Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: KjellG på onsdag 10. juli 2019, klokken 11:07

Tittel: Dyrere forsikring
Skrevet av: KjellGonsdag 10. juli 2019, klokken 11:07

Mange argumenterer med at elbil er enklere å vedlikeholde og reparere enn en fossilbil. Mon det: https://www.tek.no/artikler/forsikringsselskap-dobler-forsikringsprisene-pa-elbiler/469559

Det er nærliggende å tro at fremtidens veteran-elbiler vil ha store mangler og knapt være kjørbare.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Motorwattonsdag 10. juli 2019, klokken 11:10
En mengde nye og uerfarne elbil-eiere som ikke er vant til fartspotensiale til en elbil er en av grunnene til at premiene øker. Ref. mitt forsikringsselskap.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Carl Anton Stenlingonsdag 10. juli 2019, klokken 17:48
Her må man skille mellom elbilmodellene og brukergruppene. Tviler på at en pensjonist som kjører eUp på Otta har dobbelt så stor risiko som om han kjørte Up.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Motorwattonsdag 10. juli 2019, klokken 17:55
https://www.tu.no/artikler/dobler-prisen-pa-forsikring-av-elbil-flere-skader-og-dyrere-reparasjoner/469589
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Svein_Honsdag 10. juli 2019, klokken 18:57
Dette virker veldig som clickbait.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Carl Anton Stenlingonsdag 10. juli 2019, klokken 19:17
Dette handler vel sannsynligvis om at et lite forsikringsselskap har brent seg på feilprising av enkelte Tesla S/X-kunder.
Blir litt for enkelt å generalisere til alle elbiler.

(For ordens skyld: Jeg er ansatt i et annet forsikringsselskap, men uttaler meg som privatperson her.)
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Oddaatorsdag 11. juli 2019, klokken 10:41
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 10. juli 2019, klokken 19:17
Dette handler vel sannsynligvis om at et lite forsikringsselskap har brent seg på feilprising av enkelte Tesla S/X-kunder.
Blir litt for enkelt å generalisere til alle elbiler.
«Forsikringsselskapene Gjensidige og Fremtind melder om langt flere og dyrere skader på elbiler enn på fossilbiler. Alle de store forsikringsselskapene vurderer fortløpende prisene på bilforsikringene.»


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 11. juli 2019, klokken 11:00
Sitat fra: Oddaa på torsdag 11. juli 2019, klokken 10:41
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 10. juli 2019, klokken 19:17
Dette handler vel sannsynligvis om at et lite forsikringsselskap har brent seg på feilprising av enkelte Tesla S/X-kunder.
Blir litt for enkelt å generalisere til alle elbiler.
«Forsikringsselskapene Gjensidige og Fremtind melder om langt flere og dyrere skader på elbiler enn på fossilbiler. Alle de store forsikringsselskapene vurderer fortløpende prisene på bilforsikringene.»


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke bit på disse løgnene fra forsikringsselskapene. Bytt alltid til billigste tilbyder.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 11. juli 2019, klokken 11:35
Helt enig. Nå som det kommer flere elbiler snakker de prisen opp. Klart det blir flere elbiler med skader når det blir flere elbiler.... Som nevnt bytt selskap minst hvert andre tredje år. Ikke sitt med hatten i fanget å bli flådd.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Oddaatorsdag 11. juli 2019, klokken 12:34
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 11. juli 2019, klokken 11:35
Helt enig. Nå som det kommer flere elbiler snakker de prisen opp. Klart det blir flere elbiler med skader når det blir flere elbiler.... Som nevnt bytt selskap minst hvert andre tredje år. Ikke sitt med hatten i fanget å bli flådd.
Byttet fra Gjensidige til Frende i vinter, det var faktisk en god del å spare på totalpakken. (Men jeg er så langt lite imponert over kundeservicen deres, det har ved to anledninger vist seg å være omtrent umulig å komme i kontakt...)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: JorgenMtorsdag 11. juli 2019, klokken 13:06
Dette gjelder dyre/teknisk avanserte biler generelt, og ikke bare elbiler. Nevnes bl.a. BMW X5 som svært dyr å reparere.

