Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Diesel på onsdag 24. juli 2019, klokken 23:25

Tittel: Bremseskiver
Skrevet av: Dieselonsdag 24. juli 2019, klokken 23:25
Hei,

Det er dags for å bytte skiver og klosser bak på i3'n.
Noen som har gjort seg noen erfaringer med produsent/merke som fungerer bedre enn de originale som står på?
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Luniboymandag 29. juli 2019, klokken 18:00
Ingen erfaringer så langt, men vi er 3 stk. som har kjøpt inn og byttet til forskjellige merker i år. (Når vintersesongen var ferdig/nesten ferdig)
Vi har byttet fremme og bak, arbeid utført selv  :laugh:
Bil 1 2017: Zimmermann skiver og ABS klosser
Bil 2 2015: Bosch skiver og klosser
Bil 3 2017: Brembo skiver og klosser

Foreløping er selvsagt alle fine, men det hadde vært fint om noen andre hadde skutt inn noe info om disse eller andre merker som hadde rullet noen vintersesonger ...

BR
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Orbittirsdag 27. august 2019, klokken 12:58
Noen oppdatering før vinteren? Er alle uten rust også utenfor slitebanen?
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: PionerThinkonsdag 28. august 2019, klokken 11:25
Jeg skiftet i mai 2018 bak og nå i juni 2019 foran. Alle deler til både foran og bak kjøpt på Autodeler for 2300,-
Tok bilde av bakbremsene i april etter vinteren og de er fremdeles OK, men med litt svakt brunt belegg på kanten som vist her: https://elbilforum.no/index.php?topic=32400.msg794347#msg794347
Vedlagte bilde viser skiva foran som ble tatt etter skifte i juni. [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: moonbuggyonsdag 28. august 2019, klokken 12:54
Et spørsmål om bremser.
Kunne man rent teoretisk produsert skiver i rustfritt stål og montert på bilen, bare bremseeffekten er ivaretatt, eller krever bremsedeler spesiell godkjenning?
Bakgrunnen er at et kinesisk firma ga et tilbud på rustfrie skiver(kopi av kjent fabrikat). Antallet var flaskehalsen (flere tusen).

Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: HansVfredag 30. august 2019, klokken 15:38
Rustfritt stål blir i utgangspunktet for glatt og gir for lite friksjon hvis de ikke har funnet på noe lurt. Ble brukt på motorsykler en stund men det funket heller dårlig.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Rooki3onsdag 04. september 2019, klokken 10:59
Hei, jeg må bytte foran p.g.a. rust.
Tenker å gjøre det selv, så jeg lurer på om noen kan anbefale hvor det er lurt å kjøpe skiver og klosser. Er det "Autodeler" som PionerThink over her har brukt som er best?
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: ProsjektXonsdag 04. september 2019, klokken 11:31
Sitat fra: Rooki3 på onsdag 04. september 2019, klokken 10:59
Hei, jeg må bytte foran p.g.a. rust.
Tenker å gjøre det selv, så jeg lurer på om noen kan anbefale hvor det er lurt å kjøpe skiver og klosser. Er det "Autodeler" som PionerThink over her har brukt som er best?
Bruker også ofte Eurodel (https://www.eurodel.no/). Kommer gjerne raskere, og du slipper fortolling som ved Autodeler. Prisene er stort sett på samme lave nivå.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Rooki3onsdag 04. september 2019, klokken 17:42
Sitat fra: PionerThink på onsdag 28. august 2019, klokken 11:25
Jeg skiftet i mai 2018 bak og nå i juni 2019 foran. Alle deler til både foran og bak kjøpt på Autodeler for 2300,-
Tok bilde av bakbremsene i april etter vinteren og de er fremdeles OK, men med litt svakt brunt belegg på kanten som vist her:

Det kreves vel ikke noe spesialverktøy for skifte skiver på i3?
Ikke noen sensorer eller elektronikk som må nullstilles?
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 04. september 2019, klokken 17:56
Sitat fra: Rooki3 på onsdag 04. september 2019, klokken 17:42
Sitat fra: PionerThink på onsdag 28. august 2019, klokken 11:25
Jeg skiftet i mai 2018 bak og nå i juni 2019 foran. Alle deler til både foran og bak kjøpt på Autodeler for 2300,-
Tok bilde av bakbremsene i april etter vinteren og de er fremdeles OK, men med litt svakt brunt belegg på kanten som vist her:

Det kreves vel ikke noe spesialverktøy for skifte skiver på i3?
Ikke noen sensorer eller elektronikk som må nullstilles?

