Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Fornybarbil på mandag 08. juli 2019, klokken 06:58

Tittel: " Europe will be later "
Skrevet av: Fornybarbilmandag 08. juli 2019, klokken 06:58
"Production fully switched over ~3 months ago. Functionality won’t diverge until Q4, as it’s limited by software validation. Will be later for Europe compared to rest of world due to regulatory constraints that were put in place years ago by big ICE companies."

-Elon Musk på Twitter

Vi får altså FSD senere i Europa. Håper det kun er snakk om måneder! Helvetes lobbyister
Tittel: Sv: " Europe will be later "
Skrevet av: Motorwattmandag 08. juli 2019, klokken 08:25
Så konsekvensene kan da bli at HW3 ikke vil bli installert i eksisterende europeiske biler før de eventuelt har løst restriksjonene som finnes her. Det tror jeg ikke vil skje før tidligst godt ut i 2020/2021, da all kapasitet nå vil bli brukt  på å vedlikeholde ny software i biler i USA (og andre steder hvor FSD-funksjonalitet er tillat). Og at versjonene vi nå har, fryses på sin nåværende funksjonalitet med "gammel" hardware. Musk innrømmer nå at han visste om disse restriksjonen "years ago", men har allikevel solgt FSD i bøtter og spann til uopplyste kunder.
Tittel: Sv: " Europe will be later "
Skrevet av: gantonmandag 08. juli 2019, klokken 08:32
Noen som vet eksakt hva disse "regulatory constraints" sier ?
Må Norge følge dette? Norge har jo en egen lov «Lov om utprøving av selvkjørende biler».

Tesla SW må jo sies å være utprøving :-)
Tittel: Sv: " Europe will be later "
Skrevet av: Fornybarbilmandag 08. juli 2019, klokken 09:27
Vi kan være sikre på at alt vi koker sammen her er way over the top, i hvert fall ;)

De får jo fint til å oppdatere gamle HW1, 2 og 2,5 biler så jeg ser ikke helt at de skal velge å kun oppdatere HW3-biler med en gang funksjonalitet som krever HW3 er på bordet.


Tittel: Sv: " Europe will be later "
Skrevet av: grmandag 08. juli 2019, klokken 13:57
Noen som vet eksakt hva disse "regulatory constraints" sier ?
Må Norge følge dette? Norge har jo en egen lov «Lov om utprøving av selvkjørende biler».

Tesla SW må jo sies å være utprøving :-)
Kjenner jeg tviler litt på at de ville håndtert Norge separat fra Europa, selv om det hadde vært mulig..
Tittel: Sv: " Europe will be later "
Skrevet av: emmernmandag 08. juli 2019, klokken 23:21
Det som sannsynligvis skjer er at softwaren er veeeeldig beta og nær ubrukelig, slik som med NoA. Det er en mager trøst.

Eller så burde TOCN pushe på Tesla Norge om å tillate det her da vi har egne regler.

Og... De kan starte retrofit i god tid før vi får det, slik at vi ikke må vente på hardware når software først er ute...
Tittel: Sv: " Europe will be later "
Skrevet av: ototirsdag 09. juli 2019, klokken 12:04
Jeg tror det er i Teslas interesse å rulle ut full FSD-capability i Europa like raskt som ellers i verden - men med førerovervåking (rattmoment hvert X sekund) inntil lovgivningen åpner for å droppe det. På den måten får de både testet og demonstrert (vha. logging av antall kjørte km i «supervised FSD» uten uhell) at bilene kjører trygt i europeisk trafikk. De vil i så fall måtte installere HW og software like raskt her som andre steder. Jeg tipper at perioden med førerovervåking av bykjøring etc, som de vil trenge for å tune og forbedre systemet så det blir bra nok for full autonomi, vil vare såpass lenge i de fleste lovgivninger at vi i løpet av den tiden vil se endringer i europeisk lovgivning.
Tittel: Sv: " Europe will be later "
Skrevet av: OhmPaPatirsdag 09. juli 2019, klokken 12:29
Kjenner jeg tviler litt på at de ville håndtert Norge separat fra Europa, selv om det hadde vært mulig..

Tesla gjør allerede slikt med f.eks. NoA som fungerer i noen land men ikke i alle. Og slås på/av når du krysser landegrenser. Så å tillate FSD i Norge men ikke i f.eks. Sverige vil ikke være noen stor sak å lage.