Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: snowman på tirsdag 16. juli 2019, klokken 08:19

Tittel: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: snowmantirsdag 16. juli 2019, klokken 08:19
Har lest meg opp knyttet til dette temaet.
Har funnet følgende info, men som ikke er bekreftet.

2020 har støtte for apple carplay wireless, samt trafikklysassistanse som gir info om hvor fort man skal kjøre for å holde en grønn bølge i lyskryss.

2020 har ikke laser scanner i fronten underst på grillen, men heller en long distance radar. Dette gir etter sigende muligens noe dårligere radarmuligheter nær bilen, eks inn i garasjer, trange kjørefelt osv.

Ryktes også at medfølgende ladekladd er annerledes.

Er det noen med innsikt i en fulstendig liste over endringer, eller som har info som bekrefter det jeg har lest meg frem til?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Orbittirsdag 16. juli 2019, klokken 08:58
Sitat fra: snowman på tirsdag 16. juli 2019, klokken 08:19
2020 har ikke laser scanner i fronten underst på grillen, men heller en long distance radar. Dette gir etter sigende muligens noe dårligere radarmuligheter nær bilen, eks inn i garasjer, trange kjørefelt osv.

Er det denne som vises oppe til venstre (på grillen) på den nye videoen (https://elbilforum.no/index.php?topic=36740.msg821354#msg821354) fra fabrikken? Det var i så fall ikke noen forbedring utseendemessig med standardgrill; passer vel best sammen med sort optikkpakke.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Hårektirsdag 16. juli 2019, klokken 10:25
Sitat fra: Orbit på tirsdag 16. juli 2019, klokken 08:58
Er det denne som vises oppe til venstre (på grillen) ...
Tror den er radar (for ACC). Laserscanner sitter på bilen, du ser den kommer fram i midten av det sorte feltet under skiltplata når grillen er montert.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Orbittirsdag 16. juli 2019, klokken 10:35
Jeg har sett mange norske biler - men ingen med dette "øyet". ACC er ganske vanlig, men dette øyet dekkes kanskje til av en plastbit (som er gjennomsiktig for radar)? Evt kan det være nattsyn, eller sitter det i frontruten? (og der har jeg desverre avsporet tråden) .

Andre ting som det ryktes kommer på 2020-modell er 22kW ombordlader for AC.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Hårektirsdag 16. juli 2019, klokken 11:06
Ser nå at dette "øyet" er synlig på en av bilene lenger frem i videoen, men ikke på de andre. Da er det kanskje nattsyn - jeg vet ikke.
A6 og Q8 har to synlige sensorer i grillen, på høyde med ringene. En er laser og en er radar, de ser ganske like ut. En slik er synlig lavt nede på etron og jeg gikk ut fra at det var laseren.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: daktaritirsdag 16. juli 2019, klokken 11:53
Nattsyn-sensor sitter inne i en av ringene på logoen i dagens biler.

Kanskje denne nye sensoren er et nytt kamera? Men vet vi egentlig om 2019 og 2020 får laser, regner med at dere mener en Lidar?

Hva er det nye A6 og A8 har 2 av i grillen?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: hemitirsdag 16. juli 2019, klokken 12:04
Har de klart å få rattvarme? det er litt 1999 mer en 2020, men stas likevel på norsk vinter.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: snowmantirsdag 16. juli 2019, klokken 12:06
Radaren (laser) som er nederst på grillen her er borte fra alle 2020 bilder jeg har sett.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Hårektirsdag 16. juli 2019, klokken 12:14
Det er en laser (altså ikke en radar).
Se video her, av en som tror det er en radar men har etterpå skjønt at det er en laser. https://www.youtube.com/watch?v=PghG4T13t-M
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: tkjoerlaugtirsdag 16. juli 2019, klokken 12:21
Noen som har fått 2020 modell og kan bekrefte trådløs carplay i Norge?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Hårektirsdag 16. juli 2019, klokken 12:34
Hvis 2020 modell produseres fra uke 28, så er det vel ikke mulig at noen kan ha blitt levert enda? Vi er i uke 29.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: daktaritirsdag 16. juli 2019, klokken 13:33
Iflg brukerhåndbok: På dagens biler er Lidar plassert nede i støtfanger og radar oppe bak grillen ved logo. Tipper 2020-modellen viser bilde av en radar i videoen event så bytter de to plass.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Onkeltirsdag 16. juli 2019, klokken 13:35
Er det noen som vet når de begynte / skal begynne å produsere 2020 biler?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: opheimtirsdag 16. juli 2019, klokken 16:03
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:21
Noen som har fått 2020 modell og kan bekrefte trådløs carplay i Norge?