Du trenger en E18 torx pipe. Se forøvrig nyttig video fra Bildeler.no. Hos med satt slitasjesensoren veldig godt fast og da var det nyttig å ha sette video'n og viste det bare var å ta i, ellers har jeg sikker lurt fælt på om den var låst på en eller annen måte...

https://youtu.be/zHb3HQtkaOA
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Rooki3onsdag 04. september 2019, klokken 18:24
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 04. september 2019, klokken 17:56

Det kreves vel ikke noe spesialverktøy for skifte skiver på i3?
Ikke noen sensorer eller elektronikk som må nullstilles?

Du trenger en E18 torx pipe. Se forøvrig nyttig video fra Bildeler.no. Hos med satt slitasjesensoren veldig godt fast og da var det nyttig å ha sette video'n og viste det bare var å ta i, ellers har jeg sikker lurt fælt på om den var låst på en eller annen måte...

[/quote]

Takk, den var nyttig  :+1:
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Diesellørdag 07. september 2019, klokken 21:00
Byttet nettopp til Bosch coatede bremseskiver bak (eurodel), så blir spennende å se tilstanden etter vinteren. Du trenger også umbraco 7mm pipe, kanskje ikke den mest vanlige størrelsen å ha i garasjen.

Jeg knakk sensoren når jeg tok den ut, men ingen feilmelding på bilen foreløpig.

Er en utfordring dette på elbiler, spesielt når en ikke kan slå av regen og sjelden får brukt bremsene. Keramiske skiver hadde vel gjort susen, men da kan en jo bytte ganske mange par skiver før det lønner seg.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Ferrysøndag 08. september 2019, klokken 00:18
Jeg fikla fælt for å få på plass den sensoren, så jeg endte opp med å stripse den fast lenger opp. Så vidt jeg vet er det først når den slites ned og får kontakt med skiva at signalet trigges(?) Så nå går jeg glipp av signalet, men det er ikke verre enn for noen år tilbake. Tar uansett en sjekk ved hjulskift vår og høst.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Ingeniørensøndag 08. september 2019, klokken 08:50
Sitat fra: Ferry på søndag 08. september 2019, klokken 00:18
Jeg fikla fælt for å få på plass den sensoren, så jeg endte opp med å stripse den fast lenger opp. Så vidt jeg vet er det først når den slites ned og får kontakt med skiva at signalet trigges(?) Så nå går jeg glipp av signalet, men det er ikke verre enn for noen år tilbake. Tar uansett en sjekk ved hjulskift vår og høst.

Den skal vel bare dyttes på plass med en tang - gikk som smurt for meg, nesten for lett, slet mest med å få den ut. Kan vær toleranser i spalten eller grader.

Uansett, så lenge du sjekker vår og høst er det vel ingen problem med en ikke fungerende sensor. Den skal nok slites til kontakt. Ny sensor koster ikke all verden tror jeg - 80 til 330 kr avhengig av fabrikat på Bildeler.no
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Rooki3fredag 13. september 2019, klokken 15:02
Da var skiver og klosser skiftet og 5000,- spart :+1:
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Torodd Stangelandtorsdag 19. september 2019, klokken 10:52
Sitat fra: Rooki3 på fredag 13. september 2019, klokken 15:02
Da var skiver og klosser skiftet og 5000,- spart :+1:

Hvor handlet du delene?
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Orbittorsdag 19. september 2019, klokken 21:22
GS bildeler har i alle fall kampanje nå med -40% på bremsedeler. Et komplett sett skiver+klosser kommer da på snaut 3700,- for f.eks. Zimmerman.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Torodd Stangelandtorsdag 19. september 2019, klokken 21:27
Sitat fra: Orbit på torsdag 19. september 2019, klokken 21:22
GS bildeler har i alle fall kampanje nå med -40% på bremsedeler. Et komplett sett skiver+klosser kommer da på snaut 3700,- for f.eks. Zimmerman.

Fremme og bak? Eller bare fremme?
Er det for alke 4 hjul er det en veldig bra pris 👍😃
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Orbittorsdag 19. september 2019, klokken 21:40
Alle fire hjul.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Torodd Stangelandfredag 20. september 2019, klokken 10:10
Da bestilte jeg og på GS bildeler. 2.599,- for skiver og klosser fremme og bak 👍😃
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Rooki3tirsdag 24. september 2019, klokken 21:56
Sitat fra: Torodd Stangeland på torsdag 19. september 2019, klokken 10:52
Sitat fra: Rooki3 på fredag 13. september 2019, klokken 15:02
Da var skiver og klosser skiftet og 5000,- spart :+1:

Hvor handlet du delene?