Clickbait de-luxe :)

Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: magnetictorsdag 11. juli 2019, klokken 13:12
Motor har og dekka grunnlaget for prisoppgang fra forsikringsselskapet, som ikke er intresert i EL bil kunder. https://www.motor.no/artikler/dobler-forsikringsprisene-pa-elbiler/
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: hELgenentorsdag 11. juli 2019, klokken 16:04
Helt overbevist om at det er ENORME forskjeller her. Tesla drar nok snittet rett til himmels sammen med en del andre "premium" merker. Det er jo her problemet ligger - alle elbiler settes i bås og det skulle ikke forundre meg mye om e-up eiere og andre med liten elbil er med på å sponse dyre saker der premium bilene er involvert.

Egen erfaring tilsier også at en del verksteder tar hinsides avanse på en del biler. Fikk en liten skrape på en skjerm på en i3 (ca 5 cm), ikke bulk, kun skrape. Kontaktet merkeverksted - de undersøkte pris for meg - de ville bytte ut skjermen for sikkerhetsskyld - den kostet under 1000 lappen, men for HELE jobben antydet de 8000 kroner. Dro derfra og innom et lite lakkeringsverksted jeg vet brukes av flere forhandlere i distriktet.. De skulle ha 1500,- for hele jobben - og siden det KUN var en ripe så så jeg ikke noe vits å bytte ut hele skjermen - de gjorde jobben for 1500,- og det ble perfekt......Og skulle de byttet skjermen var det snakk om småpenger i forhold til merkeverksted (som uansett ville sende den videre til sin underleverandør (som jeg antar spiser lunsj på sølvfat))
Nei - folk og forsikringsselskap lar seg lure.........
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Gardintorsdag 11. juli 2019, klokken 17:04
Jeg ville gjerne sett at forsikringsselskapene gikk ut med en analyse som underbygger hvorfor elbiler har mye flere og dyrere forsikringsskader. Hadde vi vist årsaken kunne kanskje til og med noe blitt gjort for å forbedre situasjonen? Men når forskringsbransjen bare kommer med løse påstander uten faktasjekking, blir det ikke så interresant som nyhetssak.
SitatFor mange ferske elbilbrukerne er møtet med langt flere hestekrefter og umiddelbar akselerasjon uvant. Da oppstår det lett flere skader og kollisjoner.
Jeg er ikke overbevist om at dette er en vesentlig del av forklaringen. Min erfaringe er at man blir fort vant til dette. Men dersom det uventede møtet med flere hestekrefter og umiddelbar akselerasjon er så farlig burde det være en smal sak å underbygge dette med statistikk. I såfall ville vi forvente å se veldig mye mere skader for nye elbilsjåfører, og at skadefrekvensen så synker ned mot fossilbilnivået for mer erfarne elbilister. Hvorfor støtter ikke denne forsikringsagenten opp påstanden sin med en slik type statistikk? Er det kanskje bare vill gjetning???

Andre aktuelle forklaringer som for eksempel indirekte konsekvenser av at mange elbiler er sprekere enn hva nordmenn flest er vant til kunne like lett ha blitt dokumentert statistisk. Dette kan for eksempel være at raskere respons gjør det mulig å smette inn i mindre luker i kryss og rundkjøringer, forbikjøring vil være mulig flere steder etc. Slik risikokjøring kan potensielt øke ulykkesstatisitkken. Om dette er tilfelle eller ikke kunne forsikringsselskapene undersøkt.

Det samme gjelder kollektivfeltkjøring. Er en vesentlig del av elbilulykkene forbundet med kollektivfeltkjøring? Oss vanlige kan bare gjette på dette. Forsikringsselskapene kan enkelt finne ut svaret.

Det hadde også vært interresant å vite om elbiler gir like mye flere forsikringssaker både på ansvarsforsikringen og kasko forsikring? Eller kan det hende at mesteparten av forskjellen kan ses for en av dem? Jeg savner også at de spesifiseres hvorvidt det er justert for forskjellig pris, alder, bruksmønstre etc. i sammenligningen. Slike forhold kan jo ha veldig stor betydning.

Så for å oppsummere: Jeg hadde øsnket meg en god og lærerik gjennomgang av årsakssamenhenger, men innser at slike grundige analyser ikke har noen plass i dagens mediebilde. Der er det bare spekulativt overflatisk pjatt som gjelder, og denne saken fra forsikringsbransjen passer perfekt inn i dette bildet :(
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Jallatorsdag 11. juli 2019, klokken 22:44
Sitat fra: Gardin på torsdag 11. juli 2019, klokken 17:04
Jeg ville gjerne sett at forsikringsselskapene gikk ut med en analyse som underbygger hvorfor elbiler har mye flere og dyrere forsikringsskader. Hadde vi vist årsaken kunne kanskje til og med noe blitt gjort for å forbedre situasjonen? Men når forskringsbransjen bare kommer med løse påstander uten faktasjekking, blir det ikke så interresant som nyhetssak.
Etter å ha lest ditt lange innlegg så lurer jeg litt på hvor lenge du har hatt bil. Det er da ingen nyhet at raske biler og biler med stor motor koster mer å forsikre enn enkle og trege biler. Slik har det vært i alle år.