Dette er støttet også i 2019-modellen, men deaktivert på europeiske modeller. Kan enkelt aktiveres med programvare og en OBD modul. Må aktivere 5GHz wlan og trådløs carplay, så funker det. Vet ikke om et hyggelig audiverksted vil gjøre det, alternativet er å gjøre det selv. Kan bli resatt av verksted hvis de nullstiller eller oppgraderer software i bilen ifbm service e.l., da må det fikses på nytt.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Hårektirsdag 16. juli 2019, klokken 16:16
Sitat fra: opheim på tirsdag 16. juli 2019, klokken 16:03
... Kan enkelt aktiveres med programvare og en OBD modul.
Er det Ross-Tech til kr 3500 man snakker om da? (har bare erfaring med BMW koding)
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: snowmantirsdag 16. juli 2019, klokken 17:43
Bekreftet at laserscanner utgår og dermed også narrowed road assist.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: oyvindbjtirsdag 16. juli 2019, klokken 20:07
Sitat fra: Hårek på tirsdag 16. juli 2019, klokken 16:16
Sitat fra: opheim på tirsdag 16. juli 2019, klokken 16:03
... Kan enkelt aktiveres med programvare og en OBD modul.
Er det Ross-Tech til kr 3500 man snakker om da? (har bare erfaring med BMW koding)

Ja, vag-com/vcds fungerer på E-tron så lenge du har en nyere kabel. Wireless Carplay er aktivering av 3 settings alt som skal til. Det samme gjelder android auto men det har jeg ikke testet selv.

Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Hårektirsdag 16. juli 2019, klokken 20:36
Finnes det noe "cheat sheet" som forteller hvilke settings som kan endres? Det er en forutsetning på BMW E-sys, da det er tusenvis av parametre med kryptiske benevnelser. Slik software er jo egentlig ikke ment for amatører.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: oyvindbjtirsdag 16. juli 2019, klokken 20:59
Sitat fra: Hårek på tirsdag 16. juli 2019, klokken 20:36
Finnes det noe "cheat sheet" som forteller hvilke settings som kan endres? Det er en forutsetning på BMW E-sys, da det er tusenvis av parametre med kryptiske benevnelser. Slik software er jo egentlig ikke ment for amatører.

Er titusenvis av parametere her også, men hva som må til for trådløs carplay  er relativt forståelig.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: olavxxxonsdag 17. juli 2019, klokken 08:12
Sitat fra: daktari på tirsdag 16. juli 2019, klokken 13:33
Iflg brukerhåndbok: På dagens biler er Lidar plassert nede i støtfanger og radar oppe bak grillen ved logo. Tipper 2020-modellen viser bilde av en radar i videoen event så bytter de to plass.
Det er vel ikke en lidar, men en simpel laser for avstandsmåling rett frem? Lidar skal vel rotere for å skanne 360 grader.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: daktarionsdag 17. juli 2019, klokken 09:13
Sitat fra: olavxxx på onsdag 17. juli 2019, klokken 08:12
Sitat fra: daktari på tirsdag 16. juli 2019, klokken 13:33
Iflg brukerhåndbok: På dagens biler er Lidar plassert nede i støtfanger og radar oppe bak grillen ved logo. Tipper 2020-modellen viser bilde av en radar i videoen event så bytter de to plass.
Det er vel ikke en lidar, men en simpel laser for avstandsmåling rett frem? Lidar skal vel rotere for å skanne 360 grader.
en simpel avstandsmåler med laser er vel en Lidar? Må uansett  ikke rotere, finnes "solid state Lidar" som også kan ha multi beam, altså stråle flere retninger samtidig. Men aner ikke om det er dette e-tron har.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Hårekonsdag 17. juli 2019, klokken 10:23
Sitat fra: olavxxx på onsdag 17. juli 2019, klokken 08:12
Det er vel ikke en lidar, men en simpel laser for avstandsmåling rett frem? Lidar skal vel rotere for å skanne 360 grader.
Det er en scanner, med 145 graders synsvinkel. Absolutt innafor å kalle det en Lidar. Det er også mange radarsystemer (f.eks i nesa på et fly) som ikke scanner 360.
https://audi-encounter.com/en/Laserscanner
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: daktaritorsdag 18. juli 2019, klokken 15:25
Sitat fra: daktari på tirsdag 16. juli 2019, klokken 13:33
Iflg brukerhåndbok: På dagens biler er Lidar plassert nede i støtfanger og radar oppe bak grillen ved logo. Tipper 2020-modellen viser bilde av en radar i videoen event så bytter de to plass.
Så har jeg kikket litt på egen kjerre og jaggu, det er et deksel i grillen over radaren, slik at videoen over viser grillen uten deksel. Har ikke tatt av, kanskje noen er modige nok til å prøve?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Orbittorsdag 18. juli 2019, klokken 16:05
Den som leter skal finne  8)

Tittet litt i digitalarkivet mitt, og i koblingsskjema var alle dupeditter i fronten markert, inkl radar oppe til venstre (nr 7) :
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: LarsDalsbomandag 22. juli 2019, klokken 21:01
Har noen funnet ut/hørt noe mer om grunnen til at laserscanneren har blitt fjernet?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: hemionsdag 24. juli 2019, klokken 10:07
Kommer det med ytelsesforbedring så man får nærmere det som ble lovet opprinnelig?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: eksportlarslørdag 10. august 2019, klokken 10:28
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:21
Noen som har fått 2020 modell og kan bekrefte trådløs carplay i Norge?

Hei, fikk levert min 2020 modell i går, og kan bekrefte at de leveres med trådløs Apple CarPlay. Selger hos Møller Billingstad ble veldig overrasket, da det var første gang han hadde sett dette ved utlevering av e-tron.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: tkjoerlauglørdag 10. august 2019, klokken 15:00
Sitat fra: eksportlars på lørdag 10. august 2019, klokken 10:28
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:21
Noen som har fått 2020 modell og kan bekrefte trådløs carplay i Norge?

Hei, fikk levert min 2020 modell i går, og kan bekrefte at de leveres med trådløs Apple CarPlay. Selger hos Møller Billingstad ble veldig overrasket, da det var første gang han hadde sett dette ved utlevering av e-tron.