Handlet på Eurodel. Ca 1800,- for skiver og klosser foran. Tror det var Zimmermann skiver.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: SveinJonsdag 25. september 2019, klokken 21:37
Sitat fra: Torodd Stangeland på fredag 20. september 2019, klokken 10:10
Da bestilte jeg og på GS bildeler. 2.599,- for skiver og klosser fremme og bak 👍😃
Og da er du garantert sikker på at de er like gode og har de samme egenskapene som «originale»?
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: turfsurftorsdag 26. september 2019, klokken 06:30
Sitat fra: SveinJ på onsdag 25. september 2019, klokken 21:37

Og da er du garantert sikker på at de er like gode og har de samme egenskapene som «originale»?
Den var god, hva er bra med de originale
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 26. september 2019, klokken 06:45
Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. september 2019, klokken 06:30
Sitat fra: SveinJ på onsdag 25. september 2019, klokken 21:37

Og da er du garantert sikker på at de er like gode og har de samme egenskapene som «originale»?
Den var god, hva er bra med de originale

:D
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Torodd Stangelandfredag 27. september 2019, klokken 00:08
Sitat fra: SveinJ på onsdag 25. september 2019, klokken 21:37
Sitat fra: Torodd Stangeland på fredag 20. september 2019, klokken 10:10
Da bestilte jeg og på GS bildeler. 2.599,- for skiver og klosser fremme og bak 👍😃
Og da er du garantert sikker på at de er like gode og har de samme egenskapene som «originale»?

Nei det håper jeg virkelig ikke. De originale er jo en tragedie......
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: DieselVegardlørdag 28. september 2019, klokken 13:45
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 28. august 2019, klokken 12:54
Et spørsmål om bremser.
Kunne man rent teoretisk produsert skiver i rustfritt stål og montert på bilen, bare bremseeffekten er ivaretatt, eller krever bremsedeler spesiell godkjenning?
Bakgrunnen er at et kinesisk firma ga et tilbud på rustfrie skiver(kopi av kjent fabrikat). Antallet var flaskehalsen (flere tusen).

De gir vel tilbud å det du måtte ønske :)

Rustfritt står er ikke et "bearing material" dvs. det kan ikke brukes som motpart for noe som skal gli på det.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: SveinJlørdag 28. september 2019, klokken 22:08
Sitat fra: Torodd Stangeland på fredag 27. september 2019, klokken 00:08
Sitat fra: SveinJ på onsdag 25. september 2019, klokken 21:37
Sitat fra: Torodd Stangeland på fredag 20. september 2019, klokken 10:10
Da bestilte jeg og på GS bildeler. 2.599,- for skiver og klosser fremme og bak 👍😃
Og da er du garantert sikker på at de er like gode og har de samme egenskapene som «originale»?

Nei det håper jeg virkelig ikke. De originale er jo en tragedie......

Da er jeg veldig fornøyd med tragediene på mine to i3'er. Det bremser og er uten rust.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Klykkensøndag 29. september 2019, klokken 00:38
Har samme skivene som fra da bilen var ny i 2014, jeg. Byttet klosser fremme for ca 1år siden, bare..
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: moonbuggysøndag 29. september 2019, klokken 11:33
Sitat fra: DieselVegard på lørdag 28. september 2019, klokken 13:45
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 28. august 2019, klokken 12:54
Et spørsmål om bremser.
Kunne man rent teoretisk produsert skiver i rustfritt stål og montert på bilen, bare bremseeffekten er ivaretatt, eller krever bremsedeler spesiell godkjenning?
Bakgrunnen er at et kinesisk firma ga et tilbud på rustfrie skiver(kopi av kjent fabrikat). Antallet var flaskehalsen (flere tusen).
De gir vel tilbud å det du måtte ønske :)

Rustfritt står er ikke et "bearing material" dvs. det kan ikke brukes som motpart for noe som skal gli på det.
Vel, litt merkelig da at mange motorsykler har rustfrie skiver, og at det i USA selges tusenvis av slike skiver til amerikansk produserte biler i ettermarkedet...
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Jarosøndag 29. september 2019, klokken 14:03
Sitat fra: moonbuggy på søndag 29. september 2019, klokken 11:33
Sitat fra: DieselVegard på lørdag 28. september 2019, klokken 13:45
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 28. august 2019, klokken 12:54
Et spørsmål om bremser.
Kunne man rent teoretisk produsert skiver i rustfritt stål og montert på bilen, bare bremseeffekten er ivaretatt, eller krever bremsedeler spesiell godkjenning?
Bakgrunnen er at et kinesisk firma ga et tilbud på rustfrie skiver(kopi av kjent fabrikat). Antallet var flaskehalsen (flere tusen).
De gir vel tilbud å det du måtte ønske :)

Rustfritt står er ikke et "bearing material" dvs. det kan ikke brukes som motpart for noe som skal gli på det.
Vel, litt merkelig da at mange motorsykler har rustfrie skiver, og at det i USA selges tusenvis av slike skiver til amerikansk produserte biler i ettermarkedet...

