Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: KjellG på Fredag 05. Juli 2019, klokken 23:18

Tittel: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: KjellGFredag 05. Juli 2019, klokken 23:18
Tesla S og eGolf kan lades med to linjespenninger i åpen delta på IT.
Strømmene i linjelederne blir ved full tapping: 16, 16 og 28A => 7,4 kW
Med kraftigere lader, kunne en få 18, 18, 32A => 8,3 kW

Å lade med to linjespenninger i stedet for én, får en en stor fordel ved lading fra hus med små (40A) hovedsikringer. Ladingen blokkerer ikke for en masse effekt som en ikke får tak i når en lader med kun én linjespenning.

Audi har nektet for at eTron kan lades som eGolf. Rykter sier at eTron kan lade i åpen delta, 7,4kW og 8,3 kW, gitt egnet ladeuttak.

Noen som kan bekrefte dette?

Enda bedre om eTron kan lade fullt symmetrisk med 3 linjespenninger=> 11kW på 3*32A på samme måte som model 3.

Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: mortdalTorsdag 11. Juli 2019, klokken 10:38
Jeg har koblet opp Easee sin ladeboks på 230V 3-fas IT nett. Jeg får 7.4kW ut fra det. På 1-fas fikk jeg 6.4kW. Jeg har litt spenningstap fra nettet, så er kanskje mulig å hente litt mer også. Easee-appen opplyser ikke trekket på hver fase lengre, så får ikke opp hvordan det er fordelt, men ja, det funker med 3-fas 230V.
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: Espen000Fredag 12. Juli 2019, klokken 09:33
Jeg har koblet opp Easee sin ladeboks på 230V 3-fas IT nett. Jeg får 7.4kW ut fra det. På 1-fas fikk jeg 6.4kW. Jeg har litt spenningstap fra nettet, så er kanskje mulig å hente litt mer også. Easee-appen opplyser ikke trekket på hver fase lengre, så får ikke opp hvordan det er fordelt, men ja, det funker med 3-fas 230V.

Hvor mange ampere kjører du på 3-fas 230V? Har satt opp easee på 230, 3fas 32A (ikke fått bilen ennå).
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: daktariFredag 12. Juli 2019, klokken 10:07
Har dere Tibber Pulse også? Hvordan ser det ut på strømtrekk i den appen?

Jeg har TWC med 1-fas 32A (tror jeg) og da trekkes 32A på L1 og L3 men ikke noe på L2 iflg Tibber-appen. Bilen rapporterer 6,x kW.

Ps: knappen på tesla-laderen stopper lading og løser ut kabel på e-tron, men åpner ikke luken.
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: oyvindbjFredag 12. Juli 2019, klokken 10:15
Har dere Tibber Pulse også? Hvordan ser det ut på strømtrekk i den appen?

Jeg har TWC med 1-fas 32A (tror jeg) og da trekkes 32A på L1 og L3 men ikke noe på L2 iflg Tibber-appen. Bilen rapporterer 6,x kW.

Ps: knappen på tesla-laderen stopper lading og løser ut kabel på e-tron, men åpner ikke luken.

Dette er svaret jeg fikk fra Hafslund da jeg spurte hvorfor belastning på L2 ikke er tilstede:

Det er IT-nett og en trefase IT-måler. Målemetoden i målere for IT-nett er basert på såkalt 2-systemsmåling eller Aron-kobling, og da måles det kun strøm i to av fasene og ikke i alle tre fasene. Denne målingen er tilstrekkelig for å måle den totale energien.


Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: sjokomelkFredag 12. Juli 2019, klokken 13:04
Dette er svaret jeg fikk fra Hafslund da jeg spurte hvorfor belastning på L2 ikke er tilstede:

Det er IT-nett og en trefase IT-måler. Målemetoden i målere for IT-nett er basert på såkalt 2-systemsmåling eller Aron-kobling, og da måles det kun strøm i to av fasene og ikke i alle tre fasene. Denne målingen er tilstrekkelig for å måle den totale energien.
Dette er litt forskjellig fra måler til måler. Jeg har en måler fra Kaifa i et 230V 3-fas TT-anlegg, og her ser jeg strøm i L1, L2 og L3 og spenning mellom L1-L2 og L2-L3. Dvs. HAN-porten rapporterer med 0V på L2
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: daktariFredag 12. Juli 2019, klokken 14:36
Takk for nyttig info. Da kan jeg ikke bruke Pulse til å se om  ladeboksen trekker bruker enfas eller trefase via Hafslund?
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: sjokomelkFredag 12. Juli 2019, klokken 15:11
Hvis Hafslund bruker måler fra Aidon (?) som ikke rapporterer noe som helst på L2, så får du ikke sett det nei. :-[
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: daktariFredag 12. Juli 2019, klokken 15:32
Aidon ja. Men når den viser utslag ved lading,  like stort, på L1 og L3, tyder det på 1-fas eller 3-fad? Ble usikker på hvordan boksen var koblet basert på dette.
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: sjokomelkFredag 12. Juli 2019, klokken 17:26
Er trekket 32A i L1 og L3, eller er det 18-19A i L1 og L3?
Hvis det er 32A i begge, så er det en-fas last på 32A. Er det 18-19A, så er det åpen delta med 18A i L1 og L2 og 32A i L3. Forutsatt at effekten som måleren viser deg øker med ca. 8,5kW og ikke 7,3kW.
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: mortdalMandag 15. Juli 2019, klokken 16:29
Jeg har koblet opp Easee sin ladeboks på 230V 3-fas IT nett. Jeg får 7.4kW ut fra det. På 1-fas fikk jeg 6.4kW. Jeg har litt spenningstap fra nettet, så er kanskje mulig å hente litt mer også. Easee-appen opplyser ikke trekket på hver fase lengre, så får ikke opp hvordan det er fordelt, men ja, det funker med 3-fas 230V.

Hvor mange ampere kjører du på 3-fas 230V? Har satt opp easee på 230, 3fas 32A (ikke fått bilen ennå).

Den er koblet opp på en 32A kurs. Men e-tron trekker skjevt mellom fasene, og easee har tilpasset software til å justere ned hastigheten for å unngå for stor skjevlast/varmgang e.l. Får ikke opp ampere per fase i appen lengre, så det står bare 29A i easee-appen, og bilen rapporterer 7.4kW lading..
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: olavxxxOnsdag 17. Juli 2019, klokken 08:21
Har dere Tibber Pulse også? Hvordan ser det ut på strømtrekk i den appen?

Jeg har TWC med 1-fas 32A (tror jeg) og da trekkes 32A på L1 og L3 men ikke noe på L2 iflg Tibber-appen. Bilen rapporterer 6,x kW.

Ps: knappen på tesla-laderen stopper lading og løser ut kabel på e-tron, men åpner ikke luken.
To ting med 230V 3 fas:
1) eTron støtter det ikke
2) TWC støtter det ikke skikkelig i dag, men ryktes å komme med oppdatering. Men TWC oppdateres bare når du lader en Tesla på den.

Klart at TWC og eTron lader på laderen, men det er ikke ekte 3 fas på 230V. Tar man en Tesla Model 3 på TWC får den 8.6 kW på 32A 230V.

Tar man Model 3 på eease sin ladeboks får den 11 kW på 230V 3 fas.