Og selvsagt sitter forsikringsselskapene  på statistikk for dette. Det er jo det de lever av, men ettersom det er flere om samme markedet så er det bare overskriftene som når media. Uansett så reguleres dette av markedet, og slik har det vært lenge.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: arthurfredag 12. juli 2019, klokken 08:36
Hvis forsikringsselskapene er så dyre som det hevdes og man selv er slik en dyktig sjåfør så kan man jo vurdere å være selvassurandør eller sette egenandelen så høyt som det over hodet er mulig?
Uansett så bør man jo sjekke pris regelmessig (selv sjekker jeg alle skadeforsikringene hvert år og bytter selskap stadig vekk) og endre/flytte/spre sine forsikringer.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Ingeniørenfredag 12. juli 2019, klokken 08:43
Sitat fra: Jalla på torsdag 11. juli 2019, klokken 22:44
Sitat fra: Gardin på torsdag 11. juli 2019, klokken 17:04
Jeg ville gjerne sett at forsikringsselskapene gikk ut med en analyse som underbygger hvorfor elbiler har mye flere og dyrere forsikringsskader. Hadde vi vist årsaken kunne kanskje til og med noe blitt gjort for å forbedre situasjonen? Men når forskringsbransjen bare kommer med løse påstander uten faktasjekking, blir det ikke så interresant som nyhetssak.
Etter å ha lest ditt lange innlegg så lurer jeg litt på hvor lenge du har hatt bil. Det er da ingen nyhet at raske biler og biler med stor motor koster mer å forsikre enn enkle og trege biler. Slik har det vært i alle år.

Og selvsagt sitter forsikringsselskapene  på statistikk for dette. Det er jo det de lever av, men ettersom det er flere om samme markedet så er det bare overskriftene som når media. Uansett så reguleres dette av markedet, og slik har det vært lenge.

Tror ikke det stemmer. Folk shopper ikke forsikring så ofte som de burde og mange har samme selskap hele livet...
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: hELgenenfredag 12. juli 2019, klokken 09:09
ALLE som har ringt rundt og undersøkt priser på forsikringer vet at denne bransjen kjennetegnes ved et ikke velfungerende marked. Har selv opplevd prisforskjeller på over 10k på en pakke av forsikringer  hvor billigste leverandør var 23k. Mao ekstrem prosentvis forskjell. Og jeg vet om flere som har ennå bedre vilkår og pris enn det jeg selv klarte å få. For det første er det viktig å være medlem av rett forbund eller fagforening. For det andre er det viktig å velge selskap som har avtaler med ditt forbund/fagforening. Mao selv om selskapene sitter på samme statistikk mhp risiko om deg så er ikke dette avgjørende,et medlemskap i et eller annet kan bety mer. Bosted kan bety noe,men også her er det veldig sprikende. Alder mhp bilforsikring og fører betyr som regel noe,men event. avtale med forbund/selskap betyr mer.  Og så har du de som prøver å knytte pris opp mot din sosiale profil , på nett - ikke IRL - og vennekrets. Jeg kjenner personer som er ekstremt mye mer uforsiktig og uvøren enn meg selv,som har ennå bedre vilkår enn meg selv som følge av dette. Selv har jeg ingen offentlig sosial profil på nett da jeg verdsetter personvern og skattemoral høyt. De store internasjonale selskapene som f.eks Facebook bryr seg egentlig ikke om personvern  og lokal lovgivning,skatteregler osv,men benyttes likefullt som kilde av enkelte i forsikringsbransjen . Det er Mao mange forskjellige måter selskaper prøver å lage profiler av deg på som i bunn og grunn aldri treffer rett og følgelig vil det alltid være mange som betaler overpris og underpris på forsikringer.  Så det eneste riktige å gjøre er å sette av et par timer hvert år å ringe rundt og bytte selskap. Vil faktisk oppfordre alle å bytte selskap hvert år selv om prisen de oppnår ikke er bedre enn den de allerede  har.  På den måten skjerpes konkurransen selskapene imellom.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Truls Antonsenfredag 12. juli 2019, klokken 09:14
Tror det er mange faktorer her:
- F.eks enn Audi e-Tron, fra 650', men på mange måter samme bilen og tilsvarende deler som en Q8 eller Q7, som begge koster over millionen. Iallefall er rep-kostnad på karosseri, lykter osv tilsvarende. Dvs pris må sammenliknes mot disse, og ikke mot en Tiguan, som koster 650'.  Det er dyre biler, selv om prislappen ikle viser det pga norske avgiftslettelser. Og det gjenspeiles jo gjerne i prisen.