Det er vel slik at bildeler skal ha en eller annen godkjenning, type TUV-godkjenning?
Orginalt eller ei, bremser er jo litt vesentlig å ha litt kvalitet på...
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: quandt1960tirsdag 01. oktober 2019, klokken 08:59
Om jeg bytter skiver og klosser selv, gjerne til Brembo som jeg har veldig gode erfaringer med, bryter en garantien da?
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: arthurtirsdag 01. oktober 2019, klokken 09:02
Så lenge skiftet har foregått på riktig/forskriftsmessig vis på alle måter så mister man nok ikke noen garanti.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: quandt1960tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:45
Ja klart, følger BMW TIS
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: pbergtorsdag 03. oktober 2019, klokken 11:22
Litt synd at BMW ikke fulgte Lotus eksempel fra Elise, og brukte MMC-bremser.

SitatS1 Elise
MMC

When originally conceived and released, the Elise was supplied with Metal Matrix Composite (MMC) brake discs in combination with specific MMC brake pads. In general it is agreed that an MMC brake setup provides excellent brake performance and feel. The only real complaint seems to be that in wet weather the initial bite and performance is poor until the discs are dried by application. (From VIN 2260 a splash guard was introduced to reduce this problem - Source elises.co.uk)

MMC's differ from normal 'iron' discs in that the friction generated is mostly Adherent Friction rather than abrasive friction (a very good article on the nature of braking can be found here). Essentially when the disc and pad come in contact some of the pad material transfers onto the disc surface, meaning the contact patches between the two are effectively the same material. As the disc rotates the bonds between the surfaces break and reform creating friction.

One of the benefits of Adherent Friction is that under normal use the discs last a very very long time. When braking the pads transfer their material to the surface of the disc, and it is this layer that is broken down, not the disc suface. Therefore the discs suffer very little wear. Under very heavy use however, the bonds between the pad and disc cannot reform as fast as they are broken down, meaning areas of the disc can lose the material layer entirely. When this happens the abrasive friction of the pad can score away the disc surface making it too rough to rebuild the original material layer. If this happens braking performance from the disc is permanently damaged and the disc must be replaced. For this reason car used on track or running semi-slick tyres may wish to use traditional setups.

MMC discs were also extremely light, reducing the unsprung weight of each wheel.

MMC brake systems were supplied up until VIN 3714, when increased part costs forced Lotus to introduce standard iron brake discs. Recently Lotus have had trouble sourcing replacement pads, and have offered discounted conversions to iron discs for affected customers. Third party replacement pads are available from Elise Parts and Elise Shop. These alternative pads are also said to improve wet weather performance. MMC discs are no longer available.

Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: bobakkatirsdag 08. oktober 2019, klokken 10:29
Etter å vært på 2 års / 40 000 km service fikk jeg vite at klossene fremme var slitte og burde byttes og skive bak hadde dype rustangrep - og burde også byttes.

På min tidligere iMiev trengte jeg ikke å bytte klosser/skiver før på 96 000 km.

Jeg har kjørt på samme måte med jevnlige dype nedbremsinger.

Det kan ikke være slik at bremser på i3 må byttes hvert 2. år!
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Meldolatirsdag 08. oktober 2019, klokken 14:23
Sitat fra: bobakka på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 10:29
Etter å vært på 2 års / 40 000 km service fikk jeg vite at klossene fremme var slitte og burde byttes og skive bak hadde dype rustangrep - og burde også byttes.

På min tidligere iMiev trengte jeg ikke å bytte klosser/skiver før på 96 000 km.

Jeg har kjørt på samme måte med jevnlige dype nedbremsinger.

Det kan ikke være slik at bremser på i3 må byttes hvert 2. år!

hadde første service etter ca 50 000 og fikk beskjed om at bremseskiver og klosser var omtrent som nye. Skal ha ny service nå i desember og nå tipper jeg jeg må bytte, men da har jeg passert 100 000 så det får være godkjent.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: quandt1960fredag 11. oktober 2019, klokken 23:02
Jeg er faktisk negativt overrasket over materialkvaliteten som er valgt på i3 sine bremser. Det virker å være et enormt innhold av karbon som i og for seg gir bedre friksjonskoeffisient men herregud de ruster raskt. Et rustbelegg legger seg på de på bare en natt, det gjør igjen at klossene blir ganske raskt slitt og skivene bør brukes hardt ellers blir de for skeivslitt og må byttes etter kort tid. Kommer ikke til å kjøpe orginalt hvertfall.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: hELgenenfredag 11. oktober 2019, klokken 23:06
Sitat fra: quandt1960 på fredag 11. oktober 2019, klokken 23:02
Jeg er faktisk negativt overrasket over materialkvaliteten som er valgt på i3 sine bremser. Det virker å være et enormt innhold av karbon som i og for seg gir bedre friksjonskoeffisient men herregud de ruster raskt. Et rustbelegg legger seg på de på bare en natt, det gjør igjen at klossene blir ganske raskt slitt og skivene bør brukes hardt ellers blir de for skeivslitt og må byttes etter kort tid. Kommer ikke til å kjøpe orginalt hvertfall.