Så du taper ikke noe ladehastighet på å bruke TWC med eTron, men Model 3 eiere med 230V 3 fas vil lade raskere på Eease.
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: grOnsdag 17. Juli 2019, klokken 09:37
Foreløpig er det vel kun den bilen på markedet som støtter ekte 3-fas IT, så det er jo kun relevant om man skal ha en slik. For både e-Golf, S, X og alle biler som kun støtter 1-fas, så betyr det ikke noe om man har TWC, Easee eller andre bokser. Forøvrig så støtter også Ecolite full 3-fas 230V slik som Easee. Er det bekreftet at e-tron støtter "kvasi 3-fas" slik som e-Golf 300km?
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: KjellGOnsdag 17. Juli 2019, klokken 17:57
Det er indikasjoner på at e-Tron, i alle fall enkelte modeller, har en lademulighet på 3-fase IT, trolig som nyere eGolf:
Ca 7,4 kW med 16,16 og 28A,
eller 8,4 kW med 18,18 og 32A
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: Erik Ola UlvestadTirsdag 12. November 2019, klokken 22:42
Er det endelig avklart no at e-tron kan bruke open delta / V-kobling på 230V IT, eller er det fortsatt tvil?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: mortdalTorsdag 14. November 2019, klokken 08:11
E-tron lader med 3-fas på Easee kan jeg bekrefte, men man får kun 7,4 kW. Da er imidlertid lasten litt bedre fordelt enn 1-fas, så er en marginal fordel med 3-fas.
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: geiroTorsdag 14. November 2019, klokken 10:52
Hvilken sikringsstørrelse har du da? jeg har 20A på trefas til Ease, usikker på hva jeg da kan forvente?
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: mortdalFredag 15. November 2019, klokken 08:24
Jeg har 32A, og lastbalanserer med tibber pulse mot hovedsikringen på 40A, slik at den aldri ryker. Funker veldig bra.

3-fas gir bare marginalt bedre hastighet enn 1-fas på e-tron, så forvent ca 4,8 kW tenker jeg på 20A sikring. Så skal man vel egentlig kun trekke maks 80% av sikringskapasiteten jevnt over tid har jeg hørt...
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: KjellGFredag 15. November 2019, klokken 12:30
Fordelen med V-kobling på IT er at med 32A lading over én linjespenning, får bilen 7,4kW mens den blokkerer for 12,7kW. Med V-kobling får bilen fortsatt 7,4kW, men blokkerer ingenting. 5 kW er tilgjengelig for huset mens bilen lades. Dette er gunstig for dem med litt små hovedsikringer.
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: elsykkelFredag 22. November 2019, klokken 14:33
Hva ble konklusjonen på IT-nett 3-fase & etron?
Å oppgradere nabolagstrafo til 400V er akkurat utenfor lommeboken...
Hvis jeg satser mot tibber+pulse - får jeg "maks guffe", dvs <7.4KW på 3-fase 16A eller gå 1fas 32A?
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: Erik Ola UlvestadFredag 22. November 2019, klokken 19:27
Eg forstår det slik av kommentarane ovanfor at det er "go for launch" med 230V IT 3-fas for eTron. Ved å kople 3-fas 230V IT nett til eTron så vil bilen belaste mellom 2 og 2 fasar. Den 3dje fasen må derfor bli felles for begge desse ladetrinna. Du vil då få omtrent same total effekt som i "enfasekobling" med 32A, men men mindre topp strøm.  Saken med enfasesystem er jo at faseleiarane er delt med dei 2 andre "enfasesystema" i eit 3fas anlegg. Dei er derfor avhengige av kvarandre. Det kjem sjølvsagt an på kor store kursar du har, i eit fellesgarasjeanlegg har ein kanskje 125-250 A tilgjengelig og problemet blir mindre, men i privatbolig vil 32A last i eit enfasesystem også "beslaglegge" det same i dei to andre. Er ikkje kursen då større enn dette, ja så er det ingen overskuddskapasitet. Vel, ikkje 100%,(pga fasevinkel mellom fasane) men i prinsippet nær nok.
Ved å dele lasta på 2 enfasesystem går strømmen ned, og det blir ein  disponibel rest i det 3dje enfasesystemet.
Eg tenker å bruke det slik for 1 stk eTron og 1 stk Leaf for samtidig lading. Ved å gå "all in" med max størrelse på enfasekobling til eTron ville eg ikkje kunne lade ein bil til samtidig på same 3fas anlegg med 230V IT (joda, ved å dele på dei 32A får ein lada samtidig, men med mindre samla effekt...). (eTron er planlagt levert i april, så eg kan desverre ikkje vise til praktisk erfaring før det)

Eg har nok ikkje tenkt å bruke Easee+TibberPulse, men er det nokon som veit om Easee støttar slik "2+1" system for dynamisk lastdeling for 2 bilar?