- Er sagt at elbiler står lenger på verksted. 1 dag=1000,- i ekstra kostnad. Dette kan ha med dele-tilgang eller kompleksitet i rep å gjøre.

- For noen biler kan det være vanskelig å demontere deler for lakkering etc, pga limt eller montert med andre deler over, som gir ekstra rep-tid.

TA




Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Langbein Risefredag 12. juli 2019, klokken 10:09
Noe som ikke er nevnt er at den gjennomsnittlige elbilkjøperen er yngre og andelen menn høyere enn for fossilbil (i følge tall fra 2017). Begge disse er faktorer som gir fler ulykker.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Gardinfredag 12. juli 2019, klokken 15:21
Sitat fra: Jalla på torsdag 11. juli 2019, klokken 22:44
Etter å ha lest ditt lange innlegg så lurer jeg litt på hvor lenge du har hatt bil. Det er da ingen nyhet at raske biler og biler med stor motor koster mer å forsikre enn enkle og trege biler. Slik har det vært i alle år.
Men dette forklarer ikke hvorfor forsikringsselskaper mener at elbilforsikringspremien plutselig bør dobles. Den relativt høye motoreffekten til gjennomsnittselbilen har da vært kjent for forsikringsselskapene hele tiden?

Det må være noe annet som de ikke har forutsett som fører til økt ulykkesrisiko? Kanskje forsikringsagenten har rett i at umiddelbar respons når man trykker på spenningspedalen gir økt ulykkesrisiko? I så fall kunne man vurdert om det bør legges inn en forsinkelse i elbiler mellom når pedalen trykkes inn og når motoren endrer effekt? Men er det virkelig noen saklig grunn til å tro at dette ville hjulpet? Eller kanskje det er helt andre forhold som er årsaken? Kanskje den umiddelbare responsen faktisk er en fordel trafikksikkerhetsmessig?

Jeg vet ikke svaret og skulle gjerne sett gode og veldokumenterte forklaringer på de viktigste årsakene til elbilenes økte ulykkesrisiko. Personlige meninger og udokumentert gjetting har derimot lite verdi.


Det er forøvrig interresant at du mener at et innlegg på 20 linjer er et langt innlegg...
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: arthurfredag 12. juli 2019, klokken 18:41
Sitat fra: hELgenen på fredag 12. juli 2019, klokken 09:09
ALLE som har ringt rundt og undersøkt priser på forsikringer vet at denne bransjen kjennetegnes ved et ikke velfungerende marked. Har selv opplevd prisforskjeller på over 10k på en pakke av forsikringer  hvor billigste leverandør var 23k.

Har du noen oversikt over hvilken margin selskapene har for hvis dette fungerer så dårlig så bør vel det bety at noen selskaper har (urimelig?) stor margin mens andre ikke har det.
Uansett så dreier det seg om (for oss kunder) å sjekke rundt, benytte alle muligheter/rabatter, ikke gå i fellen å tro at å samle alle forsikringer i et selskap er det beste/billigste samt det aller kjedeligste; sammenligne hva som faktisk er dekket og også om man trenger alt dette.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: hELgenenfredag 12. juli 2019, klokken 19:44
Sitat fra: arthur på fredag 12. juli 2019, klokken 18:41

Har du noen oversikt over hvilken margin selskapene har for hvis dette fungerer så dårlig så bør vel det bety at noen selskaper har (urimelig?) stor margin mens andre ikke har det.
Nei har ingen kunnskap om marginer,men når jeg sparte 10k på en pakkeløsning som til og med var vesentlig bedre dekning på enn den jeg hadde fra før OG prisen ble 23k så sier det egentlig seg selv at marginene er gode. Å betale 23k istedenfor 33k på ett år er jo mye. Og jeg vet om andre i som har ennå bedre deal
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Egil Fonnfredag 12. juli 2019, klokken 20:43
BMW i3 burde være billig å forsikre. Har blitt påkjørt to ganger og plasten på i3 deformeres kraftig under sammenstøt men spretter tilbake i opprinnelig form etter at påkjørende objekt har fjernet seg. Resultat mikroskopiske lakkskader på i3. Bulker og lakkskader på stålbil..
Ellers tenker jeg det kan være greit å ta en samtale med forsikrings selskapet du er kunde i dersom annet selskap kommer med bedre tilbud. Er du en god kunde med 0 eller lite skader over mange år vil selskapet strekke seg litt for å beholde deg som kunde.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Truls Antonsenfredag 12. juli 2019, klokken 21:05
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190712/d7fbae849dbc9bb358a5d7f36a7cc8c9.jpg)

