Elbilforum.no
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Sjalabais på fredag 05. juli 2019, klokken 08:26
Med vanlige automatkasser er det ofte ikke anbefalt å trille i N, da oljekjølingen forsvinner når man kobler ut girene. Hvordan er det med Leafen? Er det greit å trille ned en bakke med motoren koblet fra?
Det er mange som anbefaler nettopp det, for å slippe å regenerere. På elbiler er det vel ikke noen fysisk frakobling når man setter den i N? Men hvis man klarer å holde gasspedalen slik at man hverken bruker strøm eller regenererer vil vel det ha nøyaktig samme effekt(?)
Ja, jeg tror du har rett i alt du sier her, men jeg vet ikke. :) Det er noen bakker her som hadde vært egna til trilling, og jeg får nesten krampe i foten av og til pga. at "elbilfoten" bør holdes så stødig hele tiden.
Bruk cruise control så holder bilen hastigheten selv! Funker i hvertfall fint på vår i3 i bakker som er lange og slake ;)
Sitat fra: PionerThink på fredag 05. juli 2019, klokken 11:42
Bruk cruise control så holder bilen hastigheten selv! Funker i hvertfall fint på vår i3 i bakker som er lange og slake ;)
Problemet med å bruke cruise control er at da vil bilen regenerere med en gang farten blir høyere og gasse på med en gang farten blir lavere. Det er akkurat det man prøver å unngå ved å trille/seile.
Er jo ikke noe problem med at den regenererer så lenge hastigheten opprettholdes? Blir jo feil å la den rulle hvis den bryter fartsgrensa? (i hvertfall for mye :police:)
Cruise control gjør jo jobben med å balansere gasspedalen som Sjalabais er inne på fører til krampe hvis man gjør det selv ::)
Det jeg gjør når jeg nærmer meg bunnen og ser den regenererer mindre er at jeg legger den over i N som gjør at den utnytter rulleenergien max så langt det lar seg gjøre. (når bilen settes i N avsluttes cruise control default :))
Sitat fra: PionerThink på fredag 05. juli 2019, klokken 14:10
Er jo ikke noe problem med at den regenererer så lenge hastigheten opprettholdes? Blir jo feil å la den rulle hvis den bryter fartsgrensa? (i hvertfall for mye :police:)
Cruise control gjør jo jobben med å balansere gasspedalen som Sjalabais er inne på fører til krampe hvis man gjør det selv ::)
Det jeg gjør når jeg nærmer meg bunnen og ser den regenererer mindre er at jeg legger den over i N som gjør at den utnytter rulleenergien max så langt det lar seg gjøre. (når bilen settes i N avsluttes cruise control default :))
Ja, kjører man ned en lang og bratt bakke, der man hadde kommet langt over fartsgrensa om man bare hadde trillet, så er jo det en bra taktikk. Skal man derimot ned en bakke hvor farten bare hadde økt litt om man trillet, er jo trilling mye mer effektivt enn å regenerere for så å gasse på igjen gjentatte ganger og miste mye energi.
Tester og utregninger gjort av folk her på elbilforum viser at å holde jevn hastighet er mer effektivt enn å seile, gitt samme snitthastighet. Husk at luftmotstand øker med kvadratet av hastigheten.
Sitat fra: automat på fredag 05. juli 2019, klokken 18:29
Tester og utregninger gjort av folk her på elbilforum viser at å holde jevn hastighet er mer effektivt enn å seile, gitt samme snitthastighet.
I hovedsak riktig, men i en veldig slak bakke eller akkurat i bunnen av en bakke vil tapet grunnet luftmotstanden være mindre enn tapet i regen. I praksis litt vanskelig å treffe på.
De fleste som argumenterer for at seiling er effektivt oppnår det ved att snitthastigheten senkes.
Nettopp! Det kan dokumenteres at tapene er (prosentvis) høyest ved små pådrag og lav regenerering, og frirulling unngår disse tapene. Er akkurat dét Leafbox søker å utnytte, ved å gjøre det lettere for elbilfoten å treffe nullpunktet der det bare triller, slik at man slipper å veksle til N.
Interessant, så det dere sier er at folk har jobbet med å finne denne sweetspotten? Leser det også slik at flere har brukt N til trilling uten problemer?
Glem trilling for annet enn om det er "nød" og rekkeviddeangsten har tatt deg. Kan da mest vikre som plasebo. Kjørt Leaf nå i 4 år, over 80.000 km. Prøvde mye i starten for å lære bilen, og trilling var et tiltak. Konklusjon: Om man lykkes med å tjene noe, så er det ikke det som avgjør om en kommer stressfritt frem til neste ladestopp. Min beslutning: Sett bilen i D, kjør økonomisk, hold jevn fart, gjerne med CC. Da har man minst stress og kommer frem dit man har tenkt.