Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Avansert: Batterier og Lading => Emne startet av: pberg på onsdag 24. juli 2019, klokken 23:43

Tittel: 3-fase ladere på 1-fase biler - rekkefølge på faser
Skrevet av: pbergonsdag 24. juli 2019, klokken 23:43
Skal få lagt ut mer strøm til garasjen, og vil da ha ut 3-fas (Det er 400V TN i området). Og vil «future-proof» på ladestasjonsfronten, og sette opp 3-fas ladere til to biler. Bilene jeg har kan kun lade med 1-fase. Kan en kjøre forskjellig «rekkefølge» på fasene på ladestasjonene, slik at stasjon A lader fra L1, og stasjon B fra L2, selv om en har totalt trefase-mulighet på begge laderene?
Tittel: Sv: 3-fase ladere på 1-fase biler - rekkefølge på faser
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtorsdag 25. juli 2019, klokken 22:07
Det er berre å rotere fasetilkoblinga, ja. I større anlegg blir det gjort slik at ein får L1-2-3, L2-3-1 og L3-1-2 for kvar gruppe av 3 ladestasjonar. Dess større anlegget er dess jamnare blir fordelinga ut frå statisisk normalfordeling, sjølv utan faseomkoblingsautomatikk.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: 3-fase ladere på 1-fase biler - rekkefølge på faser
Skrevet av: pbergsøndag 28. juli 2019, klokken 23:17
Takk for svar. Da burde jo dette være en enkel sak, ja.
Tittel: Sv: 3-fase ladere på 1-fase biler - rekkefølge på faser
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 04. september 2019, klokken 14:27
Og vil du være ekstra futureproof, installerer du easee ladestasjoner, som fasebalanserer med hverandre avhengig av hva som er tilkoblet og trekk.
Tittel: Sv: 3-fase ladere på 1-fase biler - rekkefølge på faser
Skrevet av: Model Ytorsdag 13. januar 2022, klokken 20:43
Betyr det at hvis man har to 3-fas Easee ladere koblet på samme 32A-kurs, og man har to 1-fas elbiler, at begge kan trekke hver sin 32A fase? Eller vil de kun få 16A hver?

Med Easee må vel alle ladere seriekobles med L1-L2-L3 likt på alle.

Mao - er man begrenset til L1, eller kan Easee laderen bytte mellom?

Jeg tenker også i forhold til hva som ellers er tilkoblet L1 i sikringsskapet. Antar at koketopp ikke er koblet opp med alle fasene, og dermed kan trekke opptil 25A.
Tittel: Sv: 3-fase ladere på 1-fase biler - rekkefølge på faser
Skrevet av: hanchetorsdag 13. januar 2022, klokken 23:30
Ikke vet jeg noe om disse ladeboksene, men hva to en-faselaster kan trekke av strøm kommer vel an på om du har IT- eller TN-nett? Med IT, om jeg ikke tar feil, blir strømmen i den felles faseledningen betydelig større enn i hver av de to andre. En faktor √3 større, om jeg ikke er helt på jordet. Med TN skulle det gå greit i prinsippet.
Tittel: Sv: 3-fase ladere på 1-fase biler - rekkefølge på faser
Skrevet av: Model Yfredag 14. januar 2022, klokken 15:03
Det er TN nett ja.
Slik jeg ser det, så kan man koble to ladere i 1-fase modus på hver sin fase på samme kurs, men sånn som Easee er ment å fungere så skal fasetilkoblingen være lik så de kan lastbalansere.

Jeg antar egentlig at det ikke vil være mulig å trekke mer med to Easee-ladere koblet i serie, hvis begge bilene bruker 1-fas lading.

Jeg kan godt ha bare 7.4kWh lading, men litt kjipt at den må trekke det fra én fase. Hadde vært kult hvis en lader trakk fra alle 3 fasene uavhengig av hva bilen klarte, for så å dytte dette videre via 1 fase.

Forstår at det ville være ganske mye mer komplekst dog.

Jeg har en bil med 32A og en med 16A lader på 1-fas. Det går treigt uansett. Men batteriene er tilsvarende små, så det går opp.
Tittel: Sv: 3-fase ladere på 1-fase biler - rekkefølge på faser
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadfredag 14. januar 2022, klokken 20:27
Er heller ikkje ekspert på Easee, men fyrer laus likevel :-)

TN nett er det mest gunstige for lastdeling sidan ein då kan uavhengig belaste kursen med 1fas laster. For 3 x32A kurs får du 3 x 7.4kW ladeboksar med 32A kvar. Med Easee koplast desse likt og fasevalg for 1fas (automatisk eller tidelt) vel fase som ikkje er i konflikt med dei andre. Fasevalgautomatikk har inga meining for 3fas bilar for feks 11 eller 22 kW. Ein del bilmodellar har 22kW ombordlader kun som tilvalg og 11 kW 3 x 16A er derfor mest utbredt. Med 3 x 16 A brukt på ein Easee boks er det plass til feks 2 stk 1fas laster på 16A Ii tillegg.
Litt usikker, men reknar med at Easee kan mikse 3fas og 1fas bilar.
Fasevalg har inga meining i eit oppsett med 2 eller 3 ladeboksar dersom ikkje kapasiteten i huset er pressa. (Vel, for Easee kanskje iom at dei blir kopla likt på alle 3 boksane). Andre ladboksar kan koplast med roterte fasar og fordelinga blir då implisitt uansett. Om du ønsker å halde totaleffekt for huset under feks 10kW så kan det vere eit poeng med lastregulering mot denne grensa, men du må då ha Equalizer, TibberPulse, etc i tillegg)
Har du anna lastregulering av VVB, varmekabler, etc må du enten ha eit overordna system, eller vere veldig påpasselig med utkobling over lange perioder (timesvis) slik at elbillading kan forgå i mellomtida. Ellers blir det svingninger mellom regulatorane i dei ulike systema.

Ang 3 fas til 1 fas konvertering så er dette fordyrande, ja. Dei fleste ladeboksar er kun kontaktorar med salat i tillegg. Eg har høyrt om ladeboks som brukar 400V fase-fase og transformering til 240-250V for ein slags 'superfase' med litt høgre spenning for ekstra effekt. Ellers får vi vente på 3fas DC boksar til heimebruk som er på veg.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: 3-fase ladere på 1-fase biler - rekkefølge på faser
Skrevet av: hanchefredag 14. januar 2022, klokken 21:05
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 14. januar 2022, klokken 20:27
[...] kontaktorar med salat i tillegg [...]
Det var en herlig måte å si det på!  ;D