Flott, dette var gode nyheter!
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: snowmansøndag 11. august 2019, klokken 21:28
Sitat fra: eksportlars på lørdag 10. august 2019, klokken 10:28
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:21
Noen som har fått 2020 modell og kan bekrefte trådløs carplay i Norge?

Hei, fikk levert min 2020 modell i går, og kan bekrefte at de leveres med trådløs Apple CarPlay. Selger hos Møller Billingstad ble veldig overrasket, da det var første gang han hadde sett dette ved utlevering av e-tron.

Bilde av fronten under grillen? Var det en firkant der (laser radar)
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: geirbirmandag 12. august 2019, klokken 12:04
Sitat fra: eksportlars på lørdag 10. august 2019, klokken 10:28
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:21
Noen som har fått 2020 modell og kan bekrefte trådløs carplay i Norge?

Hei, fikk levert min 2020 modell i går, og kan bekrefte at de leveres med trådløs Apple CarPlay. Selger hos Møller Billingstad ble veldig overrasket, da det var første gang han hadde sett dette ved utlevering av e-tron.

Svært gode nyheter. Det var en av tingene jeg var usikker på. Vet du noe om stemmeassistent? Er Amazon Alexa integrert i norske biler nå?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: cvalstadtirsdag 13. august 2019, klokken 22:34
Lasermåler er ikke inkludert på 2020 modellen. Bekreftet fra forhandler.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Renzironsdag 14. august 2019, klokken 06:56
Sitat fra: cvalstad på tirsdag 13. august 2019, klokken 22:34
Lasermåler er ikke inkludert på 2020 modellen. Bekreftet fra forhandler.

Noen som har kjennskap til hvordan funksjonen dens da løses på 2020 modellene? Er det noe som da som blir borte eller dårligere?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Bakeronsdag 14. august 2019, klokken 14:04
Sitat fra: Renzir på onsdag 14. august 2019, klokken 06:56
Sitat fra: cvalstad på tirsdag 13. august 2019, klokken 22:34
Lasermåler er ikke inkludert på 2020 modellen. Bekreftet fra forhandler.

Noen som har kjennskap til hvordan funksjonen dens da løses på 2020 modellene? Er det noe som da som blir borte eller dårligere?

For de som leser tysk så er det diskutert her:
https://www.motor-talk.de/forum/mj2020-stadt-und-tour-paket-jetzt-ohne-laserscanner-t6640717.html
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Renzironsdag 14. august 2019, klokken 16:20
Sitat fra: Baker på onsdag 14. august 2019, klokken 14:04
Sitat fra: Renzir på onsdag 14. august 2019, klokken 06:56
Sitat fra: cvalstad på tirsdag 13. august 2019, klokken 22:34
Lasermåler er ikke inkludert på 2020 modellen. Bekreftet fra forhandler.

Noen som har kjennskap til hvordan funksjonen dens da løses på 2020 modellene? Er det noe som da som blir borte eller dårligere?

For de som leser tysk så er det diskutert her:
https://www.motor-talk.de/forum/mj2020-stadt-und-tour-paket-jetzt-ohne-laserscanner-t6640717.html

Virker jo ikke akkurat som en forbedring å utelate denne nei. Men vanskelig å si, var ikke så mye annet enn synsing i den tråden der. Får håpe software og annen utvikling bidrar til å løse dette på en god måte.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: daktarionsdag 14. august 2019, klokken 22:03
Ren spekulasjon, men kan jo hende de har en annen og forbedret radar som gjør lidaren overflødig? Noen som har tilgang til delekatalogen og kan sjekke delenummer på de 2 årsmodeller?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Renzironsdag 14. august 2019, klokken 22:32
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 22:03
Ren spekulasjon, men kan jo hende de har en annen og forbedret radar som gjør lidaren overflødig? Noen som har tilgang til delekatalogen og kan sjekke delenummer på de 2 årsmodeller?

Alle bortsett fra A8 har nå PCC som kode på assistentpakke tur på 2020 modell vs PCN som min e-tron hadde i våres når jeg bestilte. A8 Har visstnok laser, long range radar og kamera. De andre har de 2 siste.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: daktarionsdag 14. august 2019, klokken 23:20
Sitat fra: Renzir på onsdag 14. august 2019, klokken 22:32
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 22:03
Ren spekulasjon, men kan jo hende de har en annen og forbedret radar som gjør lidaren overflødig? Noen som har tilgang til delekatalogen og kan sjekke delenummer på de 2 årsmodeller?

Alle bortsett fra A8 har nå PCC som kode på assistentpakke tur på 2020 modell vs PCN som min e-tron hadde i våres når jeg bestilte. A8 Har visstnok laser, long range radar og kamera. De andre har de 2 siste.
Dette er utstyrskode i prislisten?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Orbitonsdag 14. august 2019, klokken 23:54
Ja. I 2019-listen var det PCN, nå er det PCC. I den norske prislistene er dette beskrevet og priset likt. I de tyske (som er mye mer detaljerte) kommer forskjellen tydelig frem. I Tyskland har de også priset ned PCC, siden det er en enklere løsning. Utdrag fra de tyske listene nedenfor (som bruker en hel side til sammen bare for å beskrive denne ene funksjonen - hele prislisten er på 86 sider!).