«..god lønnsomhet i motorvognforsikring..»




Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: arthurlørdag 13. juli 2019, klokken 08:36
Sitat fra: hELgenen på fredag 12. juli 2019, klokken 19:44
Sitat fra: arthur på fredag 12. juli 2019, klokken 18:41

Har du noen oversikt over hvilken margin selskapene har for hvis dette fungerer så dårlig så bør vel det bety at noen selskaper har (urimelig?) stor margin mens andre ikke har det.
Nei har ingen kunnskap om marginer,men når jeg sparte 10k på en pakkeløsning som til og med var vesentlig bedre dekning på enn den jeg hadde fra før OG prisen ble 23k så sier det egentlig seg selv at marginene er gode. Å betale 23k istedenfor 33k på ett år er jo mye. Og jeg vet om andre i som har ennå bedre deal

Jeg har for så vidt akkurat samme erfaring, og derfor anbefaler jeg også sterkt at folk sjekker alternativene, setter seg inn i betingelsene og shopper rundt siden det er mye å spare selv om det tar litt tid å gjøre jobben, men vel verdt det.

At et selskap har så og så stort overskudd sier jo egentlig lite når man ikke også ser på investert kapital osv Nå gir vel Gjensidige tilbake en betydelig andel av overskuddet til sine kunder samt deler ut betydelige beløp til almennyttige oppgaver/organisasjoner ref. Gjensidigestiftelsen.
At disse selskapene gjør det bra gir også trygghet for kundene samt at de er interessante for sine eiere noe vi vel alle kan bli og/eller allerede er direkte såvel som indirekte. Siste para generelt ment, ikke til deg eksplisitt.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: Ingeniørensøndag 21. juli 2019, klokken 19:12
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 11. juli 2019, klokken 11:35
Helt enig. Nå som det kommer flere elbiler snakker de prisen opp. Klart det blir flere elbiler med skader når det blir flere elbiler.... Som nevnt bytt selskap minst hvert andre tredje år. Ikke sitt med hatten i fanget å bli flådd.

Hva sa jeg:
https://e24.no/naeringsliv/ny-undersoekelse-om-markedet-for-skadeforsikring-urovekkende-lav-priskonkurranse/24659090
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: 1000kwhsøndag 21. juli 2019, klokken 19:16
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 21. juli 2019, klokken 19:12
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 11. juli 2019, klokken 11:35
Helt enig. Nå som det kommer flere elbiler snakker de prisen opp. Klart det blir flere elbiler med skader når det blir flere elbiler.... Som nevnt bytt selskap minst hvert andre tredje år. Ikke sitt med hatten i fanget å bli flådd.

Hva sa jeg:
https://e24.no/naeringsliv/ny-undersoekelse-om-markedet-for-skadeforsikring-urovekkende-lav-priskonkurranse/24659090
Det gjelder svært mye annet også dessverre. Og når alle sammarbeider så er det vabskelig å gjøre noe med det
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: arthursøndag 21. juli 2019, klokken 19:19
At de samarbeider tror jeg nok ikke er tilfelle, men alle følger med på hva alle gjør på samme måte som oljeselskapene gjør det, matvarekjedene gjør det osv Skulle ikke forbause meg om flere her har arbeidsgivere som også kikker sine konkurrenter i kortene for alle er vel ikke offentlig ansatte her?
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: elektroluxmandag 22. juli 2019, klokken 05:08
Har alltid forundret meg over hvordan prisen på ansvar og kasko forsikringen ser ut til å følge hverandre.

Den ene dekker 3 part og bør påvirkes minimalt av kjøretøyet en forsikrer. Eller kanskje tvert om? Husker jeg krasjet annenhver måned i snitt med min gamle Volvo 142, og ingenting etter det når jeg kjøpte en liten sportsbil i form av Triumph Spitfire.

Mye av grunnen var nok at jeg følte meg mye tryggere i Volvoen.

