir tilgjengelig i juni
Tror neppe man får en fornuftig utstyrt bil under 1,1-1,2 mill, men håper likevel jeg blir positivt overrasket.
Sitat fra: Carboy på fredag 16. april 2021, klokken 06:47
Bilen er fantastisk, men håper designet er det også. Synes det korte panseret foran er litt snodig og den store buen litt uvant. I tillegg blir buen under baklysstripen litt «sur».
Det er vel mange elbiler som går denne veien. F.eks I-Pace har jo og slik cab-forward design. Langt panser blir jo bare tåpelig med elbiler. Blir vel en overgangsperiode. Etter hvert vil "langt-panser" biler se gammeldagse ut.
Sitat
Etter hvert vil "langt-panser" biler se gammeldagse ut.
Godt poeng :+1:
Langt panser er stil, og stil går aldri av moten.
Men stil kan endres selvsagt. Mitt største ankepunkt mot cab forward design er at bilen ser veldig forhjulsdrift-basert ut.
@carboy
Da blir E-tron GT et alternativ ?
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 17. april 2021, klokken 00:15
@carboy
Da blir E-tron GT et alternativ ?
Nei, den falt dessverre heller ikke helt i smak og de har altfor kort range. Liker Taycan bedre av de «tvillingene», men de har for kort range. Alternativet er rett og slett å fortsette å kose meg med bensinbilene. Vi har jo en EQC primært som konebil så vi får elbilfordelene/kjørt miljøvennlig ved behov.
Det er vel bare å håpe på en tøff Jaguar XJ electric?
XJ er angivelig lagt på hylla i denne omgang:
https://www.autoexpress.co.uk/jaguar/xj/107334/electric-jaguar-xj-plans-axed-last-minute
EQS AMG video. Så jo snasen ut... Plaid-konkurrent?
https://www.youtube.com/watch?v=lBlqitjCv08
Sitat fra: daktari på søndag 05. september 2021, klokken 19:38
EQS AMG video. Så jo snasen ut... Plaid-konkurrent?
https://www.youtube.com/watch?v=lBlqitjCv08
0-100 på 3,4 er dog ganske langt fra Plaid med 2,1sek. Men jeg tror nok fortsatt EQS AMG blir en bil av rang når det kommer til autobahnkomfort.
Blir en Model 3 performance utfordrer på 0-100
Sitat fra: daktari på søndag 05. september 2021, klokken 19:38
EQS AMG video. Så jo snasen ut... Plaid-konkurrent?
https://www.youtube.com/watch?v=lBlqitjCv08
Synes den så veldig kul ut.
At de kaller den AMG 53 4matic + betyr et sportslig 4wd system (kan det skrus over til rwd også tro?) og at det er duket for en 63 amg senere med typisk rundt 1000hk for de som skal ha en sånn superlytelse i en komfortabel S-klasse (har selv aldri sett poenget i en komfortbil så lenge det går 0-100 under 4 sekunder er alt av bedre akselerasjon av akademisk interesse for min del).
Min kuleste bil er håndbygget engelsk og gjør 0-100 på 5,2 sekunder og har bensinmotor med selvpustende V12 - den blir nok frakjørt av mange i lyskryss, men herregud for en kjøreopplevelse og kjøreglede med gåsehud ved pådrag og kjøring på svingete veier der man girer seg gjennom motorlyden med rattpaddles.
Begynner å venne meg litt til cab-forward designet og har jo en I-pace selv, der ser designet ganske bra ut i sort med 22 tommere. Har hatt nyeste S-klasse coupe nylig og der så designet egentlig litt cab-forward ut der og. Så er spent på å se EQS i virkeligheten for å gjøre meg opp en mening. Uansett er bilen gigantisk. Det kuleste med S-klasse coupeen jeg hadde var at den var så stor, den gav et skikkelig barskt inntrykk, og så helt lik ut som konsept-bilen. Ikke like rått, men noe av det samme gjør jo I-pace, altså ligner konsept-bilen.
EQS ble dessverre langt unna det helt uteolig kule konsept-designet. Men den kan nok tilvennes og likes etterhvert likevel.
Å ha normal S-klasse blir ikke like futuristisk lenger.