2019 - PCN - €2150
SitatDurch die Vielzahl der einbezogenen Parameter bietet der adaptive Fahrassistent ein möglichst komfortables Fahren im Geschwindigkeitsbereich von 0 bis maximal 250 km/h und in Stausituationen. Der adaptive Fahrassistent nutzt den in der Fahrzeugfront verbauten Radarsensor, den Laserscanner, die Frontkamera und die Ultraschallsensoren, um das Fahrzeugumfeld permanent zu überwachen.

2020 - PCC - €2040
SitatDurch die Vielzahl der einbezogenen Parameter bietet der adaptive Fahrassistent ein möglichst komfortables Fahren im Geschwindigkeitsbereich von 0 bis maximal 250 km/h und in Stausituationen. Der adaptive Fahrassistent nutzt den in der Fahrzeugfront verbauten Radarsensor, die Frontkamera und die Ultraschallsensoren, um das Fahrzeugumfeld permanent zu überwachen.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: daktaritorsdag 15. august 2019, klokken 19:27
Hmm. Litt mindre overvåking kanskje. Hvis noen finner delenummeret kan de jo poste her.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: snowmantorsdag 15. august 2019, klokken 20:17
Her er laser scanneren
https://www.audi-mediacenter.com/en/photos/detail/laser-scanner-52974
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: elektrolørdag 05. oktober 2019, klokken 18:31
Sitat fra: geirbir på mandag 12. august 2019, klokken 12:04
Sitat fra: eksportlars på lørdag 10. august 2019, klokken 10:28
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:21
Noen som har fått 2020 modell og kan bekrefte trådløs carplay i Norge?

Hei, fikk levert min 2020 modell i går, og kan bekrefte at de leveres med trådløs Apple CarPlay. Selger hos Møller Billingstad ble veldig overrasket, da det var første gang han hadde sett dette ved utlevering av e-tron.

Svært gode nyheter. Det var en av tingene jeg var usikker på. Vet du noe om stemmeassistent? Er Amazon Alexa integrert i norske biler nå?

Flere som har fått bil med trådløs Apple CarPlay? Hva med Alexa? Og hva med oss som har 19 modell, noen mulighet til å få aktivert dette mon tro?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: PFlørdag 05. oktober 2019, klokken 20:40
Sitat fra: elektro på lørdag 05. oktober 2019, klokken 18:31
Sitat fra: geirbir på mandag 12. august 2019, klokken 12:04
Sitat fra: eksportlars på lørdag 10. august 2019, klokken 10:28
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:21
Noen som har fått 2020 modell og kan bekrefte trådløs carplay i Norge?

Hei, fikk levert min 2020 modell i går, og kan bekrefte at de leveres med trådløs Apple CarPlay. Selger hos Møller Billingstad ble veldig overrasket, da det var første gang han hadde sett dette ved utlevering av e-tron.

Svært gode nyheter. Det var en av tingene jeg var usikker på. Vet du noe om stemmeassistent? Er Amazon Alexa integrert i norske biler nå?

Flere som har fått bil med trådløs Apple CarPlay? Hva med Alexa? Og hva med oss som har 19 modell, noen mulighet til å få aktivert dette mon tro?

Jeg har trådløs carplay på min limited, måtte få det aktivert uten om forhandler. Møller har sagt at det ikke kommer på 19 modellene fordi Audi er idioter og oppdaterer ikke gamle modeller. 20 modellen har software som deaktiverer i land som ikke tillater carplay. 19 kan visst ikke få den software.
Er nesten så man må vurdere tesla
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Trond.mlørdag 05. oktober 2019, klokken 21:17
Dette høres ikke bra ut. Tydelig at det tar litt tid å bryte med fossil tankegang  ???
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: elektrolørdag 05. oktober 2019, klokken 23:00
Sitat fra: PF på lørdag 05. oktober 2019, klokken 20:40
Sitat fra: elektro på lørdag 05. oktober 2019, klokken 18:31
Sitat fra: geirbir på mandag 12. august 2019, klokken 12:04
Sitat fra: eksportlars på lørdag 10. august 2019, klokken 10:28
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:21
Noen som har fått 2020 modell og kan bekrefte trådløs carplay i Norge?

Hei, fikk levert min 2020 modell i går, og kan bekrefte at de leveres med trådløs Apple CarPlay. Selger hos Møller Billingstad ble veldig overrasket, da det var første gang han hadde sett dette ved utlevering av e-tron.

Svært gode nyheter. Det var en av tingene jeg var usikker på. Vet du noe om stemmeassistent? Er Amazon Alexa integrert i norske biler nå?

Flere som har fått bil med trådløs Apple CarPlay? Hva med Alexa? Og hva med oss som har 19 modell, noen mulighet til å få aktivert dette mon tro?