Tja..Jeg kjørte 75k før første skifte - jeg bremset ALLTID en gang hardt etter hver kjøretur...Null problem med rust - blanke skiver hele tiden.......
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Ferrylørdag 12. oktober 2019, klokken 12:51
Rustet ikke dine skiver over natta da? Mine skiver ruster til dagen etter, om jeg så bare har vaska bilen. Gjelder ikke bare i3 heller. Jeg har en teori om at originale BMW-deler er bedre enn BMW originaldeler  :o De originale skivene foran rusta fælt. Men de nye jeg satte på, kjøpt hos Bilia, ser ut til å klare seg bedre. Det er ikke helt utenkelig at det er kvalitetsforskjeller. De kjøpes vel inn fra billigste tilbyder, som alt annet.
Skiver bak kjøpe jeg hos bildeler.no Skivene ser ut til å være bra, men klossene er jeg mer usikker på. Det blir veldig mye rødt støv på felgene. Vurderer å få tak i noen andre klosser å prøve.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: quandt1960tirsdag 15. oktober 2019, klokken 21:26
Det er ikke utsiden som ruster mest, om du vrir rattet helt rundt så du får se innsiden feks framme så er de ikke helt blank. Når det regner så legger det seg et tynt rustbelegg på bare 12 timer. Ingen biler jeg har hatt skjedde det så fort på, og det er ikke vinter og salting en gang. Nå har jeg fått bremset de ned godt med mange harde nedbremsinger men det sliter ekstra på beleggene når det er litt ujevnheter på skiven. Bytter bare selv til Brembo når den tid kommer, de har en ganske god legering
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: bobakkaonsdag 16. oktober 2019, klokken 12:34
Sitat fra: quandt1960 på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 21:26
Bytter bare selv til Brembo når den tid kommer, de har en ganske god legering
Jeg må vel også bytte før neste service og EU kontroll om 2 år.
Er Brembo noe jeg bør satse på?

Sitat fra: Luniboy på mandag 29. juli 2019, klokken 18:00
Ingen erfaringer så langt, men vi er 3 stk. som har kjøpt inn og byttet til forskjellige merker i år. (Når vintersesongen var ferdig/nesten ferdig)
Vi har byttet fremme og bak, arbeid utført selv  :laugh:
Bil 1 2017: Zimmermann skiver og ABS klosser
Bil 2 2015: Bosch skiver og klosser
Bil 3 2017: Brembo skiver og klosser

Foreløping er selvsagt alle fine, men det hadde vært fint om noen andre hadde skutt inn noe info om disse eller andre merker som hadde rullet noen vintersesonger ...

BR

Hva med Zimmermann og Bosch?
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Luniboymandag 28. oktober 2019, klokken 19:36
Heisann

Skal prøve å huske å få tatt bilde av alle tre "kvalitetene" ved skifte til vinterdekk når den tid kommer, spesielt da på innsiden foran :-\

BR
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Orbitonsdag 04. mars 2020, klokken 00:24
Eller kanskje nå snart, ved skifte til sommerhjul etter nok en saltsesong?
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: bobakkaonsdag 04. mars 2020, klokken 15:39
Sitat fra: Orbit på onsdag 04. mars 2020, klokken 00:24
Eller kanskje nå snart, ved skifte til sommerhjul etter nok en saltsesong?
Ja, veldig fint å få ulike vurderinger.

Leste en bruktbilanalyse - i Broom tror jeg - at bremsene ble trukket frem som et punkt hvor det var flest feil på i3'en.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Klykkenonsdag 04. mars 2020, klokken 22:35
Da har jeg hatt flaks i så fall. Kun klosser frem etter 100k km.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: 1317142119onsdag 22. april 2020, klokken 13:33
Sitat fra: Luniboy på mandag 28. oktober 2019, klokken 19:36
Heisann

Skal prøve å huske å få tatt bilde av alle tre "kvalitetene" ved skifte til vinterdekk når den tid kommer, spesielt da på innsiden foran :-\

BR
Hei! Fått gjort deg opp noen mening om de tre ulike bremseprodusentene?
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Budoronsdag 09. september 2020, klokken 17:45
Akkurat gjennomført service, hatt bilen i 2 år, bilen har gått 25´km. Bremseskiver har mer enn 50% rustdannelse ifølge verksted, og ville ikke blitt EU-godkjent.....
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Vikstorsdag 10. september 2020, klokken 08:46
Sitat fra: Budor på onsdag 09. september 2020, klokken 17:45
Akkurat gjennomført service, hatt bilen i 2 år, bilen har gått 25´km. Bremseskiver har mer enn 50% rustdannelse ifølge verksted, og ville ikke blitt EU-godkjent.....