Nei, huff, her vart det skrivekløe og mange rare begrep, ikkje heilt etter bransjestandard, men eit forsøk på "folkeleg" forklaring.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: janbananLørdag 23. November 2019, klokken 09:12
Eg forstår det slik av kommentarane ovanfor at det er "go for launch" med 230V IT 3-fas for eTron. Ved å kople 3-fas 230V IT nett til eTron så vil bilen belaste mellom 2 og 2 fasar. Den 3dje fasen må derfor bli felles for begge desse ladetrinna. Du vil då få omtrent same total effekt som i "enfasekobling" med 32A, men men mindre topp strøm.  Saken med enfasesystem er jo at faseleiarane er delt med dei 2 andre "enfasesystema" i eit 3fas anlegg. Dei er derfor avhengige av kvarandre. Det kjem sjølvsagt an på kor store kursar du har, i eit fellesgarasjeanlegg har ein kanskje 125-250 A tilgjengelig og problemet blir mindre, men i privatbolig vil 32A last i eit enfasesystem også "beslaglegge" det same i dei to andre. Er ikkje kursen då større enn dette, ja så er det ingen overskuddskapasitet. Vel, ikkje 100%,(pga fasevinkel mellom fasane) men i prinsippet nær nok.
Ved å dele lasta på 2 enfasesystem går strømmen ned, og det blir ein  disponibel rest i det 3dje enfasesystemet.
Eg tenker å bruke det slik for 1 stk eTron og 1 stk Leaf for samtidig lading. Ved å gå "all in" med max størrelse på enfasekobling til eTron ville eg ikkje kunne lade ein bil til samtidig på same 3fas anlegg med 230V IT (joda, ved å dele på dei 32A får ein lada samtidig, men med mindre samla effekt...). (eTron er planlagt levert i april, så eg kan desverre ikkje vise til praktisk erfaring før det)

Eg har nok ikkje tenkt å bruke Easee+TibberPulse, men er det nokon som veit om Easee støttar slik "2+1" system for dynamisk lastdeling for 2 bilar?

Nei, huff, her vart det skrivekløe og mange rare begrep, ikkje heilt etter bransjestandard, men eit forsøk på "folkeleg" forklaring.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Jeg følger deg ikke helt på all teorien (mangler kunnskap), men du kan lese litt om hvordan easee lastdeler med flere ladebokser, ett sende en forespørsel til produsenten i Stavanger.
https://easee.no/manualer/Brukerguide_v2.07_NO_D.pdf

/Jan
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: hybrid88Fredag 21. Februar 2020, klokken 13:09
Kan etron lade på Tesla wall connector som er satt opp med 3-fase 230V med 32A sikring? Må det gjøres noen endring på boksen? Hvilken effekt vil man få?
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: tromsøFredag 21. Februar 2020, klokken 19:51
Kan etron lade på Tesla wall connector som er satt opp med 3-fase 230V med 32A sikring? Må det gjøres noen endring på boksen? Hvilken effekt vil man få?

Har lest i andre tråder at det skal gå bra men man må endre på noen brytere i boksen. Men søk selv i forumet så finner du info.
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: daktariFredag 21. Februar 2020, klokken 22:16
Kan etron lade på Tesla wall connector som er satt opp med 3-fase 230V med 32A sikring? Må det gjøres noen endring på boksen? Hvilken effekt vil man få?
NEI
Prøvde, medførte konflikt med elektriker. Men 1-fas 230 IT går bra hvis dipswitch står i legacy mode.
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: RadialFredag 21. Februar 2020, klokken 22:32
Sier elektriker nei til Åpen delta?
Hva sier Audi om saken?

Leser jo at noen får over 1-fas verdier med å bruke alle 3....men de sier ikke hvilken kobling de har av 230v utstyret sitt
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: daktariFredag 21. Februar 2020, klokken 22:37
Sier elektriker nei til Åpen delta?
Hva sier Audi om saken?