Jeg har trådløs carplay på min limited, måtte få det aktivert uten om forhandler. Møller har sagt at det ikke kommer på 19 modellene fordi Audi er idioter og oppdaterer ikke gamle modeller. 20 modellen har software som deaktiverer i land som ikke tillater carplay. 19 kan visst ikke få den software.
Er nesten så man må vurdere tesla

Høres jo helt sprøtt ut, så lenge det ikke er forskjeller på hardware. A8 og andre fossilmodeller har jo hatt dette i andre regioner siden før 2019.. Vi får satse på at det er en misforståelse.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Trond.msøndag 06. oktober 2019, klokken 06:17
Høres ut som om de har en policy at programvaren til en bestemt årsmodell (hw versjon) bare skal feilrettes og ikke få ny / endret funksjonalitet. Tror kanskje den typiske kunden setter pris på det, så man ikke får tilbake en bil fra service som har andre menyer etc. enn den man leverte inn. Men kundegruppen som ønsker et statisk produkt blir nok mindre og mindre med årene. De som ønsker det sånn i dag må kanskje velge Tesla, Polestar eller andre nykommere ?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: elektroonsdag 09. oktober 2019, klokken 19:26
Sitat fra: TM på søndag 06. oktober 2019, klokken 06:17
Høres ut som om de har en policy at programvaren til en bestemt årsmodell (hw versjon) bare skal feilrettes og ikke få ny / endret funksjonalitet. Tror kanskje den typiske kunden setter pris på det, så man ikke får tilbake en bil fra service som har andre menyer etc. enn den man leverte inn. Men kundegruppen som ønsker et statisk produkt blir nok mindre og mindre med årene. De som ønsker det sånn i dag må kanskje velge Tesla, Polestar eller andre nykommere ?

Ser den, og setter forsåvidt pris på at produsenten satser på å levere en ferdig bil når du kjøper den og ikke pusher ut nye feil mens jeg ligger og sover. Imidlertid burde det være rom for å gjøre enkle feilrettinger og introdusere noen nye funksjoner ifbm. service, og legge et A4 ark i bilen hvor det står f.eks;

Hva er nytt i e-tron quattro software v. XX.XXXX.XX 07.10.2019:

- Du kan nå koble til Apple AirPlay trådløst
- Trafikkdata vises nå på alle veistrekninger som har tilstrekkelig trafikk
- Du kan nå endre ladegrense fra appen
- e-tron ruteplanlegger fungerer nå som tenkt, med Ionity og alle andre ladestasjoner
- Vi har endret bensinpumpe symbolet en rekke steder i systemet
- Forvarme fungerer mens du hurtiglader, selv om SOC er under 20% ved ladestart.
- Bilen slår seg ikke lenger av når du setter deg inn igjen, etter å ha vært ute i 30 sekunder for å kaste søppel eller åpne bommen på hytteveien.
- Batteriprosent vises med tall instrumentet.
- Estimert batteriprosent ved ankomst neste stoppested vises hele tiden i kartet.
- Gi snarveier/adresser nytt navn ved å holde inne symbolet
- Generelle feilrettinger og forbedringer

Ellers har vi ikke tuklet for mye med systemet. Vi sees ved neste periodiske service! Hilsen Audi AG.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Korsmannlørdag 12. oktober 2019, klokken 20:13
Sitat fra: elektro på onsdag 09. oktober 2019, klokken 19:26
Sitat fra: TM på søndag 06. oktober 2019, klokken 06:17
Høres ut som om de har en policy at programvaren til en bestemt årsmodell (hw versjon) bare skal feilrettes og ikke få ny / endret funksjonalitet. Tror kanskje den typiske kunden setter pris på det, så man ikke får tilbake en bil fra service som har andre menyer etc. enn den man leverte inn. Men kundegruppen som ønsker et statisk produkt blir nok mindre og mindre med årene. De som ønsker det sånn i dag må kanskje velge Tesla, Polestar eller andre nykommere ?

Ser den, og setter forsåvidt pris på at produsenten satser på å levere en ferdig bil når du kjøper den og ikke pusher ut nye feil mens jeg ligger og sover. Imidlertid burde det være rom for å gjøre enkle feilrettinger og introdusere noen nye funksjoner ifbm. service, og legge et A4 ark i bilen hvor det står f.eks;

Hva er nytt i e-tron quattro software v. XX.XXXX.XX 07.10.2019:

- Du kan nå koble til Apple AirPlay trådløst
- Trafikkdata vises nå på alle veistrekninger som har tilstrekkelig trafikk
- Du kan nå endre ladegrense fra appen
- e-tron ruteplanlegger fungerer nå som tenkt, med Ionity og alle andre ladestasjoner
- Vi har endret bensinpumpe symbolet en rekke steder i systemet
- Forvarme fungerer mens du hurtiglader, selv om SOC er under 20% ved ladestart.
- Bilen slår seg ikke lenger av når du setter deg inn igjen, etter å ha vært ute i 30 sekunder for å kaste søppel eller åpne bommen på hytteveien.
- Batteriprosent vises med tall instrumentet.
- Estimert batteriprosent ved ankomst neste stoppested vises hele tiden i kartet.
- Gi snarveier/adresser nytt navn ved å holde inne symbolet
- Generelle feilrettinger og forbedringer

Ellers har vi ikke tuklet for mye med systemet. Vi sees ved neste periodiske service! Hilsen Audi AG.

Ha, ja tenk om dem hadde kunnet tilpasset seg et publikum på den måten.

Her tror jeg, etter å ha kommet fra Mitsibushi PHEV, at vel etablerte produsenter risikerer å drite på draget.
Å hvile på egen fortreffelighet i troen på at kundene er så trofaste at de kan gjöre akkurat som de vil.

Nye elbilkunder er både og, konservative konvertitter og nysökende teknofriker som grenser til ekstreme nerder.
Forumbrukere tror jeg tendenserer til sistnevnte og er dem som driver produsentene fremover dersom de er villige til å lytte.  Jeg har aldri eid Audi/BMW/MB eller noe og sådan ikke stilt rare krav, men nyskapende inne dette prissegmentet som Byton/Tesla etc tror jeg drar mange kunder pga utvikling og oppdatering av allerede levert produkt.  Dvs at de faktisk har en levetidsutvikling som gjör det attraktivt å eie.