Høres helt utrolig ut... Har du sett over bremsene selv og kan se at det er så gale som mekanikere påstår?

Har nemlig byttet skiver og klosser framme sist helg. Bilen har begynt å varsle om at det var på tide å bytte klossene. Har gått 50 000 km.
Etter å ha lest alle skrekkhistoriene så tenkte jeg at jeg bare bytter alt... men faktisk så kunne like så godt kjørt ca. like langt for skivene og klossene var fortsatt gode  :o

Men nå har jeg nye brembo framme og erfaring med bremsene på i3, da kjører jeg bakbremsene helt til sensoren blir utslitt.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 10. september 2020, klokken 09:27
Nrs selger galvaniserte bremse klosser til I3, kan være lurt for de som sliter med rust.
https://evstore.no/collections/i3

Koster en del mer enn standard men kan være verdt det hvis de varer mye lenger

Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: RJKtorsdag 10. september 2020, klokken 10:45
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 10. september 2020, klokken 09:27
Nrs selger galvaniserte bremse klosser til I3, kan være lurt for de som sliter med rust.
https://evstore.no/collections/i3 (https://evstore.no/collections/i3)

Koster en del mer enn standard men kan være verdt det hvis de varer mye lenger


Tror mye av problemet ligger i at så snart det er litt farge fra rust, og dette skal vurderes av noen som lever av å selge verkstedtimer og deler, så er det veldig fort å advare om dette, og anbefale bytte, selv om nye deler vil se like ut etter ca samme tid, men at dette kan løses enkelt med litt "nødbremsing" eller overflatesliping av skivene.


Klassisk bukken og havresekken. Et verksted som heller hadde bedt deg ta bremseservice der slikt gjøres (om noen gjør slikt i det hele tatt i Norge), ville blitt trodd og satt mer pris på, enn de som bare slenger ut advarsel om bytte, selv om det burde være unødvendig.


Med de prisene det er for å skifte skiver og klosser på verksted, så tror jeg faktisk mange hadde spart inn fremtidige kostnader ved å velge et rustfritt alternativ, selv om skivene da blir en god del dyrere der og da. Og spesielt på litt mere premium biler, eller biler med litt spesielle oppsett hvor det ikke vil komme rimelige 3.partsdeler med det første.


Så kunne og produsentene valgt å tilby rustfrie alternativ ved levering, slik at man kan ta det på finansieringen fremfor som et direkteutlegg etter 2-5 år.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Vikstorsdag 10. september 2020, klokken 12:51
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 10. september 2020, klokken 09:27
Nrs selger galvaniserte bremse klosser til I3, kan være lurt for de som sliter med rust.
https://evstore.no/collections/i3

Koster en del mer enn standard men kan være verdt det hvis de varer mye lenger

Det var en veldig stor prisforskjell der... Får vel byttet ut klossene 2-3 ganger til den prisen. Spesielt med tanke på hvor enkelt det er på i3.

Tror forresten det er lurt å gjøre det selv for å danne seg et bilde av hvordan skivene/klossene ser ut på akkurat din egen i3 ift. kjørestil/km.stand/salting osv.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 10. september 2020, klokken 16:37
Skiver skal være merket med minimum tykkelse. Hvis man er godt over dette, som man må regne med her, kan man pusse de ned med dertil egnet utstyr. Finnes tips om utstyr et annet sted her inne, finner det ikke men er rondeller med slipepapir på av noe slag.

Tittel: Sv: Bremseskiver må skiftes
Skrevet av: uttirsdag 18. mai 2021, klokken 15:26
Var strålende fornøyd med vår 2019 modell som snart er 2 år og har gått 35000km. Men i dag var den på service og som mange andre her på forumet fikk vi beskjed om rust på skivene foran/bak og at dette burde skiftes noe de kunne gjøre i dag for 14.200.  Dette betyr at vi for hver kjørte km må betale 40 øre for bremseskivene alene.  Henger ikke på greip.

Ser at noen av dere skifter selv. Kona har for liten tiltro til meg og ville nok ikke turt å kjøre bilen etterpå. Er det noen som har tips om et bra verksted i Oslo området som kan vurdere om vi trenger å skifte skivene og evnt. gjøre jobben for en brøkdel av prisen ?
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: i05L0tirsdag 18. mai 2021, klokken 15:42
Lang tråd dette, så med fare for å gjenta meg selv eller andre: BMW i3 trenger noen harde oppbremsninger i ny og ne for å holde bremseskivene rene. Enpedalkjøring avlaster bremsing i en slik grad at skivene får tid til å ruste.

Vi fikk faktisk kommentar fra NAF på 5 års EU-kontroll at vår bil var en av svært få i3 som passerte uten anmerkning på bremseskivene.