Det var faktisk forsikringsagenten som anbefalte meg å bytte bil, så han hadde nok god psykologisk innsikt.

Nå merker jeg at jeg kjører mye roligere i den gigantiske Tesla S, enn jeg gjør i den mer kompakte Smart ED,  mens jeg blir rabialsk i BMW i3. Antakelig grunnet kreftene, størrelsen og tvungen enpedal modus.

I e-Up får jeg 2 modi: D gir rolig og avslappende kjøring, mens enpedal B modus gir meg horn i pannen.

Kanskje forsikringsselskapene bør se etter slike egenskaper når de beregner premiene sine?
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: hELgenenmandag 22. juli 2019, klokken 06:55
Å krasje annenhver måned er ekstremt og om det er noe selskapene burde se etter er det jo kunder som oppfører seg slik. At det å bytte bil betyr mye for egen oppførsel i trafikken er skremmende lesning. Hvorvidt det er en rusten Lada til 5000 kr eller en Porsche til 2 mill. burde strengt tatt ha null betydning for egen oppførsel i trafikken.

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Det finnes ikke egne regler for forskjellige biltyper.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: elektroluxmandag 22. juli 2019, klokken 07:26
Selvfølgelig fullt mulig at du har full selvbeherskelse i enhver situasjon og med ethvert kjøretøy, og ikke lar deg begeistre av de forskjellige kjøretøy sine dynamiske egenskaper, men jeg er nok ikke alene om å merke endring i egen adferd mellom forskjellige kjøretøy. Flere jeg har snakket med velger f.eks vekk MC forde de kjenner seg selv godt nok til å vite at de blir rabiate oppå en slik.

Når Jr. skulle ha MC var jeg svært bevist på at sykkelen skulle ha solid bunndrag, og lav effekt, nettopp for å ikke oppmuntre til råkjøring. Dermed ble en BMW F800S som han kjører som en prest. Er overbevist om at f.eks en 350 totakter ville vært farligere mellom beina hans.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: arthurmandag 22. juli 2019, klokken 07:31
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. juli 2019, klokken 05:08
Kanskje forsikringsselskapene bør se etter slike egenskaper når de beregner premiene sine?

Eller kanskje de bare skal se på/etter skadestatistikken for et enkelte merke/model og prise seg slik at de kommer ut i pluss?
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: hELgenenmandag 22. juli 2019, klokken 10:17
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. juli 2019, klokken 07:26
Selvfølgelig fullt mulig at du har full selvbeherskelse i enhver situasjon og med ethvert kjøretøy, og ikke lar deg begeistre av de forskjellige kjøretøy sine dynamiske egenskaper, men jeg er nok ikke alene om å merke endring i egen adferd mellom forskjellige kjøretøy.

Jeg kan forstå at spreke biler eller MC kan være forlokkende å teste,men at en gammel Volvo 240 skal kunne virke slik at en føler en kan dunke bort i alt og alle er noe snodig. Vil tro at en eier av en 2 mill bil ikke vil synes det er greit at en volvo 240 eier føler den kan dunke inn i den støtt og stadig. Og kanskje 240 eieren kjøper seg en flott bil en dag og møter den nye eieren av 240..med samne holdning...Nei,veldig snodig og ensidig egoistisk tanke spør du meg,og helt på sin plass at forsikringsbransjen ser på tidligere historikk også på fører når premie skal beregnes.
Tittel: Sv: Dyrere forsikring
Skrevet av: jkirkebomandag 22. juli 2019, klokken 10:41
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. juli 2019, klokken 05:08
Nå merker jeg at jeg kjører mye roligere i den gigantiske Tesla S, enn jeg gjør i den mer kompakte Smart ED,  mens jeg blir rabialsk i BMW i3. Antakelig grunnet kreftene, størrelsen og tvungen enpedal modus.

I e-Up får jeg 2 modi: D gir rolig og avslappende kjøring, mens enpedal B modus gir meg horn i pannen.

Kanskje forsikringsselskapene bør se etter slike egenskaper når de beregner premiene sine?

Jeg kjører mye roligere i vår TMX enn i Leafen. Leafen har etterhvert minimalt med regen på gasspedalen, ihvertfall alt for lite til å kunne brukes til noe som minner om enpedalkjøring. Ikke er det mye ekstra å hente på bremsepedalen heller. Så da blir det hyppig (og sterk) bruk av mekaniske bremser, og mye høyere hastighet inn mot stopp eller svinger.