Håper etter å ha kjöpt en -55 at Audi er bedre enn inntrykket jeg har etter å ha lest her på foumet nå en liten måned.


Sent from my iPad using Tapatalk
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: elektromandag 14. oktober 2019, klokken 22:48
Sitat fra: John-Inge Korsvik på lørdag 12. oktober 2019, klokken 20:13
Jeg har aldri eid Audi/BMW/MB eller noe og sådan ikke stilt rare krav, men nyskapende inne dette prissegmentet som Byton/Tesla etc tror jeg drar mange kunder pga utvikling og oppdatering av allerede levert produkt.  Dvs at de faktisk har en levetidsutvikling som gjör det attraktivt å eie.

Håper etter å ha kjöpt en -55 at Audi er bedre enn inntrykket jeg har etter å ha lest her på foumet nå en liten måned.

Et tips; slutt med å lese forum hvis du vil ha et lykkelig bilhold, uansett elbil. Og hvis du har noe annet enn Tesla, styr i tillegg unna nettsidene Electrek, InsideEVs, Cleantechnika, Teslarati, Tek.no og Side 3 samt det meste av det som ligger på YouTube.. :-)

Gratulerer med bilkjøp! Jeg har nå 15.000 km. og 6 mnd. i e-tron 55 quattro. Hvis man ser bort fra ustabil og usexy app, og ja.. litt småting rundt brukergrensesnitt, mangelfull trafikkdata, feil fartsgrenser, dårlig Spotify integrasjon (19' mod) og uferdig ladeplanlegger, så kommer jeg ikke på noe jeg er misfornøyd med. Mye av dette vil løses, alt dette kan løses. At jeg ikke får en OTA oppdatering som gir meg kortere rekkevidde eller nye feil i natt, og at bremsene allerede yter optimalt fra fabrikk og ikke behøver å oppdateres, lever jeg helt fint med. Ok, et lite spark der.. ;)

Her kommer en liste over topp 10 ting jeg er fornøyd med på e-tron 55 quattro, i tilfeldig rekkefølge:

- Ladehastighet
- Forbruk / rekkevidde
- Komfort
- "Aktiv fritid- faktor"
- Opplevd kvalitet
- Lys og viskere!
- Kjøreassistentsystemer
- OLED instrumenter og HUD
- Lastsikring- og løsninger
- Kjøreegenskaper

10 andre småting jeg setter pris på:

- Spyling av ryggekamera
- Waypoints i navigasjon, m. estimert batteriprosent ved hvert enkelt
- Skriftgjenkjenning i navi fungerer bra
- Lys i beltespennelåsene (ekstrautstyr)
- Gode muligheter for tilpasning av førermiljø / skjermer
- Buffer i topp på batteriet
- Ladelukeløsning, så langt
- Justerbare hodestøtter i lengderetning (ekstrautstyr)
- Bra klimaanlegg m. mange justeringsmuligheter (4-soner)
- God svingradius ?

Nå blir det moro med vinter!!
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: alagerqvsøndag 20. oktober 2019, klokken 10:53
Sitat fra: hemi på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:04
Har de klart å få rattvarme? det er litt 1999 mer en 2020, men stas likevel på norsk vinter.
Nei, Audi bygger fortsatt bil på gamlemåten... Du får ikke varme i rattet og ACC. Du får kun lov til å velge en av de to.

Jeg hadde tenkt å bytte ut vår Volvo XC90 med e-tron 55 og Tesla S75D med e-tron 50, begge med begge alternativene, men siden kona krever varme i rattet og jeg ACC, så blir det ikke Audi...

Selv Hyundai har kombinasjonen på bilene sine..
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Crownsøndag 20. oktober 2019, klokken 11:37
Sitat fra: alagerqv på søndag 20. oktober 2019, klokken 10:53
Sitat fra: hemi på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:04
Har de klart å få rattvarme? det er litt 1999 mer en 2020, men stas likevel på norsk vinter.
Nei, Audi bygger fortsatt bil på gamlemåten... Du får ikke varme i rattet og ACC. Du får kun lov til å velge en av de to.

Jeg hadde tenkt å bytte ut vår Volvo XC90 med e-tron 55 og Tesla S75D med e-tron 50, begge med begge alternativene, men siden kona krever varme i rattet og jeg ACC, så blir det ikke Audi...

Selv Hyundai har kombinasjonen på bilene sine..

Akkurat det med at de ikke har varme i rattet samtidig som ACC, har med at de bygger på en ny måte... Vanligvis krever ACC at man holder i rattet med en viss motstand for at ACC skal merke at du holder i rattet og ikke begynner å klage over at du må holde i rattet. Det slipper du med Audi, den måler induksjon i rattet eller noe slikt slik at det er nok å ha et par fingre på eller noe, men ulempen er at man ikke får varme i rattet samtidig.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: alagerqvsøndag 20. oktober 2019, klokken 11:49
Spiller ingen rolle for meg hvordan de bygger det, så lenge jeg får varme i rattet. Du kan jo få det, hvis du velger bort ACC, og det synes for meg merkelig at ACC skal påvirke hvordan ratt du får. Om det er den gamle can-bus'en som er full eller ikke vet jeg ikke, men i 2020 forventer jeg mer.