Kanskje kan du finne et trygt sted for noen gode bremsetester? Da skal du bremse slik at ABS nesten slår inn. Gjør det gjerne fra 80km/t og gjerne ti ganger. Bestill deretter time hos NAF eller noen andre upartiske. Kanskje sparer du 13.000?
Tittel: Sv: Bremseskiver må skiftes
Skrevet av: hELgenentirsdag 18. mai 2021, klokken 16:33
Sitat fra: ut på tirsdag 18. mai 2021, klokken 15:26
Var strålende fornøyd med vår 2019 modell som snart er 2 år og har gått 35000km. Men i dag var den på service og som mange andre her på forumet fikk vi beskjed om rust på skivene foran/bak og at dette burde skiftes noe de kunne gjøre i dag for 14.200.  Dette betyr at vi for hver kjørte km må betale 40 øre for bremseskivene alene.  Henger ikke på greip.

Ser at noen av dere skifter selv. Kona har for liten tiltro til meg og ville nok ikke turt å kjøre bilen etterpå. Er det noen som har tips om et bra verksted i Oslo området som kan vurdere om vi trenger å skifte skivene og evnt. gjøre jobben for en brøkdel av prisen ?

Bare ta en ringerunde til f.eks en del lokale mekonomen verksted å spør. Her er det mye å spare og jobben er innenfor helt normale enkle jobber for hvilket som helst verksted.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Ferrytirsdag 18. mai 2021, klokken 17:28
Sitat fra: i05L0 på tirsdag 18. mai 2021, klokken 15:42
Kanskje kan du finne et trygt sted for noen gode bremsetester? Da skal du bremse slik at ABS nesten slår inn. Gjør det gjerne fra 80km/t og gjerne ti ganger.

PS. Ta med spypose!  ;D Man kan jo også spørre seg hvor mye det koster i dekk å gjøre dette jevnlig.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 18. mai 2021, klokken 19:51
He he - det er mye billigere enn bremse bytte.... rust på skivene foran/bak er ikke morro...
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: JorgenMtirsdag 18. mai 2021, klokken 20:02
Jeg fikk et tips av en mekaniker en gang om å bremse i reversj for å vedlikeholde bakbremsene bedre.

Når du bremser forover er nesten all kraften på frambremsene, men bremser du i reversj så får du langt mer trykk på skivene bak. Det er da også logisk.
Jeg rygger ut av garasjen og bremser deretter. Aldri hatt problemer med bremsene på mine i3'er.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: F1-gubbentirsdag 18. mai 2021, klokken 23:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. mai 2021, klokken 19:51
He he - det er mye billigere enn bremse bytte.... rust på skivene foran/bak er ikke morro...
Tja. Nye bremser rund baut - 3800 kroner. Det er vel fort prisen for to nye bakdekk.
Tittel: Sv: Bremseskiver må skiftes
Skrevet av: Viksonsdag 19. mai 2021, klokken 13:15
Sitat fra: ut på tirsdag 18. mai 2021, klokken 15:26
Var strålende fornøyd med vår 2019 modell som snart er 2 år og har gått 35000km. Men i dag var den på service og som mange andre her på forumet fikk vi beskjed om rust på skivene foran/bak og at dette burde skiftes noe de kunne gjøre i dag for 14.200.  Dette betyr at vi for hver kjørte km må betale 40 øre for bremseskivene alene.  Henger ikke på greip.

Ser at noen av dere skifter selv. Kona har for liten tiltro til meg og ville nok ikke turt å kjøre bilen etterpå. Er det noen som har tips om et bra verksted i Oslo området som kan vurdere om vi trenger å skifte skivene og evnt. gjøre jobben for en brøkdel av prisen ?

2 år er jo såpass kort tid at jeg hadde vurdert å reklamere...

Ellers så er jobben gjort på 4 timer i egen garasje og koster under 4000 kroner i deler. (Kreves ingen programmering av det elektroniske håndbrekket heller)


Sitat fra: F1-gubben på tirsdag 18. mai 2021, klokken 23:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. mai 2021, klokken 19:51
He he - det er mye billigere enn bremse bytte.... rust på skivene foran/bak er ikke morro...
Tja. Nye bremser rund baut - 3800 kroner. Det er vel fort prisen for to nye bakdekk.

Har byttet bakbremsene også nå og da har jeg brukt ~3200 kroner totalt på alt - framme og bak (har også 2 ekstra sensorer til overs).
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Ferryonsdag 19. mai 2021, klokken 13:42
Hvor kjøper dere delene? Jeg kjøpte skiver og klosser foran hos Bilia, mener det kostet 4200,- Har kjøpt skiver og klosser bak fra bildeler.no  Ble veldig mye rødt støv av de klossene, så jeg vil vurdere noe annet neste gang.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Viksonsdag 19. mai 2021, klokken 23:04
autodoc.co.no (http://autodoc.co.no) - lave priser men sender fra Tyskland så det blir da + mva og fortollingsavgift (fortsatt billigere enn mange andre plasser).

eurodel.no (http://eurodel.no) (norsk nettbutikk, sender fra Oslo) gode priser og rask levering.