Leser jo at noen får over 1-fas verdier med å bruke alle 3....men de sier ikke hvilken kobling de har av 230v utstyret sitt
Nei, det ble konflikt om betaling, de byttet kabel og koblet til 3-fas, men det funket jo ikke så måtte koble tilbake. Og ville ha 6000,- for jobben uten at jeg fikk noe nytt bortsett fra en ubrukelig kabel. Tips: ha skriftlig kontrakt og satt pris og betingelser, inkl. Mva før start jobb.
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: terjemOnsdag 04. Mars 2020, klokken 14:09
Heisan. jeg ser mange har god greie på ting her, så jeg håper på litt hjelp. Jeg har fått elektriker til å montere en Easee lader i garasjen (3 fas, 25 ampere 220 volt) til etronen. Men jeg får ikke mer effekt enn 4,5 kw. Det synes jeg var smått. Jeg har ringt Audi i håp om klare svar, men det er ikke så mye hjelp å få. Har noen tips om hva jeg el elektriker bør gjøre? Og gjerne hva jeg kan forvente av effekt? Jeg har forøvrig tibber, og skal montere opp en tibber pulse om ikke så lang tid. Håper på svar.
t
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: HårekOnsdag 04. Mars 2020, klokken 14:22
Kanskje elektriker har satt ladeboksen til max 20A. Det er flere som mener det er korrekt å sette grense på 80% av sikring. Se tidligere i tråden.
1-fas 230V 20A gir teoretisk 4,6 kW, i praksis noe mindre. Og 3-fas IT gir ikke så mye mer.
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: daktariOnsdag 04. Mars 2020, klokken 15:36
Heisan. jeg ser mange har god greie på ting her, så jeg håper på litt hjelp. Jeg har fått elektriker til å montere en Easee lader i garasjen (3 fas, 25 ampere 220 volt) til etronen. Men jeg får ikke mer effekt enn 4,5 kw. Det synes jeg var smått. Jeg har ringt Audi i håp om klare svar, men det er ikke så mye hjelp å få. Har noen tips om hva jeg el elektriker bør gjøre? Og gjerne hva jeg kan forvente av effekt? Jeg har forøvrig tibber, og skal montere opp en tibber pulse om ikke så lang tid. Håper på svar.
t
Som Hårek skriver.
Så kan du også koble telefonen din til Easee og gjøre et "oppsett" som beskrevet i installasjonsmanualen. Der ser du om Easee er stilt inn på rett strømstyrke og 1- eller 3-fas. For min del, på hytta og hjemme skiller bare 0,4 kW i ladeeffekt på 1- og 3-fas på IT 32A. 7 kW på 3-fas og 6,5 kW hjemme på 1-fas.
Det er verdt å merke seg at e-tron trekker litt mindre strøm enn maks.
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: terjemFredag 06. Mars 2020, klokken 11:13
Takk for svar. I appen er det satt opp 3 fas, 25 amp. Tibber måler nå 5.7 ut av laderen. Jeg bruker den vanlige Audi ladekabelen og får 5.3 i bilen. synes det høres ut som om mye tap. Har noen er respons på dette?
mvh terje
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: daktariFredag 06. Mars 2020, klokken 11:28
Kan du se hvor mye strøm som bilen trekker fra Easee? Min e-tron trekker 4A mindre enn det Easee tilbyr. 32A vs 28A. Tror det er bilen, ikke Easee: Jeg har også ladet med 16A (både Audi ladekladd og Juice-booster via CEE) på 15A sikring i 24 timer uten problemer, så bilen trekker mindre enn det som tilbys da også.
Det vil kanskje utgjøre noen desimaler kW at spenningen er 220 vs 235V f.eks.?
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: terjemFredag 06. Mars 2020, klokken 11:39
Hei
I den grad jeg svarer  på det du spør om - er ikke god på dette. Men i Tibber appen vises det at easee lader med 5.8 ut fra lader. I dashbordet på bilen viser det at bilen lader på 5.2. Så noe blir borte på veien... :-/
t
Tittel: Sv: e-Tron flerfase på IT?
Skrevet av: HårekFredag 06. Mars 2020, klokken 11:45
Bilen rapporterer 250-300 W tap ved 1-fas 20 A  (lest med OBDeleven). Tar man med diverse avrundinger så er vel 5,7 vs 5,3 kW innafor.
Ved 11 kW er power_loss_battery_charger rundt 600W.