Også pussig at Audi sin "vinterpakke" inneholder utstyr som knapt inneholder noe som har med vinter å gjøre:
"Vinterpakke; forberedelse for tilhengerfeste, sidekollisjonsputer bak, elektrisk justerbar korsryggstøtte foran, blank takreling, assistentpakke tur og komfort førklimatisering".

Hadde vel heller forventet rattvarme, setevarme, speilvarme og slike ting.

Veldig synd, for ellers fremstår jo e-tron som en flott bil på mange måter.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Crownsøndag 20. oktober 2019, klokken 11:56
Sitat fra: alagerqv på søndag 20. oktober 2019, klokken 11:49
Spiller ingen rolle for meg hvordan de bygger det, så lenge jeg får varme i rattet. Du kan jo få det, hvis du velger bort ACC, og det synes for meg merkelig at ACC skal påvirke hvordan ratt du får. Om det er den gamle can-bus'en som er full eller ikke vet jeg ikke, men i 2020 forventer jeg mer.

Hvis jeg ikke skrev det klart nok, så er måten e-tron har løst deteksjon av at man holder i rattet, induktive følere rundt hele rattet. Dermed slipper man å holde like hardt i rattet som man må med andre biler for at bilen skal merke at du har hendene på rett sted, ulempen enn så lenge er at varmetrådene til rattet ville forkludret. Håper de får løst det snart. Varme i rattet er et savn for meg også, har jo det på Ioniqen f.eks, men det er feil det du skriver at det er pga gammel teknologi. Det er snarere pga ny teknologi, som gir bedre løsning for èn utfordring, en ødelegger dessverre for en annen.

Velger man bort ACC så trengs det jo ingen sensorere i rattet og dermed er varmen i rattet ikke noe problem.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: daktarisøndag 20. oktober 2019, klokken 14:11
Problemet med selvkjøringen til Audi er at man må holde på rattet hele tiden uansett, så den er ikke så mye verdt. jeg ville vel valgt rattvarme heller enn selvkjøring på e-tron nå, og fått et tre-eket ratt i stedet. Adaptiv cruise er derimot bra og den måtte jeg hatt.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: alagerqvsøndag 20. oktober 2019, klokken 14:23
Heller ikke så opptatt av selvkjøring, men ACC er ett must. Med rattvarme.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Orbitsøndag 20. oktober 2019, klokken 17:32
Det er vel egentlig feltholderen som trenger deteksjon på om du holder i rattet. ACC (dvs justering av fart i forhold til traffikken foran i samme fil) kunne de vel tilbudt (men gjør det ikke) uten håndsensor, og dermed sammen med rattvarme.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: tromsøsøndag 20. oktober 2019, klokken 19:47
Jeg kan ikke leve uten rattvarme men derimot uten ACC. Valgte launch edition med rattvarme og sportsratt.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: svitunsøndag 20. oktober 2019, klokken 19:54
Fruen er såpass gira på rattvarme at jeg sterkt vil vurdere å bytte ratt når dette er på plass. Det må vel kunne gå an med fysisk rattbytte og en sw-update? Har bestilt med ass.pakke tur nå, og håper på en løsning som ikke vil koste skjorta. Synspunkt?
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: tromsøsøndag 20. oktober 2019, klokken 20:05
Sitat fra: svitun på søndag 20. oktober 2019, klokken 19:54
Fruen er såpass gira på rattvarme at jeg sterkt vil vurdere å bytte ratt når dette er på plass. Det må vel kunne gå an med fysisk rattbytte og en sw-update? Har bestilt med ass.pakke tur nå, og håper på en løsning som ikke vil koste skjorta. Synspunkt?

Jeg sporte Audi.de dette (google translate er bra) og de sa at det ikke ville være mulig å skifte ratt etterpå så at man får begge funksjoner.
Har dog hørt at det skal gå med både ACC og rattvarme på etron i 2021 modellen, hvis man vil vente..
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: alagerqvsøndag 20. oktober 2019, klokken 20:10
Tror nok ikke jeg venter på 2021 modellene, og det er ingen intern info som har lekket ut om dette heller. Så langt...
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Kåre Knattensøndag 20. oktober 2019, klokken 23:24
Jeg fryser ikke så mye på hendene at det bryr meg.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: hemisøndag 20. oktober 2019, klokken 23:43
Husker i nov/des? 2018 at selgern min sa rattvarme ville komme nesten med en gang, men ikke på de første... still waiting ;)
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:27
Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 20. oktober 2019, klokken 23:24
Jeg fryser ikke så mye på hendene at det bryr meg.

Hvis en forvarmer en elbil med 11000 watts varme i 7 min...hva skjer da? Rattet er ikke særlig kaldt.
Hvis en er så frysen på hendene at 20 grader er for kaldt for hendene så bør en ha hansker, hvis ikke vil en nok uansett fryse på opp/utsiden av hendene. Hvar prøvd rattvarme på diesel-bil. Det var skikkelig digg. Har kjørt elbil i 5 år uten rattvarme...ikke savnet det en dag.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:29
Luften i bilen varmes raskt opp. Fysiske objekter derimot tar mye lenger tid å varme. Null problem å ha varm luft i kupeen mens interiøret fortsatt er kaldt.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: daktaritirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:47
Problemet er jo spontane  turer som f.eks. "oj vi mangler fløte".
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 22. oktober 2019, klokken 23:48
Sitat fra: daktari på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:47
Problemet er jo spontane  turer som f.eks. "oj vi mangler fløte".