Akkurat nå så er det kjempebra tilbud på bremsepakker fra EBC hos GSbildeler:
https://www.gsbildeler.no/bremser-performance_meny (https://www.gsbildeler.no/bremser-performance_meny)  Har kjøpt skivene/klossene der sist uke og ordnet bremsene bak.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: pbergonsdag 19. mai 2021, klokken 23:43
koed.no og schmiedmann.no har også deler. Har veldig gode erfaringer med Koed på BMW-deler generelt.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Ferrytorsdag 20. mai 2021, klokken 07:47
Sitat fra: Viks på onsdag 19. mai 2021, klokken 23:04
Akkurat nå så er det kjempebra tilbud på bremsepakker fra EBC hos GSbildeler:
https://www.gsbildeler.no/bremser-performance_meny (https://www.gsbildeler.no/bremser-performance_meny)  Har kjøpt skivene/klossene der sist uke og ordnet bremsene bak.

Takk for linker! Blir 2700,- for 4 hjul hos GS. Da har jeg 13.000,- 11.000,- for å gjøre jobben selv, sammenlignet med Bilia.  :o
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: lillemariustorsdag 20. mai 2021, klokken 08:19
Jeg har kjøpt deler fra AUTODOC i Tyskland og har vært fornøyd både med pris og kvalitet. Fraktfritt over en viss sum. Må regne med over en uke leveringstid, men ofte er det greit når en kan planlegge jobben. Sist kjøpte jeg bremseskiver av merket Zimmermann som er noe dyrere (men billig norsk målestokk), og jeg mener bestemt at de har holdt seg bedre enn skivene jeg har hatt tidligere.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Roy Aasentorsdag 20. mai 2021, klokken 09:19
Kjøper også det jeg trenger fra autodoc.  Som nevnt over, regn med 1 til 1,5 uke leverinstid.
Norsk moms er innkludert, ingen fortollingskostnader. Avsender står selv for klarering i Norge.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Vikstorsdag 20. mai 2021, klokken 13:12
Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 20. mai 2021, klokken 09:19
...
Norsk moms er innkludert, ingen fortollingskostnader. Avsender står selv for klarering i Norge.

Da har de endret sin praksis. Bra! Tidligere så var alt av priser merket med "eks. mva" (men så var det over et år siden jeg handlet der sist.)
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Sarwarmandag 09. august 2021, klokken 14:13
Rate my brakes:  :+1: or  :-1:

Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 10. august 2021, klokken 08:53
@Sarvar

You need new brake pads. The disks is probably still ok if they are above the minimum thickness  :+1:
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Ferrytirsdag 10. august 2021, klokken 15:03
Den skiva ser ikke pen ut. Kan fort vekk bli underkjent på EU-kontroll. Ser antagelig enda verre ut på innersiden. Kan sikkert pynte på dem med litt pussing og lakk, om du gjør jobben selv. Koster kun 2700,- for komplett skiver og klosser til 4 hjul hos GSbildeler. Jeg bytta alt på min bil.
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Sarwartirsdag 10. august 2021, klokken 17:00
Sitat fra: Ferry på tirsdag 10. august 2021, klokken 15:03
Den skiva ser ikke pen ut. Kan fort vekk bli underkjent på EU-kontroll. Ser antagelig enda verre ut på innersiden. Kan sikkert pynte på dem med litt pussing og lakk, om du gjør jobben selv. Koster kun 2700,- for komplett skiver og klosser til 4 hjul hos GSbildeler. Jeg bytta alt på min bil.

Hvilket merket?
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 10. august 2021, klokken 22:02
Kan anbefale Bildeler.no. Der finner du og beskrivelse av hvordan du gjør det, om du vil bytte..

https://www.bildeler.no/vi-viser-deg-hvordan/ft/1
Tittel: Sv: Bremseskiver
Skrevet av: elektroluxonsdag 11. august 2021, klokken 08:22
Sitat fra: Sarwar på mandag 09. august 2021, klokken 14:13
Rate my brakes:  :+1: or  :-1:

Gode for 2 nye år med litt stell:

Ta av bremsekalipperen og finn fram en hammer for å banke av rusten langs kanten. Deretter kan du bruke flapdisk fra Biltema på selve bremseflaten før måler tykkelsen og sprayer på Zinkmaling som vil bli liggende ytterst der bremseklossene ikke sveiper.

Vi har sandblåsekabinet og pleier å blåse vekk all rust der før lakkering og tilbakemontering.

Dessverre er timeprisene på verksted for høye til at det svarer seg å overlate dette til proffene. Det betyr ikke at dette ikke er en fullverdig måte å ta service på bremseskivene.