Du har vel smart-kjøleskap som automatisk bestiller fløte når kjøleskapsbeholdningen går under minimumslager? Er mulig problemet er større i kaldere strøk enn der jeg bor. Jeg har et par deilige skinnhansker som jeg bruker når jeg kjører fossilbil om vinteren. Er det spontantur, og det er -17 inni bilen er det like greit å ha hansker på uansett, så hendene ikke blir stekt på ene siden, og uttørket frøset på andre siden. På Tesla så blåser luften på rattet, så har ikke merket kaldt ratt der.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: hemionsdag 23. oktober 2019, klokken 00:05
Virker som du ikke aner hva rattvarme er, virker som det er flere som sliter med det samme.

BMW har hatt dette i 20+ år
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: turfsurfonsdag 23. oktober 2019, klokken 06:24
Sitat fra: hemi på onsdag 23. oktober 2019, klokken 00:05
BMW har hatt dette i 20+ år
Og allikevel har de ikke greid å få det til på i3
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: elektrotorsdag 24. oktober 2019, klokken 21:15
Sitat fra: hemi på onsdag 23. oktober 2019, klokken 00:05
Virker som du ikke aner hva rattvarme er, virker som det er flere som sliter med det samme.

BMW har hatt dette i 20+ år

Audi har også hatt rattvarme i 20 år. Det virker nesten som det er du som sliter med å forstå dette. :) For å sitere @Crown

Sitatmåten e-tron har løst deteksjon av at man holder i rattet, induktive følere rundt hele rattet. Dermed slipper man å holde like hardt i rattet som man må med andre biler for at bilen skal merke at du har hendene på rett sted, ulempen enn så lenge er at varmetrådene til rattet ville forkludret. Håper de får løst det snart. Varme i rattet er et savn for meg også, har jo det på Ioniqen f.eks, men det er feil det du skriver at det er pga gammel teknologi. Det er snarere pga ny teknologi, som gir bedre løsning for èn utfordring, en ødelegger dessverre for en annen.

Velger man bort ACC så trengs det jo ingen sensorere i rattet og dermed er varmen i rattet ikke noe problem.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Hårekonsdag 20. november 2019, klokken 14:07
Sitat fra: snowman på tirsdag 16. juli 2019, klokken 08:19
... 2020 har ikke laser scanner i fronten underst på grillen,
Ser at laserscanner er tilbake igjen, på Sportback. Den brukes visstnok for de nye Digital Matrix LED hovedlysene.
https://www.motor1.com/news/383276/audi-e-tron-sportback-debuts/
https://www.youtube.com/watch?v=UqmMZ-zpoT0&feature=youtu.be
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Hyperstresssøndag 01. desember 2019, klokken 11:15
Noen som vet noe mer om regenerering på 2020 modellene? Det skrives masse om "one pedal driving", men samtidig så leser jeg at ting kanskje er som før, bare at den kan regenerere kraftigere. Om det fortsatt er slik at regenerering nullstiller seg hver gang en trykker på gassen igjen så er det ikke akkurat "one pedal driving"..
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: alagerqvsøndag 01. desember 2019, klokken 13:13
Gode nyheter om rattvarme: fra 2021 modellene vil man få både rattvarme og ACC. Kommer også med 22kW AC lader og digital LED matrix lys.

2021 biler blir produsert fra ca sommer/uke 28 i 2020.

Da er kanskje Audi inne i (ratt)varmen igjen for vår del.
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Trond.msøndag 01. desember 2019, klokken 14:47
Sitat fra: alagerqv på søndag 01. desember 2019, klokken 13:13
Gode nyheter om rattvarme: fra 2021 modellene vil man få både rattvarme og ACC. Kommer også med 22kW AC lader og digital LED matrix lys.

2021 biler blir produsert fra ca sommer/uke 28 i 2020.

Da er kanskje Audi inne i (ratt)varmen igjen for vår del.
Det høres lovende ut. Da får vi bare håpe at konkurransen gjør at prisen ikke øker, eller heller reduseres. Nå koster vel e-tron 55 fra 639K. De kaller det kampanje, men det er få eksempler på at prisene går opp etter slike kampanjer. Kampanjer kan bytte navn og innhold, men stort sett tjener man på å sitte på gjerdet...inntil mva eller Telsaskatt e.l. innføres  ;)
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: Hyperstresssøndag 01. desember 2019, klokken 17:34
Sitat fra: alagerqv på søndag 01. desember 2019, klokken 13:13
Gode nyheter om rattvarme: fra 2021 modellene vil man få både rattvarme og ACC. Kommer også med 22kW AC lader og digital LED matrix lys.

2021 biler blir produsert fra ca sommer/uke 28 i 2020.

Da er kanskje Audi inne i (ratt)varmen igjen for vår del.
Hvor fikk du info om dette?

Edit: og har de da fått til kombinasjonen rattvarme og kapasitiv sensor i rattet? Eller kommer de til å bruke momentsensor? (Noe som jeg synes er en mye dårligere løsning enn den som er på etron i dag)
Tittel: Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
Skrevet av: alagerqvsøndag 01. desember 2019, klokken 19:08
Aner ikke hvilken sensor/metode de bruker.

Info fra intern Møller ansatt og selger (to uavhengige kilder).